|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-13 ps2013-049-05-002-024 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

24. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 706/ - druhé čtení

Date2016-09-13
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/024
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049172.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 286 • previousnext

ps2013-049-05-002-024.u1.p1.s1 24.
ps2013-049-05-002-024.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 706/ - druhé čtení
ps2013-049-05-002-024.u1.p2.s1 Prosím pana ministra zdravotnictví, aby nám návrh zákona uvedl.
ps2013-049-05-002-024.u2.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych v krátkosti uvedl projednávaný návrh novely zákona o léčivech a připomněl jeho obsah.
ps2013-049-05-002-024.u2.p2.s1 Předložený návrh sleduje dva hlavní cíle.
ps2013-049-05-002-024.u2.p2.s2 Prvním z nich je adaptace unijního nařízení o klinických hodnoceních humánních léčivých přípravků.
ps2013-049-05-002-024.u2.p2.s3 Druhým hlavním motivem navrhovaného zákona pak je zakotvení mechanismu pro omezování tzv. reexportů léčivých přípravků tak, aby byla zajištěna dostupnost léčivých přípravků pro pacienty v České republice.
ps2013-049-05-002-024.u2.p3.s1 Pokud jde o první okruh úpravy, cílem je dosáhnout toho, aby právní úprava v České republice potřebným způsobem dotvářela režim provádění klinického hodnocení humánních léčivých přípravků založený pro celou Evropskou unii nařízením č. 536/2014.
ps2013-049-05-002-024.u2.p3.s2 V rámci návrhu je konstituována nová etická komise zřizovaná při Státním ústavu pro kontrolu léčiv, kdy jde zejména o snahu zajistit v souladu s požadavky nařízení nezávislost této etické komise, které jsou dále návrhem stanovena pravidla pro její fungování.
ps2013-049-05-002-024.u2.p3.s3 Návrh současně stanovuje podmínky pro povolování a realizaci klinických hodnocení na území České republiky.
ps2013-049-05-002-024.u2.p4.s1 Druhým stěžejním bodem novely zákona o léčivech je, jak jsem již uvedl, úprava možnosti omezení tzv. reexportů léčivých přípravků z České republiky do zahraničí.
ps2013-049-05-002-024.u2.p4.s2 Smyslem navrhovaného opatření je, aby z důvodu ekonomického zájmu na straně distributorů léčiv nedocházelo k nedostatku léčivých přípravků pro potřeby pacientů v České republice.
ps2013-049-05-002-024.u2.p4.s3 V gesci Státního ústavu pro kontrolu léčiv se zavádí systém sledování a vyhodnocování situace na trhu s léčivými přípravky.
ps2013-049-05-002-024.u2.p4.s4 Ty léčivé přípravky, u nichž bude shledáno, že by mohlo vzhledem k jejich objemu na českém trhu dojít v případě reexportu k jejich nedostatku, zařadí Ministerstvo zdravotnictví na seznam a u takto zařazených léčivých přípravků vznikne pro distributory povinnost oznámit jejich zamýšlenou distribuci do zahraničí Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv.
ps2013-049-05-002-024.u2.p4.s5 Pokud u léčiv uvedených na seznamu vznikne akutní hrozba jejich nedostatku na českém trhu, bude moci ministerstvo opatřením obecné povahy jejich vývoz omezit či zakázat.
ps2013-049-05-002-024.u2.p5.s1 Opakovaně zdůrazňuji, že zakotvení systému omezení či zákazu tzv. reexportů léčivých přípravků není v rozporu s evropským právem a zásadou volného pohybu zboží.
ps2013-049-05-002-024.u2.p5.s2 Ve smyslu výjimky obsažené v článku 36 Smlouvy o fungování EU se jedná o výjimečné opatření, které sloužit k ochraně zdraví pacientů, tak aby nedocházelo na území České republiky k nedostatku léčivých přípravků.
ps2013-049-05-002-024.u2.p5.s3 Rozpor s unijním právem neshledal ani výbor pro evropské záležitosti, který na své 52. schůzi konané 28. června 2016 návrh doporučil Poslanecké sněmovně schválit v předloženém znění.
ps2013-049-05-002-024.u2.p5.s4 Předložený návrh zákona byl projednán na 35. schůzi výboru pro zdravotnictví konané 9. června 2016 se závěrem návrh schválit ve znění jím přijatých pozměňovacích návrhů.
ps2013-049-05-002-024.u2.p6.s1 Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, závěrem bych vás chtěl požádat o podporu tohoto pro české pacienty přínosného návrhu zákona při jeho následném projednávání.
ps2013-049-05-002-024.u2.p6.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-05-002-024.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-049-05-002-024.u3.p1.s2 Tento tisk jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru a dále byl přikázán i výboru pro evropské záležitosti.
ps2013-049-05-002-024.u3.p1.s3 Usnesení výboru vám byla doručena jako tisky 706/1-3.
ps2013-049-05-002-024.u3.p1.s4 Prosím nejprve pana zpravodaje výboru pro zdravotnictví pana poslance Rostislava Vyzulu, aby nás informoval o projednání ve výboru a odůvodnil případné pozměňovací návrhy.
ps2013-049-05-002-024.u3.p1.s5 Ještě než promluví, tak jenom informace.
ps2013-049-05-002-024.u3.p1.s6 Pan poslanec Votava byl omluven do konce jednacího dne, nicméně od této chvíle je přítomen a ruší svoji omluvu po zbytek jednacího dne.
ps2013-049-05-002-024.u3.p2.s1 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-049-05-002-024.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedo.
ps2013-049-05-002-024.u4.p1.s2 Vážené dámy a pánové, pane vicepremiére, pane ministře, dobré odpoledne.
ps2013-049-05-002-024.u4.p1.s3 Dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením výboru pro zdravotnictví z 35. schůze ze dne 9. června 2016 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů.
ps2013-049-05-002-024.u4.p2.s1 Po úvodním slově MUDr. Svatopluka Němečka, ministra zdravotnictví, zpravodajské zprávě poslance MUDr. Rostislava Vyzuly a po rozpravě výbor pro zdravotnictví za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 706, ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
ps2013-049-05-002-024.u4.p2.s2 Za druhé, zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny.
ps2013-049-05-002-024.u4.p2.s3 Za třetí, zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2013-049-05-002-024.u4.p2.s4 Děkuji.
ps2013-049-05-002-024.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-049-05-002-024.u5.p1.s2 A ještě prosím pana zpravodaje výboru pro evropské záležitosti pana poslance Zahradníka, aby nás rovněž informoval o projednání návrhu v tomto výboru.
ps2013-049-05-002-024.u6.p1.s1 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolím si vás seznámit s projednáním tohoto návrhu na schůzi výboru pro evropské záležitosti, tedy z 52. schůze tohoto výboru, která se konala 28. června letošního roku, k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon 378/2007 Sb., o léčivech atd.
ps2013-049-05-002-024.u6.p2.s1 Výbor pro evropské záležitosti Poslanecké sněmovny po vyslechnutí informace náměstka ministra zdravotnictví doktora Radka Policara, po vyslechnutí zpravodajské zprávy poslance Jana Zahradníka a po rozpravě za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR schválit vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, zákon o léčivech, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 706.
ps2013-049-05-002-024.u6.p2.s2 Za druhé ověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona ve výboru pro evropské záležitosti, což tímto činím.
ps2013-049-05-002-024.u7.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-049-05-002-024.u7.p1.s2 Zatím mám pět přihlášek.
ps2013-049-05-002-024.u7.p1.s3 Prosím tedy pana poslance Skalického a připraví se pan poslanec Zahradník.
ps2013-049-05-002-024.u8.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedo.
ps2013-049-05-002-024.u8.p1.s2 Pane ministře, dámy a pánové, bych se v obecné rozpravě rád vyjádřil a představil celkem čtyři pozměňovací návrhy, ke kterým se přihlásím v rozpravě podrobné.
ps2013-049-05-002-024.u8.p2.s1 První z nich řeší problematiku dodávání léčivých přípravků do některých lékáren, kde, jak víme, zejména malé a střední lékárny mají někdy problém se dostat k léčivým přípravkům.
ps2013-049-05-002-024.u8.p2.s2 Tady je ukládána distributorům povinnost zajistit provozovatelům lékáren požadovanou dodávku registrovaného léčivého přípravku do dvou pracovních dnů.
ps2013-049-05-002-024.u8.p2.s3 Ta úprava spočívá ne 48 hodin, ale dva pracovní dny.
ps2013-049-05-002-024.u8.p2.s4 Toto se navrhuje v podstatě s ohledem na praktické možnosti jak pro zajištění dodávek, kdy ne všichni distributoři jsou samozřejmě schopni zajistit provoz o víkendu, případně státních svátcích, resp. ne všichni provozovatelé lékáren mají provozní dobu stanovenou vždy během 48 hodin.
ps2013-049-05-002-024.u8.p2.s5 Tento pozměňovací návrh předkládám i přesto a u vědomí toho, že dnes ráno jsme dostali pozměňovací návrh kolegy Běhounka, ke kterému se přihlásila řada kolegů a který tuto problematiku řeší podstatně podrobněji i s detaily, takže na zdravotním výboru a vlastně hlasováním rozhodneme, který z nich bude vhodnější.
ps2013-049-05-002-024.u8.p2.s6 Nejsou to návrhy, které by šly proti sobě, ale ten můj předkládaný, užší, řeší pouze část, kolegy Běhounka řeší tu problematiku ve větším celku.
ps2013-049-05-002-024.u8.p3.s1 Druhý pozměňovací návrh, ke kterému se přihlásím, se týká podmínek akreditace školitele pro prodejce vyhrazených léčivých přípravků.
ps2013-049-05-002-024.u8.p3.s2 Zjednodušeně řečeno, jde o takové léčivé přípravky, které se mohou prodávat na benzinových pumpách apod., kde ti prodejci mají povinnost školení.
ps2013-049-05-002-024.u8.p3.s3 Cituji: Osoby, které u prodejce vyhrazených léčivých přípravků tyto přípravky přímo prodávají, musí podle příslušného paragrafu získat osvědčení o odborné způsobilosti prodejce vyhrazených léčivých přípravků.
ps2013-049-05-002-024.u8.p3.s4 Nynější právní úprava je poněkud vágní a nedůsledná, protože sice na jednu stranu ministerstvu ukládá vést a zveřejňovat seznam školitelů, na stranu druhou mu ale nedává žádný nástroj, jak zajistit, aby seznam odpovídal skutečnosti.
ps2013-049-05-002-024.u8.p3.s5 Není jasné vymezení školitele, není známo, které subjekty naopak vyhrazené prodejce školí.
ps2013-049-05-002-024.u8.p3.s6 Navrhovaná úprava umožní zpřesnění podmínek akreditace v prováděcí vyhlášce.
ps2013-049-05-002-024.u8.p3.s7 Tady jsem přesvědčen, že tento pozměňovací návrh pomůže ministerstvu zpřesnit danou problematiku a někdy si i vynutit zlepšení podmínek, aby ti, kteří prodávají léčivé přípravky, opravdu aspoň částečně věděli, vůbec jde.
ps2013-049-05-002-024.u8.p4.s1 Další dva pozměňovací návrhy se týkají přímo problematiky reexportu a celého procesu, který s reexportem a omezením reexportu souvisí.
ps2013-049-05-002-024.u8.p4.s2 První z nich vychází z toho, že Ministerstvo zdravotnictví vydává opatření obecné povahy, kterým reexport léků z příslušného seznamu zakáže.
ps2013-049-05-002-024.u8.p4.s3 Nicméně tento postup rozšiřuji, kdy ministerstvo může vydat opatření obecné povahy i v případě, kdy příslušný léčivý přípravek není na seznamu, ale ministerstvo se dozví, že jeho nedostatkem může být ohrožena dostupnost a účinnost léčby pro české pacienty.
ps2013-049-05-002-024.u8.p4.s4 Může se jednat o výpadek ve výrobě, závady v jakosti apod.
ps2013-049-05-002-024.u8.p4.s5 Než dojde k nápravě těchto skutečností, dle mého názoru může dojít k zákazu reexportu zbylého léčivého přípravku, než je celá situace vyřešena.
ps2013-049-05-002-024.u8.p4.s6 To je třetí pozměňovací návrh.
ps2013-049-05-002-024.u8.p5.s1 A čtvrtý, který, jak jsem říkal, souvisí s tou problematikou reexportu, se týká termínů a lhůt pro posuzování, které SÚKL a Ministerstvo zdravotnictví, zda ten léčivý přípravek dát na seznam, kterým se zakáže reexport, nebo ne.
ps2013-049-05-002-024.u8.p5.s2 Je nutno dle mého názoru upravit délku lhůty mezi ohlášením vývozu léčivého přípravku, což samozřejmě je možné, a jeho provedením.
ps2013-049-05-002-024.u8.p5.s3 Příklad je ten, že třeba to ohlášení bude v pátek večer, pracovníci SÚKL se k jeho zpracování dostanou třetí nebo čtvrtý den, minimálně třetí den, protože tam je většinou víkend.
ps2013-049-05-002-024.u8.p5.s4 Čili můj návrh směřuje k tomu, že distributor smí uskutečnit záměr distribuovat léčivý přípravek po uplynutí 15 pracovních dnů ode dne, kdy tento záměr oznámil.
ps2013-049-05-002-024.u8.p5.s5 U toho třetího i u tohoto čtvrtého pozměňovacího návrhu předpokládám, že pomůže SÚKLu, nebo Ministerstvu zdravotnictví danou problematiku lépe řešit a budou mít dostatek času, aby rozhodly, zda příslušné léčivé přípravky na seznam dát, a pak tedy zakázat a omezit jejich reexport.
ps2013-049-05-002-024.u8.p5.s6 Děkuji.
ps2013-049-05-002-024.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2013-049-05-002-024.u9.p1.s2 Prosím pana poslance Zahradníka a připraví se pan poslanec Svoboda.
ps2013-049-05-002-024.u10.p1.s1 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, jak je známo, tak jsem byl zpravodajem tohoto zákona ve výboru pro evropské záležitosti, což je vysvětlením pro to, že se tady teď objevuji u řečnického pultu jako jeden z předkladatelů pozměňovacích návrhů.
ps2013-049-05-002-024.u10.p1.s2 Výbor měl posoudit soulad zákona s právem Evropské unie, což se tedy stalo, byť pořád v mysli přetrvávají určité pochybnosti, ale výbor jasně rozhodl a jsem také loajálně jeho zprávu samozřejmě tady tlumočil.
ps2013-049-05-002-024.u10.p2.s1 jsem se tím pádem podrobněji zabýval tím zákonem, a tak tedy si dovoluji předložit tři pozměňovací návrhy, ke kterým se později v podrobné rozpravě přihlásím.
ps2013-049-05-002-024.u10.p3.s1 První návrh se týká možnosti, jak čelit případným obtížím s dodávkami léčebného přípravku, případně snahou zmírnit důsledky výpadku dodávek, a k tomu, aby distributoři byli informováni o tom a dále také mohli být vůči svým odběratelům dostatečným dodavatelem příslušných zásob.
ps2013-049-05-002-024.u10.p3.s2 Tady navrhuji, aby ta zpráva o tom a distributor byl povinen Státní ústav pro kontrolu léčiv o provedených opatřeních informovat do 30 dnů od obnovení dodávek léčivého přípravku.
ps2013-049-05-002-024.u10.p4.s1 Druhý odstavec, který si dovoluji do § 33 v novelizačním bodě 17 původního návrhu zahrnout, se týká léčivých přípravků, které se nazývají přípravky život zachraňující.
ps2013-049-05-002-024.u10.p4.s2 Tam by jenom přechodný nedostatek mohl znamenat bezprostřední ohrožení pacientů.
ps2013-049-05-002-024.u10.p4.s3 Tady je uloženo držitelům oprávnění zpracovat krizový plán, který by zajistil dostupnost přípravků s cílem zabránit ohrožení pacientů.
ps2013-049-05-002-024.u10.p4.s4 Návrh vychází ze skutečnosti, že samo uložení povinnosti distributorům zajištění dodávek situaci neřeší, pokud také nebudou vázáni podobným způsobem původní dodavatelé, od nichž distributoři přípravky získávají.
ps2013-049-05-002-024.u11.p1.s1 Omlouvám se, pane poslanče.
ps2013-049-05-002-024.u11.p1.s2 Prosím kolegy vlevo, aby se ztišili.
ps2013-049-05-002-024.u11.p1.s3 Děkuji.
ps2013-049-05-002-024.u12.p1.s1 Druhý novelizační bod, který předkládám, je vlastně podobný tomu návrhu, který zde předložil pan poslanec Skalický a který se týká doby, která musí uplynout mezi tím, kdy distributor zahájí příslušnému provozovateli dodávání registrovaných léčivých přípravků.
ps2013-049-05-002-024.u12.p1.s2 V zákoně je stanovena ta doba na 48 hodin, což je doba, která je zvládnutelná v případě lékáren ve větších městech, tedy lékáren, které mají prodlouženou pracovní dobu, tedy včetně sobot, nedělí a svátků.
ps2013-049-05-002-024.u12.p1.s3 A lékárny, které jsou v menších městech, které nemají prodlouženou pracovní dobu, tedy zejména přes víkendové dny, ty nejsou schopny 48hodinovou lhůtu zvládnout.
ps2013-049-05-002-024.u12.p1.s4 Proto tedy navrhuji, aby pro tyto lékárny byla lhůta namísto 48hodinová lhůtou do dvou pracovních dnů.
ps2013-049-05-002-024.u12.p1.s5 Je zde ještě uvedeno, kdy distributor není povinen dodržet tuto lhůtu, a to tehdy, pokud léčivý přípravek nemůže dodat z důvodu výpadku nebo jiných problémů ve výrobě, případně z důvodu stažení přípravku pro závadu v kvalitě, anebo nelze-li přípravek dovézt ze zahraničí, mimo jiné z důvodu omezení jeho exportu v zemi dodavatele.
ps2013-049-05-002-024.u12.p2.s1 A konečně poslední, třetí novelizační bod se týká snahy zkrátit nepřiměřenou lhůtu 15 dnů, která je zde uvedena pro distributory, kdy mají 15 dnů posečkat s uvedením přípravku na exportní trh.
ps2013-049-05-002-024.u12.p2.s2 Tato lhůta je dlouhá.
ps2013-049-05-002-024.u12.p2.s3 Omezuje jejich možnost obchodovat s přípravkem.
ps2013-049-05-002-024.u12.p2.s4 A také důvody k tomu pro to nejsou nikterak vážné, protože v dnešní době Státní ústav pro kontrolu léčiv komunikuje elektronicky a všechny informace by měl mít uloženy v elektronické podobě, tedy v podobě, která umožňuje rychlou komunikaci.
ps2013-049-05-002-024.u12.p2.s5 Tedy namísto oněch 15 dnů navrhuji, aby ta lhůta byla dva pracovní dny, a to nikoliv od vydání opatření obecné povahy, ale od času, kdy bude zahájeno řízení o vydání opatření obecné povahy.
ps2013-049-05-002-024.u12.p2.s6 A zde je také uveden ten dead line pro omezení případného exportu, nikoliv tedy 15 dnů, ale pět dnů;
ps2013-049-05-002-024.u12.p2.s7 pokud pět dnů nebylo takové opatření obecné povahy zveřejněno, může distributor se svou exportní distribucí započít.
ps2013-049-05-002-024.u12.p2.s8 A je zde ještě jedna věta na závěr novelizačního bodu číslo tři, tedy původní novelizační bod 33 - obsah oznámení se nezveřejňuje.
ps2013-049-05-002-024.u12.p2.s9 Tady považuji za potřebu taky chránit distributory vůči jejich konkurenci.
ps2013-049-05-002-024.u12.p3.s1 Takže to je můj pozměňovací návrh, který předkládám a který jsem vložil do systému, a potom se přihlásím v podrobné rozpravě.
ps2013-049-05-002-024.u13.p1.s1 Děkuji, pane poslanče.

Text viewDownload CoNNL-U