|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-19 ps2013-050-02-001-166 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

166. Vládní návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 411/ - třetí čtení

Date2016-10-19
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/166
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050031.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 574 • previousnext

ps2013-050-02-001-166.u1.p1.s1 166.
ps2013-050-02-001-166.u1.p1.s2 Vládní návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 411/ - třetí čtení
ps2013-050-02-001-166.u1.p2.s1 Prosím, aby u stolku zpravodajů zaujal své místo místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a zpravodaj garančního výboru, to je rozpočtový výbor, pan poslanec Václav Votava.
ps2013-050-02-001-166.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 411/6, který vám byl doručen 9. září.
ps2013-050-02-001-166.u1.p2.s3 Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 411/7.
ps2013-050-02-001-166.u1.p3.s1 Nyní se táži navrhovatele pana místopředsedy vlády a ministra financí, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2013-050-02-001-166.u1.p3.s2 Pane ministře?
ps2013-050-02-001-166.u1.p3.s3 Ano, máte zájem.
ps2013-050-02-001-166.u1.p4.s1 Nemohu dát panu místopředsedovi vlády ještě slovo, protože je tady nesmírný hluk.
ps2013-050-02-001-166.u1.p4.s2 Žádám kolegy a kolegyně, kteří chtějí diskutovat něco jiného, než je tisk 411, aby tak činili v předsálí.
ps2013-050-02-001-166.u1.p5.s1 Prosím, pane místopředsedo vlády, máte slovo.
ps2013-050-02-001-166.u2.p1.s1 Dobrý den, děkuji za slovo.
ps2013-050-02-001-166.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, opět projednáváme balíček předpisů týkající se rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-050-02-001-166.u2.p1.s3 To znamená návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti a v návaznosti na něj návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a změnový zákon.
ps2013-050-02-001-166.u2.p1.s4 Jak víte, jedná se o právní předpisy zastřešující národní rozpočtový rámec, ve kterém jsou definovány jeho hlavní principy a zásady.
ps2013-050-02-001-166.u2.p2.s1 Předkládané právní normy jsou koncipované jako předpisy definující dlouhodobé směřování veřejných financí v České republice.
ps2013-050-02-001-166.u2.p2.s2 Zároveň však poskytují dostatečnou flexibilitu pro realizaci odpovědné hospodářské politiky vlády.
ps2013-050-02-001-166.u2.p2.s3 Návrh je také součástí transpozice směrnice Rady o požadavcích na rozpočtové rámce členských států do vnitrostátního právního řádu, která měla proběhnout již koncem roku 2013.
ps2013-050-02-001-166.u2.p3.s1 Hlavním cílem úpravy je dosáhnout zdravých a dlouhodobě udržitelných veřejných financí České republiky, které poskytnou dostatečný prostor pro rozhodování při realizaci rozpočtové a fiskální politiky a zajistí respektování mezinárodních závazků, a to i v případě běžných výkyvů hospodářského cyklu.
ps2013-050-02-001-166.u2.p3.s2 Návrhy by měly posílit také transparentnost a efektivnost veřejných financí.
ps2013-050-02-001-166.u2.p4.s1 Těžiště navrhované úpravy pak spočívá v zavedení nových číselných fiskálních pravidel, která jsou ve svém základě zakotvena na úrovni ústavního zákona.
ps2013-050-02-001-166.u2.p4.s2 Návrh ústavního zákona pak také na ústavní úrovni zavazuje veřejné instituce k tomu, aby při výkonu své činnosti dodržovaly pravidla transparentnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektivnosti nakládání s veřejnými financemi.
ps2013-050-02-001-166.u2.p4.s3 Specifické pravidlo je navrhováno pro jednotlivé územní samosprávní celky, které v zájmu zdravých a udržitelných veřejných financí budou hospodařit tak, aby výše jejich individuálních celkových dluhů nepřekročila mez definovanou zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-050-02-001-166.u2.p5.s1 Pro případ nedostatečné účinnosti uvedených pravidel, která se promítne v nárůstu zadluženosti sektoru veřejných institucí, je navrženo pravidlo regulující úroveň podílu dluhu tohoto sektoru na HDP.
ps2013-050-02-001-166.u2.p5.s2 Návrhem ústavního zákona je zavedena hranice 55 % HDP, při jejímž dosažení se v sektoru veřejných institucí uplatní opatření vedoucí k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí.
ps2013-050-02-001-166.u2.p5.s3 Stejně jako u předchozích číselných fiskálních pravidel je konkrétní podoba pravidla definovaná zejména návrhem zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-050-02-001-166.u2.p6.s1 Ústavním zákonem je dále navrženo zřídit Národní rozpočtovou radu, která bude působit jako nezávislý odborný orgán v oblasti fiskální a rozpočtové politiky, bude sledovat vývoj hospodaření sektoru veřejných institucí a zejména pak dodržování ústavním zákonem zavedených pravidel, která také bude hodnotit.
ps2013-050-02-001-166.u2.p7.s1 Ve druhém čtení byly k návrhu předpisů načteny četné pozměňovací návrhy, ke kterým se vyjádřím později.
ps2013-050-02-001-166.u2.p7.s2 V zásadě mám za to, že je stále žádoucí v případě dosažení ústavní většiny přijmout návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-050-02-001-166.u2.p8.s1 bych jenom zopakoval, že tento zákon jsme se zavázali přijmout do konce roku 2013.
ps2013-050-02-001-166.u2.p8.s2 Jsme poslední v Evropě a je škoda, když naše veřejné finance mají skvělou kondici a jsme jedna z nejméně zadlužených zemí v Evropě, a ten navrhovaný strop je 55 %, a my jsme někde kolem 35,5, takže vlastně toto je určitá negativní image v Evropě, že tento zákon nemáme schválen.
ps2013-050-02-001-166.u2.p8.s3 Takže pevně doufám, že dneska k tomu dojde.
ps2013-050-02-001-166.u2.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-050-02-001-166.u3.p1.s1 Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Andreji Babišovi.
ps2013-050-02-001-166.u3.p1.s2 Otevírám rozpravu, do které se jako první hlásí pan poslanec Miroslav Kalousek.
ps2013-050-02-001-166.u3.p2.s1 A i tady znovu žádám Sněmovnu o klid.
ps2013-050-02-001-166.u3.p2.s2 Páni kolegové, paní kolegyně, prosím.
ps2013-050-02-001-166.u3.p3.s1 Máte slovo, pane předsedo.
ps2013-050-02-001-166.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-050-02-001-166.u4.p1.s2 Dobré ráno, vážené dámy, vážení pánové.
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s1 Ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti - jak důstojně to zní.
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s2 Parlament, který přijme takový zákon, se zcela jistě chce chovat rozpočtově odpovědně.
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s3 A ten zákon je opravdu potřebný, prosazovala ho i naše vláda.
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s4 jsem strávil téměř dva roky diskusemi napříč politickým spektrem, abychom dohodli nějaký kompromis.
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s5 Nepodařilo se to, protože jediný kompromis, na který byli ochotni kolegové zleva přistoupit, byl zákon o rozpočtové odpovědnosti, který by se tak sice jmenoval, ale který by ani vládu, ani Parlament k žádné rozpočtové odpovědnosti nezavazoval.
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s6 To znamená, obsah neodpovídá názvu.
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s7 Něco takového jsme samozřejmě předložit nemohli.
ps2013-050-02-001-166.u4.p2.s8 To, co jsme předložili, pak neprošlo Poslaneckou sněmovnou.
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s1 Nyní v tomto volebním období máme pokus číslo dvě a na stole je přesně to, co nemá žádnou cenu - obsah, který naprosto neodpovídá názvu.
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s2 Budeme mít ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, která umožní vládě chovat se naprosto rozpočtově neodpovědně - nejenom této, ale klidně i v dalším volebním období.
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s3 Neomezuje ji v podstatě vůbec ničím, to tady řekl i pan ministr.
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s4 Jsme absolutním dluhem někde mezi 35 40 procenty podle toho, zda počítáme čistý, nebo ne.
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s5 A první signální je nastavena na 55 %.
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s6 Další dvě tři vlády si mohou dělat absolutně, co chtějí, a ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti jim v tom vůbec bránit nebude.
ps2013-050-02-001-166.u4.p3.s7 To přece nemá žádnou cenu.
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s1 Projednáváme to také poměrně dlouho, takže my jsme již více než před rokem vládě nabídli, že v okamžiku, kdy přistoupila k fiskálkompaktu na úrovni Evropské unie, že bude-li respektovat hlavu tři tohoto fiskálkompaktu, ke kterému přistoupila, to znamená, strukturální deficit se bude snižovat tempem minimálně půl procenta ročně, tak podpoříme ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, protože chování vlády bude v souladu s tím názvem a s tím fiskálním kompaktem, ke kterému vláda přistoupila.
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s2 Pokud vím, ještě nenašla odvahu předložit ho k ratifikaci.
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s3 Ale přistoupila.
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s4 V takovém případě i tento obsah, který by neodpovídal názvu, bychom byli ochotni předložit, protože alespoň chování vlády by tomu názvu odpovídalo.
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s5 Ale chování vlády je přesně opačné.
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s6 Je to asi náhoda, ale přesně o to půlprocento, které podle fiskálkompaktu by vláda měla konsolidovat svůj strukturální deficit, tak přesně o to půlprocento vláda rozpočet na rok 2017 zhoršuje.
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s7 Tento zákon ústavní odpovědnosti, i kdyby byl přijat, v tom nijak nebrání.
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s8 A mohla by to udělat i další rok.
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s9 Koneckonců ve střednědobém výhledu předpokládá další zhoršení strukturálního deficitu.
ps2013-050-02-001-166.u4.p4.s10 A vlády, které přijdou po , by to mohly dělat taky a pořád by se spolehlivě vešly do tohoto návrhu.
ps2013-050-02-001-166.u4.p5.s1 Platí stále - jenom teoreticky samozřejmě - naše nabídka, že pokud by se vláda skutečně zavázala ke snižování strukturálního deficitu tempem půl procenta ročně, jsme ochotni ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti podpořit.
ps2013-050-02-001-166.u4.p5.s2 Jinak nemůžeme, protože pokud ho schválíte, nestane se nic jiného, než že dáte do výlohy - jak říkal pan ministr, že je to ostuda, že naše země ještě takový zákon nemá, což je jistě pravda - ale do výlohy schválených zákonů dáte plechovku s krásným barevným nápisem kaviár, ale uvnitř budou prošlé sardinky, nebude tam kaviár.
ps2013-050-02-001-166.u4.p5.s3 A my prostě prošlé sardinky vydávané za kaviár podpořit nemůžeme.
ps2013-050-02-001-166.u4.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-050-02-001-166.u5.p1.s1 Děkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi.
ps2013-050-02-001-166.u5.p1.s2 Nyní s přednostním právem pan poslanec Zbyněk Stanjura.
ps2013-050-02-001-166.u5.p1.s3 Připraví se pan kolega Stanislav Grospič.
ps2013-050-02-001-166.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s1 Hezké dopoledne.
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s2 Nejdřív chci říct, že pokud by vláda myslela vážně, že je to důležitý programový bod a že ho chce prosadit, tak ty lavice za mnou jsou plné.
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s3 Víte, že u ústavního zákona je potřeba 120 hlasů pro, a pokud dobře počítám, v této chvíli jsou přítomni tři členové vlády.
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s4 Nemluvím o členech vlády, kteří nejsou poslanci.
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s5 Ti nemohou pomoct kromě toho, že by vystoupili v debatě a podpořili tuto důležitou normu.
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s6 Ale ostatní ministři, kteří jsou současně poslanci, nejsou přítomni.
ps2013-050-02-001-166.u6.p1.s7 A sami si odpovězte na otázku, jak je to klíčový bod.
ps2013-050-02-001-166.u6.p2.s1 Název oficiální je ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, ve veřejném prostoru se tomu roky říká finanční ústava.
ps2013-050-02-001-166.u6.p2.s2 A aby ta finanční ústava byla, tak musí být dluhové brzdy a ostatní parametry v Ústavě.
ps2013-050-02-001-166.u6.p2.s3 A vláda tady ani bosá, ani obutá, ani oblečená, ani nahá nám dala návrh ústavního zákona - mluvím o tom původním sněmovním tisku 411 - který přibližně 500 slov, ve kterém, když to trošku parafrázuji, je napsáno: budeme hospodařit dobře a my tomu věříme.
ps2013-050-02-001-166.u6.p2.s4 Nic jiného tam v zásadě není.
ps2013-050-02-001-166.u6.p3.s1 Po prvém čtení proběhla politická jednání.
ps2013-050-02-001-166.u6.p3.s2 Chci připomenout, že finanční ústava je dlouhodobý programový cíl Občanské demokratické strany.
ps2013-050-02-001-166.u6.p3.s3 tady bylo řečeno, že jsme se to pokusili prosadit v minulém volebním období jako ústavní zákon a s dluhovou brzdou v tomto ústavním zákoně.
ps2013-050-02-001-166.u6.p3.s4 Nenašli jsme podporu tehdejší opozice.
ps2013-050-02-001-166.u6.p3.s5 To je legitimní, nikomu nic nevyčítám, jenom konstatuji, že jsme se o to snažili.
ps2013-050-02-001-166.u6.p4.s1 Hlasovali jsme v tomto volebním období o návrhu, který předložil kolega z topky, který byl velmi podobný tomu minulému vládnímu návrhu, vládnímu návrhu z minulého funkčního období Poslanecké sněmovny.
ps2013-050-02-001-166.u6.p4.s2 Tento návrh Poslanecká sněmovna zamítla.
ps2013-050-02-001-166.u6.p4.s3 Opět říkám, je to legitimní, nikomu to nevyčítám.
ps2013-050-02-001-166.u6.p5.s1 My jsme na ta politická jednání o finanční ústavě šli s tím, že kromě kritiky, kterou jsem tady řekl, že ten návrh je v podstatě bezzubý, jsme přinesli i návrh nějakého řešení a kompromisu, tak abychom byli schopní v Poslanecké sněmovně najít ústavní většinu.
ps2013-050-02-001-166.u6.p5.s2 Tento svůj pohled ke kompromisu jsme formulovali do čtyř základních pozměňovacích návrhů, které jsem podal jménem našeho klubu.
ps2013-050-02-001-166.u6.p5.s3 My jsme je projednávali na rozpočtovém výboru a jeden z nich získal v rozpočtovém výboru podporu.
ps2013-050-02-001-166.u6.p5.s4 Je to ten nejměkčí, ale přesto jsme říkali, pokud jeden z těchto čtyř návrhů najde podporu v Poslanecké sněmovně, jsme připraveni dodat své opoziční hlasy ústavnímu návrhu zákona.
ps2013-050-02-001-166.u6.p6.s1 jenom připomenu, že my jsme navrhovali ve dvou případech, aby se ta hranice, kdy nastupuje dluhová brzda a ostatní opatření, snížila ze zadlužení 55 % veřejných rozpočtů vůči HDP na 50 %, a pak jsme navrhovali, aby místo evropské formulace, že vláda v tom případě, pokud to nastane, předložit návrh rozpočtu, který vede k trvale udržitelným financím, aby tam bylo explicitně napsáno, že vláda předložit přebytkový nebo vyrovnaný rozpočet.
ps2013-050-02-001-166.u6.p6.s2 A pokud se podíváme na dosavadní průběh letošního plnění státního rozpočtu, tak to není žádný idealistický či nesplnitelný cíl.
ps2013-050-02-001-166.u6.p7.s1 Ten nejměkčí návrh, který prošel rozpočtovým výborem - my jsme tu většinu našli a jsme tomu skutečně rádi - v zásadě dělá jenom jednu věc.
ps2013-050-02-001-166.u6.p7.s2 Nemění parametry vládního návrhu, pouze je dává z běžného zákona, který se změnit jakoukoli většinou v Poslanecké sněmovně, do ústavního zákona.

Text viewDownload CoNNL-U