ps2013-049-04-001-050.u6.p3.s8
V těchto výborech je vysoký počet zákonodárců volených jednotlivými frakcemi . ps2013-049-04-001-050.u6.p3.s9
Oba výbory sice pracují na sobě nezávisle , důležité je ovšem nastavení důvěry mezi službami a kontrolními orgány . ps2013-049-04-001-050.u6.p3.s10
Oba výbory spolu spolupracují pouze v případě rozpočtů a hospodářských plánů . ps2013-049-04-001-050.u6.p3.s11
Výbory podléhají povinnosti přísného utajení . ps2013-049-04-001-050.u6.p3.s12
Vedle parlamentní kontroly existuje vlastní pravomoc soudů vůči spisům služeb , což je spíše preventivní právní ochrana proti opatření služeb . ps2013-049-04-001-050.u6.p3.s13
A také existuje nezávislá komise pro dozor nad službami provádějící kontrolu služebních předpisů . ps2013-049-04-001-050.u6.p4.s1
Závěrem mého vystoupení je třeba říci , že přesto , že jsou kontrolní mechanismy rozdílné , tak problémy , které nastávají při vlastní kontrole , jsou ve všech státech v zásadě stejné . ps2013-049-04-001-050.u6.p4.s2
Je to rozpor mezi utajením a veřejnou kontrolou . ps2013-049-04-001-050.u6.p4.s3
Ve všech státech existují vlastní výkonné kontroly , tak jako parlamentní kontrola . ps2013-049-04-001-050.u6.p4.s4
Nikde ale není parlamentní kontrola dostatečná . ps2013-049-04-001-050.u6.p4.s5
Zvláštní pozornost je třeba věnovat kontrole rozpočtů zpravodajských služeb . ps2013-049-04-001-050.u6.p4.s6
Lze konstatovat , že efektivita kontroly stojí a padá s důvěrou služeb v kontrolní instance . ps2013-049-04-001-050.u6.p4.s7
Pokud není zajištěno skutečné utajení , nemůže být vykonávána efektivní kontrola . ps2013-049-04-001-050.u6.p4.s8
A proto je na zodpovědnosti parlamentu za to , že se postará , aby v jejich kontrolních orgánech nemohly vzniknout bezpečnostní mezery . ps2013-049-04-001-050.u6.p4.s9
Děkuji za pozornost . ps2013-049-04-001-050.u7.p1.s1
Já vám také děkuji . ps2013-049-04-001-050.u7.p1.s2
Nyní řádně přihlášený pan poslanec Benda . ps2013-049-04-001-050.u7.p1.s3
Připraví se pan poslanec Gabal . ps2013-049-04-001-050.u7.p1.s4
Prosím , pane poslanče . ps2013-049-04-001-050.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane premiére , páni ministři , dámy a pánové , mám před sebou jeden z poměrně důležitých návrhů zákona . ps2013-049-04-001-050.u8.p1.s2
Ale začnu tím , že poděkuji panu premiérovi , že opravdu se jednalo o návrh zákona , který byl komunikován napříč touto Poslaneckou sněmovnou velmi důkladně , velmi pečlivě . ps2013-049-04-001-050.u8.p1.s3
Jsem rád , že pan premiér si uvědomuje , že to je věc , kterou je třeba řešit tak , aby se nestala politickým střetnutím , že prostě tajné služby nejsou věc , které patří do oblasti politických střetnutí , a jejich kontrola už vůbec ne . ps2013-049-04-001-050.u8.p1.s4
Jsem rád , že se celou dobu takto choval , a musím říct , že to jednání , které probíhalo tady napříč politickým spektrem a kde každý našel trochu svůj úhel pohledu , bylo mimořádně užitečné pro nás pro všechny a pro pochopení toho , jak služby vůbec lze kontrolovat , resp . jak lze dosáhnout stavu , kdy služby budou ještě akceschopné , ještě důvěryhodné vůči svým zahraničním partnerům , a přesto bude nějaký způsob možnosti překontrolovat , kdybychom měli pocit , že některá ze služeb ulítává mimo pravidla hry , přesto takový způsob bude existovat . ps2013-049-04-001-050.u8.p2.s1
Myslím , že návrh je velmi vyvážený a velmi rozumný . ps2013-049-04-001-050.u8.p2.s2
V žádném případě nezpochybňuji celkovou koncepci jak orgánů kontroly prvního stupně , tak toho zvláštního kontrolního orgánu . ps2013-049-04-001-050.u8.p2.s3
Jenom chci upozornit na několik problémů , které se tam dostaly víceméně v průběhu úřednického projednávání mezi definitivním uzavřením , řekněme , politické shody na této Sněmovně a jednáním vlády , kdy to jde vždycky do těch úředních koleček , která si tam někdy vnáší své úřední myšlenky . ps2013-049-04-001-050.u8.p3.s1
Já bych řekl , že tady se stala taková zvláštní kombinace , kdy původní představa , se kterou pan premiér odcházel ze Sněmovny a posílal návrh zákona do připomínkového řízení , byla taková , že těch pět členů kontrolního orgánu budou nějaké zvláštní vybrané osobnosti , řekněme většinou na závěr své politické , úřednické , soudcovské , státně zastupitelské nebo nějakým způsobem se státem spjaté kariéry , kteří budou nějak zaplaceni a budou v podstatě v pohotovosti , kdyby se něco dělo . ps2013-049-04-001-050.u8.p3.s2
V průběhu projednávání na námitky Ministerstva financí - a tady nemyslím vůbec , že by to byly osobní námitky pana ministra financí , z toho bych ho fakt nevinil , ale prostě klasického úředního šimla , se řeklo no , nemůžou přece mít moc peněz , když nemají moc práce , tak jim dáme nějaký paušál . . . ps2013-049-04-001-050.u8.p3.s3
On už sám paušál 20 tisíc , který se tady navrhuje , daný do zákona , je něco velmi nestandardního a byla to jedna z věcí , která byla jednoznačně kritizována na tom odborném semináři , ať v žádném případě nedáváme do zákonů přesné částky platů , protože z toho se zblázníme . ps2013-049-04-001-050.u8.p3.s4
Myslím , že to je základní problém , který budeme muset nějak vyřešit . ps2013-049-04-001-050.u8.p3.s5
Já bych se klidně klonil k tomu , ať ta paušální částka je vyšší a odvíjí se od něčeho jiného . ps2013-049-04-001-050.u8.p4.s1
Ale současně se prosadilo , že člen takového kontrolního orgánu má spoustu neslučitelností - soudce , jakéhokoli politika , tzn . Sněmovna , Senát , vláda , ale dokonce překvapivě i zastupitelstva měst a obcí , zastupitelstva krajů , ale zato není neslučitelná se státní službou . ps2013-049-04-001-050.u8.p4.s2
Z toho mám trochu obavu , a proto říkám , že si tady lehce řehtal úřední šiml , že si to prostě napsali nebo připsali ti jednotliví bezpečnostní experti na ministerstvech k obrazu svému s představou , že ještě když je tam první požadavek prověrky na přísně tajné , která je poměrně vysoká , že si tam vlastně do toho kontrolního orgánu sedne pár zasloužilých mužů ze státní služby , kteří budou mít těch 20 tisíc jako takový příjemný příspěvek k platu . ps2013-049-04-001-050.u8.p4.s3
Já si myslím , že takhle jsme to původně koncipované neměli , a budu chtít v průběhu projednávání , abychom jednak řekli nějakou rozumnou paušální náhradu a rozhodně ne stanovenou pevnou částkou v zákoně , abychom řekli podle mého názoru buď nevymezovat neslučitelnosti funkcí , anebo když , tak musí být neslučitelné i se státní službou . ps2013-049-04-001-050.u8.p4.s4
Buď řekneme , že to je možné , nebo se nemůžeme tvářit , že státní služba je něco jiného . ps2013-049-04-001-050.u8.p5.s1
A stejně tak trochu problém zůstává , že se vyžaduje vzdělání pouze v oboru právo . ps2013-049-04-001-050.u8.p5.s2
I tady si myslím , že chceme asi požadavek vysokoškolského vzdělání . ps2013-049-04-001-050.u8.p5.s3
Mně to osobně nevadí , ale jestli zrovna to musí být za každou cenu ausgrechnet hned jenom právníci , nebo by to mohly být i nějaké jiné vysokoškolsky vzdělané osoby , to myslím , že je ještě na úvahu . ps2013-049-04-001-050.u8.p6.s1
Budu každopádně navrhovat , aby návrh zákona kromě bezpečnostního výboru , kterému je přikazován , projednal ještě výbor pro obranu , protože pod něj spadá také jedna ze služeb , nebo minimálně jedna ze služeb . ps2013-049-04-001-050.u8.p6.s2
A byl bych rád , abychom ho přikázali i ústavněprávnímu výboru , abychom se zabývali některými ústavními souvislostmi . ps2013-049-04-001-050.u8.p6.s3
Tohle jsou moje , řekněme , lehké - a to říkám , že s panem premiérem to opravdu bylo dohodnuto , a myslím , že ten návrh je napsán velmi vyváženě - lehké výhrady k definitivnímu textu , který sem přišel a který si úředníci tak malinko překousali k obrazu svému . ps2013-049-04-001-050.u8.p6.s4
Myslím , že to je všechno opravitelné a zvládnutelné . ps2013-049-04-001-050.u8.p7.s1
Dovolte mi ale ještě jednu úvahu , řekněme , de lege ferenda pro budoucí úpravu , ale možná , že bychom se nad ní mohli zamyslet i v rámci tohoto návrhu zákona a pokusit se najít nějaké řešení . ps2013-049-04-001-050.u8.p8.s1
Všichni vnímáme , že služby a jejich výkon jsou věc , do které není možné příliš zasahovat , které opravdu probíhají v nějakém velmi odlišném režimu , protože v režimu tajném , v řadě případů i přísně tajném , v režimu vyměňování si informací se zahraničními službami , kde mimořádně závisí na tom , jestli ta služba má důvěru , že je opravdu neproniknutelná . ps2013-049-04-001-050.u8.p8.s2
A současně máme za sebou všichni zkušenost jara , resp . předlétí roku 2013 , kdy přijde do tajné služby Vojenského obranného zpravodajství policejní jednotka na základě povolení Okresního soudu v Ostravě a cosi tam hledá . ps2013-049-04-001-050.u8.p8.s3
Já jsem už tehdy byl hluboce přesvědčen o tom , že se stala naprosto katastrofální věc . ps2013-049-04-001-050.u8.p8.s4
Teď vůbec nejde o vinu jednotlivých aktérů , od té odhlížím . ps2013-049-04-001-050.u8.p8.s5
Naprosto katastrofální věc , že byli vůbec do budovy Vojenského obranného zpravodajství řadoví policisté vpuštěni , že bylo možné , aby něco takového proběhlo . ps2013-049-04-001-050.u8.p8.s6
Mám dojem , že měl tehdejší ministr obrany jednoznačně zasáhnout a říct : v žádném případě do tajné služby vlézt nesmíte . ps2013-049-04-001-050.u8.p8.s7
Nicméně se stalo a stal se z toho nesmírně nebezpečný precedens , který vlastně znamená , že my se tady bavíme o zákonu o kontrole zpravodajských služeb , mimořádně se bojíme , že nikdo z poslanců nesmí mít přístup , vláda nesmí mít přístup , v některých ohledech ani ten kontrolní orgán druhého stupně speciálně vybíraný nebude mít přístup do některých materiálů , pokud ředitel tajné služby řekne ne , tam nesmíte vstoupit - a přitom teoreticky kterýkoli policista se souhlasem státního zástupce a razítkem soudu může přijít do tajné služby , bude - li mít pochybnosti o tom , jestli nedochází k porušování zákonů . ps2013-049-04-001-050.u8.p8.s8
A upřímně řečeno , všude na světě víme , že tajné služby zákony dodržují jenom tak řekněme středně a že jsou situace , kdy je musí porušit , a je to tak zcela správné , a s vědomím orgánů , kterým odpovídají . ps2013-049-04-001-050.u8.p9.s1
Já si myslím - a proto říkám , že to je úvaha de lege ferenda , ale musíme se s tím zabývat , že tento stav musíme nějakým způsobem vyřešit . ps2013-049-04-001-050.u8.p9.s2
Nelze dál připustit , abychom se tvářili , že tajné služby nesmí kontrolovat nikdo jiný s výjimkou jakéhokoli policejního orgánu . ps2013-049-04-001-050.u8.p9.s3
A tady bych prosil , abychom v průběhu projednávání na výborech toto měli na paměti a věděli , že opravdu tam , kde jsou utajované materiály nějakého stupně , tak tam ten vstup by měl být v úplně jiném režimu a v úplně jiných pravidlech , než jak jsme na to zvyklí z běžného trestního řádu . ps2013-049-04-001-050.u8.p10.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-049-04-001-050.u9.p1.s1
Já vám také děkuji , pane poslanče . ps2013-049-04-001-050.u9.p1.s2
Dorazily další omluvy . ps2013-049-04-001-050.u9.p1.s3
Do 11.00 hodin z důvodů konzultací pozměňovacích návrhů na ministerstvech se omlouvá poslanec Petr Kudela , dále od 12.00 do konce jednacího dne z osobních důvodů se omlouvá pan poslanec Soukup a dále z dnešního jednání se omlouvá paní poslankyně Kailová . ps2013-049-04-001-050.u9.p2.s1
Dále v rozpravě vystoupí pan poslanec Gabal , připraví se pan poslanec Ondráček . ps2013-049-04-001-050.u9.p2.s2
- Omlouvám se , pane poslanče , s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Seďa . ps2013-049-04-001-050.u10.p1.s1
Nebudu zdržovat , jen k tomu , protože se to tu už několikrát objevilo . ps2013-049-04-001-050.u10.p1.s2
Máme pouze vojenské zpravodajství po reformě vojenského zpravodajství , které má složku jak rozvědnou , tak vlastně tu , která zabezpečuje bezpečnost v České republice . ps2013-049-04-001-050.u10.p1.s3
A ono se pořád objevuje vojenské obranné zpravodajství . ps2013-049-04-001-050.u10.p1.s4
Takže jenom vojenské zpravodajství . ps2013-049-04-001-050.u10.p1.s5
Děkuji . ps2013-049-04-001-050.u11.p1.s1
Já vám děkuji a ještě jednou se omlouvám . ps2013-049-04-001-050.u11.p1.s2
Prosím , pane poslanče . ps2013-049-04-001-050.u12.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-049-04-001-050.u12.p1.s2
Vážené kolegyně , vážený pane premiére , vážení kolegové , budu pokračovat v těch kladných hodnoceních předložené novely , nicméně dovolil bych si připomenout ještě několik dalších okolností , které nebyly zmíněny a které mohou být pro posuzování důležité . ps2013-049-04-001-050.u12.p2.s1
Předně , ono to tady nezaznělo , ale je třeba říct , že v této chvíli realizujeme něco , co je součástí koaliční smlouvy a vládního návrhu . ps2013-049-04-001-050.u12.p2.s2
V kapitole XI bodu 11.2 je ve druhé odrážce - cituji : V reakci na nedávný vývoj a události vidíme potřebu změny v mechanismech kontroly zpravodajských služeb , kde se ukázaly nedostatečné možnosti parlamentních kontrolních orgánů , prozkoumáme zahraniční zkušenosti s působením od Parlamentu odvozeného občanského kontrolního orgánu složeného z důvěryhodných bezpečnostně prověřených a respektovaných občanů , který by mohl doplnit dosavadní kontrolní mechanismy a provést i kontrolu vnitřní činnosti zpravodajských služeb a poskytnout informaci o tom , zda nedošlo k porušení zákona a zda služby konají podle svého poslání a zákonného určení . ps2013-049-04-001-050.u12.p3.s1
V dalším bodu : V přípravě zmíněné kvalitativní změny rozšíření kontroly tajných služeb bude prostor k diskusi a uskutečnění strukturálních změn v kompetencích zaměření a rozdělení oblasti působnosti služeb směrem k větší efektivnosti a rozdělení jejich práce a odpovědnosti . ps2013-049-04-001-050.u12.p4.s1
Protože jsem tuto část vyjednával , pamatuji si , jak velká skepse vládla vůbec o tom , zda je to možné , zda je to dosažitelné . ps2013-049-04-001-050.u12.p4.s2
Myslím si , že i když to je původně koaliční návrh , že si ho odpracovali zástupci všech parlamentních stran s veškerou důkladností , a jsem přesvědčen , že ten systém bude funkční . ps2013-049-04-001-050.u12.p4.s3
Nepochybně budeme ještě ladit , ale to základní je tady v daleko širším konsenzu . ps2013-049-04-001-050.u12.p5.s1
V dané souvislosti bych zdůraznil , že předpoklad je , že ten systém kontroly nesníží výkonnost služeb , ale naopak ji zvýší , protože je bude motivovat k tomu , aby některé věci dělaly a některé věci nedělaly . ps2013-049-04-001-050.u12.p5.s2
A je potřeba také vnímat , že se podařilo relativně krizovou reakci na vývoj v období , které tady bylo zmiňováno jak Markem Bendou , tak jsme ho nedávno zažili i v tomto volebním období , a ten návrh nemá charakter krizového managementu , ale má charakter posunutí kontroly kvalitativně dál . ps2013-049-04-001-050.u12.p5.s3
Nicméně je potřeba říct , že pokud tento návrh přijmeme - já tomu věřím a budu ho maximálně podporovat - , že nás čeká , a doufám do konce volebního období , ještě dotažení zákona o kontrole vnější služby , kde si myslím , že si musíme ještě hodně odpracovat , a doufám , že také v konsenzu . ps2013-049-04-001-050.u12.p5.s4
A v neposlední řadě to , co jsem citoval jako druhý bod , mechanismus , a nebudu předjímat , jak by měl vypadat , zvýšení kontroly koordinace tajných služeb mezi nimi jak ve smyslu jejich vzájemné spolupráce , a viděli jsme v nedávné problematické libanonské kauze , že tam zřejmě ta koordinace nebyla úplně ideální , spíše naopak , a z druhé strany také poskytnutí zpětné vazby a kvalitativního hodnocení k tomu , jak služby informace nejen přinášejí , ale jak se s těmi informacemi pracuje , protože tam se mi zdá , že bychom také měli nějakým způsobem se zkusit zamyslet nad takovouhle věcí . ps2013-049-04-001-050.u12.p6.s1
Takže ještě jednou bych rád poděkoval všem těm , kteří na tom návrhu participovali . ps2013-049-04-001-050.u12.p6.s2
Ta úvodní skepse mi nedávala tehdy moc naděje , že se to povedlo . ps2013-049-04-001-050.u12.p6.s3
Povedlo se , máme to na stole a myslím si , že to máme v kvalitní podobě . ps2013-049-04-001-050.u12.p6.s4
Budu ten návrh velmi podporovat . ps2013-049-04-001-050.u12.p6.s5
Děkuji za pozornost . ps2013-049-04-001-050.u13.p1.s1
Děkuji . ps2013-049-04-001-050.u13.p1.s2
Nyní vystoupí pan poslanec Ondráček , připraví se pan poslanec Lank . ps2013-049-04-001-050.u13.p1.s3
Prosím . ps2013-049-04-001-050.u14.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-049-04-001-050.u14.p1.s2
Vážený pane ministře , vážený pane premiére , kolegyně a kolegové , v úvodu bych chtěl asi poděkovat premiérovi a celé vládě za to , jakým způsobem se k tomuto návrhu zákona postavili . ps2013-049-04-001-050.u14.p1.s3
Za sebe , a dovolím si říct i za celý klub KSČM , mohu říci , že takto bych si představoval tvorbu zákonů , aspoň těch klíčových zákonů , které jsou nad tou politickou rovinou . ps2013-049-04-001-050.u14.p1.s4
Takže pane premiére , za ten přístup a za ta jednání , která jsme na Úřadu vlády vedli , vám děkuji . ps2013-049-04-001-050.u14.p2.s1
K zákonu samotnému . ps2013-049-04-001-050.u14.p2.s2
Vzhledem k tomu , co je uvedeno v § 12 , v těch podmínkách pro to , kdo bude může být členem druhého stupně kontrolního orgánu , tzn . osoba starší 40 let , vysokoškolák právního směru atd . , bezúhonný , s tím , že bude muset mít platnou prověrku na přísně tajné , a já jsem držitelem takové prověrky byl a vím , co to obnáší a jak dlouho to trvá , tak se domnívám , že není úplně dobře ukotveno , a myslím , že to zmínil i kolega Benda , ten § 12 h , kdy je přesně v zákoně stanovena ta paušální částka 20 tisíc korun . ps2013-049-04-001-050.u14.p2.s3
Myslím si , že pro delší funkčnost tohoto zákona , abychom nemuseli případnou mírou inflace nebo jiných důležitých věcí řešit novelu zákona , že bychom mohli hledat jiný mechanismus , jak to uvést , např . koeficient průměrné mzdy v nepodnikatelské sféře nebo cokoli jiného , aby ta odměna byla delší . ps2013-049-04-001-050.u14.p2.s4
Mám trochu obavu z toho , kdo bude chtít jít do té prověrky přísně tajné , protože ta omezení , která taková osoba má , ať je to trvalý souhlas s nahlížením do všech jeho bankovních účtů , popř . souhlas trvalých odposlechů jeho telefonu , hlášení Národnímu bezpečnostnímu úřadu o jakékoli cestě do vízového státu , popř . styk s občanem vízového státu , podotýkám , to jsou písemné informace , které musíte na ten Národní bezpečnostní úřad pravidelně dávat . . . . ps2013-049-04-001-050.u14.p2.s5
Mám trochu obavu , aby to některé ty lidi neodradilo , protože ta částka 20 tisíc korun pro lidi právního směru není zase až tak lukrativní . ps2013-049-04-001-050.u14.p2.s6
A pokud chceme na jedno místo mít nejméně dva uchazeče , obávám se , že zde nám může nastat trošičku problém , protože ti lidé nebudou mít zase tak extrémní zájem takovouto činnost vykonávat . ps2013-049-04-001-050.u14.p2.s7
Takže se domnívám , že asi ještě máme , a předpokládám , že v ústavněprávním výboru , prostor o této věci diskutovat . ps2013-049-04-001-050.u14.p2.s8
Věřím tomu , pane premiére , že se toho také budete účastnit , popř . zástupci Úřadu vlády , a budeme hledat cestu , aby to byl zákon nejenom funkční , ale také abychom ho plně naplnili pokud možno co nejrychleji . ps2013-049-04-001-050.u14.p2.s9
Děkuji .