|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-13 ps2013-048-06-013-051 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

51. Návrh poslanců Anny Putnové, Karla Schwarzenberga, Vlasty Bohdalové, Heleny Langšádlové, Františka Váchy, Augustina Karla Andrleho Sylora, Jany Fischerové, Bohuslava Svobody, Zbyňka Stanjury, Věry Kovářové, Jana Zahradníka, Markéty Wernerové a Jaroslava Lobkowicze na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů (zákon o pedagogických pracovnících), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 278/ - prvé čtení

Date2016-07-13
Meetingps2013/048
Agenda Itemps2013/048/051
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/s048244.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 284 • previousnext

ps2013-048-06-013-051.u1.p1.s1 51.
ps2013-048-06-013-051.u1.p1.s2 Návrh poslanců Anny Putnové, Karla Schwarzenberga, Vlasty Bohdalové, Heleny Langšádlové, Františka Váchy, Augustina Karla Andrleho Sylora, Jany Fischerové, Bohuslava Svobody, Zbyňka Stanjury, Věry Kovářové, Jana Zahradníka, Markéty Wernerové a Jaroslava Lobkowicze na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů (zákon o pedagogických pracovnících), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 278/ - prvé čtení
ps2013-048-06-013-051.u1.p2.s1 Děkuji paní poslankyni Anně Putnové, která je zástupkyní navrhovatelů, že zaujala místo u stolku zpravodajů, a požádám o totéž kolegu Kořenka, který je také na svém místě.
ps2013-048-06-013-051.u1.p2.s2 Ještě konstatuji, že stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 278/1.
ps2013-048-06-013-051.u1.p3.s1 Nyní žádám paní poslankyni Annu Putnovou, aby návrh uvedla.
ps2013-048-06-013-051.u1.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-048-06-013-051.u2.p1.s1 Dobré odpoledne, vážený pane předsedající -
ps2013-048-06-013-051.u3.p1.s1 Ještě vás přeruším, než začnete.
ps2013-048-06-013-051.u3.p1.s2 Prosím, páni kolegové, paní kolegyně, o klid, aby mohla zástupkyně navrhovatelů přednést tento text.
ps2013-048-06-013-051.u3.p1.s3 Prosím.
ps2013-048-06-013-051.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-048-06-013-051.u4.p1.s2 Ještě jednou dobré odpoledne, vážený pane předsedající, dámy a pánové.
ps2013-048-06-013-051.u4.p1.s3 Předkládám novelu školského zákona, která poměrně dlouhou historii.
ps2013-048-06-013-051.u4.p1.s4 Jejímu projednání v roce 2013 zabránily předčasné volby, takže podruhé jsme podali tuto novelu v červenci roku 2014.
ps2013-048-06-013-051.u4.p1.s5 Nyní přichází tedy na pořad a bych vás seznámila s principem upravované novely.
ps2013-048-06-013-051.u4.p2.s1 Jedná se o české školy bez hranic, čili jedná se o podporu dětí ze smíšených manželství, jejich výuku, rozvoj jejich dovedností a také podporu dětí, jejichž rodiče dlouhodobě pracují v zahraničí.
ps2013-048-06-013-051.u4.p2.s2 V zahraničí žijí přibližně dva miliony českých státních občanů či cizích státních občanů českého původu.
ps2013-048-06-013-051.u4.p2.s3 Je zřejmé, že z pohledu ČR je žádoucí, aby svoji sounáležitost s ČR prohlubovali.
ps2013-048-06-013-051.u4.p2.s4 V zahraničí takovou možnost nabízejí tzv. české školy.
ps2013-048-06-013-051.u4.p3.s1 Řeknu, jaká je jejich současná právní úprava.
ps2013-048-06-013-051.u4.p3.s2 Jako české školy lze označit instituce či aktivity, které v zahraničí zabezpečují potomkům českých občanů zachování znalostí českého jazyka a českých reálií, které by jim v budoucnu umožnilo vrátit se do ČR, případně vystudovat českou vysokou školu, uplatnit se na pracovním trhu, popř. jinak se zapojit do ekonomického či kulturního života v ČR.
ps2013-048-06-013-051.u4.p3.s3 Konkrétně jde zejména o devět českých škol bez hranic, které jsou zároveň krajanskými spolky, koordinovaných českým občanským sdružením Česká škola bez hranic.
ps2013-048-06-013-051.u4.p3.s4 Na navazuje síť spolupracujících škol, které také vyučují český jazyk a české reálie, ale v menším rozsahu, než vyžaduje vzdělávací program českých škol bez hranic, proto nejsou členy tohoto občanského sdružení a nepoužívají název česká škola bez hranic.
ps2013-048-06-013-051.u4.p4.s1 Koncept České školy bez hranic vznikl v roce 2003 v Paříži a postupně se rozšiřoval do dalších měst.
ps2013-048-06-013-051.u4.p4.s2 Zahrnuje školy, které jsou zpravidla neziskovými organizacemi, občanskými sdruženími podle práva státu svého působení.
ps2013-048-06-013-051.u4.p4.s3 Zároveň jsou Ministerstvem zahraničních věcí registrovány jako krajanské spolky, z čehož je zřejmé, že Ministerstvo zahraničních věcí je vnímá jako subjekty, jejichž aktivita je potřebná, prospěšná pro obraz ČR v zahraničí.
ps2013-048-06-013-051.u4.p5.s1 Hlavním cílem českých škol bez hranic je výchova česky mluvící mladé generace vyrůstající v zahraničí, která bude v dospělosti schopna nejenom číst a psát, ale také si zachová povědomí o svých kořenech a pocit sounáležitosti s českým národem a Českou republikou.
ps2013-048-06-013-051.u4.p5.s2 Hluboká znalost češtiny pro ni bude dobrou motivací pro udržení vztahů se zemí svého původu.
ps2013-048-06-013-051.u4.p5.s3 Česká škola bez hranic tak přispívá k posílení české identity v měnícím se globalizovaném světě.
ps2013-048-06-013-051.u4.p6.s1 České školy bez hranic jsou nyní financovány formou darů, a to ze soukromých zdrojů od sponzorů, zejména od rodičů dětí, z veřejných zdrojů od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy podle čl. 2 bodu 13 přílohy č. 2 usnesení vlády o zachování kulturního dědictví v zahraničí ze dne 13. června 2012 č. 414 a též Ministerstva zahraničích věcí podle usnesení vlády o zachování kulturního dědictví v zahraničí ze dne 13. června 2012 č. 414.
ps2013-048-06-013-051.u4.p6.s2 V neposlední řadě se na financování podílejí také česká centra a zastupitelské úřady, které dávají k dispozici výukové prostory a propagují činnost škol.
ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s1 České školy bez hranic vyučují podle vlastního vzdělávacího programu nazvaného Brána jazyků otevřená, který je v rozsahu požadavků Národního programu vzdělávání.
ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s2 Tento koncept vzdělávání je určen pro děti od 18 měsíců do 15 let, které pocházejí z bilingvního prostředí.
ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s3 Vzdělání je rozděleno na předškolní výchovu a školní výuku.
ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s4 Předškolní vzdělání pro nejmenší děti je rozděleno do tří věkových kategorií.
ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s5 V první kategorii jsou nejmladší děti od 18 měsíců do 3 let, které se zpravidla českému jazyku věnují nejméně jedenkrát týdně jednu hodinu.
ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s6 Další kategorií jsou děti od 3 do 6 let, které se učí nejméně jedenkrát týdně dvě hodiny, a poslední kategorií jsou školáci, kteří se učí čtyři hodiny týdně.
ps2013-048-06-013-051.u4.p7.s7 Předškolní vzdělání pro nejmenší děti do 6 let je zaměřeno na porozumění českému jazyku, zlepšení slovní zásoby a vyjadřovacích schopností prostřednictvím hudby, kreslení, poslouchání příběhů, hraní her, které mají naučně-výchovný charakter.
ps2013-048-06-013-051.u4.p8.s1 Školáci, o kterých mluvím, plní svou každodenní vzdělávací povinnost na zahraniční škole a v rámci českých škol bez hranic se učí český jazyk, literaturu, dějepis, zeměpis českých zemí podle vzdělávacího programu Česká škola bez hranic, který byl v srpnu 2010 schválen.
ps2013-048-06-013-051.u4.p8.s2 Jedná se tedy o sobotní školy.
ps2013-048-06-013-051.u4.p8.s3 Výzkumným ústavem pedagogickým byl tento program doporučen a shledán v souladu s Národním programem vzdělávání.
ps2013-048-06-013-051.u4.p9.s1 Výuka ve školách České školy bez hranic je realizována alespoň jedním pedagogickým pracovníkem v každém stupni.
ps2013-048-06-013-051.u5.p1.s1 vás, paní kolegyně, ještě jednou přeruším a znovu požádám sněmovnu o klid.
ps2013-048-06-013-051.u5.p1.s2 A to na levé i pravé části sněmovny.
ps2013-048-06-013-051.u5.p1.s3 Myslím to úplně vážně.
ps2013-048-06-013-051.u5.p1.s4 A pokud budete diskutovat o něčem jiném, tak v předsálí.
ps2013-048-06-013-051.u5.p2.s1 Prosím, pokračujte.
ps2013-048-06-013-051.u6.p1.s1 Tento pedagogický pracovník je označen jako garant, který přebírá zodpovědnost za úroveň výuky na daném stupni.
ps2013-048-06-013-051.u6.p1.s2 Garant školní výuky pro první a druhý stupeň je přitom v ideálním případě absolvent oboru český jazyk a literatura, pro první stupeň to může být též učitel pro první stupeň.
ps2013-048-06-013-051.u6.p1.s3 Vedle plně kvalifikovaných učitelů ideálně s dlouhodobou praxí se na výuce podílejí studenti vyšších ročníků pedagogických nebo filozofických fakult, případně pracovníci s jiným vzděláním, například absolventi uměleckých, hudebních a výtvarných oborů.
ps2013-048-06-013-051.u6.p2.s1 Je zřejmé, že nastíněný koncept českých škol bez hranic podporuje českou identitu a rozvíjí v dětech české kořeny.
ps2013-048-06-013-051.u6.p2.s2 Rozvíjí je tam, kde žijí dočasně i trvale v zahraničí, a přispívá k rozšiřování českého jazyka a kultury také tím, že děti o svých zážitcích, schopnostech, o tom, co prožily v sobotní škole, mluví na svých domácích školách.
ps2013-048-06-013-051.u6.p3.s1 Problémem je, že tato záslužná činnost, která je svou podstatou veřejná služba, nemá potřebné právní zakotvení ani stabilní zdroje financování.
ps2013-048-06-013-051.u6.p3.s2 Přecházím tedy k principům navrhované právní úpravy.
ps2013-048-06-013-051.u6.p4.s1 Vzhledem k výše uvedenému se jeví jako nezbytné zakotvit postavení poskytovatelů výše uvedeného vzdělání v zahraničí do českého právního řádu a zároveň je integrovat do veřejného financování.
ps2013-048-06-013-051.u6.p4.s2 To je smysl změny.
ps2013-048-06-013-051.u6.p4.s3 V obecné rovině se tedy předpokládá, že zavedení nového školského zařízení, a to vzdělávacího zařízení v zahraničí, pro něž bude v základních rysech upraveno jeho právní postavení, včetně vztahů se zastupitelskými úřady, a zakotven titul pro financování ze státního rozpočtu.
ps2013-048-06-013-051.u6.p4.s4 Bude tak užito stávající úpravy institutu zájmového vzdělání.
ps2013-048-06-013-051.u6.p4.s5 Novela nijak nemění institut samotný, jak je zakotven v českém právním řádu, jen rozšiřuje výčet zařízení, která pod něj spadají.
ps2013-048-06-013-051.u6.p5.s1 Činnost vzdělávacího zařízení v zahraničí bude zčásti financována ze státního rozpočtu, ovšem v návaznosti na prokázané účelně vynaložené výdaje na zákonem stanovené položky v předchozím roce, čímž bude zajištěno, že stát neponese náklady na tzv. pilotní provoz.
ps2013-048-06-013-051.u6.p5.s2 Financování uskutečňované na normativním základě, který předpokládá určité zprůměrovatelné náklady, se jeví jako těžce proveditelné.
ps2013-048-06-013-051.u6.p6.s1 Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a rovněž s politikou pomoci občanům České republiky v zahraničí, jakož i s politikou podpory zachování české kultury a vzdělanosti.
ps2013-048-06-013-051.u6.p7.s1 Návrh zákona neznamená významné zatížení státního rozpočtu.
ps2013-048-06-013-051.u6.p7.s2 Jedná se o řády desítek milionů korun.
ps2013-048-06-013-051.u6.p7.s3 Pokud by byly poskytnuty finanční prostředky všem dosavadním devíti školám, tak takový kvalitativní odhad, který jsme provedli na základě propočtu první české školy bez hranic v Paříži, činí 17 milionů ročně.
ps2013-048-06-013-051.u6.p8.s1 Domnívám se, že je to úprava, která by velmi podpořila a pomohla by stabilizovat instituce, které poskytují české vzdělání, prohlubují českou identitu v dětech, a budu velmi ráda, pokud nám umožníte projednat detaily této novely ve druhém čtení.
ps2013-048-06-013-051.u6.p9.s1 Tímto se také hlásím se svým přednostním právem po zpravodajské zprávě do obecné rozpravy.
ps2013-048-06-013-051.u7.p1.s1 Tak, paní kolegyně.
ps2013-048-06-013-051.u7.p1.s2 Nyní zpravodaj Petr Kořenek, který je zpravodajem pro prvé čtení.
ps2013-048-06-013-051.u7.p1.s3 A pokud mohu jenom komentovat, přednostní právo zpravodaj a z navrhovatelů pouze ti, kteří přednostní právo mají ze zákona, to znamená ministři.
ps2013-048-06-013-051.u7.p1.s4 Žel, ostatní navrhovatelé toto právo nemají.
ps2013-048-06-013-051.u7.p1.s5 Ale vaši přihlášku samozřejmě eviduji ještě před přihláškou paní kolegyně Fischerové.
ps2013-048-06-013-051.u7.p1.s6 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s1 Dobrý den ještě jednou.
ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s2 Děkuji, pane předsedající, za udělení slova.
ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s3 se budu snažit být stručný, protože to podstatné tady padlo.
ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s4 Pravdou je, že sám osobně jsem navštívil jednu školu v Londýně, kde jsem se seznámil s jejím provozem, tak to mi možná usnadňuje ten pohled.
ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s5 Pravdou také je, že zlepšení financování tady je určitě důležité, nicméně vnímám jako zásadní problém, že se dostáváme do zákona 561/2004 v platném znění, který je v současné době otevřen a kde řešíme financování.
ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s6 Tak je otázka, zda to nešlo řešit pozměňovacím návrhem právě při této novele.
ps2013-048-06-013-051.u8.p1.s7 Nicméně myslím si, že to více problémů.
ps2013-048-06-013-051.u8.p2.s1 Jedna věc je, že dáváme do zákona 561/2004, školský zákon, nové odstavce, které charakterizují vzdělávací zařízení v zahraničí, nicméně i na tyto nedostatky poukazuje zpráva vlády, která dala nesouhlasné stanovisko právě v tom, že se jedná o docela nedokonalý legislativní návrh.
ps2013-048-06-013-051.u8.p2.s2 Co ale vidím jako zásadní, tak je, že upravovat financování v rámci zákona 561 je docela problém, protože i dneska se podílí na financování Ministerstvo zahraničních věcí a myslím si, že by to tak mělo zůstat.
ps2013-048-06-013-051.u8.p2.s3 Rozhodně by se nemělo stát, že by tím financováním mělo být zatíženo pouze Ministerstvo školství, protože ty prostředky na ministerstvu prostě nejsou.
ps2013-048-06-013-051.u8.p3.s1 Další legislativní problém vidím v tom, že pokud se budeme bavit o financování vzdělávacího zařízení v zahraničí, tak se osobně domnívám, že to patří do zákona 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů.
ps2013-048-06-013-051.u8.p4.s1 Takže tady vidím ty nedostatky, nicméně znovu opakuji, že myšlenka je velmi bohulibá, potřebná, a myslím si, že je potřeba o tom vést i širší diskusi, která by se měla vést právě na výboru a případně v druhém čtení.
ps2013-048-06-013-051.u8.p4.s2 To je zatím z strany všechno.
ps2013-048-06-013-051.u8.p4.s3 Děkuji.
ps2013-048-06-013-051.u9.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-048-06-013-051.u9.p1.s2 Otevírám rozpravu, do které je jako první přihlášená paní poslankyně Semelová, potom paní poslankyně Putnová a paní poslankyně Fischerová.
ps2013-048-06-013-051.u9.p1.s3 Ještě předtím, než dám slovo paní poslankyni Semelové, přečtu omluvu pana poslance Josef Šenfelda, který se omlouvá od .
ps2013-048-06-013-051.u9.p2.s1 Prosím, paní poslankyně, máte slovo v otevřené obecné rozpravě.
ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající.
ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s2 Vážené kolegyně, kolegové, novela zavádí nové školské zařízení, vzdělávací zařízení v zahraničí, pro které být upraveno jeho právní postavení včetně vztahů se zastupitelskými úřady.
ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s3 Vzdělávací zařízení v zahraničí může být jak českou, tak zahraniční právnickou osobou.
ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s4 Nepředpokládá se, že by se zřizovala u jiných než soukromých zřizovatelů.
ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s5 Nevidím tedy důvod, proč by měla být financována tato zahraniční zařízení ze státního rozpočtu.
ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s6 Obecně platí, že materiální zázemí zajišťuje zřizovatel a tato zásada by měla platit i pro vzdělávací zařízení v zahraničí.
ps2013-048-06-013-051.u10.p1.s7 Financování vzdělávacích zařízení v zahraničí tak nepatří do školského zákona, jak tady řekl i pan zpravodaj, ale do zákona o poskytování dotací soukromým školám.
ps2013-048-06-013-051.u10.p2.s1 Kromě toho i kdybych tyto argumenty pominula, je poněkud zvláštní, že navrhovatelé chtějí poskytovat finanční prostředky ve výši 50 % prokázaných účelně vynaložených výdajů v předchozím roce.
ps2013-048-06-013-051.u10.p2.s2 Jenže pokud by měly být finanční prostředky poukazovány podle prokázaných loňských výdajů, musel by být nastaven nějaký mechanismus kontroly těchto výdajů.

Text viewDownload CoNNL-U