|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-31 ps2013-047-05-001-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s prokazováním původu majetku /sněmovní tisk 504/ - druhé čtení

Date2016-05-31
Meetingps2013/047
Agenda Itemps2013/047/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/s047135.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 292 • previousnext

ps2013-047-05-001-006.u1.p1.s1 6.
ps2013-047-05-001-006.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s prokazováním původu majetku /sněmovní tisk 504/ - druhé čtení
ps2013-047-05-001-006.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-047-05-001-006.u1.p2.s2 Ještě než se ujme slova, podotýkám, že návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-047-05-001-006.u1.p2.s3 Dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru.
ps2013-047-05-001-006.u1.p2.s4 Usnesení výboru máte jako sněmovní tisky 504/1 3.
ps2013-047-05-001-006.u1.p3.s1 Žádám, aby u stolku zpravodajů byl zpravodaj garančního rozpočtového výboru pan poslanec Václav Votava, a stejně žádám, aby se připravil pan poslanec Stanislav Grospič, který je zpravodajem ústavněprávního výboru.
ps2013-047-05-001-006.u1.p4.s1 Nyní žádám pana místopředsedu vlády a ministra financí Andreje Babiše, aby tisk uvedl.
ps2013-047-05-001-006.u1.p4.s2 Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
ps2013-047-05-001-006.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-047-05-001-006.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona o prokazování původu majetku.
ps2013-047-05-001-006.u2.p1.s3 Jde o legislativní počin, který si vláda stanovila jako jednu ze svých priorit.
ps2013-047-05-001-006.u2.p1.s4 Cílem návrhu zákona je upravit stávající mechanismy daňového práva tak, aby bylo možné odhalit nepřiznané nebo zatajené příjmy poplatníků daní z příjmů a následně je zdanit.
ps2013-047-05-001-006.u2.p2.s1 Návrh zákona obsahuje novelu zákona o daních z příjmů a trestního zákoníku.
ps2013-047-05-001-006.u2.p3.s1 Návrh zákona umožní správci daně vyzvat poplatníka daně z příjmu k prokázání příjmů, pokud existuje významný rozdíl, zákon stanoví hranici alespoň 7 mil. korun, mezi nárůstem jmění poplatníka a jeho spotřebou nebo jiným vydáním a příjmy tvrzenými v daňovém přiznání.
ps2013-047-05-001-006.u2.p3.s2 Poplatník je povinen prokázat, že majetek byl financován z příjmů, které byly řádně zdaněny nebo zdanění nepodléhají.
ps2013-047-05-001-006.u2.p3.s3 Pokud poplatník důkazní břemeno neunese, bude mu daň stanovena podle pomůcek.
ps2013-047-05-001-006.u2.p3.s4 Takto určený základ daně bude zdaněn standardní sazbou daně z příjmu ve výši 15 % nebo 19 % v závislosti na typu poplatníka a poplatník bude zároveň povinen uhradit penále ve zvýšené výši 50 % nebo 100 % stanovené daně v závislosti na poskytnuté součinnosti.
ps2013-047-05-001-006.u2.p4.s1 Předložený návrh současně umožňuje správci daně po naplnění zákonem stanovených podmínek poplatníka vyzvat k podání prohlášení o majetku s cílem zjistit podrobné informace o stavu jeho jmění.
ps2013-047-05-001-006.u2.p4.s2 Nejde tedy o plošnou povinnost podávat pravidelně majetkové přiznání.
ps2013-047-05-001-006.u2.p5.s1 V případě, že poplatník poruší povinnost učinit pravdivé prohlášení o majetku, vystavuje se hrozbě trestního stíhání pro trestný čin porušení povinnosti učinit pravdivé prohlášení o majetku.
ps2013-047-05-001-006.u2.p5.s2 V návaznosti na to se navrhuje zvýšení horní hranice trestní sazby trestu odnětí svobody za tento trestný čin z jednoho roku na tři léta.
ps2013-047-05-001-006.u2.p6.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-047-05-001-006.u3.p1.s1 Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Andreji Babišovi a žádám zpravodaje rozpočtového výboru, aby nás informoval o projednání ve výboru a případně odůvodnil pozměňovací návrhy.
ps2013-047-05-001-006.u3.p1.s2 Pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-047-05-001-006.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-047-05-001-006.u4.p1.s2 Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, přeji pěkné odpoledne.
ps2013-047-05-001-006.u4.p1.s3 bych si dovolil vás seznámit s usnesením rozpočtového výboru z 37. schůze, která se konala dne 16. března 2016 k právě projednávanému vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s prokazováním původu majetku, což je sněmovní tisk 504.
ps2013-047-05-001-006.u4.p1.s4 My se tedy nacházíme ve druhém čtení.
ps2013-047-05-001-006.u4.p2.s1 Po úvodním slově náměstkyně ministra financí a zpravodajské zprávě zpravodaje a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
ps2013-047-05-001-006.u4.p3.s1 1. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákony v souvislosti s prokazováním původu majetku, což je sněmovní tisk č. 504, schválila ve znění následující legislativní připomínky: V části první ve výčtu novel zákona č. 586/1992 Sb. se doplňují další zákony, a to zákon č. 127/2005 Sb., dále zákon č. 221/2015 Sb., dále zákon č. 375/2015 Sb. a konečně zákon č. 377/2015 Sb.
ps2013-047-05-001-006.u4.p4.s1 2.
ps2013-047-05-001-006.u4.p4.s2 Zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR, což jsem rád učinil.
ps2013-047-05-001-006.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-047-05-001-006.u5.p1.s2 O zpravodajskou zprávu také žádám zpravodaje ústavněprávního výboru pana poslance Stanislava Grospiče, aby nás informoval o projednání návrhu a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-047-05-001-006.u5.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-047-05-001-006.u6.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-047-05-001-006.u6.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych vás seznámil s usnesením ústavněprávního výboru z jeho 58. schůze ze dne 18. března 2016, které vám bylo vydáno pod sněmovním tiskem 504/3, k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s prokazováním původu majetku, tisk 504.
ps2013-047-05-001-006.u6.p2.s1 Po odůvodnění náměstkyně ministra financí JUDr. Aleny Schillerové, zpravodajské zprávě poslance Zdeňka Ondráčka a po rozpravě ústavněprávní výbor
ps2013-047-05-001-006.u6.p3.s1 I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila,
ps2013-047-05-001-006.u6.p4.s1 II. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto návrhu zákona tyto změny a doplňky:
ps2013-047-05-001-006.u6.p5.s1 1.
ps2013-047-05-001-006.u6.p5.s2 V části druhé čl. III zní: "Čl. III V § 227 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, se za slova " na jeden rok" vkládají slova " , peněžitým trestem".".
ps2013-047-05-001-006.u6.p6.s1 2.
ps2013-047-05-001-006.u6.p6.s2 V části třetí čl. IV zní: "Čl. IV
ps2013-047-05-001-006.u6.p6.s3 Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.".
ps2013-047-05-001-006.u6.p7.s1 III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi ústavněprávního výboru,
ps2013-047-05-001-006.u6.p8.s1 IV. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy - což tímto činím.
ps2013-047-05-001-006.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji ústavněprávního výboru poslanci Stanislavu Grospičovi a otevírám obecnou rozpravu ve druhém čtení, do které jsou zatím čtyři přihlášky.
ps2013-047-05-001-006.u7.p1.s2 První přihlášený je pan poslanec Zdeněk Ondráček, připraví se pan kolega Plíšek.
ps2013-047-05-001-006.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-047-05-001-006.u8.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-047-05-001-006.u8.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan vicepremiér zmínil, že tato novela o prokazování původu majetku je jednou z priorit této vlády.
ps2013-047-05-001-006.u8.p1.s3 Nevím, jaká to je priorita, když to tady leží takřka rok - do Poslanecké sněmovny to doputovalo 2. 6. 2015.
ps2013-047-05-001-006.u8.p2.s1 Hned od samého začátku musím říct, že je chybou, že navrhovaná novela nesměřuje na odčerpávání nelegálního majetku, ale pouze na zdanění nepřiznaných příjmů.
ps2013-047-05-001-006.u8.p2.s2 Majetek, jeho hodnota a výše slouží správci daně jen jako pomocné kritérium.
ps2013-047-05-001-006.u8.p2.s3 Ponechat komukoliv nelegálně nabytý majetek a díky jeho hodnotě provést pouze zdanění nepřiznaných příjmů v podstatě znamená tento nelegálně nabytý majetek legalizovat.
ps2013-047-05-001-006.u8.p2.s4 Smyslem novely proto mělo být, aby osoba, u níž existuje důvodné podezření, že disponuje majetkem, který nemohla získat legální cestou, měla povinnost prokázat jeho nabytí, a v případě, že tak neprokáže, měl by být zajištěn, a je jedno, zda formou sankce propadnutí majetku, nebo zdaněním.
ps2013-047-05-001-006.u8.p2.s5 Problematika být řešena komplexně, ale zejména radikálně.
ps2013-047-05-001-006.u8.p3.s1 Pokud vzpomenete, tak k tomuto tisku zde v Poslanecké sněmovně 19. června 2015, takže taky cca před rokem, vystoupil i prezident republiky Miloš Zeman.
ps2013-047-05-001-006.u8.p3.s2 Tenkrát měl tři poznámky, této novely se týkala poznámka číslo dvě.
ps2013-047-05-001-006.u8.p3.s3 Byla to poznámka předposlední a pan prezident uvedl - cituji: "Druhá, předposlední poznámka se týká penalizačních sazeb, které jsou tam uvedeny v několika variantách.
ps2013-047-05-001-006.u8.p3.s4 A byl bych velmi rád, kdyby některým z vašich pozměňovacích návrhů byly tyto penalizační sazby zpřísněny, protože je pokládám za příliš mírné."
ps2013-047-05-001-006.u8.p3.s5 Konec citace z vystoupení pana prezidenta zde v Poslanecké sněmovně 19. června 2015.
ps2013-047-05-001-006.u8.p4.s1 Když jsme o dané novele hovořili v ústavněprávním výboru, jako neekonom jsem se domníval, že sazby 50 a 100 %, které jsou v novele uvedeny, jsou z částky, která je neprokázána.
ps2013-047-05-001-006.u8.p4.s2 Ale jak zde bylo i panem vicepremiérem zmíněno, jedná se vlastně pouze o 15, resp. 19 % podle daňového subjektu.
ps2013-047-05-001-006.u8.p4.s3 Pokud bychom si představili, že rozdíl mezi takovým majetkem bude 5 mil. korun - a řekněme si, že 95 % národa se k tomu nikdy nedostane, takže se to týká možná - možná - maximálně 5 % lidí, lidí, kterých si osobně vůbec nevážím -, tak to zdanění při nižší sazbě bude značit 750 tis. korun.
ps2013-047-05-001-006.u8.p4.s4 Zbývající 4 250 tis. korun jste jim v podstatě vyprali.
ps2013-047-05-001-006.u8.p5.s1 jsem navrhl - a v podrobné rozpravě se k pozměňovacímu návrhu přihlásím - čtyři pozměňovací návrhy.
ps2013-047-05-001-006.u8.p6.s1 První: Novela pro podání výzvy k prokázání příjmů navrhuje rozdíl mezi příjmy a nárůstem jmění spotřebou nebo jiným vydáním poplatníka hodnotu 7 mil. korun.
ps2013-047-05-001-006.u8.p6.s2 Odůvodňuje to zásadou oficiality a tím, že se jedná o vládní kompromis.
ps2013-047-05-001-006.u8.p6.s3 Odůvodňuje to také tím, aby kapacity správce daně nebyly, v uvozovkách, vyplýtvávány na méně významné případy, kde potenciální zkrácení daně nedosahuje tak vysoké míry společenské škodlivosti.
ps2013-047-05-001-006.u8.p6.s4 Používá-li se již pojem společenské škodlivosti, tak je namístě srovnání s trestním právem.
ps2013-047-05-001-006.u8.p6.s5 Nejvyšší míru společenské škodlivosti tam mají případy, kde škoda přesahuje 5 mil. korun.
ps2013-047-05-001-006.u8.p6.s6 Můj pozměňovací návrh proto navrhuje snížení této částky ze 7 mil. na částku 5 mil. korun.
ps2013-047-05-001-006.u8.p6.s7 A znovu opakuji, 95 % obyvatel této země se toho nemohou dopustit, protože takové příjmy nikdy, nikdy mít nebudou.
ps2013-047-05-001-006.u8.p7.s1 Druhý pozměňovací návrh je ryze formální a nebudu ho nějakým způsobem asi více odůvodňovat, protože v trestním právu se používá jiná terminologie, než je v tomto návrhu uvedena.
ps2013-047-05-001-006.u8.p8.s1 A to poslední se vztahuje k § 38zb - penále při stanovení daně podle pomůcek zvláštním způsobem.
ps2013-047-05-001-006.u8.p8.s2 Poplatníkovi vzniká povinnost uhradit penále z částky daně stanovené podle pomůcek zvláštním způsobem ve výši - návrh říká 50 %, můj pozměňovací návrh říká 80 %.
ps2013-047-05-001-006.u8.p8.s3 To je pro osoby, které spolupracují s daňovou správou.
ps2013-047-05-001-006.u8.p8.s4 Pro ty, kteří nespolupracují, je navrženo 100 %, pokud neposkytují součinnost, navrhuji 160 %.
ps2013-047-05-001-006.u8.p8.s5 Znovu podotýkám, že ten, kdo nespolupracuje a byl by vyměřen vyšší sazbou, při 5 mil. rozdílu je to částka necelých 750 tis. korun.
ps2013-047-05-001-006.u8.p9.s1 Tento pozměňovací návrh předkládám proto, že jsem v závěru své policejní praxe působil na útvaru odhalování korupce a finanční kriminality a musím říct, že porušovat daňovou povinnost se prostě nesmí nikdy a nikomu vyplácet.
ps2013-047-05-001-006.u8.p9.s2 Tato novela to zatím neřeší.
ps2013-047-05-001-006.u8.p10.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-047-05-001-006.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Zdeňku Ondráčkovi.
ps2013-047-05-001-006.u9.p1.s2 Dovolte mi, abych ještě konstatoval dvě omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny, a to pana poslance Davida Kádnera od hodin do konce pracovního dne z pracovních důvodů a od do hodin pana poslance Ivana Gabala.
ps2013-047-05-001-006.u9.p2.s1 Pokračujeme vystoupením pana poslance Martina Plíška, připraví se pan poslanec Tomio Okamura.
ps2013-047-05-001-006.u9.p2.s2 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-047-05-001-006.u10.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo.
ps2013-047-05-001-006.u10.p1.s2 Milé kolegyně, vážení kolegové, vláda poslala tento návrh do Poslanecké sněmovny 2. června loňského roku, tzn. zanedlouho bude roční výročí, kdy tento zákon tady je.
ps2013-047-05-001-006.u10.p1.s3 Vládní koalice nám tady říká něco o prioritě projednávání toho zákona a realita je, jak vidíme, úplně jiná.
ps2013-047-05-001-006.u10.p2.s1 Bohužel jsem v prvním čtení vystoupil s celou řadou zásadních připomínek a dodnes na nebylo odpovězeno, dokonce ani při projednávání na ústavněprávním výboru.
ps2013-047-05-001-006.u10.p2.s2 Proto si dovolím to hlavní nyní připomenout.
ps2013-047-05-001-006.u10.p3.s1 Za prvé chci říci, že se tady hovoří o zákonu o prokazování původu majetku, ale ve skutečnosti se jedná pouze o novelu stávajících zákonů, tzn. jde o shluk jednotlivých změn zákonů, které se jaksi ještě navíc velmi nekvalitně mění.
ps2013-047-05-001-006.u10.p3.s2 To je z hlediska formálního.
ps2013-047-05-001-006.u10.p4.s1 Z obsahového hlediska bych odkázal na stanovisko Legislativní rady vlády.
ps2013-047-05-001-006.u10.p4.s2 Kromě dodatečného doměření daně je možnost poplatníkovi udělit i penále ve výši 50 %, nebo pokud nebude poskytovat součinnost s finančním úřadem, potom toto penále může být stanoveno do výše 100 %.
ps2013-047-05-001-006.u10.p4.s3 Toto ustanovení je v rozporu i s určitým nálezem Ústavního soudu, který hovořil o likvidační sankci, ale vedle toho Legislativní rada vlády konstatovala, že navýšení penále z 50 na 100 % je ústavně nekonformní, chcete-li protiústavní.
ps2013-047-05-001-006.u10.p5.s1 Proto Legislativní rada vlády navrhla předkladateli, aby bylo možné udělit sankci pouze ve výši 50 %, jak je to ostatně běžné i v jiných sankčních ustanoveních daňových a jiných zákonů.

Text viewDownload CoNNL-U