|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-06-03 ps2013-047-08-001-160 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

160. Vládní návrh zákona o spotřebitelském úvěru /sněmovní tisk 679/ - třetí čtení

Date2016-06-03
Meetingps2013/047
Agenda Itemps2013/047/160
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/s047250.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 1083 • previousnext

ps2013-047-08-001-160.u1.p1.s1 160.
ps2013-047-08-001-160.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o spotřebitelském úvěru /sněmovní tisk 679/ - třetí čtení
ps2013-047-08-001-160.u1.p2.s1 Prosím pana vicepremiéra Andreje Babiše a současně zpravodaje pana poslance Klašku, aby zaujali místa u stolku zpravodajů.
ps2013-047-08-001-160.u1.p3.s1 My jsme tento bod přerušili, a to v obecné rozpravě.
ps2013-047-08-001-160.u1.p3.s2 Hovořil pan předseda Stanjura, takže se ho zeptám, zda si přeje dokončit své vystoupení.
ps2013-047-08-001-160.u1.p3.s3 Po něm se hlásí s přednostním právem pan ministr financí.
ps2013-047-08-001-160.u1.p3.s4 Pan kolega Stanjura dává přednost panu ministrovi.
ps2013-047-08-001-160.u1.p3.s5 Slovo pan ministr financí.
ps2013-047-08-001-160.u1.p3.s6 Prosím.
ps2013-047-08-001-160.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, předtím než konečně přistoupíme k závěrečnému hlasování o pozměňovacích návrzích k vládnímu návrhu zákona o spotřebitelském úvěru a o zákonu jako celku, dovolte mi krátce reagovat na některá vystoupení, která zde zazněla ve středu, předtím než bylo projednávání tohoto bodu přerušeno.
ps2013-047-08-001-160.u2.p2.s1 a moje ministerstvo jsme zde byli tento týden opakovaně napadáni za to, že v převážné části poslaneckých pozměňovacích návrhů dáváme negativní stanovisko.
ps2013-047-08-001-160.u2.p2.s2 Pan poslanec Šincl si zde stěžoval, že nejsme ochotni podpořit jeho geniální návrhy k pojišťovnictví, pan poslanec Černoch se podivoval, proč se bráníme tomu regulovat RPSN u úvěru, pan poslanec Stanjura říkal, že jsme z nepochopitelných důvodů proti tomu, aby počet zbytečných exekucí se snížil.
ps2013-047-08-001-160.u2.p2.s3 Dovolte mi proto nyní opětovně vysvětlit, proč některé pozměňovací návrhy, které jsou načteny u návrhu zákona o spotřebitelském úvěru, považujeme za skutečně nešťastné a škodlivé, a to bez ohledu na to, kdo je jejich autorem.
ps2013-047-08-001-160.u2.p3.s1 U pana Černocha u regulací RPSN.
ps2013-047-08-001-160.u2.p3.s2 Pokud jde o regulaci RPSN, o které zde mluvil poslanec Černoch, mohu pouze zopakovat již mnohokrát řečené.
ps2013-047-08-001-160.u2.p3.s3 Nejde zde samozřejmě vůbec o to, že by nám nevadilo, že jsou někteří lidé ve spárech lichvářů, kteří požadují úroky a poplatky, které v souhrnu vystřelí RPSN někam do řádu tisíců procent.
ps2013-047-08-001-160.u2.p3.s4 A vůbec to není tak, že bychom přehlíželi zkušenosti z jiných okolních zemí.
ps2013-047-08-001-160.u3.p1.s1 Kolegyně, kolegové, vás prosím o klid.
ps2013-047-08-001-160.u3.p1.s2 Je zde opravdu vysoká hladina hluku.
ps2013-047-08-001-160.u3.p1.s3 Prosím, usaďte se, nediskutujte a poslouchejte pana ministra.
ps2013-047-08-001-160.u3.p1.s4 Děkuji.
ps2013-047-08-001-160.u4.p1.s1 Naopak, dívali jsme do nich velmi pečlivě.
ps2013-047-08-001-160.u4.p1.s2 O těchto věcech jsme se zde bavili i na odborném semináři pořádaném v roce 2014 touto Sněmovnou.
ps2013-047-08-001-160.u4.p1.s3 Na tomto semináři nevystupovalo jen Ministerstvo financí, ale i Česká národní banka, zástupci bank a lidé z neziskových sdružení, kteří působí přímo v terénu, ve kterém se pohybují oni lichváři.
ps2013-047-08-001-160.u4.p1.s4 Ti všichni se shodli, že cenová regulace formou zastropování RPSN je sice na první pohled líbivou, ale fakticky nefunkční ochranou spotřebitele.
ps2013-047-08-001-160.u4.p1.s5 Shodli se, že RPSN regulovat dost dobře nelze, protože zejména u krátkých půjček vyskakuje jeho hodnota z matematických důvodů mimo jakékoliv představitelné hodnoty, aniž by přitom taková půjčka byla skutečně likvidační.
ps2013-047-08-001-160.u4.p1.s6 Skutečně ne vždy je vysoké RPSN nutně lichvou.
ps2013-047-08-001-160.u4.p1.s7 Navíc se náš právní řád umí vypořádat s neúměrně vysokými úroky.
ps2013-047-08-001-160.u4.p1.s8 Z rozhodování soudů vyplývá, že smluvní ujednání úrokové sazby, která přesáhne cca čtyřnásobek horní hranice sazby obvyklé na bankovním trhu, je v rozporu s dobrými mravy a takové jednání je neplatné.
ps2013-047-08-001-160.u4.p2.s1 Další argumenty proti stropování RPSN podrobně uvádí důvodová zpráva, resp. zpráva z hodnocení dopadu regulace, takzvaná RIA.
ps2013-047-08-001-160.u4.p2.s2 Odkazuji zde na ni, je to skutečně užitečné čtení.
ps2013-047-08-001-160.u4.p2.s3 Z těchto argumentů uvedu ještě alespoň jeden, přestože již zde rovněž několikrát zazněl.
ps2013-047-08-001-160.u4.p2.s4 RPSN je standardizovaný ukazatel, který nezahrnuje - zdůrazňuji nezahrnuje - náklady sankční, tedy takové náklady, které se realizují tehdy, když dlužník nedodrží, byť z malicherného důvodu, sjednané podmínky splácení.
ps2013-047-08-001-160.u4.p2.s5 Tyto sankce jsou přitom tím hlavním problémem ve světě drobných nebankovních půjček, ty jsou těmi minovými poli, jak trefně uvedl pan zpravodaj Klaška, které spouštějí většinu životních příběhů s nešťastnými konci a které pak zaplatí dílem i každý z nás na daních.
ps2013-047-08-001-160.u4.p2.s6 A tyto sankce v zákoně hlídané máme.
ps2013-047-08-001-160.u4.p2.s7 jde o limity pokut za prodlení se splácením, nebo třeba i o povahu a rozsah náhrad za předčasné splácení úvěru, v zákoně je upravené máme.
ps2013-047-08-001-160.u4.p3.s1 Kladivem na poskytování úvěru lidem, u kterých je zřejmé, že nebudou schopni úvěrový závazek vzhledem ke sjednaným podmínkám a ve své finanční situaci řádně splácet, jsou pak jednoznačně i přísné soukromoprávní sankce vůči poskytovateli úvěru za špatné či žádné posouzení úvěruschopnosti.
ps2013-047-08-001-160.u4.p4.s1 Sečteno a podtrženo, regulace RPSN je nevhodná, nefunkční, obtížná a zbytečná.
ps2013-047-08-001-160.u4.p4.s2 Připomínám, že k tomuto názoru dospěl nejen pan poslanec Fiedler, jak tvrdil on sám ve druhém čtení tohoto zákona, ale především celá tato Sněmovna, a to v roce 2014, kdy v usnesení k tehdejšímu sněmovnímu tisku číslo 41 konstatovala, že problém predátorských obchodních praktik v sektoru úvěrů se řešit zcela jinými nástroji.
ps2013-047-08-001-160.u4.p4.s3 Takovými, které jsou právě obsahem předkládaného vládního návrhu zákona o spotřebitelském úvěru.
ps2013-047-08-001-160.u4.p5.s1 Kolegové poslanci Stanjura, Kalousek a Benda se zde vymezovali proti navrhované výši kapitálového požadavku na poskytovatele úvěru.
ps2013-047-08-001-160.u4.p5.s2 Rovnou avizuji, že nebudu polemizovat o tom, jestli je tou správnou částkou 5, 10, 15, 20 nebo 30 milionů.
ps2013-047-08-001-160.u4.p5.s3 Byli jsme žádáni o náležité propočty dopadů, ačkoliv Ministerstvo financí opakovaně uvádělo, že ty je v zásadě nemožné provést v situaci, kdy dnes k tomuto nemáme žádnou datovou základnu.
ps2013-047-08-001-160.u4.p5.s4 Víme s jistotou jen to, že bylo vydáno více než 60 tisíc živnostenských listů opravňujících k poskytování a zprostředkování spotřebitelských úvěrů.
ps2013-047-08-001-160.u4.p5.s5 Kolik subjektů to opravdu dělá, a kolik z nich je poskytovatelů a kolik zprostředkovatelů, nikdo neví.
ps2013-047-08-001-160.u4.p5.s6 Jak jsou kapitálově vybaveni vůbec ne.
ps2013-047-08-001-160.u4.p5.s7 Navrhovaný kapitálový požadavek sloužit primárně k omezení operačního rizika, případně k umožnění půjčování z vlastních zdrojů.
ps2013-047-08-001-160.u4.p5.s8 Proto jsme při hledání optimálního kapitálového požadavku, a nejedná se o žádnou kauci, jak se nám někteří snaží podsouvat, ale o standardní kapitálový požadavek, primárně vycházeli z požadavků, které jsou kladeny v ostatních sektorech finančního trhu.
ps2013-047-08-001-160.u4.p5.s9 A přiměřenost této výše jsme samozřejmě zkonzultovali s Českou národní bankou coby orgánem dohledu.
ps2013-047-08-001-160.u4.p6.s1 Kolega Stanjura se zde podivoval, že ministerstvo dalo negativní stanovisko k jeho pozměňovacímu návrhu týkajícímu se činnosti takzvaných inkasních agentur.
ps2013-047-08-001-160.u5.p1.s1 se opravdu omlouvám a prosím ještě jednou o klid.
ps2013-047-08-001-160.u5.p1.s2 Pokud ty moje apely nepomohou, tak budu muset přerušit jednání Sněmovny.
ps2013-047-08-001-160.u6.p1.s1 Konkrétně že nechceme vyloučit dohody o splácení dluhu ze spotřebitelského úvěru uzavřené inkasními agenturami z působnosti zákona.
ps2013-047-08-001-160.u6.p1.s2 K tomu musím říct, že zde nemáme na výběr.
ps2013-047-08-001-160.u6.p1.s3 Dohody o splácení dluhu, s jehož splácením je spotřebitel již v prodlení, jsou výslovně upraveny oběma směrnicemi, a to o spotřebitelském úvěru i úvěru na bydlení.
ps2013-047-08-001-160.u6.p1.s4 Směrnice o spotřebitelském úvěru dokonce pro tyto dohody zvláštní formulář pro předsmluvní informace a zvláštní požadavky na obsah smlouvy.
ps2013-047-08-001-160.u6.p1.s5 Dohoda o splácení vzniklého dluhu ze spotřebitelského úvěru je tedy považována za spotřebitelský úvěr a Česká republika je tuto evropskou normu povinna převzít, přičemž tak učinila již v roce 2010 současným zákonem o spotřebitelském úvěru, tedy výkladové pochybnosti v tomto smyslu nevyvolává.
ps2013-047-08-001-160.u6.p2.s1 Teď ale vysloveně dvě dobré zprávy pro pana kolegu Stanjuru.
ps2013-047-08-001-160.u6.p2.s2 Evropské směrnice jsou si vědomy možné striktnosti požadavků na veškeré informační povinnosti v případě snahy věřitele rozesplatnit svého dlužníka, a proto stanovily pro tyto případy dvě výjimky, které návrh zákona předpokládá.
ps2013-047-08-001-160.u6.p3.s1 Za prvé, a to je nejdůležitější, pokud za sjednání splátkového kalendáře nic nechci, ani dozajištění nemovitostí, jen chci dostat peníze, na které mám nárok podle původní úvěrové smlouvy, tak se na z celého zákona vztahuje pouze úprava jednání se spotřebitelem v prodlení, tedy zastropování brutálních sankcí na přijatelnou úroveň, omezení možnosti okamžitého zesplatnění celého dluhu, a následného prodeje střechy nad hlavou, kterou jistím úvěr.
ps2013-047-08-001-160.u6.p3.s2 Nemusím poskytovat sáhodlouhé předsmluvní formuláře, nemusím mít licenci poskytovatele a kapitál 20 milionů k tomu, abych vymáhal dluhy splátkovým kalendářem.
ps2013-047-08-001-160.u6.p4.s1 Za druhé.
ps2013-047-08-001-160.u6.p4.s2 Pokud přece jen něco za sjednání splátkového kalendáře chci, ale nezhoršuji celkové podmínky spotřebitele, jsem v zjednodušeném režimu.
ps2013-047-08-001-160.u6.p4.s3 Musím splnit navíc některé zjednodušené informační povinnosti, ale stále nemusím mít licenci poskytovatele nebo zprostředkovatele a příslušný kapitál.
ps2013-047-08-001-160.u6.p4.s4 Dle mého názoru tak žádný problém, kterého se obává kolega Stanjura, neexistuje.
ps2013-047-08-001-160.u6.p4.s5 Spotřebitel je dostatečně chráněn před mnohdy nekalými praktikami inkasních agentur, které svými požadavky dluh velmi navyšují.
ps2013-047-08-001-160.u6.p4.s6 Současně (jsou)však slušné inkasní agentury dostatečně chráněny před požadavky zákona, které jim znemožnily mnohdy užitečnou činnost.
ps2013-047-08-001-160.u6.p4.s7 Obě strany tak mohou být spokojeny, neboť stav, který zde existuje od roku 2010, a který nepřinášel výkladové problémy, není měněn.
ps2013-047-08-001-160.u6.p5.s1 Ve středu někteří kolegové mluvili o finanční gramotnosti, ale ne vždy úplně přesně.
ps2013-047-08-001-160.u6.p5.s2 Rád bych zmínil, že od roku 2009 se povinně vyučuje na středních školách, od roku 2013 na základních.
ps2013-047-08-001-160.u6.p5.s3 Nyní je ten pravý čas začít způsob výuky vyhodnocovat.
ps2013-047-08-001-160.u6.p5.s4 Začali jsme tím, že jsme si změřili úroveň finanční gramotnosti.
ps2013-047-08-001-160.u6.p5.s5 Nyní se budeme ve spolupráci s odborníky zabývat tím, jak tu výuku zlepšit či rozšířit, abychom dosáhli lepších výsledků, a vytipovávat další potřebné cílové skupiny, na které bychom se měli dále zaměřit.
ps2013-047-08-001-160.u6.p5.s6 Tomuto se budeme věnovat v rámci revize Národní strategie pro finanční vzdělávání, kterou představíme v příštím roce.
ps2013-047-08-001-160.u6.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-047-08-001-160.u7.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-047-08-001-160.u7.p1.s2 Teď tady mám dvě faktické poznámky.
ps2013-047-08-001-160.u7.p1.s3 Zeptám se pana zpravodaje, zda to je faktická poznámka, nebo žádost o přednostní právo.
ps2013-047-08-001-160.u7.p1.s4 Tak v tom případě prosím o chvilku, protože pan poslanec Fiedler uplatňuje faktickou poznámku, a tedy přednost.
ps2013-047-08-001-160.u7.p1.s5 Takže nejprve pan poslanec Fiedler a potom s přednostním právem pan zpravodaj.
ps2013-047-08-001-160.u7.p1.s6 A omlouvám se panu předsedovi.
ps2013-047-08-001-160.u7.p1.s7 Takže nejdříve pan předseda Stanjura, potom pan zpravodaj.
ps2013-047-08-001-160.u8.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-047-08-001-160.u8.p1.s2 jenom krátce zareaguji.
ps2013-047-08-001-160.u8.p1.s3 Souhlasím s tím, co tady zaznělo z úst pana ministra, že ohledně RPSN, že to neřeší problém krátkodobých půjček.
ps2013-047-08-001-160.u8.p1.s4 To možná kdyby pan předkladatel kolega Kádner chodil na ty semináře, které se pořádají na rozpočtovém výboru, kde se to několikrát debatovalo, tak by tohle měl v povědomí.
ps2013-047-08-001-160.u8.p2.s1 A jsem si vědom toho, že v tom pozměňovacím návrhu, to je ten klasický pozměňovací návrh, kdy jednoduchou geniální větou chceme vyřešit složitý problém, že to tak nejde.
ps2013-047-08-001-160.u8.p2.s2 Jak říkají někteří jiní kolegové, na složité věci neexistuje jednoduché řešení.
ps2013-047-08-001-160.u8.p3.s1 Nicméně pořád tady je ve vzduchu to, že tak jak říkal pan ministr, více než čtyřnásobek procentní sazby je pokládán za v rozporu s dobrými mravy.
ps2013-047-08-001-160.u8.p3.s2 Ale to také zaznělo v debatě.
ps2013-047-08-001-160.u8.p3.s3 Kolik takových poskytovatelů půjček se dostalo do problémů se zákonem, a bylo to tedy řešeno zákonnou cestou?
ps2013-047-08-001-160.u8.p3.s4 To tady nezaznělo.
ps2013-047-08-001-160.u8.p3.s5 A když se budeme ptát na to, kolik poskytovatelů bylo odsouzeno za lichvu, tak to číslo je snad řádově v jednotkách.
ps2013-047-08-001-160.u8.p3.s6 jsem to nezjišťoval a také to na tom semináři zaznělo.
ps2013-047-08-001-160.u8.p3.s7 A jestliže to dopadá na ty poskytovatele velkých objemů v krátkých lhůtách, tak si musíme položit otázku: Tento zákon chránit občany, nebo chránit zájmy těch velkých bank?
ps2013-047-08-001-160.u8.p3.s8 Děkuji.
ps2013-047-08-001-160.u9.p1.s1 Nyní tedy pan předseda Stanjura, který byl minule přerušen, takže možnost dokončit své vystoupení.
ps2013-047-08-001-160.u9.p1.s2 A po něm pan zpravodaj.
ps2013-047-08-001-160.u10.p1.s1 Hezké dopoledne, vážený pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové.
ps2013-047-08-001-160.u10.p1.s2 Musím říct, že to přerušení, že to je dobrý institut.

Text viewDownload CoNNL-U