ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s7
Pokud by se to opakovalo , vláda zmrazí výdaje státního rozpočtu , státních fondů i zdravotních pojišťoven apod . ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s8
Pokud by byl veřejný dluh mezi 48 a 50 % , vláda by měla povinnost předložit návrh vyrovnaného či přebytkového státního rozpočtu , rozpočtů státních fondů a zdravotních pojišťoven . ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s9
To samé by platilo pro rozpočty územně samosprávných celků . ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s10
A pokud by to překročilo 50 % , tak by vláda musela požádat Poslaneckou sněmovnu o důvěru . ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s11
V okamžiku , kdy koalice funguje , tak bezesporu je normální , že koalice si tu důvěru v Poslanecké sněmovně udrží . ps2013-049-02-012-010.u10.p8.s1
Pokud to srovnám se sněmovním tiskem 24 , který Poslanecká sněmovna již zamítla v tomto volebním období , tak byl v podstatě stejný , jenom ty hranice byly o 5 % posunuty směrem nahoru , což byl kompromis vůči kolegům z levice , kteří ta původní čísla považovali za příliš nízká . ps2013-049-02-012-010.u10.p8.s2
Takže mechanismus zůstal stejný , jenom se o 5 % dluh zvedl , kdy se jednotlivé instrumenty dluhové brzdy nastartovaly . ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s1
Pak přišel návrh Ministerstva financí , který byl poslán do vnějšího připomínkového řízení , kde už byla jenom jedna hranice , nebylo to postupné a ta hranice byla stanovena na 55 % dluhu vůči HDP . ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s2
Nástroje byly ale podobné . ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s3
Byly koncentrovány do jednoho . ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s4
Takže vláda by měla za povinnost předložit návrh vyrovnaného či přebytkového státního rozpočtu , stejně tak rozpočtů státních fondů , zdravotních pojišťoven . ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s5
Územní samosprávný celek by musel schválit svůj rozpočet na příští rok jako vyrovnaný nebo přebytkový , veřejné instituce by nesměly přijímat nové dlouhodobé závazky a stát by poskytoval státní záruky pouze na základě zákona platného v den vyhlášení schodku 55 % . ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s6
Nakonec z toho vznikl návrh , který prošel vládou , a to jsou sněmovní tisky 411 až 413 , kde bylo sice zachováno 55 % - jedna hranice , ale místo jasné formulace vyrovnaný či přebytkový státní rozpočet byl použit oblíbený eurospeak , to znamená , vláda by měla povinnost předložit návrh rozpočtu , který vede k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí . ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s7
Sami uznáte , že to je skutečně bruselština , že pod tím si může kdekdo představit lecco . ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s8
A ostatní nástroje v zásadě jako vyrovnané rozpočty zdravotních pojišťoven zůstaly zachovány . ps2013-049-02-012-010.u10.p10.s1
Ve všech variantách v zásadě byly zakotveny výjimky z tohoto přísného režimu , které de facto jsou stejné ve všech návrzích - v případech živelních katastrof , také rok po volbách , že přichází nová vláda a nemůže okamžitě reagovat a podobné věci . ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s1
Když porovnáte dluhovou brzdu a všechny čtyři návrhy , tak v zásadě jak původní návrh minulé vlády , návrh z dílny kolegů TOP 09 , ale i návrh , který poslal pan ministr financí do připomínkového řízení , jsou v zásadě stejné . ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s2
Jsou tam sice jinak postaveny jednotlivé hranice , nebo naopak už v tom posledním případě byla jenom jednotná hranice , ale nástroje jsou přibližně stejné . ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s3
Nejhůř vychází z našeho pohledu kompromis , který vznikl na vládě a který dneska projednáváme . ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s4
A pokud použiji trošku ostřejší přirovnání , tak zůstal z finanční ústavy jenom nadpis , nic jiného . ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s5
Je to pravděpodobně pod vlivem pana ministra Dienstbiera a jeho legislativců , kteří tvrdí , že nemůžeme mít parametry finanční ústavy v Ústavě . ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s6
Podle mě ten názor je chybný . ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s7
A když se podíváme do okolních zemí , tak bychom to klidně v Ústavě mít mohli , protože v okamžiku , kdy bychom schválili ty zákony , jak jsou předloženy , už to není finanční ústava , je to obyčejný zákon , jehož změnu přijímá prostá většina v Poslanecké sněmovně . ps2013-049-02-012-010.u10.p12.s1
My jsme se jednání , které svolal pan ministr financí , účastnili . ps2013-049-02-012-010.u10.p12.s2
Přišli jsme s vlastním kompromisním návrhem , který vám teď představím . ps2013-049-02-012-010.u10.p12.s3
Mám s sebou čtyři , resp . šest pozměňovacích návrhů , které jsou ke všem třem tiskům , nicméně v zásadě se jedná pouze o dvě věci , jsou tam varianty . ps2013-049-02-012-010.u10.p13.s1
Za prvé navrhujeme , a nechceme přesvědčovat vládní koalici , aby zaváděla zpátky těch pět pásem , respektujeme názor vládní koalice , že to pásmo má být jedno , nebo ta číslovka má být jedna . ps2013-049-02-012-010.u10.p13.s2
Variantně ovšem nabízíme , aby to nebylo 55 % zadlužení vůči HDP , ale pouze 50 % . ps2013-049-02-012-010.u10.p13.s3
" Pouze " je myslím nepatřičné , takže 50 % nebo 55 % . ps2013-049-02-012-010.u10.p13.s4
Současně navrhujeme , aby nástroje dluhové brzdy , které jsou dneska ve sněmovním tisku 412 , to znamená v normálním zákoně , byly přeneseny do ústavního zákona , to znamená do sněmovního tisku 411 . ps2013-049-02-012-010.u10.p13.s5
Pak samozřejmě navrhujeme posunout účinnost vždycky o jeden rok , protože vzhledem k dlouhému projednávání tam lhůty , třeba 1 . leden 2016 , už uplynuly apod . , to je spíš technická věc . ps2013-049-02-012-010.u10.p14.s1
A pak navrhujeme , aby opatření , která se týkají hospodaření samosprávných celků , neplatila od 1 . ledna 2016 , ale od 1 . ledna 2020 . ps2013-049-02-012-010.u10.p14.s2
Vysvětlím to poměrně jednoduše . ps2013-049-02-012-010.u10.p14.s3
Příští komunální volby budou právě v roce 2018 a já si myslím , že nové politické reprezentaci je třeba dát zhruba rok a čtvrt , aby se připravila na účinnost a na pravidla , která může obsahovat finanční ústava . ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s1
Teď představím naše pozměňovací návrhy . ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s2
K sněmovnímu tisku 411 , to je ústavní návrh zákona , jsem připravil jménem našeho klubu celkem čtyři pozměňovací návrhy . ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s3
Od toho , který nám vyhovuje nejvíce , až po ten , který se nejvíce blíží návrhu vlády . ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s4
A pracuji tam s dvěma parametry . ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s5
První je změna z 55 % na 50 % HDP . ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s6
To jsou první dva návrhy . ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s7
Třetí a čtvrtý variantně zachovávají hodnotu dluhu veřejných rozpočtů vůči HDP ve výši 55 % . ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s1
A druhá změna - zase je tam variantně promítnutá , že místo té bruselské , gumové definice ve dvou variantách navrhujeme , aby vláda měla povinnost předložit návrh vyrovnaného či přebytkového státního rozpočtu . ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s2
Když to zjednoduším , první pozměňovací návrh říká : vyrovnaný nebo přebytkový rozpočet v okamžiku , kdy dosáhneme té hodnoty . ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s3
Hodnota je 50 . ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s4
Druhý návrh říká : nechávat tu bruselskou formulaci a současně říká , hodnota je 50 % . ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s5
Třetí variantní návrh říká : zachovejme vládou navrženou hodnotu 55 % a k tomu navrhujeme vyrovnaný nebo přebytkový státní rozpočet . ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s6
A čtvrtá varianta , to už opravdu je sama mez , kam my můžeme ustoupit . ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s7
Je to v ústavním zákonu . ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s8
Zachováváme hranici 55 % HDP , jak navrhuje vláda , a zachováme bruselskou gumovou definici , co má vláda v takovém okamžiku předložit . ps2013-049-02-012-010.u10.p17.s1
Myslím si , že to je velký krok směrem k vládní koalici . ps2013-049-02-012-010.u10.p17.s2
A pokud zejména členové sociální demokracie myslí vážně svá slova o tom , jak i oni si přejí finanční ústavu , tak v jednom ze čtyř návrhů se můžeme potkat a můžeme najít dostatečnou většinu pro přijetí tohoto zákona . ps2013-049-02-012-010.u10.p18.s1
Pokud v těchto čtyřech pozměňovacích návrzích přesouváme dluhovou brzdu z normálního zákona do ústavního , tak logicky u normálního zákona přichází můj pozměňovací návrh , který otázky dluhové brzdy z toho zákona vyjme . ps2013-049-02-012-010.u10.p18.s2
Nemůžeme je mít ústavním i v normálním zákonu . ps2013-049-02-012-010.u10.p19.s1
A k tisku 413 , tam je pouze pozměňovací návrh technického charakteru , který posouvá účinnost . ps2013-049-02-012-010.u10.p19.s2
Nic jiného není . ps2013-049-02-012-010.u10.p20.s1
Až skončím své vystoupení , všechny svoje návrhy předám panu zpravodaji . ps2013-049-02-012-010.u10.p20.s2
Jsou uvedeny v systému . ps2013-049-02-012-010.u10.p20.s3
V podrobné rozpravě je načtu . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s1
Abych to shrnul . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s2
Občanská demokratická strana považuje finanční ústavu za důležitou věc . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s3
To přijetí je pro nás tak důležité , že jsme připraveni k velkým ústupkům a kompromisům , protože i ta samotná hodnota i v těch podle nás horších parametrech je lepší než nemít žádnou finanční ústavu . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s4
Ale neděláme to pro to , že to po nás chce Brusel a EU . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s5
My jsme o tom přesvědčeni , že to je dobře , protože to je dobře pro Českou republiku . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s6
V době , kdy jsme s tím přišli poprvé , tak se nám mnozí z politických konkurentů a z politických soupeřů smáli . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s7
Následně , zejména eurohujeři , když zjistili , že podobnou směrnici přijala EU , tak najednou se k tomu hlásí . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s8
Ale hlásí se jenom slovně . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s9
Tady je konkrétní návrh , konkrétní krok směrem k vládnímu návrhu a věřím , že ho nezahodíte . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s10
Pokud nebudete ochotni přemístit dlouhou brzdu z normálního do ústavního zákona , tak to není žádná finanční ústava . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s11
Je to nějaký normální finanční zákon , který může kdykoliv změnit běžná většina . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s12
To znamená většina přítomných v okamžiku hlasování . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s13
A pokud takový návrh zákona nevrátí ani Senát nebo prezident , tak k tomu nepotřebujete ani 101 hlas v Poslanecké sněmovně . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s14
Pokud ovšem najdeme kompromis v jednom z těch čtyř . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s15
A ty varianty jsou pro nás logicky jedna , dvě , tři , čtyři . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s16
V tomto pořadí jsou pro nás nejvíce vyhovující , říkáme to otevřeně . ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s17
Jsme připraveni zákony podpořit , i když projde pro nás ta nejméně výhodná varianta pozměňovacího návrhu , to znamená největší kompromis směrem k vládní koalici . ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s1
Pokud nepřijmete ani to , milí kolegové ze sociální demokracie , a mluvím k vám , tak jasně ukážete to , co já si myslím dlouho , že vy slovně chcete fiskálkompakt a chcete finanční ústavu , ale prakticky ji vlastně nechcete . ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s2
Když jsme vyjednávali o prvním návrhu zákona ještě v dobách naší vlády , tak jsem použil takový bonmot na vyjednávání s tehdejším expertem sociální demokracie , dnes s ministrem průmyslu a obchodu , po těch debatách . ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s3
Vy , sociální demokraté chcete fiskálkompakt , a nechcete ho plnit , ty parametry . ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s4
My jako občanští demokraté chceme plnit parametry kvůli ČR , a nechceme fiskálkompakt . ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s5
To jsou paradoxy české politiky . ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s6
Tak to prostě je . ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s7
A pokud využijete naší nabídky a podané ruky , tak mě přesvědčíte , že jsem se mýlil . ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s8
Že jsem byl vůči vám příliš příkrý a že i členové sociální demokracie skutečně nějakou finanční ústavu chtějí přijmout . ps2013-049-02-012-010.u10.p23.s1
Pokud ovšem setrváte na svém stávajícím názoru , že ústavní zákon o finanční ústavě je vlastně jenom nadpis , tak to se na nás nezlobte , takovou hru s vámi hrát nebudeme . ps2013-049-02-012-010.u10.p23.s2
Dávat nadpis do ústavy je . . . ps2013-049-02-012-010.u10.p23.s3
Možná se to líbí Jiřímu Dienstbierovi , ale nám se to skutečně nelíbí a v takovém případě naše hlasy získat nemůžete . ps2013-049-02-012-010.u10.p23.s4
A v takovém případě naše hlasy nezískáte . ps2013-049-02-012-010.u10.p24.s1
Myslím , že jsem jasně dokumentoval , že to není pouhá kritika a že přinášíme kompromisy . ps2013-049-02-012-010.u10.p24.s2
A věřím , že si před třetím čtením , ať už bude kdykoliv v tomto volebním období , najdeme čas ke společnému jednání a že jeden z pozměňovacích návrhů v bodě 411 přijmeme . ps2013-049-02-012-010.u10.p24.s3
Pak logicky musíme přijmout i ty de facto technické úpravy ve sněmovních tiscích 412 , 413 . ps2013-049-02-012-010.u10.p25.s1
Děkuji za pozornost a v podrobné rozpravě se k pozměňovacím návrhům samozřejmě přihlásím . ps2013-049-02-012-010.u11.p1.s1
Děkuji panu předsedovi poslaneckého klubu ODS . ps2013-049-02-012-010.u11.p1.s2
Dalším řádně přihlášeným je pan . . . ps2013-049-02-012-010.u11.p1.s3
Pardon , s přednostním právem pan zpravodaj . ps2013-049-02-012-010.u11.p1.s4
Prosím , pane zpravodaji . ps2013-049-02-012-010.u12.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-049-02-012-010.u12.p1.s2
Vážený pane místopředsedo , dovolil bych si jenom trochu zareagovat na pana předřečníka , pana kolegu Stanjuru . ps2013-049-02-012-010.u12.p1.s3
Trošku mě překvapil s limitem 55 % , že teď to trochu zpochybňuje . ps2013-049-02-012-010.u12.p1.s4
Protože vím vyjádření , když jsme byli na schůzce , tak jejich vyjádření bylo , že samozřejmě by byli raději pro přísnější , ambicióznější . ps2013-049-02-012-010.u12.p1.s5
Ale že toto není hlavní důvod , pro který by nemohli dodat hlasy pro ústavní zákon .