ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s7
V důvodové zprávě jsou čtyři varianty , ze kterých si ministerstvo v analýze RIA vybralo jednu , a pro jistotu tam dalo tabulku jenom k tomu jednomu přerozdělení , které si vybralo , a neukázalo tam , jak dopadly ty tři další . ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s8
A já bych to docela rád viděl , jak to bylo . ps2013-049-04-006-065.u8.p2.s9
Ale vím , že ty přípravy byly velmi seriózní , a samozřejmě jednotlivé pojišťovny si to velmi hlídají , protože to je jejich klíčový chleba , dostávat peníze . ps2013-049-04-006-065.u8.p3.s1
Poslední věc k této problematice , kterou zmíním , je ta , že to přerozdělování se vyvíjelo . ps2013-049-04-006-065.u8.p3.s2
Ono bylo úplně jiné na začátku vzniku zdravotního pojištění a vedlo k extrémním rozdílům mezi zdravotními pojišťovnami v tom smyslu , že ty pojišťovny , které měly bohaté a zdravé pacienty , byly strašně bohaté a ty pojišťovny , které měly chudé a nemajetné pacienty , byly také chudé . ps2013-049-04-006-065.u8.p3.s3
Takže postupně se ta indexace zpřesňovala . ps2013-049-04-006-065.u8.p3.s4
Ještě my za náměstka Noska jsme upřesňovali indexy pro vysoce náročné pacienty a stále to nebylo dost . ps2013-049-04-006-065.u8.p3.s5
A tenhle systém podle zkušeností z Holandska by to měl doladit . ps2013-049-04-006-065.u8.p3.s6
Proto už to doladění po tom dlouhodobém upřesňování teď dělá jenom ta promile , která pan poslanec Stanjura zmiňoval . ps2013-049-04-006-065.u8.p4.s1
Tolik tedy k pohledu na ten systém , který je dobrý v tom , že prostě zvýhodňuje pro pojišťovny ty nejhorší , nejnemocnější , nejdražší pacienty a ti jsou potom předmětem boje těch pojišťoven o ně , takže se vlastně nebojuje o ty bohaté , ale o ty , kteří nejvíc potřebují péči pojišťoven . ps2013-049-04-006-065.u8.p5.s1
A dovolte mi , abych zmínil ještě jednu věc , a udělám to takovým malým rýpnutím do ministerstva . ps2013-049-04-006-065.u8.p5.s2
V důvodové zprávě je velmi důkladně popsáno , jak strašně opatrně se zachází s osobními daty a jak jsou dobře chráněna . ps2013-049-04-006-065.u8.p5.s3
Protože ta data živá , ostrá , s rodnými čísly jdou z pojišťovny nejdříve na ÚZIS , ten je anonymizuje a pak už s nimi nikdo na tom ministerstvu nemůže dělat nic , co by je mohlo zneužít . ps2013-049-04-006-065.u8.p5.s4
Tak mně přišlo tohle zdůvodňování trošku legrační , protože samozřejmě ÚZIS je podřízenou organizací ministerstva a může si s nimi dělat , co chce . ps2013-049-04-006-065.u8.p5.s5
Je to důvod , proč my jsme protestovali proti zavedení toho velkého bratra , toho obřího registru . ps2013-049-04-006-065.u8.p5.s6
Ale je to passé , registr prošel , takže to je jenom postesknutí ex post nad touhle problematikou . ps2013-049-04-006-065.u8.p5.s7
Děkuji . ps2013-049-04-006-065.u9.p1.s1
Děkuji poslanci Leoši Hegerovi . ps2013-049-04-006-065.u9.p1.s2
Ještě než budeme pokračovat , došlo omluva ministra vnitra Milana Chovance od 12.30 hodin z dnešního odpoledního jednání z pracovních důvodů . ps2013-049-04-006-065.u9.p2.s1
Dále v rozpravě faktické poznámky . ps2013-049-04-006-065.u9.p2.s2
Nejdříve pan poslanec Stanjura , poté pan kolega Plzák . ps2013-049-04-006-065.u9.p2.s3
Prosím , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s1
Není úplně jednoduché pro mě argumentovat proti dvěma ministrům zdravotnictví , současnému a bývalému . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s2
Ale mluvil jsem pouze o tom vzorci a myslím si , že nemusí být a nehrozí zneužití ze strany vlády či Ministerstva zdravotnictví , že si nakreslí zase úplně jiné vzorce , protože by se zesměšnily v té odborné obci a mezi těmi , kteří to modelují . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s3
Ty povinnosti , jak to má vypadat a která data se mají předávat , jsou definovány v samotném zákoně , ne v té příloze . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s4
Takže já věřím , že se o tom ještě povede debata a že možná najdeme cestu , protože jinak , ruku na srdce , hlasujeme úplně naslepo . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s5
V této části , pokud to tam zůstane , hlasujeme úplně naslepo . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s6
A to není potřeba . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s7
A jediné , a to dávám k úvaze a jsem v tom laik , ale prostě pouhá dvě promile z celkového objemu mi přijde , že je to skoro jedno . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s8
Já se omlouvám , vím , že je to půl miliardy . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s9
Překvapilo mě , jak je to málo . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s10
Očekával jsem , že to číslo bude vyšší , že ti spoluobčané , kteří bohužel trpí chronickou nemocí , nikdo jim to nepřeje , že pouhá dvě promile mi nepřijde , že to spustí souboj těch pojišťoven , aby zrovna tito . . . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s11
Možná že ano , jen říkám , že jsem překvapený , že to číslo je poměrně malé . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s12
Jako laik bych očekával číslo vyšší , ale nijak ho nezpochybňuji , jestli si rozumíme . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s13
Nechci o tom vést polemiku , jestli to číslo je dobře , nemám důvod tomu nevěřit . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s14
Jen to berte jako konstatování , že to není tolik . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s15
Člověk by očekával . . . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s16
Ten zákon se složitě vyjednával , pokud se chystá šest let a bavíme se o dvou promile , tak si myslím , že to není úplně očekávatelný výsledek . ps2013-049-04-006-065.u10.p1.s17
Ale jak říkám , nezpochybňuji to . ps2013-049-04-006-065.u11.p1.s1
Děkuji . ps2013-049-04-006-065.u11.p1.s2
Nyní faktická poznámka pana poslance Pavla Plzáka , poté řádnou přihlášku pan ministr zdravotnictví . ps2013-049-04-006-065.u11.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . ps2013-049-04-006-065.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-049-04-006-065.u12.p1.s2
Vážené kolegyně a kolegové , já jsem se přihlásil k poznámce , protože jsem čekal , že to , co chci říct , zazní z úst mých předřečníků . ps2013-049-04-006-065.u12.p2.s1
Tento zákon je přesně dokladem toho , že bychom si mohli projednávání takovýchto zákonů ušetřit , pokud bychom měli opravdu systém , že peněžní prostředky shromážděné v systému veřejného zdravotního pojištění bude obhospodařovat jeden orgán , ať tomu říkáme pojištění , nebo daň , všichni víme , o čem mluvím . ps2013-049-04-006-065.u12.p3.s1
Chtěl jsem se zeptat pana ministra , jestli už nepřišel čas na širší politickou diskusi i tady ve Sněmovně směřovat systém tímto směrem . ps2013-049-04-006-065.u12.p3.s2
On nám opravdu slíbil , že se pokusí předložit něco ve smyslu dobrovolné spoluúčasti , kde by potom bylo pole pro působení komerčních pojišťoven . ps2013-049-04-006-065.u12.p3.s3
Chtěl bych se pana ministra zeptat , jaký je jeho názor na tuto věc a jestli do budoucna o tom uvažuje , protože to trošku slíbil i nám na klubu , a kdy ten čas přijde . ps2013-049-04-006-065.u12.p3.s4
Děkuji . ps2013-049-04-006-065.u13.p1.s1
Děkuji panu kolegu Plzákovi za dodržení času k faktické poznámce . ps2013-049-04-006-065.u13.p1.s2
Nyní pan ministr Němeček , ještě předtím došlá omluva od poslance Tomio Okamury do konce jednacího dne . ps2013-049-04-006-065.u13.p1.s3
Prosím , pane ministře , máte slovo . ps2013-049-04-006-065.u14.p1.s1
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolím si zareagovat na některé poznámky , které tady byly vyřčeny v rámci debaty , co se týká toho , jestli tam skutečně musí být ten výpočet v tom zákoně , nebo nemusí . ps2013-049-04-006-065.u14.p1.s2
Já se přiznám , já to nevím , já jsem tu skutečně dal na doporučení legislativců , kteří byli vedeni tou logikou , kterou tady uvedl už pan docent Heger , že skutečně z těch výpočtů a vzorců vyplývá povinnost platby a povinnost musí být v zákoně . ps2013-049-04-006-065.u14.p1.s3
Nicméně slibuji , že se znovu zeptám , jestli tomu tak skutečně musí být , a v rámci debaty ve výboru se té věci budeme věnovat . ps2013-049-04-006-065.u14.p2.s1
Jestli ta změna není příliš malá z hlediska motivace . ps2013-049-04-006-065.u14.p2.s2
Přiznám se , že jsme v tomto trochu konzervativní , že jsme skutečně nechtěli tu změnu z hlediska kvalitativní změny kvantitativně poměrně výrazně rozšířit , aby to náhodou nezpůsobilo nějaké zásadnější otřesy v systému . ps2013-049-04-006-065.u14.p2.s3
Tak tady skutečně ano , je to menší změna , ale myslím si , že je to takto správné , že bychom úplně neměli to brát metodou pokus - omyl . ps2013-049-04-006-065.u14.p2.s4
Nicméně na základě zkušeností , a myslím si , že kolegové mi dají za pravdu , že pro zdravotní pojišťovny i ty sumy v řádu stovek milionů korun budou zajímavé k tomu , aby je motivovaly . ps2013-049-04-006-065.u14.p2.s5
To , co je podle mě na tom zákoně úplně nejpodstatnější , aby se začaly konečně starat o ty chronicky nemocné pacienty , aby začaly přicházet s aktivními programy péče o chroniky , jako jsou diabetici , jako jsou další velké skupiny , tak jako to dělají zdravotní pojišťovny v jiných zemích . ps2013-049-04-006-065.u14.p2.s6
A to si myslím , že je na tom to nejdůležitější . ps2013-049-04-006-065.u14.p2.s7
Pokud toto úspěšně zavedeme a nevyvolá to nějaké zásadní otřesy v systému , tak si myslím , že po čase přijde prostor na to , aby např . ta změna byla větší i z hlediska objemu , ale myslím , že takto je to správné . ps2013-049-04-006-065.u14.p3.s1
Co se týče toho zákona , který by nějakým způsobem podobně , jako je tomu u léků , i u zdravotnických prostředků vymezoval to , co se hradí , a to , co se nehradí , tak ta změna bohužel narazila na poměrně výrazné připomínky ze strany i organizací zdravotně postižených , z organizací dalších , takže předpokládáme , že teď na podzim bychom ji dokončili a předložili . ps2013-049-04-006-065.u14.p3.s2
To je odpověď , ke které jsem byl vyzván . ps2013-049-04-006-065.u14.p3.s3
Takže je to bohužel komplikovanější , než jsme si mysleli , a ohlas veřejnosti , které se to týká , je veliký . ps2013-049-04-006-065.u14.p3.s4
Takže si myslím , že ještě letos na podzim s tímto zákonem přijdeme . ps2013-049-04-006-065.u15.p1.s1
Děkuji panu ministru zdravotnictví za vystoupení v rozpravě . ps2013-049-04-006-065.u15.p1.s2
Ptám se , kdo další , protože žádnou další písemnou přihlášku nemám . ps2013-049-04-006-065.u15.p1.s3
Z místa se nikoho hlásit nevidím , rozpravu končím . ps2013-049-04-006-065.u15.p1.s4
Ptám se , jestli je zájem o závěrečná slova , pane ministře ? ps2013-049-04-006-065.u15.p1.s5
Není tomu tak . ps2013-049-04-006-065.u15.p1.s6
Pan zpravodaj ? ps2013-049-04-006-065.u15.p1.s7
Není tomu tak . ps2013-049-04-006-065.u15.p1.s8
Nebyl žádný návrh na hlasování k vrácení nebo zamítnutí , budeme se tedy zabývat návrhy na přikázání výborům k projednání . ps2013-049-04-006-065.u15.p2.s1
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu . ps2013-049-04-006-065.u15.p2.s2
Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu výboru ? ps2013-049-04-006-065.u15.p2.s3
Není tomu tak , můžeme tedy rozhodnout . ps2013-049-04-006-065.u15.p3.s1
Protože se změnil stav ve sněmovně , všechny vás odhlásím , požádám vás o novou registraci , prosím , přihlaste se svými identifikačními kartami . ps2013-049-04-006-065.u15.p4.s1
Jakmile se ustálí počet přihlášených , vím , že část je ještě v předsálí , tak rozhodneme v hlasování číslo 141 o přikázání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu . ps2013-049-04-006-065.u15.p5.s1
Zahájil jsem hlasování číslo 141 a ptám se , kdo je pro . ps2013-049-04-006-065.u15.p5.s2
Kdo je proti ? ps2013-049-04-006-065.u15.p5.s3
Děkuji vám . ps2013-049-04-006-065.u15.p6.s1
Hlasování pořadové číslo 141 . ps2013-049-04-006-065.u15.p6.s2
Z přítomných 100 poslanců pro 98 , proti nikdo . ps2013-049-04-006-065.u15.p6.s3
Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání zdravotnímu výboru jako garančnímu výboru . ps2013-049-04-006-065.u15.p7.s1
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalším výborům . ps2013-049-04-006-065.u15.p7.s2
Má někdo návrh na přikázání dalším výborům ? ps2013-049-04-006-065.u15.p7.s3
Výpočty se určitě odehrají ve výboru zdravotním , nikoli rozpočtovém , takže nikdo nic nenavrhuje . ps2013-049-04-006-065.u15.p7.s4
Můžeme tedy skončit tento bod . ps2013-049-04-006-065.u15.p7.s5
Děkuji panu ministru zdravotnictví , děkuji zpravodaji a konstatuji , že tento návrh byl přikázán zdravotnímu výboru jako výboru garančnímu a nebyl přikázán žádným dalším výborům . ps2013-049-04-006-065.u15.p7.s6
Lhůta k projednání zůstává podle zákona 60 dnů . ps2013-049-04-006-065.u15.p8.s1
Dalším bodem našeho jednání v prvním čtení je přerušený bod