|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-14 ps2013-049-06-001-211 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

211. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 564/ - třetí čtení

Date2016-09-14
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/211
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049192.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1139 • previousnext

ps2013-049-06-001-211.u1.p1.s1 211.
ps2013-049-06-001-211.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 564/ - třetí čtení
ps2013-049-06-001-211.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan ministr Dienstbier a stejně tak pan zpravodaj garančního výboru, což je ústavněprávní výbor, pan poslanec Vozka.
ps2013-049-06-001-211.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 564/10.
ps2013-049-06-001-211.u1.p2.s3 Ten byl doručen 1. července a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 564/11.
ps2013-049-06-001-211.u1.p3.s1 Zeptám se pana ministra, zda si přeje vystoupit ještě před otevřením rozpravy.
ps2013-049-06-001-211.u1.p3.s2 Je tomu tak.
ps2013-049-06-001-211.u1.p3.s3 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-049-06-001-211.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh, který se právě začíná projednávat ve třetím čtení, je návrhem, který je jednou z priorit vlády v oblasti boje proti korupci a transparentnosti a vychází z několika základních principů.
ps2013-049-06-001-211.u2.p1.s2 Jednak se zavádí jednotný elektronický systém registr oznámení namísto několika tisíců evidenčních míst, kde se tato přiznání nebo oznámení podávala v papírové podobě.
ps2013-049-06-001-211.u2.p1.s3 S tím souvisí samozřejmě i zlepšení kontroly, protože my dnes ani nevíme, jestli na těch tisících míst se ta oznámení doopravdy podávají a evidují způsobem, jaký předvídá zákon ve stávající podobě.
ps2013-049-06-001-211.u2.p1.s4 Není nikdo ani určen, kdo by vykonával kontrolu nad dodržováním zákona ve stávající podobě.
ps2013-049-06-001-211.u2.p2.s1 Samozřejmě ta kontrola dvojí podobu.
ps2013-049-06-001-211.u2.p2.s2 Jednak veřejnou, protože data v tomto registru by přinejmenším u veřejných funkcionářů ve zjednodušeně řečeno politických pozicích měla být dostupná veřejnosti, to znamená, i veřejnost by měla získat kontrolu nad tím, zda veřejní funkcionáři plní své povinnosti podle zákona o střetu zájmů a podávají oznámení tak, jak mají, tak by se měla zlepšit i úřední kontrola, protože zákon zároveň určuje ústřední správní úřad zodpovědný za tuto agendu, a to Ministerstvo spravedlnosti.
ps2013-049-06-001-211.u2.p2.s3 Ani takový úřad doposud nebyl zákonem stanoven, to znamená, nikdo neřídil tuto oblast, metodicky ji neusměrňoval a to vedlo také k nejednotnosti v řadě směrů při uplatňování zákona o střetu zájmů.
ps2013-049-06-001-211.u2.p3.s1 Další věc, kterou bych zmínil, je zjednodušeně řečeno vstupní oznámení o majetku ke dni předcházejícímu vzniku funkce, do které nastoupil veřejný funkcionář, kde cílem je vytvořit jakousi vstupní srovnávací základnu, aby od samotného začátku bylo zjevné a veřejně kontrolovatelné, zda veřejný funkcionář nezneužívá výkonu své funkce k osobnímu majetkovému prospěchu.
ps2013-049-06-001-211.u2.p4.s1 Poslední věc, kterou bych zmínil, je do jisté míry zpřísnění a lepší rozlišení sankcí, tak aby bylo možné lépe přihlédnout k tomu, jaké provinění proti zákonu nastalo, a ty sankce tedy lépe odpovídaly, a aby také bylo zjevné, že ta sankce v přiměřené výši přišla, pokud veřejný funkcionář nebo jiná osoba zákon v budoucnu poruší.
ps2013-049-06-001-211.u2.p5.s1 S ohledem na ty základní principy zákona bych dopředu chtěl avizovat, že stanovisko jako zástupce vlády, který byl pověřen tady zákon uvést, k těm návrhům, které půjdou proti těmto principům, bude negativní.
ps2013-049-06-001-211.u2.p5.s2 Zcela zjevně v případě pozměňovacích návrhů, které navrhují vypustit elektronický jednotný systém a zachovat stávající roztříštěnost evidenčních míst.
ps2013-049-06-001-211.u2.p6.s1 Nepochybně k těmto návrhům také patří z mého hlediska problematický pozměňovací návrh, který doplňuje soudce a státní zástupce, ale zejména ve vztahu k soudcům.
ps2013-049-06-001-211.u2.p6.s2 Samo o sobě rozšíření okruhu funkcionářů o tyto funkce, tedy o státní zástupce a soudce, bych jako problematické neviděl.
ps2013-049-06-001-211.u2.p6.s3 Problém je způsob vedení evidence, kdy se právě rozbíjí ten princip zavedení jednotného elektronického registru a vytváří se podle mne zbytečně alternativní způsob podávání v písemné podobě, kdy dokonce jeden pozměňovací návrh vedle veřejné kontroly vylučuje i využití orgány veřejné správy například v trestním nebo přestupkovém řízení, takže pak by to zcela postrádalo smyslu.
ps2013-049-06-001-211.u2.p7.s1 A stejně tak by proti smyslu zákona byl pozměňovací návrh, který vylučuje z veřejné kontroly vstupní oznámení o majetku, protože pak bychom ho zaváděli zbytečně.
ps2013-049-06-001-211.u2.p7.s2 Protože proč by se tedy podávalo, pokud by neplnilo roli srovnávací základny a nebylo by možné kontrolovat, jestli od samého začátku veřejný funkcionář nezneužívá své funkce.
ps2013-049-06-001-211.u2.p8.s1 Tolik k části týkající se vládního návrhu zákona a pozměňovacích návrhů k nim.
ps2013-049-06-001-211.u2.p8.s2 Byla tady předloženo několik pozměňovacích návrhů, které poměrně zásadně rozšiřují zákaz souběhu výkonu funkce člena vlády a některých podnikatelských aktivit, obecně, anebo ve vztahu k mediální oblasti.
ps2013-049-06-001-211.u2.p8.s3 Musím říci, že tuto debatu také považuji za legitimní.
ps2013-049-06-001-211.u2.p8.s4 Dokonce si umím představit i přísnější návrhy než ty, které byly podány.
ps2013-049-06-001-211.u2.p8.s5 Je to samozřejmě otázka úvahy.
ps2013-049-06-001-211.u2.p8.s6 A musím také říct, že to vychází ze skutečnosti, že vidíme v praxi, že může docházet k rozsáhlým střetům zájmů u členů vlády, byť přiznaným, tak přesto to může být považováno za společenský problém.
ps2013-049-06-001-211.u2.p9.s1 A také je velký problém, a to souvisí i s těmi sankcemi, které jsem zmiňoval, pokud veřejný funkcionář, člen vlády, po několika letech ve funkci stále vykonává funkci člena orgánu podnikající právnické osoby, byť to zákon zakazuje, a samozřejmě v situaci se vyjadřuje, takže asi nějak unese tu padesátitisícovou sankci, která jako maximální hrozí.
ps2013-049-06-001-211.u2.p10.s1 Tento přístup k zákonu pak samozřejmě legitimně vyvolává debatu o tom, zda ta úprava je dostatečná a zda i v této oblasti se nemá zpřísnit.
ps2013-049-06-001-211.u2.p10.s2 Nicméně bych zdůraznil, že sebetvrdší a sebelépe nastavený zákon sám o sobě samozřejmě nevyloučí jakýkoli střet zájmů.
ps2013-049-06-001-211.u2.p10.s3 Že to je i otázka politické kultury, že prostě některé věci by se dělat neměly, pokud někdo vykonává veřejnou funkci.
ps2013-049-06-001-211.u2.p11.s1 Přesto v případě, že tento návrh zákona bude přijat, tak si myslím, že ta priorita vlády, o které jsem mluvil, která vyplývá z koaliční smlouvy, bude naplněna, že v této oblasti dojde ke značnému zlepšení právní úpravy, dojde ke zlepšení transparentnosti a možná i k lepšímu postihu v případě, že někteří veřejní funkcionáři nebudou tyto zákonné povinnosti plnit.
ps2013-049-06-001-211.u2.p11.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-06-001-211.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-049-06-001-211.u3.p1.s2 A tedy otevírám rozpravu.
ps2013-049-06-001-211.u3.p1.s3 Mám zde přihlášku s přednostním právem a to je přihláška pana předsedy Kalouska a potom s přednostním právem pan předseda Faltýnek.
ps2013-049-06-001-211.u3.p1.s4 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-049-06-001-211.u3.p2.s1 Ještě přečtu omluvu - pan poslanec Grospič se omlouvá dnes od 13. hodiny do konce jednání z důvodu pracovního jednání mimo Poslaneckou sněmovnu.
ps2013-049-06-001-211.u3.p3.s1 Prosím, pane předsedo.
ps2013-049-06-001-211.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedo.
ps2013-049-06-001-211.u4.p1.s2 Dámy a pánové, nebudu zdržovat dlouho, neboť rozprava o tomto zákonu je ve veřejném prostoru vedena poměrně dlouho a intenzivně.
ps2013-049-06-001-211.u4.p1.s3 Jenom chci vyjádřit postoj klubu TOP 09 k jednomu z pozměňovacích návrhů pana poslance Plíška.
ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s1 Vládní návrh byl ve druhém čtení doplněn celou řadou pozměňovacích návrhů, které se snaží omezit konflikt zájmů členů vlády v případě dotací, v případě státních zakázek, v případě vlastnictví médií, a také předložil pan poslanec Plíšek pozměňovací návrh, který by neumožňoval členovi vlády být ovládající osobou právnických osob.
ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s2 Smysl toho pozměňovacího návrhu je naprosto jasný.
ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s3 Předkladatel, který v tom naši plnou podporu, se snaží zamezit situaci, kdy by dotyčný člen vlády obchodoval sám se sebou.
ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s4 Uzavírá-li se obchod, obě dvě strany hájí svá vlastnická práva.
ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s5 A žijeme v době, kdy je možné, že člen vlády, který svá významná vlastnická práva ve svých soukromých společnostech, uzavírá obchod se státem, kde hájí vlastnická práva daňových poplatníků.
ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s6 Všichni asi víme, že budeme-li hrát poker sami se sebou jako osoba A i osoba B v jedné osobě, vždycky se můžeme snadno rozhodnout, která z těch osob vyhraje.
ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s7 Hrát poker sám se sebou není žádná zábava v karetní hře, v případě obchodování se státem na to vždy doplatí daňový poplatník.
ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s8 To je hluboký smysl tohoto návrhu.
ps2013-049-06-001-211.u4.p3.s1 My bereme na vědomí, že značná část Sněmovny nesouhlasí s tímto pozměňovacím návrhem a že jeho přijetí by mohlo ohrozit přijetí zákona jako celku a přijetí dalších pozměňovacích návrhů, které pokládáme za mimořádně užitečné, týkajících se tedy dotací, vlastnictví médií i státních zakázek.
ps2013-049-06-001-211.u4.p3.s2 Proto se při hlasování o tomto pozměňovacím návrhu - jedná se o návrhy D1.1 D1.3, návrhy pana poslance Plíška, byť je plně podporujeme - zdržíme hlasování, abychom neohrozili společnou vůli schválit pozměňovací návrhy další a zákon jako celek.
ps2013-049-06-001-211.u4.p3.s3 Stejným způsobem budeme postupovat i u obdobného návrhu pana poslance Chvojky.
ps2013-049-06-001-211.u4.p3.s4 I tam zcela podporujeme ten návrh, podobnou filozofii, byl podán o několik týdnů později než návrh pana poslance Plíška, i tam ten návrh naši podporu.
ps2013-049-06-001-211.u4.p3.s5 Přesto se zdržíme i u něj, bychom neohrozili úspěch závěrečného hlasování.
ps2013-049-06-001-211.u4.p4.s1 Tolik vysvětlení našeho postoje.
ps2013-049-06-001-211.u4.p4.s2 Děkuji.
ps2013-049-06-001-211.u5.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-049-06-001-211.u5.p1.s2 Další vystoupení s přednostním právem bude vystoupení pana předsedy klubu ANO.
ps2013-049-06-001-211.u5.p1.s3 Prosím, pane předsedo.
ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s1 Hezké dopoledne.
ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s2 Pane předsedo, vážení páni ministři, dámy a pánové, vážení kolegové, jsem dneska ráno, když jsem dorazil do Sněmovny, myslím, že to bylo v nebo , tak - vím, že jsem divný, ale znáte to, starého psa novým kouskům nenaučíš a to jednu výhodu, že zaparkujete, když přijedete brzo - tak jsem začal psát svůj krátký projev k tomuto tématu.
ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s3 Omlouvám se za to, že se možná budu opakovat v některých věcech, když jsem tady hovořil v rámci druhého čtení, nicméně potom ke mně dorazil v rámci našeho monitoringu článek pana Honzejka z Hospodářských novin - není to tedy z Lidovek, ani z Mafry, ani z Impulzu, ani z Mladé fronty - a tento článek mi úplně rozbil koncept toho mého vystoupení.
ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s4 Ten článek se jmenuje
ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s5 Když se kácí Babiš, létají třísky.
ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s6 Nevím, kdo z vás měl možnost si ho přečíst.
ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s7 bych s dovolením pár prvních vět toho článku tady přečetl:
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s1 "Novele zákona o střetu zájmů, kterou dnes schvalovat v závěrečném čtení Sněmovna, lze přiřadit pramálo lichotivé charakteristiky.
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s2 Je pokrytecká, je demotivující, je nefunkční.
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s3 Bylo by pravděpodobně lépe, kdyby neprošla.
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s4 Popořádku.
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s5 Pokrytecká je novela proto, že se předkladatelé usilovně tváří, že nejde o lex Babiš, ale o obecnou úpravu podnikání ministrů, je jasné, že na nikoho jiného než na předsedu ANO a majitele Agrofertu zákon namířen není.
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s6 Navrhované zákazy ovládat firmy a vlastnit média mají sice platit od dalšího volebního období, jejich zjevným účelem ale je politiku znechutit Babišovi.
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s7 Žádný jiný magnát s vyjmenovaným portfoliem aktivit se" - zatím, to doplňuji - "na politickém obzoru nerýsuje.
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s8 Psát zákony primárně namířené proti jedné osobě je vždy špatně.
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s9 Dál.
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s10 Demotivující je uchystaná novela proto, že bude odrazovat od politiky každého podnikatele.
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s11 Vstup do veřejného života by nevyhnutelně znamenal nutnost administrativních operací s vlastním majetkem bez ohledu na to, zda firma obchoduje se státem, nebo ne.
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s12 Jaký to smysl?
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s13 Chce se tím snad říci, že vlastnictví jako takové je podezřelé?"
ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s14 A tak dále, a tak dále.
ps2013-049-06-001-211.u6.p3.s1 Takže to jenom krátká citace z toho dnešního ranního článku, aniž bych to nějak chtěl komentovat.
ps2013-049-06-001-211.u6.p3.s2 A nyní tedy k vlastnímu zákonu o střetu zájmu.
ps2013-049-06-001-211.u6.p4.s1 Zákon o střetu zájmů platí v naší zemi od roku 2006.
ps2013-049-06-001-211.u6.p4.s2 Koalice se shodla, a hovořil tady o tom pan ministr Dienstbier, že je nutné ho změnit a zpřesnit zejména tak, aby politici transparentně přiznávali svůj majetek před vstupem do politiky, a nikoliv, jak je to nyní, po ročním působení.
ps2013-049-06-001-211.u6.p4.s3 Je pravda, že tento zákon je jednou z hlavních priorit vlády a přináší - nebo měl by přinést - ztransparentnění majetkových přiznání politiků a dalších veřejných funkcionářů, která budou podávána elektronicky, budou k dispozici občanům na centrálně vedené adrese před nástupem politika do funkce včetně sankcí za porušení tohoto zákona.
ps2013-049-06-001-211.u6.p4.s4 Jen pro připomenutí, jsem to tady říkal minule, chci sdělit, že naši poslanci po svém zvolení zveřejnili svůj majetek, aniž by je k tomu zákon vybízel.
ps2013-049-06-001-211.u6.p4.s5 Takže z našeho pohledu zákon tak, jak jej předložila vláda, je dobrý a ty hlavní myšlenky, které jsme chtěli, jsou v něm obsaženy.
ps2013-049-06-001-211.u6.p5.s1 Byly však podány pozměňovací návrhy jak opozičními, tak koaličními poslanci ve vzácné shodě kolegů Plíška a Chvojky.
ps2013-049-06-001-211.u6.p5.s2 Tyto pozměňovací návrhy mají podle mého soudu jednoho společného jmenovatele, a to zabránit účasti na veřejném životě a politice lidem, kteří v životě něčeho dosáhli, něco vybudovali, vybudovali úspěšné firmy, které zaměstnávají lidi a platí daně.
ps2013-049-06-001-211.u6.p5.s3 Tyto návrhy, které říkají, že člen vlády nesmí vlastnit majetek, nesmí vlastnit firmu, kterou celý život budoval, dávají jasný signál do naší veřejnosti.
ps2013-049-06-001-211.u6.p5.s4 Když to přeložím do češtiny, tak říkají, že si tradiční politické strany a zejména naši koaliční partneři, sociální demokracie a KDU-ČSL, nepřejí úspěšné lidi v politice.
ps2013-049-06-001-211.u6.p5.s5 Jasně tyto tradiční strany říkají: chceš jít do politiky, zbav se firmy, prodej ji, převeď na manželku, na děti, kamarády, na bílé nebo černé koně - to je vzkaz pro chovatele koní.
ps2013-049-06-001-211.u6.p5.s6 Pokud tak neuděláš, tak se nám, tradičním politikům, kteří tady sedíme od školy, do politiky nepleť!
ps2013-049-06-001-211.u6.p6.s1 Vím, že moje vystoupení je zbytečné.
ps2013-049-06-001-211.u6.p6.s2 Vím, že vás, kolegyně a kolegové, okrádám o čas.
ps2013-049-06-001-211.u6.p6.s3 Jsem si toho vědom.

Text viewDownload CoNNL-U