|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-09 ps2013-049-04-004-063 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

63. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 880/ - prvé čtení

Date2016-09-09
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/063
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049141.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 664 • previousnext

ps2013-049-04-004-063.u1.p1.s1 63.
ps2013-049-04-004-063.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 880/ - prvé čtení
ps2013-049-04-004-063.u1.p2.s1 Poprosím pana ministra zdravotnictví, aby nám z pověření vlády předložený návrh uvedl.
ps2013-049-04-004-063.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře.
ps2013-049-04-004-063.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o nelékařských zdravotnických povoláních.
ps2013-049-04-004-063.u2.p1.s2 Cílem navrhované právní úpravy je především nastavit právní rámec, který umožní stabilizovat systém kvalifikačního vzdělávání pro nelékařská zdravotnická povolání.
ps2013-049-04-004-063.u2.p1.s3 Souvisejícím cílem je zvýšení atraktivity vzdělávání u těchto povolání, a tak přispět ke zvýšení počtu nejvíce poptávaných nelékařských zdravotnických pracovníků v českém zdravotnictví, kterými jsou všeobecné a dětské sestry.
ps2013-049-04-004-063.u2.p2.s1 Jedním ze způsobů, jak dosáhnout tohoto cíle, je zavedení prostupnosti studijních programů pro některá povolání.
ps2013-049-04-004-063.u2.p2.s2 Změny je však třeba nastavit tak, aby byla zachována kvalita vzdělávání, která je jedním z předpokladů pro kvalitní a bezpečné poskytování zdravotní péče.
ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s1 Nyní k obsahu návrhu.
ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s2 Stručně představím zásadní změny, které se týkají úpravy vzdělávání zdravotních sester.
ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s3 Zákon zejména rozšiřuje možnost získání odborné způsobilosti pro výkon povolání všeobecné sestry zkráceným studiem na vyšších odborných školách.
ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s4 Do tohoto zkráceného studia bude moci vstoupit, pokud vyhoví vstupním podmínkám přijímacího řízení, praktická sestra.
ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s5 Dosud jde o profesi zdravotnický asistent, porodní asistentka, dětská sestra nebo zdravotnický záchranář.
ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s6 Umožní výkon povolání praktické sestry bez odborného dohledu, což přispěje k jejímu začlenění do pracovního multidisciplinárního týmu, a přesouvá přípravu na výkon povolání dětské sestry ze specializačního studia do kvalifikačního studia, které bude probíhat na vyšší zdravotnické škole nebo v akreditovaném bakalářském studijním oboru.
ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s7 Také odbornou způsobilost pro výkon povolání dětské sestry bude možné získat zkráceným studiem na vyšších odborných školách.
ps2013-049-04-004-063.u2.p3.s8 Do tohoto studia bude možné vstoupit na základě splnění vstupních podmínek přijímacího řízení z povolání praktická sestra, porodní asistentka, všeobecná sestra nebo zdravotnický záchranář.
ps2013-049-04-004-063.u2.p4.s1 Další změny mají za cíl zejména umožnit kvalifikovaným pracovníkům výkon povolání bez odborného dohledu.
ps2013-049-04-004-063.u2.p4.s2 Návrh odstraňuje podmínku tří let výkonu povolání pod odborným dohledem u skupiny zdravotnických pracovníků, kteří získali odbornou způsobilost k výkonu povolání studiem střední zdravotnické školy podle dřívějších právních předpisů.
ps2013-049-04-004-063.u2.p4.s3 Cílem tohoto opatření je umožnit těmto zdravotnickým pracovníkům v případě zájmu také snazší návrat k výkonu zdravotnického povolání.
ps2013-049-04-004-063.u2.p5.s1 Návrh umožní výkon povolání fyzioterapeuta bez odborného dohledu, který získal způsobilost k výkonu povolání středoškolským studiem na střední zdravotnické škole, nově také po prokázání alespoň deseti let výkonu povolání fyzioterapeuta.
ps2013-049-04-004-063.u2.p5.s2 Dosud se podmiňuje výkon povolání bez odborného dohledu fyzioterapeuta s uvedeným vzděláním získáním specializované způsobilosti.
ps2013-049-04-004-063.u2.p6.s1 Novela odstraňuje dvojkolejnost vzdělávání pro povolání zdravotnický záchranář, a to ukončením vzdělávání tohoto oboru na vyšších zdravotních školách.
ps2013-049-04-004-063.u2.p6.s2 Zahájit studium na vyšších zdravotních školách bude možné naposledy ve školním roce 2018/2019.
ps2013-049-04-004-063.u2.p6.s3 K tomuto kroku bylo přistoupeno, neboť poptávka na pracovním trhu je v současné době naplněna a kapacita bakalářských studijních programů se perspektivně jeví do budoucna jako dostačující.
ps2013-049-04-004-063.u2.p6.s4 Současně se navrhuje rozšířit možnost výkonu povolání zdravotnického záchranáře v lůžkových zařízeních o pracoviště intenzivní péče.
ps2013-049-04-004-063.u2.p7.s1 Důležitým institutem je zavedení povinností doškolení, pokud zdravotnický pracovník nebo jiný odborný pracovník dlouhodobě přeruší výkon zdravotnického povolání.
ps2013-049-04-004-063.u2.p7.s2 Zajištění doškolení bude v kompetenci zaměstnavatele, poskytovatele zdravotních služeb.
ps2013-049-04-004-063.u2.p8.s1 Dále je přistoupeno ke zrušení kreditního systému a průkazu odbornosti, které byly určeny ke kontrole celoživotního vzdělávání, neplnily však dostatečně motivační roli a nebyly efektivní.
ps2013-049-04-004-063.u2.p8.s2 Na povinnosti celoživotního vzdělávání pro všechny zdravotnické pracovníky se nic nemění.
ps2013-049-04-004-063.u2.p9.s1 Novelou zákona o zdravotních službách, která nabyla účinnosti dne 1. 7. 2016, bude součástí národního zdravotnického informačního systému také národní registr zdravotnických pracovníků, v němž budou zaregistrováni všichni zdravotničtí pracovníci.
ps2013-049-04-004-063.u2.p9.s2 V návaznosti na to bude zrušen dosavadní registr zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu.
ps2013-049-04-004-063.u2.p10.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jsem přesvědčen, že tato právní úprava přispěje ke zlepšení přístupu zdravotnických pracovníků ke vzdělávání v jednotlivých oborech, a tím k navýšení jejich počtu.
ps2013-049-04-004-063.u2.p10.s2 Proto věřím, že návrh zákona podpoříte.
ps2013-049-04-004-063.u2.p10.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-04-004-063.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi.
ps2013-049-04-004-063.u3.p1.s2 Nyní prosím zpravodajku pro prvé čtení, jíž je paní poslankyně Jana Pastuchová, aby se ujala slova.
ps2013-049-04-004-063.u3.p1.s3 Prosím, paní zpravodajko.
ps2013-049-04-004-063.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, na úvod mi odpusťte, že si zde dovolím něco, co sem úplně nepatří, ale souvisí to s projednáváním právě tohoto zákona.
ps2013-049-04-004-063.u4.p1.s2 Když jsem v roce 2013 kandidovala do Poslanecké sněmovny, měla jsem den před volbami jako každý rok třídní sraz s děvčaty ze zdravotní školy.
ps2013-049-04-004-063.u4.p1.s3 Musela jsem jim slíbit, že pokud se do Sněmovny dostanu, pokusím se iniciovat změnu zákona o nelékařích, a hlavně změnit způsob vzdělávání, jaký byl nastaven v roce 2004.
ps2013-049-04-004-063.u4.p1.s4 To snad splníme.
ps2013-049-04-004-063.u4.p2.s1 Dalším slibem bylo, že pokud se tento zákon bude měnit, musím od pultíku své kolegyně pozdravit a zamávat jim, tedy omluvte, ale i toto ráda splním.
ps2013-049-04-004-063.u4.p2.s2 Ahoj holky 4DS, maturitní ročník 1984.
ps2013-049-04-004-063.u4.p2.s3 Plním svůj slib.
ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s1 A nyní k samotnému návrhu novely zákona o nelékařích, zdravotnických povolání.
ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s2 Jsem opravdu velice ráda za tuto novelu.
ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s3 Věřím, že se nám ji podaří schválit do konce našeho volebního období.
ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s4 I když je na tuto novelu mnoho různých pohledů a názorů, věřím, že může přinést změny k lepšímu.
ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s5 I když všichni víme, že to není jen o změně vzdělávání a vypuštění některých byrokratických povinností, je to jeden z kroků.
ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s6 Další kroky, jako je úprava kompetencí, musí jít společně s touto novelou.
ps2013-049-04-004-063.u4.p3.s7 A navýšení platů, o tom mluvíme stále.
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s1 Dovolte mi v krátkosti představit základní změny, které tato novela přináší, i když pan ministr to vzal velice podrobně.
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s2 Myslím si, že nejvíce diskutovanou změnou bude určitě změna systému vzdělávání, která si osvojila název čtyři plus jedna.
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s3 Pokusím se vám ji přiblížit.
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s4 Protože mi přijde, že se hovoří pouze o tom, že poslanci chtějí degradovat toto zaměstnání zrušením vysokoškolského studia, není tomu tak.
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s5 Tato novela pouze umožňuje studentům středních zdravotnických škol po čtyřech letech jejich studia, kdy je toto studium zaměřeno právě na výkon tohoto povolání, zkrácené studium jednoho roku na vyšší odborné škole k tomu, aby mohli pracovat jako všeobecná sestra - tedy po pěti letech odborné přípravy.
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s6 Studenti z ostatních středních škol budou dále absolvovat po maturitě na vyšší odborné škole nebo vysoké škole studium, tedy čtyři roky všeobecného studia, kde se o odborné přípravě k tomuto zaměstnání vůbec neučí, a následně se tři roky budou připravovat odborně na toto povolání.
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s7 Stále se všem snažím vysvětlovat, kdo je lépe připraven - student s pěti lety cíleného odborného studia na toto zaměstnání, nebo sice dospělejší člověk, ale s tříletým odborným zaměřením?
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s8 Je předpokládáno, že dnešní doba je jiná a že dnešní děti jsou ještě nedospělé na rozhodnutí o svém povolání v devátých třídách.
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s9 Dále, že studenti zdravotních škol nejsou to, co dříve.
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s10 S tím bych možná souhlasila.
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s11 Ale čí je to vina?
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s12 Na některých školách nejsou přijímací zkoušky, školy bojují o každého žáka.
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s13 A je opravdu divné a s podivem, že všichni tvrdí, že jsou tam jiní žáci a že to již dávno není prestižní škola, ale je také zajímavé, že studenti z těchto zdravotních škol pokračují na vysokých školách, např. soukromých, a všichni projdou.
ps2013-049-04-004-063.u4.p4.s14 Zavedení přijímacích zkoušek na středních školách tedy velice vítám.
ps2013-049-04-004-063.u4.p5.s1 Byla jsem členkou pracovní skupiny při Ministerstvu zdravotnictví při přípravě této novely.
ps2013-049-04-004-063.u4.p5.s2 Zavítala jsem také za rok a půl nebo za dva roky do asi šesti nebo sedmi krajů, kde jsem hovořila právě s personálem, s nelékařským personálem.
ps2013-049-04-004-063.u4.p5.s3 Záměrně jsem ale navštěvovala menší nemocnice, krajské a okresní.
ps2013-049-04-004-063.u4.p5.s4 Tuto novelu v těchto menších nemocnicích velice vítají.
ps2013-049-04-004-063.u4.p6.s1 zde nebudu opakovat to, co řekl pan ministr, protože to určitě vyčetl všechno a bude k tomu, myslím si, ještě mnoho a mnoho diskusí.
ps2013-049-04-004-063.u4.p7.s1 Vážené kolegyně a kolegové, i když je některými organizacemi vyvíjen obrovský tlak na nepřijetí této novely, prosím vás o postoupení a podporu do druhého čtení.
ps2013-049-04-004-063.u4.p7.s2 Ráda bych vás poprosila, abychom se všichni zamysleli selským rozumem nad tím, jestli každá zdravotní sestra potřebuje mít vysokoškolské vzdělání.
ps2013-049-04-004-063.u4.p7.s3 Děkuji.
ps2013-049-04-004-063.u5.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce, také zdravím holky a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Leoš Heger.
ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s1 Dobrý den ještě jednou, děkuji za slovo.
ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s2 Pane ministře, vážená paní zpravodajko, musím na úvod říct, že úlohu, kterou si vzalo ministerstvo a paní zpravodajka, pokládám za mimořádně složitou, ale cenné je, že se do toho pustili.
ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s3 Zákon 96/2004 se opravdu nepovedl a jeho implementace také ne.
ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s4 Jeden z důvodů, proč se ten zákon nepovedl, je, protože je strašně roztříštěný, složitý, hrozně těžko se v něm vyznává.
ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s5 se pamatuji ze své praxe v nemocnici, jak personalisté a hlavní sestry byli nešťastní, když překategorizovali veškerý personál, zavedli zkratky bez dohledu, pod dohledem a do dneška se v tom řada lidí nevyzná.
ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s6 Takže ten pokus o nápravu je jistě dobře míněný, ale jak tady paní zpravodajka zmínila, vyvolal obrovskou diskusi v řadách sester.
ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s7 Ty sestry se rozštěpily v podstatě na dvě části, si netroufnu říct, jak jsou velké, ale zhruba to jsou sestry, které jsou v nemocnicích krajských, dříve okresních, a sestry, které jsou v nemocnicích velkých a fakultních.
ps2013-049-04-004-063.u6.p1.s8 Ty velké fakultní nemocnice samozřejmě prosazují vyšší úroveň vzdělávání.
ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s1 musím uznat argument, že vzdělávání by opravdu mohlo být diferencované.
ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s2 Odjakživa tady byl spor o stupeň vzdělávání sester a poměr počtu těch sester, které mají vzdělání kompletní, a počtu jakéhosi pomocného personálu - dříve to byly ošetřovatelky, pak ten stávající zákon zavedl zdravotnické asistenty, kteří dneska mají maturitu, ale minimální kompetence a jsou v praxi dost málo zaměstnatelní, hlavně proto, že nemohou být ve službách, a počet našich sester na oddělení je malý, takže ty asistenty nikdo moc nechce.
ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s3 Sester by opravdu mohlo být méně.
ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s4 Jinými slovy, spíš to řeknu tak, by mohl stačit současný stav, kdyby sestry byly více podpořené právě tím personálem pomocným.
ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s5 Takhle šly postupně země na západ od nás, ale u nás se teď volí v podstatě zcela jaksi otevřeně jiná cesta a to je návrat k tomu, že sestry budou všechny na stejné úrovni a ten pomocný personál se příliš nepozvedne.
ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s6 Je pravdou, že ti lidé, kteří dneska jsou jako zdravotní asistenti, budou praktické sestry a jejich vzdělání se nezmění a zvýší se jejich kompetence, takže budou moci pracovat bez dohledu.
ps2013-049-04-004-063.u6.p2.s7 Ale otázka je, kolik jich bude, protože je pravděpodobné, že ten roční doškolovací kurs na vyšší odborné škole, který z nich udělá sestru obecnou, bude asi velmi atraktivní a většina z nich, většina z těch, kterým se podaří odmaturovat, se nakonec bude hlásit na tu všeobecnou sestru.
ps2013-049-04-004-063.u6.p3.s1 Musím ještě říci, že zákon ve svých dvou paragrafech staví zatím sestry praktické a sestry všeobecné na roveň.
ps2013-049-04-004-063.u6.p3.s2 Obojí spadají do stejné kategorie, že mohou pracovat bez dohledu, čili samostatně, a náplň práce, která je obecně definovaná v zákoně, je naprosto stejná.
ps2013-049-04-004-063.u6.p3.s3 Uznávám, že bude upřesněna dále pravděpodobně vyhláškou, ale to můžeme vyčkávat, jak to dopadne.
ps2013-049-04-004-063.u6.p4.s1 Jde tedy, jak jsem řekl, o odklon od evropské tendence posílit vzdělávání sester, protože ten systém čtyři plus jedna vzdělávání oproti tomu současnému snižuje, a doufá se, že se tak zvýší množství sester, jejichž kompetence, jak jsem řekl, na trajektorii praktická sestra - všeobecná sestra - specializovaná, se bude potom, jestli ten zákon vejde v platnost, teprve nějak tvořit.
ps2013-049-04-004-063.u6.p4.s2 Jak jsem řekl, povolání zdravotního asistenta se nepovedlo a zdá se, že je relativně mnoho vysoce vzdělaných sester, což je důvod, proč se chce to vzdělávání snižovat.
ps2013-049-04-004-063.u6.p4.s3 Velmi často lze slyšet něco, co pokládám za trošku dehonestující, že je těch sester bakalářek, event. magister mnoho a nikdo není na práci.
ps2013-049-04-004-063.u6.p4.s4 To je také jeden z důvodů, proč se to ministerstvo pokouší řešit, i když myslím, že dost nešťastně.
ps2013-049-04-004-063.u6.p4.s5 a málo povyšuje ten pomocný personál.
ps2013-049-04-004-063.u6.p5.s1 si dovedu představit, že by se ta kvalita, byť to snížení vzdělání bude markantní o dva roky, ta kvalita by se mohla zachovat, pokud by se střední školy zase dostaly do toho gardu, kde byly dříve, měly více selektované žáky a velmi kvalitní zdravotní praxi a ten rok, který bude ten kurz na vyšší odborné škole, by musel být velmi intenzivní a kvalitní.
ps2013-049-04-004-063.u6.p5.s2 Problém, který tento systém přináší, je, že současná dvojkolejnost, proti které se deset let bojovalo a pokládala se za nesmyslnou, zůstane zachovaná.

Text viewDownload CoNNL-U