ps2013-053-01-001-001.u1.p1.s1
1 . ps2013-053-01-001-001.u1.p1.s2
Návrh zákona , kterým se mění zákon č . 159 / 2006 Sb . , o střetu zájmů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 564 / 12 - vrácený Senátem ps2013-053-01-001-001.u1.p2.s1
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy , jeho usnesení jsme obdrželi jako tisk 564 / 13 . ps2013-053-01-001-001.u1.p2.s2
Vítám paní senátorku Zdeňku Hamousovou a prosím , aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil pan ministr Jiří Dienstbier . ps2013-053-01-001-001.u1.p3.s1
Prosím sněmovnu o klid a znovu prosím všechny poslankyně a poslance , kteří chtějí diskutovat , aby tak činili mimo jednací sál ! ps2013-053-01-001-001.u1.p3.s2
A platí to i pro předsedy vyšetřovacích komisí . ps2013-053-01-001-001.u1.p3.s3
Pane poslanče ! ps2013-053-01-001-001.u1.p4.s1
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-053-01-001-001.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , páni poslanci , asi nemá smysl do detailů tady uvádět základní principy zákona . ps2013-053-01-001-001.u2.p1.s2
Jenom doopravdy velmi stručně . ps2013-053-01-001-001.u2.p2.s1
Kromě elektronického registru oznámení posílení kontroly , oznámení na počátku výkonu funkce , většího rozlišení sankcí Sněmovna doplnila pozměňovacími návrhy některé další důležité body a bohužel ty změny nebyly promítnuty důsledně těmi pozměňovacími zákony . ps2013-053-01-001-001.u2.p2.s2
Na to Senát zareagoval tak , že přijal několik legislativně technických návrhů , které nemění věcně podstatu zákona . ps2013-053-01-001-001.u2.p2.s3
S jedinou výjimkou a tou je posunutí účinnosti . ps2013-053-01-001-001.u2.p2.s4
Vzhledem k tomu , že registr oznámení musí být vytvořen na základě veřejné zakázky , kterou musí zadat Ministerstvo spravedlnosti , tak byla posunuta účinnost zákona z 1 . ledna příštího roku na 1 . září příštího roku , což fakticky žádná změna není , protože tak jako tak by Ministerstvo spravedlnosti dříve ten informační systém nevytvořilo . ps2013-053-01-001-001.u2.p2.s5
S tím , že v zásadě vše ostatní z hlediska účinnosti zůstalo nastejno s drobnou odchylkou u § 4 b a 4 c , kde není pevně stanovena 1 . ledna , ale 15 . dnem po vyhlášení zákona , což je plus minus pár dnů v zásadě totéž . ps2013-053-01-001-001.u2.p2.s6
Takže ani tady v podstatě nedochází ke změně . ps2013-053-01-001-001.u2.p3.s1
To znamená , že návrh je v podstatě vrácen Senátem víceméně ve stejném znění . ps2013-053-01-001-001.u2.p3.s2
Věcně tam ke změnám doopravdy nedošlo , byly odstraněny legislativně technické problémy a ta účinnost umožní , aby Ministerstvo spravedlnosti vytvořilo doopravdy funkční systém ke dni účinnosti zákona . ps2013-053-01-001-001.u2.p4.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-053-01-001-001.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2013-053-01-001-001.u3.p1.s2
Zeptám se , zda se k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu chtějí vyjádřit zpravodajové . ps2013-053-01-001-001.u3.p1.s3
Nejprve pan poslanec Vozka . ps2013-053-01-001-001.u3.p1.s4
Není tomu tak . ps2013-053-01-001-001.u3.p1.s5
Paní poslankyně Kovářová ? ps2013-053-01-001-001.u3.p1.s6
Také ne . ps2013-053-01-001-001.u3.p1.s7
A pan poslanec Plíšek rovněž ne . ps2013-053-01-001-001.u3.p1.s8
V tom případě otevírám rozpravu a prosím , aby první vystoupila paní senátorka a samozřejmě dále ti , kteří se přihlásí . ps2013-053-01-001-001.u3.p1.s9
Prosím , paní senátorko , máte slovo . ps2013-053-01-001-001.u4.p1.s1
Dobré odpoledne , vážený pane předsedo , vážení členové vlády , ctěná Sněmovno , dámy a pánové . ps2013-053-01-001-001.u4.p1.s2
Dovolte mi , abych vás seznámila s usnesením Senátu z 28 . schůze konané 19 . října 2016 , kdy Senát přijal usnesení číslo 551 , kterým si dovoluje vrátit Poslanecké sněmovně návrh zákona Poslanecké sněmovny č . 159 / 2006 Sb . , o střetu zájmů , ve znění pozměňovacích návrhů . ps2013-053-01-001-001.u4.p1.s3
Předkladatel návrhu zákona velmi precizně a jasně vysvětlil přijaté pozměňovací návrhy . ps2013-053-01-001-001.u4.p1.s4
Dovolte mi , abych ještě jednou zopakovala jejich zdůvodnění . ps2013-053-01-001-001.u4.p2.s1
Zdůvodnění senátních pozměňovacích návrhů je toto . ps2013-053-01-001-001.u4.p3.s1
a ) K bodům 1 až 15 a k bodu 18 . ps2013-053-01-001-001.u4.p3.s2
Většinou se jedná o legislativně technické změny a jsou v souvislosti s tím , že 21 . září 2016 byl vyhlášen zákon č . 302 / 2016 Sb . , kterým se mění zákon o sdružování v politickým stranách a v politických hnutích . ps2013-053-01-001-001.u4.p3.s3
V jeho páté části byl novelizován zákon o střetu zájmů tak , že mezi veřejné funkcionáře podrobené pravidlům o střetu zájmů byli zařazeni předseda a člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí v § 2 odst . 1 nové písmeno j ) . ps2013-053-01-001-001.u4.p3.s4
V souvislosti s tím byl zákon o střetu zájmů změněn také na dalších sedmi místech novelizačními body proto , aby vnitřní odkazy na příslušná ustanovení odpovídaly provedené změně . ps2013-053-01-001-001.u4.p4.s1
Účinnost zákona nabyla již dnem vyhlášení . ps2013-053-01-001-001.u4.p4.s2
Senát tedy předložený návrh zákona z Poslanecké sněmovny na právě popsanou situaci nereagoval , a proto v mnoha případech odkazuje osnova na jiná ustanovení , než která navrhovatel zamýšlel , čímž dochází k nežádoucím věcným posunům . ps2013-053-01-001-001.u4.p4.s3
Pozměňovací návrhy věc napravují , případně korigují nesprávné legislativně technické pokyny . ps2013-053-01-001-001.u4.p5.s1
b ) Další zdůvodnění ryze praktického charakteru . ps2013-053-01-001-001.u4.p5.s2
Návrh zákona stanoví nabytí účinnosti na den 1 . ledna 2017 . ps2013-053-01-001-001.u4.p5.s3
Tato účinnost se v současnosti jeví jako nerealizovatelná , protože je potřeba zřídit elektronický registr oznámení a je také potřeba seznámit všechny dotčené subjekty s jejich nově vzniklými povinnostmi , mimo jiné soudce a státní zástupce , kteří byli do působnosti zákona o střetu zájmů zahrnuti až pozměňovacími návrhy v Poslanecké sněmovně . ps2013-053-01-001-001.u4.p5.s4
Pozměňovací návrhy proto spočívají v posunutí účinnosti na 1 . září 2017 spolu s provedením změn v přechodných ustanoveních a rozšířením dělené účinnosti i na zákazy a omezení obsažená v § 4 b a v § 4 c , což je zákaz účasti v zadávacích řízeních a zákaz poskytnutí dotace . ps2013-053-01-001-001.u4.p6.s1
Ctěná Sněmovno , vidíte , že pozměňovací návrhy jsou ryze praktické a věcné . ps2013-053-01-001-001.u4.p6.s2
Prosím vás tedy o jejich zvážení , následně přijetí pozměňovacích návrhů tak , jak vám Senát předkládá . ps2013-053-01-001-001.u4.p6.s3
Děkuji za uvážení , podpoření a pozornost . ps2013-053-01-001-001.u5.p1.s1
Děkuji . ps2013-053-01-001-001.u5.p1.s2
Další v rozpravě vystoupí pan předseda Faltýnek a potom pan poslanec Vondráček . ps2013-053-01-001-001.u6.p1.s1
Hezké odpoledne , vážený pane předsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , dámy a pánové . ps2013-053-01-001-001.u6.p1.s2
Dovolte mi alespoň pár poznámek k tomuto návrhu zákona . ps2013-053-01-001-001.u6.p1.s3
Vím , že je téměř zbytečné vystupovat , a koneckonců už jsem na toto téma hovořil mnohokrát . ps2013-053-01-001-001.u6.p1.s4
Vím , že jste rozhodnuti tento zákon v podstatě ušitý na míru jednomu člověkovi schválit , ať už v jeho senátní , nebo ve sněmovní verzi . ps2013-053-01-001-001.u6.p1.s5
Přesto mi ale dovolte alespoň můj pohled na tento zákon . ps2013-053-01-001-001.u6.p1.s6
Nechci se opakovat , už jsem v minulosti na toto téma uváděl spoustu konkrétních argumentů , ale přesto mi dovolte stručnou rekapitulaci . ps2013-053-01-001-001.u6.p1.s7
Nezdržím vás dlouho . ps2013-053-01-001-001.u6.p1.s8
Není mým záměrem vůbec obstruovat nebo zdržovat přijetí tohoto zákona . ps2013-053-01-001-001.u6.p2.s1
Zákon o střetu zájmů byl jednou z priorit naší vlády a měl přinést ztransparentnění majetkových přiznání politiků . ps2013-053-01-001-001.u6.p2.s2
Na tom se shodla celá vláda a takto zákon doputoval do Poslanecké sněmovny . ps2013-053-01-001-001.u6.p2.s3
Místo toho se z něho , jak řekl pan předseda ODS Petr Fiala , a já si ho za to vážím , že měl tu odvahu to zveřejnit na svém twitterovém účtu , se z něho stal vlastně lex Babiš , zákon o jednom člověkovi . ps2013-053-01-001-001.u6.p2.s4
Víte , je škoda , a už jsem to tu říkal několikrát , že bývalá vládní koalice , nebo tehdy opoziční sociální demokracie třeba v minulém volebním období nenavrhovala podobný zákon na své politiky - podnikatele sedící ve vládě . ps2013-053-01-001-001.u6.p2.s5
Měli bychom aspoň platný lex Bárta nebo lex Schwarzenberg nebo Řebíček nebo . . . ps2013-053-01-001-001.u6.p2.s6
to je jedno , těch ministrů tam sedělo spousta v té vládě , kteří byli podnikatelé , a mohli jsme mít problém vyřešen . ps2013-053-01-001-001.u6.p2.s7
A bylo by to před volbami a všem , kdo kandidovali , i voličům , by bylo jasné , jaká jsou pravidla , pravidla hry pro to další volební období . ps2013-053-01-001-001.u6.p2.s8
Bylo by všem jasné , že když chceš jít do politiky a máš firmu , kterou jsi celý život budoval , nebo nedej pánbůh vlastníš nějaké médium , tak se tohoto majetku musíš zbavit , jinak nemůžeš být ministrem . ps2013-053-01-001-001.u6.p2.s9
Pokud tak neučiníš , nemáš právo jít do politiky , nemáš právo stát se ministrem . ps2013-053-01-001-001.u6.p2.s10
A z mého pohledu je tato věc absurdní : vyloučit z politiky člověka , který celý život něco budoval , zaměstnával lidi , platil daně . ps2013-053-01-001-001.u6.p2.s11
Ale budiž . ps2013-053-01-001-001.u6.p2.s12
Pokud by tento absurdní zákon platil , tak by bylo všem jasné , na čem jsou . ps2013-053-01-001-001.u6.p3.s1
Ale proč měníme pravidla během hry a kvůli jednomu člověkovi ? ps2013-053-01-001-001.u6.p3.s2
Argumentace , že nastavujeme pravidla pro příští členy vlády , neobstojí . ps2013-053-01-001-001.u6.p3.s3
Snad s výjimkou návrhu pana kolegy Chvojky , který zakazuje vlastnit média až novým členům vlády , budoucím členům vlády a dalším politikům . ps2013-053-01-001-001.u6.p3.s4
Ale návrhy pana kolegy Plíška cílí na stávajícího člena vlády , který šel do politiky za stávajících pravidel . ps2013-053-01-001-001.u6.p3.s5
A tento návrh říká : změníme ti pravidla v průběhu tvého mandátu a ty se rozhodni , zda chceš být ministrem , nebo nechceš . ps2013-053-01-001-001.u6.p3.s6
Rozhodni se , ty , který jsi kandidoval ve volbách , dostal jsi , mám pocit , 18 tisíc preferenčních hlasů . ps2013-053-01-001-001.u6.p3.s7
Celý národ věděl , jaký majetek vlastníš , jaké daně platíš , zaměstnáváš zhruba 30 tisíc lidí . ps2013-053-01-001-001.u6.p3.s8
Rozhodni se teď hned , zda budeš dál ministrem financí a vzdáš se svého majetku , nebo ne , a tvoje firmy budou okamžitě - okamžitě ! ps2013-053-01-001-001.u6.p3.s9
- okamžitě - vyloučeny z možnosti soutěžit o veřejné zakázky a nebudou mít možnost požádat o dotace . ps2013-053-01-001-001.u6.p3.s10
Nebudou moci soutěžit o veřejné zakázky , kde jediným kritériem je cena , je výsledná cena soutěže . ps2013-053-01-001-001.u6.p3.s11
Nebudou moci požádat o dotace , které dostávají všichni zemědělci v celé Evropě bez ohledu na to , kdo tyto zemědělské firmy vlastní . ps2013-053-01-001-001.u6.p4.s1
Nepřipadá vám absurdní a v rozporu s pravidly Evropské unie přijmout zákon , který vyloučí firmy , které zaměstnávají tisíce lidí , platí daně v České republice , z možnosti požádat a získat dotace ? ps2013-053-01-001-001.u6.p5.s1
V průběhu této diskuse bylo několikrát zmiňováno , že se tento zákaz netýká takzvaných nárokových dotací . ps2013-053-01-001-001.u6.p5.s2
Ale náš právní řád nezná pojem nárokové a nenárokové dotace . ps2013-053-01-001-001.u6.p5.s3
A navíc většina právních výkladů včetně toho z Parlamentního institutu , který samozřejmě není žádné dogma a je to jejich názor , tak říká , že výklad může dát jedině soud . ps2013-053-01-001-001.u6.p5.s4
Jedině soud ! ps2013-053-01-001-001.u6.p5.s5
A žádný judikát a precedens na to v současné době není . ps2013-053-01-001-001.u6.p6.s1
Dámy a pánové , když už řešíme zákon pro jednoho člověka a pro jednu firmu , tak mi dovolte pár slov k dotacím . ps2013-053-01-001-001.u6.p7.s1
Pan Babiš a jeho firmy jsou neustále obviňováni , i tady některými kolegy , že žijí z dotací , že dotace jsou vyšší než placené daně , že firmy drží obchod se státem a podobné nesmysly . ps2013-053-01-001-001.u6.p7.s2
Realita je ale jiná . ps2013-053-01-001-001.u6.p7.s3
Každý český zemědělec , a to lze ověřit , kdyby tady mezi námi seděl pan ministr zemědělství , tak by nám to určitě potvrdil , má stejnou dotaci z Evropské unie na hektar , což je zhruba 5 500 korun na jeden hektar , pro všechny stejně . ps2013-053-01-001-001.u6.p7.s4
Agrofert má celkem 110 tisíc hektarů v nájmu a zhruba 20 tisíc hektarů ve vlastnictví , to znamená , že z této takzvané nárokové dotace zaplatí vlastníkům půdy více než polovinu této částky na nájemném . ps2013-053-01-001-001.u6.p7.s5
Ročně takto platí firmy skupiny Agrofert zhruba 350 mil . korun za nájem pozemků majitelům . ps2013-053-01-001-001.u6.p8.s1
Stále také slyšíme , že Agrofert v posledních letech významně navýšil čerpání dotací v souvislosti s angažmá pana Babiše ve vládě . ps2013-053-01-001-001.u6.p8.s2
Kdo by měl zájem , ať nezdržujeme ostatní , mám tady přesná čísla , kdo by opravdu potom chtěl argumentovat tímto argumentem , tak bych se s ním moc rád podělil o konkrétní čísla , nicméně je to pravda . ps2013-053-01-001-001.u6.p8.s3
Růst dotací pro Agrofert existuje a má dva důvody . ps2013-053-01-001-001.u6.p8.s4
Za prvé roste výměra obhospodařované půdy plochy hektarů , to znamená , že když hospodařím na větší ploše než v minulosti , tak logicky dostávám více peněz na hektar . ps2013-053-01-001-001.u6.p8.s5
Druhý důvod je , že v posledních letech byly realizovány ekologické investice zejména v některých chemičkách , které byly schváleny minulými vládami na základě požadavku Evropské unie z hlediska požadavku na životní prostředí a ekologii . ps2013-053-01-001-001.u6.p9.s1
Další dotace , na které dle tohoto zákona společnosti vlastněné panem Babišem ztratí nárok , jsou investiční dotace pro zemědělce a zpracovatele na rozvoj nových technologií a kapacit zejména v živočišné výrobě , kde vznikají nová pracovní místa . ps2013-053-01-001-001.u6.p10.s1
Ještě mi dovolte na závěr pár konkrétních čísel k dotacím a placení daní koncernem Agrofert . ps2013-053-01-001-001.u6.p10.s2
Za deset let od roku 2006 do roku 2015 zaplatil Agrofert , nebo jeho firmy na dani z příjmu právnických osob do státního rozpočtu částku 5 mld . 730 mil . 880 tis . a na dotacích z rozpočtu České republiky dostaly společnosti částku 2 mld . 270 mil .