|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-10-18 ps2013-050-01-008-009 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

9. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 149/2003 Sb., o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin lesnicky významných druhů a umělých kříženců, určeného k obnově lesa a k zalesňování, a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 732/ - druhé čtení

Date2016-10-18
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/009
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050018.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 130 • previousnext

ps2013-050-01-008-009.u1.p1.s1 9.
ps2013-050-01-008-009.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 149/2003 Sb., o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin lesnicky významných druhů a umělých kříženců, určeného k obnově lesa a k zalesňování, a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 732/ - druhé čtení
ps2013-050-01-008-009.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh i v tomto případě přednese ministr Daniel Herman.
ps2013-050-01-008-009.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-050-01-008-009.u2.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-050-01-008-009.u2.p1.s2 Kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v zastoupení pana ministra zemědělství uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 149/2003 Sb., o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin, lesnicky významných druhů a umělých kříženců, určeného k obnově lesa a k zalesňování, a o změně některých souvisejících zákonů, tedy zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a změně a doplnění některých zákonů, tedy lesní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-050-01-008-009.u2.p2.s1 Hlavním důvodem předložení vládního návrhu je odstranění zjištěných nedostatků při praktické aplikaci zákona o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin a potřeba upravit některé jeho části v návaznosti na vyhlášený Národní program ochrany a reprodukce genofondu lesních dřevin a poskytování dotací v rámci tohoto programu.
ps2013-050-01-008-009.u2.p2.s2 Zároveň je dílčím způsobem upraven také lesní zákon, zejména v části, která se týká možnosti zkrácení doby platnosti lesního hospodářského plánu.
ps2013-050-01-008-009.u2.p2.s3 Navrhované změny zákonů zejména zpřesňují nebo upravují práva a povinnosti vlastníka, nájemce nebo pachtýře pozemku, na kterém se zdroj reprodukčního materiálu nebo genová základna nacházejí.
ps2013-050-01-008-009.u2.p3.s1 Náležitosti dokladu o zrušení zařazení genetického zdroje lesních dřevin do národního programu ochrany a reprodukce genofondu lesních dřevin: Podmínky poskytování vzorků genetických zdrojů lesních dřevin za účelem naplňování národní banky osiva a explanátů lesních dřevin.
ps2013-050-01-008-009.u2.p3.s2 Pravidla poskytování finančních prostředků na ochranu a reprodukci genofondu lesních dřevin.
ps2013-050-01-008-009.u2.p3.s3 Možnost vlastníka lesa podat žádost o zkrácení doby platnosti lesního hospodářského plánu.
ps2013-050-01-008-009.u2.p3.s4 A v neposlední řadě možnost Ministerstva zemědělství udělit výjimku na požadavky na reprodukční materiál použitý k umělé obnově lesa a zalesňování při zakládání výzkumných ploch na pozemcích určených k plnění funkcí lesa.
ps2013-050-01-008-009.u2.p4.s1 Vládní návrh zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na své 33. schůzi ze dne 23. června 2016 a svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně schválit vládní návrh zákona ve znění předloženém Poslanecké sněmovně.
ps2013-050-01-008-009.u2.p5.s1 Děkuji za vaši pozornost.
ps2013-050-01-008-009.u3.p1.s1 vám také děkuji, pane ministře.
ps2013-050-01-008-009.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-050-01-008-009.u3.p1.s3 Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 732/1.
ps2013-050-01-008-009.u3.p1.s4 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj zemědělského výboru poslanec Miloš Babiš, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-050-01-008-009.u3.p1.s5 Prosím, máte slovo.
ps2013-050-01-008-009.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2013-050-01-008-009.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením číslo 120, které zemědělský výbor na své 33. schůzi dne 23. června 2016 přijal k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 149/2003 Sb., o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin lesnicky významných druhů a umělých kříženců, určeného k obnově lesa a k zalesňování, a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 732.
ps2013-050-01-008-009.u4.p2.s1 Zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním slově náměstka ministra zemědělství Patrika Mlynáře, zpravodajské zprávě poslance Miloše Babiše a po rozpravě:
ps2013-050-01-008-009.u4.p3.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 149/2003 Sb., o uvádění do oběhu reprodukčního materiálu lesních dřevin lesnicky významných druhů a umělých kříženců, určeného k obnově lesa a k zalesňování, a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 732, schválit;
ps2013-050-01-008-009.u4.p4.s1 II. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky;
ps2013-050-01-008-009.u4.p5.s1 III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.
ps2013-050-01-008-009.u4.p6.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-050-01-008-009.u5.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-050-01-008-009.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky.
ps2013-050-01-008-009.u5.p1.s3 Nyní tedy žádám pana poslance Čiháka o jeho příspěvek a připraví se paní poslankyně Váhalová.
ps2013-050-01-008-009.u5.p1.s4 Prosím.
ps2013-050-01-008-009.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-050-01-008-009.u6.p1.s2 Vážené kolegyně a vážení kolegové, vládní návrh právní úpravy zákona, kterým se mění zákon č. 149/2003 Sb., je zákon o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 289/1995 Sb., tj. tzv. lesní zákon, ve znění pozdějších předpisů, který za úkol odstranit nedostatky zjištěné při praktické aplikaci těchto zákonů a zpřesnit jejich chybnou textaci.
ps2013-050-01-008-009.u6.p1.s3 Navržené změny ve výše uvedených zákonech vyvolávají současně změny v některých dlouhodobě nevyhovujících právních výkladech zákonů, které jsou již překonané a potřebují nutnou aktualizaci.
ps2013-050-01-008-009.u6.p1.s4 Jedná se o postupné narovnání a zjednodušení nevyhovujících právních úprav, které již není možné obcházet a čekat na slibovanou komplexní novelizaci lesního zákona, která není ani dodnes na stole Ministerstva zemědělství.
ps2013-050-01-008-009.u6.p2.s1 Tuto postupnou novelizaci jsem rozpracoval ve svých navrhovaných pozměňovacích návrzích, které jsem samozřejmě konzultoval a připravoval s odborníky lesního hospodářství, státní správy, SVOLu, což je Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů, apod.
ps2013-050-01-008-009.u6.p2.s2 Všechny návrhy vznikly na základě dlouhodobých zkušeností z praxe a mají probíhající procesy vyplývající z navrhované úpravy zákona zjednodušit a narovnat.
ps2013-050-01-008-009.u6.p3.s1 První zásadní navrhovanou změnou je snížení ochranného pásma lesa z 50 na 30 metrů.
ps2013-050-01-008-009.u6.p3.s2 V krátkosti přiblížím potřebu této změny.
ps2013-050-01-008-009.u6.p4.s1 Můj návrh uvolňuje stávající příliš přísnou a administrativně náročnou ochranu 50metrového ochranného pásma lesa a zavádí jasná a srozumitelná pravidla pro nově stanovenou vzdálenost.
ps2013-050-01-008-009.u6.p4.s2 Navrženou změnu vzdálenosti z 50 na 30 metrů jsem si v podstatě nevymyslel.
ps2013-050-01-008-009.u6.p4.s3 Vycházel jsem při tvorbě tohoto pozměňovacího návrhu s odborníky z lesního hospodářství ze saského lesního zákona, který od roku 1992 funguje bez problémů ve Svobodném státě Sasko a jasně se v praxi osvědčil.
ps2013-050-01-008-009.u6.p4.s4 Kdybych měl najít podobnou situaci v našem zákoně, tak v zákoně č. 89, občanský zákoník, je obsažena obdobná právní úprava ve vztahu k umisťování stromů na sousedních pozemcích, takže to vlastně není nic nového a ani překvapujícího.
ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s1 Současné, stávající znění, které je složité a nevyhovující, není jednoznačné a rozhodovací praxe orgánů státní správy lesů je nejednotná.
ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s2 Některé úřady vydávají souhlasy s umístěním staveb již od pěti metrů od lesa, jiné trvají na vzdálenosti, která se rovná tzv. absolutní výškové bonitě, to je v podstatě výška stromu, do které může dorůst, a podle toho se ta vzdálenost určí.
ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s3 A pak jsou takoví slabší úředníci, kteří podmiňují jenom těch 50 metrů, a jediná možná vzdálenost od hranice lesa není možná.
ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s4 Přijetím této novely dojde mj. také k úspoře nákladů na vydávání souhlasů k umisťování staveb, protože ochranné pásmo bude zmenšeno na jasnou a dostačující vzdálenost 30 metrů a navrhuje se jediné vymezení, že v tomto zmenšeném ochranném pásmu bude možno umístit pouze stavby celospolečenského zájmu za podmínky nemožností jiného řešení, což značně omezí i počet žádostí.
ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s5 Zároveň se nenavrhuje žádné přechodné ustanovení, z čehož vyplývá, že doposud legálně vybudovaných staveb v bližší vzdálenosti se navržené omezení nedotkne.
ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s6 Při současném znění § 14 je zcela jasné, že zde vzniká i možné korupční prostředí, které se díky specifikaci minimální vzdálenosti nezastavitelnosti do 30 metrů zcela vyloučí bez jakýchkoli možných ústupků a variant.
ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s7 Je také třeba si říci, že jde o agendu, která tvoří skoro 75 % činnosti státní správy lesů, takže jasné zjednodušení.
ps2013-050-01-008-009.u6.p5.s8 Zavedení jasných a srozumitelných pravidel do tohoto paragrafu znamená i jistotu jednotného přístupu k vydávání stanovisek státní správy lesů, což je hlavním důvodem a účelem této úpravy.
ps2013-050-01-008-009.u6.p6.s1 Dále je třeba konstatovat, že snížením ochranného pásma lesa na 30 metrů ze současných 50 nedojde k ohrožení lesa.
ps2013-050-01-008-009.u6.p6.s2 Vzdálenost 30 metrů je dostatečná mj. i proto, že je třeba připočíst k této vzdálenosti šestimetrové pásmo, které je také uvedeno v nově navrhovaném odst. 3 § 14, což je minimální vzdálenost lesního porostu od hranice lesního pozemku, ve kterém vlastníci lesů budou moci obnovovat porost.
ps2013-050-01-008-009.u6.p6.s3 To znamená, že toto zakotvení šestimetrové hranice od hranice lesa pro obnovu porostu zcela jednoznačně sníží pravděpodobnost následných možných problémů a sousedních (sousedských?)sporů.
ps2013-050-01-008-009.u6.p7.s1 Navržená změna v případě přijetí značně sníží administrativní zatížení jak obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, tak i krajských úřadů, které rozhodují o přezkumu souhlasů nebo případných nesouhlasů obecních úřadů obcí s rozšířenou působností tak, jak je to v současnosti.
ps2013-050-01-008-009.u6.p7.s2 Účelem nového ustanovení § 14 je také vyloučení negativních činností prováděných na základě rozhodnutí stavebního nebo jiného orgánu státní správy v ochranném pásmu lesa na samotný les.
ps2013-050-01-008-009.u6.p7.s3 Podle pozměňovacích návrhů bude vzdálenost staveb, resp. jakéhokoli zásahu od paty stromů 36 metrů, tzn. 30 je ochranné pásmo a 6 metrů je vzdálenost od hranice lesního pozemku a zcela je ta vzdálenost jasná.
ps2013-050-01-008-009.u6.p7.s4 Zakotvením pevné vzdálenosti 30 metrů od lesa je tedy zavedení jistoty, že vlastníky lesa nebudou přímo omezovat nově umístěné stavby či zařízení a zároveň nedojde k omezení plnění funkcí lesa.
ps2013-050-01-008-009.u6.p7.s5 Následně odpadnou i problémy s žádostmi vlastníků staveb o opatření k zajištění bezpečnosti osob a majetku podle § 22 lesního zákona, kdy je nezřídka požadováno provedení značných plošných zásahů těžeb a nebo i omezení hospodaření v lese apod.
ps2013-050-01-008-009.u6.p8.s1 To byl první pozměňovací návrh.
ps2013-050-01-008-009.u6.p9.s1 Druhý pozměňovací návrh je změna a úprava, která se týká výkonu činnosti odborného lesního hospodáře.
ps2013-050-01-008-009.u6.p9.s2 V krátkosti přiblížím, kdo a co je vlastně odborný lesní hospodář.
ps2013-050-01-008-009.u6.p9.s3 Odborný lesní hospodář je člověk, který zajišťuje plnění ustanovení lesního zákona a odbornou úroveň hospodaření v lesích nestátních, zejména drobných vlastníků do 50 hektarů.
ps2013-050-01-008-009.u6.p9.s4 Z těch nedůležitějších věci, které zajišťuje odborný lesní hospodář: dbá na ochranu lesů a řádného hospodaření v něm, schvaluje vlastníkovi lesa těžbu, spolupracuje s vlastníkem lesa na obnově lesa a zalesňování, poskytuje vlastníkovi poradenskou činnost, zajišťuje vlastníkovi finanční příspěvky a služby atd. atd.
ps2013-050-01-008-009.u6.p9.s5 Zde je vidět, že odborný lesní hospodář značný vliv na stav lesa, a nakonec se o tom můžete přesvědčit i každý sám.
ps2013-050-01-008-009.u6.p9.s6 Když do jakéhokoli lesa přijdete, tak hned víte, jaký odborný lesní hospodář tam pracuje, protože ten les taky podle toho vypadá.
ps2013-050-01-008-009.u6.p10.s1 V první úpravě v § 20 doplňuji v odst. 6 možnost vjezdů a stání v lese i odborného lesního hospodáře.
ps2013-050-01-008-009.u6.p10.s2 Tato úprava umožní, aby odborný lesní hospodář mohl legálně jezdit a stát v lese motorovým vozidlem, a tak poskytovat efektivně své služby vlastníkům lesů.
ps2013-050-01-008-009.u6.p10.s3 Při výkonu své činnost je lesní hospodář nucen projíždět i přes lesy, kde funkci odborného lesního hospodáře nevykonává, a proto se navrhuje vjezd a stání motorovým vozidlem vázat na výkon funkce odborného lesního hospodáře, nikoliv na lesy, ve kterých funkci vykonává.
ps2013-050-01-008-009.u6.p10.s4 Toto doplnění značně ulehčí pohyb a výkon funkce každého odborného lesního hospodáře, který se musí plynule po lese pohybovat bez možnosti jakékoli sankce.
ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s1 Druhou navrhovanou úpravou, co se týče odborného lesního hospodáře, je návrh pro udělení a odebrání licence.
ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s2 Činnost odborného lesního hospodáře v majetcích do 50 hektarů lesa hradí stát.
ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s3 Nad 50 hektarů lesa to hradí vlastník lesa.
ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s4 Licence je většinou vydávána na dobu neurčitou, tzn. jakmile je stanoven odborný lesní hospodář, to v podstatě na doživotí.
ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s5 V případě ztráty produktivity k výkonu práce odborného lesního hospodáře, což se může stát tím, že může ztratit zájem o stav lesa, může mít zdravotní problémy, v rámci těch zdravotních problémů není tak mobilní atd. atd., je nutné co nejrychleji reagovat na tento problém a je třeba nahradit nefunkčního odborného lesního hospodáře funkčním a zodpovědným.
ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s6 Navržená změna upravuje, že při pravomocném odebrání licence při neplnění svých povinností může odborný lesní hospodář znovu zažádat o udělení licence po pěti letech.
ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s7 Tomu tak není v současném znění zákona.
ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s8 Momentálně to funguje tak, že po pravomocném odebrání licence je orgán státní správy lesů v podstatě povinen samé osobě na základě nové žádosti opět licenci vydat.
ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s9 Funguje to tak, že si žadatel obratem zažádá o vydání nové licence, úředník si pouze zjistí, zda žadatel splňuje podmínky pro její udělení, a nikdo neřeší, proč mu byla licence odebrána.
ps2013-050-01-008-009.u6.p11.s10 Tento postup je zcela absurdní a je ho třeba eliminovat pětiletým odkladem, tak jak navrhuji ve svém pozměňovacím návrhu.
ps2013-050-01-008-009.u6.p12.s1 V některých oblastech územní působnosti státní správy již úředníci vydávají licence na dobu určitou a předcházejí tomu, že vlastně odborný lesní hospodář vydanou licenci na doživotí, a jestli to tam funguje, nebo nefunguje, je jim jedno.
ps2013-050-01-008-009.u6.p12.s2 To je např. na Praze-západ.
ps2013-050-01-008-009.u6.p12.s3 Tam vydávají licenci na dobu určitou na dobu deseti let, a každý odborný lesní hospodář si je tak vědom, že vlastně musí vykonávat funkci tak, jak je potřeba, a nemůže se chovat tak, že ho v podstatě stav lesa nezajímá.
ps2013-050-01-008-009.u6.p13.s1 Třetí a poslední úpravou je doplnění špatné formulace současného výkladu zákona, což je v podstatě v obou zněních zákona jak u dřevin, tak i u lesního zákona podstatou novely, tak je výklad zákona pro odnětí licence.
ps2013-050-01-008-009.u6.p13.s2 Nesprávná formulace spočívá v tom, že chybí důvod k odebrání licence, a to z důvodu porušení nebo neplnění povinností stanovených rozhodnutím o udělení licence a nutnost vypuštění nesprávné formulace, kde se jedná pouze o porušení podmínek stanovených rozhodnutím o udělení samotné licence.
ps2013-050-01-008-009.u6.p13.s3 Můj návrh tuto formulaci jasně upřesňuje, a napravuje tím legislativní chybu současného výkladu zákona.
ps2013-050-01-008-009.u6.p14.s1 Závěrem mohu konstatovat, že si lesní zákon zaslouží postupnou novelizaci.
ps2013-050-01-008-009.u6.p14.s2 Tím, jak jsem již uvedl v úvodu své řeči, že se komplexní novela zatím nepřipravuje, jsou pozměňovací návrhy jakýmsi impulsem a začátkem nutných legislativních úprav a změn lesního zákona, které tento zákon nutně potřebuje.
ps2013-050-01-008-009.u6.p14.s3 My se možná ještě letos dostaneme i k mysliveckému zákonu, který úplně stejným způsobem je potřeba rozpracovat, začít aktualizovat myslivecký zákon, ale to nám teprve přijde v dalších schůzích.
ps2013-050-01-008-009.u6.p15.s1 S konstatováním Ministerstva zemědělství, s jeho vyjádřením k mým pozměňovacím návrhům, že cílem ani účelem vládního návrhu zákona, který je pod sněmovním tiskem 732, není otevření lesního zákona, nemohu v žádném případě souhlasit.
ps2013-050-01-008-009.u6.p15.s2 návrhy podporují práci odborné veřejnosti, státní správy a dalších subjektů působících v lesním hospodářství a nastolují pořádek a systém.
ps2013-050-01-008-009.u6.p15.s3 V podrobné rozpravě se potom k těmto pozměňovacím návrhům přihlásím.
ps2013-050-01-008-009.u6.p15.s4 Děkuji.
ps2013-050-01-008-009.u7.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.
ps2013-050-01-008-009.u7.p1.s2 Prosím paní poslankyni Váhalovou.
ps2013-050-01-008-009.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-050-01-008-009.u8.p1.s2 Pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, v podrobné diskusi se přihlásím k pozměňovacímu návrhu, který řeší naléhavou situaci, kdy v návaznosti na změnu pravidel pro výkon statistické služby již nelze vykazovat data týkající se odnětí a poplatků za odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa podle zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě.
ps2013-050-01-008-009.u8.p1.s3 Tato data musí být vykazována v rámci příslušného právního předpisu, kterým je v tomto případě lesní zákon.
ps2013-050-01-008-009.u8.p1.s4 Lesní zákon musí založit povinnost pro orgány státní správy lesů, aby údaje o odnětí a o poplatcích za odnětí oznamovaly v příslušném formátu Ministerstvu zemědělství.
ps2013-050-01-008-009.u8.p1.s5 Ministerstvo zemědělství bylo o nutnosti změny lesního zákona včas informováno a je s srozuměno.

Text viewDownload CoNNL-U