|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-07 ps2013-049-02-012-010 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

10. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 413/ - druhé čtení

Date2016-09-07
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/010
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049066.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 418 • previousnext

ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s7 Pokud by se to opakovalo, vláda zmrazí výdaje státního rozpočtu, státních fondů i zdravotních pojišťoven apod.
ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s8 Pokud by byl veřejný dluh mezi 48 a 50 %, vláda by měla povinnost předložit návrh vyrovnaného či přebytkového státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů a zdravotních pojišťoven.
ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s9 To samé by platilo pro rozpočty územně samosprávných celků.
ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s10 A pokud by to překročilo 50 %, tak by vláda musela požádat Poslaneckou sněmovnu o důvěru.
ps2013-049-02-012-010.u10.p7.s11 V okamžiku, kdy koalice funguje, tak bezesporu je normální, že koalice si tu důvěru v Poslanecké sněmovně udrží.
ps2013-049-02-012-010.u10.p8.s1 Pokud to srovnám se sněmovním tiskem 24, který Poslanecká sněmovna již zamítla v tomto volebním období, tak byl v podstatě stejný, jenom ty hranice byly o 5 % posunuty směrem nahoru, což byl kompromis vůči kolegům z levice, kteří ta původní čísla považovali za příliš nízká.
ps2013-049-02-012-010.u10.p8.s2 Takže mechanismus zůstal stejný, jenom se o 5 % dluh zvedl, kdy se jednotlivé instrumenty dluhové brzdy nastartovaly.
ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s1 Pak přišel návrh Ministerstva financí, který byl poslán do vnějšího připomínkového řízení, kde byla jenom jedna hranice, nebylo to postupné a ta hranice byla stanovena na 55 % dluhu vůči HDP.
ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s2 Nástroje byly ale podobné.
ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s3 Byly koncentrovány do jednoho.
ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s4 Takže vláda by měla za povinnost předložit návrh vyrovnaného či přebytkového státního rozpočtu, stejně tak rozpočtů státních fondů, zdravotních pojišťoven.
ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s5 Územní samosprávný celek by musel schválit svůj rozpočet na příští rok jako vyrovnaný nebo přebytkový, veřejné instituce by nesměly přijímat nové dlouhodobé závazky a stát by poskytoval státní záruky pouze na základě zákona platného v den vyhlášení schodku 55 %.
ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s6 Nakonec z toho vznikl návrh, který prošel vládou, a to jsou sněmovní tisky 411 413, kde bylo sice zachováno 55 % - jedna hranice, ale místo jasné formulace vyrovnaný či přebytkový státní rozpočet byl použit oblíbený eurospeak, to znamená, vláda by měla povinnost předložit návrh rozpočtu, který vede k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí.
ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s7 Sami uznáte, že to je skutečně bruselština, že pod tím si může kdekdo představit lecco.
ps2013-049-02-012-010.u10.p9.s8 A ostatní nástroje v zásadě jako vyrovnané rozpočty zdravotních pojišťoven zůstaly zachovány.
ps2013-049-02-012-010.u10.p10.s1 Ve všech variantách v zásadě byly zakotveny výjimky z tohoto přísného režimu, které de facto jsou stejné ve všech návrzích - v případech živelních katastrof, také rok po volbách, že přichází nová vláda a nemůže okamžitě reagovat a podobné věci.
ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s1 Když porovnáte dluhovou brzdu a všechny čtyři návrhy, tak v zásadě jak původní návrh minulé vlády, návrh z dílny kolegů TOP 09, ale i návrh, který poslal pan ministr financí do připomínkového řízení, jsou v zásadě stejné.
ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s2 Jsou tam sice jinak postaveny jednotlivé hranice, nebo naopak v tom posledním případě byla jenom jednotná hranice, ale nástroje jsou přibližně stejné.
ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s3 Nejhůř vychází z našeho pohledu kompromis, který vznikl na vládě a který dneska projednáváme.
ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s4 A pokud použiji trošku ostřejší přirovnání, tak zůstal z finanční ústavy jenom nadpis, nic jiného.
ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s5 Je to pravděpodobně pod vlivem pana ministra Dienstbiera a jeho legislativců, kteří tvrdí, že nemůžeme mít parametry finanční ústavy v Ústavě.
ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s6 Podle ten názor je chybný.
ps2013-049-02-012-010.u10.p11.s7 A když se podíváme do okolních zemí, tak bychom to klidně v Ústavě mít mohli, protože v okamžiku, kdy bychom schválili ty zákony, jak jsou předloženy, to není finanční ústava, je to obyčejný zákon, jehož změnu přijímá prostá většina v Poslanecké sněmovně.
ps2013-049-02-012-010.u10.p12.s1 My jsme se jednání, které svolal pan ministr financí, účastnili.
ps2013-049-02-012-010.u10.p12.s2 Přišli jsme s vlastním kompromisním návrhem, který vám teď představím.
ps2013-049-02-012-010.u10.p12.s3 Mám s sebou čtyři, resp. šest pozměňovacích návrhů, které jsou ke všem třem tiskům, nicméně v zásadě se jedná pouze o dvě věci, jsou tam varianty.
ps2013-049-02-012-010.u10.p13.s1 Za prvé navrhujeme, a nechceme přesvědčovat vládní koalici, aby zaváděla zpátky těch pět pásem, respektujeme názor vládní koalice, že to pásmo být jedno, nebo ta číslovka být jedna.
ps2013-049-02-012-010.u10.p13.s2 Variantně ovšem nabízíme, aby to nebylo 55 % zadlužení vůči HDP, ale pouze 50 %.
ps2013-049-02-012-010.u10.p13.s3 "Pouze" je myslím nepatřičné, takže 50 % nebo 55 %.
ps2013-049-02-012-010.u10.p13.s4 Současně navrhujeme, aby nástroje dluhové brzdy, které jsou dneska ve sněmovním tisku 412, to znamená v normálním zákoně, byly přeneseny do ústavního zákona, to znamená do sněmovního tisku 411.
ps2013-049-02-012-010.u10.p13.s5 Pak samozřejmě navrhujeme posunout účinnost vždycky o jeden rok, protože vzhledem k dlouhému projednávání tam lhůty, třeba 1. leden 2016, uplynuly apod., to je spíš technická věc.
ps2013-049-02-012-010.u10.p14.s1 A pak navrhujeme, aby opatření, která se týkají hospodaření samosprávných celků, neplatila od 1. ledna 2016, ale od 1. ledna 2020.
ps2013-049-02-012-010.u10.p14.s2 Vysvětlím to poměrně jednoduše.
ps2013-049-02-012-010.u10.p14.s3 Příští komunální volby budou právě v roce 2018 a si myslím, že nové politické reprezentaci je třeba dát zhruba rok a čtvrt, aby se připravila na účinnost a na pravidla, která může obsahovat finanční ústava.
ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s1 Teď představím naše pozměňovací návrhy.
ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s2 K sněmovnímu tisku 411, to je ústavní návrh zákona, jsem připravil jménem našeho klubu celkem čtyři pozměňovací návrhy.
ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s3 Od toho, který nám vyhovuje nejvíce, po ten, který se nejvíce blíží návrhu vlády.
ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s4 A pracuji tam s dvěma parametry.
ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s5 První je změna z 55 % na 50 % HDP.
ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s6 To jsou první dva návrhy.
ps2013-049-02-012-010.u10.p15.s7 Třetí a čtvrtý variantně zachovávají hodnotu dluhu veřejných rozpočtů vůči HDP ve výši 55 %.
ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s1 A druhá změna - zase je tam variantně promítnutá, že místo bruselské, gumové definice ve dvou variantách navrhujeme, aby vláda měla povinnost předložit návrh vyrovnaného či přebytkového státního rozpočtu.
ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s2 Když to zjednoduším, první pozměňovací návrh říká: vyrovnaný nebo přebytkový rozpočet v okamžiku, kdy dosáhneme hodnoty.
ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s3 Hodnota je 50.
ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s4 Druhý návrh říká: nechávat tu bruselskou formulaci a současně říká, hodnota je 50 %.
ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s5 Třetí variantní návrh říká: zachovejme vládou navrženou hodnotu 55 % a k tomu navrhujeme vyrovnaný nebo přebytkový státní rozpočet.
ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s6 A čtvrtá varianta, to opravdu je sama mez, kam my můžeme ustoupit.
ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s7 Je to v ústavním zákonu.
ps2013-049-02-012-010.u10.p16.s8 Zachováváme hranici 55 % HDP, jak navrhuje vláda, a zachováme bruselskou gumovou definici, co vláda v takovém okamžiku předložit.
ps2013-049-02-012-010.u10.p17.s1 Myslím si, že to je velký krok směrem k vládní koalici.
ps2013-049-02-012-010.u10.p17.s2 A pokud zejména členové sociální demokracie myslí vážně svá slova o tom, jak i oni si přejí finanční ústavu, tak v jednom ze čtyř návrhů se můžeme potkat a můžeme najít dostatečnou většinu pro přijetí tohoto zákona.
ps2013-049-02-012-010.u10.p18.s1 Pokud v těchto čtyřech pozměňovacích návrzích přesouváme dluhovou brzdu z normálního zákona do ústavního, tak logicky u normálního zákona přichází můj pozměňovací návrh, který otázky dluhové brzdy z toho zákona vyjme.
ps2013-049-02-012-010.u10.p18.s2 Nemůžeme je mít ústavním i v normálním zákonu.
ps2013-049-02-012-010.u10.p19.s1 A k tisku 413, tam je pouze pozměňovací návrh technického charakteru, který posouvá účinnost.
ps2013-049-02-012-010.u10.p19.s2 Nic jiného není.
ps2013-049-02-012-010.u10.p20.s1 skončím své vystoupení, všechny svoje návrhy předám panu zpravodaji.
ps2013-049-02-012-010.u10.p20.s2 Jsou uvedeny v systému.
ps2013-049-02-012-010.u10.p20.s3 V podrobné rozpravě je načtu.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s1 Abych to shrnul.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s2 Občanská demokratická strana považuje finanční ústavu za důležitou věc.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s3 To přijetí je pro nás tak důležité, že jsme připraveni k velkým ústupkům a kompromisům, protože i ta samotná hodnota i v těch podle nás horších parametrech je lepší než nemít žádnou finanční ústavu.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s4 Ale neděláme to pro to, že to po nás chce Brusel a EU.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s5 My jsme o tom přesvědčeni, že to je dobře, protože to je dobře pro Českou republiku.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s6 V době, kdy jsme s tím přišli poprvé, tak se nám mnozí z politických konkurentů a z politických soupeřů smáli.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s7 Následně, zejména eurohujeři, když zjistili, že podobnou směrnici přijala EU, tak najednou se k tomu hlásí.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s8 Ale hlásí se jenom slovně.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s9 Tady je konkrétní návrh, konkrétní krok směrem k vládnímu návrhu a věřím, že ho nezahodíte.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s10 Pokud nebudete ochotni přemístit dlouhou brzdu z normálního do ústavního zákona, tak to není žádná finanční ústava.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s11 Je to nějaký normální finanční zákon, který může kdykoliv změnit běžná většina.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s12 To znamená většina přítomných v okamžiku hlasování.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s13 A pokud takový návrh zákona nevrátí ani Senát nebo prezident, tak k tomu nepotřebujete ani 101 hlas v Poslanecké sněmovně.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s14 Pokud ovšem najdeme kompromis v jednom z těch čtyř.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s15 A ty varianty jsou pro nás logicky jedna, dvě, tři, čtyři.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s16 V tomto pořadí jsou pro nás nejvíce vyhovující, říkáme to otevřeně.
ps2013-049-02-012-010.u10.p21.s17 Jsme připraveni zákony podpořit, i když projde pro nás ta nejméně výhodná varianta pozměňovacího návrhu, to znamená největší kompromis směrem k vládní koalici.
ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s1 Pokud nepřijmete ani to, milí kolegové ze sociální demokracie, a mluvím k vám, tak jasně ukážete to, co si myslím dlouho, že vy slovně chcete fiskálkompakt a chcete finanční ústavu, ale prakticky ji vlastně nechcete.
ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s2 Když jsme vyjednávali o prvním návrhu zákona ještě v dobách naší vlády, tak jsem použil takový bonmot na vyjednávání s tehdejším expertem sociální demokracie, dnes s ministrem průmyslu a obchodu, po těch debatách.
ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s3 Vy, sociální demokraté chcete fiskálkompakt, a nechcete ho plnit, ty parametry.
ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s4 My jako občanští demokraté chceme plnit parametry kvůli ČR, a nechceme fiskálkompakt.
ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s5 To jsou paradoxy české politiky.
ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s6 Tak to prostě je.
ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s7 A pokud využijete naší nabídky a podané ruky, tak přesvědčíte, že jsem se mýlil.
ps2013-049-02-012-010.u10.p22.s8 Že jsem byl vůči vám příliš příkrý a že i členové sociální demokracie skutečně nějakou finanční ústavu chtějí přijmout.
ps2013-049-02-012-010.u10.p23.s1 Pokud ovšem setrváte na svém stávajícím názoru, že ústavní zákon o finanční ústavě je vlastně jenom nadpis, tak to se na nás nezlobte, takovou hru s vámi hrát nebudeme.
ps2013-049-02-012-010.u10.p23.s2 Dávat nadpis do ústavy je...
ps2013-049-02-012-010.u10.p23.s3 Možná se to líbí Jiřímu Dienstbierovi, ale nám se to skutečně nelíbí a v takovém případě naše hlasy získat nemůžete.
ps2013-049-02-012-010.u10.p23.s4 A v takovém případě naše hlasy nezískáte.
ps2013-049-02-012-010.u10.p24.s1 Myslím, že jsem jasně dokumentoval, že to není pouhá kritika a že přinášíme kompromisy.
ps2013-049-02-012-010.u10.p24.s2 A věřím, že si před třetím čtením, bude kdykoliv v tomto volebním období, najdeme čas ke společnému jednání a že jeden z pozměňovacích návrhů v bodě 411 přijmeme.
ps2013-049-02-012-010.u10.p24.s3 Pak logicky musíme přijmout i ty de facto technické úpravy ve sněmovních tiscích 412, 413.
ps2013-049-02-012-010.u10.p25.s1 Děkuji za pozornost a v podrobné rozpravě se k pozměňovacím návrhům samozřejmě přihlásím.
ps2013-049-02-012-010.u11.p1.s1 Děkuji panu předsedovi poslaneckého klubu ODS.
ps2013-049-02-012-010.u11.p1.s2 Dalším řádně přihlášeným je pan ...
ps2013-049-02-012-010.u11.p1.s3 Pardon, s přednostním právem pan zpravodaj.
ps2013-049-02-012-010.u11.p1.s4 Prosím, pane zpravodaji.
ps2013-049-02-012-010.u12.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-049-02-012-010.u12.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, dovolil bych si jenom trochu zareagovat na pana předřečníka, pana kolegu Stanjuru.
ps2013-049-02-012-010.u12.p1.s3 Trošku překvapil s limitem 55 %, že teď to trochu zpochybňuje.
ps2013-049-02-012-010.u12.p1.s4 Protože vím vyjádření, když jsme byli na schůzce, tak jejich vyjádření bylo, že samozřejmě by byli raději pro přísnější, ambicióznější.
ps2013-049-02-012-010.u12.p1.s5 Ale že toto není hlavní důvod, pro který by nemohli dodat hlasy pro ústavní zákon.

Text viewDownload CoNNL-U