|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-31 ps2013-047-05-008-021 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

21. Vládní návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře /sněmovní tisk 609/ - druhé čtení

Date2016-05-31
Meetingps2013/047
Agenda Itemps2013/047/021
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/s047154.htm

Select a sentence

ps2013-047-05-008-021.u1.p1.s1 21.
ps2013-047-05-008-021.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře /sněmovní tisk 609/ - druhé čtení
ps2013-047-05-008-021.u1.p2.s1 Požádám pana ministra dopravy Dana Ťoka, aby tisk uvedl.
ps2013-047-05-008-021.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře.
ps2013-047-05-008-021.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře souvisí se souběžně předloženým návrhem novely zákona o dráhách a implementuje rovněž právo Evropské unie, zejména směrnici o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru.
ps2013-047-05-008-021.u2.p1.s2 Tento návrh byl rovněž představován a podrobně projednáván v hospodářském výboru i na semináři v podvýboru pro dopravu.
ps2013-047-05-008-021.u2.p1.s3 Dovolte mi i zde pouze stručný úvod.
ps2013-047-05-008-021.u2.p2.s1 Jedná se o rozsahem nevelký návrh, jehož předmětem je zřízení nového ústředního orgánu státní správy, vymezení jeho základní kompetence a organizace.
ps2013-047-05-008-021.u2.p2.s2 Konkrétní a podrobné vymezení působnosti a pravomoci úřadu se pak nachází v příslušných dopravních zákonech, zejména v zákoně o dráhách.
ps2013-047-05-008-021.u2.p2.s3 Tento nový úřad by měl vykonávat především působnost tzv. regulačního subjektu podle směrnice o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru.
ps2013-047-05-008-021.u2.p2.s4 Směrnice tomuto subjektu svěřuje především rozhodování sporů mezi provozovatelem drážní infrastruktury a zařízení služeb a dopravci při přístupu a užívání dopravní infrastruktury, kontrolní pravomoc a rovněž možnost ukládat sankce.
ps2013-047-05-008-021.u2.p2.s5 Ve vztahu k postavení a organizaci regulačního subjektu pak směrnice klade důraz zejména na široce pojatou nezávislost regulačního subjektu na podnikatelských subjektech i na ostatních úřadech a klade určité požadavky i na osoby v čele tohoto subjektu.
ps2013-047-05-008-021.u2.p3.s1 S ohledem na tyto požadavky navrhujeme ustavit nový úřad jako nezávislý ústřední správní orgán v čele s předsedou jmenovaným vládou.
ps2013-047-05-008-021.u2.p3.s2 Na předsedu návrh pak klade určité požadavky pro jeho jmenování, zejména pak vzdělání a praxi, stanoví neslučitelnost funkcí a omezuje možnost jeho odvolání.
ps2013-047-05-008-021.u2.p3.s3 Vedle uvedené působnosti v oblasti drážní dopravy navrhuje Ministerstvo dopravy rozšířit působnost úřadu i na dílčí oblasti v rámci letecké dopravy - cena za užívání letišť a pozemních komunikací, zavádění evropské služby elektronického mýta.
ps2013-047-05-008-021.u2.p3.s4 Jedná se o krok, který je v souladu s evropskou směrnicí, a působnost nového úřadu by tak v sobě sloučila všechny typově obdobné rozhodovací pravomoci, které stávající dopravní zákony obsahují.
ps2013-047-05-008-021.u2.p3.s5 Je ovšem třeba zdůraznit, že i tak se naprostá většina činnosti úřadu bude soustředit v oblasti provozování drah a drážní dopravy.
ps2013-047-05-008-021.u2.p3.s6 Obě uvedené oblasti jsou rozsahem nevelké.
ps2013-047-05-008-021.u2.p4.s1 Při projednávání v hospodářském výboru byly navrženy pozměňovací návrhy i v oblasti podoby úřadu, kdy se mimo jiné navrhovalo zúžení jeho působnosti pouze na drážní dopravu, ovšem tyto Ministerstvo dopravy nepodporovalo a nebyly přijaty.
ps2013-047-05-008-021.u2.p4.s2 Koncepce nového úřadu, jeho působnosti a pravomoci byla rovněž podrobně vysvětlena na semináři na podvýboru pro dopravu v minulém týdnu.
ps2013-047-05-008-021.u2.p5.s1 Vážené poslankyně, vážení páni poslanci, jsem si vědom jisté kontroverze návrhu na zřízení nového úřadu.
ps2013-047-05-008-021.u2.p5.s2 Ministerstvo nicméně zvažovalo různé přístupy pro převedení regulačního subjektu do vnitrostátního práva a provedlo rovněž komparaci vybraných zahraničních úprav.
ps2013-047-05-008-021.u2.p5.s3 Nejedná se tedy o rozhodnutí ukvapené či nepromyšlené.
ps2013-047-05-008-021.u2.p5.s4 Děkuji.
ps2013-047-05-008-021.u3.p1.s1 Děkuji panu ministru dopravy Danu Ťokovi a konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-047-05-008-021.u3.p1.s2 Usnesení výboru máte doručeno jako sněmovní tisk 609/1 a 2.
ps2013-047-05-008-021.u3.p1.s3 Žádám zpravodaje hospodářského výboru Martina Kolovratníka, aby nás informoval o projednání ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-047-05-008-021.u3.p1.s4 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-047-05-008-021.u4.p1.s1 za slovo děkuji a i v tomto případě budu velmi stručný, protože cesta tohoto zákona Sněmovnou je naprosto totožná jako u předchozího zákona.
ps2013-047-05-008-021.u4.p1.s2 Ty dva návrhy jsou spolu tzv. spřažené, takže i tento zákon tu máme od 23. září loňského roku.
ps2013-047-05-008-021.u4.p2.s1 Jak bylo řečeno, garančním výborem je výbor hospodářský, kde tento návrh byl projednán.
ps2013-047-05-008-021.u4.p2.s2 Pro stenozáznam upřesním a vlastně i opravuji chybu z předchozího vyjádření.
ps2013-047-05-008-021.u4.p2.s3 To jednání hospodářského výboru k oběma zákonům bylo 11. května a potom 20. 5. bylo vydáno dotyčné usnesení.
ps2013-047-05-008-021.u4.p2.s4 V tomto případě, jak bylo řečeno, usnesení číslo 609/2.
ps2013-047-05-008-021.u4.p3.s1 K tomu projednávání z mého pohledu z pozice zpravodaje je dobré připomenout a vlastně i navázat na slova pana ministra.
ps2013-047-05-008-021.u4.p3.s2 Skutečně byly poměrně rozsáhlé debaty o tom, jestli je nutné zřizovat nový úřad, nebo jestli by nebylo možné jít jinou cestou, například rozšířením pravomocí stávajícího Drážního úřadu.
ps2013-047-05-008-021.u4.p3.s3 Kdo z vás tu problematiku sledujete, tak připomenu, i sám jsem ze své pozice poslance o této alternativě hovořil.
ps2013-047-05-008-021.u4.p3.s4 Zmiňoval jsem se, že ta myšlenka zaujala v prvním čtení zákona, ale po debatách jak tady v rámci koalice s koaličními partnery, tak s kolegy z Ministerstva dopravy nakonec tedy na úrovni naší, mohu říci koaliční, převládá v tuto chvíli názor jít tou cestou, jak byl vládní návrh zákona podán, to znamená zřídit nový ústřední správní orgán, který bude nazván regulační orgán, úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře.
ps2013-047-05-008-021.u4.p4.s1 Co se týká pozměňovacích návrhů, jsem sám ještě také po dohodě s Ministerstvem dopravy jeden drobný zpřesňující, který se týká přechodných ustanovení, podal.
ps2013-047-05-008-021.u4.p4.s2 Vysvětlím ho v obecné rozpravě a přihlásím se k němu v podrobné rozpravě.
ps2013-047-05-008-021.u4.p5.s1 Tolik v tuto chvíli ze strany zpravodaje.
ps2013-047-05-008-021.u4.p5.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-047-05-008-021.u5.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu.
ps2013-047-05-008-021.u5.p1.s2 Ještě než spustíme rozpravu, konstatuji došlé omluvy.
ps2013-047-05-008-021.u5.p1.s3 Z odpoledního jednání z pracovních důvodu se omlouvá pan poslanec Milan Šarapatka a paní poslankyně Markéta Adamová.
ps2013-047-05-008-021.u5.p2.s1 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-047-05-008-021.u5.p2.s2 Pan zpravodaj přednostní právo, takže je první.
ps2013-047-05-008-021.u5.p2.s3 Potom paní poslankyně Květa Matušovská.
ps2013-047-05-008-021.u5.p2.s4 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo v obecné rozpravě.
ps2013-047-05-008-021.u6.p1.s1 Děkuji.
ps2013-047-05-008-021.u6.p1.s2 Krátce si užiji možnosti využití přednostního práva.
ps2013-047-05-008-021.u6.p1.s3 Bude to velmi stručné.
ps2013-047-05-008-021.u6.p1.s4 Můj pozměňovací návrh se skutečně týká pouze přechodných ustanovení, konkrétně § 10, kde definuje a zpřesňuje moment, kdy úřad bude vznikat a kdy budou probíhat výběrová řízení na obsazení volných služebních míst.
ps2013-047-05-008-021.u6.p1.s5 Vysvětlím, že ke stávajícímu textu se v úvodu odstavce výslovně doplňuje věta, že výběrová řízení se před vznikem úřadu mohou konat teprve po schválení první systemizace tohoto úřadu vládou.
ps2013-047-05-008-021.u6.p1.s6 Je to tedy pouze upřesnění postupu, jak bude ten úřad vznikat a jak se budou jednotlivá místa naplňovat.
ps2013-047-05-008-021.u6.p2.s1 Je dobré tady říci to, že návrh, který teď předkládám, byl projednán i s Ministerstvem vnitra, které je právě, co se týká služebního zákona, garantem systemizovaných míst, takže je tady i meziresortní dohoda.
ps2013-047-05-008-021.u6.p2.s2 Tolik vysvětlení k mému pozměňovacímu návrhu, ke kterému se poté přihlásím.
ps2013-047-05-008-021.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Kolovratníkovi.
ps2013-047-05-008-021.u7.p1.s2 Nyní v obecné rozpravě paní poslankyně Květa Matušovská.
ps2013-047-05-008-021.u7.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-047-05-008-021.u8.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-047-05-008-021.u8.p1.s2 I u tohoto tisku bych ráda odůvodnila pozměňovací návrh, který je uložen v systému a ke kterému se v podrobné rozpravě přihlásím za nepřítomného kolegu Karla Šidla.
ps2013-047-05-008-021.u8.p2.s1 Působnost zřizovaného regulačního úřadu je navržena pouze pro oblast železniční dopravy z důvodu zachování potřebné koncentrace a specializace regulačního úřadu pro plnění jeho úkolů vyplývajících ze směrnice Evropského parlamentu a Rady z roku 2012/34/EU, kdy velmi rozsáhlá a věcně i právně samostatná oblast železniční dopravy vyžaduje jednooborový přístup k regulovaným agendám právních, správních a technických podmínek provozování železniční dopravy vyplývajících jak z národních, tak i evropských právních předpisů, včetně přímo závazných nařízení Komise upravujících podmínky provozování železniční dopravy, včetně otázek soutěží dopravců a plnění závazků veřejné služby.
ps2013-047-05-008-021.u8.p3.s1 Úprava navržená v bodě 3 vlastně upřesňuje a doplňuje vymezení základních působností regulačního úřadu včetně povinností ochrany oprávněných zájmů a práv všech subjektů z oblasti železniční dopravy regulačním úřadem.
ps2013-047-05-008-021.u8.p4.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Květě Matušovské.
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s2 Ptám se, jestli se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s3 Pokud nikdo, obecnou rozpravu končím.
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s4 Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova v obecné rozpravě.
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s5 Není tomu tak.
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s6 Otevírám rozpravu podrobnou a nyní tedy pan zpravodaj v podrobné rozpravě avizoval svoji přihlášku.
ps2013-047-05-008-021.u9.p1.s7 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-047-05-008-021.u10.p1.s1 Moc děkuji.
ps2013-047-05-008-021.u10.p1.s2 Hlásím se k pozměňovacímu návrhu pod číslem 4462.
ps2013-047-05-008-021.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2013-047-05-008-021.u11.p1.s2 Nyní v podrobné rozpravě paní poslankyně Květa Matušovská.
ps2013-047-05-008-021.u11.p1.s3 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-047-05-008-021.u12.p1.s1 Děkuji.
ps2013-047-05-008-021.u12.p1.s2 Ráda bych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který je do systému uložen pod sněmovním dokumentem 4450.
ps2013-047-05-008-021.u12.p1.s3 Děkuji.
ps2013-047-05-008-021.u13.p1.s1 Děkuji paní kolegyni Matušovské.
ps2013-047-05-008-021.u13.p1.s2 To byl poslední příspěvek do podrobné rozpravy.
ps2013-047-05-008-021.u13.p1.s3 Ptám se, jestli se někdo hlásí.
ps2013-047-05-008-021.u13.p1.s4 Nikoho nevidím, i podrobnou rozpravu končím.
ps2013-047-05-008-021.u13.p1.s5 Není žádný návrh, o kterém bychom měli hlasovat po druhém čtení, proto končím druhé čtení bodu číslo 21, tisku 609.
ps2013-047-05-008-021.u13.p1.s6 Děkuji panu ministru dopravy, děkuji panu zpravodaji.
ps2013-047-05-008-021.u13.p2.s1 Budeme pokračovat dalším blokem ministra financí, a to bodem

Text viewDownload CoNNL-U