ps2013-049-04-004-063.u6.p5.s3
Dvojkolejnost je možnost vzdělávat se jako diplomovaná specialistka v nástavbě na střední školu nebo jako bakalářka , a nepodařilo se ji nikdy zlikvidovat , tu dvojkolejnost , přestože nyní se bude ministerstvo pokoušet tu dvojkolejnost zlikvidovat u jiných povolání alespoň , ale naopak ta dvojkolejnost se rozšiřuje na trojkolejnost . ps2013-049-04-004-063.u6.p6.s1
Já nejsem nepřítelem toho čtyři plus jedna a říkal jsem , že ho možná půjde vykultivovat postupně , ale paradox té trojkolejnosti je hodně nešťastný . ps2013-049-04-004-063.u6.p6.s2
Znovu to zopakuji . ps2013-049-04-004-063.u6.p6.s3
Středoškolačka s jednoročním kurzem na vyšší odborné škole bude ekvivalentní gymnazistce s tříletým kurzem na vyšší odborné škole . ps2013-049-04-004-063.u6.p6.s4
To tedy budiž . ps2013-049-04-004-063.u6.p6.s5
Ta gymnazistka nemá zdravotnickou středoškolskou průpravu , jenom má širší všeobecné vzdělání . ps2013-049-04-004-063.u6.p6.s6
Ale aby toto bylo ekvivalentní , ten čtyři plus jedna , vysokoškolskému vzdělání , byť nižšímu bakalářskému , to já pokládám prostě za anomálii . ps2013-049-04-004-063.u6.p6.s7
Jednotný produkt vzdělávání , to je všeobecná sestra , plně kvalifikovaná , který vzniká trojím různým způsobem na třech úrovních , ukazuje , že v našem systému je něco špatné . ps2013-049-04-004-063.u6.p6.s8
Buďto je bakalářské vzdělání k ničemu a je zbytečné a jen potvrzuje všudypřítomnou inflaci vzdělávání v našem prostředí , a pokud k ničemu není a má svůj význam , budeme se pak vzájemně klamat , že pracovnice se středoškolským vzděláním a jednoročním kurzem je na stejné úrovni jako vysokoškolák . ps2013-049-04-004-063.u6.p6.s9
Byl bych schopen pochopit , kdyby navrhovatelé systému čtyři plus jedna přišli s tím , že takovéto sestry různými kanály vznikající budou trošku diferencované , například ty s nižším stupněm vzdělání budou muset mít třeba o něco více praxe , než budou smět nastoupit do specializačního vzdělávání , nebo vznikne nějaký podobný mechanismus třeba v nástupní praxi , ale nic podobného tam naznačeno není . ps2013-049-04-004-063.u6.p7.s1
Ještě zdůrazním , že samo ministerstvo tu dvojkolejnost kritizovalo a v důvodové zprávě je naprosto skvěle ta dvojkolejnost definovaná . ps2013-049-04-004-063.u6.p7.s2
Jde o stav , kdy pro jedno a totéž zdravotnické vzdělávání probíhá vzdělávání ve dvou vzdělávacích úrovních , aniž by se od sebe podstatně odlišovala jejich obsahová náplň , a absolventi tak získávají shodné kompetence . ps2013-049-04-004-063.u6.p7.s3
Současný systém tak umožňuje pokračovat v jednotlivých stupních kvalifikačního vzdělávání bez cíle zvýšení kompetencí . ps2013-049-04-004-063.u6.p7.s4
Jinými slovy , diplomovaná sestra velmi často pokračuje v kvalifikačním studiu totožného povolání cíleného k týmž kompetencím v bakalářském studijním programu a stát hradí tuto kvalifikaci dvakrát . ps2013-049-04-004-063.u6.p7.s5
Prostě je to samozřejmě atraktivní pro šikovnější mladé dámy , že chtějí získat vysokoškolské vzdělání . ps2013-049-04-004-063.u6.p7.s6
Když už to vzdělání na stejné úrovni mají , tak to není tak obtížné a přece jenom to vysokoškolské vzdělávání má nějaký zvuk a vede k této anomálii . ps2013-049-04-004-063.u6.p7.s7
To zde říkal už pan ministr Němeček , ministerstvo se rozhodlo tu dvojkolejnost potlačit na příklad u záchranářů a jiných povolání , ale u sester přináší trojkolejnost . ps2013-049-04-004-063.u6.p8.s1
To bylo asi to hlavní , co jsem chtěl říct . ps2013-049-04-004-063.u6.p9.s1
Ještě jsou tady dva další problémy . ps2013-049-04-004-063.u6.p9.s2
Jednak pokládám specializační vzdělávání za problém . ps2013-049-04-004-063.u6.p9.s3
Důvodová zpráva říká , že nyní je právní úprava specializačního vzdělávání místy nejednoznačná , nepřesná , vykazuje mezery , například chybí úprava dokončení započatého specializačního vzdělávání atd . ps2013-049-04-004-063.u6.p9.s4
Novela to zčásti řeší . ps2013-049-04-004-063.u6.p9.s5
Uvedené nedostatky napravuje , ale přitom legislativní ošetření specializací zůstává i nadále zcela jiné , než to dělá zákon o vzdělávání lékařů , i když ta problematika je velmi analogická . ps2013-049-04-004-063.u6.p9.s6
Místo vyhláškou je v nelékařském zákoně definice specializačních směrů určována nařízením vlády a takové věci jako struktura oborů , délka vzdělávání , vstupní podmínky , vytváření studijních náplní jsou v tom zákoně pojednány odlišně než v zákoně o vzdělávání lékařů , což zbytečně komplikuje zdravotnickou legislativu , a byla teď možnost to nějakým způsobem napravit . ps2013-049-04-004-063.u6.p10.s1
Poslední kritickou poznámku mám k nomenklatuře zdravotnických povolání . ps2013-049-04-004-063.u6.p10.s2
Strukturu těch povolání určuje hlava II zákona a v dílu 1 , kde jsou ilustrativně zařazené obory na úrovni sester , jsou to pracovníci , kteří k samostatnosti nepotřebují specializovanou způsobilost . ps2013-049-04-004-063.u6.p10.s3
Nepotřebují další atestační vzdělání . ps2013-049-04-004-063.u6.p10.s4
V díle 2 jsou zdravotníci , kteří mají vyšší vzdělání nelékařské , magisterské , ale zdravotnického směru a jsou to složitější povolání , která se blíží těm lékařským , a ti potřebují specializační vzdělávání . ps2013-049-04-004-063.u6.p10.s5
Například kliničtí psychologové nebo fyzioterapeuti . ps2013-049-04-004-063.u6.p10.s6
V dalším dílu 3 jsou potom pracovníci s nižším zdravotnickým vzděláváním , kteří musejí být vždy pod dohledem . ps2013-049-04-004-063.u6.p10.s7
Tento systém vytváří tedy jakousi čtyřstupňovou hierarchii . ps2013-049-04-004-063.u6.p11.s1
Já to trošku zvulgarizuji a zjednoduším , ale ty stupně , řekněme , že jsou - lékař stojí nejvýše , pak je magistr s atestací , například ten psycholog nebo fyzioterapeut , máme u nás šéfa kliniky fyzioterapeutické a podobně , v další kategorii jsou sestry , záchranáři , zdravotní laboranti a ve čtvrté jsou pracovníci , kteří musejí být pod dohledem . ps2013-049-04-004-063.u6.p11.s2
Ale logika pojmenování těch pacientů je špatná . ps2013-049-04-004-063.u6.p11.s3
V kategorii pod dohledem , tedy té nízké , máme pracovníka , který se jmenuje laboratorní asistent , anebo pracovníka , který se jmenuje autoptický alias pitevní laborant . ps2013-049-04-004-063.u6.p11.s4
Zatímco ve vyšší kategorii bez dohledu je RTG asistent a zdravotní laborant . ps2013-049-04-004-063.u6.p11.s5
Kdyby bylo možné promítnout jednoduchou tabulkou , nebylo by to tak složité , ale laborant je někdy vyšší kategorii než asistent a někdy je tomu zase naopak . ps2013-049-04-004-063.u6.p11.s6
Tohle přinejmenším by bylo potřeba ještě upravit . ps2013-049-04-004-063.u6.p11.s7
Navíc do té jednoduché logiky nezapadá ani specializační vzdělávání kategorie sester , které sice specializační vzdělávání mají , ale není povinné a zákon nikde nedefinuje , k čemu vlastně má sloužit . ps2013-049-04-004-063.u6.p12.s1
Možná nomenklatura a jasná hierarchie jsou jenom formality , ale jejich sjednocení by výrazně usnadnilo chápání logiky zákona , personalisté by to měli jednodušší vysvětlovat , který pracovník je - když budeme mluvit v armádní terminologii - generál , který je důstojník , který je poddůstojník . ps2013-049-04-004-063.u6.p12.s2
A dnes tato nemožnost se v tom vyznat mate zejména i pacienty . ps2013-049-04-004-063.u6.p13.s1
Tolik mé připomínky . ps2013-049-04-004-063.u6.p13.s2
Já jen na konec , abych řekl něco optimistického , tak se budu snažit ten zákon potvrdit . ps2013-049-04-004-063.u6.p13.s3
Kdyby se podařilo ještě ve spolupráci s ministerstvem něco upravit , bylo by to fajn , hlavně v tom smyslu , aby ta diferenciace sester s vyšším vzděláváním byla trochu jasnější . ps2013-049-04-004-063.u6.p13.s4
Děkuji . ps2013-049-04-004-063.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Hegerovi . ps2013-049-04-004-063.u7.p1.s2
Nyní tu mám dvě faktické poznámky . ps2013-049-04-004-063.u7.p1.s3
S první faktickou poznámkou pan poslanec Kasal , po něm pan poslanec Plzák . ps2013-049-04-004-063.u7.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2013-049-04-004-063.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-049-04-004-063.u8.p1.s2
Já si předřečníka velmi vážím , nicméně s tím , co tady zaznělo , nemůžu zásadně souhlasit a mám několik poznámek . ps2013-049-04-004-063.u8.p2.s1
K tomu , co tady zaznělo ohledně vzdělávání . ps2013-049-04-004-063.u8.p2.s2
Já si naopak myslím , že je anomálie , aby zdravotní sestry studovaly sedm let . ps2013-049-04-004-063.u8.p2.s3
Tady nejde o tu délku samotnou , ale o obsah . ps2013-049-04-004-063.u8.p2.s4
A jestliže se přímo bavíte s těmi , které se vzdělávají , tak vám říkají : my tam dva roky sedíme a učíme se to samý , co už jsme se učili předtím . . . ps2013-049-04-004-063.u8.p2.s5
Takže de facto to je velmi drahý systém na vzdělávání sester . ps2013-049-04-004-063.u8.p2.s6
To je jedna věc . ps2013-049-04-004-063.u8.p3.s1
Druhá věc . ps2013-049-04-004-063.u8.p3.s2
I ten obsah . ps2013-049-04-004-063.u8.p3.s3
Jestliže zdravotní sestra , po které chceme , aby nás ošetřovala , má jednu ze zkoušek nebo ze zkušebních otázek u koncové zkoušky , co to je Zdraví 2020 , tak to si myslím , že je opravdu pro nás , abychom dělali plán , jakým způsobem chceme působit na společnost , a ne aby na tu otázku musely odpovídat zdravotní sestřičky , pro které to vůbec není . ps2013-049-04-004-063.u8.p4.s1
Co se týká délky vzdělávání i ve vztahu k EU . ps2013-049-04-004-063.u8.p4.s2
Já jsem měl tu možnost , že jsem byl Poslaneckou sněmovnou vyslán do Německa na služební cestu , a tam jsem se ptal náměstka ministra zdravotnictví . ps2013-049-04-004-063.u8.p4.s3
Zdravotní sestry v Německu se učí tři roky . ps2013-049-04-004-063.u8.p4.s4
Takže asistent , který přejde kopečky , se tam během půlročního kurzu stává šéfem a vede některé týmy , které tady ten asistent - v zásadě tu práci potom ani nemůže vykonávat . ps2013-049-04-004-063.u8.p4.s5
Takže si myslím , že bychom měli opravdu zredukovat jak tu délku , tak náplň , aby opravdu to bylo pro ty dotyčné , kteří se přihlásí , atraktivní . ps2013-049-04-004-063.u8.p5.s1
A ještě k těm asistentům . ps2013-049-04-004-063.u8.p5.s2
Nejsou na jednu stranu zaměstnatelní v menších nemocnicích , protože tam není , kdo by za nimi stál . ps2013-049-04-004-063.u8.p5.s3
A když byla konference tady v Praze , tak nám bylo řečeno , že 90 % asistentů chce jít dál studovat . ps2013-049-04-004-063.u8.p5.s4
Takže oni , když mají hodnotu toho asistenta , stejně chtějí potom studovat vysokou školu . ps2013-049-04-004-063.u8.p5.s5
Děkuji . ps2013-049-04-004-063.u9.p1.s1
Děkuji panu poslanci . ps2013-049-04-004-063.u9.p1.s2
S další faktickou poznámkou pan poslanec Plzák . ps2013-049-04-004-063.u9.p1.s3
Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . ps2013-049-04-004-063.u10.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-049-04-004-063.u10.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , pane ministře , já jsem se přihlásil k faktické poznámce také na vystoupení pana docenta Hegera . ps2013-049-04-004-063.u10.p1.s3
On řekl , že to podstatné v jeho projevu zaznělo . ps2013-049-04-004-063.u10.p1.s4
Ale já jsem pořád čekal , že řekne to podstatné , a to podstatné tam podle mě nezaznělo . ps2013-049-04-004-063.u10.p1.s5
Tu vyšší úroveň vzdělávání sestrám přece nikdo nebere . ps2013-049-04-004-063.u10.p1.s6
Jenom prostě nebude povinná . ps2013-049-04-004-063.u10.p1.s7
Řeknu vám vlastní příklad . ps2013-049-04-004-063.u10.p1.s8
Od nás téměř všechny sestry z nemocnice studují v Bratislavě na soukromé škole . ps2013-049-04-004-063.u10.p1.s9
Stojí je to peníze , stojí je to čas . ps2013-049-04-004-063.u10.p1.s10
A když ve výsledku už asi před dvěma lety , kdy se o tomhle začalo mluvit , byla tehdejší hlavní sestra z ministerstva u nás , měla plnou jídelnu sester a zeptala se , zda jim vyhovuje současný systém , nebo by se chtěly vrátit k tomu původnímu , čtyři roky zdravotní školy a potom práce , všechny bez výjimky se přihlásily k tomu původnímu systému . ps2013-049-04-004-063.u10.p1.s11
Takže jenom tohle na okraj . ps2013-049-04-004-063.u10.p2.s1
A co se týče těch kompetencí , jestliže sestry volají , kompetence jim prostě udělí oddělení . ps2013-049-04-004-063.u10.p2.s2
A jestli sestra chce mít takové kompetence , že chce diagnostikovat a léčit , tak se nezlobte , ať si vystuduje lékařskou fakultu . ps2013-049-04-004-063.u10.p2.s3
Děkuji . ps2013-049-04-004-063.u11.p1.s1
Děkuji panu poslanci . ps2013-049-04-004-063.u11.p1.s2
S další faktickou poznámkou pan poslanec Kasal . ps2013-049-04-004-063.u12.p1.s1
Děkuji . ps2013-049-04-004-063.u12.p1.s2
Já ještě doplním své předchozí vystoupení . ps2013-049-04-004-063.u12.p1.s3
Jde také o to , že ty vysoké školy vychovávají povětšinou ošetřovatelské týmy . ps2013-049-04-004-063.u12.p1.s4
Já si dovolím říct , že jsou to ošetřovatelské terorizační týmy , které vymýšlejí neskutečné množství administrativy a papírů a zahlcují tím zdravotní systém . ps2013-049-04-004-063.u12.p1.s5
A ty sestřičky místo toho , aby se opravdu věnovaly pacientům , jenom papírují a vypisují papíry . ps2013-049-04-004-063.u12.p1.s6
Děkuji . ps2013-049-04-004-063.u13.p1.s1
Děkuji panu poslanci . ps2013-049-04-004-063.u13.p1.s2
To byla zatím poslední faktická poznámka . ps2013-049-04-004-063.u13.p1.s3
Další do obecné rozpravy je přihlášená paní poslankyně Jana Hnyková . ps2013-049-04-004-063.u13.p1.s4
Prosím , paní poslankyně , máte slovo . ps2013-049-04-004-063.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-049-04-004-063.u14.p1.s2
Já si nasadím brýle a hned se tomu začnu věnovat .