|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-12-02 ps2013-053-04-004-034 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

34. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 911/ - prvé čtení

Date2016-12-02
Meetingps2013/053
Agenda Itemps2013/053/034
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/053schuz/s053142.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 179 • previousnext

ps2013-053-04-004-034.u1.p1.s1 34.
ps2013-053-04-004-034.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 911/ - prvé čtení
ps2013-053-04-004-034.u1.p2.s1 Z pověření vlády návrh uvést ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová, kterou tady ale nevidím (vzápětí vchází do sálu), a zároveň požádám zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Hanu Aulickou Jírovcovou, aby se dostavila ke stolku zpravodajů.
ps2013-053-04-004-034.u1.p2.s2 Paní ministryně je také na svém místě.
ps2013-053-04-004-034.u1.p2.s3 Požádám ji, aby návrh zákona, protože jde o prvé čtení, paní ministryně, abyste tento návrh zákona uvedla.
ps2013-053-04-004-034.u1.p2.s4 Máte slovo.
ps2013-053-04-004-034.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-053-04-004-034.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, poslankyně a poslanci, cílem tohoto návrhu jsou především změny v oblasti zprostředkování zaměstnání agenturami práce, které vyplynuly z potřeby reagovat na současný vývoj v této oblasti a na trhu práce vůbec.
ps2013-053-04-004-034.u2.p1.s3 Asi všichni si pamatujeme nebo víme, jaká je tady situace, že agentur je zde neúměrně mnoho a jejich aktivity jsou často v podstatě pololegální.
ps2013-053-04-004-034.u2.p1.s4 A ty instituty vyplynuly z dlouhé diskuse i se zástupci velkých a solidních agentur práce, protože my jsme si vědomi, že ony na trhu práce mají své místo, ale vlastně naším společným cílem bylo zamezit těm nelegálním...
ps2013-053-04-004-034.u3.p1.s1 vám rozumím, paní ministryně, a požádám kolegy a kolegyně o klid.
ps2013-053-04-004-034.u3.p1.s2 Pokud chcete diskutovat jiná témata, a vím, že vás životní prostředí, které jsme od rána projednávali, velmi nabudilo k aktivitě, tak prosím všechny jiné diskuse, než je nad tímto zákonem, v předsálí, aby mohla paní ministryně v klidu dokončit své úvodní slovo.
ps2013-053-04-004-034.u3.p1.s3 Ještě chvilku počkejte.
ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s1 to tedy vezmu stručně.
ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s2 Instituty, které se zde zavádějí, jsou například zavedení institutu peněžité kauce jako jedné z podmínek k udělení povolení k tomu, aby agentura byla registrována.
ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s3 Druhé je zamezení zneužívání řetězení pracovněprávních vztahů agenturního zaměstnance při přidělení k témuž uživateli, protože prostřednictvím toho vlastně dnes dochází k obcházení odměn, k obcházení toho, že ti lidé mají z určitého výdělku odvést pojištění.
ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s4 Jedná se zde o úpravu skutkových podstat přestupků, resp. správních deliktů, včetně zavedení odpovídajících sankcí.
ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s5 Dále je zde sloučení dosavadních druhů povolení do jednoho povolení, aby se ta úprava zjednodušila a zpřehlednila.
ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s6 Dále se jedná o prodloužení doby poskytování příspěvků na vyhrazení společensky účelného pracovního místa z 12 na 24 měsíců.
ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s7 To se netýká agentur, to se týká, toho, že Úřad práce ČR může zprostředkovat a udržet zaměstnání těm uchazečům, kteří se těžko uplatňují na normálně komerčním trhu práce.
ps2013-053-04-004-034.u4.p1.s8 Dále je zde změna v souvislosti se zaměstnáváním osob se zdravotním postižením -
ps2013-053-04-004-034.u5.p1.s1 Ještě jednou vás přeruším a znovu požádám zejména vaše stranické a koaliční kolegy o klid!
ps2013-053-04-004-034.u5.p1.s2 Prosím, pokračujte.
ps2013-053-04-004-034.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2013-053-04-004-034.u6.p1.s2 V souvislosti se zaměstnáváním osob se zdravotním postižením se zde zřizuje evidence plnění povinného podílu, a to s cílem omezení zneužívání tohoto institutu.
ps2013-053-04-004-034.u6.p1.s3 Dále se zde jedná o významné opatření, které pomůže vyřadit z evidence úřadů práce lidi, kteří de facto pracují, ale pracují částečně načerno, a stát za platí zdravotní a sociální pojištění, a to je vyloučení souběhu vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání a pracovněprávního vztahu založeného dohodou o provedení práce v rámci tzv. nekolidujícího zaměstnání.
ps2013-053-04-004-034.u6.p1.s4 Dále jsou zde opatření v oblasti ochrany zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a ještě některé další technické věci.
ps2013-053-04-004-034.u6.p2.s1 Děkuji za pozornost a dovoluji si vás požádat o propuštění tohoto návrhu do druhého čtení.
ps2013-053-04-004-034.u6.p3.s1 Jenom bych ještě dodala, že se jedná o novelu, za jejíž neprojednání my jako Ministerstvo práce a sociálních věcí jsme kritizováni, přitom zde ta novela leží již od září.
ps2013-053-04-004-034.u6.p3.s2 Děkuji.
ps2013-053-04-004-034.u7.p1.s1 Děkuji paní ministryni.
ps2013-053-04-004-034.u7.p1.s2 Žádám nyní zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Hanu Aulickou Jírovcovou, aby přednesla svou zpravodajskou zprávu.
ps2013-053-04-004-034.u7.p1.s3 Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
ps2013-053-04-004-034.u8.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo, za slovo.
ps2013-053-04-004-034.u8.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, na úvod mi dovolte říci jednu poznámku.
ps2013-053-04-004-034.u8.p1.s3 Musím říci, že jsem velice zklamána, že novelu zákona o zaměstnanosti projednáváme i v prvním čtení samostatně, protože změny, které jsou navrženy v této novele, úzce navazují na změny, které se objevují v novele zákoníku práce, a proto bych apelovala na to, že tato diskuse k oběma novelám by měla být vzájemná a měla by být vždycky propojená a spojená, protože bez sebe tyto navržené změny nejsou k ničemu.
ps2013-053-04-004-034.u8.p2.s1 Vážené kolegyně a kolegové, vláda České republiky předkládá vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, pod sněmovním tiskem 911.
ps2013-053-04-004-034.u8.p3.s1 Účelem návrhu zákona je provedení změn, které se týkají oblasti zprostředkovávání zaměstnání agenturami práce, plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením formou odebírání výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů zaměstnávajících na chráněných pracovních místech více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců nebo zadáváním zakázek těmto zaměstnavatelům, poskytování příspěvku na vyhrazení společensky účelného pracovního místa, výkonu takzvaného nekolidujícího zaměstnání, ochrany soukromí zaměstnanců a ochrany zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele.
ps2013-053-04-004-034.u8.p4.s1 Ministerstvo práce a sociálních věcí v novele navrhuje zrušení možnosti vykonávání nekolidujícího zaměstnávání na základě dohody o provedení práce.
ps2013-053-04-004-034.u8.p4.s2 Zde si ministerstvo slibuje, že navrhovaná změna povede k větší motivaci uchazečů o zaměstnání, k hledání zaměstnání zakládajícího účast na nemocenském pojištění, které bude zdrojem příjmu pro zabezpečení jejich životních potřeb, a nebudou dlouhodobě setrvávat v evidenci uchazečů o zaměstnání.
ps2013-053-04-004-034.u8.p4.s3 Právě zde ale vidím velký zádrhel.
ps2013-053-04-004-034.u8.p4.s4 Osobně jsem si udělala průzkum v praxi a byla jsem velice překvapená, když jsem zjistila, že smlouvy na základě dohody o provedení práce u nekolidujícího zaměstnávání jsou o částkách 200, 800, 1500 a jen velice zřídkakdy překročí hranici 2 500 korun.
ps2013-053-04-004-034.u8.p4.s5 O zákonných odvodech nelze u těchto částek vůbec hovořit.
ps2013-053-04-004-034.u8.p5.s1 Tím zároveň okamžitě vyvstala další otázka, jak chce Ministerstvo práce a sociálních věcí a jeho orgány, jako je úřad práce a inspektorát práce, v tomto směru zaujmout pozice, tak aby nekolidující zaměstnávání přestalo být ve větší míře zneužíváno, resp. ochránit zaměstnance a zároveň i oprávněný příjem do státního rozpočtu, především ve formě odvodu sociálního a zdravotního pojištění, což se při těchto příjmech samozřejmě neděje.
ps2013-053-04-004-034.u8.p5.s2 Odpověď zněla asi takto: Smlouvy budou uzavírány na základě dohody o provedení činnosti, dle kterých je také možné vykonávat práci v rozsahu překračujícím v průměru polovinu stanovené týdenní pracovní doby, tedy nerovnoměrné rozvržení výkonu práce.
ps2013-053-04-004-034.u8.p6.s1 Do celé této problematiky tedy ale zároveň vstupuje neoddělitelně i novela zákoníku práce, která je pod sněmovním tiskem 903, již jsem zmínila v úvodu.
ps2013-053-04-004-034.u8.p7.s1 Vyrovnávací období obsažené v § 76 odst. 3 zákoníku práce být touto novelou zákoníku práce změněno na 26 týdnů po sobě jdoucích, nebo 52 týdnů po sobě jdoucích.
ps2013-053-04-004-034.u8.p7.s2 Také se v této novele zákoníku práce navrhuje zavést v dohodách o pracích konaných mimo pracovní poměr evidenci pracovní doby.
ps2013-053-04-004-034.u8.p8.s1 U těchto připravovaných opatření však musím zmínit rozpor v navržené platnosti účinnosti obou novel.
ps2013-053-04-004-034.u8.p8.s2 U novely zákona o zaměstnanosti je snaha schválit tuto novelu co nejdříve.
ps2013-053-04-004-034.u8.p8.s3 Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti patnáctým dnem po jeho vyhlášení, a to z důvodu nevyhnutelné potřeby nabytí účinnosti navrhované právní úpravy v co nejkratším termínu po dni vyhlášení ve Sbírce zákonů, protože se jedná o změnu právní úpravy odbornou veřejností dlouho očekávanou.
ps2013-053-04-004-034.u8.p8.s4 Tak zní důvodová zpráva Ministerstva práce.
ps2013-053-04-004-034.u8.p8.s5 U novelizačních bodů vztahujících se k plnění povinnosti povinného podílu se navrhuje účinnost k prvnímu dni kalendářního čtvrtletí následujícího po vyhlášení ve Sbírce zákonů.
ps2013-053-04-004-034.u8.p8.s6 Novela zákoníku práce navrhuje však nabytí účinnosti dnem 1. července 2017 s výjimkou ustanovení části první článku 1 bodu 96 115, části čtvrté a části šesté článku 9 bodu 13, která nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2018.
ps2013-053-04-004-034.u8.p9.s1 Důležité změny v novele zákoníku práce, které budou mít přímý dopad na způsob sjednávání pracovněprávních vztahů s uchazeči o zaměstnání, budou zpožděny, a lze tedy otevřeně hovořit o tom, že přinejmenším o tuto dobu - také samozřejmě záleží na tom, kdy vejde novela v platnost - bude snaha úřadů práce a inspektorátů práce při kontrolách zcela marná.
ps2013-053-04-004-034.u8.p10.s1 Dovolte mi shrnutí této části novely.
ps2013-053-04-004-034.u8.p10.s2 Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr mají své místo v pracovněprávních vztazích, které mohou právem zaměstnavatelé využít, avšak dohody, jako je dohoda o pracovní činnosti, o provedení práce, nemají své místo v legislativě, pokud je vykonávají uchazeči o zaměstnání a příjemci dávek z nepojistného sociálního systému, to je příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení.
ps2013-053-04-004-034.u8.p11.s1 Uchazeči o zaměstnání a příjemci pomoci sociálních dávek využívají tuto možnost zaměstnávání, dokládají minimální příjmy právě do výše 2 500 korun a výjimkou není příjem 500 korun měsíčně, jak jsem uvedla v předchozím příspěvku.
ps2013-053-04-004-034.u8.p11.s2 Z praxe reálně vychází, že u 90 % nekolidujících zaměstnání u uchazečů o zaměstnání dochází k formálnímu sjednání zaměstnání, vykonávané práce maximálně 20 hodin týdně s odměnou do 2 500 korun, nebo současně ke sjednání dvou samostatných dohod o pracovní činnosti s malým rozsahem, zpravidla však s velmi podobným druhem práce u jednoho zaměstnavatele.
ps2013-053-04-004-034.u8.p11.s3 Zatajování příjmů neboli výplaty na ruku však přinášejí státu další výdaje na sociálních dávkách, zejména příspěvku na bydlení.
ps2013-053-04-004-034.u8.p12.s1 Některé úřady práce dlouhodobě poukazovaly na legislativně posvěcený stav u nekolidujícího zaměstnávání, jako je legalizace práce načerno, ovšem stále jsou obavy, zda se opravdu schválenou novelou zákona o zaměstnanosti a také schválenou novelou zákoníku práce změní takto masivní zneužívání této možnosti pro klienty úřadů práce určitého výdělku, tak aby si především zachovali svůj pracovní potenciál.
ps2013-053-04-004-034.u8.p12.s2 Problém také vidím v tom, že v mnoha případech tito klienti a zároveň částečně zaměstnanci nehledají jinou práci a tento systém obživy jim vyhovuje.
ps2013-053-04-004-034.u8.p12.s3 To, že se řítí do neřešitelné propasti v budoucnu například u výpočtu a přiznání důchodu, na který samozřejmě u těchto výdělků mít nárok nebudou, a zůstanou dále na dávkách v hmotné nouzi, již tito lidé nemyslí.
ps2013-053-04-004-034.u8.p12.s4 Proto si také kladu vážnou otázku, zda není již načase celý paragraf k nekolidujícímu zaměstnávání prostě zrušit.
ps2013-053-04-004-034.u8.p13.s1 Další zásadní změny v oblasti zprostředkování zaměstnávání agenturami práce se týkají zpřesnění podmínek pro udělení příslušného povolení k zprostředkování zaměstnání, úprav sankcí a stanovení jasnějších pravidel ve vztahu k uživateli.
ps2013-053-04-004-034.u8.p13.s2 Obecně vítáme tyto zásadní změny, ale přece jen není možné přistoupit k této změně bez jakýchkoliv připomínek.
ps2013-053-04-004-034.u8.p13.s3 Snahou vlády, hlavně Ministerstva práce, by mělo být především značně snížit počet agentur pro zprostředkování zaměstnání a spíše zkvalitnit z pohledu úspěšnosti zprostředkování zaměstnání u studentů, zdravotně postižených a dalších ohrožených skupin, které jsou dlouhodobě ohroženy na trhu práce.
ps2013-053-04-004-034.u8.p14.s1 V oblasti aktivní politiky zaměstnanosti se navrhuje prodloužit maximální doby poskytování příspěvku na vyhrazené společensky účelné pracovní místo z dosavadních 12 měsíců na 24 měsíců, což by umožnilo umístění uchazečů o zaměstnání na trhu práce po delší dobu.
ps2013-053-04-004-034.u8.p15.s1 Zde bych upozornila současně na návrh rozpočtu Ministerstva práce a sociálních věcí na rok 2017.
ps2013-053-04-004-034.u9.p1.s1 vám, paní poslankyně, rozumím.
ps2013-053-04-004-034.u9.p1.s2 Vím, že se těžko říká zpravodajská zpráva, když je tady hluk.
ps2013-053-04-004-034.u9.p1.s3 Prosím tedy ještě jednou kolegy a kolegyně, aby se zklidnili.
ps2013-053-04-004-034.u10.p1.s1 Chápu, že tato oblast asi nezajímá všechny, ale aspoň byste si mohli vyříkat své věci venku.
ps2013-053-04-004-034.u11.p1.s1 Prosím, paní zpravodajko, pokračujte.
ps2013-053-04-004-034.u12.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-053-04-004-034.u12.p1.s2 Kapitola 313, kde je u části aktivní politiky zaměstnanosti plánován rozpočet ve výšce 4 mld. 12 mil. 960 tis., tedy zhruba o 2 mld. korun méně než v roce 2016, lze tedy očekávat, že dojde k zásadnímu navýšení v této části aktivní politiky zaměstnanosti, jelikož zaměstnavatelé tento již zmíněný příspěvek na vyhrazené společensky účelné pracovní místo značně využívají.
ps2013-053-04-004-034.u12.p1.s3 Týká se to nejen stávajících smluv, které budou pochopitelně prodlužovány, ale samozřejmě naroste i počet nově uzavřených smluv.
ps2013-053-04-004-034.u12.p2.s1 U plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením ministerstvo chce zřídit evidenci plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
ps2013-053-04-004-034.u12.p2.s2 Tímto ministerstvo reaguje na potřeby ověření, zda dodavatel v rámci náhradního plnění neposkytuje své výrobky, služby nebo zakázky nad rámec limitu stanoveného zákonem o zaměstnanosti a na potřebu snadnější kontroly ze strany orgánů kontroly, zda odběratel, který plní povinný podíl, náhradní plnění, si započítal jen ty dodávky, které mu byly dodány poskytovatelem náhradního plnění, včetně jejich započitatelného rozsahu.
ps2013-053-04-004-034.u12.p3.s1 Vládní návrh předpokládá značný vliv na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty.
ps2013-053-04-004-034.u12.p3.s2 Primárně však předpokládá vliv na výdajové straně státního rozpočtu u této navrhované právní úpravy zavedení evidence náhradního plnění, neboť v této oblasti, kde lze i dle Ministerstva práce očekávat možné zvýšení rozpočtových nákladů.
ps2013-053-04-004-034.u12.p4.s1 Ministerstvo práce a sociálních věcí chce tuto novelu zákona projednat ve zkrácené lhůtě o 30 dnů.
ps2013-053-04-004-034.u12.p4.s2 Jako zpravodaj však musím tento návrh odmítnout, jelikož se jedná o závažné oblasti, na které by mělo být dostatek času, abych je zodpovědně prodiskutovali.
ps2013-053-04-004-034.u12.p4.s3 Navíc musím znova zopakovat, že vidím zásadní problém, že se tento tisk neprojednává současně se zákoníkem práce.
ps2013-053-04-004-034.u12.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-053-04-004-034.u13.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce za její zpravodajskou zprávu.
ps2013-053-04-004-034.u13.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám jednu přihlášku v tuto chvíli, a to paní poslankyně Adamové.
ps2013-053-04-004-034.u13.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, pokusím se být hodně stručná, protože zpravodajská zpráva paní kolegyně Jírovcové Aulické byla velmi obsažná.
ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s3 A za to děkuji, protože narazila na celou řadu věcí, které bych tady také jinak řekla.
ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s4 jenom připomenu, že zákon o zaměstnanosti máme z roku 2004 a od doby byl již šedesátkrát novelizován, což je pět novel ročně, když to tak vezmeme opravdu jenom průměrem, a to rozhodně tedy nepřispívá ke stabilitě právního a podnikatelského prostředí.
ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s5 To nejde za touto vládou, to je prostě obecné konstatování.
ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s6 Byť se častokrát jednalo jenom o dílčí změny, tak si myslím, že bychom tady tento fakt si měli u mnoha novel vždycky říct a brát v potaz, jestli tedy novelizace jsou vždycky nutné.
ps2013-053-04-004-034.u14.p1.s7 Rozsáhlejší novelizace ale byla provedena v roce 2011 a ty byly tehdy s ohledem na probíhající úsporná opatření.
ps2013-053-04-004-034.u14.p2.s1 Tento návrh novely se zaměřuje na tradiční rizikové oblasti, jako je právě agenturní zaměstnávání, náhradní plnění, úpravy nekolidujícího zaměstnání, ale pak jsou tam i parametrické či drobné změny.
ps2013-053-04-004-034.u14.p2.s2 A bych chtěla vypíchnout tři takové hlavní výtky, které k tomuto návrhu zákona mám, a souhlasím se zpravodajkou, že bychom to měli projednávat společně se zákoníkem práce, protože ty normy spolu velmi souvisí.
ps2013-053-04-004-034.u14.p3.s1 K navrženým změnám tedy ohledně nekolidujícího zaměstnání vykonávaného formou dohody o provedení práce, které pak být překážkou pro evidenci občana jako uchazeče o zaměstnání, musím říct, že se jedná o absurdní ustanovení z mnoha pohledů.
ps2013-053-04-004-034.u14.p3.s2 Představte si třeba situaci, že pomůže někdo známému jednorázově s úklidem po malování na základně dohody o provedení práce.
ps2013-053-04-004-034.u14.p3.s3 Na základě toho bude vyřazen z evidence.

Text viewDownload CoNNL-U