|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-06-30 ps2013-048-03-001-219 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

219. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2016-06-30
Meetingps2013/048
Agenda Itemps2013/048/219
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/s048090.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 695 • previousnext

ps2013-048-03-001-219.u1.p1.s1 219.
ps2013-048-03-001-219.u1.p1.s2 Odpovědi členů vlády na písemné interpelace
ps2013-048-03-001-219.u1.p2.s1 První interpelací, se kterou nesouhlasila poslankyně Jana Fischerová, je odpověď paní ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové ve věci dlouho očekávaného koncepčního materiálu národní plán výuky cizích jazyků pro další období.
ps2013-048-03-001-219.u1.p2.s2 Jde o tisk 803 a jde o přerušené jednání.
ps2013-048-03-001-219.u1.p2.s3 Přerušeno bylo do přítomnosti paní ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové, která je přítomna.
ps2013-048-03-001-219.u1.p2.s4 Otevírám rozpravu a ptám se, jestli se paní ministryně hlásí, nebo paní poslankyně Jana Fischerová.
ps2013-048-03-001-219.u1.p2.s5 Paní poslankyně Jana Fischerová se hlásí, proč odmítla svou odpověď.
ps2013-048-03-001-219.u1.p3.s1 Paní kolegyně, ještě jenom přečtu - náhradní kartu číslo 16 bude mít pro dnešní den pan poslanec Tejc.
ps2013-048-03-001-219.u1.p3.s2 Máte slovo, paní poslankyně.
ps2013-048-03-001-219.u2.p1.s1 Hezké dobré dopoledne vám všem.
ps2013-048-03-001-219.u2.p1.s2 Moje interpelace byla přerušena vlastně díky nepřítomnosti paní ministryně, takže my jsme takto z očí do očí spolu ještě nemluvily, takže nyní na základě své písemné interpelace budu pokračovat ve stejném tónu.
ps2013-048-03-001-219.u2.p2.s1 Týká se to interpelace ohledně jazykové přípravy žáků, studentů a vůbec obecně - národní plán výuky cizích jazyků.
ps2013-048-03-001-219.u2.p2.s2 Vím, že je to téma, které zde není poprvé, protože i někteří z kolegů již toto interpelovali, a přiznám se, že mně osobně na tom velice záleží.
ps2013-048-03-001-219.u2.p2.s3 Nejsem sice vystudovaný pedagog, ale jsem člověk, jehož koníčkem jsou opravdu jazyky, a kolem sebe mám lidi, protože jsem také v Komoře soudních tlumočníků členem, tak mám lidi, kteří se...
ps2013-048-03-001-219.u3.p1.s1 Vážené paní kolegyně, páni kolegové, bych vás chtěl požádat o klid.
ps2013-048-03-001-219.u3.p1.s2 Není nás tady zase tolik, abychom nemohli v klidu vyslechnout paní poslankyni Janu Fischerovou, která měla jistě důvody, aby odmítla odpověď paní ministryně.
ps2013-048-03-001-219.u3.p1.s3 Jinak by to nepředkládala jako tisk.
ps2013-048-03-001-219.u4.p1.s1 ... touto oblastí zajímají.
ps2013-048-03-001-219.u4.p1.s2 Stačí se projít jenom předsálím také naší Sněmovny.
ps2013-048-03-001-219.u4.p1.s3 Tam vidíte 700. let výročí Karla IV. Císař čtyř trůnů.
ps2013-048-03-001-219.u4.p1.s4 A proč byl tak úspěšný?
ps2013-048-03-001-219.u4.p1.s5 Nejenom to, co vše dokázal, ale také ovládal pět cizích jazyků.
ps2013-048-03-001-219.u4.p1.s6 A si velmi přeji, aby i naše mládež byla přizpůsobována tomu světu, který se kolem nás mění, protože řeknu vám, že i v rámci toho, jak se svět kolem nás mění, tak budu citovat pana Radka Špicara, viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy, který neustále opakuje, že školy by měly žáky přivést k tomu, co nás čeká ve čtvrté průmyslové revoluci.
ps2013-048-03-001-219.u4.p1.s7 Průmysl nás živí, ale zvládneme to, když ho zmodernizujeme.
ps2013-048-03-001-219.u4.p1.s8 A pokud škola učně nepřipraví ani na základní konverzaci v cizím jazyce, vychovává nezaměstnaného.
ps2013-048-03-001-219.u4.p1.s9 toto chci podtrhnout, protože spolupracuji s některými školami.
ps2013-048-03-001-219.u4.p1.s10 Vnímám i zpětnou vazbu od rodičů, kteří mají malé děti.
ps2013-048-03-001-219.u4.p1.s11 Dávají je do soukromých školek, kde mají možnost výuky většinou v německém nebo anglickém jazyce.
ps2013-048-03-001-219.u4.p1.s12 A pak nemají další návaznost na základních školách.
ps2013-048-03-001-219.u4.p2.s1 nyní budu tady ještě zdůvodňovat, proč jsem tedy nesouhlasila s odpovědí paní ministryně, konkrétně s některými věcmi, na které mi písemně odpověděla.
ps2013-048-03-001-219.u4.p3.s1 Vážená paní ministryně, primárně mi neodpovídáte na otázku osudu národního plánu výuky cizích jazyků.
ps2013-048-03-001-219.u4.p3.s2 Spíše z vaší odpovědi vyplývá, že plán jaksi zapadl a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se k němu nehlásí.
ps2013-048-03-001-219.u4.p3.s3 I když v posledním odstavci se mluví o nutnosti sladit jakousi jazykovou koncepci s národní iniciativou Průmysl 4.0.
ps2013-048-03-001-219.u4.p3.s4 O tom jsem vlastně ve své úvodní řeči mluvila.
ps2013-048-03-001-219.u4.p3.s5 Podstatná je tedy moje zásadní otázka: hodlá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy koncepci jazykového vzdělávání přijmout, nebo ne?
ps2013-048-03-001-219.u4.p4.s1 Mohla bych o tom vyprávět, jak proces probíhal.
ps2013-048-03-001-219.u4.p4.s2 Poctivě se přiznám, v této oblasti sleduji i stránky vlastně Ministerstva mládeže a tělovýchovy a tam zaujalo, ono to tam teď není zveřejněno, ale bylo tam tzv. šetření Eurostudent.
ps2013-048-03-001-219.u4.p4.s3 A v rámci toho jsem zjistila, že jste zveřejnili, že v České republice je jeden z nejvyšších podílů studentů ze všech sledovaných zemí, kteří absolvovali zahraniční studijní zkušenost definovanou také jaké zahraniční stáž či jazykový kurz.
ps2013-048-03-001-219.u4.p4.s4 Ale - teď je to podstatné - na rozdíl od ostatních evropských zemí, především zemí původních evropské patnáctky, výuka v České republice takřka neprobíhá v cizím jazyce.
ps2013-048-03-001-219.u4.p4.s5 To je to podstatné, co trápí, co bych viděla.
ps2013-048-03-001-219.u4.p4.s6 Neznám školu, kde opravdu předmět na kvalitních školách se vyučuje v cizím jazyce.
ps2013-048-03-001-219.u4.p4.s7 To je vize, ke které směřuji touto svou interpelací.
ps2013-048-03-001-219.u4.p5.s1 A můj dotaz tedy zní: Není to škoda?
ps2013-048-03-001-219.u4.p5.s2 Slyšela jsem, že je.
ps2013-048-03-001-219.u4.p5.s3 Takže děkuji za podporu tady z řad poslanců.
ps2013-048-03-001-219.u4.p6.s1 Za druhé.
ps2013-048-03-001-219.u4.p6.s2 Další nekonzistentností je, že na tak nízké úrovni žáků v cizích jazycích, bylo to šetření obecné, reaguje tím, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy hodlá vypsat projekty operačních programů výzkum, vývoj, vzdělávání, což je podle mého soudu nekoncepční, protože by nejdřív mělo být zjišťování příčin, pak teprve koncepční návrhy řešení problému, tzv. strategie, která mi tu chybí, a pak teprve finance na podporu změn, které jsou pro zlepšení nezbytné.
ps2013-048-03-001-219.u4.p7.s1 Čili můj následovný dotaz k tomu je, jak chce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy hodnotit úspěšnost takovéto investice.
ps2013-048-03-001-219.u4.p7.s2 Jak , že tyto konkrétní věci je třeba zafinancovat?
ps2013-048-03-001-219.u4.p7.s3 Vychází ministerstvo z principu požadovaného Evropskou komisí, že podkladem pro finance z fondu je nějaká strategie?
ps2013-048-03-001-219.u4.p7.s4 Toto je ve všech oblastech velice důležité, a proto se ptám i v oblasti školství a jazykového vzdělávání.
ps2013-048-03-001-219.u4.p7.s5 Z jaké strategie tedy vychází Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy při vypisování výzev v oblasti jazykového vzdělávání?
ps2013-048-03-001-219.u4.p8.s1 Při konzultaci se svými kolegy, kteří se na školách, zejména středních, tomu věnují, jsem se ptala, jaké s tím mají zkušenosti.
ps2013-048-03-001-219.u4.p8.s2 Oni říkají - každý drobný krok v rámci pomoci jazykovému vzdělávání je nesmírně důležitý, ale třeba vyhlášení v dubnu 2015 výzvy 56, kdy se učitelé sice podívali do různých míst, na Maltu, do Londýna, do Vídně, tak jeli většinou tam, kam jim cestovní kancelář nabídla jazykově zaměřený pobyt za nejnižší cenu.
ps2013-048-03-001-219.u4.p8.s3 Samozřejmě toho využili.
ps2013-048-03-001-219.u4.p8.s4 jsem ráda, že tam jezdí, ale bylo to vytrženo narychlo, aby peníze byly utraceny, a ne vždy to plnilo ten správný směr, jak by to mělo být.
ps2013-048-03-001-219.u4.p8.s5 Každý krok, kdy se kdokoli kamkoli podívá, chválím.
ps2013-048-03-001-219.u4.p8.s6 Je to jedině dobře, ale není to na základě jakékoliv strategie.
ps2013-048-03-001-219.u4.p8.s7 Tehdy bylo využito 1,4 mld. korun na toto jazykové vzdělávání v České republice.
ps2013-048-03-001-219.u4.p9.s1 Neutracených evropských peněz bylo v loňském roce dost ve výuce jazyků na základních školách.
ps2013-048-03-001-219.u4.p9.s2 Česká republika zaostává za evropským průměrem, a tak přišla v červenci 2015 další výzva, tentokrát s číslem 57, určená na rozvoj výuky anglického, německého a francouzského jazyka formou blended learning.
ps2013-048-03-001-219.u4.p9.s3 Také jsem se ptala na to, jak to probíhalo, ale byl na to použit jenom jediný systém, který používá jediná společnost, a ten systém vůbec neodpovídá požadavkům výzvy, protože není určen pro blended learning a není řešením výuky angličtiny, odpovídá jen podmínkám výběru výukového systému.
ps2013-048-03-001-219.u4.p10.s1 Jestliže dochází ke koncepční výuce cizích jazyků, tak je opravdu potřebná kombinace různých forem.
ps2013-048-03-001-219.u4.p10.s2 Víme, jak dál spěje nyní vývoj informačních technologií.
ps2013-048-03-001-219.u4.p10.s3 To vše je nutné promísit i při správné výuce jazyků a je potřebná změna stylu výuky cizích jazyků.
ps2013-048-03-001-219.u4.p10.s4 Je to dlouhodobý proces, to víme, v němž je důležitá změna role učitele a další principy, se kterými nemá nic společného využívání právě tohoto jediného systému, který byl použit při výzvě 57.
ps2013-048-03-001-219.u4.p10.s5 Proto se ve školách díky tomuto amatérismu a klientelismu, mohu-li to takto nazvat, stal výraz blended learning synonymem pro jeden výukový program.
ps2013-048-03-001-219.u4.p11.s1 Tou třetí věcí, která v vaší odpovědi, paní ministryně, vlastně připadá nekonzistentní, je pasáž vaší odpovědi, v niž jsou zmiňovány takzvané výzvy neboli šablony, jak se tomu říká v rámci školství, ve kterých být možnost čerpat podporu na jazykové vzdělávání.
ps2013-048-03-001-219.u4.p11.s2 Poměrně obsáhle se o tom rozepisujete ve své odpovědi.
ps2013-048-03-001-219.u4.p11.s3 To však nekoresponduje s harmonogramem výzev na rok 2016, Prioritní ose 3 s názvem Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování neboli šablony s alokací 300 mil. korun.
ps2013-048-03-001-219.u4.p11.s4 Z nich však takové věcné zacílení na cizí jazyky nevyplývá.
ps2013-048-03-001-219.u4.p11.s5 Proto se ptám, co bude obsahem výzev pro základní a střední školy v letech 2016, čili ještě letos, a na příští rok 2017 pro zlepšení výuky cizích jazyků.
ps2013-048-03-001-219.u4.p12.s1 se blížím ve své interpelaci ke konci.
ps2013-048-03-001-219.u4.p13.s1 Jsem hrdá na to, že pocházím ze země ve střední Evropě, která nás také proslavila učitelem národů Komenským, který právě také ovládal cizí jazyky a proslavil nás.
ps2013-048-03-001-219.u4.p13.s2 si nesmírně přeju, abychom v tomto směru výuky cizích jazyků a stanovení národního plánu výuky cizích jazyků pokročili.
ps2013-048-03-001-219.u4.p13.s3 Je to velmi důležité pro naši mládež, pro náš národ.
ps2013-048-03-001-219.u4.p13.s4 Děkuji.
ps2013-048-03-001-219.u5.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Janě Fischerové.
ps2013-048-03-001-219.u5.p1.s2 Paní ministryně Kateřina Valachová se chystá k odpovědi.
ps2013-048-03-001-219.u5.p1.s3 Paní ministryně, máte slovo.
ps2013-048-03-001-219.u6.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající.
ps2013-048-03-001-219.u6.p1.s2 Vážené poslankyně, vážení poslanci, ano, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy chce přijmout koncepci jazykového vzdělávání včetně jazykového vzdělávání v rámci odborného vzdělávání.
ps2013-048-03-001-219.u6.p1.s3 Důležité je říci, že základ koncepce je zpracován.
ps2013-048-03-001-219.u6.p1.s4 Tento byl konzultován se zástupci odborných asociací a zaměstnavatelských svazů.
ps2013-048-03-001-219.u6.p1.s5 Také prostřednictvím tohoto dokumentu byla seznámena se základními požadavky sekce fondová, která právě zpracovává jednotlivé výzvy.
ps2013-048-03-001-219.u6.p2.s1 Ale co je důležité říci, máme také jako Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy za úkol zpracovat do konce tohoto roku Vzdělávání 4.0, což je tedy dokument, který korespondovat s dokumentem Průmysl 4.0 a na platformě pro odborné vzdělávání, která funguje na Ministerstvu školství, došlo ke shodě, že by tento dokument měl být včleněn do dokumentu Průmysl 4.0, to znamená, aby byl jeden dokument, abychom neměli více dokumentů.
ps2013-048-03-001-219.u6.p3.s1 Co se týká času, byla bych ráda, abychom tyto práce dokončili nejpozději na podzim tohoto roku a současně začlenili provázání tohoto národního standardu, národních kroků opřených o národní peníze, s evropskými penězi.
ps2013-048-03-001-219.u6.p4.s1 Co se týká OP VVV, tak vyhlašujeme jednotlivé podpory prostřednictvím šablon, nebo jednotlivých projektů směrem ke všem školám, to znamená mateřským, základním, středním a vysokým, ale uznávám, že by bylo namístě, aby všechny tyto informace byly sladěny do jedné časové osy a aby bylo jasné, kam směřujeme.
ps2013-048-03-001-219.u6.p5.s1 Z hlediska toho, kam směřujeme, tak jenom chci připomenout, že standardy pro cizí jazyky na základní školy byly definovány poprvé od 1. září 2013, takže se teprve vlastně blížíme okamžiku, kdy bychom měli také začít ověřovat, do jaké míry nám tyto standardy začaly fungovat.
ps2013-048-03-001-219.u6.p6.s1 Stejně bych chtěla připomenout nedávno schválenou novelu školského zákona, která umožňuje nahrazování profilové části maturitní zkoušky standardizovanou jazykovou zkouškou, nebo to, že v dubnu tohoto roku jsme schválili tvorbu a revize kurikulárních dokumentů pro předškolní, základní a střední vzdělávání na národní úrovni, samozřejmě včetně jazykového vzdělávání.
ps2013-048-03-001-219.u6.p7.s1 Co se týká revize rámcového vzdělávacího programu v oblasti jazykového vzdělávání, měl by být hotov v průběhu roku 2017.
ps2013-048-03-001-219.u6.p8.s1 Nicméně podtrženo, sečteno, nemá smysl tady definovat dílčí kroky směřující k podpoře jazykového vzdělávání nebo k reflexi toho stavu, který je pravdivý a který popsala paní poslankyně.
ps2013-048-03-001-219.u6.p8.s2 Dovoluji si učinit příslib, že koncepci předložíme na podzim.
ps2013-048-03-001-219.u6.p8.s3 A co se týká dílčí koncepce jazykového vzdělávání, tak ji předložím paní poslankyni k informaci v zásadě v řádu dvou týdnů.
ps2013-048-03-001-219.u6.p9.s1 Závěrem bych chtěla říci, že se omlouvám, protože vím, že ministr Chládek slíbil tuto koncepci poslancům v listopadu roku 2014, a je tedy namístě, aby ty práce byly dokončeny.
ps2013-048-03-001-219.u6.p9.s2 Takže uzavírám, že to bude koncepčně uzavřeno ve strategii Průmysl 4.0, která bude obsahovat i Vzdělávání 4.0, ale tu dílčí koncepci předložíme co nejdříve a platforma pro odborné vzdělávání projedná zítra.
ps2013-048-03-001-219.u7.p1.s1 Děkuji paní ministryni Kateřině Valachové.
ps2013-048-03-001-219.u7.p1.s2 Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Karel Rais.
ps2013-048-03-001-219.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-048-03-001-219.u8.p1.s1 Děkuji vám.

Text viewDownload CoNNL-U