|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-13 ps2013-049-05-001-023 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/ - druhé čtení

Date2016-09-13
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/023
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049161.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 738 • previousnext

ps2013-049-05-001-023.u1.p1.s1 23.
ps2013-049-05-001-023.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/ - druhé čtení
ps2013-049-05-001-023.u1.p2.s1 Požádám pana ministra Svatopluka Němečka, ministra zdravotnictví, aby předložený návrh uvedl.
ps2013-049-05-001-023.u1.p2.s2 Ještě, než mu udělím slovo, požádám, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan poslanec David Kasal, který je zpravodajem tisku.
ps2013-049-05-001-023.u1.p3.s1 Pane ministře, stále vám neudělím slovo.
ps2013-049-05-001-023.u1.p3.s2 Trvám na tom, aby se sněmovna uklidnila.
ps2013-049-05-001-023.u1.p3.s3 Pokud vedete jiné diskuze, než je otevřený bod 23, prosím v předsálí.
ps2013-049-05-001-023.u1.p3.s4 Nebo vyhlásím přestávku.
ps2013-049-05-001-023.u1.p3.s5 Děkuji.
ps2013-049-05-001-023.u1.p3.s6 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-049-05-001-023.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, v rámci jeho druhého čtení.
ps2013-049-05-001-023.u2.p2.s1 Chtěl bych na úvod opětovně zdůraznit, že předkládaný návrh zákona si klade za cíl především stabilizovat a zkvalitnit sytém specializačního vzdělávání a vzdělávání v nástavbových oborech lékařů, zubních lékařů a farmaceutů, neboť stávající nastavení systému vzdělávání bylo vyhodnoceno jako jeden z důvodů odchodu zejména čerstvých absolventů do jiných států, kde jsou podmínky pro účastníky vzdělávání nastaveny příznivěji, například kratší délkou specializačního vzdělávání.
ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s1 Podrobně byl obsah návrhu prodebatován již při prvním čtení.
ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s2 Nebudu tedy znovu popisovat všechny změny, které přináší.
ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s3 Chtěl bych se však vrátit k jednomu snad z nejvíce diskutovaných témat, které zaměstnalo i výbor pro zdravotnictví, a tím je obor praktické lékařství pro děti a dorost.
ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s4 V první řadě jsem nucen znovu uvést, že nejde o zrušení oboru praktické lékařství pro děti a dorost, jak je toto téma, zejména ve sdělovacích prostředcích, diskutováno.
ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s5 Tento obor bude spojen s oborem pediatrie a bude vytvořen jeden společný vzdělávací program pediatrie jak pro lékaře v nemocnicích, tak v ambulancích.
ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s6 Institut registrujícího poskytovatele zdravotních služeb, jak je upraven zákonem o zdravotních službách, zůstává zachován.
ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s7 Na ambulantní péči o naše děti se tedy pro rodiče nic nezmění.
ps2013-049-05-001-023.u2.p3.s8 dnes lékař ve specializační přípravě v oboru praktické lékařství pro děti a dorost absolvuje tři roky na dětských lůžkových odděleních a jeden rok praxe v zařízení praktického lékaře.
ps2013-049-05-001-023.u2.p4.s1 Z více než dvou tisíc praktických lékařů pro děti a dorost v České republice je pro specializační vzdělávání akreditováno přibližně jen dvě stě ambulancí praktických lékařů.
ps2013-049-05-001-023.u2.p4.s2 Takto není dostatečným způsobem zajištěna praxe v ambulanci praktického lékařství ani pro lékaře ve specializační přípravě v základním oboru praktické lékařství pro děti a dorost, a to ani přes poskytování dotace na rezidenční místo.
ps2013-049-05-001-023.u2.p4.s3 K tomuto tématu chci též podotknout, že lékaři, kteří dnes působí v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost, absolvovali dřívější stupeň vzdělávání, kdy existovala jednotná pediatrie.
ps2013-049-05-001-023.u2.p5.s1 Závěrem bych rád zmínil, že výbor pro zdravotnictví, který návrh projednal, k němu přijal usnesení, kterým Poslanecké sněmovně doporučuje vyslovit souhlas s tímto vládním návrhem ve znění jím přijatého komplexního pozměňovacího návrhu, který však původní návrh nepřepracovává zásadním, ale spíše jen dílčím způsobem.
ps2013-049-05-001-023.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-05-001-023.u3.p1.s1 Děkuji panu ministru zdravotnictví Svatopluku Němečkovi a konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu.
ps2013-049-05-001-023.u3.p1.s2 Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 723/1-3.
ps2013-049-05-001-023.u3.p1.s3 Proto teď žádám zpravodaje výboru pro zdravotnictví pana poslance Davida Kasala, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-049-05-001-023.u3.p1.s4 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-049-05-001-023.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-049-05-001-023.u4.p1.s2 Vážená vládo, vážení poslanci, vážené poslankyně, dovolte, abych vás seznámil s usnesením výboru pro zdravotnictví z 39. schůze ze dne 7. září 2016 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 723.
ps2013-049-05-001-023.u4.p2.s1 Po úvodním slově pana doktora Radka Policara, náměstka ministra zdravotnictví pro legislativu a právo, a zpravodajské zprávě poslance Davida Kasala a po rozpravě výbor pro zdravotnictví
ps2013-049-05-001-023.u4.p3.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 95/2014 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 723, ve znění přijatého komplexního pozměňovacího návrhu;
ps2013-049-05-001-023.u4.p4.s1 II. doporučuje Poslanecké sněmovně na začátku rozpravy ve druhém čtení hlasovat o tom, aby za základ dalšího projednávání byl vzat komplexní pozměňovací návrh obsažený v usnesení výboru;
ps2013-049-05-001-023.u4.p5.s1 III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi výboru pro zdravotnictví;
ps2013-049-05-001-023.u4.p6.s1 IV. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
ps2013-049-05-001-023.u4.p7.s1 Děkuji.
ps2013-049-05-001-023.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu.
ps2013-049-05-001-023.u5.p1.s2 Ještě než otevřu rozpravu - kolegyně Hnyková, která byla omluvena do hodin, ruší svou omluvu od , kdy dorazila.
ps2013-049-05-001-023.u5.p2.s1 Můžeme pokračovat.
ps2013-049-05-001-023.u5.p2.s2 Otevírám obecnou rozpravu a mám tu několik přihlášek.
ps2013-049-05-001-023.u5.p2.s3 Jako první se přihlásil pan poslanec Leoš Heger, dále se hlásí s řádnou přihláškou pan zpravodaj David Kasal a další kolegové a kolegyně.
ps2013-049-05-001-023.u5.p2.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-049-05-001-023.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-049-05-001-023.u6.p1.s2 Vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji vám hezké odpoledne.
ps2013-049-05-001-023.u6.p1.s3 Dovolte mi, abych řekl nejprve pár slov obecných a potom představil některé další pozměňovací návrhy.
ps2013-049-05-001-023.u6.p2.s1 Příprava novely zákona č. 95/2004 Sb., zabrala téměř dva roky a ty roky byly provázené velmi efektivní, byť dlouhou diskusí, která vyústila nakonec v podání komplexního pozměňovacího návrhu již zde jmenovaných poslanců.
ps2013-049-05-001-023.u6.p2.s2 A za sebe musím říct, že s tím návrhem z velké části souhlasím a myslím si, že zlomil ty největší ostny, i když ne úplně všechny, ale přece jenom celou řadu z těch velmi podstatných.
ps2013-049-05-001-023.u6.p2.s3 Věřím, že budeme moci jako klub TOP 09 a Starostové pro tento zákon nakonec hlasovat, i když možná se někde názory budou ještě trochu lišit.
ps2013-049-05-001-023.u6.p3.s1 jsem podával na zdravotní výbor celkem osm pozměňovacích návrhů, které se týkaly spíš drobnějších úprav zákona, ne těch nejpodstatnějších, které reprezentuje struktura oborů, která se dostává do zákona, a z je potřeba mít obrovský respekt a založit ji dobře a dlouhodobě.
ps2013-049-05-001-023.u6.p3.s2 A to zatím vypadá velmi dobře.
ps2013-049-05-001-023.u6.p3.s3 Další návrhy se týkaly některých věcí drobnějších.
ps2013-049-05-001-023.u6.p3.s4 A protože z velké většiny, nebo zcela unisono byly ve výboru přehlasovány, tak jsem si dovolil jeden z těchto návrhů mírně upravit a předložit znovu.
ps2013-049-05-001-023.u6.p3.s5 Jeden jediný z těch osmi předkládám ještě jednou s doplněnou argumentací a jeden je nový.
ps2013-049-05-001-023.u6.p3.s6 A bych si je dovolil krátce představit.
ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s1 První návrh se týká funkčních kurzů, které jsou součástí toho komplexního pozměňovacího návrhu.
ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s2 Dovolil jsem si tam v § 21i v odst. 3 přidat jeden poznatek, na který upozornila Česká stomatologická komora.
ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s3 Ten poznatek se týká projednávání způsobu, jakým se zavedou funkční kurzy do registru kurzů.
ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s4 U stomatologů speciálně a v některých asi vzácnějších případech i v jiných oborech dochází k situaci, že funkční kurzy budou moci být organizované pro lékaře s odbornou způsobilostí, nikoliv tedy se specializovanou, ale odbornou, protože stomatologové mohou samostatně s touto odbornou způsobilostí pracovat již po promoci po nějaké krátké praxi.
ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s5 A tam dochází k tomu, že v standardní proceduře, která je navržena v citovaném § 21i, ministerstvo před rozhodnutím vyžaduje posouzení akreditační komise.
ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s6 Pro odbornou způsobilost nejsou akreditační komise zřízeny, a proto navrhuji, aby v takovémto případě ministerstvo mělo pravomoc požádat příslušnou profesní komoru, v tomhle případě stomatologickou, o vyjádření namísto komise akreditační.
ps2013-049-05-001-023.u6.p4.s7 To je zhruba všechno k tomuto návrhu.
ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s1 Další návrh se týká souběhu vzdělávání.
ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s2 Vedla se poměrně kontroverzní diskuse o tom, jestli se povolit tak trošku nad rámec evropské směrnice o vzdělávání v našem prostředí po absolvování odborného kmene možnost studia nástavby nad kmenem pro dva specializační obory najednou.
ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s3 jsem byl velmi proti, celá řada kolegů a kolegyň však s tím neměla problém, takže tato verze, že souběžné obory budou, prošla v komplexním pozměňovacím návrhu.
ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s4 A jsem si dovolil trošku zpřísnit zaměstnavatelské podmínky, za kterých tento režim by mohl být povolen.
ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s5 Ty podmínky spočívají zejména v tom, že lékař by musel pracovat na plný úvazek.
ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s6 Protože jinak se může vzdělávat v tom specializačním vzdělávání jenom na poloviční úvazek, a dokonce v některých případech, které se týkají mateřských nebo otcovských dovolených, by se mohl vzdělávat na úvazek 0,2.
ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s7 si myslím, že souběh dvou specializací bude tak náročné studium, že by mělo být limitováno pouze na plný úvazek.
ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s8 Bude se pravděpodobně týkat stejně jenom několika velmi málo jedinců, byť schopných.
ps2013-049-05-001-023.u6.p5.s9 Ale získávání zkušeností ve specializačním studiu spočívá nejenom v teoretických znalostech, ale v získávání dovedností při jednotlivých výkonech a také zejména získávání zkušeností a ty musí být získávány nad velkým množstvím pacientů.
ps2013-049-05-001-023.u6.p6.s1 Třetí pozměňovací návrh se týká kontrolní činnosti Ministerstva zdravotnictví.
ps2013-049-05-001-023.u6.p6.s2 Ministerstvo souhlasilo v rámci komplexního pozměňovacího návrhu, aby byly kontrolní pravomoci rozšířeny i na akreditační komise, pokud s tím bude ministr souhlasit.
ps2013-049-05-001-023.u6.p6.s3 A navrhuji, aby se toto zmocnění mohlo týkat i zástupců příslušných pověřených organizací, které vzdělávání organizují.
ps2013-049-05-001-023.u6.p7.s1 Tolik tedy tři pozměňovací návrhy a přihlásím se k nim v podrobné rozpravě podle čísel v systému.
ps2013-049-05-001-023.u6.p7.s2 Děkuji.
ps2013-049-05-001-023.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Leoši Hegerovi a nyní s řádnou přihláškou pan poslanec David Kasal.
ps2013-049-05-001-023.u7.p1.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-049-05-001-023.u7.p1.s3 Připraví se paní kolegyně Pastuchová.
ps2013-049-05-001-023.u8.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-049-05-001-023.u8.p1.s2 Vážená vládo, vážení kolegové a kolegyně, dovolte, abych se také zpočátku nejdříve obecně vyjádřil k celkovému návrhu a k němu potom následně vyplývajícím pozměňovacím návrhům, se kterými za vámi přicházím a kterém potom načtu v podrobné rozpravě.
ps2013-049-05-001-023.u8.p2.s1 Základní a hlavní změnou, proč byl vlastně tento zákon měněn, je vyřešení požadavku na redukci původně vysokého počtu základních oborů - těch bylo 96.
ps2013-049-05-001-023.u8.p2.s2 V pozměňovacím návrhu je jich 43 a důležité je také to, že budou zaznamenány přímo v zákoně jako takovém.
ps2013-049-05-001-023.u8.p3.s1 Vycházelo se z hlediska kompatibility z evropské směrnice 2005/36/ES, která jasně stanovuje, jaké obory jsou kompatibilní po Evropě, a je to důležité pro vzdělávání našich lékařů a jejich uplatňování v zahraničí.
ps2013-049-05-001-023.u8.p3.s2 Současné ukotvení základních oborů přímo v zákoně přispěje ke stabilitě a přehlednosti celého systému.
ps2013-049-05-001-023.u8.p3.s3 Společně s redukcí počtu základních oborů bylo přikročeno také k racionálnímu zkrácení doby vzdělávání většiny oborů i s ohledem na pokračující feminizaci zdravotnictví, která problémy ve zdravotnictví ještě více zvýrazňuje.
ps2013-049-05-001-023.u8.p4.s1 Nesmírně důležitou součástí změn je také zjednodušení a zefektivnění systému akreditací, k němuž slouží nově zřizované vzdělávací rady lékařů a paritní zastoupení odborníků v nově složených akreditačních komisích, na kterém se podílejí jak fakulty, lékařská komora, tak i ministerstvo na návrh odborných společností.
ps2013-049-05-001-023.u8.p4.s2 Ty se budou odpovědně podílet na vývoji daného oboru jako celku a ne jen úzké skupiny odborníků.
ps2013-049-05-001-023.u8.p5.s1 Nyní ještě k některým dalším změnám, které zákon přináší.
ps2013-049-05-001-023.u8.p5.s2 Délka vzdělávání v základním kmenu bude prodloužena na třicet měsíců a bude ukončena zkouškou podobně, jako tomu bylo v bývalém systému prvního a druhého stupně atestace.
ps2013-049-05-001-023.u8.p5.s3 Lékaři po složení zkoušky získají odpovídající kompetence pro práci v daném zařízení.
ps2013-049-05-001-023.u8.p5.s4 Důležitou změnou, která bude reflektovat již zmíněnou feminizaci, bude umožnění vzdělávání osobám na rodičovské dovolené, kdy jejich rozsah pracovní doby musí odpovídat úvazku 0,2.
ps2013-049-05-001-023.u8.p6.s1 Součástí návrhu je také upřesnění činnosti lékařů s odbornou specializací a s odbornou způsobilostí ve vztahu k institutům odborného dohledu a dozoru, tzn. to, aby se lékaři, kteří jsou po fakultě, nastoupí do nemocnice, mohli podílet na fungování daného zařízení, mohli být zařazování do služeb, a i ti, kteří nad nimi jaksi dozírají a školí je, tak aby to pro nebyla otročina, protože řada školitelů v menších nemocnicích sama slouží pět služeb měsíčně a k tomu zajišťuje příslužby u těchto lékařů ve službách, takže z tohoto pohledu je velmi důležití zaměřit se i na toto.
ps2013-049-05-001-023.u8.p7.s1 Dovolím si zmínit se i mírně o problému s praktickými lékaři pro děti a dorost.
ps2013-049-05-001-023.u9.p1.s1 Pane kolego, vás opět přeruším a požádám sněmovnu znovu o klid.
ps2013-049-05-001-023.u9.p1.s2 Jde o obecnou a podrobnou rozpravu ve druhém čtení a rád bych, abychom se vzájemně respektovali a poslouchali se.
ps2013-049-05-001-023.u9.p1.s3 Pokud diskutujete něco jiného, tak prosím v předsálí.
ps2013-049-05-001-023.u9.p1.s4 Děkuji.
ps2013-049-05-001-023.u9.p1.s5 Pokračujte.
ps2013-049-05-001-023.u10.p1.s1 Jenom dva argumenty ohledně tohoto oboru.

Text viewDownload CoNNL-U