ps2013-050-05-004-006.u1.p1.s1
6 . ps2013-050-05-004-006.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 56 / 2001 Sb . , o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č . 168 / 1999 Sb . , o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů ( zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla ) , ve znění zákona č . 307 / 1999 Sb . , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 683 / - druhé čtení ps2013-050-05-004-006.u1.p2.s1
Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 7 . září 2016 na 49 . schůzi Poslanecké sněmovny , kdy jsme jej na návrh poslance zpravodaje Martina Kolovratníka přerušili a odročili do příští řádné schůze . ps2013-050-05-004-006.u1.p2.s2
Obecná rozprava nebyla zahájena . ps2013-050-05-004-006.u1.p3.s1
Dne 7 . září z pověření vlády vystoupil a přednesl úvodní slovo pan ministr dopravy Dan Ťok a také zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Martin Kolovratník , které prosím , aby zaujali místo u stolku zpravodajů . ps2013-050-05-004-006.u1.p3.s2
Pokud nemají zájem o opětovné vystoupení - pan ministr má zájem . ps2013-050-05-004-006.u1.p3.s3
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-050-05-004-006.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , předkládaný návrh zákona přináší zejména změnu místní příslušnosti obecních úřadů obcí s rozšířenou působností u provádění zápisů do registru silničních vozidel , schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobeného a jednotlivě dovezeného vozidla a u přestaveb vozidel , a to po vzoru živnostenského zákona . ps2013-050-05-004-006.u2.p1.s2
Místní příslušnost , dosud daná sídlem nebo bydlištěm provozovatele , se navrhuje zrušit a volbu příslušného úřadu ponechat na žadateli , tedy žádost bude možné podat u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností . ps2013-050-05-004-006.u2.p2.s1
U registračních úkonů je navržený krok umožněn zejména postupnou elektronizací dokumentů přikládaných k žádostem o zápis , navázanou na předchozí novelizaci zákona č . 56 / 2001 Sb . ps2013-050-05-004-006.u2.p2.s2
Ve spojení s tímto krokem se nepředpokládá snížení celkových příjmů ze správních poplatků , nicméně lze očekávat určitou redistribuci úkonů a s nimi spojených poplatků mezi dotčenými obecními úřady s tím , že lze očekávat vyšší koncentraci úkonů ve větších městech . ps2013-050-05-004-006.u2.p2.s3
Navržený krok s sebou přinese příznivé dopady na fyzické a právnické osoby , spojené především s finančními , časovými a administrativními úsporami . ps2013-050-05-004-006.u2.p3.s1
Dalším cílem návrhu zákona je odstranění některých dílčích nedostatků a mezer zákona č . 56 / 2001 Sb . v návaznosti na jeho novelizaci provedenou zákonem 239 / 2013 Sb . ps2013-050-05-004-006.u2.p4.s1
Vedle výše uvedených navrhovaných změn bylo při přípravě předkládaného návrhu přistoupeno rovněž k nezbytné implementaci práva Evropské unie , konkrétně adaptaci toho zákona na nařízení EU týkající se požadavků na traktory a lesnické a zemědělské stroje , dvoukolá a tříkolá vozidla a čtyřkolky . ps2013-050-05-004-006.u2.p5.s1
Hospodářský výbor přijal k tisku 683 formálně 21 pozměňovacích návrhů . ps2013-050-05-004-006.u2.p5.s2
S částí z nich vyslovilo Ministerstvo dopravy souhlas , s částí nikoliv . ps2013-050-05-004-006.u2.p5.s3
Zde mi dovolte zmínit zejména tu skutečnost , že část těchto pozměňovacích návrhů směřuje k dílčí implementaci evropské směrnice o pravidelných technických prohlídkách vozidel . ps2013-050-05-004-006.u2.p5.s4
Jsem si vědom toho , že zejména otázka organizačního zabezpečení výkonu technických prohlídek , tedy zachování STK a SEM , to jsou stanice emisních kontrol , se stala předmětem intenzivních diskusí se zástupci provozovatelů stanic a předmětem střetu různých názorů na správný postup . ps2013-050-05-004-006.u2.p5.s5
Ministerstvo dopravy si je vědomo kontroverzí spojených s touto oblastí a rovněž vnímá obavy provozovatelů STK a SEM spojené s implementací evropské směrnice . ps2013-050-05-004-006.u2.p5.s6
Opakovaně jsme proto v uplynulých dvou měsících komunikovali se zástupci Evropské komise , zjišťovali , jaká řešení organizace výkonu technických prohlídek jsou pro Komisi ještě přijatelná z hlediska slučitelnosti se směrnicí . ps2013-050-05-004-006.u2.p5.s7
Poslední jednání se uskutečnilo minulý pátek a rýsuje se zde určitá alternativní možnost ke slučování STK a SEM . ps2013-050-05-004-006.u2.p5.s8
Ministerstvo dopravy na tomto základě v krátké době připraví materiál pro meziresortní připomínkové řízení . ps2013-050-05-004-006.u2.p5.s9
S ohledem na výše uvedené v této oblasti považuji za vhodnější počkat na vládní návrh , který bude implementaci směrnice 2014 / 45 / EU řešit komplexně . ps2013-050-05-004-006.u2.p6.s1
Já bych k tomu dodal , že z mého jednání s paní komisařkou vyplynulo , že tam není požadavek na slučování , a hledáme dnes cestu , jak by obě věci mohly fungovat odděleně , s tím , že by ovšem musela být dodržena všechna ustanovení té evropské směrnice . ps2013-050-05-004-006.u2.p6.s2
Děkuji . ps2013-050-05-004-006.u3.p1.s1
Děkuji panu ministrovi . ps2013-050-05-004-006.u3.p1.s2
Otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil zpravodaj pan poslanec Martin Kolovratník . ps2013-050-05-004-006.u3.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-050-05-004-006.u4.p1.s1
Kolegyně , kolegové , dobrý podvečer . ps2013-050-05-004-006.u4.p1.s2
Já tedy teď už v obecné rozpravě , takže nebudu vystupovat v roli zpravodaje , ale snad mohu jenom připomenout časový průběh toho jednání . ps2013-050-05-004-006.u4.p1.s3
Hospodářský výbor měl lhůtu na podání návrhu do 17 . srpna a to zmiňované usnesení , komplexní návrh , nebo rozšířený pozměňovací návrh ze strany hospodářského výboru , je v systému již zanesen pod číslem 683 / 2 , kde si můžete jeho obsah přečíst . ps2013-050-05-004-006.u4.p2.s1
Já za sebe snad zrekapituluji , že jsou v něm zhruba dvě takové hlavní oblasti řešeny a diskutovány . ps2013-050-05-004-006.u4.p2.s2
Jedna oblast , jak to bylo řešeno i na hospodářském výboru , se týká takzvaných historických vozidel , kterým se věnoval a o jejichž řešení požádal kolega , pan poslanec a zároveň místopředseda výboru Milan Urban . ps2013-050-05-004-006.u4.p2.s3
Teď v systému vidím , že je k tomu ještě doplňující pozměňující návrh Jeronýma Tejce , tak předpokládám , že kolega si ho sám asi v obecné nebo pak v podrobné rozpravě , až se bude přihlašovat , okomentuje a vysvětlí , co je myšleno tím dopřesněním . ps2013-050-05-004-006.u4.p3.s1
Sám za sebe potvrzuji slova pana ministra , že ve výboru jsme se poměrně dlouho věnovali právě technickému řešení toho , jakým způsobem stanovit nebo určit , jak nově postupovat právě ve věci udělování licencí , to znamená postupu , resp . čísla a množství toho , kolik stanic technické kontroly , resp . stanic měření emisí se bude v České republice vyskytovat . ps2013-050-05-004-006.u4.p3.s2
V této fázi , pokud o to nikdo z vás nebude mít zájem , není asi potřeba tady na plénu zacházet do detailu a vše nadále do detailu vysvětlovat , byť samozřejmě jsem na to připraven a rád to udělám ať teď , nebo během třetího čtení . ps2013-050-05-004-006.u4.p3.s3
Za sebe chci říci , že zatím s tím postupem , který na hospodářském výboru získal velikou podporu , z 18 přítomných 15 hlasů pro , jsem zatím srozuměn . ps2013-050-05-004-006.u4.p3.s4
Určitě jsem připraven nadále stanovisko s Ministerstvem dopravy diskutovat . ps2013-050-05-004-006.u4.p4.s1
Snad teď jenom doplním - a k pozměňovacím návrhům se přihlásím - , že tedy v komunikaci a společné přípravě s legislativci z Ministerstva dopravy jsem do systému za sebe připravil další dva pozměňovací návrhy , které zmírňují , resp . vylepšují formulace z hospodářského výboru . ps2013-050-05-004-006.u4.p4.s2
První se týká nabytí účinnosti , resp . platnosti zákona . ps2013-050-05-004-006.u4.p4.s3
Možná si dobře pamatujete , že je tady ve Sněmovně opravdu dlouho , je to náš dluh vůči exekutivě , už od 15 . prosince , takže my už jsme de facto prošvihli , promiňte mi ten výraz , lhůtu nabytí účinnosti a vstupu zákona do praxe . ps2013-050-05-004-006.u4.p4.s4
Proto jsme zvolili takzvanou plovoucí lhůtu , kde říkáme , že by to bylo od prvního dne třetího měsíce po vyhlášení zákona ve Sbírce . ps2013-050-05-004-006.u4.p5.s1
Druhý návrh právě v přechodných ustanoveních reflektuje některé z připomínek Ministerstva dopravy a zavádí je do zákona . ps2013-050-05-004-006.u4.p5.s2
Konkrétně se to týká za prvé možnosti provádět kontrolu technické vybavenosti STK kdykoli v průběhu jejich existence , to znamená , i když se teoreticky přestěhují , a ve druhém případě dává zjednodušeně půlroční lhůtu právě pro stanice měření emisí , aby se připojily do on - line systému . ps2013-050-05-004-006.u4.p6.s1
Tak to jen takhle stručně na představení dalších záměrů . ps2013-050-05-004-006.u4.p6.s2
V podrobné rozpravě se potom k těm pozměňovacím návrhům přihlásím . ps2013-050-05-004-006.u4.p6.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-050-05-004-006.u5.p1.s1
Děkuji panu poslanci Kolovratníkovi . ps2013-050-05-004-006.u5.p1.s2
Ptám se , kdo další se hlásí do obecné rozpravy . ps2013-050-05-004-006.u5.p1.s3
Jestliže nikdo takový není , končím obecnou rozpravu . ps2013-050-05-004-006.u5.p1.s4
Ptám se na závěrečná slova pana ministra , případně pana zpravodaje . ps2013-050-05-004-006.u5.p1.s5
Není zájem . ps2013-050-05-004-006.u5.p1.s6
Neeviduji návrh na vrácení zákona garančnímu výboru k novému projednání a zahajuji podrobnou rozpravu , do které se přihlásil taktéž jako první pan poslanec Martin Kolovratník . ps2013-050-05-004-006.u5.p1.s7
Prosím , pane poslanče . ps2013-050-05-004-006.u6.p1.s1
Já v tuto chvíli nezdržím a pouze se přihlásím ke svým pozměňovacím návrhům , které jsou v systému podány . ps2013-050-05-004-006.u6.p1.s2
Hlásím se tedy k pozměňovacímu návrhu číslo 4857 , dále se hlásím k pozměňovacímu návrhu pod číslem 5129 a konečně k pozměňovacímu návrhu pod číslem 5130 . ps2013-050-05-004-006.u7.p1.s1
Děkuji . ps2013-050-05-004-006.u7.p1.s2
Dalším přihlášeným do podrobné rozpravy je pan poslanec Jeroným Tejc . ps2013-050-05-004-006.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-050-05-004-006.u8.p1.s1
Dámy a pánové , dovolte mi , abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu 5134 . ps2013-050-05-004-006.u8.p1.s2
Pro úplnost dodávám , že je to pozměňovací návrh zpracovaný ve spolupráci s panem poslancem Urbanem a současně s Ministerstvem dopravy , legislativním odborem , se souhlasem pana ministra , který byl tak laskav a zprostředkoval tu komunikaci . ps2013-050-05-004-006.u8.p2.s1
Jedná se o úpravu toho , co bylo již přijato na hospodářském výboru ve vztahu k veteránům , rozumějme vozidlům veteránům . ps2013-050-05-004-006.u8.p2.s2
To , co budilo emoce , bylo provedení , které bylo zvoleno , a proto jsme se dohodli s legislativou Ministerstva dopravy na tom , jak naplnit účel , který už byl dán , a udělat to tak , aby to legislativně , technicky a také funkčně bylo možné . ps2013-050-05-004-006.u8.p3.s1
V zásadě jde o dvě základní věci . ps2013-050-05-004-006.u8.p3.s2
Dnes , pokud máte vozidlo , které je veteránem , je registrováno na těch bílých espézetkách , tak pokud byste si ho chtěli převést do zvláštního režimu , do režimu historických vozidel , na ty espézetky zelené s označením V , pak to můžete udělat tím , že odhlásíte vozidlo z registru vozidel , ale abyste ho mohli odhlásit , musíte ho poté ekologicky zlikvidovat . ps2013-050-05-004-006.u8.p3.s3
Pak už tedy nemáte co do toho registru historických vozidel zapisovat , protože vozidlo neexistuje . ps2013-050-05-004-006.u8.p3.s4
Takže toto napravujeme tak , aby to možné bylo , ten přechod mezi jednotlivými registry . ps2013-050-05-004-006.u8.p4.s1
Druhý problém , který nastává se zpřísněním technických kontrol , které jsou určitě v pořádku , ale může nastat u historických vozidel , je , že ta vozidla jsou zapsaná , měla by splňovat všechny podmínky provozu , ale nikdo bohužel nepamatuje na to , že ta vozidla byla vyrobena před 40 , před 50 lety a jsou registrována na těch původních značkách . ps2013-050-05-004-006.u8.p4.s2
Proto se zákonem zavádí model , kdy tato vozidla budou technicky testována , budou testována stejným způsobem jako vozidla v provozu , nicméně bude přihlíženo k tomu , jaké byly ty původní požadavky na jejich provoz . ps2013-050-05-004-006.u8.p4.s3
Takže je to zase věc , která by měla umožnit , aby klenoty našich silnic nezmizely jen proto , že nebudou splňovat ty nejpřísnější režimy , které jsou platné pro dnes vyrobená vozidla . ps2013-050-05-004-006.u8.p5.s1
Je to určitý krok směrem k historickým vozidlům , k jejich majitelům . ps2013-050-05-004-006.u8.p5.s2
Jsem přesvědčen , že to je krok správným směrem . ps2013-050-05-004-006.u8.p5.s3
Budu doufat v podporu tohoto návrhu , který , jak říkám , byl vypracováván napříč spektrem a podpořen . ps2013-050-05-004-006.u8.p5.s4
Takže v tomto smyslu jde o návrh kolektivní . ps2013-050-05-004-006.u8.p5.s5
Děkuji . ps2013-050-05-004-006.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci Tejcovi . ps2013-050-05-004-006.u9.p1.s2
Ptám se , kdo další se hlásí do podrobné rozpravy . ps2013-050-05-004-006.u9.p1.s3
Jestliže nikdo takový není , končím podrobnou rozpravu . ps2013-050-05-004-006.u9.p1.s4
Ptám se na závěrečná slova pana ministra , případně pana zpravodaje . ps2013-050-05-004-006.u9.p1.s5
Není zájem , neeviduji žádné návrhy na hlasování a končím druhé čtení tohoto návrhu zákona . ps2013-050-05-004-006.u9.p2.s1
Dalším bodem našeho jednání je bod číslo