ps2013-047-06-015-030.u12.p6.s6
A ta tam jasně analyzuje ohrožení jednotlivých státních a polostátních podniků . ps2013-047-06-015-030.u12.p6.s7
Samozřejmě některé neziskové organizace tvrdí , že to je zmanipulovaná analýza , ale každá analýza má něco do sebe . ps2013-047-06-015-030.u12.p6.s8
Samozřejmě ji nepodceňuji , ale ani ji nepřeceňuji . ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s1
Dámy a pánové , uvědomte si , že v registru smluv nejde o to , aby se u nás vyléčil systém , ale jde o nahlížení do jednotlivých smluv . ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s2
Položme si zásadní otázku , zda občan , který se podívá do registru smluv , něco zachrání . ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s3
Nezachrání přeci nic , když bude smlouva uzavřena nevýhodně . ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s4
Bude jen smutně koukat , že je skutečně uzavřena nevýhodně . ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s5
A nic víc nezmůže . ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s6
V registru smluv jde o to , aby se ukázalo , že stát je v našich podmínkách špatným hospodářem . ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s7
A jsme u jádra problému . ps2013-047-06-015-030.u12.p8.s1
Nyní vás provedu minimálně dvěma myšlenkovými experimenty , kdy vám ukážu , že stát nemůže být ani dobrým ani špatným hospodářem . ps2013-047-06-015-030.u12.p8.s2
Zároveň vám ukážu na příkladu Budvaru , co se stane , když nebude vyjmut ze zákona o registru smluv . ps2013-047-06-015-030.u12.p8.s3
To samé jde aplikovat i na ostatní státní , polostátní či jiné podniky . ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s1
Příklad první . ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s2
Argument pro zavedení registru smluv je , že stát je špatný hospodář . ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s3
Připusťme , že stát je v České republice skutečně špatným hospodářem . ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s4
Stát sám o sobě ale nemůže být ani špatným ani dobrým hospodářem . ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s5
Výsledek , který označujeme právě pojmem špatný hospodář , je především důsledkem nevhodně , neúčinně , nesprávně nebo špatně nastavených regulí , tedy primárně zákonů . ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s6
Tato pravidla jsou nastavena tak , že umožňují subjektům státní správy a obecně i veřejné správy se chovat tak , že výsledkem je to , co je nazýváno stát je špatný hospodář . ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s7
Ve skutečnosti je to výsledek chování jednotlivých subjektů státní správy , které se chovají tak proto , že jim to umožňují jednotlivé mantinely , chcete - li pravidla chování daná zákony . ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s8
Důsledkem takového chování je neefektivnost , neúčelnost a nehospodárnost nakládání s veřejnými zdroji . ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s9
Myšlenka , že registr smluv toto změní , je pouhá iluze . ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s10
Ostatně to ukáže další vývoj , zdali to tak bude , nebo ne . ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s1
Problém je totiž v tom , že je nutno nastavit účinné obecné regule , a to především zákon o kontrole veřejných financí . ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s2
Ten je ale stále v nedohlednu . ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s3
Podle mých posledních informací , když jsem se ptal na Ministerstvu financí , tak ho měla mít už vláda dávno na stole , ale nyní ho má teprve Legislativní rada vlády , takže se ho možná vůbec nedočkáme . ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s4
Možná to tak někomu vyhovuje , protože se jedná o další z klíčových protikorupčních zákonů . ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s5
Tady si všimněte toho rozdílu , že registr smluv není žádným protikorupčním zákonem . ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s6
A zákon o zadávání veřejných zakázek . ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s7
A tyto zákony v praxi vyžadovat . ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s8
Zákon o zadávání veřejných zakázek jsme tady v Poslanecké sněmovně již schválili . ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s9
K tomu všemu můžeme přičíst i zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu , který už tady byl i v minulých bodech několikrát zmiňován , který se projednal v Senátu a byl jím zamítnut , takže nám ho Senát vrátil , ale budu jenom hodně zvědav , jak o tom tady budeme hlasovat , protože byl zamítnutý ústavní zákon . ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s10
Podle mého názoru o něm nejde hlasovat , protože jde hlasovat pouze o doprovodném změnovém zákoně o Nejvyšším kontrolním úřadu a ne o změně Ústavy . ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s11
Zajímalo by mě , kolika hlasy bychom to museli tady přehlasovávat . ps2013-047-06-015-030.u12.p11.s1
Pokud se podívám např . do Rakouska , jak už tady bylo mnohokrát také zmiňováno , tak Rakousko má právě poměrně precizně propracován nejvyšší kontrolní úřad a nepotřebuje ani registr smluv . ps2013-047-06-015-030.u12.p11.s2
To je možná chyba , že senátoři zamítli rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu , protože by asi , lidově řečeno , Nejvyšší kontrolní úřad strkal nos někam , kam někdo opět nechce . ps2013-047-06-015-030.u12.p11.s3
Pokud se podíváme , jak už jsem říkal , na to Rakousko , tak tam je nejvyšší kontrolní úřad poměrně precizně propracován , nemají registr smluv , ale Slovensko má registr smluv . ps2013-047-06-015-030.u12.p11.s4
Řekněme si , že registr smluv má právě jenom Slovensko ze všech zemí Evropské unie . ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s1
Zákon o registru smluv řeší tedy jen dílčí problém . ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s2
Řešit nebo léčit je třeba celý systém . ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s3
Je to jako s nemocí . ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s4
Dobrý lékař neléčí symptomy , např . jen bolest hlavy , sedativy , ale hledá , co je příčinou bolesti . ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s5
Až odstraní příčiny , vyřeší problém . ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s6
Já už jsem tady minule ve svém vystoupení říkal , abychom byli dobrými lékaři i v našem případě . ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s7
Samotný registr smluv to nevyřeší . ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s8
Uzdravme systém tedy jako celek . ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s9
Registr smluv může být jedním z dílčích nástrojů , ale vůbec by ho nebylo třeba , kdybychom měli plně funkční klíčové zákony , např . zákon o veřejných zakázkách , zákon o kontrole veřejných financí , zákon o majetku státu , rozpočtová pravidla atd . ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s10
Všude v těchto zákonech jsou mnohé díry a v nových se jednotlivé díry vyrábějí , viz např . zákon o státní službě . ps2013-047-06-015-030.u12.p13.s1
Jak je tedy , dámy a pánové , z příkladů patrno , tak registr smluv nic neuzdravuje a je pouze dílčím nástrojem pro kontrolu nakládání s veřejnými penězi nebo statky , jak chcete . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s1
Dostáváme se k druhému příkladu . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s2
Budvar , který je součástí tohoto návrhu zákona a má být z působnosti registru smluv vyjmut , tento jediný národní podnik je zavedením registru smluv ohrožen v rámci konkurenceschopnosti na trhu , a to zejména v oblasti sporu o značku Budweiser . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s3
Budvar zároveň přináší do státního rozpočtu nemalé finanční prostředky . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s4
Tento myšlenkový experiment , kterým vám představím , spočívá v následující věci . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s5
Budvar bude muset v registru smluv uveřejňovat všechny smlouvy , které budou mít nominální hodnotu 50 tisíc korun . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s6
Na to již čeká mlsná konkurence , která je připravena všemi možnými prostředky Budvar poškodit . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s7
Hned jak bude smlouva v registru smluv uveřejněna , tak do ní bude moci nahlížet kdokoliv , tedy i právě mnou zmíněná dravá a mlsná konkurence . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s8
Tvrzení , že Budvar může začernit údaje , které by ho ohrozily na trhu , mě nijak nepřesvědčilo , protože i cena bude mít v tomto případě určující a rozhodující faktor . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s9
Umím si reálně představit , že konkurence záměrně sníží některé ceny na trhu , aby tímto zlikvidovala Budvar . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s10
Jak bude tímto způsobem pomalu , ale jistě likvidován tento náš skvost , tak se již bude připravovat dělení takto oslabené kořisti . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s11
Budvar bude poté označen za neefektivní , nekonkurenceschopný , prodělečný atd . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s12
Dojde tedy k jeho postupné privatizaci . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s13
Nebo , rozumějme , účelné likvidaci . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s14
Na to mlsná konkurence přece čeká . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s15
Jak bude postupně Budvar privatizován , bude docházet k oslabení přítoku peněz do státního rozpočtu . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s16
Jsem poté zvědav , kde vlády budou peníze brát , když privatizace přináší zisk jen jednou , kdežto fungování státních podniků přináší zisky stále . ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s17
Takže je nutné z registru smluv vyjmout všechny státní a polostátní podniky . ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s1
Příklad třetí . ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s2
Problém státní monopolista versus soukromý monopolista . ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s3
Registr smluv a jeho podporovatelé chtějí zavést privatizaci státu jako celku . ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s4
V slabším provedení jim jde o státní a polostátní společnosti , resp . i o obecní společnosti . ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s5
Vraťme se však k výše uvedenému problému . ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s6
Státní monopolista má oproti soukromému monopolistovi jednoznačnou výhodu . ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s7
Lze ho regulovat státem ve veřejném zájmu . ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s8
Soukromého přece regulovat nejde . ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s9
Tomu jde jen o zisk . ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s10
Stát by měl mít podle mého názoru pod sebou strategické podmínky , společnosti , dopravu a další věci , které lze regulovat právě ve veřejném zájmu . ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s1
Příklad čtvrtý . ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s2
Registrem smluv se má ukázat , že stát špatně hospodaří ve svých státních podnicích . ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s3
Jenže tím , že podniky budou muset uveřejňovat uzavřené smlouvy v registru smluv , je narušována forma vlastnictví . ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s4
Přece jen máme vlastnictví soukromé a státní . ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s5
To je postavené Ústavou na stejnou rovinu , ale registrem smluv je však tímto hodně narušeno . ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s6
Takže v registru smluv budou muset uveřejňovat uzavřené smlouvy firmy vlastněné státem a soukromé společnosti nikoli . ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s7
Když si vzpomeneme , že za velkou finanční krizi z roku 2008 jsou zodpovědné právě soukromé společnosti , tak bych zvýšil transparentnost právě jejich . ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s8
Z výše vyřčeného plyne , že v registru smluv buď budou uveřejňovat uzavřené smlouvy všichni , anebo nikdo . ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s9
Někdo může namítnout , že některé státní podniky hospodaří neefektivně . ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s10
To je možné , ale jedná se o problém primárně špatně nastavených zákonů , zákon o státním podniku , zákon o dozorčích radách a mnohé další . ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s11
A ne registru smluv . ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s12
Ten pouze ukazuje na problém , že něco nefunguje na začátku . ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s1
Odpovězme si na jasně položenou otázku : Zachrání něco občan , když se bude moci dívat do nevýhodně uzavřené smlouvy , která bude platná a bude uzavřena dvěma smluvními stranami ? ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s2
Nezachrání přece nic . ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s3
Na to si tady jasně odpovězme . ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s4
A já bych poprosil i třeba minulého předkladatele , aby mi na toto odpověděl , zda občan něco zachrání . ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s5
Já jsem diskutoval s mnoha lidmi a dali mi za pravdu , že nezachrání přece nic . ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s6
Budou se jenom koukat do toho , jak ta smlouva je uzavřena . ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s7
Nic víc , nic míň . ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s8
Samozřejmě někdo mi tady může oponovat , že na Slovensku například se snížil počet přímo zadávaných veřejných zakázek . ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s9
To netvrdím . ps2013-047-06-015-030.u12.p18.s1
Ale já už to své vystoupení pomalu poženu do finále , protože bude jistě ještě zajímavá rozprava , na kterou budu moci určitě zcela jistě reagovat . ps2013-047-06-015-030.u12.p19.s1
Na závěr si , dámy a pánové , musíme uvědomit , o co tady jde . ps2013-047-06-015-030.u12.p19.s2
V registru smluv nejde o uzdravení systému jako celku , ale jde jen o to , aby byly informace ze smluv využity často třetími stranami .