|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-16 ps2013-049-08-006-021 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

21. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a další související zákony /sněmovní tisk 642/ - druhé čtení

Date2016-09-16
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/021
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049287.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 581 • previousnext

ps2013-049-08-006-021.u1.p1.s1 21.
ps2013-049-08-006-021.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a další související zákony /sněmovní tisk 642/ - druhé čtení
ps2013-049-08-006-021.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Robert Pelikán.
ps2013-049-08-006-021.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-049-08-006-021.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající.
ps2013-049-08-006-021.u2.p1.s2 Vážené poslankyně, vážení poslanci, podrobně jsem představoval tento návrh v prvním čtení, takže tím podruhé nebudu unavovat.
ps2013-049-08-006-021.u2.p1.s3 Je to soubor změn, které jsme považovali za nezbytné přijmout v této fázi účinnosti nového občanského zákoníku.
ps2013-049-08-006-021.u2.p1.s4 Do Parlamentu jsme předložili 11 takových změn, nebudu je podruhé vypočítávat.
ps2013-049-08-006-021.u2.p2.s1 Pozměňovacími návrhy, které již byly projednány v ústavněprávním výboru, jsme se dostali, pokud by všechny prošly, na asi 20 změn, o těch, předpokládám, bude podrobněji hovořit pan zpravodaj.
ps2013-049-08-006-021.u2.p2.s2 Je tu ještě řada dalších návrhů, takže bych chtěl dát prostor této diskusi, takže nebudu déle zdržovat.
ps2013-049-08-006-021.u2.p3.s1 Zdůrazním jedinou věc.
ps2013-049-08-006-021.u2.p3.s2 Mezi těmi návrhy, které jdou již z vlády, je jeden, který vyvolává časovou tíseň, a to je potřeba prodloužit lhůtu, ve které dochází k tzv. přezkumům rozhodnutí o omezení, resp. dříve zbavení svéprávnosti některých osob.
ps2013-049-08-006-021.u2.p3.s3 Ta byla původně nastavena na tři roky, to ovšem zcela bez ohledu na to, kolik máme znalců, jejichž vyjádření jsou v těchto případech potřeba, takže soudy objektivně nemohou stihnout ten přezkum.
ps2013-049-08-006-021.u2.p3.s4 Bohužel pokud by se to nestihlo v lhůtě a ona nebyla prodloužena, tak je tam velice tvrdý následek, protože zákon v takovém případě předpokládá, že tyto osoby, u kterých k tomu přezkumu nedošlo, automaticky uplynutím lhůty nabudou zpět plné svéprávnosti.
ps2013-049-08-006-021.u2.p3.s5 Připomínám v této souvislosti, že to omezení svéprávnosti je vždy z důvodu ochrany těchto osob před tím, aby byly nějakým způsobem zneužity.
ps2013-049-08-006-021.u2.p3.s6 Takže z tohoto důvodu, nemá-li dojít k této katastrofě, je nezbytné, abychom zvládli projednat tento zákon tak, aby vstoupil v účinnost do konce tohoto roku, resp. na začátku roku příštího.
ps2013-049-08-006-021.u2.p3.s7 Proto prosím o co největší urychlení toho projednávání.
ps2013-049-08-006-021.u2.p4.s1 Za v úvodu všechno.
ps2013-049-08-006-021.u2.p4.s2 Děkuji.
ps2013-049-08-006-021.u3.p1.s1 vám děkuji, pane ministře.
ps2013-049-08-006-021.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu a dále byl tisk přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-049-08-006-021.u3.p1.s3 Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 642/1 4.
ps2013-049-08-006-021.u3.p1.s4 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru, kterého dnes zastoupí pan poslanec Tejc, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-049-08-006-021.u3.p1.s5 Prosím, pane poslanče.
ps2013-049-08-006-021.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi zastoupit zde, alespoň dnes, řádně omluveného pana poslance Vondráčka.
ps2013-049-08-006-021.u4.p2.s1 Výbor se zabýval tímto zákonem opakovaně, jedná se koneckonců o nejdůležitější předpis civilního práva.
ps2013-049-08-006-021.u4.p2.s2 Většinová shoda ve výboru, byť asi ne stoprocentní, je v tom, byť řada z nás, a jsem mezi patřil, nepodporovala přijetí nového občanského zákoníku v tomto znění, že bychom neměli teď ještě ten chaos, který do značné míry nastal, zvyšovat tím, že bychom teď měnili tyto paragrafy nějakým zásadním způsobem.
ps2013-049-08-006-021.u4.p2.s3 Shoda s ministerstvem je v tom, že těch změn by mělo být spíše méně než více.
ps2013-049-08-006-021.u4.p2.s4 Nicméně objevila se řada míst, která si žádají úpravu zákonnou.
ps2013-049-08-006-021.u4.p3.s1 My jsme projednali tuto věc 23. června na své 69. schůzi.
ps2013-049-08-006-021.u4.p3.s2 Mimo jiné jsme se shodli na podpoře zákona ve znění pozměňovacích návrhů, z nichž některé bych velmi krátce okomentoval.
ps2013-049-08-006-021.u4.p4.s1 Jedná se například o změnu úpravy liniových staveb, zejména tedy vodovodů, kanalizací, jiných vedení a předmětů, které se nově podle nového občanského zákoníku staly součástí pozemku.
ps2013-049-08-006-021.u4.p4.s2 Samozřejmě každý si dovede představit, jaký problém například vzniká při provozování lanovky nebo při provozování jiných liniových staveb, pokud by se konkrétní sloupy měly stát majetkem vlastníka pozemku, nikoliv jako stavba jako celek.
ps2013-049-08-006-021.u4.p4.s3 Je tedy evidentní, že se musí i v této věci zákoník srovnat se zdravým rozumem, to znamená, vlastnictví těchto liniových staveb řádně povolených by mělo být odděleno od půdy.
ps2013-049-08-006-021.u4.p5.s1 Druhá věc, která se po velké a bouřlivé debatě ve výboru navrhuje vrátit, je předkupní právo.
ps2013-049-08-006-021.u4.p5.s2 To znamená, aby i nadále existovalo předkupní právo k nemovitostem, jako existovalo před účinností nového občanského zákoníku do 1. 1. 2014.
ps2013-049-08-006-021.u4.p5.s3 Jednoduše jde o to, že dnes spoluvlastník nemovitosti, například ideální poloviny nebo menšího či většího podílu, nemá právo a ten druhý ani povinnost nabídnout při prodeji této ideální části druhému spoluvlastníkovi odkup této nemovitosti.
ps2013-049-08-006-021.u4.p5.s4 Tady byl výbor většinově pro to, aby se toto právo vrátilo.
ps2013-049-08-006-021.u4.p5.s5 Argumentů pro i proti je celá řada.
ps2013-049-08-006-021.u4.p5.s6 osobně mohu zdůraznit jeden argument pro, a to je, že máme zájem na scelování vlastnictví, nikoliv na jeho dalším drolení.
ps2013-049-08-006-021.u4.p6.s1 Určitě budeme debatovat ještě o výživném.
ps2013-049-08-006-021.u4.p6.s2 Některé návrhy, které upravovaly výživné, uspěly, jiné ne.
ps2013-049-08-006-021.u4.p6.s3 Návrh, který uspěl, je to, že po těch, kteří budou v prodlení s placením výživného, může být požadováno zaplacení úroku z prodlení.
ps2013-049-08-006-021.u4.p6.s4 Myslím si, že to je věc asi logická, a proto se na také výbor shodl.
ps2013-049-08-006-021.u4.p6.s5 O jiných návrzích budeme jednat, budou načteny.
ps2013-049-08-006-021.u4.p7.s1 Ještě bouřlivější debatu zřejmě vyvolá otázka toho, kdo rozhodovat o umístění a přemísťování dětí v diagnostických ústavech a dalších.
ps2013-049-08-006-021.u4.p7.s2 Ta debata nebude jednoduchá, neboť ani ministerstva tady nejsou ve shodě.
ps2013-049-08-006-021.u4.p7.s3 My jsme rozhodovali na základě stanovisek jednotlivých ministerstev.
ps2013-049-08-006-021.u4.p7.s4 Chci upozornit na to, že Ministerstvo práce a sociálních věcí důrazně žádá, abychom nečinili změnu, aby rozhodování zůstalo v tuto chvíli na úrovni soudů.
ps2013-049-08-006-021.u4.p7.s5 Ministerstvo školství bylo opatrné, nicméně nebránilo se této změně.
ps2013-049-08-006-021.u4.p7.s6 Jsou zde samozřejmě důvody pro i proti.
ps2013-049-08-006-021.u4.p7.s7 Ten hlavní argument pro, a to byl argument, který přesvědčil výbor, je to, že rozhodování je pružné a je dáno znalostí konkrétních dětí, nikoliv jen nějakým formálním rozhodováním u soudu.
ps2013-049-08-006-021.u4.p7.s8 Ale tahle debata ještě bude pokračovat.
ps2013-049-08-006-021.u4.p7.s9 Návrhů je více a určitě se k nim ještě vrátíme.
ps2013-049-08-006-021.u4.p8.s1 My jsme také upravili ještě otázku a posílili právo spotřebitele spojené s výhodou spojenou s ubytováním nebo dopravou nebo jinými službami.
ps2013-049-08-006-021.u4.p8.s2 Tam se zjednodušuje právo odstoupit od takové smlouvy.
ps2013-049-08-006-021.u4.p9.s1 Za zmínku stojí ještě změna nájmu, která se týká bytů zvláštního určení, tu bych asi okomentoval následně při svém vystoupení v obecné rozpravě, protože je to můj návrh a navrhuji také jeho drobnou úpravu v jedné číslovce.
ps2013-049-08-006-021.u4.p9.s2 Teď bych nezdržoval před vystoupením ostatních řečníků.
ps2013-049-08-006-021.u4.p9.s3 Děkuji.
ps2013-049-08-006-021.u5.p1.s1 vám také děkuji.
ps2013-049-08-006-021.u5.p1.s2 A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Petr Bendl a informoval nás o projednání na výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-049-08-006-021.u5.p1.s3 Bohužel pana poslance zde nevidím.
ps2013-049-08-006-021.u5.p1.s4 V tom případě žádám některého ze členů výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, aby přednesl návrh usnesení.
ps2013-049-08-006-021.u6.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych přečetl usnesení výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj ze 43. schůze.
ps2013-049-08-006-021.u6.p2.s1 Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 43. schůzi po odůvodnění Mgr. Michalem Fraňkem, náměstkem ministra spravedlnosti, po zpravodajské zprávě poslance Ing. Petra Bendla a po rozpravě přijal usnesení, kterým
ps2013-049-08-006-021.u6.p3.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 642 projednat a schválit v předloženém znění,
ps2013-049-08-006-021.u6.p4.s1 II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu,
ps2013-049-08-006-021.u6.p5.s1 III. pověřuje předsedkyni výboru, aby usnesení zaslala předsedovi Poslanecké sněmovny.
ps2013-049-08-006-021.u6.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-08-006-021.u7.p1.s1 vám děkuji za spolupráci, pane poslanče.
ps2013-049-08-006-021.u7.p1.s2 Než otevřu obecnou rozpravu, tak přečtu omluvu.
ps2013-049-08-006-021.u7.p1.s3 Dnes od hodin z osobních důvodů se omlouvá pan poslanec Grospič.
ps2013-049-08-006-021.u7.p2.s1 Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji několik přihlášek.
ps2013-049-08-006-021.u7.p2.s2 Nyní jako první vystoupí paní poslankyně Pastuchová, po se připraví paní poslankyně Aulická.
ps2013-049-08-006-021.u7.p2.s3 Paní poslankyně Pastuchová zde není, takže ji zařadíme na konec přihlášených do rozpravy.
ps2013-049-08-006-021.u7.p2.s4 Jestli dobře rozumím, paní poslankyně Pastuchová se omlouvá.
ps2013-049-08-006-021.u7.p2.s5 Takže ji odmažu jako řečníka.
ps2013-049-08-006-021.u7.p2.s6 Požádám o vystoupení paní poslankyni Aulickou, připraví se paní poslankyně Nováková.
ps2013-049-08-006-021.u7.p2.s7 Prosím, máte slovo.
ps2013-049-08-006-021.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-049-08-006-021.u8.p1.s2 Dovolte, abych se i vyjádřila k novele občanského zákoníku.
ps2013-049-08-006-021.u8.p1.s3 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vyjádřím se také k připravované novele občanské zákoníku a k některým pozměňovacím návrhům, které se týkají přemísťování dětí na základě rozhodnutí soudu versus ředitele diagnostického ústavu.
ps2013-049-08-006-021.u8.p2.s1 Je pravdou, že úpravou v novém občanském zákoníku, to jest, že o přemístění rozhoduje pouze soud, došlo v praxi k významnému prodloužení doby pobytu dětí v diagnostických ústavech.
ps2013-049-08-006-021.u8.p2.s2 Běžné je 6 8 týdnů, ale není výjimkou ani jeden rok.
ps2013-049-08-006-021.u8.p2.s3 Ministerstvo práce a sociálních věcí na navržené změny argumentuje, že diagnostické ústavy nejsou dostatečně kompetentní, aby rozhodovaly o stupni poruch chování dětí, což je dle Ministerstva práce hlavní podmínkou pro umístění dítěte do ústavního zařízení.
ps2013-049-08-006-021.u8.p2.s4 Jedná se o zdravotnickou diagnózu, kterou by měl posuzovat lékař, psychiatr.
ps2013-049-08-006-021.u8.p2.s5 Zde hovořím o umístění dětí do dětského domova se školou a výchovného ústavu.
ps2013-049-08-006-021.u8.p2.s6 Ministerstvo práce a sociálních věcí dlouhodobě kritizuje, že do výchovného ústavu by měly být umístěny pouze děti s uloženou ochranou výchovou.
ps2013-049-08-006-021.u8.p3.s1 Pokud bychom však přistoupili ke stanovisku Ministerstva práce, tak by v rámci sítě diagnostických ústavu musel ještě působit nasmlouvaný psychiatr a to je další kámen úrazu.
ps2013-049-08-006-021.u8.p3.s2 V praxi je strašně málo dětských psychiatrů, čekací doby na vyšetření jsou šest měsíců, ale i více.
ps2013-049-08-006-021.u8.p3.s3 Proto zde musíme pochopit OSPODy, že dítě nechají umístit na základě předběžného opatření soudu do diagnostického ústavu, protože tam mají jistotu, že projde dítě diagnostikou a bude navrženo, do jakého typu zařízení být dítě umístěno, jestli dětského domova, či výchovného ústavu.
ps2013-049-08-006-021.u8.p3.s4 A zde je další kámen úrazu.
ps2013-049-08-006-021.u8.p3.s5 Kdyby bylo v terénu dosti odborníků, kteří by provedli diagnostiku dítěte, OSPODy by nepřistupovaly k umísťování dětí do diagnostických ústavů, ale na základě jejich doporučení, včetně i doporučení psychiatra, jak si samo přeje Ministerstvo práce, by podávaly soudy návrhy již na umístění do konkrétního zařízení, dětských domovů, dětských domovů se školou, výchovných ústavů.
ps2013-049-08-006-021.u8.p4.s1 Od ředitele dětských domovů víme, co to udělá s dětskými skupinami, když dojde k přímému umístění dítěte, které značné výchovné problémy.
ps2013-049-08-006-021.u8.p4.s2 Nechápu však argumentaci paní ministryně Marksové k tomuto současnému systému v praxi v poslaném dopisu na výbor pro sociální politiku z července tohoto roku.
ps2013-049-08-006-021.u8.p4.s3 Cituji: "Dle mých informací nepřináší v praxi zásadní problémy."
ps2013-049-08-006-021.u8.p4.s4 A zde je možná rada paní ministryni, pošle své ministerské úředníky na pracovní setkání ředitelů diagnostických ústavů a dalších školských zařízení s OSPODy.
ps2013-049-08-006-021.u8.p4.s5 V praxi to přináší právě zásadní problémy.
ps2013-049-08-006-021.u8.p5.s1 Proto také předkládám pozměňovací návrh pod číslem 4921.
ps2013-049-08-006-021.u8.p5.s2 Cílem pozměňovacího návrhu je vrátit kompetence ředitele diagnostického ústavu rozhodovat pouze o přemístění v rámci sítě školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.

Text viewDownload CoNNL-U