|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-07 ps2013-049-02-010-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 411/ - druhé čtení

Date2016-09-07
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049064.htm

Select a sentence

ps2013-049-02-010-008.u1.p1.s1 8.
ps2013-049-02-010-008.u1.p1.s2 Vládní návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 411/ - druhé čtení
ps2013-049-02-010-008.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-049-02-010-008.u1.p2.s2 Pane místopředsedo, prosím, ujměte se slova.
ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s2 Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, ve druhém čtení se vracíme k projednávání vládního návrhu ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s3 Jedná se o právní předpis zastřešující národní rozpočtový rámec a definující jeho hlavní principy a zásady.
ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s4 Úzce na něj navazují návrhy zákonů o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s5 Předkládaná právní norma vymezuje dlouhodobé směřování veřejných financí v České republice.
ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s6 Jejím hlavním cílem je zajistit jejich zdraví a udržitelnost, tedy poskytnout dostatečný prostor pro realizaci rozpočtové a fiskální politiky a zajistit respektování mezinárodních závazků, a to i v případě běžných výkyvů hospodářského cyklu.
ps2013-049-02-010-008.u2.p1.s7 Ústavní zákon pomůže zlepšit celkové hospodaření České republiky, posílit transparentnost a efektivnost veřejných financí a ve výsledku též podpoří konkurenceschopnost české ekonomiky.
ps2013-049-02-010-008.u2.p2.s1 Zároveň si dovolím upozornit, že příprava ústavního zákona sleduje některé požadavky v roce 2011 reformovaného Paktu o stabilitě a růstu.
ps2013-049-02-010-008.u2.p2.s2 Návrh je také součástí transpozice směrnice Rady o požadavcích na rozpočtové rámce členských států do vnitrostátního právního řádu, která měla proběhnout již do konce roku 2013.
ps2013-049-02-010-008.u2.p3.s1 Státu a územním samosprávným celkům je návrhem uloženo dbát o zdravé a udržitelné veřejné finance jakožto nutnou podmínku pro podporu hospodářského a společenského rozvoje, který umožňuje dosažení vysoké zaměstnanosti a zajištění mezigenerační soudržnosti.
ps2013-049-02-010-008.u2.p3.s2 Zdravé a udržitelné veřejné finance patří mezi hlavní zásady koordinace hospodářských politik členských států Evropské unie upravené Smlouvou o fungování Evropské unie, která je považuje za prostředek posilující podmínky pro stabilitu cen a silný udržitelný růst podpořený finanční stabilitou, což napomáhá k dosažení cílů v oblasti udržitelného růstu a zaměstnanosti.
ps2013-049-02-010-008.u2.p3.s3 V Paktu o stabilitě a růstu navazujícím na smlouvu se pak všechny členské státy zavázaly dodržovat tzv. střednědobý rozpočtový cíl, jenž umožnit rychlý pokrok směrem k udržitelnosti veřejných financí a vytvořit prostor pro rozhodování vlády při nakládání s rozpočtem, a to především pokud jde o potřeby veřejných investic.
ps2013-049-02-010-008.u2.p4.s1 Předkládaný návrh dále řeší rozpor mezi odpovědností vlády za dodržování mezinárodních závazků v oblasti fiskální disciplíny a nástroj, kterým k tomu disponuje.
ps2013-049-02-010-008.u2.p4.s2 Vláda přímo kontroluje jen vybrané ústřední vládní instituce, nicméně fiskální a rozpočtová politika je realizována všemi úrovněmi vlády v nejširším slova smyslu.
ps2013-049-02-010-008.u2.p4.s3 Ústavní zákon proto vychází ze shodného institucionálního pokrytí, jaké je používáno pro rozpočtový dohled v Evropské unii.
ps2013-049-02-010-008.u2.p4.s4 Veřejné instituce návrh na ústavní úrovni zavazuje k tomu, aby při výkonu své činnosti dodržovaly pravidla transparentnosti, účelnosti, hospodárnosti a efektivnosti nakládání s veřejnými financemi.
ps2013-049-02-010-008.u2.p5.s1 Těžiště navrhované úpravy spatřuji v zavedení nových číselných fiskálních pravidel, která jsou ve svém základu zakotvena již na úrovni ústavního zákona.
ps2013-049-02-010-008.u2.p5.s2 Za základní fiskální pravidlo považuji pravidlo pro stanovení celkových výdajů sektoru veřejných institucí.
ps2013-049-02-010-008.u2.p5.s3 Jeho smyslem je, aby veřejné finance ve střednědobém horizontu se nacházely v blízkosti střednědobého rozpočtového cíle.
ps2013-049-02-010-008.u2.p5.s4 Od souladu s pravidlem stanovených celkových výdajů sektoru veřejných institucí bude odvozován výdajový rámec státních rozpočtů a rozpočtů státních fondů.
ps2013-049-02-010-008.u2.p6.s1 V navazující právní úpravě je dále navržen automatický nápravný mechanismus, který by měl veřejné finance ke střednědobému rozpočtovému cíli trvale vracet.
ps2013-049-02-010-008.u2.p6.s2 Principiální pravidlo je konzistentní s požadavky Smlouvy o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii.
ps2013-049-02-010-008.u2.p6.s3 Specifické pravidlo je navrhováno pro jednotlivé územní samosprávné celky, které v zájmu zdravých a udržitelných veřejných financí budou hospodařit tak, aby výše jejich individuálních celkových dluhů nepřekročila mez stanovenou zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-049-02-010-008.u2.p6.s4 Pro případ nedostatečné účinnosti uvedených pravidel promítajících se do nárůstu zadluženosti sektoru vložených financí je navrženo zavedení dluhové hranice 55 % HDP, při jejichž dosažení se v sektoru veřejných institucí uplatní opatření vedoucí k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí.
ps2013-049-02-010-008.u2.p6.s5 Stejně jako u předcházejících číselných fiskálních pravidel je konkrétní podoba pravidla definována zejména návrhem zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-049-02-010-008.u2.p7.s1 V neposlední řadě je ústavním zákonem navrženo zřídit Národní rozpočtovou radu, která bude působit jako nezávislý odborný orgán v oblasti fiskální a rozpočtové politiky.
ps2013-049-02-010-008.u2.p7.s2 Jejím úkolem bude sledovat vývoj hospodaření sektoru veřejných financí a zejména pak dodržování ústavním zákonem zavedených pravidel, která bude také hodnotit.
ps2013-049-02-010-008.u2.p7.s3 Předseda a další dva členové rady budou voleni Poslaneckou sněmovnou.
ps2013-049-02-010-008.u2.p7.s4 Podrobnosti týkající se jejich fungování budou stanoveny zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-049-02-010-008.u2.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-02-010-008.u3.p1.s1 Děkuji.
ps2013-049-02-010-008.u3.p1.s2 Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-049-02-010-008.u3.p1.s3 Dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru, iniciativně tento tisk projednal výbor pro zdravotnictví.
ps2013-049-02-010-008.u3.p1.s4 Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 411/1 5.
ps2013-049-02-010-008.u3.p2.s1 Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Václav Votava, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-049-02-010-008.u3.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-049-02-010-008.u4.p1.s1 Děkuji.
ps2013-049-02-010-008.u4.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, pan ministr tady hlavní principy těchto tří souvisejících zákonů, především tedy ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti, již řekl, takže o tom hovořit nebudu, omezím se pouze na usnesení rozpočtového výboru, se kterým bych vás seznámil.
ps2013-049-02-010-008.u4.p1.s3 Jinak předpokládám, že po otevření jednotlivých bodů, tří, které spolu souvisejí, bude otevřena sloučená rozprava.
ps2013-049-02-010-008.u5.p1.s1 Zatím nikdo nenačetl tento návrh.
ps2013-049-02-010-008.u6.p1.s1 Dobře, tak to navrhuji, abychom potom sloučili rozpravu jak obecnou, tak podrobnou u bodů 8, 9 a 10.
ps2013-049-02-010-008.u6.p2.s1 Nyní bych vás seznámil tedy s usnesením rozpočtového výboru k vládnímu návrhu ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-049-02-010-008.u6.p2.s2 Je to usnesení z 29. schůze ze dne 14. října 2015.
ps2013-049-02-010-008.u6.p3.s1 Po úvodním slově náměstka ministra financí Gregora, zpravodajské zprávě Votavy a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti, sněmovní tisk 411 (předsedající žádá o klid), schválila bez připomínek, a zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR, což jsem také učinil.
ps2013-049-02-010-008.u6.p4.s1 Jinak se potom hlásím do obecné rozpravy.
ps2013-049-02-010-008.u6.p4.s2 Sloučené, předpokládám, pokud bude.
ps2013-049-02-010-008.u7.p1.s1 Ano.
ps2013-049-02-010-008.u7.p1.s2 O vašem návrhu nechám hlasovat po zprávách zpravodajů, když dovolíte, jestli s tím takto souhlasíte.
ps2013-049-02-010-008.u7.p2.s1 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru pan poslanec Martin Plíšek, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-049-02-010-008.u7.p2.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-049-02-010-008.u8.p1.s1 Vážená paní předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vás informoval o usnesení z ústavněprávního výboru z 34. schůze ze dne 3. června 2015.
ps2013-049-02-010-008.u8.p2.s1 Po odůvodnění náměstka ministra financí a zpravodajské zprávě ústavněprávní výbor přerušuje projednávání tisku 411 a za druhé žádá předsedu Poslanecké sněmovny Jana Hamáčka o svolání schůze zástupců všech poslaneckých klubů k návrhu ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti za účelem nalezení dostatečné podpory pro přijetí tohoto návrhu ústavního zákona.
ps2013-049-02-010-008.u8.p3.s1 k tomu jenom dodávám, že podle mých informací ke svolání tohoto jednání zástupců všech poslaneckých klubů nedošlo.
ps2013-049-02-010-008.u8.p3.s2 Proto avizuji, že se hlásím do rozpravy a dovolím si Poslanecké sněmovně navrhnout procedurálně další postup.
ps2013-049-02-010-008.u8.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-049-02-010-008.u9.p1.s1 Ano, děkuji.
ps2013-049-02-010-008.u9.p1.s2 Nyní prosím zpravodajku výboru pro zdravotnictví paní poslankyni Soňu Markovou, aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.
ps2013-049-02-010-008.u9.p1.s3 Paní poslankyni Markovou nevidím, tak bych poprosila někoho z výboru pro zdravotnictví, zda by se ujal zpravodajské zprávy.
ps2013-049-02-010-008.u9.p1.s4 je zde.
ps2013-049-02-010-008.u9.p1.s5 Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
ps2013-049-02-010-008.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-049-02-010-008.u10.p1.s2 Vážená paní místopředsedkyně, omlouvám se za zdržení.
ps2013-049-02-010-008.u10.p1.s3 Zdravotní výbor tisky projednal, ale bez jakéhokoli usnesení.
ps2013-049-02-010-008.u10.p1.s4 V podstatě se k němu nijak nevyjádřil, tak to řeknu.
ps2013-049-02-010-008.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2013-049-02-010-008.u11.p1.s2 A v tuto chvíli bychom se měli hlasováním vypořádat s procedurálním návrhem pana poslance Votavy na sloučení obecné rozpravy - podrobnou nemůžeme sloučit, protože pozměňovací návrhy musejí být k jednotlivým zákonům zvlášť - sloučení obecné rozpravy k bodům 8, 9 a 10. Svolám kolegy z předsálí.
ps2013-049-02-010-008.u11.p1.s3 A dříve, než zahájím hlasování, všechny vás odhlásím.
ps2013-049-02-010-008.u11.p1.s4 Prosím, abyste se znovu přihlásili svými kartami.
ps2013-049-02-010-008.u11.p2.s1 V tuto chvíli zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, zvedněte ruku a zmáčkněte tlačítko.
ps2013-049-02-010-008.u11.p2.s2 Proti?
ps2013-049-02-010-008.u11.p3.s1 Hlasování končím.
ps2013-049-02-010-008.u11.p3.s2 Je to hlasování s pořadovým číslem 95, do kterého je přihlášeno 123 přítomných, pro 118, proti nikdo.
ps2013-049-02-010-008.u11.p3.s3 Konstatuji, že návrh byl přijat a obecná rozprava k bodům 8, 9 a 10 bude sloučena.
ps2013-049-02-010-008.u11.p4.s1 Přerušuji projednávání bodu číslo 8 a otevírám projednávání bodu číslo

Text viewDownload CoNNL-U