|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-07-13 ps2013-048-06-001-154 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

154. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 608/ - třetí čtení

Date2016-07-13
Meetingps2013/048
Agenda Itemps2013/048/154
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/s048211.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 364 • previousnext

ps2013-048-06-001-154.u1.p1.s1 154.
ps2013-048-06-001-154.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 608/ - třetí čtení
ps2013-048-06-001-154.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan ministr dopravy Dan Ťok a také zpravodaj garančního hospodářského výboru pan poslanec Martin Kolovratník.
ps2013-048-06-001-154.u1.p3.s1 No klid je pouze jeden problém.
ps2013-048-06-001-154.u1.p3.s2 Druhý problém je ten zpravodaj hospodářského - a ho vidím.
ps2013-048-06-001-154.u1.p3.s3 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-048-06-001-154.u1.p4.s1 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 608/3, který vám byl doručen dne 2. června 2016.
ps2013-048-06-001-154.u1.p4.s2 Usnesení garančního hospodářského výboru pak bylo doručeno jako sněmovní tisk 608/4.
ps2013-048-06-001-154.u1.p5.s1 Nyní se táži navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2013-048-06-001-154.u1.p5.s2 Prosím, pane ministře, máte slovo.
ps2013-048-06-001-154.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předmětem předloženého návrhu zákona o dráhách je zejména zajištění transpozice evropské směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru.
ps2013-048-06-001-154.u2.p1.s2 Tento návrh byl již představován a podrobně projednáván jak na plénu Poslanecké sněmovny, tak v hospodářském výboru a podvýboru pro dopravu.
ps2013-048-06-001-154.u2.p1.s3 Dovolte mi tedy pouze stručný úvod.
ps2013-048-06-001-154.u2.p2.s1 Předložený vládní návrh zasahuje do řady oblastí zákona o dráhách, dílčím, nebo uceleným způsobem.
ps2013-048-06-001-154.u2.p2.s2 Mezi nejpodstatnější oblasti dotčené novelizace patří kategorizace drah a vymezení přístupu na jednotlivé kategorie drah, zejména vleček;
ps2013-048-06-001-154.u2.p2.s3 nová úprava provozování zařízení služeb upravující práva a povinnosti provozovatelů těchto zařízení a dopravců využívajících služby v nich; nové znění úpravy udílení licencí pro provozování drážní dopravy;
ps2013-048-06-001-154.u2.p2.s4 nová úprava přidělování kapacity dráhy včetně možnosti posuzování ohrožení hospodářské vyváženosti drážní dopravy provozované na základě smlouvy o veřejných službách;
ps2013-048-06-001-154.u2.p2.s5 za páté úprava působnosti a postupu drážní inspekce při šetření mimořádných událostí.
ps2013-048-06-001-154.u2.p3.s1 Vedle výše uvedených témat obsahuje návrh změny i v oblasti správního trestání a organizace státní správy v oblasti drah, zejména v souvislosti s navrhovaným zřízením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.
ps2013-048-06-001-154.u2.p3.s2 Dále některé dílčí vnitrostátní úpravy, zejména v oblasti kácení dřevin podél drah a stavby drah.
ps2013-048-06-001-154.u2.p4.s1 K návrhu byla vznesena řada pozměňovacích návrhů.
ps2013-048-06-001-154.u2.p4.s2 Stanovisko Ministerstva dopravy k nim je v zásadě shodné se stanoviskem garančního hospodářského výboru, na dvě výjimky.
ps2013-048-06-001-154.u2.p4.s3 Na rozdíl od hospodářského výboru Ministerstvo dopravy nepodporuje přijetí pozměňovacího návrhu paní poslankyně Matušovské označovaného jako C5.
ps2013-048-06-001-154.u2.p4.s4 Tento pozměňovací návrh vkládá do zákona o dráhách nový § 46s obsahující zejména povinnost provozovatele dráhy a dopravce užívat při školení určitých kategorií zaměstnanců osob akreditovaných Ministerstvem dopravy.
ps2013-048-06-001-154.u2.p4.s5 Tato úprava dle našeho názoru nepovede ke zvýšení bezpečnosti provozu na dráhách a bude navyšovat náklady provozovatelů drah a dopravců.
ps2013-048-06-001-154.u2.p5.s1 Odchylně od hospodářského výboru dále Ministerstvo dopravy nepodporuje přijetí souboru pozměňovacích návrhů pana poslance Birkeho označených písmenem H. Jde o soubor vstupů do zákona o dráhách a zákona o ochraně přírody a krajiny, jejichž cílem je vyjmout kácení dřevin v okolí dráhy z působenosti zákona o ochraně přírody a krajiny, tedy z působnosti orgánů ochrany přírody a krajiny.
ps2013-048-06-001-154.u2.p5.s2 Zde rozhodně není sporu o tom, že stávající režim předběžného povolování kácení dřevin v okolí drah není vhodný, je časově a administrativně náročný a ztěžuje operativní reakci v případě ohrožení.
ps2013-048-06-001-154.u2.p5.s3 Vládní návrh v této oblasti ovšem obsahuje změny, které mění režim kácení z povolovacího na ohlašovací a zároveň významně v této oblasti posilují kompetence drážního úřadu a hlediska bezpečnosti provozu dráhy.
ps2013-048-06-001-154.u2.p5.s4 Jedná se o změny dohodnuté a odsouhlasené Ministerstvem dopravy a Ministerstvem životního prostředí.
ps2013-048-06-001-154.u2.p5.s5 Jsou výsledkem poměrně obsáhlých diskusí a dovolte mi vás v této oblasti požádat o podporu znění vládního návrhu.
ps2013-048-06-001-154.u2.p5.s6 V ostatních jsou stanoviska Ministerstva dopravy k pozměňovacím návrhům shodná se stanovisky garančního hospodářského výboru.
ps2013-048-06-001-154.u2.p6.s1 Vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh, který vláda předložila Poslanecké sněmovně, je výsledkem dlouhé a velmi usilovné práce, četných jednání s dotčenými subjekty i orgány veřejné správy a je nezbytný z hlediska implementace práva Evropské unie, obsahuje ale i řešení vnitrostátních problémů v oblasti drážní dopravy.
ps2013-048-06-001-154.u2.p6.s2 Dovolte mi tedy požádat vás o jeho přijetí.
ps2013-048-06-001-154.u2.p6.s3 Děkuji.
ps2013-048-06-001-154.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi.
ps2013-048-06-001-154.u3.p1.s2 Nyní otvírám rozpravu, do které neeviduji žádnou přihlášku.
ps2013-048-06-001-154.u3.p1.s3 Pan poslanec Šidlo.
ps2013-048-06-001-154.u3.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2013-048-06-001-154.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-048-06-001-154.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, kolegové, členové vlády, jenom stručně navážu na pana ministra.
ps2013-048-06-001-154.u4.p1.s3 Bohužel moje dlouhodobě plánovaná operace a potom pooperační stav mi nedovolil se zúčastnit celého legislativního procesu, takže zpravodajování převzal, a děkuji mu za to, kolega Kolovratník.
ps2013-048-06-001-154.u4.p1.s4 A ten proces byl trošičku poznamenán tím, že zpravodaj z opoziční strany měl trochu jiné názory než zpravodaj z koaliční.
ps2013-048-06-001-154.u4.p2.s1 Pan ministr tady zdůvodňoval a dával informaci postoje Ministerstva dopravy k pozměňovacím návrhům pod písmenem C uvedeným pod Květou Matušovskou.
ps2013-048-06-001-154.u4.p2.s2 To jsou tedy pozměňovací návrhy moje, které jsem s odbornou veřejností prokonzultoval a připravil k projednání hospodářského výboru, ale tam jsem neuspěl díky stanovisku Ministerstva dopravy, tak jsem to znovu zkusil ve druhém čtení, ale můj pooperační stav donutil - a děkuji za to Květě Matušovské, že se k tomu přihlásila a bylo možno je dostat na jednání do třetího čtení.
ps2013-048-06-001-154.u4.p3.s1 Chci k tomu říci jenom jednu podstatnou věc.
ps2013-048-06-001-154.u4.p3.s2 Rozumím tomu, že pan ministr nechce odstoupit od vládní předlohy, jak ji navrhl.
ps2013-048-06-001-154.u4.p3.s3 to chápu, to respektuji.
ps2013-048-06-001-154.u4.p3.s4 Ale provoz a praxe, která je realizována na železnicích České republiky, vyžaduje dílčí změny.
ps2013-048-06-001-154.u4.p3.s5 Konkrétně to, o čem tady hovořil, pozměňovací návrh ke vzdělávání a prokazování odborné způsobilosti, si myslím, že je přímo namístě, protože jsme měli v minulosti několik nehod a ve velice blízké minulosti i s tragickými následky, které svědčí o tom, že jednotlivé subjekty, které se pohybují jako dopravci na dopravní cestě, neznají a neumějí naplňovat ani oni sami jako jejich jednatelé a představitelé, tak jejich zaměstnanci, jednotlivá ustanovení dopravních a provozních předpisů, které jsou pro železnici závazné.
ps2013-048-06-001-154.u5.p1.s1 se omlouvám, pane poslanče.
ps2013-048-06-001-154.u5.p1.s2 Dopravní a provozní předpisy této Sněmovny velí k tomu, aby tady byl klid, když mluví jiný poslanec.
ps2013-048-06-001-154.u5.p1.s3 Proto prosím, aby ti, kteří vedou hovory, přenesli své hovory do kuloárů, a vy pokračujte, se sál ztiší.
ps2013-048-06-001-154.u5.p1.s4 Děkuji.
ps2013-048-06-001-154.u6.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-048-06-001-154.u6.p1.s2 mám dost silný hlas, ale ani na železnici nebylo zvykem, když jsem mluvil, aby někdo hlučil, takže bude dobré, když vyslechnete odborné stanovisko a uslyšíte názor z praxe.
ps2013-048-06-001-154.u6.p2.s1 Takže bych vás moc požádal - je to v podstatě na poslední chvíli, ale do třetího čtení se to hodí -, pokud jste si pročetli podrobně obsah pozměňovacích návrhů pod písmenem C, moc bych požádal o jejich podporu, protože svým způsobem vytvoříme mnohem lepší a komfortnější prostředí pro to, aby železnice v České republice mohla fungovat podle jasných pravidel a za předpokladu přípravy zaměstnanců k vysoké bezpečnosti práce.
ps2013-048-06-001-154.u6.p2.s2 Pokud to neuděláme, ta slavná liberalizace, která zde probíhá již 26 let, se dostává i do pracovní morálky zaměstnanců, protože nejsou ochotni dodržovat jednotlivá ustanovení drážních předpisů.
ps2013-048-06-001-154.u6.p2.s3 A my tady ještě tu věc rozvolníme takovým způsobem, že nové dopravní subjekty, které se na dopravní cestě pohybují, dokonce nemají ani žádnou povinnost se takto chovat.
ps2013-048-06-001-154.u6.p3.s1 Takže ještě jednou pléduji za to, zda byste mohli podpořit pozměňovací návrhy pod písmenem C, které svým způsobem řeší i otázku vztahu k nově vznikajícímu regulátorovi, tedy úřadu, který být regulátorem přístupu k dopravní cestě.
ps2013-048-06-001-154.u6.p3.s2 Jsem přesvědčen o tom, že pokud postavíme zákon a vznik úřadu na trojnožce, to znamená železnice, letecká doprava nebo letiště a k tomu ještě elektronické mýtné, tak sami po zkušenostech s vývojem u elektronického mýtného vidíte, že to není jednoduchá problematika, a železnice je tak rozsáhlou aktivitou a činností v České republice v rámci dopravního sektoru, že si myslím, že si zaslouží samostatný úřad.
ps2013-048-06-001-154.u6.p3.s3 I tam na to je pamatováno.
ps2013-048-06-001-154.u6.p3.s4 Takže bych ještě jednou moc požádal o to, zda byste mohli podpořit ve třetím čtení pozměňovací návrhy pod písmenem C.
ps2013-048-06-001-154.u6.p4.s1 Jinak vyjádření hospodářského výboru - úplně poslední poznámka.
ps2013-048-06-001-154.u6.p4.s2 Pan zpravodaj, jak jsem na začátku uvedl, je poslancem za vládní koalici, a když jsme projednávali stanoviska garančního výboru, tak ve většině případů se přiklonil ke stanovisku ministerstva.
ps2013-048-06-001-154.u6.p4.s3 mu to vůbec nemám za zlé, je to i logické, ale určitě kdybych zůstal zpravodajem , tak tato stanoviska nebyla zpravodajem řečena a možná i hospodářský výbor vytvořil panu ministrovi větší problém v tom, že by tady zdůvodňoval, proč nepodporoval více bodů v jednotlivých pozměňovacích návrzích.
ps2013-048-06-001-154.u6.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-048-06-001-154.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Šidlovi.
ps2013-048-06-001-154.u7.p1.s2 Nyní s přednostním právem pan zpravodaj.
ps2013-048-06-001-154.u7.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji.
ps2013-048-06-001-154.u8.p1.s1 Kolegyně, kolegové, dobré dopoledne.
ps2013-048-06-001-154.u8.p1.s2 se teď hlásím do rozpravy ještě před tím momentem, kdy tady budu vystupovat v roli zpravodaje hospodářského výboru, to znamená v tuto chvíli za sebe coby člena hospodářského výboru a místopředsedy tohoto výboru, a vrátím se k debatě o tomto zákonu v posledním čtení nebo projednávání na hospodářském výboru.
ps2013-048-06-001-154.u8.p1.s3 Pan kolega Karel Šidlo , že v řadě věcí se shodneme a spolupracujeme.
ps2013-048-06-001-154.u8.p1.s4 to určitě necítím tak, že jsem tam působil v roli zpravodaje koaličního, a proto jsem slepě šel podle not nebo návrhu Ministerstva dopravy.
ps2013-048-06-001-154.u8.p1.s5 Diskuse na hospodářském výboru byla poměrně obsáhlá, řekl bych nepolitická a odborná.
ps2013-048-06-001-154.u8.p2.s1 Vás, kolegyně a kolegové, chci u tohoto bodu poprosit také o pozornost, resp. zamyšlení a případnou podporu.
ps2013-048-06-001-154.u8.p2.s2 Ono je to vlastně celkem jednoduché, protože v sérii pozměňovacích návrhů, pod kterými je podepsána Květa Matušovská, ale původním autorem byl pan poslanec Karel Šidlo, jsou to návrhy C1 C10, tak je tam téměř stoprocentní shoda ministerstva s garančním výborem, a je to tedy shoda nedoporučující, pouze ten jediný rozdíl, ten jediný, nechci říci sporný, odlišný moment je pozměňovací návrh pod číslem C5.
ps2013-048-06-001-154.u8.p2.s3 Ten bych i osobně, byť s ním ministerstvo nesouhlasí, tak garanční výbor s ním souhlasí, a právě C5 bych i osobně rád podpořil a poprosil vás o podporu, nebo bych se rád přimluvil jménem poslance Šidla za podporu právě tohoto pozměňovacího návrhu.
ps2013-048-06-001-154.u8.p2.s4 On poměrně rozsáhlejším a propracovaným způsobem zavádí zpřísněné podmínky pro odbornou způsobilost zaměstnanců zajišťujících provozování dráhy a drážní dopravy.
ps2013-048-06-001-154.u8.p3.s1 Sami i jako laici, neodborníci na dopravu, jistě dobře víte, že na železnici se pohybuje čím dál více soukromých subjektů, to jsou soukromí dopravci na hlavních koridorech, nebo na regionálních tratích, a opravdu z praxe ty informace jsou vážné.
ps2013-048-06-001-154.u8.p3.s2 Strojvůdci často mají pracovní smlouvy podepsané se dvěma společnostmi, se dvěma firmami, nedodržují předpisy, co se týká bezpečnostních přestávek, školení atd., a právě tento návrh pod označením C5 by měl tuto situaci o něco zpřísnit a vylepšit.
ps2013-048-06-001-154.u8.p3.s3 Podporu zakončím jedinou větou: Jde o lidské životy a věřím, že bychom to neměli brát na lehkou váhu.
ps2013-048-06-001-154.u8.p3.s4 Děkuji.
ps2013-048-06-001-154.u9.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji.
ps2013-048-06-001-154.u9.p1.s2 Ptám se, jestli se ještě někdo další hlásí do rozpravy.
ps2013-048-06-001-154.u9.p1.s3 Jestliže nikdo takový není, končím rozpravu.
ps2013-048-06-001-154.u9.p1.s4 Ptám se na závěrečná slova pana navrhovatele, případně pana zpravodaje.
ps2013-048-06-001-154.u9.p1.s5 Není zájem.
ps2013-048-06-001-154.u9.p2.s1 Přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích.
ps2013-048-06-001-154.u9.p2.s2 Prosím pana zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou, přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a sdělil nám k nim své stanovisko.
ps2013-048-06-001-154.u9.p2.s3 Prosím.
ps2013-048-06-001-154.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2013-048-06-001-154.u10.p1.s2 Procedura je nakonec poměrně obsáhlejší, protože návrhů se sešlo větší množství.
ps2013-048-06-001-154.u10.p1.s3 Hospodářský výbor je projednal na své 39. schůzi 8. června.
ps2013-048-06-001-154.u10.p1.s4 Návrh procedury je následující.
ps2013-048-06-001-154.u10.p1.s5 Jak jsme zvyklí, rozdělili jsme společně se sněmovní legislativou pozměňovací návrhy do logických celků, které spolu souvisí.
ps2013-048-06-001-154.u10.p2.s1 Nejdříve tedy navrhujeme hlasovat jedním hlasováním pozměňovací návrhy A1, A3 a A4. -
ps2013-048-06-001-154.u10.p2.s2 Ještě se omlouvám, pod písmenem A jsou označeny pozměňovací návrhy hospodářského výboru.
ps2013-048-06-001-154.u10.p3.s1 Dále jedním hlasováním A2 a A13.
ps2013-048-06-001-154.u10.p3.s2 Pokud toto bude přijato, tak se stává nehlasovatelnou legislativní úprava F7.2.
ps2013-048-06-001-154.u10.p4.s1 Dále je navrženo hlasovat o pozměňovacím návrhu A5 ve variantě 1.

Text viewDownload CoNNL-U