ps2013-048-05-005-221.u14.p1.s4
Takto to schválil zemědělský výbor na váš návrh - 400 milionů korun . ps2013-048-05-005-221.u14.p1.s5
Jenom podotýkám , že Ministerstvo pro místní rozvoj chce dát v letošním roce například na opravu obecních komunikací 200 milionů korun . ps2013-048-05-005-221.u14.p1.s6
Troufnu si tedy říci , že větší prioritou v České republice z hlediska obcí je spíše oprava místních komunikací , chodníků a podobně než oprava kapliček . ps2013-048-05-005-221.u14.p1.s7
Ale na kapličky chcete dát , nebo tato vláda dává dvakrát tolik než na místní komunikace . ps2013-048-05-005-221.u14.p1.s8
To jsou vaše priority . ps2013-048-05-005-221.u14.p2.s1
A nemluvím už o té živočišné produkci . ps2013-048-05-005-221.u14.p2.s2
Původně tam bylo 40 milionů korun , vy jste to zvýšil na 360 . ps2013-048-05-005-221.u14.p2.s3
Proto tomu říkám velký medvěd grizzly . ps2013-048-05-005-221.u14.p2.s4
Protože to rozhodně není obecní prioritou , která teď v naprosté většině obce trápí . ps2013-048-05-005-221.u14.p2.s5
Ale zřejmě máte dost peněz v rozpočtu , tak si to můžete dovolit . ps2013-048-05-005-221.u14.p3.s1
Koneckonců 100 milionů korun , které jdou na podporu poradenství , to jsou také peníze , které bych si uměl představit , že budou někde jinde . ps2013-048-05-005-221.u14.p3.s2
Ale máte pravdu , že už jste opravdu na stropech toho možného a že takovéto věci podporujete . ps2013-048-05-005-221.u14.p3.s3
Zeptáte - li se zemědělců , jestli je lépe 100 milionů korun do poradenství a vzdělávání , což je dotační titul 9 , anebo je využít k opravdové podpoře například toho , o čem se tady bavíme dlouhodobě , s čím jste ještě nepřišli , a to je sucho a problematika udržení vody v krajině atd . , to uvidíme , až se budeme bavit o finančních prostředcích , které vyčleníte na tyto daleko důležitější věci , než je oprava a rekonstrukce kapliček . ps2013-048-05-005-221.u14.p3.s4
Neříkám , že nejsou potřeba , ale myslím si , že to krajské a obecní rozpočty jsou schopny možná i ve spolupráci s některými ministerstvy , s Ministerstvem kultury a podobně , zvládnout . ps2013-048-05-005-221.u14.p3.s5
Myslím si , že zemědělství má daleko větší problémy , které jsem tady jmenoval . ps2013-048-05-005-221.u14.p4.s1
Ještě podotýkám znovu - myslím si , že se máte v tuto chvíli orientovat spíše na systémové vyřešení existence středního školství . ps2013-048-05-005-221.u14.p4.s2
50 milionů korun dát na nákup nových strojů . . . ps2013-048-05-005-221.u14.p4.s3
Myslím si , že Ministerstvo školství by vám mělo spíše poradit , jak lépe ty peníze investovat , aby tam opravdu ti mladí lidé zůstávali . ps2013-048-05-005-221.u14.p4.s4
V tuhle chvíli spíše - na margo kolegy Herberta Pavery , který to tady říkal moc hezky , že ti mladí lidé , kteří budou vstupovat do zemědělství , přece potřebují nějakou perspektivu . ps2013-048-05-005-221.u14.p4.s5
A tu jim nezajistíme novým strojem ve střední škole . ps2013-048-05-005-221.u14.p4.s6
Tu jim zajistíme nižším stupněm byrokracie , vůbec šancí , aby se chytili v oblasti zemědělství . ps2013-048-05-005-221.u14.p4.s7
A ty kroky , které my tady dnes a denně schvalujeme , jsou spíše o podpoře velkých firem . ps2013-048-05-005-221.u14.p4.s8
Mladí lidé , kteří přicházejí ze zemědělských škol , nemají už příliš šancí se na trhu chytit . ps2013-048-05-005-221.u14.p4.s9
Myslím , že to je daleko větší problém českého zemědělství , ale to je na jinou debatu asi u jiného bodu . ps2013-048-05-005-221.u15.p1.s1
Děkuji . ps2013-048-05-005-221.u15.p1.s2
To byl zatím poslední řádně přihlášený do všeobecné rozpravy . ps2013-048-05-005-221.u15.p1.s3
Připomínám panu ministrovi , že jestli chce načíst zkrácení lhůty , musí tak učinit teď ve všeobecné rozpravě , než ji uzavřu . ps2013-048-05-005-221.u15.p1.s4
Zkrácení lhůty musí být načteno . ps2013-048-05-005-221.u15.p2.s1
S faktickou poznámkou paní poslankyně . ps2013-048-05-005-221.u15.p2.s2
Prosím . ps2013-048-05-005-221.u16.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-048-05-005-221.u16.p1.s2
Mně to vážně nedá , na tohle já musím zareagovat . ps2013-048-05-005-221.u16.p1.s3
To jsou takové podpásovky od pana Bendla , to je neskutečné . ps2013-048-05-005-221.u16.p1.s4
Za 26 let po revoluci do zemědělských škol nešla žádná technika . ps2013-048-05-005-221.u16.p1.s5
Kraje - chápu to - prostě peníze neměly a Ministerstvo školství je nikdy nedalo . ps2013-048-05-005-221.u16.p1.s6
Je tady poprvé šance sáhnout si na kvalitní učební pomůcku , a tady se to zpochybňuje . ps2013-048-05-005-221.u16.p1.s7
To je neskutečné . ps2013-048-05-005-221.u16.p2.s1
A vykládat , že uplatnitelnost absolventů zemědělských škol je nulová , to považuji za drzost . ps2013-048-05-005-221.u16.p2.s2
Za absolutní drzost . ps2013-048-05-005-221.u16.p2.s3
Nezlobte se na mě . ps2013-048-05-005-221.u17.p1.s1
Děkuji paní poslankyni . ps2013-048-05-005-221.u17.p1.s2
S faktickou poznámkou ještě pan poslanec Milan Urban , po něm pan poslanec Petr Bendl . ps2013-048-05-005-221.u17.p1.s3
Prosím . ps2013-048-05-005-221.u18.p1.s1
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . ps2013-048-05-005-221.u18.p1.s2
Mně to také nedá , a tím nechci mluvit o zemědělských školách , ale my tady říkáme dost často , že potřebujeme technické vzdělání , a řekněme , že i to zemědělské do toho patří , a že musíme zavést nový systém , ať tomu říkáme duální vzdělávání , nebo jinak , tedy systém , kde střední škola je daleko blíže , i vysoká pokud možno , té konkrétní firmě . ps2013-048-05-005-221.u18.p1.s3
Tohle potřebujeme v České republice . ps2013-048-05-005-221.u18.p1.s4
Potřebujeme to pro průmysl , který živí tuto zemi , 31 % hrubého domácího produktu zhruba je průmysl . ps2013-048-05-005-221.u18.p2.s1
Nemáme odborně vzdělané řemeslníky , nemáme dostatek technických středoškolských profesí , nemáme dostatek vysokoškolských technických profesí . ps2013-048-05-005-221.u18.p3.s1
Bohužel , ten systém by potřeboval také nějak upgradovat , aby skutečně duální vzdělávání nastalo . ps2013-048-05-005-221.u18.p3.s2
Těžko tím , že by stát kupoval těm firmám stroje . ps2013-048-05-005-221.u18.p3.s3
Těžko tím , že by se snažil docílit toho , aby měly stejné vybavení , jako mají firmy . ps2013-048-05-005-221.u18.p3.s4
To by se asi stát nedoplatil a nikdy by nebyl schopen progresivní změnu technologie dohánět . ps2013-048-05-005-221.u18.p3.s5
Ten systém tam musí fungovat nějak jinak . ps2013-048-05-005-221.u18.p3.s6
Já si myslím , že by bylo lepší hledat nějaký systémový postup i pro Ministerstvo zemědělství a zemědělské školy , tak jako je to potřeba hledat pro školy technického směru . ps2013-048-05-005-221.u18.p3.s7
Toto je nějaká výjimka , kterou asi dokážu pochopit , ale není to správná cesta , aby stát kupovat stroje zemědělským školám . ps2013-048-05-005-221.u18.p3.s8
To se na mě nezlobte , tudy cesta nevede . ps2013-048-05-005-221.u19.p1.s1
Děkuji panu poslanci . ps2013-048-05-005-221.u19.p1.s2
S faktickou poznámkou pan poslanec Bendl , po něm pan poslanec Kováčik , po něm pan poslanec Opálka . ps2013-048-05-005-221.u19.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-048-05-005-221.u20.p1.s1
Já už jsem trochu vychladl , ale na margo toho , co tady říkala paní kolegyně předtím - jenom znovu zdůrazňuji , teď nakoupí Ministerstvo zemědělství jednotlivým školám moderní stroje a za dva roky už budou zastaralé , místo toho , abychom hledali systémové řešení , které propojí fungování středních zemědělských škol s privátním sektorem , tak aby se ti studenti dostali k tomu nejmodernějšímu , co se momentálně na trhu objevuje . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s1
Prostě je to na první pohled strašně blýskavé a hrozně sympatické : budou mít nové stroje , budou se na nich učit a podobně , to je fantazie . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s2
Ale ono se to nemusí potkat s praxí . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s3
A je lépe podpořit existující praxi , protože je složité pro ty privátní firmy brát si nové studenty , věnovat se jim , věnovat jim čas atd . , vyčlenit na to lidi . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s4
To bych považoval za systémové řešení , se kterým by měl přijít spíš ministr školství nebo ministryně školství , možná ve spolupráci s ministrem zemědělství nebo ve spolupráci s ministrem průmyslu a obchodu . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s5
To bych považoval za správné gesto , které bych podpořil . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s6
Takhle je to plácnutí za 50 milionů . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s7
Ale dozvěděli jsme se proč . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s8
Prostě peníze jsou na všechno . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s9
Už jsme na stropech . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s10
Tak máme ještě 50 milionů na nákup strojů . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s11
Takhle to je . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s12
Sto milionů na poradenství , to jsou takové peníze , tam nikdy nebyly . ps2013-048-05-005-221.u20.p2.s13
A zeptejte se zemědělců , jak moc je to pro ně superklíčové , pokud nefinancujeme přímo některé organizace . ps2013-048-05-005-221.u20.p3.s1
Takhle je to plácnutí za 50 milionů . ps2013-048-05-005-221.u20.p3.s2
Ale dozvěděli jsme se proč . ps2013-048-05-005-221.u20.p3.s3
Prostě peníze jsou na všechno . ps2013-048-05-005-221.u20.p3.s4
Už jsme na stropech . ps2013-048-05-005-221.u20.p3.s5
Tak máme ještě 50 milionů na nákup strojů . ps2013-048-05-005-221.u20.p3.s6
Takhle to je . ps2013-048-05-005-221.u20.p3.s7
Sto milionů na poradenství , to jsou takové peníze , tam nikdy nebyly . ps2013-048-05-005-221.u20.p3.s8
A zeptejte se zemědělců , jak moc je to pro ně superklíčové , pokud nefinancujeme přímo některé organizace . ps2013-048-05-005-221.u21.p1.s1
S další faktickou poznámkou pan poslanec Kováčik , po něm pan poslanec Opálka , po něm paní poslankyně Dobešová , po ní pan poslanec Kořenek . ps2013-048-05-005-221.u21.p1.s2
Prosím , pane poslanče . ps2013-048-05-005-221.u22.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-048-05-005-221.u22.p1.s2
Paní a pánové , naprosto sdílím rozhořčení paní kolegyně Dobešové , která jako dlouholetá ředitelka zemědělské školy a učiliště ví , o čem hovoří . ps2013-048-05-005-221.u22.p1.s3
Ale to jsem nechtěl . ps2013-048-05-005-221.u22.p1.s4
Já jsem chtěl jenom říci , že pamatujeme někteří z nás dobu , kdy škola a praxe byly propojeny natolik , že ten , kdo vyšel jako vyučenec nebo absolvent střední zemědělské školy nebo třeba absolvent oboru opravář zemědělských strojů a dalších oborů , které v zemědělství fungovaly a fungují dodnes , doopravdy něco uměl , učil se na svou dobu na moderních strojích , moderních učebních pomůckách moderními postupy , a o to všechno jsme přišli . ps2013-048-05-005-221.u22.p1.s5
Nejen v zemědělství . ps2013-048-05-005-221.u22.p1.s6
O to všechno jsme přišli popřevratovým přístupem k učňovskému školství , obecně k technickému školství , a teď pláčeme nad rozlitým mlékem . ps2013-048-05-005-221.u22.p2.s1
Já si myslím , že všechno , co pomůže , byť je to jen kapka v moři , byť je možné , že ty pomůcky za nějaký čas morálně zastarají , ale podívejte se , na čem se ti lidé učí teď , jak jsou morálně , technicky a já nevím jak všelijak materiálně zastaralé učební pomůcky tohoto typu v těch školách a učilištích , porovnejme si to se zájmem , který o tyto obory je , porovnejme si to s potřebou , aby zemědělství , má - li být konkurenceschopné , mělo také konkurenceschopné vzdělávání . ps2013-048-05-005-221.u22.p2.s2
Jednoznačně si myslím , že je třeba , byť je to jenom částečné řešení , toto podpořit . ps2013-048-05-005-221.u22.p2.s3
Děkuji . ps2013-048-05-005-221.u23.p1.s1
Děkuji . ps2013-048-05-005-221.u23.p1.s2
S další faktickou poznámkou pan poslanec Opálka , po něm paní poslankyně Dobešová , po ní pan poslanec Kořenek . ps2013-048-05-005-221.u23.p1.s3
Prosím , pane poslanče . ps2013-048-05-005-221.u24.p1.s1
Děkuji , pane místopředsedo . ps2013-048-05-005-221.u24.p1.s2
Vážení členové vlády , kolegyně , kolegové , k té minulosti . ps2013-048-05-005-221.u24.p1.s3
Ať už ji kritizujeme méně , či více , byl průmysl propojen se strojírenstvím a učilišti , středními školami , taktéž zemědělství se zemědělskými , zdravotnictví se zdravotnictvím . ps2013-048-05-005-221.u24.p1.s4
A na zemědělských školách existovaly školní statky . ps2013-048-05-005-221.u24.p1.s5
A tady bychom se měli zamyslet , proč z ekonomických důvodů kraje , předtím asi jiní zřizovatelé , likvidovaly jeden školní statek za druhým .