ps2013-050-04-002-181.u1.p1.s1
181 . ps2013-050-04-002-181.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 111 / 2006 Sb . , o pomoci v hmotné nouzi , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 783 / - třetí čtení ps2013-050-04-002-181.u1.p2.s1
Místo u stolku zpravodajů zaujme paní ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová a zpravodajka garančního výboru pro sociální politiku poslankyně Jana Pastuchová . ps2013-050-04-002-181.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 783 / 3 , který vám byl doručen 9 . září tohoto roku . ps2013-050-04-002-181.u1.p2.s3
Usnesení garančního výboru pak bylo doručeno jako sněmovní tisk 783 / 4 . ps2013-050-04-002-181.u1.p3.s1
Nyní se táži paní navrhovatelky , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . ps2013-050-04-002-181.u1.p3.s2
Paní ministryně , pojďte nám něco říct . ps2013-050-04-002-181.u1.p3.s3
Prosím , paní ministryně . ps2013-050-04-002-181.u2.p1.s1
Dobrý den . ps2013-050-04-002-181.u2.p1.s2
Vážený pane předsedající , kolegyně a kolegové , já jsem ten zákon celkem podrobně odůvodnila ve svém úvodním slově u druhého čtení . ps2013-050-04-002-181.u2.p1.s3
Jenom připomenu , že to především reaguje na tu problematickou část ustanovení , které se týká podmínky souhlasu obce v případě posuzování nároku na doplatek na bydlení u lidí , kteří žijí na ubytovně . ps2013-050-04-002-181.u2.p1.s4
A ještě jsou tam navržena , nebo je tam soubor opatření reagujících na problematiku ubytovávání lidí právě na ubytovnách , případně v jiných , tzv . nestandardních formách bydlení , a blíže se vymezují podmínky pro to , aby vůbec ta osoba byla uznána za příklad hodný toho , aby stát vydával peníze na ubytování v těch nestandardních formách . ps2013-050-04-002-181.u2.p1.s5
Děkuji . ps2013-050-04-002-181.u3.p1.s1
Děkuji paní ministryni . ps2013-050-04-002-181.u3.p1.s2
Otevírám rozpravu , do které se jako první přihlásil . . . ps2013-050-04-002-181.u3.p1.s3
Pardon , přihlásila paní zpravodajka , až po ní pan poslanec Vilímec . ps2013-050-04-002-181.u3.p1.s4
Prosím , paní zpravodajko . ps2013-050-04-002-181.u4.p1.s1
Děkuji . ps2013-050-04-002-181.u4.p1.s2
Já bych jen řekla , že garanční výbor zasedal 6 . října . ps2013-050-04-002-181.u4.p1.s3
V rozpravě bych se přihlásila a načetla legislativně technickou úpravu ve smyslu § 95 odst . 2 jednacího řádu . ps2013-050-04-002-181.u4.p1.s4
V čl . I se body 1 a 7 vypouštějí , ostatní body se přeznačí . ps2013-050-04-002-181.u4.p1.s5
Jedná se o legislativně technickou úpravu navrhovanou předkladatelem , jejímž cílem je sladění sněmovního tisku 783 se senátním tiskem 330 , kterému k ukončení legislativního procesu schází pouze podpis prezidenta . ps2013-050-04-002-181.u4.p1.s6
Dané tisky obsahují duplicitní úpravu § 9 odst . 2 a § 33 a odst . 5 zákona o hmotné nouzi . ps2013-050-04-002-181.u4.p1.s7
Navrhuji proto vypuštění zmíněných bodů 1 a 7 u nyní projednávaného návrhu zákona . ps2013-050-04-002-181.u4.p1.s8
Účinnost senátního tisku 330 je totiž navržena prvním dnem třetího kalendářního měsíce po dni vyhlášení ve Sbírce zákonů , účinnost sněmovního tisku 783 je navržena prvním dnem druhého kalendářního měsíce po dni vyhlášení ve Sbírce zákonů , což by při předpokládané délce legislativního procesu a stadiu projednávání obou návrhů s největší pravděpodobností vedlo ke kolizi obou návrhů . ps2013-050-04-002-181.u4.p2.s1
Dále bych prosila o stažení svého pozměňovacího návrhu pod č . 4854 . ps2013-050-04-002-181.u4.p2.s2
Děkuji . ps2013-050-04-002-181.u5.p1.s1
Děkuji paní zpravodajce . ps2013-050-04-002-181.u5.p1.s2
Nyní je řádně přihlášený pan poslanec Ladislav Vilímec . ps2013-050-04-002-181.u5.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-050-04-002-181.u5.p1.s4
Po něm s přednostním právem pan předseda Stanjura . ps2013-050-04-002-181.u6.p1.s1
Vážené kolegyně a kolegové , chtěl bych ještě vystoupit na podporu svých pozměňovacích návrhů , ale v zásadě všech těch , které se snaží zabránit , nebo alespoň znesnadnit tzv . byznys s chudobou . ps2013-050-04-002-181.u6.p2.s1
Nedávno mi předal starosta jedné malé obce na Horšovskotýnsku v Plzeňském kraji petici požadující řešení sociálně nežádoucích jevů v jeho obci spojených s nadměrnou koncentrací osob pobírajících doplatek na bydlení . ps2013-050-04-002-181.u6.p2.s2
Lidem v obci těžko vysvětlujete , proč stát takové případy vlastně umožňuje a ani nedává obcím žádný nástroj k tomu , aby takovým situacím dokázal čelit . ps2013-050-04-002-181.u6.p2.s3
Povinný souhlas obce k poskytnutí doplatku na bydlení stát považuje za neústavní , byť v konečném důsledku o tom stejně musí rozhodnout Ústavní soud , a to na základě právní analýzy Ministerstva vnitra . ps2013-050-04-002-181.u6.p2.s4
Podotýkám , že některé obce , např . z mého regionu město Janovice , které s tím má velké problémy , se obrátily v této věci již na soud . ps2013-050-04-002-181.u6.p3.s1
Vážené kolegyně a kolegové , najít řešení takových situací , které jsem popisoval , té nadměrné koncentrace nežádoucích jevů , bez spolupráce s obcemi - a podotýkám , v jejich samostatné působnosti - prostě nelze . ps2013-050-04-002-181.u6.p3.s2
Je třeba si uvědomit , a to na konto toho vládního návrhu , že obec není obecní úřad a už vůbec ne sociální pracovník zcela jiného obecního úřadu . ps2013-050-04-002-181.u6.p3.s3
Za obec , jak víme , jedná starosta a rozhoduje buďto starosta , rada , nebo zastupitelstvo . ps2013-050-04-002-181.u6.p3.s4
Tento návrh zákona bohužel tyto základní kompetenční věci dostatečně nereflektuje . ps2013-050-04-002-181.u6.p3.s5
To pak vůbec nemusíme mít ani zastupitelstva nebo rady , postačují nikým nevolení , a tedy občanům neodpovědní pracovníci nějakých úřadů . ps2013-050-04-002-181.u6.p3.s6
Bohužel , tímto trendem se ubírají mnohé představy některých ministerstev a hlavně ministerských úředníků . ps2013-050-04-002-181.u6.p3.s7
To , že tzv . pověřený obecní úřad na vyžádání , tak jak je navrženo ve vládním návrhu , bude podávat úřadu práce informace nutné k posouzení toho , zda je dotyčný žadatel takzvaně spjat s obcí , v níž má skutečný pobyt , prostě ty problémy nevyřeší . ps2013-050-04-002-181.u6.p3.s8
Koneckonců to vyplynulo i z vystoupení zástupce Svazu měst a obcí na výboru pro sociální politiku . ps2013-050-04-002-181.u6.p4.s1
To je také důvodem podání některých mých návrhů , které podle mého soudu nelze z ústavního hlediska v žádném případě zpochybnit . ps2013-050-04-002-181.u6.p4.s2
Obec by měla mít právo sdělit úřadu práce lokality na svém území , ve kterých dochází ke koncentraci sociálně nežádoucích jevů , a případně i doporučit maximální počet osob , jimž by měl být poskytnut v dané lokalitě doplatek na bydlení . ps2013-050-04-002-181.u6.p4.s3
Podotýkám , doporučit , nikoli vetovat . ps2013-050-04-002-181.u6.p4.s4
Orgány pomoci v hmotné nouzi se pak musí s takovým stanoviskem obce povinně vyrovnat . ps2013-050-04-002-181.u6.p4.s5
Stejně tak nevidím nic protiústavního na tom , že úřad práce poskytne obci na základě její žádosti informace o počtu osob , kterým je poskytován doplatek na bydlení na jejím území podle jednotlivých lokalit uvedených v žádosti . ps2013-050-04-002-181.u6.p5.s1
To je obsahem návrhů , které jsem podal a jsou uvedeny pod písmenem A 1 a A 3 . ps2013-050-04-002-181.u6.p5.s2
Podotýkám , že tyto návrhy byly zpracovány společně se Svazem měst a obcí České republiky , a jak znám situaci , ten má poměrně dostatečnou oporu ve svém legislativním oddělení . ps2013-050-04-002-181.u6.p5.s3
Pokud skutečně chceme účinně bojovat , a nejen slovně , ale účinně bojovat proti zneužívání dávek doplatku na bydlení , proti nadměrné koncentraci osob s tímto doplatkem spojeným v jednotlivých lokalitách , tak vás vyzývám , podpořte tyto návrhy . ps2013-050-04-002-181.u6.p5.s4
Koneckonců stejně tak i návrh paní poslankyně Pastuchové . ps2013-050-04-002-181.u6.p5.s5
Ony ty návrhy A 1 a A 5 , to jsou ty mé návrhy , se s návrhy paní poslankyně Pastuchové pod písm . ps2013-050-04-002-181.u6.p5.s6
B 1 a B 2 v zásadě nepřekrývají , pouze se spíš doplňují . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s1
Chtěl bych také ještě odůvodnit svůj pozměňovací návrh pod písm . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s2
A 4 . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s3
Ten neprošel garančním výborem o jeden hlas , spíše ale z důvodu malé účasti členů den před krajskými volbami , jinak už prošel dokonce na tom prvním jednání výboru pro sociální politiku ve druhém čtení , ale zase neprošlo celkové usnesení . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s4
Jedná se o legislativní účinnost snížení započitatelné hranice odůvodněných nákladů na bydlení u tzv . substandardních forem bydlení . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s5
To jsou ty nájmy . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s6
Započitatelné náklady se snižují v návrhu zákona pouze o deset procent . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s7
Bylo tam více variant . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s8
Dvacet procent , ale nakonec vláda předložila snížení o deset procent . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s9
A jak vyplývá z modelových příkladů , rozdíl doplatku na bydlení v případě například úplné rodiny s dvěma dětmi tři až pět let činí zhruba v rozmezí 1 265 až 1 894 korun podle velikostní kategorie obcí . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s10
Víme , že největší prostor ke zneužívání doplatku za bydlení je právě v těchto ubytovnách . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s11
Vládní návrh se přiklonil k variantě malého snížení započitatelné hranice , jak jsem uvedl , a proto zcela postačuje na základě mého návrhu šestiměsíční legisvakanční lhůt jak pro příjemce doplatku na bydlení , tak i pro pronajímatele se na tuto změnu připravit . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s12
Vládní návrh zde předpokládá výjimku v obecné účinnosti zákona , tedy prodloužení tohoto opatření , resp . prodloužení účinnosti tohoto opatření , až na 12 měsíců , což by znamenalo praktické dopady až v roce 2018 . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s13
Já důvodům skutečně nerozumím . ps2013-050-04-002-181.u6.p6.s14
Pokud se nejedná o důvody , které s vyplácením doplatku na bydlení vůbec nesouvisí , a ty tady nechci komentovat . ps2013-050-04-002-181.u6.p7.s1
Vážené kolegyně a kolegové , i ve světle skutečné potřeby nastavení účinnějších nástrojů proti zneužívání doplatku na bydlení bych si vás dovolil požádat o podporu těchto mnou předložených návrhů . ps2013-050-04-002-181.u6.p7.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-050-04-002-181.u7.p1.s1
Já děkuji panu poslanci Vilímcovi . ps2013-050-04-002-181.u7.p1.s2
Nejprve faktická poznámka , omlouvám se , pana poslance Soukupa . ps2013-050-04-002-181.u7.p1.s3
Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . ps2013-050-04-002-181.u7.p1.s4
Máte slovo . ps2013-050-04-002-181.u8.p1.s1
Dámy a pánové , jenom drobná poznámka . ps2013-050-04-002-181.u8.p1.s2
Já dost dobře nechápu , proč musíme dělat kosmetické úpravy na doplatek na bydlení . ps2013-050-04-002-181.u8.p1.s3
Je přece jasné , že ten byznys s chudobou založilo zavedení doplatku na bydlení - tedy ho zrušme . ps2013-050-04-002-181.u8.p1.s4
Já vím , že teď jsme v očekávání zákona o sociálním bydlení . ps2013-050-04-002-181.u8.p1.s5
Já pevně doufám , že to zrušení doplatku za bydlení a vyplácení vlastně té základní částky toho státního sociálního příspěvku na bydlení , který bude odvozen od místního obvyklého nájemného , tuto věc plně vyřeší . ps2013-050-04-002-181.u8.p1.s6
Ovšem zákon o sociálním bydlení , to je jako čekání na Godota . ps2013-050-04-002-181.u8.p1.s7
Dlouho se o tom mluví , a pořád nepřichází . ps2013-050-04-002-181.u8.p2.s1
Já bych spíš chtěl slyšet paní ministryni , kdy bude tento zákon předložen sem , do Poslanecké sněmovny . ps2013-050-04-002-181.u9.p1.s1
Děkuji . ps2013-050-04-002-181.u9.p1.s2
Nyní s přednostním právem pan předseda Stanjura . ps2013-050-04-002-181.u9.p1.s3
Po něm řádně přihlášená paní poslankyně Chalánková . ps2013-050-04-002-181.u9.p1.s4
Prosím , pane předsedo . ps2013-050-04-002-181.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-050-04-002-181.u10.p1.s2
Tak tady vidíme , jak se míjejí slova a činy a jak jsme mnohdy pokrytečtí i my tady v Poslanecké sněmovně . ps2013-050-04-002-181.u10.p1.s3
Když jsme hlasovali o jednom z mnoha nástrojů , kterým bojovat proti kšeftu s chudobou , proti koncentraci sociálně nepřizpůsobivých do míst , kde se to vůbec nehodí , na jednu adresu , s tím , že ti majitelé , kteří neprovádějí žádné sociální služby , žádnou sociální práci , jenom vlastně využívají legálně , to je třeba říct , legálně využívají nedokonalosti našeho právního řádu , tak jsme se tady shodli a řekli jsme , že městům a obcím dáme aspoň jeden nástroj , jak s tím mohou bojovat . ps2013-050-04-002-181.u10.p1.s4
A byli pro to všichni kromě jednoho , nevím , kdo to byl , nevím , nehledal jsem , ale všichni přítomní členové Poslanecké sněmovny pro to hlasovali s výjimkou jednoho hlasu . ps2013-050-04-002-181.u10.p1.s5
A tak jsme si řekli výborně . ps2013-050-04-002-181.u10.p1.s6
Starostové mi volali a říkali , to je dobře , my víme moc dobře , kde jsou ubytovny , kde se provádí sociální práce . ps2013-050-04-002-181.u10.p1.s7
To jsou ty klasické azylové domy , působí tam organizace jako charita , Armáda spásy a pak ty lokální respektované organizace pracující v sociální oblasti . ps2013-050-04-002-181.u10.p1.s8
My moc dobře víme , kdo je kdo , a máme nástroj . ps2013-050-04-002-181.u10.p2.s1
A co se stalo ? ps2013-050-04-002-181.u10.p2.s2
Ministři za sociální demokracii odmítli respektovat a uplatňovat ten zákon v praxi . ps2013-050-04-002-181.u10.p2.s3
Vymysleli si obezličku , vnitro a MPSV , že ten souhlas je vlastně jenom nějaký poradní názor , protože státní úředníci vědí mnohem lépe než ti starostové a zastupitelé a radní , jak to v jejich obci vypadá . ps2013-050-04-002-181.u10.p2.s4
A pak mnozí ze stejné strany , nebo možná i ti samí úplně vážně říkají , když je předvolební kampaň : máme problém , občané , my to vnímáme , to je velký problém , my to budeme řešit . ps2013-050-04-002-181.u10.p2.s5
Přitom tímto návrhem zákona boří úplně jeden z nástrojů , které obce a starostové mohli dostat .