|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-21 ps2013-050-04-005-175 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

175. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a další související zákony /sněmovní tisk 642/ - třetí čtení

Date2016-10-21
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/175
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050140.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 338 • previousnext

ps2013-050-04-005-175.u1.p1.s1 175.
ps2013-050-04-005-175.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a další související zákony /sněmovní tisk 642/ - třetí čtení
ps2013-050-04-005-175.u1.p2.s1 Požádám pana ministra spravedlnosti Roberta Pelikána a zpravodaje garančního výboru ústavněprávního Radka Vondráčka, aby zaujali místo u stolku zpravodajů.
ps2013-050-04-005-175.u1.p2.s2 Konstatuji, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 642/5, který byl doručen dne 22. září 2016.
ps2013-050-04-005-175.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 642/6.
ps2013-050-04-005-175.u1.p3.s1 Ptám se pana navrhovatele, pana ministra Pelikána, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2013-050-04-005-175.u1.p3.s2 Není tomu tak.
ps2013-050-04-005-175.u1.p3.s3 V tom případě otevírám rozpravu a první přihlášená je paní poslankyně Nina Nováková.
ps2013-050-04-005-175.u1.p3.s4 Paní poslankyně, jste přihlášená do rozpravy.
ps2013-050-04-005-175.u1.p3.s5 Prosím, máte slovo.
ps2013-050-04-005-175.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-050-04-005-175.u2.p1.s2 Dámy a pánové, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tento návrh zákona nemá tolik pozměňovacích návrhů jako předchozí.
ps2013-050-04-005-175.u2.p1.s3 Když se tam podíváte, je tam asi dvanáct pozměňovacích návrhů.
ps2013-050-04-005-175.u2.p1.s4 A když odečteme, že někteří poslanci třeba cizelovali svůj pozměňovací návrh, takže ho tam v různých podobách vložili dvakrát, tak je tam těch návrhů třeba deset.
ps2013-050-04-005-175.u2.p1.s5 Z toho čtyři se zabývají osudem dětí po rozchodu jejich rodičů.
ps2013-050-04-005-175.u2.p1.s6 Ty tři jsou tam, aniž bych chtěla propagovat pozměňovací návrhy kolegyň, tak třeba po osobě výživou povinné, která je v prodlení s placením výživného, může osoba oprávněná požadovat zaplacení úroků z prodlení.
ps2013-050-04-005-175.u2.p1.s7 Nebo soud v rozhodnutí, kterým nařizuje ústavní výchovu, označí zařízení, kam být dítě umístěno.
ps2013-050-04-005-175.u2.p1.s8 Nebo -li být ústavní výchova vykonávána ve zdravotnickém zařízení, soud v rozhodnutí, kterým nařizuje... a tak dále.
ps2013-050-04-005-175.u2.p1.s9 Za tím vším jsou úplně tragické osudy dětí.
ps2013-050-04-005-175.u2.p1.s10 Jen málokteré dítě se dostane do ústavní výchovy proto, že je třeba úplný sirotek a opravdu se o něj nemá kdo starat, takže je pro něj ústavní výchova výhodnější.
ps2013-050-04-005-175.u2.p2.s1 Dovolila jsem si, a již jsem to vysvětlovala ve druhém čtení, upozornit na možnost preferovat při tom, když se rodičovský pár rozchází, preferovat to, aby od okamžiku, kdy se pár rozchází, s ním bylo nějak pracováno v takovém pozitivním slova smyslu, aby ti lidé, kteří se původně měli rádi, najednou se nenávidí, se k sobě nechovali jako strany protichůdné u nějakých soudů.
ps2013-050-04-005-175.u2.p2.s2 Aby tihleti lidé vlastně tím, že sebe nenávidí a vzájemně na sebe útočí, to nepřenášeli na dítě, které rádo oba dva rodiče stejně.
ps2013-050-04-005-175.u2.p2.s3 To dítě nikdy nechce rozsuzovat mezi tím, jestli je tatínek strašný, nebo maminka strašná.
ps2013-050-04-005-175.u2.p2.s4 Dítě nikdy nebude vidět v tom, který neplatí včas výživné, nějakou trestuhodnou osobu, která platit mamince, nebo druhé osobě úroky.
ps2013-050-04-005-175.u2.p3.s1 Dovolím si poprosit vás o shovívavost nebo přízeň pro svůj pozměňovací návrh, který je uveden pod písmenem B a týká se toho, že by v našem občanském zákoníku bylo řečeno, že především bude snaha, aby po rozchodu rodičů byla nadále péče o děti společná.
ps2013-050-04-005-175.u2.p3.s2 A ten režim, zda se budou střídat po týdnu, nebo jak to bude, aby byl na těch rodičích.
ps2013-050-04-005-175.u2.p3.s3 Důležité je vést rodiče k tomu, aby mohli spolu komunikovat.
ps2013-050-04-005-175.u2.p3.s4 Ten pozměňovací návrh tedy , že soud nemůže všechno spasit, ale počítá s tím, že bude existovat komplexněji porozvodová služba pro rozcházející se pár.
ps2013-050-04-005-175.u2.p3.s5 Protože čím víc je jaksi znepřátelen rozcházející se pár, tím horší dopad to na dítě.
ps2013-050-04-005-175.u2.p3.s6 Chceme-li tedy mluvit o tom, že jednáme v zájmu dítěte, musíme také pracovat s lidmi.
ps2013-050-04-005-175.u2.p3.s7 A je nás, dámy a pánové, to naštěstí nepostihlo zatím, je nás strašně moc.
ps2013-050-04-005-175.u2.p3.s8 A neměli bychom dopouštět, aby lidé, kteří spolu byli, mají spolu dítě, se najednou nenáviděli a vlastně se vzájemně vláčeli po soudech.
ps2013-050-04-005-175.u2.p3.s9 Proto prosím o shovívavost či přízeň k svému pozměňovacímu návrhu, který je uveden pod písmenem B. Děkuju.
ps2013-050-04-005-175.u3.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Nině Novákové.
ps2013-050-04-005-175.u3.p1.s2 Nyní paní poslankyně Marta Semelová.
ps2013-050-04-005-175.u3.p1.s3 Připraví se paní kolegyně Jana Hnyková.
ps2013-050-04-005-175.u3.p1.s4 A prosím sněmovnu o klid.
ps2013-050-04-005-175.u3.p1.s5 Případné diskuse v předsálí, paní kolegyně, páni kolegové, může přihlášená do rozpravy paní kolegyně Semelová hovořit.
ps2013-050-04-005-175.u3.p1.s6 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-050-04-005-175.u4.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych se stručně vyjádřila k pozměňovacímu návrhu paní poslankyně Válkové, jenž je obsažen v usnesení ústavněprávního výboru a který upravuje rozhodování o umísťování a přemísťování dětí do jednotlivých zařízení - do dětských domovů, do dětských domovů se školou, nebo výchovných ústavů.
ps2013-050-04-005-175.u4.p2.s1 Před novým občanským zákoníkem, před jeho přijetím, rozhodovaly o umístění dítěte s nařízenou ústavní výchovou diagnostické ústavy a nebyl s tím problém.
ps2013-050-04-005-175.u4.p2.s2 Rozhodovaly ve správním řízení vždy na základě provedené komplexní diagnostiky, vždy ve spolupráci s orgány sociálně-právní ochrany dětí, se zákonnými zástupci i samotným dítětem, a to v jeho zájmu.
ps2013-050-04-005-175.u4.p2.s3 V případě potřeby rozhodovaly ve správním řízení také o přemístění dítěte do jiného zařízení.
ps2013-050-04-005-175.u4.p2.s4 Systém fungoval a zajišťoval včasnou a odbornou pomoc dětem, které ji potřebovaly.
ps2013-050-04-005-175.u4.p3.s1 Novela občanského zákoníku, která diagnostickým ústavům tuto pravomoc odebrala a předala ji soudům, situaci v mnoha ohledech zkomplikovala a doplácejí na to děti.
ps2013-050-04-005-175.u4.p3.s2 Jejich umísťování do ústavní výchovy bez uvedeného komplexního vyšetření vyvolává řadu problémů.
ps2013-050-04-005-175.u4.p3.s3 Odborně provedená diagnostika v diagnostickém ústavu je totiž předpokladem pro správně nastavenou práci v dětském domově, dětském domově se školou či ve výchovném ústavu.
ps2013-050-04-005-175.u4.p4.s1 Nezpochybňuji snahu, práci a odbornost sociálních pracovnic orgánů pro sociálně-právní ochranu dětí, ale OSPOD pracuje s rodinou, s dítětem z hlediska sociálního.
ps2013-050-04-005-175.u4.p4.s2 Nejsou to etopedi, psychologové ani psychiatři.
ps2013-050-04-005-175.u4.p4.s3 Je pravda, že jsou případy, kdy soud rozhodne o umístění dítěte do diagnostického ústavu.
ps2013-050-04-005-175.u4.p4.s4 Takový postup je správný a zodpovědný, samozřejmě pokud soudy následně akceptují návrhy a doporučení diagnostických ústavů.
ps2013-050-04-005-175.u4.p4.s5 Ale i tady jsou problémy.
ps2013-050-04-005-175.u4.p4.s6 Následné rozhodování soudů je totiž velmi zdlouhavé.
ps2013-050-04-005-175.u4.p4.s7 Doba pobytu dítěte v diagnostickém ústavu, která je zákonem stanovena na dobu nepřekračující osm týdnů, je ve většině případů mnohonásobně prodlužována.
ps2013-050-04-005-175.u4.p4.s8 Podle šetření za rok 2015 nejkratší průměrná doba byla 12,9 týdne, nejdelší 28,3 týdne z 12 diagnostických ústavů.
ps2013-050-04-005-175.u4.p4.s9 Přitom pokud být intervence práce s dítětem účinná, musí být včasná.
ps2013-050-04-005-175.u4.p5.s1 Dále jsou situace, kdy je nutné přemístit dítě v rámci sítě zařízení pro výkon ústavní výchovy do jiného, vhodnějšího a pro potřebnějšího zařízení.
ps2013-050-04-005-175.u4.p5.s2 Důvodem mohou být výrazné změny v chování dítěte, závažné poruchy jeho chování, popřípadě psychiatrická indikace, kdy je obtížné zachovat bezpečnost jak ostatních dětí, tak personálu.
ps2013-050-04-005-175.u4.p5.s3 Dalším důvodem bývá studium.
ps2013-050-04-005-175.u4.p5.s4 Dítě nastoupit na střední školu v jiném místě a kvůli zdlouhavému procesu v projednávání soudem nastoupit nemůže.
ps2013-050-04-005-175.u4.p5.s5 Je znám případ, kdy kvůli tomu dítě ztratilo celý rok.
ps2013-050-04-005-175.u4.p6.s1 Vážná pochybení mohou nastat, pokud soud rozhodne rovnou, bez umístění do diagnostického ústavu, a tedy bez nálezu diagnostiky.
ps2013-050-04-005-175.u4.p6.s2 Nesprávné umístění dítěte přímo do zařízení ústavní výchovy bez předchozího pobytu v diagnostickém ústavu může mít za následek velké problémy pro dítě samé, pro děti ostatní a také pro pracovníky daného zařízení.
ps2013-050-04-005-175.u4.p6.s3 Pracovníci OSPODu totiž objektivně nemohou kvalifikovaně navrhovat soudům konkrétní zařízení.
ps2013-050-04-005-175.u4.p6.s4 Schází jim komplexní vyšetření dítěte - psychologické, speciálně pedagogické, psychiatrické a podobně, resp. jeho diagnostika.
ps2013-050-04-005-175.u4.p6.s5 Kromě toho diagnostické ústavy mají velmi dobře zmapovaný terén, mají přehled o jednotlivých zařízeních, vědí, které z nich odpovídá svými podmínkami potřebám toho kterého dítěte tak, aby získalo stabilní prostředí a nemuselo být přemísťováno z jednoho zařízení do druhého.
ps2013-050-04-005-175.u4.p7.s1 Pokud bych to měla shrnout, tak novela občanského zákoníku očekávání nesplnila.
ps2013-050-04-005-175.u4.p7.s2 Zavedla systém, který není pro prospěch dítěte optimální, a je potřeba na to reagovat.
ps2013-050-04-005-175.u4.p7.s3 Proto vítám pozměňovací návrh poslankyně Válkové, který je obsažen v usnesení ústavněprávního výboru.
ps2013-050-04-005-175.u4.p7.s4 Nejen že vrací pravomoc umisťování a přemisťování dětí na základě komplexního vyšetření, zdravotního stavu a volné kapacity jednotlivých zařízení s přihlédnutím k zájmům dítěte, k vyjádření OSPOD a k co nejkratší vzdálenosti od bydliště rodičů, případně jiných blízkých osob, do dětských domovů, dětských domovů se školou nebo výchovných ústavů, ale také do těchto zařízení umisťuje v některých konkrétně vyjmenovaných případech rovnou bez předchozího pobytu v diagnostickém ústavu.
ps2013-050-04-005-175.u4.p7.s5 Konkrétně jde o děti mladší šesti let, dále děti, které byly v dětském domově pro děti do tří let věku nebo v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, a konečně také o děti, které nemají poruchy chování, mají ukončenou diagnostiku nebo se jedná o jiné odůvodněné případy.
ps2013-050-04-005-175.u4.p7.s6 Ošetřena je zde i situace, kdy se dodatečně ukáže, že komplexní vyšetření je potřeba.
ps2013-050-04-005-175.u4.p7.s7 Pak toto vyšetření provede diagnostický ústav přímo v zařízení, kam dítě umístil.
ps2013-050-04-005-175.u4.p7.s8 Návrh tak odráží to, po čem volají odborníci a pracovníci v terénu, kteří se v této problematice denně pohybují.
ps2013-050-04-005-175.u4.p7.s9 Proto tento pozměňovací návrh klub KSČM podporuje.
ps2013-050-04-005-175.u5.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Martě Semelové.
ps2013-050-04-005-175.u5.p1.s2 Nyní paní poslankyně Jana Hnyková, připraví se paní poslankyně Jana Pastuchová.
ps2013-050-04-005-175.u5.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-050-04-005-175.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-050-04-005-175.u6.p1.s2 Takže přeju všem krásné odpoledne.
ps2013-050-04-005-175.u6.p1.s3 Dovolte mi, abych se také v krátkosti vyjádřila ke sněmovnímu tisku 642, novele občanského zákoníku, a především k odst. 4 § 971.
ps2013-050-04-005-175.u6.p2.s1 V lednu 2014, kdy došlo v praxi k výraznému omezení funkčnosti sítě školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, vyplývající především ze ztráty rozmisťovacích a koordinačních kompetencí diagnostických ústavů.
ps2013-050-04-005-175.u6.p2.s2 Pozměňující návrh vyjadřuje, že o odebrání dítěte z rodiny a nařízení ústavní výchovy vždy rozhoduje pouze soud.
ps2013-050-04-005-175.u6.p2.s3 Stejně tak soud rozhoduje o ukončení ústavní péče.
ps2013-050-04-005-175.u6.p3.s1 Diagnostický ústav v minulosti rozhodoval a podle tohoto návrhu by opět rozhodoval ve správním řízení s možností opravných prostředků pro zákonné zástupce o vřazení dítěte do konkrétního zařízení či o dalším přemístění dítěte v rámci sítě ústavního zařízení.
ps2013-050-04-005-175.u6.p3.s2 Ráda bych upozornila, že v této skutečnosti vidím ze strany soudů závažnost, kterou si akt odebírání dětí z rodiny zasluhuje, a náleží nezpochybnitelně výhradně soudům.
ps2013-050-04-005-175.u6.p3.s3 Na straně diagnostických ústavů vidím odbornost, kterou disponují diagnostické ústavy se svými odborníky tak, že mohou jednoznačně a zodpovědně rozhodnout o konkrétním zařízení nejvhodnějším pro konkrétní dítě s ohledem na jeho osobnost, kterou mnohdy charakterizují diagnózy, jako jsou např. disharmonický vývoj osobnosti, Aspergerův syndrom, hyperkinetická porucha chování, porucha chování vázaná na vztahy v rodině, a mohla bych jmenovat mnoho dalších těchto diagnóz.
ps2013-050-04-005-175.u6.p3.s4 Opatrovničtí soudci pozměňovací návrh podporují, dále pozměňující návrh podporu u pracovníků zařízení náhradní výchovy i Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
ps2013-050-04-005-175.u6.p4.s1 Na závěr bych chtěla říci, že v každém diagnostickém ústavu pracují jednooboroví psychologové, kteří jsou s to vypracovat zprávu na dítě s ohledem na jeho těžkosti stejně zodpovědně jako psychologové na pracovišti zdravotnickém.
ps2013-050-04-005-175.u6.p4.s2 V diagnostickém ústavu se jedná o diagnosticko-terapeutický proces, nikoliv o jednorázový akt.
ps2013-050-04-005-175.u6.p4.s3 O jejich odbornosti jednooborových psychologů svědčí fakt, že v řadě soudních znalců jsou to právě jednooboroví psychologové, ale i speciální pedagogové, kteří jsou soudci osloveni k odbornému posouzení dětského příběhu.
ps2013-050-04-005-175.u6.p5.s1 Chtěla bych tady deklarovat za poslanecký klub Úsvit - Národní koalice, že budeme podporovat pozměňující návrh paní poslankyně Válkové a kolegyně Aulické Jírovcové.
ps2013-050-04-005-175.u6.p5.s2 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-050-04-005-175.u7.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Janě Hnykové.
ps2013-050-04-005-175.u7.p1.s2 Nyní paní poslankyně Jana Pastuchová, připraví se pan kolega Martin Plíšek.
ps2013-050-04-005-175.u7.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-050-04-005-175.u8.p1.s1 Děkuji.
ps2013-050-04-005-175.u8.p1.s2 Docela mrzí, že těch poslanců tady není více, protože si myslím, že to je hodně důležité téma a že by to mělo vyslechnout více zákonodárců.
ps2013-050-04-005-175.u8.p2.s1 Takže navážu také na kolegyni Hnykovou a vyjádřím se k pozměňovacímu návrhu kolegyně Válkové.
ps2013-050-04-005-175.u8.p2.s2 Jak řekla kolegyně Hnyková, po 1. lednu 2014 došlo v praxi k výraznému omezení funkčnosti sítě školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy vyplývající především ze ztráty rozmisťovacích a koordinačních kompetencí diagnostických ústavů.

Text viewDownload CoNNL-U