ps2013-049-06-001-211.u1.p1.s1
211 . ps2013-049-06-001-211.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 159 / 2006 Sb . , o střetu zájmů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 564 / - třetí čtení ps2013-049-06-001-211.u1.p2.s1
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan ministr Dienstbier a stejně tak pan zpravodaj garančního výboru , což je ústavněprávní výbor , pan poslanec Vozka . ps2013-049-06-001-211.u1.p2.s2
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 564 / 10 . ps2013-049-06-001-211.u1.p2.s3
Ten byl doručen 1 . července a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 564 / 11 . ps2013-049-06-001-211.u1.p3.s1
Zeptám se pana ministra , zda si přeje vystoupit ještě před otevřením rozpravy . ps2013-049-06-001-211.u1.p3.s2
Je tomu tak . ps2013-049-06-001-211.u1.p3.s3
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-049-06-001-211.u2.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , návrh , který se právě začíná projednávat ve třetím čtení , je návrhem , který je jednou z priorit vlády v oblasti boje proti korupci a transparentnosti a vychází z několika základních principů . ps2013-049-06-001-211.u2.p1.s2
Jednak se zavádí jednotný elektronický systém registr oznámení namísto několika tisíců evidenčních míst , kde se tato přiznání nebo oznámení podávala v papírové podobě . ps2013-049-06-001-211.u2.p1.s3
S tím souvisí samozřejmě i zlepšení kontroly , protože my dnes ani nevíme , jestli na těch tisících míst se ta oznámení doopravdy podávají a evidují způsobem , jaký předvídá zákon ve stávající podobě . ps2013-049-06-001-211.u2.p1.s4
Není nikdo ani určen , kdo by vykonával kontrolu nad dodržováním zákona ve stávající podobě . ps2013-049-06-001-211.u2.p2.s1
Samozřejmě ta kontrola má dvojí podobu . ps2013-049-06-001-211.u2.p2.s2
Jednak veřejnou , protože data v tomto registru by přinejmenším u veřejných funkcionářů ve zjednodušeně řečeno politických pozicích měla být dostupná veřejnosti , to znamená , i veřejnost by měla získat kontrolu nad tím , zda veřejní funkcionáři plní své povinnosti podle zákona o střetu zájmů a podávají oznámení tak , jak mají , tak by se měla zlepšit i úřední kontrola , protože zákon zároveň určuje ústřední správní úřad zodpovědný za tuto agendu , a to Ministerstvo spravedlnosti . ps2013-049-06-001-211.u2.p2.s3
Ani takový úřad doposud nebyl zákonem stanoven , to znamená , nikdo neřídil tuto oblast , metodicky ji neusměrňoval a to vedlo také k nejednotnosti v řadě směrů při uplatňování zákona o střetu zájmů . ps2013-049-06-001-211.u2.p3.s1
Další věc , kterou bych zmínil , je zjednodušeně řečeno vstupní oznámení o majetku ke dni předcházejícímu vzniku funkce , do které nastoupil veřejný funkcionář , kde cílem je vytvořit jakousi vstupní srovnávací základnu , aby od samotného začátku bylo zjevné a veřejně kontrolovatelné , zda veřejný funkcionář nezneužívá výkonu své funkce k osobnímu majetkovému prospěchu . ps2013-049-06-001-211.u2.p4.s1
Poslední věc , kterou bych zmínil , je do jisté míry zpřísnění a lepší rozlišení sankcí , tak aby bylo možné lépe přihlédnout k tomu , jaké provinění proti zákonu nastalo , a ty sankce tedy lépe odpovídaly , a aby také bylo zjevné , že ta sankce v přiměřené výši přišla , pokud veřejný funkcionář nebo jiná osoba zákon v budoucnu poruší . ps2013-049-06-001-211.u2.p5.s1
S ohledem na ty základní principy zákona bych dopředu chtěl avizovat , že mé stanovisko jako zástupce vlády , který byl pověřen tady zákon uvést , k těm návrhům , které půjdou proti těmto principům , bude negativní . ps2013-049-06-001-211.u2.p5.s2
Zcela zjevně v případě pozměňovacích návrhů , které navrhují vypustit elektronický jednotný systém a zachovat stávající roztříštěnost evidenčních míst . ps2013-049-06-001-211.u2.p6.s1
Nepochybně k těmto návrhům také patří z mého hlediska problematický pozměňovací návrh , který doplňuje soudce a státní zástupce , ale zejména ve vztahu k soudcům . ps2013-049-06-001-211.u2.p6.s2
Samo o sobě rozšíření okruhu funkcionářů o tyto funkce , tedy o státní zástupce a soudce , bych jako problematické neviděl . ps2013-049-06-001-211.u2.p6.s3
Problém je způsob vedení evidence , kdy se právě rozbíjí ten princip zavedení jednotného elektronického registru a vytváří se podle mne zbytečně alternativní způsob podávání v písemné podobě , kdy dokonce jeden pozměňovací návrh vedle veřejné kontroly vylučuje i využití orgány veřejné správy například v trestním nebo přestupkovém řízení , takže pak by to zcela postrádalo smyslu . ps2013-049-06-001-211.u2.p7.s1
A stejně tak by proti smyslu zákona byl pozměňovací návrh , který vylučuje z veřejné kontroly vstupní oznámení o majetku , protože pak bychom ho zaváděli zbytečně . ps2013-049-06-001-211.u2.p7.s2
Protože proč by se tedy podávalo , pokud by neplnilo roli srovnávací základny a nebylo by možné kontrolovat , jestli od samého začátku veřejný funkcionář nezneužívá své funkce . ps2013-049-06-001-211.u2.p8.s1
Tolik k té části týkající se vládního návrhu zákona a pozměňovacích návrhů k nim . ps2013-049-06-001-211.u2.p8.s2
Byla tady předloženo několik pozměňovacích návrhů , které poměrně zásadně rozšiřují zákaz souběhu výkonu funkce člena vlády a některých podnikatelských aktivit , ať už obecně , anebo ve vztahu k mediální oblasti . ps2013-049-06-001-211.u2.p8.s3
Musím říci , že já tuto debatu také považuji za legitimní . ps2013-049-06-001-211.u2.p8.s4
Dokonce si umím představit i přísnější návrhy než ty , které byly podány . ps2013-049-06-001-211.u2.p8.s5
Je to samozřejmě otázka úvahy . ps2013-049-06-001-211.u2.p8.s6
A musím také říct , že to vychází ze skutečnosti , že vidíme v praxi , že může docházet k rozsáhlým střetům zájmů u členů vlády , byť přiznaným , tak přesto to může být považováno za společenský problém . ps2013-049-06-001-211.u2.p9.s1
A také je velký problém , a to souvisí i s těmi sankcemi , které jsem zmiňoval , pokud veřejný funkcionář , člen vlády , po několika letech ve funkci stále vykonává funkci člena orgánu podnikající právnické osoby , byť to zákon zakazuje , a samozřejmě v té situaci se vyjadřuje , takže asi nějak unese tu padesátitisícovou sankci , která jako maximální hrozí . ps2013-049-06-001-211.u2.p10.s1
Tento přístup k zákonu pak samozřejmě legitimně vyvolává debatu o tom , zda ta úprava je dostatečná a zda i v této oblasti se nemá zpřísnit . ps2013-049-06-001-211.u2.p10.s2
Nicméně bych zdůraznil , že sebetvrdší a sebelépe nastavený zákon sám o sobě samozřejmě nevyloučí jakýkoli střet zájmů . ps2013-049-06-001-211.u2.p10.s3
Že to je i otázka politické kultury , že prostě některé věci by se dělat neměly , pokud někdo vykonává veřejnou funkci . ps2013-049-06-001-211.u2.p11.s1
Přesto v případě , že tento návrh zákona bude přijat , tak si myslím , že ta priorita vlády , o které jsem mluvil , která vyplývá z koaliční smlouvy , bude naplněna , že v této oblasti dojde ke značnému zlepšení právní úpravy , dojde ke zlepšení transparentnosti a možná i k lepšímu postihu v případě , že někteří veřejní funkcionáři nebudou tyto zákonné povinnosti plnit . ps2013-049-06-001-211.u2.p11.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-049-06-001-211.u3.p1.s1
Děkuji , pane ministře . ps2013-049-06-001-211.u3.p1.s2
A já tedy otevírám rozpravu . ps2013-049-06-001-211.u3.p1.s3
Mám zde přihlášku s přednostním právem a to je přihláška pana předsedy Kalouska a potom s přednostním právem pan předseda Faltýnek . ps2013-049-06-001-211.u3.p1.s4
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-049-06-001-211.u3.p2.s1
Ještě přečtu omluvu - pan poslanec Grospič se omlouvá dnes od 13 . hodiny do konce jednání z důvodu pracovního jednání mimo Poslaneckou sněmovnu . ps2013-049-06-001-211.u3.p3.s1
Prosím , pane předsedo . ps2013-049-06-001-211.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedo . ps2013-049-06-001-211.u4.p1.s2
Dámy a pánové , já nebudu zdržovat dlouho , neboť rozprava o tomto zákonu je ve veřejném prostoru vedena už poměrně dlouho a intenzivně . ps2013-049-06-001-211.u4.p1.s3
Jenom chci vyjádřit postoj klubu TOP 09 k jednomu z pozměňovacích návrhů pana poslance Plíška . ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s1
Vládní návrh byl ve druhém čtení doplněn celou řadou pozměňovacích návrhů , které se snaží omezit konflikt zájmů členů vlády v případě dotací , v případě státních zakázek , v případě vlastnictví médií , a také předložil pan poslanec Plíšek pozměňovací návrh , který by neumožňoval členovi vlády být ovládající osobou právnických osob . ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s2
Smysl toho pozměňovacího návrhu je naprosto jasný . ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s3
Předkladatel , který v tom má naši plnou podporu , se snaží zamezit situaci , kdy by dotyčný člen vlády obchodoval sám se sebou . ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s4
Uzavírá - li se obchod , obě dvě strany hájí svá vlastnická práva . ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s5
A žijeme v době , kdy je možné , že člen vlády , který má svá významná vlastnická práva ve svých soukromých společnostech , uzavírá obchod se státem , kde hájí vlastnická práva daňových poplatníků . ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s6
Všichni asi víme , že budeme - li hrát poker sami se sebou jako osoba A i osoba B v jedné osobě , vždycky se můžeme snadno rozhodnout , která z těch osob vyhraje . ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s7
Hrát poker sám se sebou není žádná zábava v karetní hře , v případě obchodování se státem na to vždy doplatí daňový poplatník . ps2013-049-06-001-211.u4.p2.s8
To je hluboký smysl tohoto návrhu . ps2013-049-06-001-211.u4.p3.s1
My bereme na vědomí , že značná část Sněmovny nesouhlasí s tímto pozměňovacím návrhem a že jeho přijetí by mohlo ohrozit přijetí zákona jako celku a přijetí dalších pozměňovacích návrhů , které pokládáme za mimořádně užitečné , týkajících se tedy dotací , vlastnictví médií i státních zakázek . ps2013-049-06-001-211.u4.p3.s2
Proto se při hlasování o tomto pozměňovacím návrhu - jedná se o návrhy D1.1 až D 1.3 , návrhy pana poslance Plíška , byť je plně podporujeme - zdržíme hlasování , abychom neohrozili společnou vůli schválit pozměňovací návrhy další a zákon jako celek . ps2013-049-06-001-211.u4.p3.s3
Stejným způsobem budeme postupovat i u obdobného návrhu pana poslance Chvojky . ps2013-049-06-001-211.u4.p3.s4
I tam zcela podporujeme ten návrh , má podobnou filozofii , byl podán o několik týdnů později než návrh pana poslance Plíška , i tam má ten návrh naši podporu . ps2013-049-06-001-211.u4.p3.s5
Přesto se zdržíme i u něj , bychom neohrozili úspěch závěrečného hlasování . ps2013-049-06-001-211.u4.p4.s1
Tolik vysvětlení našeho postoje . ps2013-049-06-001-211.u4.p4.s2
Děkuji . ps2013-049-06-001-211.u5.p1.s1
Děkuji , pane předsedo . ps2013-049-06-001-211.u5.p1.s2
Další vystoupení s přednostním právem bude vystoupení pana předsedy klubu ANO . ps2013-049-06-001-211.u5.p1.s3
Prosím , pane předsedo . ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s1
Hezké dopoledne . ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s2
Pane předsedo , vážení páni ministři , dámy a pánové , vážení kolegové , já jsem dneska ráno , když jsem dorazil do Sněmovny , myslím , že to bylo v 5.37 nebo 5.36 , tak - já vím , že jsem divný , ale znáte to , starého psa novým kouskům nenaučíš a má to jednu výhodu , že zaparkujete , když přijedete brzo - tak jsem začal psát svůj krátký projev k tomuto tématu . ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s3
Omlouvám se za to , že se možná budu opakovat v některých věcech , když jsem tady hovořil v rámci druhého čtení , nicméně potom ke mně dorazil v rámci našeho monitoringu článek pana Honzejka z Hospodářských novin - není to tedy z Lidovek , ani z Mafry , ani z Impulzu , ani z Mladé fronty - a tento článek mi úplně rozbil koncept toho mého vystoupení . ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s4
Ten článek se jmenuje ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s5
Když se kácí Babiš , létají třísky . ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s6
Nevím , kdo z vás měl možnost si ho přečíst . ps2013-049-06-001-211.u6.p1.s7
Já bych s dovolením pár prvních vět toho článku tady přečetl : ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s1
" Novele zákona o střetu zájmů , kterou má dnes schvalovat v závěrečném čtení Sněmovna , lze přiřadit pramálo lichotivé charakteristiky . ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s2
Je pokrytecká , je demotivující , je nefunkční . ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s3
Bylo by pravděpodobně lépe , kdyby neprošla . ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s4
Popořádku . ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s5
Pokrytecká je novela proto , že ač se předkladatelé usilovně tváří , že nejde o lex Babiš , ale o obecnou úpravu podnikání ministrů , je jasné , že na nikoho jiného než na předsedu ANO a majitele Agrofertu zákon namířen není . ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s6
Navrhované zákazy ovládat firmy a vlastnit média mají sice platit až od dalšího volebního období , jejich zjevným účelem ale je politiku znechutit Babišovi . ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s7
Žádný jiný magnát s vyjmenovaným portfoliem aktivit se " - zatím , to doplňuji já - " na politickém obzoru nerýsuje . ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s8
Psát zákony primárně namířené proti jedné osobě je vždy špatně . ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s9
Dál . ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s10
Demotivující je uchystaná novela proto , že bude odrazovat od politiky každého podnikatele . ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s11
Vstup do veřejného života by nevyhnutelně znamenal nutnost administrativních operací s vlastním majetkem bez ohledu na to , zda firma obchoduje se státem , nebo ne . ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s12
Jaký to má smysl ? ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s13
Chce se tím snad říci , že vlastnictví jako takové je podezřelé ? " ps2013-049-06-001-211.u6.p2.s14
A tak dále , a tak dále . ps2013-049-06-001-211.u6.p3.s1
Takže to jenom krátká citace z toho dnešního ranního článku , aniž bych to nějak chtěl komentovat . ps2013-049-06-001-211.u6.p3.s2
A nyní tedy k vlastnímu zákonu o střetu zájmu . ps2013-049-06-001-211.u6.p4.s1
Zákon o střetu zájmů platí v naší zemi od roku 2006 . ps2013-049-06-001-211.u6.p4.s2
Koalice se shodla , a hovořil tady o tom pan ministr Dienstbier , že je nutné ho změnit a zpřesnit zejména tak , aby politici transparentně přiznávali svůj majetek před vstupem do politiky , a nikoliv , jak je to nyní , až po ročním působení . ps2013-049-06-001-211.u6.p4.s3
Je pravda , že tento zákon je jednou z hlavních priorit vlády a přináší - nebo měl by přinést - ztransparentnění majetkových přiznání politiků a dalších veřejných funkcionářů , která budou podávána elektronicky , budou k dispozici občanům na centrálně vedené adrese před nástupem politika do funkce včetně sankcí za porušení tohoto zákona . ps2013-049-06-001-211.u6.p4.s4
Jen pro připomenutí , už jsem to tady říkal minule , chci sdělit , že naši poslanci po svém zvolení zveřejnili svůj majetek , aniž by je k tomu zákon vybízel . ps2013-049-06-001-211.u6.p4.s5
Takže z našeho pohledu zákon tak , jak jej předložila vláda , je dobrý a ty hlavní myšlenky , které jsme chtěli , jsou v něm obsaženy . ps2013-049-06-001-211.u6.p5.s1
Byly však podány pozměňovací návrhy jak opozičními , tak koaličními poslanci ve vzácné shodě kolegů Plíška a Chvojky . ps2013-049-06-001-211.u6.p5.s2
Tyto pozměňovací návrhy mají podle mého soudu jednoho společného jmenovatele , a to zabránit účasti na veřejném životě a politice lidem , kteří v životě něčeho dosáhli , něco vybudovali , vybudovali úspěšné firmy , které zaměstnávají lidi a platí daně . ps2013-049-06-001-211.u6.p5.s3
Tyto návrhy , které říkají , že člen vlády nesmí vlastnit majetek , nesmí vlastnit firmu , kterou celý život budoval , dávají jasný signál do naší veřejnosti . ps2013-049-06-001-211.u6.p5.s4
Když to přeložím do češtiny , tak říkají , že si tradiční politické strany a zejména naši koaliční partneři , sociální demokracie a KDU - ČSL , nepřejí úspěšné lidi v politice . ps2013-049-06-001-211.u6.p5.s5
Jasně tyto tradiční strany říkají : chceš jít do politiky , zbav se firmy , prodej ji , převeď na manželku , na děti , kamarády , na bílé nebo černé koně - to je vzkaz pro chovatele koní . ps2013-049-06-001-211.u6.p5.s6
Pokud tak neuděláš , tak se nám , tradičním politikům , kteří tady sedíme od školy , do politiky nepleť ! ps2013-049-06-001-211.u6.p6.s1
Vím , že moje vystoupení je zbytečné . ps2013-049-06-001-211.u6.p6.s2
Vím , že vás , kolegyně a kolegové , okrádám o čas . ps2013-049-06-001-211.u6.p6.s3
Jsem si toho vědom .