|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-26 ps2013-050-06-008-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2017 /sněmovní tisk 921/ - prvé čtení

Date2016-10-26
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050202.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1454 • previousnext

ps2013-050-06-008-001.u1.p1.s1 1.
ps2013-050-06-008-001.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2017 /sněmovní tisk 921/ - prvé čtení
ps2013-050-06-008-001.u1.p2.s1 Tento bod je přerušen v obecné rozpravě a požádám pana ministra i pana zpravodaje, aby zaujali místo u stolku zpravodajů.
ps2013-050-06-008-001.u1.p3.s1 Tímto otevírám přerušenou obecnou rozpravu.
ps2013-050-06-008-001.u1.p3.s2 Eviduji faktickou poznámku pana poslance Urbana.
ps2013-050-06-008-001.u1.p3.s3 Pane poslanče Urbane, eviduji faktickou poznámku.
ps2013-050-06-008-001.u1.p3.s4 Ne, nehlásíte se do rozpravy.
ps2013-050-06-008-001.u1.p3.s5 Dobře.
ps2013-050-06-008-001.u1.p4.s1 Nyní vystoupí řádně přihlášený pan poslanec Opálka a připraví se pan poslanec Vilímec.
ps2013-050-06-008-001.u1.p4.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2013-050-06-008-001.u2.p1.s1 Děkuji vám, pane místopředsedo.
ps2013-050-06-008-001.u2.p1.s2 Vážené kolegyně, kolegové, vážení páni ministři.
ps2013-050-06-008-001.u2.p1.s3 Co považuji za potřebné zdůraznit předem?
ps2013-050-06-008-001.u2.p1.s4 To, že velká část společnosti čekala od této vlády, že se postupně, ale razantněji vyrovná s asociálními dopady politiky předchozích pravicových vlád.
ps2013-050-06-008-001.u2.p1.s5 Kroky vlády však jsou v této oblasti někdy jen symbolické, například u pomalého růstu minimální mzdy, někdy dokonce překračují přitvrzení, například u novel týkajících se rodičovské dovolené či třetího pilíře důchodového systému, ale většinou se v této oblasti toho moc zásadního neodehrává, i když pan premiér ve vystoupení vyjádřil jiný názor.
ps2013-050-06-008-001.u2.p2.s1 Stále máme víceméně rovné zdanění fyzických a právnických osob a pro stát nevýhodné vyvádění peněz do ciziny, tedy málo zdaněné dividendy a spekulativní vnitropodnikové ceny.
ps2013-050-06-008-001.u2.p2.s2 Roste počet těch, kteří využívají daňových rájů.
ps2013-050-06-008-001.u2.p2.s3 Česká národní banka pokračuje ve srážení kurzu koruny atd.
ps2013-050-06-008-001.u2.p2.s4 Tyto a další příklady potvrzují vysávání nemalé části nově vytvořené hodnoty na území České republiky do zahraniční, a tedy i menší příjmy do státního rozpočtu.
ps2013-050-06-008-001.u2.p3.s1 Legislativní změny jsou často koaličně vydřené, jak často slyšíme, a to zejména díky tvrdému postoji ANO.
ps2013-050-06-008-001.u2.p3.s2 První místopředseda vlády a ministr financí se přirozeně chová jako podnikatel a zaměstnavatel a de facto je tak ve střetu zájmu, neboť každé udržení předchozího pravicového řešení, případně jen mírný posun, šetří i jeho kapsu a vytváří mu větší zisk.
ps2013-050-06-008-001.u2.p3.s3 Ale jeho prezentace sama sebe jako ochránce proti plýtvání a zároveň jako jediného spravedlivého, který to ve vládě a v Parlamentu těžké, na veřejnost stále účinně působí.
ps2013-050-06-008-001.u2.p3.s4 To je třeba bez závisti uznat.
ps2013-050-06-008-001.u2.p3.s5 Nevadí ani asociální a rozporuplné postoje a obraty o 180 stupňů a pak zase obhajoba původního postoje a stížnost na tlaky koaličních partnerů.
ps2013-050-06-008-001.u2.p3.s6 Otázka zní: jak ještě dlouho bude tato politika úspěšná u voličů?
ps2013-050-06-008-001.u2.p4.s1 Dodávám, že osobně fandím všem krokům vlády, které vedou k eliminaci šedé a černé ekonomiky a korupce, a chci věřit tomu, že se v této zanedbané oblasti blýská na lepší časy.
ps2013-050-06-008-001.u2.p4.s2 Ale pravdu teprve uvidíme.
ps2013-050-06-008-001.u2.p5.s1 Nyní několik poznámek k rozpočtové politice a předloženému zákonu o novém státním rozpočtu z mého pohledu jako člena sociálního výboru, tedy z pohledu trochu na střeva státního rozpočtu v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí, ale nejen tam.
ps2013-050-06-008-001.u2.p6.s1 Často jednostranně kritizovaný nárůst platů ve státní, ale i ve veřejné sféře a růst minimální mzdy a tarifů, což ovlivňuje růst mezd i v podnikatelském prostředí, ale nakonec i růst důchodů je skutečně jedinou perspektivní cestou, jak ještě více rozhýbat hospodářský růst, zvýšit spotřebu a konečně se přiblížit statisticky rozvinutým zemím.
ps2013-050-06-008-001.u2.p6.s2 Ale těmito slepičími kroky, kterými kráčí současná vládní koalice, se rozvinutým zemím zatím nepřibližujeme.
ps2013-050-06-008-001.u2.p7.s1 Zaměstnavatelé si často stěžují na vysoké procento odvodů na pojistné, ale zamlčují, že jde o procenta z nízkých základů.
ps2013-050-06-008-001.u2.p7.s2 Celkové sdružené náklady na pracovní sílu jsou v České republice dlouhodobě na úrovni 30 50 % rozvinutých zemí, kde jsou daleko více využívány další benefity a stát se výrazněji spolupodílí na vícezdrojovém financování například důchodů.
ps2013-050-06-008-001.u2.p7.s3 Za uplynulé čtvrtstoletí jsme se nikterak výrazně v odměňování zaměstnanců, ale ani v produktivitě práce rozvinutým hospodářstvím nepřiblížili.
ps2013-050-06-008-001.u2.p7.s4 A to bylo řečí, vzpomínáte?
ps2013-050-06-008-001.u2.p7.s5 Zaměstnavatelé dnes důrazně protestují, neboť se nechtějí solidárně spravedlivěji dělit se svými zaměstnanci a státem o svůj zisk.
ps2013-050-06-008-001.u2.p7.s6 Ale vyšší příjmy občanů znamenají vyšší obraty prodejců a vyšší výrobu producentů, tedy i jejich růst.
ps2013-050-06-008-001.u2.p7.s7 Umožní tak konečně zvednout v zemi sražené marže, neboť zdravá inflace je prospěšná a potřebná.
ps2013-050-06-008-001.u2.p7.s8 Tímto přesměrováním nakonec ušetří i stát na vyplácení sociálních dávek.
ps2013-050-06-008-001.u2.p7.s9 Není přece normální, aby zaměstnanec díky svým nízkým příjmům potřeboval svou spotřebu domácností dorovnávat s podporou státu.
ps2013-050-06-008-001.u2.p7.s10 Jeho rodina musí být zabezpečena jeho prací a dostatečnou mzdou nebo platem či odměnou pro malého živnostníka.
ps2013-050-06-008-001.u2.p8.s1 Ale je pravdou, že každý chce nízké daně, z toho ještě výjimky, odpočty, a z čeho pak stát nakonec na tyto vygenerované sociální dávky brát?
ps2013-050-06-008-001.u2.p8.s2 Musíme přece vycházet z toho, že i pracovní síla, zaměstnanec, svou cenu stejně jako suroviny či energie.
ps2013-050-06-008-001.u2.p8.s3 Jinak tržní prostředí díky zneužívání variability ceny pracovní síly křivíme a vytváříme stálý sociální dumping na úkor příjmů našich občanů i státního rozpočtu.
ps2013-050-06-008-001.u2.p9.s1 Z tohoto pohledu jsem přesvědčen, že je rozumné vzhledem k aktuální situaci na trhu práce více využívat peníze na aktivní politiku zaměstnanosti.
ps2013-050-06-008-001.u2.p9.s2 Máme přes 378 tisíc registrovaných nezaměstnaných a z toho armádu cca 150 tisíc dlouhodobě nezaměstnaných.
ps2013-050-06-008-001.u3.p1.s1 Omlouvám se, pane poslanče, že vám vstupuji do vašeho projevu, ale požádám vás, kolegyně a kolegové, o ztišení.
ps2013-050-06-008-001.u3.p1.s2 Prosím, pokračujte.
ps2013-050-06-008-001.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-050-06-008-001.u4.p1.s2 Tuto armádu dlouhodobě nezaměstnaných bychom měli úspěšně aktivovat.
ps2013-050-06-008-001.u4.p1.s3 Hovořil o tom i pan premiér ve svém vystoupení.
ps2013-050-06-008-001.u4.p1.s4 Počet neregistrovaných je také nemalý a ročně odchází do předčasných důchodů kolem 30 tisíc lidí, kteří nezaměstnanost snižují na úkor důchodového účtu.
ps2013-050-06-008-001.u4.p1.s5 Neplatí odvody, ale již čerpají.
ps2013-050-06-008-001.u4.p1.s6 Na druhé straně by se však neměla v příštím roce očekávat zásadní potřeba vyšších výdajů na pasivní politiku zaměstnanosti.
ps2013-050-06-008-001.u4.p1.s7 Krizi snad nikdo nepředpokládá.
ps2013-050-06-008-001.u4.p1.s8 Ale rozpočet je nastaven takto zcela opačně, to mi nezní moc logicky.
ps2013-050-06-008-001.u4.p2.s1 Jsou i pochopitelné tlaky, aby se po pěti letech valorizovalo životní a existenční minimum, dávky, které mají prostřednictvím koeficientu vliv i na růst dalších sociálních dávek státní sociální podpory či dávek v hmotné nouzi.
ps2013-050-06-008-001.u4.p2.s2 Zde musím konstatovat, že je třeba více rozevřít nůžky mezi minimální mzdou a životním minimem.
ps2013-050-06-008-001.u4.p2.s3 V tom jsem s vládou zajedno.
ps2013-050-06-008-001.u4.p2.s4 Ale nechat dlouhodobě výši sociálních dávek na stejné nominální úrovni, protože mzdy rostou pomalu, znamená, že klesá reálná hodnota těchto sociálních dávek a roste počet osob zasažených příjmovou chudobou a ohrožených sociálním vyloučením.
ps2013-050-06-008-001.u4.p2.s5 A to asi nebude náš cíl.
ps2013-050-06-008-001.u4.p2.s6 Nebo že by ano?
ps2013-050-06-008-001.u4.p3.s1 Rozpočtovaný růst výdajů na důchody díky ve vládě vydřené výši valorizace sice zajišťuje udržování nominálního poměru průměrného důchodu k průměrné mzdě nad 40 %, ale růst reálné hodnoty důchodu se zpomaluje.
ps2013-050-06-008-001.u4.p3.s2 Hovořil o tom i místopředseda Vojtěch Filip.
ps2013-050-06-008-001.u4.p3.s3 ještě dodávám, že jsme zcela rezignovali na dvourychlostní valorizaci, tzn. na vyrovnávání (nesrozumitelné)důchodu u starodůchodců, zejména těch s nejnižšími důchody.
ps2013-050-06-008-001.u4.p4.s1 U nemocenského pojištění je evidentní, že příjmy by pokryly i zvýšení nemocenských dávek u dlouhodobě nemocných, což však vláda paragrafovým zněním návrhu zákona nesignalizuje, a využívá tak přebytek - a ten není malý - pro jiné účely stejně, úplně stejně jako v uplynulých letech.
ps2013-050-06-008-001.u4.p5.s1 Jsem přesvědčen, že důrazněji bychom měli řešit zejména zastavení reálného obchodu s chudobou, zejména náklady na bydlení.
ps2013-050-06-008-001.u4.p5.s2 Tam utíká hodně peněz, které bychom mohli využít například ve prospěch zdravotně postižených a znevýhodněných.
ps2013-050-06-008-001.u4.p5.s3 Za tři roky vládní koalice v podstatě k uspokojivému řešení nepřistoupila, což stojí státní rozpočet nemalé výdaje a vyhovuje spekulantům z řad podnikavců, ne tedy z řad sociálně potřebných.
ps2013-050-06-008-001.u4.p5.s4 Takovéto dojení státního rozpočtu privátem je ukázkou neochoty či neschopnosti problém radikálně a rychle vyřešit.
ps2013-050-06-008-001.u4.p5.s5 A zákon o sociálním bydlení je v nedohlednu.
ps2013-050-06-008-001.u4.p6.s1 K zamyšlení vede i zvyšování nákladů na pěstounskou péči, zejména u pěstounů na přechodnou dobu.
ps2013-050-06-008-001.u4.p6.s2 Kde jsou ty sliby, kde bylo jedním z hlavních argumentů, že změna přijde stát levněji?
ps2013-050-06-008-001.u4.p6.s3 Ale to je na jinou diskusi.
ps2013-050-06-008-001.u4.p7.s1 Na závěr jsem si nechal dlouhodobý problém sociálních služeb, které můžeme jednou potřebovat i my.
ps2013-050-06-008-001.u4.p7.s2 Posunuli jsme rozhodovací procesy na úroveň krajů, ale peníze rozdělujeme stále z centra.
ps2013-050-06-008-001.u4.p7.s3 To nepokládám za špatné.
ps2013-050-06-008-001.u4.p7.s4 Velké a dlouhodobé pnutí na úrovni obcí to však nikterak neovlivnilo.
ps2013-050-06-008-001.u4.p7.s5 Založení těchto služeb v minulosti většinou na bázi neziskového sektoru vytváří problém s jeho pravidelným a dostatečným financováním.
ps2013-050-06-008-001.u4.p7.s6 Rostou potřeby, rostou kapacity, ale nerostou úměrně rozpočtované peníze, což často vede k nevybíravému konkurenčnímu boji o dotace či granty mezi spolky.
ps2013-050-06-008-001.u4.p7.s7 Rozpočtové organizace jsou na tom nepoměrně lépe.
ps2013-050-06-008-001.u4.p7.s8 Není výjimkou, že spolky řeší své potřeby v prvním čtvrtletí překlenovací komerční půjčkou, pro kterou ale nemají jiné krytí než krytí vlastní fyzickou osobou.
ps2013-050-06-008-001.u4.p7.s9 Ale to nám nikomu nevadí.
ps2013-050-06-008-001.u4.p7.s10 Přál bych vám zažít, jaké trauma někteří vedoucí těchto spolků prožívají.
ps2013-050-06-008-001.u4.p7.s11 Rostou dále problémy s jistotou udržení služby, resp. jistotou peněz na služby v delším časovém období, protože vlastně peníze nevíme z roku na rok, jaké budou, zejména po dlouhodobě nutné udržitelnosti.
ps2013-050-06-008-001.u4.p7.s12 Chybí peníze na mzdy atd. atd.
ps2013-050-06-008-001.u4.p8.s1 Toto je dlouhodobě neřešený, ale citlivý, přitom systémový problém, který se brzy dle prognózy, pokud nebude zodpovědně rozpočtově a legislativně vyřešen, projeví jako časovaná bomba.
ps2013-050-06-008-001.u4.p8.s2 Musím však spravedlivě dodat, že na druhé straně jsou i poskytovatelé, kteří v tom chodit umí a úspěšně v tomto odvětví podnikají, neboť mají potřebné vazby a volné peníze.
ps2013-050-06-008-001.u4.p8.s3 Proto varuji a žádám, aby vláda tento problém znovu posoudila a hledala cesty k nápravě a ke zvýšení rozpočtovaných prostředků a nutných legislativních úprav.
ps2013-050-06-008-001.u4.p8.s4 Nevím, zda připravovaná velká novela zákona o sociálních službách tento problém vyřeší.
ps2013-050-06-008-001.u4.p9.s1 Předpokládám závěrem, že i výbor pro sociální politiku tyto apely vyslyší a přijme potřebná usnesení.
ps2013-050-06-008-001.u4.p9.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-050-06-008-001.u5.p1.s1 vám děkuji.
ps2013-050-06-008-001.u5.p1.s2 Další řádně přihlášený je pan poslanec Vilímec a připraví se pan poslanec Dolejš.
ps2013-050-06-008-001.u5.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-050-06-008-001.u6.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, jeden z nejdůležitějších zákonů pro fungování státu, obcí a krajů, alespoň pro příští rok, doputoval do Sněmovny, je opět na jednacím stole a tady je poklidná atmosféra oproti tomu, jak jsem vnímal vždy projednávání rozpočtu v minulých letech.
ps2013-050-06-008-001.u6.p1.s2 Kdyby ten návrh rozpočtu počítal s vyrovnaným hospodařením nebo alespoň s mírným schodkem maximálně do těch 30 mld., tak bych se tomu nedivil.
ps2013-050-06-008-001.u6.p1.s3 Ale vláda a pan ministr předložili do Sněmovny rozpočet, který počítá se 60miliardovým schodkem.
ps2013-050-06-008-001.u6.p1.s4 Od pana ministra jsme se tady dozvěděli mnoho údajů, koneckonců většina těch údajů je z důvodové zprávy, ale jsem poslouchal, jak jsem poslouchal, tak jsem neslyšel odůvodnění, proč pan ministr předkládá takový deficit rozpočtu, 60 mld., když alespoň v současné době to vypadá, nebo to tak asi bude, že rozpočet skončí v letošním roce přebytkem.
ps2013-050-06-008-001.u6.p1.s5 Koneckonců k 20. 10. - pan ministr bude mít určitě ještě aktuálnější data - pokladní plnění letošního roku tvoří 83,226 mld. plus.
ps2013-050-06-008-001.u6.p1.s6 Nevím, co se stane v příštím roce, jestli nás postihne nějaká ekonomická krize.

Text viewDownload CoNNL-U