|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-26 ps2013-050-06-002-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2017 /sněmovní tisk 921/ - prvé čtení

Date2016-10-26
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050189.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 608 • previousnext

ps2013-050-06-002-001.u1.p1.s1 1.
ps2013-050-06-002-001.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2017 /sněmovní tisk 921/ - prvé čtení
ps2013-050-06-002-001.u1.p2.s1 Z pověření vlády návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-050-06-002-001.u1.p2.s2 Prosím, pane místopředsedo, ujměte se slova.
ps2013-050-06-002-001.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-050-06-002-001.u2.p1.s2 Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych vám uvedl návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2017, který byl vládou schválen dne 21. září 2016 a projednán rozpočtovým výborem Poslanecké sněmovny Parlamentu dne 12. října 2016.
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s1 Základní údaje předloženého návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2017 jsou předkládány v této podobě: příjmy státního rozpočtu 1249,3 mld. korun, výdaje státního rozpočtu 1309,3 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s2 Saldo státního rozpočtu minus 60 mld., což je o 10 mld. korun méně, než činí schválený deficit pro rok 2016.
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s3 V roce 2017 se očekává saldo hospodaření v sektoru vládních institucí v metodice ESA 2010 ve výši do minus 0,5 % HDP.
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s4 Ani v letech 2018 a 2019 by neměl deficit sektoru vládních institucí překročit 0,5 % HDP, a to s ohledem na vládní opatření na vývoj národního hospodářství.
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s5 Fiskální politika této vlády by měla být stabilizačním prvkem ekonomického vývoje.
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s6 Proto je návrh státního rozpočtu pro rok 2017 sestaven tak, aby byl strukturální deficit sektoru vládních institucí plně v souladu se střednědobým rozpočtovým cílem pro Českou republiku.
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s7 Tím je strukturální deficit ve výši 1 % HDP, který zaručuje, že ani při běžné hloubce hospodářské recese, kterou ovšem neočekáváme, nebude překročena hodnota maastrichtského konvergenčního kritéria a kritéria Paktu o stabilitě a růstu pro celkový deficit vládního sektoru.
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s8 Plnění střednědobého rozpočtového cíle považuji za základní předpoklad pro obezřetnou fiskální politiku, která zaručuje potenciální makroekonomickou stabilizační roli.
ps2013-050-06-002-001.u2.p2.s9 A je nutné zdůraznit, že tato vláda splnila střednědobý rozpočtový cíl v každém roce svého vládnutí, na rozdíl od vlád předchozích.
ps2013-050-06-002-001.u2.p3.s1 Dovolte mi také zdůraznit, že srovnávání konkrétních hodnot strukturálního salda mezi aktuálním rokem a rozpočtovým rokem je poměrně zavádějící.
ps2013-050-06-002-001.u2.p3.s2 Odhad aktuálního roku vychází z očekávání na základě skutečnosti za devět měsíců, zatímco údaje o roce 2017 jsou postaveny na navrženém rozpočtu se schváleným schodkem 60 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p3.s3 Je nutné zdůraznit, že rozpočet je koncipován jako nepřekročitelný plán, a jsem přesvědčen, že jeho aktuální plnění bude lepší, stejně jako tomu bylo v roce loňském a bude v roce letošním, jak ostatně potvrzují aktuální data.
ps2013-050-06-002-001.u2.p4.s1 V roce 2017 také očekáváme relativní stabilizaci podílu státního dluhu na HDP maximálně na úrovni konce roku 2016, to je 35,5 %, což bude i nadále přispívat k pozitivnímu vnímání České republiky ze strany investorů, a tím k úsporám úrokových výdajů na obsluhu státního dluhu.
ps2013-050-06-002-001.u2.p4.s2 Očekávaná stabilizace státního dluhu v roce 2017 se projeví pozitivním způsobem společně s přebytkovým hospodařením územně samosprávných celků, tak ve stabilizaci vývoje dluhu veřejných rozpočtů.
ps2013-050-06-002-001.u2.p4.s3 Střednědobý výdajový rámec státního rozpočtu a státních fondů na rok 2017, který byl nově stanoven v Poslanecké sněmovně Parlamentu dne 8. září 2016, ze kterého se vycházelo při sestavování návrhu státního rozpočtu na rok 2017, je dodržen.
ps2013-050-06-002-001.u2.p5.s1 Nyní mi dovolte, abych vás seznámil se základními makroekonomickými charakteristikami návrhu státního rozpočtu na příští rok.
ps2013-050-06-002-001.u2.p5.s2 Makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2017 byl sestaven na základě dat a informací známých do poloviny srpna tohoto roku.
ps2013-050-06-002-001.u2.p5.s3 České ekonomice se daří velmi dobře, její výkonnost pokračovala během prvního pololetí letošního roku v růstu především vlivem spotřeby a zahraničního obchodu.
ps2013-050-06-002-001.u2.p5.s4 Další udržení a intenzita růstu budou záviset jak na vnitřních, tak i vnějších faktorech.
ps2013-050-06-002-001.u2.p5.s5 Vně naší ekonomiky záleží především na stabilitě a ekonomickém vývoji obchodních partnerů.
ps2013-050-06-002-001.u2.p5.s6 Na domácím poli to znamená přiměřené hospodářské politiky, které respektují pozici ekonomiky v hospodářském cyklu.
ps2013-050-06-002-001.u2.p6.s1 Světová ekonomika pokračuje ve slušném růstu.
ps2013-050-06-002-001.u2.p6.s2 I nadále platí, že by rozvíjející se ekonomiky měly vykazovat vyšší tempa růstu než ekonomiky vyspělé.
ps2013-050-06-002-001.u2.p6.s3 V rámci této skupiny zemí by růst mělo táhnout zejména hospodářství Spojených států, nejpomaleji naopak porostou eurozóna a Japonsko.
ps2013-050-06-002-001.u2.p6.s4 Čínská ekonomika pozvolna zpomaluje za postupné přeměny struktury hospodářství od komoditně náročných velkovýrob směrem ke službám a znalostně náročnějším odvětvím.
ps2013-050-06-002-001.u2.p6.s5 Vývoj v Číně a nadměrná produkce energetických komodit měly za následek výrazný pokles cen ropy, vrcholící počátkem tohoto roku.
ps2013-050-06-002-001.u2.p6.s6 V průběhu roku 2016 se však tyto faktory začínají vyčerpávat a cena ropy Brent se v současnosti obchoduje lehce pod 50 dolarů za barel.
ps2013-050-06-002-001.u2.p7.s1 Hospodářský růst v eurozóně zůstává pozvolný.
ps2013-050-06-002-001.u2.p7.s2 Ve vývoji jednotlivých zemí přetrvává značná diferencovanost.
ps2013-050-06-002-001.u2.p7.s3 V horizontu makroekonomického rámce by se nicméně tempa růstu měla sbližovat.
ps2013-050-06-002-001.u2.p7.s4 V řadě států hospodářský růst stále brzdí strukturální problémy na trhu práce, ztráta konkurenceschopnosti, nízké tempo růstu investic či vysoká zadluženost vládního a soukromého sektoru.
ps2013-050-06-002-001.u2.p7.s5 Příznivě však na ekonomický růst působí oslabené euro a nízké ceny energií.
ps2013-050-06-002-001.u2.p7.s6 Rizikem pro výkon evropského hospodářství je odchod Velké Británie z Evropské unie.
ps2013-050-06-002-001.u2.p8.s1 Růst české ekonomiky v roce 2016 zpomalí vlivem odeznění jednorázových faktorů v podobě zesílené investiční aktivity v důsledku končící finanční perspektivy 2007 2013 a postupného vyčerpávání meziročních efektů poklesu ceny ropy.
ps2013-050-06-002-001.u2.p8.s2 Růst reálného HDP by měl tak činit 2,2 %.
ps2013-050-06-002-001.u2.p8.s3 Hlavním tahounem růstu by měly být výdaje na konečnou spotřebu a saldo zahraničního obchodu.
ps2013-050-06-002-001.u2.p8.s4 Rok 2017, očekáváme obnovení růstu investiční aktivity, pokračující růst spotřeby a mírně kladný příspěvek zahraničního obchodu k tempu HDP.
ps2013-050-06-002-001.u2.p8.s5 Růst reálné HDP by tak měl dosáhnout 2,4 %.
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s1 Rok 2016 je pod vlivem meziročního poklesu ceny ropy i řady neropných surovin.
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s2 Vliv administrativních opatření na inflaci bude téměř neutrální.
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s3 Průměrná míra inflace by proto měla dosáhnout 0,5 %.
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s4 V roce 2017 by proinflačně měly působit domácí poptávka, vyšší ceny ropy a předpokládám i nadprůměrné využití výrobních kapacit.
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s5 Vliv regulovaných cen bude neutrální.
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s6 Proti zvýšení spotřebních daní na tabákové výrobky půjde snížení DPH v oblasti stravování v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb.
ps2013-050-06-002-001.u2.p9.s7 Průměrná míra inflace by měla vzrůst k 1,2 %.
ps2013-050-06-002-001.u2.p10.s1 Spolu s růstem ekonomiky očekáváme také další zlepšování na trhu práce.
ps2013-050-06-002-001.u2.p10.s2 V zaměstnanosti v souvislosti s hospodářským růstem očekáváme v roce 2016 nárůst o 1,6 %, přičemž lze již pozorovat zřetelný nedostatek pracovních sil.
ps2013-050-06-002-001.u2.p10.s3 V důsledku toho by zaměstnanost v roce 2017 měla téměř stagnovat.
ps2013-050-06-002-001.u2.p10.s4 V oblasti nezaměstnanosti předpokládáme rovněž pozitivní vývoj.
ps2013-050-06-002-001.u2.p10.s5 V ročním průměru by za rok 2016 měla dosáhnout 4,1 % a dále klesnout v roce 2017 na 4 %, což je v mezinárodním kontextu jedna z nejnižších hodnot.
ps2013-050-06-002-001.u2.p10.s6 Pomalejší zlepšení na trhu práce v roce 2017 souvisí s pozicí ekonomiky v hospodářském cyklu a s narůstajícím kvalifikačním a regionálním nesouladem mezi nabídkou a poptávkou po práci, což lze dokumentovat narůstajícím počtem neobsazených pracovních míst.
ps2013-050-06-002-001.u2.p11.s1 Vývoj běžného účtu platební bilance pro českou ekonomiku nepředstavuje žádná rizika.
ps2013-050-06-002-001.u2.p11.s2 Zde očekáváme růst jak exportních trhů, tak exportní výkonnosti.
ps2013-050-06-002-001.u2.p11.s3 Z toho důvodu předpokládáme v roce 2016 i 2017 přebytek salda běžného účtu.
ps2013-050-06-002-001.u2.p12.s1 Ministerstvo financí nepřetržitě sleduje prognózy a názory institucí převážně ze soukromé sféry a mezinárodních institucí, které se zabývají makroekonomickou analýzou a prognózou.
ps2013-050-06-002-001.u2.p12.s2 Na základě porovnání s těmito nezávislými prognózami lze konstatovat, že makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2017 je velmi blízký konsenzuální makroekonomické předpovědi vycházející z názoru těchto institucí.
ps2013-050-06-002-001.u2.p12.s3 V souvislosti se směrnicí 2011/85/EU, o požadavcích na rozpočtovou dokumentaci, byla červencová makroekonomická predikce Ministerstva financí České republiky, a tím i makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu na rok 2017 hodnocena nezávislými makroekonomickými odborníky.
ps2013-050-06-002-001.u2.p12.s4 Na škále konzervativní - realistická - optimistická bylo celkové hodnocení realistická.
ps2013-050-06-002-001.u2.p13.s1 Nyní bych vás rád podrobněji seznámil s některými tituly příjmové stránky státního rozpočtu v návrhu na rok 2017.
ps2013-050-06-002-001.u2.p13.s2 Příjmy z daní a poplatků se odhadují ve výši 675 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p13.s3 Daňové příjmy na rok 2017 oproti rozpočtu roku 2016 rostou o 45,3 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p13.s4 Jednoduchá daňová kvóta, která zahrnuje pouze daňové příjmy z veřejných rozpočtů, činí 19,5 %.
ps2013-050-06-002-001.u2.p13.s5 Složená daňová kvóta činí 34,3 % HDP.
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s1 V daňových příjmech je zahrnuto: Kontrolní hlášení, dopad plus 8,2 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s2 Elektronická evidence tržeb, dopad plus 3 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s3 Snížení sazby DPH pro segment služeb v oblasti restaurací a pohostinství na 15 % místo současných 21 %.
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s4 Vliv EET s dopadem minus 2,8 mld. korun pro státní rozpočet.
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s5 Zavedení tříletého programu zvyšování sazeb spotřební daně z tabákových výrobků s dopadem plus 4,4 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s6 Úprava povinného vzniku revalvačních fondů ve finančním sektoru s dopadem minus 0,4 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s7 Zvýšení daňového zvýhodnění na druhé a další dítě od roku 2017 s dopadem minus 0,9 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p14.s8 Zavedení nové daně z hazardu, která nahradí stávající odvod z loterií, celkové inkaso se předpokládá ve výši 4,2 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p15.s1 S účinnosti od 1. ledna 2017 se ruší 30procentní podíl obcí na dani z příjmu fyzických osob z přiznání a navyšuje se podíl obcí na DPH na 21,4 %.
ps2013-050-06-002-001.u2.p15.s2 Záporný dopad do státního rozpočtu činí 2,1 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p15.s3 Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 447,8 mld. korun a představují meziroční nárůst proti schválenému inkasu v letošním roce o 25,8 mld. korun, to je o 6,1 %.
ps2013-050-06-002-001.u2.p15.s4 Příjmy z rozpočtu EU a finančních mechanismů jsou do rozpočtu zapojeny částkou 98 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p15.s5 Jedná se zejména o příjmy ze strukturálních fondů EU a Fondu soudržnosti na realizaci společných programů Evropské unie a České republiky a příjmy určené na realizaci opatření v rámci společné zemědělské politiky.
ps2013-050-06-002-001.u2.p15.s6 V porovnání s letošním rokem došlo k nárůstu o 3,5 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p16.s1 V návrhu rozpočtu na rok 2017 jsou rozpočtované příjmy od státních podniků v rozsahu přes 3 mld. korun, zejména Lesy České republiky, Budějovický Budvar a příjmy z privatizačního účtu ve výši 14 540 000 000 korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p17.s1 Nyní mi dovolte vás podrobněji seznámit s výdaji státního rozpočtu na rok 2017.
ps2013-050-06-002-001.u2.p17.s2 Celkové výdaje jsou pro rok 2017 navrženy ve výši 1 309,3 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p17.s3 Na výdajové straně rozpočtu patří k nejdůležitějším sledované mandatorní výdaje státního rozpočtu.
ps2013-050-06-002-001.u2.p17.s4 Pro rok 2017 jsou rozpočtované ve výši 725,3 mld. korun a tvoří 55,4 % celkových výdajů státního rozpočtu.
ps2013-050-06-002-001.u2.p18.s1 Mezi nejdůležitější mandatorní výdaje patří sociální mandatorní výdaje, jejichž limity jsou následující: výdaje na důchody se rozpočtují ve výši 416,5 mld. korun meziročním růstem o 4 % v porovnání s očekávanou skutečností roku 2016.
ps2013-050-06-002-001.u2.p18.s2 Důchody budou k 1. lednu 2017 valorizovány o maximální možnou výši, tj. o 2,7 %, což v absolutním vyjádření představuje zvýšení průměrného starobního důchodu o 308 korun měsíčně.
ps2013-050-06-002-001.u2.p19.s1 Výdaje na dávky nemocenského pojištění nadále porostou v souvislosti s růstem mezd, od kterých je jejich výše odvozena, a vývojem nemocnosti.
ps2013-050-06-002-001.u2.p19.s2 Očekávaná skutečnost pro rok 2016 je 26,6 mld. korun, pro rok 2017 se navrhují výdaje v částce 27,5 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p19.s3 Na platbu státu do systému zdravotního pojištění jsou rozpočtovány prostředky o objemu 66,4 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p19.s4 Měsíční platba za státní pojištěnce do systému veřejného zdravotního pojištění bude činit 920 korun na osobu a měsíc.
ps2013-050-06-002-001.u2.p19.s5 Výdaje na neinvestiční nedávkové transfery se rozpočtují ve výši 14,3 mld. korun.
ps2013-050-06-002-001.u2.p19.s6 Výdaje na příspěvek na péči byly valorizovány o 10 % a měly by dosáhnout 23,8 mld. korun, to je o 2 mld. korun víc než v roce 2016.
ps2013-050-06-002-001.u2.p20.s1 Nyní bych se chtěl zmínit o některých dalších zásadních výdajových oblastech státního rozpočtu.
ps2013-050-06-002-001.u2.p21.s1 Platová oblast.
ps2013-050-06-002-001.u2.p21.s2 Výdaje na platy a ostatní platby za provedenou práci rozpočtované v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích jsou pro rok 2017 rozpočtované ve výši objemu 162 mld. korun bez příslušenství, což představuje zvýšení o 12,9 mld. korun oproti roku 2016.
ps2013-050-06-002-001.u2.p21.s3 Rozpočet dále obsahuje zvýšení platů pedagogických pracovníků v regionálním školství o 8 %, tarifní tabulky o 6 % a nepedagogických pracovníků o 5 %.

Text viewDownload CoNNL-U