|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-14 ps2013-049-06-007-057 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 851/ - prvé čtení

Date2016-09-14
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/057
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049219.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 284 • previousnext

ps2013-049-06-007-057.u1.p1.s1 57.
ps2013-049-06-007-057.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 851/ - prvé čtení
ps2013-049-06-007-057.u1.p2.s1 Pan ministr vnitra Milan Chovanec je připraven, pan kolega Koubek také, můžeme tedy začít projednávat tento bod.
ps2013-049-06-007-057.u1.p2.s2 Žádám tedy ministra vnitra Milana Chovance, aby z pověření vlády tisk uvedl.
ps2013-049-06-007-057.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, děkuji za slovo.
ps2013-049-06-007-057.u2.p1.s2 Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon o obcích, zákon o krajích a o hlavním městě Praze a další související zákony v oblasti odměňování členů zastupitelstev.
ps2013-049-06-007-057.u2.p2.s1 Stávající právní úprava odměňování členů zastupitelstev se jeví jako nevyhovující, a to zejména z následujících důvodů, které uvedu.
ps2013-049-06-007-057.u2.p2.s2 Existují nedůvodné rozdíly v právní úpravě odměňování členů zastupitelstev obcí, krajů a hlavního města Prahy např. ve výši měsíčních odměn za výkon jinak srovnatelných funkcí, ve výši odměny při skončení funkčního období nebo při zániku mandátu člena zastupitelstva, odvolání z funkce či rezignaci na funkci v průběhu funkčního období nebo v možnosti převádět nevyčerpanou dovolenou v rámci mandátu.
ps2013-049-06-007-057.u2.p2.s3 Současná, v některých ustanoveních nepřesná či neúplná právní úprava umožňuje různou interpretaci.
ps2013-049-06-007-057.u2.p2.s4 Z těchto důvodů jsou pak i postupy jednotlivých územně správních celků podle stejných ustanovení zákona ve z našeho pohledu srovnatelných situacích rozdílné.
ps2013-049-06-007-057.u2.p3.s1 Obecně se předmětná právní úprava v praxi pojí s většími či menšími aplikačními problémy, přičemž judikatura k příslušným sporným částem zákona již existuje.
ps2013-049-06-007-057.u2.p3.s2 Bohužel tato judikatura je ale velmi výjimečná, tzn. není těchto judikátů tolik, kolik by bylo zjevně potřeba.
ps2013-049-06-007-057.u2.p3.s3 Nastavení celého systému zejména pro menší obce a městské části je z těchto důvodů velmi složité.
ps2013-049-06-007-057.u2.p4.s1 Předmětem předkládaného návrhu zákona je tedy úprava nového systému odměňování členů zastupitelstev územněsprávních celků.
ps2013-049-06-007-057.u2.p4.s2 Návrh zachovává stávající koncepci založenou na tom, že zákonem je upraven základní způsob stanovení měsíční odměny za výkon funkce členů zastupitelstev územněsprávních celků a vláda je zmocněna k vydání prováděcího právního předpisu v podobě nařízení vlády, kterým se stanoví výše měsíční odměny členům zastupitelstev.
ps2013-049-06-007-057.u2.p4.s3 Návrh rovněž zachovává rozdělení členů zastupitelstev na tzv. uvolněné a neuvolněné.
ps2013-049-06-007-057.u2.p4.s4 Uvolnění členové zastupitelstva mají i nadále ze zákona nárok na měsíční odměnu ve výši stanovené nařízením vlády.
ps2013-049-06-007-057.u2.p4.s5 Neuvolněným členům zastupitelstva může být měsíční odměna poskytnuta, ale rozhodnutí o tom, zda bude přiznána, a stanovení její výše je vyhrazeno zastupitelstvu příslušného územněsprávního celku.
ps2013-049-06-007-057.u2.p4.s6 Nařízení vlády stanoví maximální výši odměny neuvolněným členům zastupitelstva, ale spodní limit, nebo to tedy, kde vlastní odměna bude, rozhodne příslušné zastupitelstvo územněsprávního celku.
ps2013-049-06-007-057.u2.p5.s1 Pro neuvolněné starosty, případně primátory a hejtmany však návrh nově stanovuje minimální měsíční odměnu, a to ve výši násobku 0,3 výše měsíční odměny, která by náležela uvolněnému členovi zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty, případně primátora či hejtmana.
ps2013-049-06-007-057.u2.p6.s1 Jako příklad navrhovaných změn lze uvést úpravu mimořádných odměn, jejichž poskytování členům zastupitelstev současná právní úprava neumožňuje.
ps2013-049-06-007-057.u2.p6.s2 Mimořádné odměny, byť se tak nemusí jevit, ale přesto jimi jsou, jsou v praxi poskytovány, a to formou darů v nekontrolovatelné a nelimitovatelné výši a bez veřejné kontroly, což je vnímáno velmi negativně.
ps2013-049-06-007-057.u2.p6.s3 Předkládaná novela umožňuje, aby územněsprávní celek poskytl členovi zastupitelstva za splnění mimořádných nebo zvláště významných úkolů pro územněsprávní celek mimořádnou odměnu.
ps2013-049-06-007-057.u2.p6.s4 Maximální výše této mimořádné odměny je zákonem stanovená, je tedy limitovaná.
ps2013-049-06-007-057.u2.p6.s5 Současná novela územněsprávním celkům zakazuje poskytovat členům zastupitelstev těchto územněsprávních celků jakékoliv dary, které jsou spojeny s výkonem jejich funkce.
ps2013-049-06-007-057.u2.p7.s1 Dalším příkladem navrhované změny je úprava odchodného.
ps2013-049-06-007-057.u2.p7.s2 Stávající zákony počítají s poskytnutím odměny při skončení funkčního období člena zastupitelstva.
ps2013-049-06-007-057.u2.p7.s3 Úprava v obecním zřízení, v krajském zřízení a v zákoně o hlavním městě Praze však obsahuje nedůvodné rozdíly z hlediska dotčených osob, způsobu výplaty, ale zejména z hlediska výše tzv. odchodného.
ps2013-049-06-007-057.u2.p7.s4 Novela právní úpravu pro obce, kraje a hlavní město Prahu sjednocuje a stanoví nárok na odchodné ve výši 1+3 dosavadní měsíční odměny, tzn. ve výši jednoměsíční odměny, ke které je přepočítán násobek měsíční odměny podle počtu let výkonu funkce, nejvíce však tedy tří let.
ps2013-049-06-007-057.u2.p8.s1 Na zpracování návrhu zákona se aktivně podílela pracovní skupina složená kromě zástupců Ministerstva vnitra i ze zástupců dotčených ministerstev, tedy Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva financí a samozřejmě i ze zástupců územněsprávních celků, a to ve formátu Asociace krajů České republiky, Svazu měst a obcí České republiky, Sdružení místních samospráv, Spolku pro obnovu venkova a hlavního města Prahy, kterých se problematika dotýká.
ps2013-049-06-007-057.u2.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-06-007-057.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi vnitra Milanu Chovancovi za uvedení.
ps2013-049-06-007-057.u3.p1.s2 A ještě než budeme pokračovat zpravodajskou zprávou, dovolte mi, abych konstatoval omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny.
ps2013-049-06-007-057.u3.p1.s3 Od hodin se omlouvá pan poslanec Vozka, dále mezi 13. a 19. hodinou pan poslanec Ladislav Okleštěk, od hodin z pracovních důvodů pan poslanec Milan Šarapatka a paní kolegyně Semelová - to je na zítřek.
ps2013-049-06-007-057.u3.p2.s1 Nyní bych požádal, aby svou zpravodajskou zprávu přednesl pan poslanec Jiří Koubek, který je zpravodajem pro prvé čtení.
ps2013-049-06-007-057.u3.p2.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-049-06-007-057.u4.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-049-06-007-057.u4.p1.s2 Vážený pane ministře, vážené dámy a pánové, úvodní zpráva pana ministra byla myslím velmi podrobná a dotýká se všech záležitostí, které v tom zákoně jsou.
ps2013-049-06-007-057.u4.p1.s3 Dovolte mi, abych přesně, stejně jako pan ministr, vyzdvihl to, že doposud podle stávajících tří zákonů, a to zákona o obcích, zákona o krajích a zákona o hlavním městě Praze, z hlediska peněžitých nároků souvisejících s výkonem funkce členů zastupitelstev jsou právě v obcích, krajích a hlavním městě Praze nedůvodné rozdíly.
ps2013-049-06-007-057.u4.p1.s4 jsme to diskutovali při minulé novele, kterou jsme tady projednávali na jaře, a to se bohužel nepodařilo úplně odstranit.
ps2013-049-06-007-057.u4.p1.s5 Jsem rád, že Ministerstvo vnitra přináší novelu těchto tří zákonů, které se snaží tyto parametry sjednotit.
ps2013-049-06-007-057.u4.p1.s6 Jestli se to podařilo úplně ve všech, tak jak by asi bylo žádoucí, to je možná více debata na výbor pro veřejnou správu, případně na rozpočtový výbor, ale dovolte mi vyzdvihnout dva momenty, které si myslím, že každý starosta, který s tím přijde do styku, musí určitě ocenit.
ps2013-049-06-007-057.u4.p2.s1 To první je, že stávající dvousložkový systém výpočtu odměn pro členy zastupitelstev obcí a hlavního města Prahy činil zejména v menších obcích problémy.
ps2013-049-06-007-057.u4.p2.s2 Víme, že starostové někdy měli problém si vůbec dopočítat, jaká jim náleží mzda.
ps2013-049-06-007-057.u4.p2.s3 Audity následně přicházely na to, že měli mít mzdu o 120 vyšší a podobně, což jsou zanedbatelné částky, a jednalo se spíše o chyby, které se potom následně objevovaly v jednotlivých zprávách o špatném hospodaření obcí, a byly to myslím zbytečné problémy.
ps2013-049-06-007-057.u4.p2.s4 Navržený způsob rozdělení obcí do 15 kategorií je myslím přesně ten správný a efektivní.
ps2013-049-06-007-057.u4.p2.s5 Můžeme se bavit o velikosti těch kategorií, ale tento model je rozhodně funkční a zejména je aplikovatelný tak, že hnedka od 1. ledna starosta v zásadě bude vědět, kolik jednotliví členové zastupitelstva budou brát odměnu za výkon své funkce, což dosud nebylo možné, protože s každým jedním občanem se tato odměna lišila, což podle této novely nebude tak úplně jednoduché.
ps2013-049-06-007-057.u4.p3.s1 Za druhé.
ps2013-049-06-007-057.u4.p3.s2 tady bylo zmíněno a dovolím si to vypíchnout, otázka zákonné možnosti odměnit člena zastupitelstva.
ps2013-049-06-007-057.u4.p3.s3 Víme, jak se toto různě obchází formou darů.
ps2013-049-06-007-057.u4.p3.s4 Je to velmi neblahá praxe.
ps2013-049-06-007-057.u4.p3.s5 Řekl bych, že to i podlamuje důvěru občanů v jednotlivé místní samosprávy, pokud jsou vypláceny darovacími smlouvami peněžité odměny za práci zastupitelům, a přitom to není právě odměna za výkon funkce, ale různě se to kryje a maskuje za jiné činnosti.
ps2013-049-06-007-057.u4.p3.s6 Myslím si, že je dobře, že možnost i nad zákonný rámec odměnit zastupitele či starostu za mimořádný výkon se v této novele objevila.
ps2013-049-06-007-057.u4.p4.s1 Co se týče navrženého odměňování za výkon neuvolněného starosty, o kterém tady pan ministr mluvil, mám určité pochybnosti, zda navržená odměna ve výši 0,3násobku, či případně zvažované v druhé variantě 0,4násobku, která by náležela případně uvolněnému starostovi, je tak zásadním rozdílem, jak se nám snaží v důvodové zprávě ministerstvo podat.
ps2013-049-06-007-057.u4.p4.s2 Dopad na nejmenší obce do 300 obyvatel podle důvodové zprávy je někde v rozmezí od 128 do 170 tisíc .
ps2013-049-06-007-057.u4.p4.s3 Docela si rád na výboru pro veřejnou správu regionální rozvoj vyslechnu třeba stanovisko sdružení místních samospráv, jak moc tyto varianty skutečně budou mít dopad na rozpočty nejmenších obcí.
ps2013-049-06-007-057.u4.p5.s1 Dovolím si tady zmínit ještě odchodné v souvislosti s ukončením funkčního období v důsledku voleb, kdy se sjednocuje praxe v obcích, krajích a hlavním městě Praze, kdy je navržena varianta odchodného ve výši 1+3 měsíční odměny.
ps2013-049-06-007-057.u4.p5.s2 S tím se jistě budete potýkat vy, poslanci, kteří jste zároveň zastupiteli v obcích v republice, protože doposud praxe 1+5 byla jiná, a bude to jistě na vás, abyste to svým starostům či uvolněným místostarostům vysvětlili, za jakých okolností dochází k této změně.
ps2013-049-06-007-057.u4.p5.s3 Řekl bych, že to bude určitě jedna z věcí, kterou budeme debatovat na výboru pro veřejnou správu.
ps2013-049-06-007-057.u4.p5.s4 Vedle výše odměn, způsobu odměňování nebo odstupňování jistě může býti jednou z debat i téma dovolené a nové zákonné úpravy, která se v zákoně nebo v novele objevila, tedy povinnost vést evidenci, či přímo registr o čerpání dovolených uvolněných zastupitelů.
ps2013-049-06-007-057.u4.p6.s1 Myslím si, že máme témat do výboru pro veřejnou správu mnoho, a vás mohu jenom poprosit, abychom to propustili do druhého čtení.
ps2013-049-06-007-057.u4.p6.s2 Děkuji.
ps2013-049-06-007-057.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-049-06-007-057.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku paní poslankyně Fischerové, ale před ještě předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura s přednostním právem.
ps2013-049-06-007-057.u5.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-049-06-007-057.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-049-06-007-057.u6.p1.s2 jsem s paní kolegyní Fischerovou domluvený, je to všechno v pohodě.
ps2013-049-06-007-057.u6.p1.s3 Nebudu navrhovat zamítnutí, ale chci poukázat na některá problematická místa návrhu zákona.
ps2013-049-06-007-057.u6.p2.s1 Když nyní pan zpravodaj mluvil o dovolené, zareaguji na projednávání několik bodů zpátky, tak nevím, jak tam řešíte otcovskou dovolenou.
ps2013-049-06-007-057.u6.p2.s2 Na to asi úředníci Ministerstva vnitra pozapomněli.
ps2013-049-06-007-057.u6.p2.s3 Ale to jenom na okraj.
ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s1 Za prvé považuji za chybný koncept, že zastupitelstvo schvaluje odměnu starostovi.
ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s2 Opravdu za chybný, protože rozhoduje většina.
ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s3 Nevím, proč to tam je.
ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s4 Je tam napsáno - při plnění mimořádných úkolů a podobně.
ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s5 Nemyslím si, že je to správné.
ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s6 A doporučuji kolegyním a kolegům ve výboru pro veřejnou správu, aby se nad tím ještě jednou zamysleli, protože kdo zná nějakou politickou realitu, tak to - tak příštím logickým krokem by mohlo být, pane ministře, že ministři schválí odměnu premiérovi za plnění mimořádných úkolů, například to, že zvládl vydržet a nechat ve vládě všechny ostatní ministry, tak že mu dají odměnu.
ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s7 to dávám trošku ad absurdum.
ps2013-049-06-007-057.u6.p3.s8 Není to správný princip.
ps2013-049-06-007-057.u6.p4.s1 Pak něco, co považuji za zbytečné, a to jsou ti, kteří oddávají.
ps2013-049-06-007-057.u6.p4.s2 to, že tam je konkrétní částka 2 tisíce, mi přijde zvláštní a zbytečné, a nevím, proč to tam je.
ps2013-049-06-007-057.u6.p4.s3 To se přece řešit jinak.
ps2013-049-06-007-057.u6.p4.s4 Příklad z mého rodného města.
ps2013-049-06-007-057.u6.p4.s5 Kdysi jsme ustavili komisi pro vykonávání svatebních obřadů a zastupitelstvo schválilo každému členovi komise skoro na horní částce toho, že je v komisi, podle toho, jak platí dnešní pravidla.
ps2013-049-06-007-057.u6.p4.s6 Je to poměrně elegantní, nemusíme dávat částku do zákona.
ps2013-049-06-007-057.u6.p5.s1 vám chci přečíst jeden paragraf, protože podle se to tvořilo, že se nejdříve spočítaly peníze, a pak se k těm výsledným penězům vymyslela matematická konstrukce.
ps2013-049-06-007-057.u6.p5.s2 Nic proti tomu nemám, ale když si přečteme text § 73 odst. 2 - a prosím, abyste dávali pozor, jak jednoduše a srozumitelně, v uvozovkách, může být něco napsáno: Odměna uvolněného člena zastupitelstva obce, který vykonává funkci primátora statutárního města ve velikostní kategorii obcí nad 200 tis. obyvatel," jinými slovy, to je Ostrava a Brno, takže máme speciální odměňování pro primátory dvou měst, "se stanoví tak, aby činila nejméně 2,5násobek odměny uvolněného člena zastupitelstva obce, který vykonává funkci starosty v obci ve velikostní kategorii obcí do 300 obyvatel, a současně nebyla vyšší než odměna uvolněného člena zastupitelstva kraje, který vykonává funkci hejtmana kraje v kraji ve velikostní kategorii krajů do 500 tisíc obyvatel."
ps2013-049-06-007-057.u6.p5.s3 To musel někdo spočítat a pak k tomu vymyslel ty konstrukce.
ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s1 Za prvé chci říci, že zákon o krajích rozlišuje velikost zastupitelstva podle počtu obyvatel, ale není tam 500 tisíc.
ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s2 Tady zavádíme jinou hranici, poměrně nelogickou, protože máme 45 členů zastupitelstva v krajích do 600 tisíc obyvatel, 55 členů zastupitelstva kraje ve velikosti 600 001 900 tisíc a nad 900 tisíc 65 členů zastupitelstva kraje.
ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s3 Tady z ničeho nic dáváme 500 tisíc.
ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s4 Takový kraj je jeden, pokud se nepletu.
ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s5 Takže máme napsat, když to přeložím: primátor Ostravy nesmí brát více než hejtman Karlovarského kraje.
ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s6 nevím, jestli je to dobře, úplně to přesně posuzovat nechci, ale přijde mi ta konstrukce zbytečně složitá pro dvě konkrétní města.
ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s7 A proč 2,5násobek obce do 300 obyvatel a ne do 1 000?
ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s8 nevím.
ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s9 Respektive vím.
ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s10 Někdo to spočítal, vzal konkrétní částky a pak k tomu našel - bych doporučoval se to pokusit ještě zjednodušit.
ps2013-049-06-007-057.u6.p6.s11 Ten samotný princip, že se sjednocují pravidla, bohužel se o to neúspěšně při minulém projednávání pokusila kolegyně paní poslankyně Jana Černochová, je naprosto správný, i to, že ty principy těch tří zákonů o samosprávě a odměňování se slučují, je také správný, ale přijde mi to skutečně zbytečně komplikované.
ps2013-049-06-007-057.u6.p7.s1 A pak pochvala.

Text viewDownload CoNNL-U