|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-16 ps2013-049-08-004-015 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 839/ - druhé čtení

Date2016-09-16
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/015
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049276.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 420 • previousnext

ps2013-049-08-004-015.u1.p1.s1 15.
ps2013-049-08-004-015.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 839/ - druhé čtení
ps2013-049-08-004-015.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr zemědělství Marian Jurečka.
ps2013-049-08-004-015.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
ps2013-049-08-004-015.u2.p1.s1 Děkuji, vážená paní předsedající.
ps2013-049-08-004-015.u2.p1.s2 Milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-049-08-004-015.u2.p2.s1 Cílem předkládaného návrhu zákona je rozšířit daňové zvýhodnění minerálních olejů, které jsou spotřebovávány v rostlinné výrobě, i na minerální oleje, které jsou spotřebovávány při vybraných činnostech živočišné výroby a produkci zvířat.
ps2013-049-08-004-015.u2.p2.s2 Návrh zákona zajistit, aby bylo osobám podnikajícím ve vybraných činnostech živočišné výroby a produkci zvířat umožněno uplatnit nárok na vrácení spotřební daně z minerálních olejů, které pro vybrané činnosti živočišné výroby a produkci zvířat spotřebovaly.
ps2013-049-08-004-015.u2.p2.s3 Konkrétně se jedná o chov skotu, prasat, drůbeže, ovcí nebo koz za účelem výroby, získávání a zpracování živočišných produktů nebo produkce chovných a plemenných zvířat uvedených druhů hospodářských zvířat.
ps2013-049-08-004-015.u2.p2.s4 Zavedení tohoto instrumentu přispěje alespoň částečně ke snížení rizikových faktorů projevujících se v současné době v živočišné výrobě a produkci zvířat.
ps2013-049-08-004-015.u2.p2.s5 Vrácení části spotřební daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto minerální oleje pro živočišnou výrobu splňuje všechny podmínky stanovené nařízením komise Evropské unie č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s čl. 107 a 108 smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem.
ps2013-049-08-004-015.u2.p2.s6 Podpora však musí být oznámena do dvaceti pracovních dnů ode dne nabytí platnosti tohoto návrhu zákona.
ps2013-049-08-004-015.u2.p3.s1 Vládní návrh projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na své 34. schůzi dne 31. srpna 2016 jako garanční výbor a svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit vládní návrh zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
ps2013-049-08-004-015.u2.p3.s2 Ve dnech 31. srpna a 7. září 2016 projednal vládní návrh zákona na své 45. schůzi i rozpočtový výbor, který svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit tento vládní návrh zákona ve znění přijatého pozměňovacího návrhu.
ps2013-049-08-004-015.u2.p4.s1 Přijaté pozměňovací návrhy zemědělského výboru jsou v souladu s koncepcí předkladatele, přispějí ke zkvalitnění vládního návrhu zákona, a proto s nimi souhlasím.
ps2013-049-08-004-015.u2.p4.s2 Při projednávání vládního návrhu zákona v zemědělském výboru byl projednáván i pozměňovací návrh, který mj. předpokládal vrácení daně ze spotřebovaných minerálních olejů podle chované velké dobytčí jednotky na jeden hektar obdělávané zemědělské půdy.
ps2013-049-08-004-015.u2.p4.s3 Tento pozměňovací návrh byl upraven a byl podán jako komplexní pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona.
ps2013-049-08-004-015.u2.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-08-004-015.u3.p1.s1 děkuji, pane ministře.
ps2013-049-08-004-015.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-049-08-004-015.u3.p1.s3 Dále byl tisk přikázán rozpočtovému výboru.
ps2013-049-08-004-015.u3.p1.s4 Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 839/1-3.
ps2013-049-08-004-015.u3.p2.s1 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj zemědělského výboru poslanec Petr Kudela, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-049-08-004-015.u3.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-049-08-004-015.u4.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, projednáváme sněmovní tisk 839, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-049-08-004-015.u4.p1.s2 Cílem předkládaného vládního návrhu zákona je rozšířit daňové zvýhodnění nakoupených a spotřebovaných minerálních olejů, které jsou spotřebovány v rostlinné výrobě, i na minerální oleje, které jsou spotřebovány při vybraných činnostech živočišné výroby a produkci zvířat.
ps2013-049-08-004-015.u4.p1.s3 Jedná se tedy o tzv. zelenou naftu.
ps2013-049-08-004-015.u4.p2.s1 Vývoj zavádění a rušení zelené nafty.
ps2013-049-08-004-015.u4.p2.s2 Známe tři období, ve kterých byla či je vratka daně, tzv. zelená nafta, zavedena.
ps2013-049-08-004-015.u4.p2.s3 Náležitosti vedení evidence o nákupu a spotřebě minerálních olejů upravuje prováděcí vyhláška č. 202/2014.
ps2013-049-08-004-015.u4.p2.s4 Pro snadnější komunikaci správce daně s daňovými subjekty zveřejnil odbor spotřebních daní Celní správy vnitřní pokyn, kterým se sjednocuje postup správců daně při administraci vratky ze zelené nafty.
ps2013-049-08-004-015.u4.p2.s5 Součástí vnitřního pokynu je seznam činností v zemědělské prvovýrobě, na které lze vratku ze zelené nafty uplatnit.
ps2013-049-08-004-015.u4.p2.s6 Celní správa na svých webových stránkách pro žadatele zpřístupnila tiskopisy daňového přiznání pro uplatnění nároku na vrácení daně podle zákona č. 57/2003, o spotřebních daních, a pokyny pro jeho vyplnění.
ps2013-049-08-004-015.u4.p3.s1 Vratka části spotřební daně minerálních olejů je v praxi zavedená a využívaná forma podpory v zemědělství působících subjektů.
ps2013-049-08-004-015.u4.p3.s2 Dohled nad oprávněním čerpání vratky spotřební daně provádí Celní správa.
ps2013-049-08-004-015.u4.p3.s3 Žadatel pro přiznání vratky daně musí vést podrobnou evidenci druhu provedené činnosti, datum činností, na kterém půdním bloku, dobu činnosti, označení stroje, celkovou spotřebu apod.
ps2013-049-08-004-015.u4.p3.s4 Je to celkem složitý a náročný proces uplatňování této vratky spotřební daně, nicméně u velkých zavedených firem je tato evidenci stejně vedena, u menších subjektů zase se zjednodušuje nižším objemem provedených prací.
ps2013-049-08-004-015.u4.p4.s1 Jestliže spotřební daň u motorové nafty a minerálních olejů pro pohon je využívaná pro správu a údržbu silnic apod., potom je namístě si říci, jestliže zemědělec provádí zemědělskou činnost na pozemcích, v tuto dobu nemůže ničit komunikace, které jsou z spotřební daně tyto opravovány.
ps2013-049-08-004-015.u4.p5.s1 Dosud byla vratka zavedena pouze pro činnosti navázané na rostlinnou výrobu.
ps2013-049-08-004-015.u4.p5.s2 Nyní projednáváme návrh, aby se spotřební daň vracela také u vybraných činností v živočišné výrobě.
ps2013-049-08-004-015.u4.p5.s3 Konkrétně se jedná o chov skotu, prasat, drůbeže, ovcí, koz za účelem výroby, získávání a zpracování živočišných produktů.
ps2013-049-08-004-015.u4.p6.s1 Na jednání zemědělského výboru byly předloženy celkem tři pozměňovací návrhy.
ps2013-049-08-004-015.u4.p6.s2 Pozměňovací návrh můj, poslance Kudely, který rozšiřoval vratku spotřební daně podle obsahu biosložky v motorové naftě.
ps2013-049-08-004-015.u4.p6.s3 Návrh poslance Pavla Šrámka, který jednak navrhoval zavedení vratky také na dopravu produktů z místa výroby na trh a také diferencoval vratku podle počtu chovaných dobytčích jednotek.
ps2013-049-08-004-015.u4.p6.s4 Třetí pozměňovací návrh, který byl předložen, navrhoval, aby se vratka spotřební daně také vracela ve vybraných činnostech v chovu ryb.
ps2013-049-08-004-015.u4.p6.s5 Zemědělský výbor pozměňovací návrhy projednal a přijal usnesení, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně, aby sněmovní tisk 839 přijala ve znění přijatých pozměňovacích návrhů na jednání zemědělského výboru.
ps2013-049-08-004-015.u4.p6.s6 Děkuji.
ps2013-049-08-004-015.u5.p1.s1 Pane zpravodaji, vám děkuji a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Miroslav Kalousek, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-049-08-004-015.u5.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-049-08-004-015.u6.p1.s1 Dámy a pánové, rozpočtový výbor doporučuje Poslanecké sněmovně tento návrh přijmout s jedním pozměňovacím návrhem týkajícím se přechodného a závěrečného ustanovení, které upravuje účinnost zákona tak, že vstoupí v účinnost první den následujícího měsíce po dni vyhlášení.
ps2013-049-08-004-015.u6.p1.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-08-004-015.u7.p1.s1 Děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji tři přihlášky.
ps2013-049-08-004-015.u7.p1.s2 S první prosím k mikrofonu pana poslance Šrámka, připraví se pan poslanec Bendl a po něm pan poslanec Kudela.
ps2013-049-08-004-015.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-049-08-004-015.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, vážená paní předsedající.
ps2013-049-08-004-015.u8.p1.s2 Dámy a pánové, vládo, dovolte mi zde představit komplexní pozměňovací návrh číslo 4928 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon 353/2003 Sb., sněmovní tisk 839, tzv. zelená nafta.
ps2013-049-08-004-015.u8.p1.s3 Dovolte mi několik faktů předem a hlavně vysvětlit důvody, které vedly k tomu, proč jsme podali komplexní pozměňovací návrh, a abych tuto problematiku tedy komplexně vysvětlil.
ps2013-049-08-004-015.u8.p2.s1 V poslední době je hodně skloňované slovo živočišná výroba, krize v živočišné výrobě, nízké ceny mléka.
ps2013-049-08-004-015.u8.p2.s2 Mnozí tvrdí, že krize živočišné výroby probíhá teď, a tvrdím, že krize živočišné výroby trvá již posledních 25 let.
ps2013-049-08-004-015.u8.p2.s3 Dovolte mi pár stručných čísel.
ps2013-049-08-004-015.u8.p2.s4 V roce 1990 jsme měli stav skotu na úrovni 1,3 milionu kusů.
ps2013-049-08-004-015.u8.p2.s5 Dnes, v roce 2016, 362 tisíc, zatímco naši sousedé v Německu počty téměř nezměnili za 30 let.
ps2013-049-08-004-015.u8.p2.s6 Dokonce v poslední době Evropská komise připravila tzv. balíček na snížení produkce mléka, kdy pokud zemědělec částečně zlikviduje své stádo a sníží produkci mléka, dostane dotaci čtyři koruny na litr.
ps2013-049-08-004-015.u8.p2.s7 Stavy prasat klesly ještě daleko více.
ps2013-049-08-004-015.u8.p2.s8 Dnes dovážíme již 60 procent vepřového masa a v poslední době ceny začaly stoupat.
ps2013-049-08-004-015.u8.p2.s9 Samozřejmě ceny v poslední době začaly stoupat proto, že dlouhá léta se sem vepřové maso dováželo za dumpingové ceny a v momentě, kdy import dosáhl určité dominance na trhu, tak i ti dovozci, tedy ti importéři nebo exportéři z jiných zemí, si konečně chtějí začít realizovat svoje zisky.
ps2013-049-08-004-015.u8.p2.s10 Tak to ostatně probíhalo i v jiných oblastech zemědělství, např. v ovocnářství, zelenině i v bramborách.
ps2013-049-08-004-015.u8.p2.s11 Dumpingové ceny opravdu likvidují naše prvovýrobce.
ps2013-049-08-004-015.u8.p2.s12 Řekl bych přímo, že se dneska dokonává vlastně výsledek privatizace z 90. let, kdy mnoho zpracovatelů zkrachovalo a prvovýrobcům u těchto zpracovatelů zůstalo mnoho pohledávek, mnoho peněz z druhotné platební neschopnosti.
ps2013-049-08-004-015.u8.p3.s1 Při vstupu do Evropské unie byly vyjednány snad ty nejhorší podmínky ze všech deseti nových zemí, hůře na tom bylo snad jenom Slovensko.
ps2013-049-08-004-015.u8.p3.s2 Česká republika se bohužel nestala součástí evropské společné zemědělské politiky, ale troufám si tvrdit, že pouze odbytištěm výrobků nebo přebytků ze staré patnáctky, tedy z bývalé evropské patnáctky, a začal další útlum živočišné výroby, útlum klíčových komodit pro potravinářský průmysl.
ps2013-049-08-004-015.u8.p4.s1 Někteří si řeknou: Co bychom se starali o zemědělství a výrobu potravin a potravinovou soběstačnost, když si levnější potraviny dovezeme?
ps2013-049-08-004-015.u8.p4.s2 Což říkají mnozí ekonomové, kteří si ale bohužel nevidí ani na špičku nosu.
ps2013-049-08-004-015.u8.p4.s3 Vůbec si neuvědomují souvislosti s krajinou, s kvalitou půdy.
ps2013-049-08-004-015.u8.p4.s4 Ale hlavně to, že nízké ceny budou trvat vždy jen do určité míry a po získání v dané kategorii určité dominance na trhu ceny raketově vzrostou.
ps2013-049-08-004-015.u8.p4.s5 Vzpomeňme si např. na ovoce, zeleninu nebo na česnek.
ps2013-049-08-004-015.u8.p4.s6 Jsme přece průmyslovou zemí, zemědělství, to je minulost, dnes je průmysl 4,0, budoucnost je v IT technologiích, řeknou si mnozí.
ps2013-049-08-004-015.u8.p4.s7 Ale Holanďané a Němci, kteří jsou také velkou, silnou průmyslovou velmocí, tam živočišná výroba přímo kvete a výroba potravin také.
ps2013-049-08-004-015.u8.p4.s8 Například Holanďané vyrábějí osmkrát více mléka na hektar než my v České republice.
ps2013-049-08-004-015.u8.p4.s9 My v České republice jsme v mléce soběstační a bohužel přebytky ze západních zemí se za dumpingové ceny vozí k nám.
ps2013-049-08-004-015.u8.p5.s1 Co je tedy hlavní, klíčový problém našeho zemědělství?
ps2013-049-08-004-015.u8.p5.s2 Tvrdím, že je to špatná struktura, nevyváženost zemědělské výroby, enormní nárůst rostlinné výroby na úkor živočišné a nesmyslná podpora často nicnedělajících tzv. zemědělců.
ps2013-049-08-004-015.u8.p6.s1 Již v prvním čtení jsem zde mluvil o tzv. systému SAPS, který jsme zavedli při vstupu do Evropské unie.
ps2013-049-08-004-015.u8.p6.s2 Tento systém přijaly i ostatní země, je to tzv. platba na plochu, a ve všech ostatních zemích, např. i v Řecku, kde to bylo asi nejdramatičtější, dramaticky poklesla živočišná výroba.
ps2013-049-08-004-015.u8.p6.s3 A dnes Řecko dováží přes 80 procent potravin.
ps2013-049-08-004-015.u8.p6.s4 Samozřejmě z bývalé patnáctky.
ps2013-049-08-004-015.u8.p6.s5 Dneska dovážíme i přes 40 procent mléčných výrobků, a když se podíváte do obchodů, tak české máslo tam skoro nevidíte, vidíte jen francouzské a německé.
ps2013-049-08-004-015.u8.p6.s6 Tedy tvrdím, že nadměrný systém SAPS dlouhodobě vede k nevyváženému zemědělství, k brutálnímu poklesu živočišné výroby a výroby citlivých a pracných komodit.
ps2013-049-08-004-015.u8.p6.s7 To samozřejmě za následek i nesmyslný nárůst cen půdy, cen nájmu.
ps2013-049-08-004-015.u8.p6.s8 A protože téměř 80 procent zemědělské půdy je dnes v nájmu, tak zemědělec se stává de facto jen průtokovým ohřívačem peněz z Evropské unie, kde velké množství končí právě u majitelů pozemků, kteří nemají vůbec nic společného se zemědělstvím.
ps2013-049-08-004-015.u8.p6.s9 Tedy většina těch peněz nekončí v zemědělství.
ps2013-049-08-004-015.u8.p7.s1 Nicméně dalším klesáním počtu hospodářských zvířat nám klesá i kvalita půdy.
ps2013-049-08-004-015.u8.p7.s2 Chybí organická hmota na polích, zvyšuje se eroze půdy a riziko sucha.
ps2013-049-08-004-015.u8.p7.s3 Půda nezadržuje vodu v krajině, zvyšuje se riziko lokálních záplav a extrémního sucha.
ps2013-049-08-004-015.u8.p7.s4 To vše si spojte dohromady a vůbec vás nepřekvapí, že dnes dovážíme přes 50 procent potravin a 80 procent lidí žijících na venkově dojíždí za prací do měst, protože živočišná výroba zaměstnává pětkrát více lidí než výroba rostlinná.
ps2013-049-08-004-015.u8.p7.s5 Celý systém je tedy nemocný.
ps2013-049-08-004-015.u8.p7.s6 A tento komplexní pozměňovací návrh, který jsme podali, by měl částečně vyléčit, ale opravdu jen částečně vyléčit, jakési distorze v českém zemědělství.
ps2013-049-08-004-015.u8.p8.s1 Někteří tady budou určitě namítat, že dochází k daňové distorzi.
ps2013-049-08-004-015.u8.p8.s2 Proč mají zemědělci dostávat vratku daně, když ostatní podnikatelé tuto výhodu nemají?
ps2013-049-08-004-015.u8.p8.s3 Ano, to je určitě pravda.

Text viewDownload CoNNL-U