|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-11-11 ps2013-052-01-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2016-11-11
Meetingps2013/052
Agenda Itemps2013/052/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/052schuz/s052001.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 606 • previousnext

ps2013-052-01-000-000.u2.p22.s1 První otázka zní na pana ministra dopravy, zda tedy zveřejní celé znění této analýzy, tak aby byla přístupná nejenom všem poslancům Sněmovny, ale celé veřejnosti.
ps2013-052-01-000-000.u2.p22.s2 bych byl velice rád, aby se bez pardonů o tom, co se děje na dostavovaném úseku dálnice D8, začalo mluvit zcela otevřeně, transparentně, bez jakýchkoli příkras.
ps2013-052-01-000-000.u2.p23.s1 Zhruba před třemi nedělemi jsem, protože se pohybuji v branži dopravního stavitelství, je to moje politické téma 20 let, znám se s těmi lidmi, z těchto kruhů jsem byl upozorněn na to, že dochází vedle stávajícího velkého sesuvu, který za velké mediální pozornosti a téměř slávy, kdy se začne, jak to pokračuje, kdy to skončí, dověděl o tom, že tím problémem se sesuvy, s posuvy dalších technických konstrukcí, konkrétně mostní estakády, pokračují.
ps2013-052-01-000-000.u2.p23.s2 Ptal jsem se několika činitelů hnutí ANO, nebudu říkat jejich jména, co na tom je pravdy, a oni o tom věděli.
ps2013-052-01-000-000.u2.p23.s3 Nejednalo se o ministra Ťoka, podotýkám.
ps2013-052-01-000-000.u2.p23.s4 Tady mezi vámi.
ps2013-052-01-000-000.u2.p24.s1 Takže vážené dámy a pánové, mám takový pocit, že tady se hraje nějaká velmi podivná hra.
ps2013-052-01-000-000.u2.p24.s2 Určitě je náhoda, že poté, když věděli, že vím, tak zhruba čtyři pět dnů poté pan ministr Ťok svolal tiskovou konferenci a tam jisté problémy přiznal.
ps2013-052-01-000-000.u2.p24.s3 To je realita, to je časová osa toho příběhu.
ps2013-052-01-000-000.u2.p25.s1 Z dostupných dokumentů, které si můžete, které máte k dispozici, je nález Nejvyššího kontrolního úřadu, který zpracovával náš exkolega pan Karel Sehoř, který byl také členem ve Sněmovně několik volebních období.
ps2013-052-01-000-000.u2.p25.s2 Velmi bych vám doporučoval, je to kontrolní závěr z kontrolní akce číslo 15/29, peněžní prostředky určené na výstavbu dálnice D8.
ps2013-052-01-000-000.u2.p25.s3 Ono tam je nejenom o peněžních prostředcích, ono je tam o celé historii toho, jak vize této dálnice, jestli můžu říkat vize, nebo plán této dálnice, pochází z roku 1960.
ps2013-052-01-000-000.u2.p25.s4 Jak potom měl být za nějakých 17-18 roků postaven, a vlastně nic nebylo dodrženo.
ps2013-052-01-000-000.u2.p25.s5 Na cokoli si vzpomenete v případě dálnice D8, to nebylo dodrženo, a samozřejmě občas tady slýcháte ty filipiky pana ministra Babiše k tomu, jak jsme ty předchozí vlády, politici nebyli schopni zajistit, zrealizovat, postavit.
ps2013-052-01-000-000.u2.p25.s6 Musím říct, co se týká časové osy, v tomto částečně pravdu.
ps2013-052-01-000-000.u2.p26.s1 Kdyby nechystal ve své režii a ve svém ansámblu nové dálnice D8 - jenom tady odskočím.
ps2013-052-01-000-000.u2.p26.s2 Pan premiér Sobotka tady zmínil také, jak při diskusi o zahraniční politice, o tom, jak se vyjednává s Německem o vybudování nových železničních spojení nejenom mezi Prahou nebo Brnem, Prahou a Drážďany, Prahou a Norimberkem, tak vás upozorňuji, že Babišova konstanta podle nejčerstvějších materiálů Ministerstva dopravy je, že stavební povolení na první kousek, první úsek této stavby, která je velmi potřebná, kterou si tato vláda dala do usnesení, je rok 2035.
ps2013-052-01-000-000.u2.p26.s3 Slyšíte dobře, 2035.
ps2013-052-01-000-000.u2.p26.s4 To se nás asi ještě bude Evropa a svět ptát, jestli budeme tady chtít stavět nějakou železnici.
ps2013-052-01-000-000.u2.p27.s1 Vrátím se ale zpátky k původnímu.
ps2013-052-01-000-000.u2.p27.s2 Ocitoval bych vám tady jen pár věcí, protože celá ta investice přes České středohoří, a tady říkám, že pan ministr nebyl u začátku, nebyl u průběhu, je u toho zhruba dva roky nebo něco takového, takže jenom mám tady jenom to.
ps2013-052-01-000-000.u2.p27.s3 Když se podíváte do zprávy, tak např. strana 6 toho materiálu: Z dokladů a informací předložených ke kontrole vyplývá, že Ředitelství silnic a dálnic při přípravě stavby podcenilo složitost území, kterým stavba prochází.
ps2013-052-01-000-000.u2.p27.s4 O kousek dál: Dodržen nebyl ani navržený harmonogram prací souvisejících s odstraněním následků sesuvů, který v červnu 2013 v blízkosti obce Dobkovičky poškodil dálnici D8 a železniční trať.
ps2013-052-01-000-000.u2.p27.s5 V době ukončení kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu, tedy více než dvaapůl roku po vzniku sesuvu, nebyla dokončena první etapa sanačních prací a práce na druhé etapě byly teprve zahajovány.
ps2013-052-01-000-000.u2.p27.s6 V širším území sesuvu Ředitelství silnic a dálnic do konce roku 2015 zajišťovalo jen geodetický monitoring.
ps2013-052-01-000-000.u2.p27.s7 A teď to jde, pane ministře, na vaše triko.
ps2013-052-01-000-000.u2.p27.s8 Znovu zopakuju tu větu: Do konce roku 2015 od toho sesuvu v červnu, na začátku června 2013 do konce roku 2015 byl zajišťován pouze geodetický monitoring toho sesuvu.
ps2013-052-01-000-000.u2.p27.s9 Zpracování analýzy příčin sesuvu zadalo Ministerstvo dopravy v únoru 2016.
ps2013-052-01-000-000.u2.p27.s10 Takže prosím, dospěli jsme do stadia, že Ministerstvo dopravy potřebuje na zadání analýzy tolik let.
ps2013-052-01-000-000.u2.p27.s11 To je naprosto neuvěřitelné.
ps2013-052-01-000-000.u2.p27.s12 A teď si vezměte, že tam probíhala řada dalších stavebních prací, odstraňování sesuvů, ale nikdo se nenamáhal zadat analýzu toho, proč k tomu sesuvu došlo.
ps2013-052-01-000-000.u2.p28.s1 Další odstavec: ŘSD rovněž pochybilo při zadávání zakázek na dodatečné stavební práce v celkovém objemu 32,4 milionu korun.
ps2013-052-01-000-000.u2.p28.s2 Dál: V případě veřejné zakázky na dodatečné stavební práce v celkovém objemu 313,6 milionu korun nebylo možné splnění podmínek stanovených právním předpisem z dokladů předložených ke kontrole jednoznačně vyhodnotit, u dalších pěti veřejných zakázek v celkovém objemu 3,164 milionu korun nebylo možné ověřit skutečný obsah ani rozsah jejich plnění.
ps2013-052-01-000-000.u2.p28.s3 To se prolíná v nedodržování zákona o zadávání veřejných zakázek, z poslední doby se prolíná celým tím materiálem, a to na triku vláda, která tolik volala, že bude jiná, že udělá vše transparentně v souladu se zákonem.
ps2013-052-01-000-000.u2.p29.s1 Již jsem tady opakoval, upřesním: Základní koncepce výstavby dálnice D8 byla schválena v roce 1963, náklady na dostavbu úseku 0805 a 0807, tzn. zhruba od Lovosic na státní hranici se Spolkovou republikou Německo, překročí částku 30 celkově, a to si myslím, že je ještě optimistický odhad, 38 miliard korun, což je zhruba třiapůlnásobek částky uvažované v roce 1993 a téměř dvojnásobek částky uvažované v roce 2003.
ps2013-052-01-000-000.u2.p29.s2 Nárůst nákladů ŘSD zdůvodnilo především změnami sazby DPH a valorizací cen.
ps2013-052-01-000-000.u2.p29.s3 Konkrétními příčinami a důsledky růstu nákladů se Ministerstvo dopravy blíže nezabývalo.
ps2013-052-01-000-000.u2.p30.s1 Odlistuji dál z důvodu časového stresu.
ps2013-052-01-000-000.u2.p30.s2 Strana 11: V dokladech týkajících se přípravy stavby ani v zadávací dokumentaci veřejné zakázky na stavební práce v úseku 0805, to je to České středohoří, nebyla problematika opatření reagujících na vedení trasy dálnice sesuvným územím zvlášť řešena.
ps2013-052-01-000-000.u2.p30.s3 Z písemného vyjádření technického dozoru investora vyplývá, že žádná takováto zvláštní opatření nebyla do projektové dokumentace pro zadání stavby zapracována, protože v podkladech, které měl projektant k dispozici, bylo území hodnoceno jako stabilizované.
ps2013-052-01-000-000.u2.p30.s4 Jestliže vám to přeložím do srozumitelné řeči, geologové, lidé tam žijící, každý na vlastní oči viděl, že je to jednoznačně sesuvové území, ŘSD do zadávací dokumentace tuto poznámku nebo toto varování pro dodavatele stavby nedalo, takže jinými slovy, všechno, co se tam dneska stane, tak bude platit stát.
ps2013-052-01-000-000.u2.p30.s5 To je tedy moje interpretace skutečnosti.
ps2013-052-01-000-000.u2.p31.s1 Dále.
ps2013-052-01-000-000.u2.p31.s2 Z dokladů předložených ke kontrole vyplývá, že existence problematických geologických poměrů v trase dálnice byla při přípravě výstavby úseku D8 známa a zabývalo se několik dokumentů, které mělo Ředitelství silnic a dálnic k dispozici.
ps2013-052-01-000-000.u2.p31.s3 V jednom z nich je například uvedeno, že do stavby úseku 0805 zasahuje celkem 11 sesuvů evidovaných v registru geofondu vedeném Českou geologickou službou, z nichž dva byly vedeny jako stabilizované a devět jich bylo potenciálních, tzn. nestabilizovaných.
ps2013-052-01-000-000.u2.p31.s4 Takže myslím, že asi by měli více úředníci Ministerstva dopravy a z ŘSD chodit tady sem za roh, na Klárov, na Českou geologickou službu.
ps2013-052-01-000-000.u2.p32.s1 Další, jeden z dalších odstavců.
ps2013-052-01-000-000.u2.p32.s2 Nové lhůty pro dokončení stavby, termíny pro předání dosud nepředaných stavenišť zhotoviteli ani termíny dokončení stavby nebyly žádným z dodatků smlouvy o dílo stanoveny.
ps2013-052-01-000-000.u2.p32.s3 Termín zprovoznění úseku 0805 nebyl smlouvou o dílo v době kontroly, což je leden 2016, závazně stanoven.
ps2013-052-01-000-000.u2.p32.s4 Takže tam se to prostě zvrhlo v anarchii, která ani nebyla do ledna 2016 pokryta dodatkem smlouvy, který by nějakým způsobem verifikoval to, co se tam děje.
ps2013-052-01-000-000.u2.p32.s5 A mimochodem, není podle mého podchyceno nejenom projektově, ale ani smluvně i to, co je tam pácháno nebo které zoufalé kroky jsou tam podnikány dnes.
ps2013-052-01-000-000.u2.p33.s1 V průběhu výstavby realizované na základě smlouvy o dílo ze září 2007 docházelo k řadě změn v předmětu jejího plnění, tzn. změny během výstavby atd. atd.
ps2013-052-01-000-000.u2.p33.s2 No a samozřejmě skončilo to tím, že ještě minulé vedení výkonného výboru fondu muselo vyřadit tuto akci z financování z evropských peněz.
ps2013-052-01-000-000.u2.p33.s3 Bohužel již nebyla dotažena analýza, o kterou jsem požádal kontrolní orgány Státního fondu dopravní infrastruktury, a které měly všechno podchytit, všechno zmapovat, kdo za co může, kdo může za ztracenou dokumentaci, za ztracené nebo nenalezené zápisy z jednání, kdo podepisoval smlouvy, co a jak se dělo.
ps2013-052-01-000-000.u2.p34.s1 Mohl bych tady odcitovat, jak na sesuv, ke kterému došlo v tom červnu 2013, reagovala tehdejší vláda, je to usnesení číslo 640/2013, kde uložilo ministru dopravy, aby v oblasti aktuálního sesuvu byl proveden geotechnický průzkum ohrožené oblasti, doplněn monitorovací systém do prostoru, návrh variant sanace, zpracování projektu zvolené varianty sanace atd. atd.
ps2013-052-01-000-000.u2.p35.s1 Dál.
ps2013-052-01-000-000.u2.p35.s2 V širším okruhu sesuvu dálnice D8, a tady je, že vlastně jsou tady uvedeny víceméně skoro tři kilometry sesuvového území tehdy, a to se zase ptám pana ministra, jestli se dneska mluví o ohroženém území čtyř kilometrů, jestli je to pravda, takže tam být proveden detailní geologický, inženýrsko-geologický a geotechnický průzkum, doplnění monitorovacího systému, návrh variant zabezpečení a realizace stabilizačních opatření a monitoringu, zpracování analýzy příčin sesuvů včetně toho, jak bylo při stavbě bráno v potaz, že se jedná o oblast historicky známou s výskytem.
ps2013-052-01-000-000.u2.p36.s1 Takže vláda tehdy zadání dala, bohužel nedala ke každému bodu termín, tudíž ŘSD si to vyložilo tak, že práce kvapná málo platná, a co nespěchá, neuteče.
ps2013-052-01-000-000.u2.p36.s2 Takže, znovu upozorňuji, byl dva roky páchán pouze geotechnický monitoring, tzn. jestli dál sesuv pokračuje, jakou rychlostí, jestli jsou tam nové skutečnosti, ale analýza příčin nebyla.
ps2013-052-01-000-000.u2.p37.s1 Mohl bych pokračovat dál v tom smutném čtení, jak se hýbaly peníze, jak byly vyčerpány - vyžrány rezervní položky, jak byl překročen zákon, protože se sčítají vícepráce a méněpráce atd. atd.
ps2013-052-01-000-000.u2.p38.s1 Dneska jsme se také z médií, která to poměrně dlouhou dobu nezajímalo, dozvěděli - konečně se někteří vypravili na místo a dělali rozhovory s místními obyvateli...
ps2013-052-01-000-000.u2.p38.s2 A zaznívá, že informace jim nejsou poskytovány.
ps2013-052-01-000-000.u2.p38.s3 Starostům dotčených nebo okolních obcí je odpovídáno poté, co jsou vyžádány oficiálně informace přes datovou schránku.
ps2013-052-01-000-000.u2.p38.s4 Takže tam se cosi děje v obrovských objemech a nikdo neví z okolních obcí, okolních obyvatel, ani čelní představitelé samosprávy...
ps2013-052-01-000-000.u2.p38.s5 Místo toho, abyste je sezvali, abyste nejenom jim, ale i veřejnosti řekli, co se děje, tak se chováte jako Rusové s Černobylem.
ps2013-052-01-000-000.u2.p38.s6 Dámy a pánové, to, co jsem si zjistil od lidí, kteří se pod to samozřejmě podepsat nechtějí a vykonávají tam ty stavební práce...
ps2013-052-01-000-000.u2.p39.s1 Pane ministře Ťoku, vás upozorňuji, že vašemu předchůdci při mimořádné schůzi to bylo také náramně k smíchu.
ps2013-052-01-000-000.u2.p39.s2 Pan Babiš tady seděl na rozdíl ode dneška s panem Sobotkou, neřekli ani slovo a za dva měsíce pan ministr Prachař skončil.
ps2013-052-01-000-000.u2.p39.s3 vám nevyhrožuju, protože to je samozřejmě rozhodnutí pana Sobotky, jestli teď chce obměňovat vládu, tak myslím, že ten závěr by měl být víceméně...
ps2013-052-01-000-000.u2.p39.s4 A jestli vám to přijde k smíchu a vám přijdu k smíchu...
ps2013-052-01-000-000.u2.p39.s5 Mně nepřijdou k smíchu ty miliardy, které to stálo zbytečně navíc a které to ještě bude díky vašemu chování stát.
ps2013-052-01-000-000.u2.p39.s6 A myslím si, že když jste slibovali lidem pravdu a férové jednání, tak ho začněte provozovat.
ps2013-052-01-000-000.u2.p39.s7 Děkuji.
ps2013-052-01-000-000.u2.p40.s1 V těch informacích je používán termín prasklá opěra mostu.
ps2013-052-01-000-000.u2.p40.s2 Problematická je prasklá opěra mostu s vysokým zemním násypem.
ps2013-052-01-000-000.u2.p40.s3 Údajně docházelo - a bych tady chtěl odpověď, protože oficiální nemáme, zda to ještě i v tomto území, to je stavba 210, nebo stavební soubor, objekt, je to estakáda, zda to ještě souvisí s lomem, nebo je to vedle o kus dál.
ps2013-052-01-000-000.u2.p40.s4 Problematická je prasklá opěra mostu s vysokým zemním násypem.
ps2013-052-01-000-000.u2.p40.s5 Údajně docházelo k drobným pohybům již historicky po realizaci tělesa násypu, který působí jako přitížení území.
ps2013-052-01-000-000.u2.p40.s6 Platilo, že území je dlouhodobě postiženo pomalým creepovým pohybem jihovýchodním směrem, tedy směrem po svahu do Labe.
ps2013-052-01-000-000.u2.p40.s7 - Takže vám to jede do Labe.
ps2013-052-01-000-000.u2.p40.s8 - Rychlost těchto pohybů se dlouhodobě mění v řádu jednotek desetin milimetru za jednotky měsíců s výkyvy v době významnějších srážek.
ps2013-052-01-000-000.u2.p40.s9 Vrtný průzkum v oblasti prokázal fosilní prosmýkané plochy ve vrstvách křídových slínovců v hloubkách 15 i více metrů pod povrchem.
ps2013-052-01-000-000.u2.p40.s10 Kdybyste si udělali včas analýzu příčin a pořádný geologický průzkum alespoň po tom průšvihu, tak možná že to, co tam dneska děláte, je jenom další vyhazování peněz a oddálení dalších vynucených obrovských sanací, které budou stát veliké peníze.
ps2013-052-01-000-000.u2.p40.s11 A bavíme se o stovkách milionů či miliardách, nejsem schopen odhadnout, protože tajíte pravdu.
ps2013-052-01-000-000.u2.p41.s1 Dotace podzemní vody jsou v tomto prostředí obvykle zaznamenány po těchto předisponovaných smykových plochách.
ps2013-052-01-000-000.u2.p41.s2 Na některých vrtech byla dokumentována výška výtlačné úrovně této křídové zvodně do deseti metrů.
ps2013-052-01-000-000.u2.p41.s3 Poměry v území jsou složité a geologická stavba je taková, že v některých případech již nedaleké sousední vrty reagují na odvodnění, které tam dneska je prováděno, zcela odlišným způsobem.
ps2013-052-01-000-000.u2.p41.s4 To znamená, že je tam velká pestrost toho, jak se území bude chovat doslova po několika metrech či desítkách metrů.
ps2013-052-01-000-000.u2.p42.s1 Mohl bych pokračovat dále a dále.
ps2013-052-01-000-000.u2.p42.s2 vám to tady budu citovat.
ps2013-052-01-000-000.u2.p42.s3 No, nicméně skončím, když je vám to k smíchu, a položím vám několik otázek.
ps2013-052-01-000-000.u2.p43.s1 Za prvé.
ps2013-052-01-000-000.u2.p43.s2 Jste ochoten zveřejnit a kdy a kde a všem poslancům dát za prvé na příští schůzi písemnou informaci o skutečné situaci na dostavovaném úseku dálnice D8?
ps2013-052-01-000-000.u2.p44.s1 Za druhé vás zcela otevřeně vyzývám, abyste veřejnosti i poslancům zveřejnil kompletní znění všech posudků a zpráv, které byly zadány a zpracovány buď investorem akce, nebo Ministerstvem dopravy.
ps2013-052-01-000-000.u2.p45.s1 Za další, abyste předložil detailní informace o tom, jaké území, v jakém rozsahu je ohroženo dalšími sesuvy, kolik si vyžádají sanace těchto území, ty kilometry, metry, stovky metrů.
ps2013-052-01-000-000.u2.p45.s2 Abyste řekl, kde je veškerá poztrácená dokumentace, kdo je ředitelem projektu za investora a byl v minulosti od zahájení výstavby nebo přípravy, kdo tam vykonává inženýring nebo technický dozor investora.
ps2013-052-01-000-000.u2.p45.s3 Kdo kreslil ten projekt, kdo je projektantem této stavby.
ps2013-052-01-000-000.u2.p45.s4 Abyste všechny tyto věci zdůraznil.
ps2013-052-01-000-000.u2.p45.s5 A jaká přijmete opatření.
ps2013-052-01-000-000.u2.p45.s6 V zprávě NKÚ se velmi často píše - bylo zanedbáno, bylo zanedbáno, bylo zanedbáno.

Text viewDownload CoNNL-U