|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-11-09 ps2013-050-09-002-187 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

187. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/ - třetí čtení

Date2016-11-09
Meetingps2013/050
Agenda Itemps2013/050/187
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/s050299.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 900 • previousnext

ps2013-050-09-002-187.u10.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, členové vlády, při vší úctě k panu předsedovi Stanjurovi - vy si myslíte, že se pacientů také ptáme, jak se mají vzdělávat chirurgové, ortopedi a všechny ostatní obory?
ps2013-050-09-002-187.u10.p1.s2 Prosím, nepodléhejme demagogii určité části lidí, kteří tvrdí, že se tímto rozvrátí péče o dětské pacienty.
ps2013-050-09-002-187.u10.p1.s3 Není to pravda!
ps2013-050-09-002-187.u11.p1.s1 Ještě pan poslanec Štětina, rovněž faktická poznámka.
ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s1 Děkuji za slovo ještě jednou.
ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s2 Jsem rád, že kolega Stanjura to řekl tak, jak to řekl, protože pro nás, pro staré lékaře, je na prvním místě pacient, na druhém místě poskytovatel zdravotních služeb a pak je to ostatní.
ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s3 Takže v tom s ním souhlasím.
ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s4 A nesouhlasím v jedné věci.
ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s5 Zdravotnictví není ani konzervativní, ani liberální, ani socialistické.
ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s6 Zdravotnictví je jedno, které musí kvalitně poskytovat zdravotní služby všem bez rozdílu, jestli je chudý, nebo bohatý.
ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s7 Takže se domnívám, byť jsem, a k tomu se přiznám, při prvním čtení tohoto zákona hlasoval pro jednu pediatrii, tak tentokrát, a jistě se kolega David Kasal na zlobit nebude, budu hlasovat pro to, aby bylo i dětské lékařství pro praktiky.
ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s8 Děkuju.
ps2013-050-09-002-187.u13.p1.s1 Děkuji.
ps2013-050-09-002-187.u13.p1.s2 Řádná přihláška pana poslance Hovorky, připraví se pan poslanec Kasal.
ps2013-050-09-002-187.u14.p1.s1 Vážený pane předsedo, děkuji za slovo.
ps2013-050-09-002-187.u14.p1.s2 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, odborná lékařská veřejnost s velkým očekáváním přijala zprávy o tom, že byl připraven zákon, který jakoby navrátit stav ve vzdělávání na dobu před rokem 2004, na dobu, kdy systém docela dobře fungoval.
ps2013-050-09-002-187.u14.p1.s3 jsem konzultoval tento zákon s lékařem gastroenterologem, školitelem, který byl zklamán z toho, že zákon neobsahuje to podstatné, tzn. vymezení toho, co může lékař v určitém stupni vzdělávání dělat.
ps2013-050-09-002-187.u14.p1.s4 Jaké bude mít kompetence.
ps2013-050-09-002-187.u14.p1.s5 To je to klíčové, co tento zákon bohužel neobsahuje.
ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s1 Chtěl bych říct, že můžeme ale posunout určitým směrem vývoj tohoto zákona, pokud se rozhodneme podpořit můj pozměňovací návrh G2, G3, který se týká IPVZ, zakotvení role IPVZ do systému vzdělávání lékařů.
ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s2 Je třeba říct, že Institut postgraduálního vzdělávání lékařů tady funguje od roku 1953.
ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s3 Za dobu více než 70 let prokázal schopnosti při organizování vzdělávání lékařů.
ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s4 Myslím si, že i pan ministr určitě prošel vzděláváním na IPVZ, a dost dobře nechápu, proč je takový odpor ministerstva k tomu, aby IPVZ byl přímo začleněn do zákona.
ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s5 A když se to nepodařilo na jednání výboru, kdy byly výhrady k tomu, že nelze přímo uvést instituci do návrhu zákona, i když si myslím, že to není možné, že to není oprávněná připomínka, tak jsem potom ve druhém čtení načetl pozměňovací návrh, které pouze upřesňuje a stanovuje roli IPVZ při začleňování lékařů do oborů a ke zkoušení.
ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s6 Čili dostávají kompetence při zařazování lékařů do oborů a ke zkoušení lékařů.
ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s7 Myslím si, že ministerstvo by mělo tento návrh vítat, protože by získalo přehled o tom, kolik skutečně, v jakých oborech u nás atestuje lékařů.
ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s8 Proto si myslím, že tento pozměňovací návrh určitě zaslouží vaši podporu.
ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s9 Jedná se o pozměňovací návrhy G2 a G3.
ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s10 Kdyby nebyly přijaty, tak potom pozměňovací návrh pana poslance Štětiny, který je rozsáhlejší a odpovídá mému původnímu, který byl předložen na jednání výboru.
ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s1 A ještě bych se chtěl dotknout toho, co zde říkal pan kolega Stanjura, a to je vlastně očekávání, které se říkalo a sdělovalo, že tento zákon zásadním způsobem omezí počet oborů.
ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s2 Bohužel, neděje se tak a jediným oborem, který být v podstatě redukován, je vzdělávací obor praktické lékařství pro děti a dorost, a to tak, že být sloučen s oborem pediatrie.
ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s3 K tomu bych chtěl říct, že ano, skutečně nedochází ke zrušení oboru.
ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s4 Dochází pouze ke zrušení vzdělávacího oboru.
ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s5 Ale tím sloučením myslím, že dojde k omezení především primární péče o děti.
ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s6 A to je to důsledné, co je třeba říct.
ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s7 Že praktičtí lékaři pro děti a dorost se starají o děti v terénu a tento systém za dobu 12 let existence funguje velmi dobře.
ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s8 A myslím si, že ze strany rodičů ani ze strany odborné veřejnosti nebyly nějaké připomínky k tomu, že by tento systém nefungoval.
ps2013-050-09-002-187.u14.p4.s1 Jestliže byla na začátku jednání o tomto zákoně vůle dohodnout se mezi oběma obory, tzn. jak mezi praktickými lékaři pro děti a dorost, tak mezi Českou pediatrickou společností, řekněme o části společného vzdělávání a potom o specializaci v rámci oboru buď směrem k dětskému lékařství v nemocnicích, anebo směrem k výkonu praktického lékaře pro děti a dorost v ambulancích, tak si myslím, že je škoda, že k této dohodě nedošlo.
ps2013-050-09-002-187.u14.p4.s2 Ale bohužel, jak jsem byl informován a jak sleduji i z posledního vývoje všech dokumentů, které dostáváme k dispozici, tak mezi těmito obory byly vykopány příliš hluboké zákopy a byla vykopána velmi ostrá válečná sekera.
ps2013-050-09-002-187.u14.p4.s3 Chci říct, že to určitě není dobře.
ps2013-050-09-002-187.u14.p5.s1 Pokud se rozhodujete, tak můžeme samozřejmě tento obor praktické lékařství pro děti a dorost zachovat, když podpoříte pozměňovací návrhy G1a, G1b. Těch důvodů je vícero.
ps2013-050-09-002-187.u14.p5.s2 Jak jsem již řekl, pokud tento zákon neruší lékařské obory a ruší pouze jeden jediný, pak to jakoby vypadá, že tento zákon se předkládá z toho důvodu, aby se právě tento jeden vzdělávací obor mohl zrušit a praktické lékařství pro děti a dorost se sloučilo s oborem pediatrie.
ps2013-050-09-002-187.u14.p5.s3 z toho si myslím, že to není správně.
ps2013-050-09-002-187.u14.p6.s1 Pokud říkáme, že všude ve světě, v Evropě je jedna pediatrie, ano, je tam jedna pediatrie, ale je třeba se podívat, jak právě funguje v těchto zemích primární péče o děti, do jakého věku se o děti starají praktičtí lékaři pro děti a dorost.
ps2013-050-09-002-187.u14.p6.s2 A tam zjistíte, že to zdaleka není do věku osmnácti devatenácti let, jak je to v České republice, ale daleko méně, a že na určitý počet dětí v těchto zemích je velmi málo lékařů.
ps2013-050-09-002-187.u14.p7.s1 Ministerstvo zdravotnictví a Česká pediatrická společnost možná očekávají, že tím, že dojde ke sloučení oborů, se zvýší počet lékařů v nemocnicích.
ps2013-050-09-002-187.u14.p7.s2 Domnívám se, že tomu tak není a nebude.
ps2013-050-09-002-187.u14.p7.s3 Pokud se podíváme třeba na tabulky, které jsme dostali k rozpočtu a Ministerstva zdravotnictví, tak tam nalezneme tabulky rezidenčních míst a tam můžete vidět, kolik se vzdělávalo v rezidenčních místech praktických lékařů pro děti a dorost a kolik těchto rezidenčních míst využívalo dětské lékařství, to znamená nemocniční lékaře.
ps2013-050-09-002-187.u14.p8.s1 Ze všech těchto důvodů a především z toho praktického důvodu, že systém, který u nás v primární péči o děti funguje, že není dobré do něj zasahovat, se přimlouvám za podporu svých pozměňovacích návrhů G1a a G1b.
ps2013-050-09-002-187.u14.p8.s2 A pokud by tyto návrhy neprošly, pak za podporu pozměňovacího návrhu pana poslance Svobody pod bodem F, protože ten je obdobný.
ps2013-050-09-002-187.u14.p9.s1 Děkuji za pozornost a věřím, že zvítězí zdravý rozum.
ps2013-050-09-002-187.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2013-050-09-002-187.u15.p1.s2 Než dám slovo panu zpravodaji, mám tady čtyři faktické poznámky.
ps2013-050-09-002-187.u15.p1.s3 Nejprve pan poslanec Běhounek, potom paní poslankyně Havlová.
ps2013-050-09-002-187.u16.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, je mi velmi líto, že musím opakovaně reagovat stejným způsobem.
ps2013-050-09-002-187.u16.p1.s2 Prosím vás, neříkejme tady, že rušíme obory.
ps2013-050-09-002-187.u16.p1.s3 Obory jsou sestaveny podle potřeby vývoje medicíny.
ps2013-050-09-002-187.u16.p1.s4 My se snažíme změnit způsob vzdělávání, který byl ze všech stran kritizován.
ps2013-050-09-002-187.u16.p1.s5 V okamžiku, kdy se to pokusíme udělat, je to kritizováno opět.
ps2013-050-09-002-187.u16.p2.s1 Jenom chci podotknout, že pediatrická péče je nastavena ještě od dob, kdy tady existovala fakulta pediatrie.
ps2013-050-09-002-187.u16.p2.s2 Většina praktických lékařů v terénu jsou tito absolventi a nemají atestaci praktického lékaře pro děti a dorost.
ps2013-050-09-002-187.u16.p2.s3 To je v poslední době.
ps2013-050-09-002-187.u16.p2.s4 A stejně z našich nemocnic do toho terénu chodí ti lékaři, kteří absolvovali fakultu všeobecného lékařství nebo jakoukoli jinou a posléze šli do terénu.
ps2013-050-09-002-187.u16.p3.s1 Další, záležitost IPVZ.
ps2013-050-09-002-187.u16.p3.s2 Ano, je to smysluplné, ale není tam v tom zákoně jmenovaná žádná jiná instituce, tak nevidím důvodu, proč by nemohlo ministerstvo touto činností IPVZ pověřit.
ps2013-050-09-002-187.u16.p3.s3 Ale v případě toho tam musíme vyjmenovat všechny fakulty a všechny ostatní.
ps2013-050-09-002-187.u16.p3.s4 Chceme, aby to bylo levné a efektivní, a budeme to nyní měnit.
ps2013-050-09-002-187.u16.p3.s5 To prostě podle mého soudu není možné.
ps2013-050-09-002-187.u16.p4.s1 A opět ještě opakuji na závěr.
ps2013-050-09-002-187.u16.p4.s2 Prosím, nesměšujme systém vzdělávání a systém péče v našich nemocnicích a v terénu.
ps2013-050-09-002-187.u17.p1.s1 Děkuji.
ps2013-050-09-002-187.u17.p1.s2 Prosím pana poslance Plzáka.
ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s2 Můj předřečník řekl téměř všechno, co jsem chtěl říct .
ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s3 Chtěl jsem říct jeden praktický příklad.
ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s4 Nevím, jestli pan kolega Hovorka se pohybuje ve zdravotnictví.
ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s5 On tady řekl, že systém, kterým jdeme, způsobí omezení primární péče pro děti a dorost.
ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s6 Naopak právě současný systém, pane kolego, omezuje systém primární péče pro děti a dorost, protože dnes, když bohužel půjde do důchodu nějaký praktický lékař pro děti, nebo nedej bože zemře, tak ho nikdo nemůže zastoupit, protože lékař, který pracuje na dětském oddělení v nemocnici, tam prostě jít pracovat nemůže.
ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s7 Takže my ten systém v podstatě vylepšujeme, aby lékař z nemocnice si řekl dobře, se toho oboru ujmu a nemusím kvůli tomu dělat žádnou další atestaci.
ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s8 Pořád nevím, jakému lobbingu jste podlehli, že prostě takhle logickou věc nechcete přijmout.
ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s9 Děkuju.
ps2013-050-09-002-187.u19.p1.s1 Děkuji.
ps2013-050-09-002-187.u19.p1.s2 Prosím pana poslance Holečka.
ps2013-050-09-002-187.u20.p1.s1 Vážené dámy, vážení pánové, do debaty chci vnést jenom jednu aktualitu.
ps2013-050-09-002-187.u20.p1.s2 Včera jsem si tu zahrál na pošťáka a rozdal jsem vám takové žluté papíry, je to stanovisko ECPCP, Evropské konfederace primárních pediatrů.
ps2013-050-09-002-187.u20.p1.s3 Jejich výkonný výbor zasedl 6. 11.
ps2013-050-09-002-187.u20.p1.s4 A bych z toho vypíchl hlavně to, že podle aktuálně publikované evidence dat vykazuje Česká republika jedny z nejlepších výsledků péče o dítě v Evropě.
ps2013-050-09-002-187.u20.p1.s5 Jakákoli změna tohoto efektivního systému by mohla významně zhoršit zdravotní ukazatele péče o děti a negativně ovlivnit celý systém zdravotní péče.
ps2013-050-09-002-187.u20.p1.s6 Děti potřebují pro své zdraví kvalitní primární péči stejně jako specializovanou nemocniční péči poskytovanou na obou místech adekvátně vzdělanými lékaři.
ps2013-050-09-002-187.u20.p2.s1 jsem to řekl i na zasedání zdravotního výboru.
ps2013-050-09-002-187.u20.p2.s2 Proč chcete měnit něco, co perfektně funguje a za co nás Evropa chválí?
ps2013-050-09-002-187.u20.p2.s3 Děkuji.
ps2013-050-09-002-187.u21.p1.s1 Děkuji.
ps2013-050-09-002-187.u21.p1.s2 Prosím pana poslance Hovorku a potom pan poslanec Vyzula.
ps2013-050-09-002-187.u21.p1.s3 Stále faktické poznámky.
ps2013-050-09-002-187.u22.p1.s1 Vážený pane předsedo, děkuji za slovo.
ps2013-050-09-002-187.u22.p1.s2 Chtěl bych říct, že IPVZ samozřejmě prokázal své schopnosti za uplynulá léta a právě by mohl být tím jednotícím, co by, řekněme, dnešní chaos, který ve vzdělávání je, že studenti se jen obtížně orientují, že by v podstatě usnadnil vzdělávání a zlepšil přehled o lékařích a o jejich zařazování do oborů.
ps2013-050-09-002-187.u22.p1.s3 Pokud to nechce někdo slyšet, tak to neslyší a neposlouchá.
ps2013-050-09-002-187.u22.p2.s1 A pokud se týká oboru PLDD, praktický lékař pro děti a dorost, a dětského lékařství, samozřejmě že ta možnost přechodu, ta je po splnění určitých podmínek.
ps2013-050-09-002-187.u22.p2.s2 Přechod možný je.

Text viewDownload CoNNL-U