|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-31 ps2013-047-05-009-036 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

36. Vládní návrh zákona o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí /sněmovní tisk 746/ - prvé čtení

Date2016-05-31
Meetingps2013/047
Agenda Itemps2013/047/036
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/s047155.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 158 • previousnext

ps2013-047-05-009-036.u1.p1.s1 36.
ps2013-047-05-009-036.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí /sněmovní tisk 746/ - prvé čtení
ps2013-047-05-009-036.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-047-05-009-036.u1.p2.s2 Ještě než se ujme slova, požádám pana poslance Romana Procházku, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem pro prvé čtení.
ps2013-047-05-009-036.u1.p2.s3 Pane místopředsedo, máte slovo.
ps2013-047-05-009-036.u1.p2.s4 Prosím.
ps2013-047-05-009-036.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-047-05-009-036.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky předkládám vládní návrh zákona o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí.
ps2013-047-05-009-036.u2.p1.s3 Jedná se o vládní návrh zákona sice menšího rozsahu, nicméně z hlediska plnění závazků členství v Evropské unii podstatný.
ps2013-047-05-009-036.u2.p1.s4 nejen završit proces transpozice a implementace směrnice Rady 2011/85/EU ze dne 8. listopadu 2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států, ale také přímo navázat na zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti.
ps2013-047-05-009-036.u2.p1.s5 Jeho plánovaná účinnost je od 1. ledna 2017.
ps2013-047-05-009-036.u2.p1.s6 Nesmí být však dřívější než u zmíněného zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, který je zde nyní projednáván ve druhém čtení v rámci obecné rozpravy.
ps2013-047-05-009-036.u2.p2.s1 Nutno předeslat, že byly uvažovány i jiné možnosti legislativní varianty ve formě novelizace některých stávajících právních předpisů či dosud neschváleného návrhu zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ale z hlediska transparentnosti a jednotnosti právní úpravy s daným účelem, pružnosti a také nutnosti co nejrychleji příslušné povinnosti stanovit i pro subjekty, jejichž údaji o hospodaření Ministerstvo financí víceméně nedisponuje, byla varianta zcela nového zákona a prováděcí vyhlášky zvolena jako optimální, a to v prostředí neexistence jakékoliv právní kodifikace v oblasti veřejných financí v České republice.
ps2013-047-05-009-036.u2.p2.s2 Jedině tímto způsobem bude jasně vymezena osobní působnost a stanoveny povinnosti včetně sankčního mechanismu.
ps2013-047-05-009-036.u2.p2.s3 Ostatní varianty by znamenaly velkou roztříštěnost či nesystémovost příslušné právní úpravy napříč českým právním řádem.
ps2013-047-05-009-036.u2.p3.s1 Hlavním smyslem předkládaného návrhu zákona je tedy získávat údaje o hospodaření také od zbylých subjektů sektoru vládních institucí.
ps2013-047-05-009-036.u2.p3.s2 Jedná se o velmi heterogenní skupinu osob, od níž Ministerstvo financí dle platného právního řádu dosud buď žádná data nedostává, nebo jsou pro účely plnění závazků z členství v Evropské unii naprosto nedostatečná.
ps2013-047-05-009-036.u2.p3.s3 Jedná se o tyto subjekty: Česká exportní banka, Česká televize, Českomoravská záruční a rozvojová banka, Český rozhlas, Exportní garanční a pojišťovací společnost, garanční systém finančního trhu, Podpůrný garanční rolnický a lesnický fond, Správa železniční dopravní cesty, veřejné vysoké školy, ústředně řízené veřejné výzkumné instituce, nemocnice zřízené územním samosprávným celkem s jinou právní formou než příspěvková organizace a do budoucna i podniky městské hromadné dopravy a dalších 15 jednotek menšího významu.
ps2013-047-05-009-036.u2.p4.s1 Z hlediska řádného plnění požadavků směrnice Rady 2011/85/EU i z hlediska plné slučitelnosti s právem EU je nezbytné, aby okruh adresátů této navrhované právní úpravy nebyl v žádném případě redukován či jinak modifikován.
ps2013-047-05-009-036.u2.p5.s1 Adresáti navrhované právní úpravy budou poskytovat informace o svých příjmech a výdajích v jednoduchém členění, které mimo jiné umožní konsolidaci agregovaných výstupních dat.
ps2013-047-05-009-036.u2.p5.s2 Ústřední vládní instituce musí dle směrnice vykazovat údaje měsíčně.
ps2013-047-05-009-036.u2.p5.s3 Abychom omezili nadměrnou administrativní zátěž, je dohodnuto s Evropskou komisí, že malé jednotky budou mít vykazovací povinnost na čtvrtletní bázi, stejně jako místní vládní instituce.
ps2013-047-05-009-036.u2.p6.s1 Dále z hlediska systematiky právního řádu byla přesunuta povinnost účetní legislativy do návrhu tohoto zákona ohledně vládních záruk - platí pro státní fondy, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí a regionální rady regionů soudržnosti a projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru, platí pro organizační složky státu, státní fondy, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, příspěvkové organizace, veřejné vysoké školy a ústředně řízené veřejné výzkumné instituce.
ps2013-047-05-009-036.u2.p7.s1 Navrhovaný zákon bude proveden vyhláškou Ministerstva financí, která upraví konkrétní strukturu předkládaných údajů.
ps2013-047-05-009-036.u2.p7.s2 Její předběžný pracovní návrh včetně příloh byl do materiálu vložen jen pro informaci.
ps2013-047-05-009-036.u2.p7.s3 Na tuto podzákonnou právní úpravu se bude samozřejmě vztahovat samostatný legislativní proces.
ps2013-047-05-009-036.u2.p8.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-047-05-009-036.u3.p1.s1 Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Andreji Babišovi za úvodní slovo.
ps2013-047-05-009-036.u3.p1.s2 Požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Romana Procházku, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.
ps2013-047-05-009-036.u3.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji.
ps2013-047-05-009-036.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-047-05-009-036.u4.p1.s2 Vážené dámy a pánové, vládní návrh zákona o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí implementuje směrnici Rady EU 2011/85/EU ze dne 8. listopadu 2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států.
ps2013-047-05-009-036.u4.p1.s3 Směrnice stanoví podrobná pravidla týkající se charakteristických rysů rozpočtových rámců členských států.
ps2013-047-05-009-036.u4.p1.s4 Tato pravidla jsou nutná pro zajištění plnění závazků členských států vyplývajících ze Smlouvy o fungování EU, pokud jde o vyvarování se nadměrných schodků veřejných financí.
ps2013-047-05-009-036.u4.p1.s5 Lhůta pro transpozici směrnice uplynula již 31. prosince 2013 a Česká republika byla v lednu 2014 Evropskou komisí upozorněna na uplynutí termínu pro provedení směrnice.
ps2013-047-05-009-036.u4.p1.s6 Směrnice byla již částečně implementována prostřednictvím platných a účinných právních předpisů ve třech oblastech - v oblasti rozpočtové, a to pro organizační složky státu, státní fondy, obce, kraje a další prostřednictvím finančních výkazů, v oblasti účetní pro státní příspěvkové organizace a pro další vybrané účetní jednotky podléhající vyhlášce č. 410/2009 Sb., a v oblasti činnosti zdravotních pojišťoven.
ps2013-047-05-009-036.u4.p2.s1 Pro kompletní naplnění cílů směrnice zbývá oblast, která se týká zveřejňování fiskálních dat podle článku 3 odst. 2 písm. a) směrnice, kde je řečeno, že členské státy zajistí, aby veřejnost měla včasný a pravidelný přístup k fiskálním údajům pro všechny subsektory sektoru vládních institucí, jak jsou definovány nařízením ES č. 2223/96.
ps2013-047-05-009-036.u4.p2.s2 Aby bylo možné zveřejňovat komplexní fiskální údaje dle požadavku směrnice, je nutné zajistit vstupní data také od některých dalších subjektů, kterým to současná právní úprava v ČR nijak nepřikazuje, a pokud ano, tak zcela nedostatečně.
ps2013-047-05-009-036.u4.p2.s3 Právní úprava dále dopadne i na všechny příspěvkové organizace ústředních vládních organizací, veřejné vysoké školy, veřejné výzkumné instituce a veřejné nemocnice.
ps2013-047-05-009-036.u4.p3.s1 Z pozice sněmovního zpravodaje doporučuji vládní návrh zákona o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí pustit do druhého čtení.
ps2013-047-05-009-036.u4.p3.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-047-05-009-036.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-047-05-009-036.u5.p1.s2 Konstatuji, že nemám žádnou přihlášku, ale vidím...
ps2013-047-05-009-036.u5.p1.s3 A teď se musím zeptat - s přednostním právem, pane předsedo?
ps2013-047-05-009-036.u5.p1.s4 Protože se hlásí váš stranický kolega Vilímec.
ps2013-047-05-009-036.u5.p1.s5 Dobře, takže v pořadí, jak jste se přihlásili.
ps2013-047-05-009-036.u5.p1.s6 Prvním přihlášeným je pan poslanec Vladislav Vilímec, poté pan poslanec Stanjura.
ps2013-047-05-009-036.u5.p1.s7 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-047-05-009-036.u6.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, jedná se nikoliv o novelu zákonů, ale vlastně o nový zákon, který se předkládá na základě platné směrnice Rady o požadavcích na rozpočtové rámce členských zemí.
ps2013-047-05-009-036.u6.p1.s2 Pan ministr financí se tady zaštiťoval zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ale mám takový pocit, že ten je definitivně u ledu, protože nevidím, že by se o tomto zákoně vůbec debatovalo.
ps2013-047-05-009-036.u6.p1.s3 Takže zaštiťovat se zákony, které ještě ani nejsou schváleny a ani v dohledné době schváleny nebudou, se mi zdá trošku zvláštní.
ps2013-047-05-009-036.u6.p2.s1 Tento vládní návrh zákona je sice primárně povahou technické normy, ale on přináší určité dopady nejen na ty jmenované státní akciové společnosti a státní podniky, ale přináší také dopady do samospráv, především do úrovně některých jimi zakládaných podniků nebo obchodních společností.
ps2013-047-05-009-036.u6.p3.s1 Za prvé se tímto návrhem zákona požaduje, aby samosprávy zasílaly další výkazy, roční údaje o projektech partnerství veřejného a soukromého sektoru a výkazy o poskytnutých garancích prostřednictvím centrálního systému účetních informací státu.
ps2013-047-05-009-036.u6.p3.s2 si pamatuji, před pěti, čtyřmi lety -
ps2013-047-05-009-036.u7.p1.s1 Pane poslanče, vás na chvilku přeruším a požádám sněmovnu o klid.
ps2013-047-05-009-036.u7.p1.s2 Prosím, pokud diskutujete jiné problémy, tak v předsálí, abychom mohli vyslechnout vystoupení pana poslance, kterému bylo uděleno slovo.
ps2013-047-05-009-036.u7.p1.s3 A myslím to vážně na obě strany Poslanecké sněmovny...
ps2013-047-05-009-036.u7.p1.s4 Opravdu, páni kolegové, paní kolegyně...
ps2013-047-05-009-036.u7.p1.s5 Prosím o klid...
ps2013-047-05-009-036.u7.p1.s6 Tak.
ps2013-047-05-009-036.u7.p1.s7 Prosím pokračujte.
ps2013-047-05-009-036.u8.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-047-05-009-036.u8.p1.s2 si pamatuju před lety celkem obtížnou debatu na půdě Poslanecké sněmovny, ale i uvnitř Ministerstva financí, podotýkám, o povinnosti vyplňovat a zasílat ze strany samospráv tzv. PAPy.
ps2013-047-05-009-036.u8.p1.s3 Nevím, jestli pan ministr , o čem jde řeč.
ps2013-047-05-009-036.u8.p1.s4 Jsou to tzv. pomocné analytické přehledy.
ps2013-047-05-009-036.u8.p1.s5 Také ty údaje požadoval Eurostat.
ps2013-047-05-009-036.u8.p1.s6 Později se podařilo z této povinnosti vyjmout alespoň obce do 3 tis. obyvatel.
ps2013-047-05-009-036.u8.p1.s7 Mohl jsem se přesvědčit, že vyplňování těchto pomocných analytických přehledů i přes fungující softwary není snadné a přineslo obcím, především účetním a finančním odborům, poměrně velkou administrativní zátěž.
ps2013-047-05-009-036.u8.p1.s8 Docela by zajímalo, jestli někdo na Ministerstvu financí vůbec s těmi údaji pracuje.
ps2013-047-05-009-036.u8.p1.s9 Mám takový pocit, že ani ne.
ps2013-047-05-009-036.u8.p1.s10 Ale uzákonilo se to a musí se to vyplňovat.
ps2013-047-05-009-036.u8.p2.s1 Tentokrát v tomto zákoně se jedná o další dva výkazy, zřejmě administrativně ne tak náročné, ale přesto místo toho, abychom administrativu snižovali, věci zjednodušovali, tak ji neustále zvyšujeme.
ps2013-047-05-009-036.u8.p3.s1 Pane ministře, zjednodušme to.
ps2013-047-05-009-036.u8.p3.s2 Takové zákony se vždycky zaštiťují nějakým požadavkem Evropské unie, směrnicemi.
ps2013-047-05-009-036.u8.p3.s3 Ale když jsem se díval na tu směrnici, tak tzv. implementovat to jde různým způsobem.
ps2013-047-05-009-036.u8.p4.s1 Tento zákon však především přináší také povinnost zasílat v tomto případě čtvrtletní údaje o příjmech a výdajích ze strany některých obchodních společností založených či vlastněných územními samosprávami, které poskytují zdravotnické služby - dokonce jsou ty obchodní společnosti v důvodové zprávě nebo v příloze vyjmenovány - anebo provozují místní hromadnou dopravu.
ps2013-047-05-009-036.u8.p4.s2 Opět se důvodová zpráva odvolává na požadavky Eurostatu, ale dokonce připouští, že u místní hromadné dopravy ještě vlastně ani nevíme, zda to budou představitelé evropské statistiky požadovat, ale návrh zákona s tím již počítá, byť důvodová zpráva uvádí, že jejich taxativní výčet není v současné době znám.
ps2013-047-05-009-036.u8.p5.s1 Předkladatel přiznává, že v těchto případech to bude mít dopady na podnikatelské subjekty.
ps2013-047-05-009-036.u8.p5.s2 Jak velké, se z důvodové zprávy ovšem nedovíme.
ps2013-047-05-009-036.u8.p5.s3 V případě obchodních společností je alespoň z praxe, jak to znám, mnohdy problém, že jejich účetnictví a výkaznictví většinou úplně nekoresponduje s výkazy, které vyplňují obce, kraje a další veřejné instituce a které jsou požadovány Ministerstvem financí.
ps2013-047-05-009-036.u8.p6.s1 Zajímavé je, že stát upustil od zasílání těchto výkazů od subsektoru fondu sociálního zabezpečení, kam patří např. i zdravotní pojišťovny, a to kvůli snaze, jak se píše v důvodové zprávě, o minimalizaci jejich administrativní zátěže.
ps2013-047-05-009-036.u8.p6.s2 U nemocnic vlastněných kraji je to však naopak.
ps2013-047-05-009-036.u8.p6.s3 A to musím říci, že u nemocnic jsou tam takové nemocnice, jako je třeba v Plzeňském kraji nemocnice Svatá Anna, Planá, to je nemocnice následné péče, velmi malá nemocnice - nevím, jak to ovlivní celkové hospodaření státu.
ps2013-047-05-009-036.u8.p7.s1 Díval jsem se i do uplatněných připomínek.
ps2013-047-05-009-036.u8.p7.s2 Některé kraje se ozvaly - Pardubický a ještě další, Vysočina také.
ps2013-047-05-009-036.u8.p7.s3 Bohužel soudě podle znění návrhu zákona, na některé připomínky nebo na většinu těch připomínek reflektováno nebylo.
ps2013-047-05-009-036.u8.p7.s4 Týká se to například i lhůt pro podávání výkazů ze strany krajských či obecních obchodních společností.
ps2013-047-05-009-036.u8.p7.s5 Kraje také požadovaly snížit některé sankce ve spojení se správním deliktem.
ps2013-047-05-009-036.u8.p7.s6 Například, a je to docela neuvěřitelné, v případě neodevzdání výkazu o projektech partnerství veřejného a soukromého sektoru, to se třeba týká také i dobrovolných svazků obcí, může být příslušný subjekt sankcionován do výše 100 000 korun.
ps2013-047-05-009-036.u8.p8.s1 V každém případě nebudu navrhovat zamítnutí, samozřejmě, toho návrhu zákona, ale v každém případě je namístě, aby návrh nebyl brán pouze jako technická norma, ale aby taky byl brán jako návrh, který zase navyšuje tu administrativu, byrokracii na úrovni nejen samozřejmě státní správy, i na úrovni samospráv.
ps2013-047-05-009-036.u8.p8.s2 A proto je namístě, aby byl podroben tento návrh skutečně velmi odpovědné analýze a diskusi o přiměřenosti nových požadavků.
ps2013-047-05-009-036.u8.p8.s3 Protože skutečně navyšuje opětovně nějaké administrativní náklady a je otázkou, zda především u menších společností, obchodních společností budou tyto požadavky jen zvyšovat náklady, protože skutečně nějaký významný efekt pro řízení veřejných financí to skutečně nevidím.
ps2013-047-05-009-036.u8.p9.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-047-05-009-036.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Vilímcovi.
ps2013-047-05-009-036.u9.p1.s2 Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Herbert Pavera.
ps2013-047-05-009-036.u9.p1.s3 Ale předtím ještě dvě omluvy: paní poslankyně Golasowské od a pana poslance Gabala od hodin do konce jednacího dne.
ps2013-047-05-009-036.u9.p2.s1 Pan kolega Pavera s faktickou poznámkou, poté s přednostním právem pan předseda klubu ODS.
ps2013-047-05-009-036.u9.p2.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-047-05-009-036.u10.p1.s1 Děkuji, pane předsedající, za slovo.
ps2013-047-05-009-036.u10.p1.s2 Dámy a pánové, hezký dobrý podvečer.

Text viewDownload CoNNL-U