ps2013-049-02-012-010.u1.p1.s1
10 . ps2013-049-02-012-010.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti / sněmovní tisk 413 / - druhé čtení ps2013-049-02-012-010.u1.p2.s1
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš . ps2013-049-02-012-010.u1.p2.s2
Pane místopředsedo , prosím , ujměte se slova . ps2013-049-02-012-010.u2.p1.s1
Děkuji za slovo , vážená paní předsedající . ps2013-049-02-012-010.u2.p1.s2
Vážené dámy , vážení pánové , ve druhém čtení pokračuje projednávání vládního návrhu zákona , který je doprovodným právním předpisem k návrhu zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti , v němž provádí ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti , která měla proběhnout již do konce roku 2013 . ps2013-049-02-012-010.u2.p1.s3
Návrh taky reaguje na povinnost řádně transponovat do vnitrostátního právní řádu směrnici Rady o požadavcích na rozpočtové rámce členských států . ps2013-049-02-012-010.u2.p1.s4
Předkládaným návrhem zákona se mění 19 právních předpisů , a to zejména v souvislosti se zavedením nových číselných fiskálních pravidel , uložením povinnosti veřejným institucím sestavovat návrh rozpočtu a střednědobý výhled rozpočtu a zveřejňovat je a zřízením Národní rozpočtové rady a zejména volbou jejího předsedy a členů . ps2013-049-02-012-010.u2.p2.s1
Zároveň si dovolím vyslovit souhlas s pozměňovacími návrhy , které byly schváleny při projednávání tohoto sněmovního tisku v rozpočtovém výboru . ps2013-049-02-012-010.u2.p2.s2
Děkuju vám za pozornost . ps2013-049-02-012-010.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-049-02-012-010.u3.p1.s2
Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . ps2013-049-02-012-010.u3.p1.s3
Iniciativně tento tisk projednal výbor pro zdravotnictví . ps2013-049-02-012-010.u3.p1.s4
Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 413 / 1 až 4 . ps2013-049-02-012-010.u3.p1.s5
Prosím , aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Václav Votava , informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil . ps2013-049-02-012-010.u3.p1.s6
Prosím , máte slovo . ps2013-049-02-012-010.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , vážená paní místopředsedkyně . ps2013-049-02-012-010.u4.p1.s2
Kolegyně , kolegové , dovolte mi , abych vás seznámil s usnesením rozpočtového výboru z 29 . schůze ze dne 14 . října 2015 k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti , sněmovní tisk 413 . ps2013-049-02-012-010.u4.p2.s1
Po úvodním slově náměstka ministra financí Gregora , zpravodajské zprávě poslance Votavy a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu , aby vládní návrh zákona , kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti , sněmovní tisk 413 , schválila ve znění pozměňovacích návrhů . ps2013-049-02-012-010.u4.p2.s2
Já si dovolím tyto dva pozměňovací návrhy nečíst , jsou uvedeny v usnesení v písemném vyhotovení , samozřejmě . ps2013-049-02-012-010.u4.p2.s3
Pan ministr se o nich zmínil , jsou víceméně technického rázu . ps2013-049-02-012-010.u4.p2.s4
Za druhé , zmocnil zpravodaje , aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky , což také samozřejmě učinil . ps2013-049-02-012-010.u4.p2.s5
Děkuji . ps2013-049-02-012-010.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji , a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro zdravotnictví pan poslanec Vyzula . ps2013-049-02-012-010.u5.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-049-02-012-010.u6.p1.s1
Děkuji za slovo , paní předsedající . ps2013-049-02-012-010.u6.p1.s2
Dovolte , abych vám přednesl usnesení výboru pro zdravotnictví z 24 . schůze ze dne 14 . října roku 2015 . ps2013-049-02-012-010.u6.p2.s1
Po úvodním slově ministra zdravotnictví Svatopluka Němečka , dále ředitelky odboru financování kapitoly státního rozpočtu Ministerstva financí Ing . Marie Bílkové a zpravodajské zprávě poslankyně Soni Markové a po rozpravě výbor pro zdravotnictví přerušuje tento bod v obecné rozpravě bez jakéhokoli závěru . ps2013-049-02-012-010.u7.p1.s1
Já děkuji , a v tuto chvíli otevírám sloučenou obecnou rozpravu k bodům 8 , 9 a 10 . ps2013-049-02-012-010.u7.p2.s1
Sloučená rozprava k bodům 8 , 9 , 10 / sněmovní tisky 411 , 412 , 413 / ps2013-049-02-012-010.u7.p3.s1
Registruji dvě přihlášky , pana poslance Votavy a pana poslance Plíška . ps2013-049-02-012-010.u7.p3.s2
Poprosím nejprve pana poslance Votavu . ps2013-049-02-012-010.u7.p3.s3
Prosím , máte slovo . ps2013-049-02-012-010.u8.p1.s1
Já děkuji za slovo . ps2013-049-02-012-010.u8.p1.s2
Vážená paní místopředsedkyně , kolegové , kolegyně , velice krátce . ps2013-049-02-012-010.u8.p2.s1
Nacházíme se ve druhém čtení ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti , tzv . finanční ústavy , i souvisejícího zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a zákonech s tím souvisejících . ps2013-049-02-012-010.u8.p2.s2
Vracejí se na plénum po více než roce a půl . ps2013-049-02-012-010.u8.p3.s1
Chci říci , že Česká republika je povinna implementovat směrnici Rady 211 85 - o tom tady hovořil i pan ministr Babiš - , a ta implementace měla být již do konce roku 2013 , takže jsme v určitém zpoždění . ps2013-049-02-012-010.u8.p4.s1
K přijetí ústavního zákona je třeba třípětinové většiny Poslanecké sněmovny . ps2013-049-02-012-010.u8.p4.s2
Vládní koalice tři pětiny nemá , chybí jí možná devět hlasů , možná osm hlasů , možná deset hlasů , s tím , jak se mění poměry a jak přecházejí někteří poslanci z jednoho klubu do druhého - v čemž se pomalu už sám neorientuji , kam kdo patří a jak budou hlasovat - , nicméně hlasy koalici chybí . ps2013-049-02-012-010.u8.p5.s1
Já jsem tady zmínil , že proběhla schůzka zástupců jednotlivých klubů , a to už v prosinci loňského roku . ps2013-049-02-012-010.u8.p5.s2
Zmínil jsem i ve svém posledním vystoupení , kdo se té schůzky účastnil , a tam jednotliví zástupci jednotlivých klubů přednesli své požadavky , kdy podmiňují vlastně přijetím těchto požadavků to , aby přidali své hlasy k tomu ústavnímu zákonu . ps2013-049-02-012-010.u8.p6.s1
Je třeba říci také , že Evropská unie nevyžaduje striktně , aby byl přijat ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti . ps2013-049-02-012-010.u8.p6.s2
Jsme povinni přijmout zákon o rozpočtové odpovědnosti , může to být tedy i běžný zákon . ps2013-049-02-012-010.u8.p6.s3
Nicméně samozřejmě ústavní zákon má svoji vážnost a nelze ho tak jednoduše měnit , rušit atd . , budoucí politické reprezentace by neměly možnost tak snadno do toho zasahovat , kdežto normální zákon tuto možnost dává . ps2013-049-02-012-010.u8.p6.s4
Ale bohužel nedošlo zatím k dohodě . ps2013-049-02-012-010.u8.p6.s5
Mohu přivítat i návrh pana kolegy Plíška , aby se znovu začalo jednat . ps2013-049-02-012-010.u8.p6.s6
Samozřejmě my se tomu nebráníme , naopak , jak říkám , byli bychom rádi , kdyby došlo k přijetí toho ústavního zákona a bylo to tedy schváleno ústavní většinou . ps2013-049-02-012-010.u8.p7.s1
Jenom bych se zmínil možná k těm požadavkům poslaneckých klubů jednotlivých parlamentních stran , možná že mě doplní nebo budou o tom hovořit sami , abych to třeba nezkresloval , ta vyjádření , jsou obsažena v zápisu z toho jednání . ps2013-049-02-012-010.u8.p7.s2
Například Občanská demokratická strana požadovala - řeknu to velice stručně - , aby to , co je uvedeno v pravidlech rozpočtové odpovědnosti , bylo také uvedeno v ústavním zákonu , což je ale legislativně problém . ps2013-049-02-012-010.u8.p7.s3
Proto jsme řekli na základě vyjádření našich legislativců , že to možné naprosto není , že bychom neměli ústavní zákon zaplevelovat , že by měl být obecný a to ostatní by mělo být tedy v pravidlech . ps2013-049-02-012-010.u8.p7.s4
Ale vidím , že pan kolega Stanjura kroutí hlavou , takže zřejmě si k tomu řekne své . ps2013-049-02-012-010.u8.p8.s1
Co se týká TOP 09 , tak TOP 09 měla zásadní požadavek přistoupení u smlouvy tzv . fiskálkompaktu k hlavě tři rozpočtového paktu - (hlas z pléna) a čtyři , ano , děkuji za připomenutí - , kde jsme , a teď mluvím za sociální demokracii , řekli ano , budeme povinni tak učinit , až budeme v eurozóně . ps2013-049-02-012-010.u8.p8.s2
Že nevidíme v současné době důvod , proč bychom k tomu přistupovat měli , nikdo nás k tomu nenutí . ps2013-049-02-012-010.u8.p8.s3
Až vstoupíme do eurozóny , bude naší povinností do toho vstoupit . ps2013-049-02-012-010.u8.p8.s4
I když jsme se přihlásili k fiskálkompaktu . ps2013-049-02-012-010.u8.p9.s1
Zástupce Úsvitu vznesl požadavek v podstatě formou pozměňovacího návrhu - on je dán i do systému - , aby byla opatření související s návrhy státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů a jejich výsledků doplněna o zákaz zvyšování daně z příjmů . ps2013-049-02-012-010.u8.p10.s1
Zástupci Komunistické strany Čech a Moravy se toho jednání nezúčastnili , nevím , zdali byli pozváni , nebo nebyli pozváni , to nevím . ps2013-049-02-012-010.u8.p10.s2
Nicméně jejich názory samozřejmě znám a znám je i z projednávání v rozpočtovém výboru , kdy tedy - pokud to budu zkreslovat , zase mě doplňte - byli toho názoru , že ta úprava je příliš tvrdá pro celý veřejný sektor , a především chtěli vyjmout zdravotní pojišťovny ze sektoru veřejných institucí . ps2013-049-02-012-010.u8.p10.s3
To znamená , aby se ty požadavky netýkaly , co se týká dluhové brzdy , zdravotních pojišťoven . ps2013-049-02-012-010.u8.p11.s1
Takže jenom velice stručně jsem shrnul ty podmínky jednotlivých parlamentních stran . ps2013-049-02-012-010.u8.p11.s2
Pokud tedy nedojde k tomu , aby prošel ústavní zákon o rozpočtové odpovědnosti , koalice má sílu , aby prohlasovala - věřím tomu , že má sílu , aby prohlasovala - ta pravidla , obecný zákon , takže by platil obecný zákon . ps2013-049-02-012-010.u8.p11.s3
Já jsem už společně s kolegy z KDU - ČSL a ANO připravil pozměňovací návrh , resp . pozměňovací návrhy , které jsou uvedeny v systému a které by na to reagovaly . ps2013-049-02-012-010.u8.p11.s4
To znamená , že by některé věci , které jsou v tom ústavním zákonu , přenesly do toho zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti . ps2013-049-02-012-010.u8.p11.s5
V podrobné rozpravě se potom k těmto pozměňovacím návrhům přihlásím . ps2013-049-02-012-010.u8.p12.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-049-02-012-010.u9.p1.s1
Já děkuji , pane poslanče , a prosím s přednostním právem pana předsedu klubu ODS Zbyňka Stanjuru . ps2013-049-02-012-010.u9.p1.s2
Prosím , máte slovo . ps2013-049-02-012-010.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-049-02-012-010.u10.p1.s2
Mé vystoupení bude poněkud delší . ps2013-049-02-012-010.u10.p1.s3
Chtěl bych představit a podrobně zdůvodnit pozici Občanské demokratické strany a nabídnout vládě kompromis , který by mohlo podpořit více než 120 poslanců naší Sněmovny . ps2013-049-02-012-010.u10.p2.s1
Chci říct , že finanční ústava - pokud mohu používat tento podle mého názoru přesnější a ne úplně právně formální název - je naším dlouhodobým programovým cílem . ps2013-049-02-012-010.u10.p2.s2
V minulém volebním období jsme ve vládě prosadili a do Poslanecké sněmovny poslali návrh finanční ústavy , pak jsme vedli jednání s tehdejší opozicí , nedospěli jsme ke kompromisu , tudíž ten zákon po rozpuštění Sněmovny skončil . ps2013-049-02-012-010.u10.p3.s1
V dnešní době můžeme debatovat a za to období posledních čtyř pěti let vznikly čtyři návrhy . ps2013-049-02-012-010.u10.p3.s2
První byl návrh naší vlády . ps2013-049-02-012-010.u10.p3.s3
K tomu se scházeli zástupci politických stran na Ministerstvu financí , kde vyjasňovali své pozice . ps2013-049-02-012-010.u10.p3.s4
Potom v tomto volebním období vznikl návrh kolegů z TOP 09 . ps2013-049-02-012-010.u10.p3.s5
To byl sněmovní tisk číslo 24 , který Poslanecká sněmovna zamítla . ps2013-049-02-012-010.u10.p3.s6
Potom vznikl návrh Ministerstva financí , který poslal pan ministr financí v květnu 2014 do připomínkového řízení , a výsledkem byl návrh Sobotkovy vlády z února 2015 a to jsou tři sněmovní tisky , které dnes projednáváme . ps2013-049-02-012-010.u10.p4.s1
Pokud se podíváme dovnitř všech čtyř návrhů , tak všechny čtyři pracují se třemi nástroji . ps2013-049-02-012-010.u10.p4.s2
První je vznik Národní rozpočtové rady , druhý je zavedení dluhové brzdy a třetí je , jak se vypořádat s hospodařením samosprávných celků . ps2013-049-02-012-010.u10.p4.s3
Já bych se postupně věnoval těmto třem oddílům nebo třem problematikám . ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s1
Národní rozpočtová rada . ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s2
Já bych řekl , že tady je v zásadě nejjednodušší dohoda . ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s3
Všechny čtyři návrhy se liší velmi mírně . ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s4
Jejím úkolem má být sledování vývoje hospodaření v sektoru veřejných institucí , hodnocení pravidel rozpočtové odpovědnosti , zejména dodržování číselných fiskálních pravidel . ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s5
Počet členů se u jednotlivých návrhů pohybuje od tří do pěti , volit je má Poslanecká sněmovna , počet zaměstnanců se odhaduje na 10 až 15 , roční náklady do 50 mil . Kč . ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s6
Hradit se mají z rozpočtu České národní banky . ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s7
Když zhodnotíme ty čtyři návrhy , tak se liší velmi nepatrně a my jsme připraveni podpořit návrh , který předložila tato vláda . ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s8
Rozdíly jsou skutečně velmi malé a nemá cenu vést vážnou debatu k finanční ústavě o tom , jestli členové budou tři , nebo pět a kdo je bude volit , kdo je bude navrhovat . ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s9
Účel bude splněn . ps2013-049-02-012-010.u10.p5.s10
Rozpočtové náklady jsou skutečně v řádu desítek milionů korun ročně , což není žádná vysoká částka . ps2013-049-02-012-010.u10.p6.s1
Druhá oblast , a tam jsou největší názorové rozdíly , je dluhová brzda . ps2013-049-02-012-010.u10.p6.s2
Pokud porovnáme čtyři návrhy , o kterých jsem mluvil , tak nejprve řeknu naši výchozí pozici . ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s1
ČR podle našeho názoru musí mít nižší poměr veřejného dluhu k HDP , než stanovují pravidla EU , protože jsme malá otevřená ekonomika a jako malá otevřená ekonomika jsme citlivější na vnější šoky , a vyšší zadlužení se tak citlivěji promítá do výnosů vládních dluhopisů a potažmo i do růstu ekonomiky . ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s2
V původním vládním návrhu z minulého volebního období jsme vlastně zavedli pět pásem a jednotlivá opatření podle výše dluhu veřejných rozpočtů vůči HDP . ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s3
První pásmo pod 40 % - tam se vlastně nedělalo nic . ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s4
V druhém pásmu 40 - 45 % bylo omezování poskytování nových státních záruku s tím , že ve zdůvodnění při předložení rozpočtu vláda zdůvodní Sněmovně zvyšování zadlužování . ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s5
Třetí pásmo bylo při zadlužení mezi 45 a 48 % HDP , kdy vláda měla rozhodnout o vázání min . ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s6
3 % výdajů schváleného státního rozpočtu .