|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-13 ps2013-048-06-012-050 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

50. Návrh poslanců Stanislava Polčáka a Věry Kovářové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 249/ - prvé čtení

Date2016-07-13
Meetingps2013/048
Agenda Itemps2013/048/050
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/s048240.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 267 • previousnext

ps2013-048-06-012-050.u1.p1.s1 50.
ps2013-048-06-012-050.u1.p1.s2 Návrh poslanců Stanislava Polčáka a Věry Kovářové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 249/ - prvé čtení
ps2013-048-06-012-050.u1.p2.s1 Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 249/1.
ps2013-048-06-012-050.u1.p2.s2 Prosím, aby předložený návrh uvedla navrhovatelka poslankyně Věra Kovářová.
ps2013-048-06-012-050.u1.p2.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-048-06-012-050.u2.p1.s1 Vážené kolegyně, vážení kolegové, sněmovní tisk číslo 249 byl Poslanecké sněmovně předložen 30. června 2014.
ps2013-048-06-012-050.u2.p1.s2 Ano, opakuji, 30. června 2014, tedy před dvěma roky.
ps2013-048-06-012-050.u2.p1.s3 Od doby se jej nepodařilo projednat ani v prvním čtení.
ps2013-048-06-012-050.u2.p1.s4 Dnes tento slavný den nastal a jsem tomu velmi ráda.
ps2013-048-06-012-050.u2.p2.s1 Předložený návrh novely zákona o obcích je nerozsáhlý.
ps2013-048-06-012-050.u2.p2.s2 V § 38 odst. 1 se za druhou větu vkládá věta následujícího znění: "Porušením povinností stanovených ve větě první a druhé není takové nakládání majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn."
ps2013-048-06-012-050.u2.p2.s3 Ano, jde o změnu drobnou, ale s dalekosáhlými důsledky.
ps2013-048-06-012-050.u2.p2.s4 Proč, to vysvětlím vzápětí.
ps2013-048-06-012-050.u2.p3.s1 Výrazný nedostatek stávající právní úpravy, resp. její aplikace příslušnými orgány spočívá v posuzování právnosti nakládání s majetkem obce pouze prostřednictvím úzce chápaného kritéria ekonomické výhodnosti.
ps2013-048-06-012-050.u2.p3.s2 Tento přístup nutí komunální politiky přijímat rozhodnutí, která jsou nezřídka v rozporu se zájmy obyvatel jimi spravovaných obcí.
ps2013-048-06-012-050.u2.p3.s3 V případě, kdy představitelé samospráv kritériu ekonomické výhodnosti předřadí jiný legitimní cíl, vystavují se nebezpečí postihu již v rovině civilní, tak i trestní odpovědnosti.
ps2013-048-06-012-050.u2.p3.s4 V řadě případů, o kterých referovala média, se nebezpečí postihu skutečně proměnilo v trestní stíhání, která se pak po bližším seznámení jeví jako zcela nepřípadná.
ps2013-048-06-012-050.u2.p4.s1 Jak bylo řečeno, my jako předkladatelé tohoto návrhu jsme přesvědčeni, že takto absurdnímu výkladu právních předpisů lze čelit prostřednictvím novelizace § 38 odst. 1 zákona o obcích.
ps2013-048-06-012-050.u2.p4.s2 V něm obsažená kritéria účelnosti a hospodárnosti, která jsou v praxi vykládána velmi úzce, by měla být rozšířena o kritérium jiného důležitého zájmu obce.
ps2013-048-06-012-050.u2.p4.s3 Jedině tak lze dosáhnout toho, že příslušné orgány budou ve své rozhodovací činnosti respektovat autonomii samospráv garantovanou na ústavní úrovni článkem 8 Ústavy České republiky.
ps2013-048-06-012-050.u2.p4.s4 Explicitním zakotvením kritéria jiného důležitého zájmu obce se otevírá prostor pro zohlednění mimoekonomických aspektů přijímaných rozhodnutí.
ps2013-048-06-012-050.u2.p4.s5 Typickým příkladem je posouzení konkrétní dispozice s ohledem na její účelnost pro rozvoj obce nebo význam pro řešení sousedských vztahů.
ps2013-048-06-012-050.u2.p4.s6 Požadavky vyplývající právě z tohoto kritéria přitom mohou být s požadavky opírajícími se o úzce ekonomicky chápaná kritéria hospodárnosti a účelnosti v rozporu, přičemž nelze rozumně tvrdit, že by druhá kritéria měla v případě územních samosprávních celků převládnout.
ps2013-048-06-012-050.u2.p5.s1 Zároveň bych ráda zdůraznila, že přínosem novelizace je kromě výslovného rozšíření prostoru pro přijetí rozhodnutí, která vyhovují specifickým podmínkám jednotlivých obcí, a dosažení ústavně konformní aplikace zákonných ustanovení rovněž v posílení právní jistoty, jejíž absence je v této oblasti oprávněně pociťována jako závažný problém.
ps2013-048-06-012-050.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-048-06-012-050.u3.p1.s1 Děkuji vám, paní poslankyně.
ps2013-048-06-012-050.u3.p1.s2 Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení Petr Kořenek.
ps2013-048-06-012-050.u3.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-048-06-012-050.u4.p1.s1 Dobrý den.
ps2013-048-06-012-050.u4.p1.s2 Děkuji.
ps2013-048-06-012-050.u4.p1.s3 Odvolám se na stanovisko vlády, která vyslovila nesouhlas, a uvedu i důvody.
ps2013-048-06-012-050.u4.p2.s1 V platném znění § 38 odst. 1 obecního zřízení je stanoveno, že majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti.
ps2013-048-06-012-050.u4.p2.s2 Nakládání s obecním majetkem se tedy řídit oběma těmito kritérii, tedy jak ekonomickou výhodností, tak zájmy a úkoly obce jako veřejnoprávní korporace.
ps2013-048-06-012-050.u4.p3.s1 Jako hlavní nedostatek navrhované změny ale spatřuji podobně jako vláda v tom, že zde není jasné, co by z praktického hlediska znamenalo řádné odůvodnění jiného důležitého zájmu obce.
ps2013-048-06-012-050.u4.p3.s2 Navržené ustanovení proto vyvolává řadu otázek: Co by mohlo, či mělo být oním jiným důležitým zájmem obce?
ps2013-048-06-012-050.u4.p3.s3 Jak by mělo řádné odůvodnění vypadat?
ps2013-048-06-012-050.u4.p3.s4 Co ještě se bude a co se nebude pokládat za řádné odůvodnění?
ps2013-048-06-012-050.u4.p3.s5 Kdo a kdy by je měl formulovat?
ps2013-048-06-012-050.u4.p3.s6 Orgán obce, který bude rozhodovat o určitém majetkoprávním úkonu?
ps2013-048-06-012-050.u4.p3.s7 A kdy?
ps2013-048-06-012-050.u4.p3.s8 V okamžiku, kdy o něm bude rozhodovat, bylo by takové odůvodnění nutnou podmínkou schválení příslušného majetkoprávního úkonu?
ps2013-048-06-012-050.u4.p3.s9 Bylo by možné v rámci dozoru státu nad samostatnou působností obcí toto odůvodnění přezkoumávat?
ps2013-048-06-012-050.u4.p3.s10 A pokud by se došlo k závěru, že není řádné, vyzvat obec k nápravě a případně výkon příslušného úkonu obce pozastavit?
ps2013-048-06-012-050.u4.p3.s11 Nebo by se takové odůvodnění formulovalo dodatečně ve chvíli, kdy se daný majetkoprávní úkon stane předmětem pozornosti orgánů činných v trestním řízení?
ps2013-048-06-012-050.u4.p4.s1 Dále vláda upozorňuje ve svém stanovisku, že navrhovaná novela zcela ignoruje skutečnost, že stejné pravidlo, jaké obsahuje § 38 odst. 1 obecního zřízení, obsahuje i § 17 odst. 1 krajského zřízení a § 35 odst. 1 o hlavním městě Praze.
ps2013-048-06-012-050.u4.p4.s2 Jejich novely se však z neznámých důvodů nenavrhují.
ps2013-048-06-012-050.u4.p5.s1 Pro tyto odůvodněné legislativní nedostatky pak v rozpravě budu navrhovat zamítnutí zákona v prvním čtení a případně jeho přepracování.
ps2013-048-06-012-050.u4.p5.s2 Děkuji.
ps2013-048-06-012-050.u5.p1.s1 Děkuji.
ps2013-048-06-012-050.u5.p1.s2 Pak vás požádám, aby tento návrh zazněl v obecné rozpravě.
ps2013-048-06-012-050.u5.p1.s3 Otevírám obecnou rozpravu a s přednostním právem se hlásí pan místopředseda Gazdík.
ps2013-048-06-012-050.u5.p1.s4 Prosím.
ps2013-048-06-012-050.u6.p1.s1 Hezké dobré odpoledne, milé kolegyně, milí kolegové.
ps2013-048-06-012-050.u6.p1.s2 Dovolím si panu zpravodaji prostřednictvím pana předsedajícího částečně odpovědět.
ps2013-048-06-012-050.u6.p1.s3 On shrnul argumenty vlády, které jsou podle celkem na vodě.
ps2013-048-06-012-050.u6.p1.s4 Každý z vás, kdo někdy kupoval auto, , že koupit si to nejlevnější auto pro momentální hospodárnost prostě není dobře, protože se hodnotí jakási hodnota toho vozidla za celou jeho životnost.
ps2013-048-06-012-050.u6.p1.s5 To, že si koupím nejlevnější auto, neznamená, že nejlepší spotřebu a že mi vydrží nejvíce let, abych nemusel brzo kupovat další.
ps2013-048-06-012-050.u6.p2.s1 Angličané v jejich systému veřejných zakázek tomuto systému říkají value for money - hodnota za peníze.
ps2013-048-06-012-050.u6.p2.s2 A něco takového se navrhuje v tomto návrhu zákona.
ps2013-048-06-012-050.u6.p2.s3 My nechceme nic jiného, než aby obce měly možnost a bylo to v zákoně a striktně odůvodněno kupovat hodnotu za peníze, což dnes u některých orgánů činných v trestním řízení vůbec není jasné a některé orgány činné v trestním řízení k tomu přistupují velice podivně a likvidují přímo komunální a regionální politiky na základě smyšlených obvinění.
ps2013-048-06-012-050.u6.p2.s4 Tím, že by to bylo v tomto zákoně uvedeno, a tím, že by ta obec musela prokázat, že šlo skutečně o hodnotu za peníze, nebo byla přidělena nějaká hodnota, tak se ta situace mění.
ps2013-048-06-012-050.u6.p3.s1 Ti z vás, kteří jste komunální politici, víte, že pokud se zastupitelstvo rozhodnout v hypotetickém případě, jestli pronajme za mnohem větší částku za metr čtvereční nějakou plochu nějaké nadnárodní firmě nebo někomu, kdo z toho udělá sklad a nezaměstná nikoho, nebo zastupitelstvo stejnou plochu pronajmout za nižší částku firmě, která zaměstná deset místních, tak to je přesně ta hodnota a to je přesně to odůvodnění, které vy jste, pane zpravodaji prostřednictvím pana předsedajícího, zmínil.
ps2013-048-06-012-050.u6.p3.s2 A takové odůvodnění by mělo existovat.
ps2013-048-06-012-050.u6.p3.s3 On současný výklad, který u zákona o obcích je, říká, že by to neměla být nejmenší cena, ale že by to měla být celková ekonomická výhodnost.
ps2013-048-06-012-050.u6.p3.s4 A tady ta formulace to pouze upravuje.
ps2013-048-06-012-050.u6.p4.s1 To, s čím musím souhlasit, a to se odstranit v druhém čtení, je, zároveň s tímto návrhem zákona o obcích by měla jít i novela zákona o krajích a o hlavním městě Praze, protože jich se to samozřejmě také týká.
ps2013-048-06-012-050.u6.p4.s2 Ale tento nedostatek navrhovatelů se lehce odstranit.
ps2013-048-06-012-050.u6.p5.s1 Děkuju za pozornost.
ps2013-048-06-012-050.u7.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-048-06-012-050.u7.p1.s2 Táži se, zda se někdo další hlásí do rozpravy.
ps2013-048-06-012-050.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-048-06-012-050.u8.p1.s1 Kolegyně a kolegové, chtěl bych připomenout, jak se posuzování této věci vyvíjelo v čase, a to v širším čase celého porevolučního období.
ps2013-048-06-012-050.u8.p1.s2 Kdyby v této Poslanecké sněmovně před zhruba dvaceti lety probíhala diskuse na téma, že rozhodování obcí musí být poměřováno pouze ekonomickou výhodností pro obec, bylo by to považováno za naprosto absurdní, protože v době probíhaly velké majetkové přesuny.
ps2013-048-06-012-050.u8.p2.s1 Obce vlastnily například bytové fondy, větší města bytový fond v řádu tisíců bytových jednotek.
ps2013-048-06-012-050.u8.p2.s2 Tyto bytové fondy privatizovaly občanům v obci bydlícím a celkem logicky zohledňovaly v tomto svém počínání jakýsi z jejich hlediska veřejný zájem občanů obce, to jest nikoli obce jako účetní jednotky a pouhý přínos do rozpočtu obce, ale zájem, aby ti lidé měli i jakousi kapacitu a možnost získané bytové jednotky posléze spravit.
ps2013-048-06-012-050.u8.p2.s3 A tehdy zastupitelstva ve většině v této zemi dospěla k názoru, že jestliže sídliště budou opravena a zateplena, jestliže staré činžovní domy z první republiky přestanou být oprýskané a zničené, ale jestli začnou hezky vypadat, že to je vyšší zájem než to, aby do rozpočtu obce za tu bytovou jednotku připlynuly prostředky na úrovni tržní ceny.
ps2013-048-06-012-050.u8.p3.s1 Samozřejmě že za období 15-20 let takových situací, kdy obce takto zohledňují nějaký veřejný zájem, který spočívá třeba i v nějakém desítky let trvajícím pokroucení tržního prostředí nebo majetkového prostředí, těch je mnohem méně, než bylo tehdy.
ps2013-048-06-012-050.u8.p3.s2 Ale v každém případě každý, kdo je zastupitelem, kdo se někdy setkal s komunální politikou, tak , že existují situace, kdy veřejný zájem, který nijak nesouvisí se soukromým zájmem zastupitelů, radních, s jakoukoli korupční motivací, se velmi těžko slučuje s pouhým pohledem na obec jako na účetní jednotku, se ziskem do městského rozpočtu.
ps2013-048-06-012-050.u8.p3.s3 Takových situací každý komunální politik za volební období zažije celou řadu.
ps2013-048-06-012-050.u8.p4.s1 To, co konala masově tehdy zastupitelstva - a myslím, že to bylo jednoznačně pozitivní a že to obrovským způsobem k lepšímu změnilo tvář České republiky - je dnes na úrovni masové trestné činnosti.
ps2013-048-06-012-050.u8.p4.s2 Tak je to posuzováno.
ps2013-048-06-012-050.u8.p4.s3 jsem sám osobně zažil při jednom soudu, kde jsem byl pozván jako svědek s jednou kolegyní z jiné strany z komunální politiky, která byla za něco takového obviněna a dnes je naštěstí zcela zbavena jakéhokoliv takového obvinění, tak jsem zažil situaci, když jsem na toto upozornil státního zástupce.
ps2013-048-06-012-050.u8.p4.s4 A ten mi na to odpověděl, že tento můj argument vnímá, ale že zatím nemají žádný podnět se touto činností zastupitelstev na začátku 90. let zabývat.
ps2013-048-06-012-050.u8.p4.s5 Neboli mi v podstatě potvrdil interpretaci, že on si myslí, že by se tím zabývat mohli a že by v podstatě veškeré generace zastupitelů měst a obcí mohli případně začít stíhat.
ps2013-048-06-012-050.u8.p5.s1 Myslím si, že to je úplně absurdní.
ps2013-048-06-012-050.u8.p5.s2 Proto vítám legislativní iniciativu, která tady je, která je založena na skutečné zkušenosti s těmi situacemi, se kterými se zodpovědní politici na komunální úrovni setkávají, a která jim trošku uvolní ruce a umožní jim rozhodovat v situacích, kdy to nejde posuzovat jenom ekonomicky a kdy dnes v podstatě každý městský radní, se kterým se bavíte, říká, že některé věci rozhodovat vůbec nechce, protože se bojí své kriminalizace.
ps2013-048-06-012-050.u8.p5.s3 A si myslím, že toto musíme změnit, a proto jsem připraven tento návrh podpořit.
ps2013-048-06-012-050.u9.p1.s1 Děkuji vám.
ps2013-048-06-012-050.u9.p1.s2 Eviduji zde několik faktických poznámek.
ps2013-048-06-012-050.u9.p1.s3 Chci se zeptat pana poslance Petrů, zda se hlásí řádně, nebo s faktickou poznámkou.
ps2013-048-06-012-050.u9.p1.s4 Dobře, tak jste v pořadí.
ps2013-048-06-012-050.u9.p1.s5 Nejprve pan poslanec Urban s faktickou poznámkou.
ps2013-048-06-012-050.u9.p1.s6 Prosím, máte slovo.
ps2013-048-06-012-050.u10.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-048-06-012-050.u10.p1.s2 tu iniciativu také vítám a řeknu proč.
ps2013-048-06-012-050.u10.p1.s3 Možná takový malý příběh z mého rodného města Čáslavi, kde jsem se narodil a kde žiji.
ps2013-048-06-012-050.u10.p1.s4 Tam je na náměstí, hezkém náměstí, hotel, který se jmenuje Grand.
ps2013-048-06-012-050.u10.p1.s5 Ten hotel pochází z první republiky a pak byl částečně rekonstruován, přepracován v tzv. Akci Z. Po 89. roce ho privatizační komise zařadila do malé privatizace a od doby měl asi deset majitelů, ale žádný provoz, takže ten hotel chátral, chátral.
ps2013-048-06-012-050.u10.p1.s6 Přešly přes něj různé úvěry, tak jak si to ty subjekty a noví nabyvatelé vždy zastavili různým bankám.
ps2013-048-06-012-050.u10.p1.s7 Obec se rozhodla ten hotel zpátky vykoupit přesto, že to bude stát mnohem víc, ta tržní cena, než by samozřejmě měl v době, kdy prošel malou privatizací včetně nějakých koeficientů.

Text viewDownload CoNNL-U