ps2013-050-09-002-187.u10.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené dámy , vážení pánové , členové vlády , při vší úctě k panu předsedovi Stanjurovi - vy si myslíte , že se pacientů také ptáme , jak se mají vzdělávat chirurgové , ortopedi a všechny ostatní obory ? ps2013-050-09-002-187.u10.p1.s2
Prosím , nepodléhejme demagogii určité části lidí , kteří tvrdí , že se tímto rozvrátí péče o dětské pacienty . ps2013-050-09-002-187.u10.p1.s3
Není to pravda ! ps2013-050-09-002-187.u11.p1.s1
Ještě pan poslanec Štětina , rovněž faktická poznámka . ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s1
Děkuji za slovo ještě jednou . ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s2
Jsem rád , že kolega Stanjura to řekl tak , jak to řekl , protože pro nás , pro staré lékaře , je na prvním místě pacient , na druhém místě poskytovatel zdravotních služeb a pak je to ostatní . ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s3
Takže v tom s ním souhlasím . ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s4
A nesouhlasím v jedné věci . ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s5
Zdravotnictví není ani konzervativní , ani liberální , ani socialistické . ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s6
Zdravotnictví je jedno , které musí kvalitně poskytovat zdravotní služby všem bez rozdílu , jestli je chudý , nebo bohatý . ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s7
Takže se domnívám , byť jsem , a k tomu se přiznám , při prvním čtení tohoto zákona hlasoval pro jednu pediatrii , tak tentokrát , a jistě se kolega David Kasal na mě zlobit nebude , budu hlasovat pro to , aby bylo i dětské lékařství pro praktiky . ps2013-050-09-002-187.u12.p1.s8
Děkuju . ps2013-050-09-002-187.u13.p1.s1
Děkuji . ps2013-050-09-002-187.u13.p1.s2
Řádná přihláška pana poslance Hovorky , připraví se pan poslanec Kasal . ps2013-050-09-002-187.u14.p1.s1
Vážený pane předsedo , děkuji za slovo . ps2013-050-09-002-187.u14.p1.s2
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážení členové vlády , odborná lékařská veřejnost s velkým očekáváním přijala zprávy o tom , že byl připraven zákon , který má jakoby navrátit stav ve vzdělávání na dobu před rokem 2004 , na dobu , kdy systém docela dobře fungoval . ps2013-050-09-002-187.u14.p1.s3
Já jsem konzultoval tento zákon s lékařem gastroenterologem , školitelem , který byl zklamán z toho , že zákon neobsahuje to podstatné , tzn . vymezení toho , co může lékař v určitém stupni vzdělávání dělat . ps2013-050-09-002-187.u14.p1.s4
Jaké bude mít kompetence . ps2013-050-09-002-187.u14.p1.s5
To je to klíčové , co tento zákon bohužel neobsahuje . ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s1
Chtěl bych říct , že můžeme ale posunout určitým směrem vývoj tohoto zákona , pokud se rozhodneme podpořit můj pozměňovací návrh G 2 , G 3 , který se týká IPVZ , zakotvení role IPVZ do systému vzdělávání lékařů . ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s2
Je třeba říct , že Institut postgraduálního vzdělávání lékařů tady funguje od roku 1953 . ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s3
Za dobu více než 70 let prokázal schopnosti při organizování vzdělávání lékařů . ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s4
Myslím si , že i pan ministr určitě prošel vzděláváním na IPVZ , a dost dobře nechápu , proč je takový odpor ministerstva k tomu , aby IPVZ byl přímo začleněn do zákona . ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s5
A když se to nepodařilo na jednání výboru , kdy byly výhrady k tomu , že nelze přímo uvést instituci do návrhu zákona , i když si myslím , že to není možné , že to není oprávněná připomínka , tak jsem potom ve druhém čtení načetl pozměňovací návrh , které pouze upřesňuje a stanovuje roli IPVZ při začleňování lékařů do oborů a ke zkoušení . ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s6
Čili dostávají kompetence při zařazování lékařů do oborů a ke zkoušení lékařů . ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s7
Myslím si , že ministerstvo by mělo tento návrh vítat , protože by získalo přehled o tom , kolik skutečně , v jakých oborech u nás atestuje lékařů . ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s8
Proto si myslím , že tento pozměňovací návrh určitě zaslouží vaši podporu . ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s9
Jedná se o pozměňovací návrhy G 2 a G 3 . ps2013-050-09-002-187.u14.p2.s10
Kdyby nebyly přijaty , tak potom pozměňovací návrh pana poslance Štětiny , který je rozsáhlejší a odpovídá mému původnímu , který byl předložen na jednání výboru . ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s1
A ještě bych se chtěl dotknout toho , co zde říkal pan kolega Stanjura , a to je vlastně očekávání , které se říkalo a sdělovalo , že tento zákon zásadním způsobem omezí počet oborů . ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s2
Bohužel , neděje se tak a jediným oborem , který má být v podstatě redukován , je vzdělávací obor praktické lékařství pro děti a dorost , a to tak , že má být sloučen s oborem pediatrie . ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s3
K tomu bych chtěl říct , že ano , skutečně nedochází ke zrušení oboru . ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s4
Dochází pouze ke zrušení vzdělávacího oboru . ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s5
Ale tím sloučením myslím , že dojde k omezení především primární péče o děti . ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s6
A to je to důsledné , co je třeba říct . ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s7
Že praktičtí lékaři pro děti a dorost se starají o děti v terénu a tento systém za dobu 12 let existence funguje velmi dobře . ps2013-050-09-002-187.u14.p3.s8
A myslím si , že ze strany rodičů ani ze strany odborné veřejnosti nebyly nějaké připomínky k tomu , že by tento systém nefungoval . ps2013-050-09-002-187.u14.p4.s1
Jestliže byla na začátku jednání o tomto zákoně vůle dohodnout se mezi oběma obory , tzn . jak mezi praktickými lékaři pro děti a dorost , tak mezi Českou pediatrickou společností , řekněme o části společného vzdělávání a potom o specializaci v rámci oboru buď směrem k dětskému lékařství v nemocnicích , anebo směrem k výkonu praktického lékaře pro děti a dorost v ambulancích , tak si myslím , že je škoda , že k této dohodě nedošlo . ps2013-050-09-002-187.u14.p4.s2
Ale bohužel , jak jsem byl informován a jak sleduji i z posledního vývoje všech dokumentů , které dostáváme k dispozici , tak mezi těmito obory byly vykopány příliš hluboké zákopy a byla vykopána velmi ostrá válečná sekera . ps2013-050-09-002-187.u14.p4.s3
Chci říct , že to určitě není dobře . ps2013-050-09-002-187.u14.p5.s1
Pokud se rozhodujete , tak můžeme samozřejmě tento obor praktické lékařství pro děti a dorost zachovat , když podpoříte mé pozměňovací návrhy G 1 a , G 1 b . Těch důvodů je vícero . ps2013-050-09-002-187.u14.p5.s2
Jak jsem již řekl , pokud tento zákon neruší lékařské obory a ruší pouze jeden jediný , pak to jakoby vypadá , že tento zákon se předkládá z toho důvodu , aby se právě tento jeden vzdělávací obor mohl zrušit a praktické lékařství pro děti a dorost se sloučilo s oborem pediatrie . ps2013-050-09-002-187.u14.p5.s3
Už z toho si myslím , že to není správně . ps2013-050-09-002-187.u14.p6.s1
Pokud říkáme , že všude ve světě , v Evropě je jedna pediatrie , ano , je tam jedna pediatrie , ale je třeba se podívat , jak právě funguje v těchto zemích primární péče o děti , do jakého věku se o děti starají praktičtí lékaři pro děti a dorost . ps2013-050-09-002-187.u14.p6.s2
A tam zjistíte , že to zdaleka není do věku osmnácti devatenácti let , jak je to v České republice , ale daleko méně , a že na určitý počet dětí v těchto zemích je velmi málo lékařů . ps2013-050-09-002-187.u14.p7.s1
Ministerstvo zdravotnictví a Česká pediatrická společnost možná očekávají , že tím , že dojde ke sloučení oborů , se zvýší počet lékařů v nemocnicích . ps2013-050-09-002-187.u14.p7.s2
Domnívám se , že tomu tak není a nebude . ps2013-050-09-002-187.u14.p7.s3
Pokud se podíváme třeba na tabulky , které jsme dostali k rozpočtu a Ministerstva zdravotnictví , tak tam nalezneme tabulky rezidenčních míst a tam můžete vidět , kolik se vzdělávalo v rezidenčních místech praktických lékařů pro děti a dorost a kolik těchto rezidenčních míst využívalo dětské lékařství , to znamená nemocniční lékaře . ps2013-050-09-002-187.u14.p8.s1
Ze všech těchto důvodů a především z toho praktického důvodu , že systém , který u nás v primární péči o děti funguje , že není dobré do něj zasahovat , se přimlouvám za podporu svých pozměňovacích návrhů G 1 a a G 1 b . ps2013-050-09-002-187.u14.p8.s2
A pokud by tyto návrhy neprošly , pak za podporu pozměňovacího návrhu pana poslance Svobody pod bodem F , protože ten je obdobný . ps2013-050-09-002-187.u14.p9.s1
Děkuji za pozornost a věřím , že zvítězí zdravý rozum . ps2013-050-09-002-187.u15.p1.s1
Děkuji . ps2013-050-09-002-187.u15.p1.s2
Než dám slovo panu zpravodaji , mám tady čtyři faktické poznámky . ps2013-050-09-002-187.u15.p1.s3
Nejprve pan poslanec Běhounek , potom paní poslankyně Havlová . ps2013-050-09-002-187.u16.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , je mi velmi líto , že musím opakovaně reagovat stejným způsobem . ps2013-050-09-002-187.u16.p1.s2
Prosím vás , neříkejme tady , že rušíme obory . ps2013-050-09-002-187.u16.p1.s3
Obory jsou sestaveny podle potřeby vývoje medicíny . ps2013-050-09-002-187.u16.p1.s4
My se snažíme změnit způsob vzdělávání , který byl ze všech stran kritizován . ps2013-050-09-002-187.u16.p1.s5
V okamžiku , kdy se to pokusíme udělat , je to kritizováno opět . ps2013-050-09-002-187.u16.p2.s1
Jenom chci podotknout , že pediatrická péče je nastavena ještě od dob , kdy tady existovala fakulta pediatrie . ps2013-050-09-002-187.u16.p2.s2
Většina praktických lékařů v terénu už jsou tito absolventi a nemají atestaci praktického lékaře pro děti a dorost . ps2013-050-09-002-187.u16.p2.s3
To je až v poslední době . ps2013-050-09-002-187.u16.p2.s4
A stejně z našich nemocnic do toho terénu chodí ti lékaři , kteří absolvovali fakultu všeobecného lékařství nebo jakoukoli jinou a posléze šli do terénu . ps2013-050-09-002-187.u16.p3.s1
Další , záležitost IPVZ . ps2013-050-09-002-187.u16.p3.s2
Ano , je to smysluplné , ale není tam v tom zákoně jmenovaná žádná jiná instituce , tak nevidím důvodu , proč by nemohlo ministerstvo touto činností IPVZ pověřit . ps2013-050-09-002-187.u16.p3.s3
Ale v případě toho tam musíme vyjmenovat všechny fakulty a všechny ostatní . ps2013-050-09-002-187.u16.p3.s4
Chceme , aby to bylo levné a efektivní , a budeme to nyní měnit . ps2013-050-09-002-187.u16.p3.s5
To prostě podle mého soudu není možné . ps2013-050-09-002-187.u16.p4.s1
A opět ještě opakuji na závěr . ps2013-050-09-002-187.u16.p4.s2
Prosím , nesměšujme systém vzdělávání a systém péče v našich nemocnicích a v terénu . ps2013-050-09-002-187.u17.p1.s1
Děkuji . ps2013-050-09-002-187.u17.p1.s2
Prosím pana poslance Plzáka . ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s2
Můj předřečník řekl téměř všechno , co jsem chtěl říct já . ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s3
Chtěl jsem říct jeden praktický příklad . ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s4
Nevím , jestli pan kolega Hovorka se pohybuje ve zdravotnictví . ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s5
On tady řekl , že systém , kterým jdeme , způsobí omezení primární péče pro děti a dorost . ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s6
Naopak právě současný systém , pane kolego , omezuje systém primární péče pro děti a dorost , protože dnes , když bohužel půjde do důchodu nějaký praktický lékař pro děti , nebo nedej bože zemře , tak ho nikdo nemůže zastoupit , protože lékař , který pracuje na dětském oddělení v nemocnici , tam prostě jít pracovat nemůže . ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s7
Takže my ten systém v podstatě vylepšujeme , aby lékař z nemocnice si řekl dobře , já se toho oboru ujmu a nemusím kvůli tomu dělat žádnou další atestaci . ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s8
Pořád nevím , jakému lobbingu jste podlehli , že prostě takhle logickou věc nechcete přijmout . ps2013-050-09-002-187.u18.p1.s9
Děkuju . ps2013-050-09-002-187.u19.p1.s1
Děkuji . ps2013-050-09-002-187.u19.p1.s2
Prosím pana poslance Holečka . ps2013-050-09-002-187.u20.p1.s1
Vážené dámy , vážení pánové , já do té debaty chci vnést jenom jednu aktualitu . ps2013-050-09-002-187.u20.p1.s2
Včera jsem si tu zahrál na pošťáka a rozdal jsem vám takové žluté papíry , je to stanovisko ECPCP , Evropské konfederace primárních pediatrů . ps2013-050-09-002-187.u20.p1.s3
Jejich výkonný výbor zasedl 6 . 11 . ps2013-050-09-002-187.u20.p1.s4
A já bych z toho vypíchl hlavně to , že podle aktuálně publikované evidence dat vykazuje Česká republika jedny z nejlepších výsledků péče o dítě v Evropě . ps2013-050-09-002-187.u20.p1.s5
Jakákoli změna tohoto efektivního systému by mohla významně zhoršit zdravotní ukazatele péče o děti a negativně ovlivnit celý systém zdravotní péče . ps2013-050-09-002-187.u20.p1.s6
Děti potřebují pro své zdraví kvalitní primární péči stejně jako specializovanou nemocniční péči poskytovanou na obou místech adekvátně vzdělanými lékaři . ps2013-050-09-002-187.u20.p2.s1
Už jsem to řekl i na zasedání zdravotního výboru . ps2013-050-09-002-187.u20.p2.s2
Proč chcete měnit něco , co perfektně funguje a za co nás Evropa chválí ? ps2013-050-09-002-187.u20.p2.s3
Děkuji . ps2013-050-09-002-187.u21.p1.s1
Děkuji . ps2013-050-09-002-187.u21.p1.s2
Prosím pana poslance Hovorku a potom pan poslanec Vyzula . ps2013-050-09-002-187.u21.p1.s3
Stále faktické poznámky . ps2013-050-09-002-187.u22.p1.s1
Vážený pane předsedo , děkuji za slovo . ps2013-050-09-002-187.u22.p1.s2
Chtěl bych říct , že IPVZ samozřejmě prokázal své schopnosti za uplynulá léta a právě by mohl být tím jednotícím , co by , řekněme , dnešní chaos , který ve vzdělávání je , že studenti se jen obtížně orientují , že by v podstatě usnadnil vzdělávání a zlepšil přehled o lékařích a o jejich zařazování do oborů . ps2013-050-09-002-187.u22.p1.s3
Pokud to nechce někdo slyšet , tak to neslyší a neposlouchá . ps2013-050-09-002-187.u22.p2.s1
A pokud se týká oboru PLDD , praktický lékař pro děti a dorost , a dětského lékařství , samozřejmě že ta možnost přechodu , ta je po splnění určitých podmínek . ps2013-050-09-002-187.u22.p2.s2
Přechod možný je .