|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-07 ps2013-049-02-012-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 413/ - druhé čtení

Date2016-09-07
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049066.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 418 • previousnext

ps2013-049-02-012-010.u1.p1.s1 10.
ps2013-049-02-012-010.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 413/ - druhé čtení
ps2013-049-02-012-010.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-049-02-012-010.u1.p2.s2 Pane místopředsedo, prosím, ujměte se slova.
ps2013-049-02-012-010.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, vážená paní předsedající.
ps2013-049-02-012-010.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, ve druhém čtení pokračuje projednávání vládního návrhu zákona, který je doprovodným právním předpisem k návrhu zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, v němž provádí ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, která měla proběhnout již do konce roku 2013.
ps2013-049-02-012-010.u2.p1.s3 Návrh taky reaguje na povinnost řádně transponovat do vnitrostátního právní řádu směrnici Rady o požadavcích na rozpočtové rámce členských států.
ps2013-049-02-012-010.u2.p1.s4 Předkládaným návrhem zákona se mění 19 právních předpisů, a to zejména v souvislosti se zavedením nových číselných fiskálních pravidel, uložením povinnosti veřejným institucím sestavovat návrh rozpočtu a střednědobý výhled rozpočtu a zveřejňovat je a zřízením Národní rozpočtové rady a zejména volbou jejího předsedy a členů.
ps2013-049-02-012-010.u2.p2.s1 Zároveň si dovolím vyslovit souhlas s pozměňovacími návrhy, které byly schváleny při projednávání tohoto sněmovního tisku v rozpočtovém výboru.
ps2013-049-02-012-010.u2.p2.s2 Děkuju vám za pozornost.
ps2013-049-02-012-010.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-049-02-012-010.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-049-02-012-010.u3.p1.s3 Iniciativně tento tisk projednal výbor pro zdravotnictví.
ps2013-049-02-012-010.u3.p1.s4 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 413/1 4.
ps2013-049-02-012-010.u3.p1.s5 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Václav Votava, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-049-02-012-010.u3.p1.s6 Prosím, máte slovo.
ps2013-049-02-012-010.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně.
ps2013-049-02-012-010.u4.p1.s2 Kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením rozpočtového výboru z 29. schůze ze dne 14. října 2015 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti, sněmovní tisk 413.
ps2013-049-02-012-010.u4.p2.s1 Po úvodním slově náměstka ministra financí Gregora, zpravodajské zprávě poslance Votavy a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti, sněmovní tisk 413, schválila ve znění pozměňovacích návrhů.
ps2013-049-02-012-010.u4.p2.s2 si dovolím tyto dva pozměňovací návrhy nečíst, jsou uvedeny v usnesení v písemném vyhotovení, samozřejmě.
ps2013-049-02-012-010.u4.p2.s3 Pan ministr se o nich zmínil, jsou víceméně technického rázu.
ps2013-049-02-012-010.u4.p2.s4 Za druhé, zmocnil zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky, což také samozřejmě učinil.
ps2013-049-02-012-010.u4.p2.s5 Děkuji.
ps2013-049-02-012-010.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji, a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro zdravotnictví pan poslanec Vyzula.
ps2013-049-02-012-010.u5.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-049-02-012-010.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, paní předsedající.
ps2013-049-02-012-010.u6.p1.s2 Dovolte, abych vám přednesl usnesení výboru pro zdravotnictví z 24. schůze ze dne 14. října roku 2015.
ps2013-049-02-012-010.u6.p2.s1 Po úvodním slově ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka, dále ředitelky odboru financování kapitoly státního rozpočtu Ministerstva financí Ing. Marie Bílkové a zpravodajské zprávě poslankyně Soni Markové a po rozpravě výbor pro zdravotnictví přerušuje tento bod v obecné rozpravě bez jakéhokoli závěru.
ps2013-049-02-012-010.u7.p1.s1 děkuji, a v tuto chvíli otevírám sloučenou obecnou rozpravu k bodům 8, 9 a 10.
ps2013-049-02-012-010.u7.p2.s1 Sloučená rozprava k bodům 8, 9, 10 /sněmovní tisky 411, 412, 413/
ps2013-049-02-012-010.u7.p3.s1 Registruji dvě přihlášky, pana poslance Votavy a pana poslance Plíška.
ps2013-049-02-012-010.u7.p3.s2 Poprosím nejprve pana poslance Votavu.
ps2013-049-02-012-010.u7.p3.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-049-02-012-010.u8.p1.s1 děkuji za slovo.
ps2013-049-02-012-010.u8.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, kolegové, kolegyně, velice krátce.
ps2013-049-02-012-010.u8.p2.s1 Nacházíme se ve druhém čtení ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti, tzv. finanční ústavy, i souvisejícího zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a zákonech s tím souvisejících.
ps2013-049-02-012-010.u8.p2.s2 Vracejí se na plénum po více než roce a půl.
ps2013-049-02-012-010.u8.p3.s1 Chci říci, že Česká republika je povinna implementovat směrnici Rady 211 85 - o tom tady hovořil i pan ministr Babiš -, a ta implementace měla být již do konce roku 2013, takže jsme v určitém zpoždění.
ps2013-049-02-012-010.u8.p4.s1 K přijetí ústavního zákona je třeba třípětinové většiny Poslanecké sněmovny.
ps2013-049-02-012-010.u8.p4.s2 Vládní koalice tři pětiny nemá, chybí možná devět hlasů, možná osm hlasů, možná deset hlasů, s tím, jak se mění poměry a jak přecházejí někteří poslanci z jednoho klubu do druhého - v čemž se pomalu sám neorientuji, kam kdo patří a jak budou hlasovat -, nicméně hlasy koalici chybí.
ps2013-049-02-012-010.u8.p5.s1 jsem tady zmínil, že proběhla schůzka zástupců jednotlivých klubů, a to v prosinci loňského roku.
ps2013-049-02-012-010.u8.p5.s2 Zmínil jsem i ve svém posledním vystoupení, kdo se schůzky účastnil, a tam jednotliví zástupci jednotlivých klubů přednesli své požadavky, kdy podmiňují vlastně přijetím těchto požadavků to, aby přidali své hlasy k tomu ústavnímu zákonu.
ps2013-049-02-012-010.u8.p6.s1 Je třeba říci také, že Evropská unie nevyžaduje striktně, aby byl přijat ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-049-02-012-010.u8.p6.s2 Jsme povinni přijmout zákon o rozpočtové odpovědnosti, může to být tedy i běžný zákon.
ps2013-049-02-012-010.u8.p6.s3 Nicméně samozřejmě ústavní zákon svoji vážnost a nelze ho tak jednoduše měnit, rušit atd., budoucí politické reprezentace by neměly možnost tak snadno do toho zasahovat, kdežto normální zákon tuto možnost dává.
ps2013-049-02-012-010.u8.p6.s4 Ale bohužel nedošlo zatím k dohodě.
ps2013-049-02-012-010.u8.p6.s5 Mohu přivítat i návrh pana kolegy Plíška, aby se znovu začalo jednat.
ps2013-049-02-012-010.u8.p6.s6 Samozřejmě my se tomu nebráníme, naopak, jak říkám, byli bychom rádi, kdyby došlo k přijetí toho ústavního zákona a bylo to tedy schváleno ústavní většinou.
ps2013-049-02-012-010.u8.p7.s1 Jenom bych se zmínil možná k těm požadavkům poslaneckých klubů jednotlivých parlamentních stran, možná že doplní nebo budou o tom hovořit sami, abych to třeba nezkresloval, ta vyjádření, jsou obsažena v zápisu z toho jednání.
ps2013-049-02-012-010.u8.p7.s2 Například Občanská demokratická strana požadovala - řeknu to velice stručně -, aby to, co je uvedeno v pravidlech rozpočtové odpovědnosti, bylo také uvedeno v ústavním zákonu, což je ale legislativně problém.
ps2013-049-02-012-010.u8.p7.s3 Proto jsme řekli na základě vyjádření našich legislativců, že to možné naprosto není, že bychom neměli ústavní zákon zaplevelovat, že by měl být obecný a to ostatní by mělo být tedy v pravidlech.
ps2013-049-02-012-010.u8.p7.s4 Ale vidím, že pan kolega Stanjura kroutí hlavou, takže zřejmě si k tomu řekne své.
ps2013-049-02-012-010.u8.p8.s1 Co se týká TOP 09, tak TOP 09 měla zásadní požadavek přistoupení u smlouvy tzv. fiskálkompaktu k hlavě tři rozpočtového paktu - (hlas z pléna)a čtyři, ano, děkuji za připomenutí -, kde jsme, a teď mluvím za sociální demokracii, řekli ano, budeme povinni tak učinit, budeme v eurozóně.
ps2013-049-02-012-010.u8.p8.s2 Že nevidíme v současné době důvod, proč bychom k tomu přistupovat měli, nikdo nás k tomu nenutí.
ps2013-049-02-012-010.u8.p8.s3 vstoupíme do eurozóny, bude naší povinností do toho vstoupit.
ps2013-049-02-012-010.u8.p8.s4 I když jsme se přihlásili k fiskálkompaktu.
ps2013-049-02-012-010.u8.p9.s1 Zástupce Úsvitu vznesl požadavek v podstatě formou pozměňovacího návrhu - on je dán i do systému -, aby byla opatření související s návrhy státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů a jejich výsledků doplněna o zákaz zvyšování daně z příjmů.
ps2013-049-02-012-010.u8.p10.s1 Zástupci Komunistické strany Čech a Moravy se toho jednání nezúčastnili, nevím, zdali byli pozváni, nebo nebyli pozváni, to nevím.
ps2013-049-02-012-010.u8.p10.s2 Nicméně jejich názory samozřejmě znám a znám je i z projednávání v rozpočtovém výboru, kdy tedy - pokud to budu zkreslovat, zase doplňte - byli toho názoru, že ta úprava je příliš tvrdá pro celý veřejný sektor, a především chtěli vyjmout zdravotní pojišťovny ze sektoru veřejných institucí.
ps2013-049-02-012-010.u8.p10.s3 To znamená, aby se ty požadavky netýkaly, co se týká dluhové brzdy, zdravotních pojišťoven.
ps2013-049-02-012-010.u8.p11.s1 Takže jenom velice stručně jsem shrnul ty podmínky jednotlivých parlamentních stran.
ps2013-049-02-012-010.u8.p11.s2 Pokud tedy nedojde k tomu, aby prošel ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti, koalice sílu, aby prohlasovala - věřím tomu, že sílu, aby prohlasovala - ta pravidla, obecný zákon, takže by platil obecný zákon.
ps2013-049-02-012-010.u8.p11.s3 jsem společně s kolegy z KDU-ČSL a ANO připravil pozměňovací návrh, resp. pozměňovací návrhy, které jsou uvedeny v systému a které by na to reagovaly.
ps2013-049-02-012-010.u8.p11.s4 To znamená, že by některé věci, které jsou v tom ústavním zákonu, přenesly do toho zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-049-02-012-010.u8.p11.s5 V podrobné rozpravě se potom k těmto pozměňovacím návrhům přihlásím.
ps2013-049-02-012-010.u8.p12.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-02-012-010.u9.p1.s1 děkuji, pane poslanče, a prosím s přednostním právem pana předsedu klubu ODS Zbyňka Stanjuru.
ps2013-049-02-012-010.u9.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-049-02-012-010.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-049-02-012-010.u10.p1.s2 vystoupení bude poněkud delší.
ps2013-049-02-012-010.u10.p1.s3 Chtěl bych představit a podrobně zdůvodnit pozici Občanské demokratické strany a nabídnout vládě kompromis, který by mohlo podpořit více než 120 poslanců naší Sněmovny.
ps2013-049-02-012-010.u10.p2.s1 Chci říct, že finanční ústava - pokud mohu používat tento podle mého názoru přesnější a ne úplně právně formální název - je naším dlouhodobým programovým cílem.
ps2013-049-02-012-010.u10.p2.s2 V minulém volebním období jsme ve vládě prosadili a do Poslanecké sněmovny poslali návrh finanční ústavy, pak jsme vedli jednání s tehdejší opozicí, nedospěli jsme ke kompromisu, tudíž ten zákon po rozpuštění Sněmovny skončil.
ps2013-049-02-012-010.u10.p3.s1 V dnešní době můžeme debatovat a za to období posledních čtyř pěti let vznikly čtyři návrhy.
ps2013-049-02-012-010.u10.p3.s2 První byl návrh naší vlády.
ps2013-049-02-012-010.u10.p3.s3 K tomu se scházeli zástupci politických stran na Ministerstvu financí, kde vyjasňovali své pozice.
ps2013-049-02-012-010.u10.p3.s4 Potom v tomto volebním období vznikl návrh kolegů z TOP 09.
ps2013-049-02-012-010.u10.p3.s5 To byl sněmovní tisk číslo 24, který Poslanecká sněmovna zamítla.
ps2013-049-02-012-010.u10.p3.s6 Potom vznikl návrh Ministerstva financí, který poslal pan ministr financí v květnu 2014 do připomínkového řízení, a výsledkem byl návrh Sobotkovy vlády z února 2015 a to jsou tři sněmovní tisky, které dnes projednáváme.
ps2013-049-02-012-010.u10.p4.s1 Pokud se podíváme dovnitř všech čtyř návrhů, tak všechny čtyři pracují se třemi nástroji.
ps2013-049-02-012-010.u10.p4.s2 První je vznik Národní rozpočtové rady, druhý je zavedení dluhové brzdy a třetí je, jak se vypořádat s hospodařením samosprávných celků.
ps2013-049-02-012-010.u10.p4.s3 bych se postupně věnoval těmto třem oddílům nebo třem problematikám.
ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s1 Národní rozpočtová rada.
ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s2 bych řekl, že tady je v zásadě nejjednodušší dohoda.
ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s3 Všechny čtyři návrhy se liší velmi mírně.
ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s4 Jejím úkolem být sledování vývoje hospodaření v sektoru veřejných institucí, hodnocení pravidel rozpočtové odpovědnosti, zejména dodržování číselných fiskálních pravidel.
ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s5 Počet členů se u jednotlivých návrhů pohybuje od tří do pěti, volit je Poslanecká sněmovna, počet zaměstnanců se odhaduje na 10 15, roční náklady do 50 mil. .
ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s6 Hradit se mají z rozpočtu České národní banky.
ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s7 Když zhodnotíme ty čtyři návrhy, tak se liší velmi nepatrně a my jsme připraveni podpořit návrh, který předložila tato vláda.
ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s8 Rozdíly jsou skutečně velmi malé a nemá cenu vést vážnou debatu k finanční ústavě o tom, jestli členové budou tři, nebo pět a kdo je bude volit, kdo je bude navrhovat.
ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s9 Účel bude splněn.
ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s10 Rozpočtové náklady jsou skutečně v řádu desítek milionů korun ročně, což není žádná vysoká částka.
ps2013-049-02-012-010.u10.p6.s1 Druhá oblast, a tam jsou největší názorové rozdíly, je dluhová brzda.
ps2013-049-02-012-010.u10.p6.s2 Pokud porovnáme čtyři návrhy, o kterých jsem mluvil, tak nejprve řeknu naši výchozí pozici.
ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s1 ČR podle našeho názoru musí mít nižší poměr veřejného dluhu k HDP, než stanovují pravidla EU, protože jsme malá otevřená ekonomika a jako malá otevřená ekonomika jsme citlivější na vnější šoky, a vyšší zadlužení se tak citlivěji promítá do výnosů vládních dluhopisů a potažmo i do růstu ekonomiky.
ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s2 V původním vládním návrhu z minulého volebního období jsme vlastně zavedli pět pásem a jednotlivá opatření podle výše dluhu veřejných rozpočtů vůči HDP.
ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s3 První pásmo pod 40 % - tam se vlastně nedělalo nic.
ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s4 V druhém pásmu 40-45 % bylo omezování poskytování nových státních záruku s tím, že ve zdůvodnění při předložení rozpočtu vláda zdůvodní Sněmovně zvyšování zadlužování.
ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s5 Třetí pásmo bylo při zadlužení mezi 45 a 48 % HDP, kdy vláda měla rozhodnout o vázání min.
ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s6 3 % výdajů schváleného státního rozpočtu.

Text viewDownload CoNNL-U