|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-06-30 ps2013-048-03-002-216 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

216. Informace vlády o postupu ve věci nevýhodné privatizace OKD

Date2016-06-30
Meetingps2013/048
Agenda Itemps2013/048/216
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/s048102.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 748 • previousnext

ps2013-048-03-002-216.u1.p1.s1 216.
ps2013-048-03-002-216.u1.p1.s2 Informace vlády o postupu ve věci nevýhodné privatizace OKD
ps2013-048-03-002-216.u1.p2.s1 Na žádost poslanců klubu KSČM vám byl do lavic rozdán návrh na usnesení, takže každý byste ho měl mít k dispozici.
ps2013-048-03-002-216.u1.p3.s1 A nyní prosím, aby se ujal slova předseda vlády Bohuslav Sobotka.
ps2013-048-03-002-216.u1.p3.s2 Prosím, pane premiére.
ps2013-048-03-002-216.u2.p1.s1 Dobrý den, dámy a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci.
ps2013-048-03-002-216.u2.p1.s2 Dovolte mi, abych vás dnes po druhé pozdravil.
ps2013-048-03-002-216.u2.p1.s3 Během dnešního jednacího dne Poslanecké sněmovny budeme mít možnost se spolu takto vidět ještě několikrát.
ps2013-048-03-002-216.u2.p1.s4 Čeká nás tato zpráva, čekají nás ústní interpelace a předpokládám, že v hodin bych na půdě Poslanecké sněmovny vystoupil k současné situaci v Evropské unii po rozhodnutí Britů v jejich referendu.
ps2013-048-03-002-216.u2.p2.s1 Nyní mi tedy dovolte, abych se věnoval privatizaci OKD.
ps2013-048-03-002-216.u2.p2.s2 jsem si připravil informaci, která je myslím docela souhrnná, vyčerpávající a plastická.
ps2013-048-03-002-216.u2.p2.s3 Ukazuje, jakým způsobem došlo k privatizaci této těžební společnosti, a ukazuje ji v kontextu těch událostí, které se u nás v uplynulých 25 letech odehrávaly.
ps2013-048-03-002-216.u2.p2.s4 Dovolte mi tedy, vážené poslankyně, vážení poslanci, abych se k této zprávě vyjádřil.
ps2013-048-03-002-216.u2.p3.s1 Začnu tím, že připomenu historii privatizace Ostravsko-karvinských dolů tak, jak se skutečně v minulých letech odehrála.
ps2013-048-03-002-216.u2.p3.s2 To, co budu ve své zprávě říkat, jsou podložená fakta, zdokumentovatelná příslušnými rozhodnutími, zdokumentovatelná usneseními vlády a podobnými právními akty.
ps2013-048-03-002-216.u2.p3.s3 Ta nejpodstatnější rozhodnutí, o kterých budu mluvit a která se týkají Fondu národního majetku nebo rozhodnutí vlády, jsou přirozeně také k dispozici v archivech.
ps2013-048-03-002-216.u2.p4.s1 Předehrou privatizace Ostravsko-karvinských dolů byla v obecné podobě strategická rozhodnutí o konkrétním způsobu provedení privatizace v Československu po roce 1989 vůbec.
ps2013-048-03-002-216.u2.p4.s2 Šlo o nové legislativní prostředí pro nakládání s majetkem ve vlastnictví státu, zásady převádění majetku z původně národních podniků na nové právní formy, často akciové společnosti, což mělo umožnit v důsledku následně jejich privatizaci.
ps2013-048-03-002-216.u2.p4.s3 Akciové společnosti jsou formy korporací, kde jednotliví vlastníci nevlastní nějaké konkrétní části majetku nebo abstraktních podílů, ale vlastní akcie, které je opravňují podílet se na řízení společnosti a také na zisku z dividend.
ps2013-048-03-002-216.u2.p4.s4 Stát jako držitel akcií není proti ostatních akcionářům v nikterak privilegované pozici.
ps2013-048-03-002-216.u2.p4.s5 Důležité je, kdo vlastní většinu akcií.
ps2013-048-03-002-216.u2.p4.s6 To je potřeba mít na paměti, když se chceme zabývat otázkou privatizace Ostravsko-karvinských dolů.
ps2013-048-03-002-216.u2.p4.s7 Právě v otázce udržení majority stát ustoupil, a to již v roce 1996, kdy se rozhodnutím ministra Skalického zbavil majoritního podílu v akciové společnosti OKD.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s1 Dovolte mi, abych se nejprve vyjádřil k první fázi privatizace, která souvisí se vznikem akciové společnosti OKD a také souvisí s kuponovou privatizací.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s2 O privatizaci OKD rozhodl 29. prosince roku 1990, to znamená před 26 lety a ještě před rozdělením Československa, tehdejší ministr hospodářství Vladimír Dlouhý.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s3 Jde o rozhodnutí číslo 208/1990 s číslem jednacím 1804/401.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s4 Tímto rozhodnutím byl zrušen bez likvidace státní podnik Ostravsko-karvinské doly.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s5 K 1. lednu roku 1991 byla zřízena akciová společnost Ostravsko-karvinské doly, OKD, a. s.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s6 Do obchodního rejstříku byla tato akciová společnost zapsána 21. ledna roku 1991.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s7 Do nově vzniklé akciové společnosti byl vložen veškerý majetek zrušovaného státního podniku.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s8 Na rozdíl například od Mostecké uhelné byl do majetku nové akciové společnosti vložen i celý bytový fond OKD.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s9 Rozdíl je patrný ze zakladatelských smluv obou společností.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s10 V případě Mostecké uhelné se tehdy zřejmě vláda před 26 lety přiklonila k názoru, že byty nejsou určeny k podnikání této společnosti.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s11 Od roku 1991, od vzniku této akciové společnosti, tedy stát mohl ovlivňovat nakládání s majetkem OKD, s majetkem v těžebních provozech, nebo nakládání s byty OKD, jen prostřednictvím výkonu akcionářských práv v akciové společnosti.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s12 Od chvíle vláda nemohla o dění v OKD rozhodovat přímo, nemohla například přijmout usnesení o tom, co se dít s doly OKD nebo s byty OKD.
ps2013-048-03-002-216.u2.p5.s13 Tímto aktem, tím vložením majetku OKD do akciové společnosti, došlo k privatizaci řízení celé této společnosti.
ps2013-048-03-002-216.u2.p6.s1 Samotná privatizace akcií nové společnosti OKD probíhala, vážené poslankyně a vážení poslanci, v několika fázích.
ps2013-048-03-002-216.u2.p6.s2 V době první Klausovy vlády 11. listopadu 1993 rozhodl tehdejší ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci pan Jiří Skalický o privatizaci části akcií OKD.
ps2013-048-03-002-216.u2.p6.s3 Opět je to rozhodnutí, které je známé a které je dohledatelné.
ps2013-048-03-002-216.u2.p6.s4 Jde o rozhodnutí s číslem jednacím 630/2150/631 z roku 1993.
ps2013-048-03-002-216.u2.p6.s5 Na základě tohoto rozhodnutí bylo 40 % akcií - znovu opakuji, 40 % akcií - dosud držených v majetku státu privatizováno takzvanou kuponovou metodou.
ps2013-048-03-002-216.u2.p6.s6 Stát za tyto akcie nezískal díky zvolené metodě privatizace žádné finanční prostředky.
ps2013-048-03-002-216.u2.p6.s7 K čemu tedy došlo?
ps2013-048-03-002-216.u2.p6.s8 40 % akcií této společnosti, do které byl vložen veškerý majetek OKD včetně bytů OKD, začal být privatizován tak, že 40 % akcií této společnosti bylo privatizováno v kuponech.
ps2013-048-03-002-216.u2.p6.s9 To znamená, že těchto 40 % bylo rozdáno formou kuponů, aniž by stát za 40 % akcií získal jakýkoliv výnos.
ps2013-048-03-002-216.u2.p7.s1 Další část akcií OKD byla bezúplatně - opět zdůrazňuji bezúplatně - převedena na 12 místních obcí.
ps2013-048-03-002-216.u2.p7.s2 Konkrétně na obce a města Havířov, Horní Suchou, Doubravu, Orlovou, Stonavu, Ostravu, taky Petřvald, Paskov, Staříč, Albrechtice a také Český Těšín.
ps2013-048-03-002-216.u2.p7.s3 Další část akcií OKD byla převedena na Restituční investiční fond.
ps2013-048-03-002-216.u2.p7.s4 Po této privatizaci měl stát ve společnosti OKD jen těsný rozhodující podíl akcií, necelých 52 %.
ps2013-048-03-002-216.u2.p7.s5 Ty zůstaly ve vlastnictví státu prostřednictvím Fondu národního majetku.
ps2013-048-03-002-216.u2.p7.s6 později se ukázalo, že toto rozhodnutí rozdrobit akcie mezi malé akcionáře výrazně usnadnilo ovládnutí celé společnosti soukromým subjektem a přispělo to k úplnému vytěsnění státu.
ps2013-048-03-002-216.u2.p7.s7 K tomu se ale ještě ve svém vystoupení vrátím.
ps2013-048-03-002-216.u2.p8.s1 Rozhodující okamžik, pokud jde o privatizaci OKD, přichází v roce 1996, před 20 lety, v roce 1996.
ps2013-048-03-002-216.u2.p8.s2 Bylo to v době končící první Klausovy vlády a jde o sérii následujících kroků.
ps2013-048-03-002-216.u2.p8.s3 Státní Fond národního majetku požádal v souladu s žádostí vedení OKD ministra Skalického o souhlas se snížením základního kapitálu OKD o 3,5 miliardy korun.
ps2013-048-03-002-216.u2.p8.s4 Tedy z původních 27 miliard na cca 24 miliard korun.
ps2013-048-03-002-216.u2.p8.s5 Ministr Skalický se snížením základního kapitálu tehdy před 20 lety vyslovil souhlas.
ps2013-048-03-002-216.u2.p8.s6 Dne 28. května 1996.
ps2013-048-03-002-216.u2.p8.s7 Pro zajímavost, bylo to pouhý měsíc před zánikem Ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci.
ps2013-048-03-002-216.u2.p8.s8 Jako důvod pro snížení základního kapitálu bylo uvedeno, že v důsledku pokračujícího útlumu těžby dochází k podstatnému snižování majetku společnosti.
ps2013-048-03-002-216.u2.p9.s1 V červnu rozhodla valná hromada společnosti OKD, kde stát měl v tu chvíli ještě těsnou většinu, o realizaci tohoto snížení základního kapitálu.
ps2013-048-03-002-216.u2.p9.s2 Ve výpisu z obchodního rejstříku OKD najdete tento záznam: Rozhodnutím valné hromady společnosti ze dne 7. 6. 1996 bylo rozhodnuto o snížení základního jmění společnosti na částku 24 miliard 300 milionů korun, a to vzetím akcií z oběhu.
ps2013-048-03-002-216.u2.p9.s3 Podle údajů poskytnutých Ministerstvem financí došlo k tomuto snížení tak, že společnost stáhla z oběhu 3,5 milionu kusů akcií, které odprodal Fond národního majetku za symbolickou jednu korunu za akcii.
ps2013-048-03-002-216.u2.p9.s4 Tedy za 3,5 milionu kusů akcií získal FNM od společnosti OKD 3 500 korun.
ps2013-048-03-002-216.u2.p9.s5 Tři tisíce pět set korun za tři a půl milionu kusů akcí OKD!
ps2013-048-03-002-216.u2.p9.s6 Tímto krokem se snížil ovšem podíl FNM ve společnosti OKD pod 50 % základního kapitálu.
ps2013-048-03-002-216.u2.p9.s7 Konkrétně činil podíl FNM 45,8 %.
ps2013-048-03-002-216.u2.p9.s8 Právní moci nabylo toto rozhodnutí v dubnu roku 1997.
ps2013-048-03-002-216.u2.p9.s9 Tímto krokem se tedy stát jako takový stáhl a na jaře 1997 přišel definitivně o rozhodující podíl majetkové účasti společnosti OKD.
ps2013-048-03-002-216.u2.p10.s1 Tento vývoj v letech 1993 1996, který jsem popsal, byl, vážené poslankyně a vážení poslanci, naprosto zásadní.
ps2013-048-03-002-216.u2.p10.s2 O snížení základního kapitálu rozhodovala valná hromada akcionářů, kde měl do doby stát většinu.
ps2013-048-03-002-216.u2.p10.s3 Pokud by důvodem pro snížení kapitálu byla reálná ztráta majetku společnosti, dalo se to udělat jinak, plošně.
ps2013-048-03-002-216.u2.p10.s4 Tak byly v době upraveny zákony a předpisy.
ps2013-048-03-002-216.u2.p10.s5 Teoretický základ však tento krok měl v původním privatizačním projektu z roku 1993.
ps2013-048-03-002-216.u2.p10.s6 Zmíněných 3,5 miliardy bylo v projektu zaneseno jako rezerva pro případný útlum dolu.
ps2013-048-03-002-216.u2.p10.s7 tam mohlo být pamatováno na situaci, kdy stát tuto rezervu použije, a mělo být také garantováno, že i v takovém případě si udrží majoritní podíl ve společnosti.
ps2013-048-03-002-216.u2.p10.s8 Nicméně rozhodnutí tehdejší vlády bylo jiné.
ps2013-048-03-002-216.u2.p10.s9 Snížení kapitálu bylo provedeno jednostranně, podíl státu v OKD poklesl pod rozhodujících 50 %, aniž by stát z privatizace získal pro státní rozpočet jakýkoli výnos, zmiňuji 3 500 korun.
ps2013-048-03-002-216.u2.p10.s10 Stát se na základě vlastních rozhodnutí zbavil v letech 1993 1997 většiny akcií OKD, aniž by za to získal jakoukoliv protihodnotu.
ps2013-048-03-002-216.u2.p10.s11 Toto rozhodnutí státních orgánů v letech 1993 1997 se zpětně jevilo jako chybné celé řadě ekonomů a politiků, v budoucnu tento krok za nepochopitelný a nevysvětlitelný označil i respektovaný odborník, nestor na Ministerstvu financí Eduard Janota.
ps2013-048-03-002-216.u2.p11.s1 Jak stát ztrácel kontrolu?
ps2013-048-03-002-216.u2.p11.s2 Chtěl bych teď popsat, jak probíhala divoká privatizace OKD.
ps2013-048-03-002-216.u2.p11.s3 Jak probíhal nástup nových vlastníků OKD.
ps2013-048-03-002-216.u2.p12.s1 Ještě v roce 1996 ale nebylo tehdy z pohledu státu všechno ztraceno, protože stát společně s Restitučním investičním fondem, kde měl FNM většinu, a společně s obcemi stále mohl v případě potřeby ve společnosti OKD složit rozhodující většinu akcií.
ps2013-048-03-002-216.u2.p12.s2 To se ale změnilo v roce 1997, kdy drobní akcionáři z kuponové privatizace včetně obcí a včetně Restitučního investičního fondu ovládaného státem prodali svoje majetkové podíly ve společnosti OKD soukromé bance.
ps2013-048-03-002-216.u2.p12.s3 Šlo o IPB, která akcie OKD kupovala tehdy pro neznámého majitele.
ps2013-048-03-002-216.u2.p12.s4 Psalo se o tom tehdy v novinách, ocituji vám některé pasáže, které napsaly Hospodářské noviny 27. srpna 1997.
ps2013-048-03-002-216.u2.p12.s5 Cituji tedy z Hospodářských novin: "IPB by teoreticky mohla od investičních fondů a drobných vlastníků ve strategické těžební firmě nakoupit 50 % akcií.
ps2013-048-03-002-216.u2.p12.s6 Pod kontrolou státu dosud zůstává podíl asi 46 %, jehož privatizace podle vrchního ředitele sekce paliv Ministerstva průmyslu a obchodu Josefa Dorušky nebude kvůli ekologickým a sociálním závazkům OKD zdaleka tak rychlá jako u hnědouhelných společností."
ps2013-048-03-002-216.u2.p12.s7 Jeden ze zainteresovaných podnikatelů v článku uvádí svůj odhad situace.
ps2013-048-03-002-216.u2.p12.s8 Podle něj "je pravděpodobné, že těžební firma bude usilovat o snížení základního jmění, které by na úkor podílu Fondu národního majetku zohlednilo probíhající útlum neefektivních šachet.
ps2013-048-03-002-216.u2.p12.s9 Pak by podíl IPB jednoznačně převážil sílu FNM," uvedl tehdy v srpnu roku 1997.
ps2013-048-03-002-216.u2.p13.s1 Dne 25. září téhož roku vyšly ve stejném listu informace o tom, pro koho je balík akcií skupovaných bankou zřejmě určen.
ps2013-048-03-002-216.u2.p13.s2 Opět cituji: "Státu hrozí, že svůj podíl v moravské těžební firmě bude muset prodat pod cenou.
ps2013-048-03-002-216.u2.p13.s3 Skupina IPB drží podle dvou obvykle dobře informovaných zdrojů Hospodářských novin kolem 28 % akcií OKD a na žádost anonymního investora se snažit dosáhnout 34% podílu.
ps2013-048-03-002-216.u2.p13.s4 Tento balík by mohl značně znehodnotit chystaný prodej státních 45 % akcií OKD, který by měl být realizován ještě letos."
ps2013-048-03-002-216.u2.p13.s5 Rok 1997.
ps2013-048-03-002-216.u2.p14.s1 Je zřejmé, že v tomto roce tehdy vláda, byla to druhá vláda Václava Klause, připravovala privatizaci zbytku svých akcií a soukromí zájemci projevovali velké úsilí, aby pro tento krok dopadl co nejvýhodněji.
ps2013-048-03-002-216.u2.p14.s2 Rolí státu v době jasně mělo být, aby realizoval kroky, které by minimalizovaly ztráty na veřejném státním majetku.
ps2013-048-03-002-216.u2.p14.s3 IPB podle tehdejších zákonných podmínek nesměla vlastnit více než 10 % akcií, takže bylo zřejmé, že plánuje prodej těchto akcií třetí straně.

Text viewDownload CoNNL-U