|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-06-29 ps2013-048-02-007-153 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

153. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 379/ - třetí čtení

Date2016-06-29
Meetingps2013/048
Agenda Itemps2013/048/153
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/s048049.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 585 • previousnext

ps2013-048-02-007-153.u1.p1.s1 153.
ps2013-048-02-007-153.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 379/ - třetí čtení
ps2013-048-02-007-153.u1.p2.s1 Žádám, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa ministr Jiří Dienstbier a zpravodaj garančního výboru ústavněprávního poslanec Lukáš Pleticha.
ps2013-048-02-007-153.u1.p3.s1 Tímto sněmovním tiskem jsme se již zabývali 27. května letošního roku na 47. schůzi, kdy jsme na návrh předsedy poslaneckého klubu ČSSD poslance Romana Sklenáka přerušili projednávání tohoto bodu do 29. 6., tedy do dnešního dne.
ps2013-048-02-007-153.u1.p3.s2 Navrhovatel ani zpravodaj zatím nevystoupili.
ps2013-048-02-007-153.u1.p4.s1 Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 379/4, který byl doručen dne 14. dubna 2016.
ps2013-048-02-007-153.u1.p4.s2 Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 379/5.
ps2013-048-02-007-153.u1.p5.s1 Ptám se navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy.
ps2013-048-02-007-153.u1.p5.s2 Pane ministře?
ps2013-048-02-007-153.u1.p5.s3 Ano, prosím, máte slovo.
ps2013-048-02-007-153.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážení poslankyně, vážení páni poslanci, předložený návrh zákona navazuje na vládní prohlášení, kde se vláda jednak zavázala posílit prostředky ochrany proti diskriminaci a zároveň se zavázala, že předloží návrh, který umožní veřejnému ochránci práv obracet se na Ústavní soud s návrhy na zrušení zákona nebo jeho části pro rozpor s ústavním pořádkem České republiky.
ps2013-048-02-007-153.u2.p2.s1 Zároveň od samého počátku legislativního procesu byla diskutována třetí oblast, to je zřízení monitorovacího mechanismu podle Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením.
ps2013-048-02-007-153.u2.p2.s2 Přestože návrh zákona doputoval do Sněmovny díky sporu o tabulková místa v Kanceláři veřejného ochránce práv bez tohoto návrhu, tak na základě projednávání ve výborech i zde na plénu je zjevné, že tady je shoda na zřízení tohoto monitorovacího mechanismu, protože všechny výbory, které projednávaly návrh, doporučily schválit pozměňovací návrh, který by tento monitorovací mechanismus do zákona doplnil.
ps2013-048-02-007-153.u2.p2.s3 Je to důležitý krok, protože tím ČR naplní závazky vyplývající ze zmíněné úmluvy OSN.
ps2013-048-02-007-153.u2.p2.s4 To, co je na tom důležité je také, že na této podobě monitorovacího mechanismu je dohoda s organizacemi, které reprezentují zájmy osob se zdravotním postižením a naopak projevily značný zájem na tom, aby takovýto mechanismus byl zaveden.
ps2013-048-02-007-153.u2.p2.s5 Jde o systémový monitoring, který komplexně vyhodnocovat, do jaké míry jsou chráněna práva osob se zdravotním postižením, a lze od něj tedy očekávat zlepšení v této oblasti.
ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s1 Nyní se vrátím k těm dvěma oblastem, které vyplývají z vládního prohlášení.
ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s2 Tou první je možnost obracet se na Ústavní soud ve věci rušení zákonů nebo jejich částí.
ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s3 Jak jsem zmiňoval, toto je výslovně zmíněno ve vládním prohlášení.
ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s4 Veřejný ochránce nyní možnost navrhovat Ústavnímu soudu rušení podzákonných předpisů.
ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s5 Toto je tedy rozšíření i na zákony.
ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s6 I tady může dojít jednak k efektivnímu postupu, protože nemusí jednotlivé osoby, které odkazují na to, že v jejich případě došlo k aplikaci zákona, který odporuje ústavnímu pořádku, vyčerpat všechny kroky, to znamená obracet se buď na správní orgány, následně na soudy v prvním, druhém stupni, případně dovolání, a pak teprve po mnoha letech směřovat k Ústavnímu soudu.
ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s7 Ale lze tady velmi efektivně takovouto situaci vyřešit.
ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s8 Myslím, že na základě projednání ve výboru je tady na stole i velmi dobrá úprava, a sice že by veřejný ochránce mohl takto postupovat pouze poté, co by projednal věc v petičním výboru Poslanecké sněmovny, který je, -li se to tak říci, garančním pro otázky související s činností veřejného ochránce práv.
ps2013-048-02-007-153.u2.p3.s9 Tedy předešlo by se možná zbytečnému podání takového návrhu v těch případech, kdy by byla shoda na základě projednání v petičním výboru, že se věc řešit jiným způsobem, například poslaneckým návrhem zákona, který by problém odstranil.
ps2013-048-02-007-153.u2.p4.s1 Byla tady v diskusi zmíněna obava, že by mohl veřejný ochránce tohoto oprávnění nadužívat.
ps2013-048-02-007-153.u2.p4.s2 bych tady odkázal na praxi ve vztahu k podzákonným předpisům, kdy veřejný ochránce tohoto oprávnění využívá v jednotkách případů, to znamená, nedochází ani tady k žádnému nadužívání, nebo dokonce snad zneužívání takového oprávnění a není žádný důvod se domnívat, že by ochránce postupoval nějakým zásadně jiným způsobem i v případě zákonů a návrhů na jejich rušení u Ústavního soudu.
ps2013-048-02-007-153.u2.p5.s1 Co se týče antidiskriminační žaloby ve veřejném zájmu, tady si myslím, že to je vůbec nejdůležitější součást navrhovaného zákona.
ps2013-048-02-007-153.u2.p5.s2 Ze všech dat, která máme k dispozici, vyplývá, že diskriminace není nic okrajového, s čím by se lidé v České republice téměř neměli možnost potkat.
ps2013-048-02-007-153.u2.p5.s3 Naopak dochází k celé řadě případů diskriminačního jednání a současné prostředky ochrany proti diskriminaci jsou zcela nedostatečné.
ps2013-048-02-007-153.u2.p5.s4 Svědčí o tom právě nepoměr mezi rozsahem diskriminace a počtem individuálních antidiskriminačních žalob a také to, že nám v této oblasti téměř zcela chybí soudní judikatura, kterou by se všichni, kdo v dobré víře chtějí sami předcházet diskriminačnímu jednání, mohli řídit a sami takovým situacím předcházet.
ps2013-048-02-007-153.u2.p5.s5 I v tomto případě jde o věc, která vyplývá z plnění vládního prohlášení.
ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s1 Tady bych zdůraznil, že to je především na pomoc těm lidem, kteří jsou nejslabší.
ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s2 Je potřeba si uvědomit, že oběťmi diskriminace jsou právě ti, kteří jsou nějakým způsobem znevýhodněni nebo slabí, jde o finanční situaci, jde o sociální kompetence anebo může to být i třeba zdravotní nebo jiný hendikep.
ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s3 Lidé s nízkými sociálními kompetencemi, jinými hendikepy a nedostatkem finančních prostředků se velmi těžko mohou bránit proti diskriminaci, jednak proto, že nedosáhnou na kvalifikovanou právní pomoc, která je právě v těchto případech nezbytná, jak jsem tady opakovaně říkal.
ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s4 Antidiskriminační žaloby a spory jimi vyvolané patří k těm nejsložitějším právním kauzám, kde bez kvalifikované právní pomoci se nelze efektivně bránit.
ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s5 Proto tento nástroj může být důležitý.
ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s6 Navíc opět může být i velmi efektivní předcházet zbytečnému množení sporů, protože jednou takovouto žalobou se vyřešit typový případ diskriminace, kterému čelí nějaká větší množina osob, a nemusí se tak podávat tedy to větší množství individuálních antidiskriminačních žalob.
ps2013-048-02-007-153.u2.p6.s7 A jak jsem také zmiňoval, postupně by to umožnilo vytvořit judikaturu v této oblasti, kterou by se všechny osoby mohly následně řídit.
ps2013-048-02-007-153.u2.p7.s1 Chtěl bych proto požádat zejména ty poslance a poslankyně, kterým záleží především na ochraně nejslabších členů naší společnosti, aby zákon zejména v této části podpořili.
ps2013-048-02-007-153.u2.p8.s1 Závěrem bych konstatoval, že vzhledem k tomu, že tato oprávnění veřejného ochránce vyplývají z vládního prohlášení, tak že to pro je i test, do jaké míry koaliční strany vládní prohlášení plní vzhledem ke sporům, kterých jsme byli v minulých týdnech a měsících svědky.
ps2013-048-02-007-153.u2.p8.s2 Jestli vlastně koaliční dohody jsou cárem papíru, anebo slovem, které platí a které koaliční strany drží.
ps2013-048-02-007-153.u2.p8.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-048-02-007-153.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi Dienstbierovi a otevírám rozpravu, do které jsou přihlášeni zatím tři poslanci.
ps2013-048-02-007-153.u3.p1.s2 První přihlášený je pan poslanec Karel Schwarzenberg.
ps2013-048-02-007-153.u3.p1.s3 Připraví se paní kolegyně Jana Hnyková.
ps2013-048-02-007-153.u3.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-048-02-007-153.u4.p1.s1 Pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, po pravdě řečeno, teprve po druhé světové válce pozvolna vnikla instituce veřejného ochránce práv, dodnes se často nazývá právě skandinávským jménem ombudsman, do ústavních pořádků střední Evropy.
ps2013-048-02-007-153.u4.p1.s2 A jak to často s novými věcmi bývá, pořád se ještě potkává s nedůvěrou.
ps2013-048-02-007-153.u4.p2.s1 Nicméně musíme všichni uznat, že se severské demokracie ve dvacátém století ukázaly jako velice solidní a opravdu se, co se týká obrany lidských práv a podobných věcí, osvědčily, a to i díky instituci veřejného ochránce práv.
ps2013-048-02-007-153.u4.p2.s2 vím, že otázka rozšíření práv a pravomocí veřejného ochránce práv je u nás dosti diskutovaná otázka.
ps2013-048-02-007-153.u4.p2.s3 Existují zde na to různé názory.
ps2013-048-02-007-153.u4.p2.s4 se, po pravdě řečeno, přikláním k tomu, abychom odsouhlasili mírné rozšíření těchto pravomocí, které jsou teď navrženy.
ps2013-048-02-007-153.u4.p2.s5 Nejenom poněvadž jsme měli opravdu štěstí, že jak ministr Motejl, tak paní Šabatová opravdu svůj úřad zastávali nestranně a opravdu byli ochránci lidských práv, ale ještě z jiného důvodu.
ps2013-048-02-007-153.u4.p3.s1 Přiznávám, že jsem se vždycky cítil jako žák slavného učitele ústavního práva Karla Poppera, který se proslavil, byť pocházel, pokud vím, z Vídně, na Novém Zélandě, potom na nejslavnějších britských univerzitách, a dokonce ještě ve vysokém věku dostal čestný doktorát Karlovy univerzity jako jeden z nejslavnějších ústavních právníků na světě.
ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s1 A on nás vždycky učil, že není nejdůležitější, aby vše bylo demokraticky prohlašováno, že stupeň demokratičnosti není pro společnost to nejdůležitější.
ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s2 Ale co říká státu, musí být checks and balances.
ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s3 On učil anglicky.
ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s4 Že to musí být vyrovnávání moci.
ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s5 A po pravdě řečeno, to se v naší Ústavě ještě úplně, v našem ústavním pořádku, nepodařilo.
ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s6 Máme... svého času při vytvoření nové české Ústavy po roce 1992 byl vyvažovací vliv Senátu velice omezen a i v následujícím pravomoce Sněmovny stoupaly.
ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s7 Vím, že není lehké Sněmovně a poslancům říci, že my taky nejsme neomylní a neškodí nám, když nás někdo upozorňuje, že jsme uzákonili chybně, že v tom či onom předpisu zákona jsou opravdu lidská práva omezena.
ps2013-048-02-007-153.u4.p4.s8 K tomu je tady právě ombudsman, v našem případě ombudsmanka.
ps2013-048-02-007-153.u4.p5.s1 Tudíž bych velice prosil, vážené kolegyně, vážení kolegové, abyste napomohli k tomu, aby mírné rozšíření pravomocí ombudsmana čili veřejného ochránce práv bylo odsouhlaseno, abychom měli trošku víc těch vyvažovacích sil v českém ústavním pořádku.
ps2013-048-02-007-153.u4.p5.s2 Zajisté by to nejslabším ve společnosti a těm, na které se ve víru zákonodárství zapomíná, těm by to pomohlo.
ps2013-048-02-007-153.u4.p5.s3 Děkuji mnohokrát za vaši pozornost.
ps2013-048-02-007-153.u5.p1.s1 Děkuji panu poslanci Karlu Schwarzenbergovi.
ps2013-048-02-007-153.u5.p1.s2 Nyní faktická poznámka pana poslance Zdeňka Soukupa, poté je připravena paní poslankyně Jana Hnyková.
ps2013-048-02-007-153.u5.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
ps2013-048-02-007-153.u6.p1.s1 Dámy a pánové, reaguji vaším prostřednictvím na pana Schwarzenberga.
ps2013-048-02-007-153.u6.p1.s2 Ano, on mluvil o mírném rozšíření.
ps2013-048-02-007-153.u6.p1.s3 si myslím, že tím mírným rozšířením je právě to stanovisko ústavněprávního výboru k tomu rozšíření pravomocí obracet se na Ústavní soud, tzn. s tím, že tam nebude vyžadována povinnost získat podpisy senátorů nebo poslanců, ale v podstatě to projde jenom petičním výborem.
ps2013-048-02-007-153.u6.p2.s1 Co se týče toho argumentu, že v podstatě pozice ombudsmana je velice potřebná, o tom není třeba diskutovat.
ps2013-048-02-007-153.u6.p2.s2 Ale chtěl bych říci, že právě ombudsman nebo ombudsmani v severských státech, především ve Švédsku, pokud je mi známo, tak takové pravomoci, jaké jsou vyžadovány nebo jaké jsou dány v této novele, prostě nejsou.
ps2013-048-02-007-153.u6.p2.s3 Tam vysloveně ombudsman a jeho pravomoci vycházejí z jeho přirozené autority.
ps2013-048-02-007-153.u6.p2.s4 Jeho doporučení jsou pouze doporučeními, a nikoliv aby to bylo nařízeno nějakým zákonem.
ps2013-048-02-007-153.u6.p2.s5 Děkuji.
ps2013-048-02-007-153.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Zdeňku Soukupovi i za dodržení času k faktické poznámce.
ps2013-048-02-007-153.u7.p1.s2 Budeme pokračovat.
ps2013-048-02-007-153.u7.p1.s3 S přednostním právem pan ministr Dienstbier.
ps2013-048-02-007-153.u7.p1.s4 Prosím.
ps2013-048-02-007-153.u8.p1.s1 bych reagoval na pana poslance Soukupa.
ps2013-048-02-007-153.u8.p1.s2 On pravdu, že někteří ombudsmani ve skandinávských zemích mají tradiční omezenou roli, ale také ve skandinávských zemích je celá řada podobných institucí, které vlastně sdílejí v podstatě srovnatelná nebo stejná oprávnění, jaká jsou zde navrhována našemu veřejnému ochránci.
ps2013-048-02-007-153.u8.p2.s1 A mimo jiné ve vztahu k monitorovacímu mechanismu práv zdravotně postižených, tak my jsme také diskutovali zřízení nové instituce, ale vždy po vyhodnocení se ukáže jako efektivní z hlediska synergií svěřit toto veřejnému ochránci, který zázemí své kanceláře, které je vysoce profesionální.
ps2013-048-02-007-153.u8.p2.s2 Takže ano, můžeme jít cestou, že ta jednotlivá oprávnění budeme svěřovat novým institucím, které budeme vytvářet, ale toto považuji za efektivnější cestu.
ps2013-048-02-007-153.u9.p1.s1 Děkuji panu ministru Dienstbierovi.
ps2013-048-02-007-153.u9.p1.s2 Nyní řádně přihlášená paní poslankyně Jana Hnyková.
ps2013-048-02-007-153.u9.p1.s3 Ještě než dojde k pultu, tak bych konstatoval došlé omluvy.
ps2013-048-02-007-153.u9.p1.s4 Prodloužení své omluvy do hodin hlásí pan kolega Ondřej Benešík a pan ministr Pelikán se omlouvá dnes do konce jednacího dne.
ps2013-048-02-007-153.u9.p2.s1 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-048-02-007-153.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-048-02-007-153.u10.p1.s2 Vážené dámy a pánové, přeji vám hezké dopoledne a chtěla bych v krátkosti ještě jednou obhájit pozměňovací návrh, který jsem předložila.
ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s1 Návrh říká, že ombudsman nemá právo kritizovat zákaz nošení náboženských oděvů například na školách.
ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s2 Můj návrh primárně reaguje na kauzu, kdy se ombudsmanka stavěla proti rozhodnutí Střední zdravotnické školy v Praze 10, která nedovolila studence ze Somálska nosit ve škole tzv. hidžáb.
ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s3 Veřejná ochránkyně práv tentokrát dospěla k závěru, že škola nepřímo diskriminovala studentku, neboť na základě školního řádu zakázala nosit muslimský šátek, který je projevem jejího náboženského přesvědčení navenek.
ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s4 Celá tato kauza je pro symbolem toho, jak se česká společnost postaví k pronikání islámu do české společnosti.
ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s5 Islám není slučitelný s našimi pravidly chování, naší kulturou a našimi zákony.
ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s6 Budu tvrdě bojovat proti každému, kdo bude šířit islám u nás.
ps2013-048-02-007-153.u10.p2.s7 Budu tvrdě bojovat proti každému, kdo třeba jen, jako je paní ombudsmanka Šabatová, bude stavět islámské náboženské předpisy pro odívání nad naše české zákony a předpisy.
ps2013-048-02-007-153.u10.p3.s1 Česká republika je sekulární stát, který musí respektovat demokratické principy a Listinu základních práv a svobod.

Text viewDownload CoNNL-U