ps2013-053-04-004-034.u1.p1.s1
34 . ps2013-053-04-004-034.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 435 / 2004 Sb . , o zaměstnanosti , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 911 / - prvé čtení ps2013-053-04-004-034.u1.p2.s1
Z pověření vlády má návrh uvést ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová , kterou tady ale nevidím (vzápětí vchází do sálu) , a zároveň požádám zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Hanu Aulickou Jírovcovou , aby se dostavila ke stolku zpravodajů . ps2013-053-04-004-034.u1.p2.s2
Paní ministryně už je také na svém místě . ps2013-053-04-004-034.u1.p2.s3
Požádám ji , aby návrh zákona , protože jde o prvé čtení , paní ministryně , abyste tento návrh zákona uvedla . ps2013-053-04-004-034.u1.p2.s4
Máte slovo . ps2013-053-04-004-034.u2.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-053-04-004-034.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , poslankyně a poslanci , cílem tohoto návrhu jsou především změny v oblasti zprostředkování zaměstnání agenturami práce , které vyplynuly z potřeby reagovat na současný vývoj v této oblasti a na trhu práce vůbec . ps2013-053-04-004-034.u2.p1.s3
Asi všichni si pamatujeme nebo víme , jaká je tady situace , že agentur je zde neúměrně mnoho a jejich aktivity jsou často v podstatě pololegální . ps2013-053-04-004-034.u2.p1.s4
A ty instituty vyplynuly z dlouhé diskuse i se zástupci velkých a solidních agentur práce , protože my jsme si vědomi , že ony na trhu práce mají své místo , ale vlastně naším společným cílem bylo zamezit těm nelegálním . . . ps2013-053-04-004-034.u3.p1.s1
Já vám rozumím , paní ministryně , a požádám kolegy a kolegyně o klid . ps2013-053-04-004-034.u3.p1.s2
Pokud chcete diskutovat jiná témata , a já vím , že vás životní prostředí , které jsme od rána projednávali , velmi nabudilo k aktivitě , tak prosím všechny jiné diskuse , než je nad tímto zákonem , v předsálí , aby mohla paní ministryně v klidu dokončit své úvodní slovo . ps2013-053-04-004-034.u3.p1.s3
Ještě chvilku počkejte . ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s1
Já to tedy vezmu stručně . ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s2
Instituty , které se zde zavádějí , jsou například zavedení institutu peněžité kauce jako jedné z podmínek k udělení povolení k tomu , aby agentura byla registrována . ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s3
Druhé je zamezení zneužívání řetězení pracovněprávních vztahů agenturního zaměstnance při přidělení k témuž uživateli , protože prostřednictvím toho vlastně dnes dochází k obcházení odměn , k obcházení toho , že ti lidé mají z určitého výdělku odvést pojištění . ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s4
Jedná se zde o úpravu skutkových podstat přestupků , resp . správních deliktů , včetně zavedení odpovídajících sankcí . ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s5
Dále je zde sloučení dosavadních druhů povolení do jednoho povolení , aby se ta úprava zjednodušila a zpřehlednila . ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s6
Dále se jedná o prodloužení doby poskytování příspěvků na vyhrazení společensky účelného pracovního místa z 12 na 24 měsíců . ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s7
To už se netýká agentur , to se týká , toho , že Úřad práce ČR může zprostředkovat a udržet zaměstnání těm uchazečům , kteří se těžko uplatňují na normálně komerčním trhu práce . ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s8
Dále je zde změna v souvislosti se zaměstnáváním osob se zdravotním postižením - ps2013-053-04-004-034.u5.p1.s1
Ještě jednou vás přeruším a znovu požádám zejména vaše stranické a koaliční kolegy o klid ! ps2013-053-04-004-034.u5.p1.s2
Prosím , pokračujte . ps2013-053-04-004-034.u6.p1.s1
Děkuji . ps2013-053-04-004-034.u6.p1.s2
V souvislosti se zaměstnáváním osob se zdravotním postižením se zde zřizuje evidence plnění povinného podílu , a to s cílem omezení zneužívání tohoto institutu . ps2013-053-04-004-034.u6.p1.s3
Dále se zde jedná o významné opatření , které pomůže vyřadit z evidence úřadů práce lidi , kteří de facto pracují , ale pracují částečně načerno , a stát za ně platí zdravotní a sociální pojištění , a to je vyloučení souběhu vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání a pracovněprávního vztahu založeného dohodou o provedení práce v rámci tzv . nekolidujícího zaměstnání . ps2013-053-04-004-034.u6.p1.s4
Dále jsou zde opatření v oblasti ochrany zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a ještě některé další technické věci . ps2013-053-04-004-034.u6.p2.s1
Děkuji za pozornost a dovoluji si vás požádat o propuštění tohoto návrhu do druhého čtení . ps2013-053-04-004-034.u6.p3.s1
Jenom bych ještě dodala , že se jedná o novelu , za jejíž neprojednání my jako Ministerstvo práce a sociálních věcí jsme kritizováni , přitom zde ta novela leží již od září . ps2013-053-04-004-034.u6.p3.s2
Děkuji . ps2013-053-04-004-034.u7.p1.s1
Děkuji paní ministryni . ps2013-053-04-004-034.u7.p1.s2
Žádám nyní zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Hanu Aulickou Jírovcovou , aby přednesla svou zpravodajskou zprávu . ps2013-053-04-004-034.u7.p1.s3
Prosím , paní zpravodajko , máte slovo . ps2013-053-04-004-034.u8.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo , za slovo . ps2013-053-04-004-034.u8.p1.s2
Vážené kolegyně a kolegové , na úvod mi dovolte říci jednu poznámku . ps2013-053-04-004-034.u8.p1.s3
Musím říci , že jsem velice zklamána , že novelu zákona o zaměstnanosti projednáváme i v prvním čtení samostatně , protože změny , které jsou navrženy v této novele , úzce navazují na změny , které se objevují v novele zákoníku práce , a proto bych apelovala na to , že tato diskuse k oběma novelám by měla být vzájemná a měla by být vždycky propojená a spojená , protože bez sebe tyto navržené změny nejsou k ničemu . ps2013-053-04-004-034.u8.p2.s1
Vážené kolegyně a kolegové , vláda České republiky předkládá vládní návrh zákona , kterým se mění zákon číslo 435 / 2004 Sb . , o zaměstnanosti , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony , pod sněmovním tiskem 911 . ps2013-053-04-004-034.u8.p3.s1
Účelem návrhu zákona je provedení změn , které se týkají oblasti zprostředkovávání zaměstnání agenturami práce , plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením formou odebírání výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů zaměstnávajících na chráněných pracovních místech více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců nebo zadáváním zakázek těmto zaměstnavatelům , poskytování příspěvku na vyhrazení společensky účelného pracovního místa , výkonu takzvaného nekolidujícího zaměstnání , ochrany soukromí zaměstnanců a ochrany zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele . ps2013-053-04-004-034.u8.p4.s1
Ministerstvo práce a sociálních věcí v novele navrhuje zrušení možnosti vykonávání nekolidujícího zaměstnávání na základě dohody o provedení práce . ps2013-053-04-004-034.u8.p4.s2
Zde si ministerstvo slibuje , že navrhovaná změna povede k větší motivaci uchazečů o zaměstnání , k hledání zaměstnání zakládajícího účast na nemocenském pojištění , které bude zdrojem příjmu pro zabezpečení jejich životních potřeb , a nebudou dlouhodobě setrvávat v evidenci uchazečů o zaměstnání . ps2013-053-04-004-034.u8.p4.s3
Právě zde ale vidím velký zádrhel . ps2013-053-04-004-034.u8.p4.s4
Osobně jsem si udělala průzkum v praxi a byla jsem velice překvapená , když jsem zjistila , že smlouvy na základě dohody o provedení práce u nekolidujícího zaměstnávání jsou o částkách 200 , 800 , 1500 a jen velice zřídkakdy překročí hranici 2 500 korun . ps2013-053-04-004-034.u8.p4.s5
O zákonných odvodech nelze u těchto částek vůbec hovořit . ps2013-053-04-004-034.u8.p5.s1
Tím zároveň okamžitě vyvstala další otázka , jak chce Ministerstvo práce a sociálních věcí a jeho orgány , jako je úřad práce a inspektorát práce , v tomto směru zaujmout pozice , tak aby nekolidující zaměstnávání přestalo být ve větší míře zneužíváno , resp . ochránit zaměstnance a zároveň i oprávněný příjem do státního rozpočtu , především ve formě odvodu sociálního a zdravotního pojištění , což se při těchto příjmech samozřejmě neděje . ps2013-053-04-004-034.u8.p5.s2
Odpověď zněla asi takto : Smlouvy budou uzavírány na základě dohody o provedení činnosti , dle kterých je také možné vykonávat práci v rozsahu překračujícím v průměru polovinu stanovené týdenní pracovní doby , tedy nerovnoměrné rozvržení výkonu práce . ps2013-053-04-004-034.u8.p6.s1
Do celé této problematiky tedy ale zároveň vstupuje neoddělitelně i novela zákoníku práce , která je pod sněmovním tiskem 903 , již jsem zmínila v úvodu . ps2013-053-04-004-034.u8.p7.s1
Vyrovnávací období obsažené v § 76 odst . 3 zákoníku práce má být touto novelou zákoníku práce změněno na 26 týdnů po sobě jdoucích , nebo 52 týdnů po sobě jdoucích . ps2013-053-04-004-034.u8.p7.s2
Také se v této novele zákoníku práce navrhuje zavést v dohodách o pracích konaných mimo pracovní poměr evidenci pracovní doby . ps2013-053-04-004-034.u8.p8.s1
U těchto připravovaných opatření však musím zmínit rozpor v navržené platnosti účinnosti obou novel . ps2013-053-04-004-034.u8.p8.s2
U novely zákona o zaměstnanosti je snaha schválit tuto novelu co nejdříve . ps2013-053-04-004-034.u8.p8.s3
Navrhuje se , aby zákon nabyl účinnosti patnáctým dnem po jeho vyhlášení , a to z důvodu nevyhnutelné potřeby nabytí účinnosti navrhované právní úpravy v co nejkratším termínu po dni vyhlášení ve Sbírce zákonů , protože se jedná o změnu právní úpravy odbornou veřejností dlouho očekávanou . ps2013-053-04-004-034.u8.p8.s4
Tak zní důvodová zpráva Ministerstva práce . ps2013-053-04-004-034.u8.p8.s5
U novelizačních bodů vztahujících se k plnění povinnosti povinného podílu se navrhuje účinnost k prvnímu dni kalendářního čtvrtletí následujícího po vyhlášení ve Sbírce zákonů . ps2013-053-04-004-034.u8.p8.s6
Novela zákoníku práce navrhuje však nabytí účinnosti dnem 1 . července 2017 s výjimkou ustanovení části první článku 1 bodu 96 až 115 , části čtvrté a části šesté článku 9 bodu 13 , která nabývají účinnosti dnem 1 . ledna 2018 . ps2013-053-04-004-034.u8.p9.s1
Důležité změny v novele zákoníku práce , které budou mít přímý dopad na způsob sjednávání pracovněprávních vztahů s uchazeči o zaměstnání , budou zpožděny , a lze tedy otevřeně hovořit o tom , že přinejmenším o tuto dobu - také samozřejmě záleží na tom , kdy vejde novela v platnost - bude snaha úřadů práce a inspektorátů práce při kontrolách zcela marná . ps2013-053-04-004-034.u8.p10.s1
Dovolte mi shrnutí této části novely . ps2013-053-04-004-034.u8.p10.s2
Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr mají své místo v pracovněprávních vztazích , které mohou právem zaměstnavatelé využít , avšak dohody , jako je dohoda o pracovní činnosti , o provedení práce , nemají své místo v legislativě , pokud je vykonávají uchazeči o zaměstnání a příjemci dávek z nepojistného sociálního systému , to je příspěvek na bydlení , příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení . ps2013-053-04-004-034.u8.p11.s1
Uchazeči o zaměstnání a příjemci pomoci sociálních dávek využívají tuto možnost zaměstnávání , dokládají minimální příjmy právě do výše 2 500 korun a výjimkou není příjem 500 korun měsíčně , jak jsem uvedla v předchozím příspěvku . ps2013-053-04-004-034.u8.p11.s2
Z praxe reálně vychází , že až u 90 % nekolidujících zaměstnání u uchazečů o zaměstnání dochází k formálnímu sjednání zaměstnání , vykonávané práce maximálně 20 hodin týdně s odměnou do 2 500 korun , nebo současně ke sjednání dvou samostatných dohod o pracovní činnosti s malým rozsahem , zpravidla však s velmi podobným druhem práce u jednoho zaměstnavatele . ps2013-053-04-004-034.u8.p11.s3
Zatajování příjmů neboli výplaty na ruku však přinášejí státu další výdaje na sociálních dávkách , zejména příspěvku na bydlení . ps2013-053-04-004-034.u8.p12.s1
Některé úřady práce dlouhodobě poukazovaly na legislativně posvěcený stav u nekolidujícího zaměstnávání , jako je legalizace práce načerno , ovšem stále jsou obavy , zda se opravdu schválenou novelou zákona o zaměstnanosti a také schválenou novelou zákoníku práce změní takto masivní zneužívání této možnosti pro klienty úřadů práce určitého výdělku , tak aby si především zachovali svůj pracovní potenciál . ps2013-053-04-004-034.u8.p12.s2
Problém také vidím v tom , že v mnoha případech tito klienti a zároveň částečně zaměstnanci nehledají jinou práci a tento systém obživy jim vyhovuje . ps2013-053-04-004-034.u8.p12.s3
To , že se řítí do neřešitelné propasti v budoucnu například u výpočtu a přiznání důchodu , na který samozřejmě u těchto výdělků mít nárok nebudou , a zůstanou dále na dávkách v hmotné nouzi , již tito lidé nemyslí . ps2013-053-04-004-034.u8.p12.s4
Proto si také kladu vážnou otázku , zda není již načase celý paragraf k nekolidujícímu zaměstnávání prostě zrušit . ps2013-053-04-004-034.u8.p13.s1
Další zásadní změny v oblasti zprostředkování zaměstnávání agenturami práce se týkají zpřesnění podmínek pro udělení příslušného povolení k zprostředkování zaměstnání , úprav sankcí a stanovení jasnějších pravidel ve vztahu k uživateli . ps2013-053-04-004-034.u8.p13.s2
Obecně vítáme tyto zásadní změny , ale přece jen není možné přistoupit k této změně bez jakýchkoliv připomínek . ps2013-053-04-004-034.u8.p13.s3
Snahou vlády , hlavně Ministerstva práce , by mělo být především značně snížit počet agentur pro zprostředkování zaměstnání a spíše zkvalitnit z pohledu úspěšnosti zprostředkování zaměstnání u studentů , zdravotně postižených a dalších ohrožených skupin , které jsou dlouhodobě ohroženy na trhu práce . ps2013-053-04-004-034.u8.p14.s1
V oblasti aktivní politiky zaměstnanosti se navrhuje prodloužit maximální doby poskytování příspěvku na vyhrazené společensky účelné pracovní místo z dosavadních 12 měsíců na 24 měsíců , což by umožnilo umístění uchazečů o zaměstnání na trhu práce po delší dobu . ps2013-053-04-004-034.u8.p15.s1
Zde bych upozornila současně na návrh rozpočtu Ministerstva práce a sociálních věcí na rok 2017 . ps2013-053-04-004-034.u9.p1.s1
Já vám , paní poslankyně , rozumím . ps2013-053-04-004-034.u9.p1.s2
Vím , že se těžko říká zpravodajská zpráva , když je tady hluk . ps2013-053-04-004-034.u9.p1.s3
Prosím tedy ještě jednou kolegy a kolegyně , aby se zklidnili . ps2013-053-04-004-034.u10.p1.s1
Chápu , že tato oblast asi nezajímá všechny , ale aspoň byste si mohli vyříkat své věci venku . ps2013-053-04-004-034.u11.p1.s1
Prosím , paní zpravodajko , pokračujte . ps2013-053-04-004-034.u12.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-053-04-004-034.u12.p1.s2
Kapitola 313 , kde je u části aktivní politiky zaměstnanosti plánován rozpočet ve výšce 4 mld . 12 mil . 960 tis . , tedy zhruba o 2 mld . korun méně než v roce 2016 , lze tedy očekávat , že dojde k zásadnímu navýšení v této části aktivní politiky zaměstnanosti , jelikož zaměstnavatelé tento již zmíněný příspěvek na vyhrazené společensky účelné pracovní místo značně využívají . ps2013-053-04-004-034.u12.p1.s3
Týká se to nejen stávajících smluv , které budou pochopitelně prodlužovány , ale samozřejmě naroste i počet nově uzavřených smluv . ps2013-053-04-004-034.u12.p2.s1
U plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením ministerstvo chce zřídit evidenci plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením . ps2013-053-04-004-034.u12.p2.s2
Tímto ministerstvo reaguje na potřeby ověření , zda dodavatel v rámci náhradního plnění neposkytuje své výrobky , služby nebo zakázky nad rámec limitu stanoveného zákonem o zaměstnanosti a na potřebu snadnější kontroly ze strany orgánů kontroly , zda odběratel , který plní povinný podíl , náhradní plnění , si započítal jen ty dodávky , které mu byly dodány poskytovatelem náhradního plnění , včetně jejich započitatelného rozsahu . ps2013-053-04-004-034.u12.p3.s1
Vládní návrh předpokládá značný vliv na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty . ps2013-053-04-004-034.u12.p3.s2
Primárně však předpokládá vliv na výdajové straně státního rozpočtu u této navrhované právní úpravy zavedení evidence náhradního plnění , neboť v této oblasti , kde lze i dle Ministerstva práce očekávat možné zvýšení rozpočtových nákladů . ps2013-053-04-004-034.u12.p4.s1
Ministerstvo práce a sociálních věcí chce tuto novelu zákona projednat ve zkrácené lhůtě o 30 dnů . ps2013-053-04-004-034.u12.p4.s2
Jako zpravodaj však musím tento návrh odmítnout , jelikož se jedná o závažné oblasti , na které by mělo být dostatek času , abych je zodpovědně prodiskutovali . ps2013-053-04-004-034.u12.p4.s3
Navíc musím znova zopakovat , že vidím zásadní problém , že se tento tisk neprojednává současně se zákoníkem práce . ps2013-053-04-004-034.u12.p5.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-053-04-004-034.u13.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce za její zpravodajskou zprávu . ps2013-053-04-004-034.u13.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které mám jednu přihlášku v tuto chvíli , a to paní poslankyně Adamové . ps2013-053-04-004-034.u13.p1.s3
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , pokusím se být hodně stručná , protože zpravodajská zpráva paní kolegyně Jírovcové Aulické byla velmi obsažná . ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s3
A já jí za to děkuji , protože narazila na celou řadu věcí , které bych tady také jinak řekla . ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s4
Já jenom připomenu , že zákon o zaměstnanosti máme z roku 2004 a od té doby byl již šedesátkrát novelizován , což je pět novel ročně , když to tak vezmeme opravdu jenom průměrem , a to rozhodně tedy nepřispívá ke stabilitě právního a podnikatelského prostředí . ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s5
To nejde za touto vládou , to je prostě obecné konstatování . ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s6
Byť se častokrát jednalo jenom o dílčí změny , tak si myslím , že bychom tady tento fakt si měli u mnoha novel vždycky říct a brát v potaz , jestli tedy novelizace jsou vždycky nutné . ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s7
Rozsáhlejší novelizace ale byla provedena v roce 2011 a ty byly tehdy s ohledem na probíhající úsporná opatření . ps2013-053-04-004-034.u14.p2.s1
Tento návrh novely se zaměřuje na tradiční rizikové oblasti , jako je právě agenturní zaměstnávání , náhradní plnění , úpravy nekolidujícího zaměstnání , ale pak jsou tam i parametrické či drobné změny . ps2013-053-04-004-034.u14.p2.s2
A já bych chtěla vypíchnout tři takové hlavní výtky , které k tomuto návrhu zákona mám , a souhlasím se zpravodajkou , že bychom to měli projednávat společně se zákoníkem práce , protože ty normy spolu velmi souvisí . ps2013-053-04-004-034.u14.p3.s1
K navrženým změnám tedy ohledně nekolidujícího zaměstnání vykonávaného formou dohody o provedení práce , které pak má být překážkou pro evidenci občana jako uchazeče o zaměstnání , musím říct , že se jedná o absurdní ustanovení z mnoha pohledů . ps2013-053-04-004-034.u14.p3.s2
Představte si třeba situaci , že pomůže někdo známému jednorázově s úklidem po malování na základně dohody o provedení práce . ps2013-053-04-004-034.u14.p3.s3
Na základě toho bude vyřazen z evidence .