|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-06-01 ps2013-047-06-015-030 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

30. Návrh poslanců Mariana Jurečky, Jana Bartoška a Petra Kudely na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv) /sněmovní tisk 699/ - druhé čtení

Date2016-06-01
Meetingps2013/047
Agenda Itemps2013/047/030
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/s047198.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 529 • previousnext

ps2013-047-06-015-030.u12.p6.s6 A ta tam jasně analyzuje ohrožení jednotlivých státních a polostátních podniků.
ps2013-047-06-015-030.u12.p6.s7 Samozřejmě některé neziskové organizace tvrdí, že to je zmanipulovaná analýza, ale každá analýza něco do sebe.
ps2013-047-06-015-030.u12.p6.s8 Samozřejmě ji nepodceňuji, ale ani ji nepřeceňuji.
ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s1 Dámy a pánové, uvědomte si, že v registru smluv nejde o to, aby se u nás vyléčil systém, ale jde o nahlížení do jednotlivých smluv.
ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s2 Položme si zásadní otázku, zda občan, který se podívá do registru smluv, něco zachrání.
ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s3 Nezachrání přeci nic, když bude smlouva uzavřena nevýhodně.
ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s4 Bude jen smutně koukat, že je skutečně uzavřena nevýhodně.
ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s5 A nic víc nezmůže.
ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s6 V registru smluv jde o to, aby se ukázalo, že stát je v našich podmínkách špatným hospodářem.
ps2013-047-06-015-030.u12.p7.s7 A jsme u jádra problému.
ps2013-047-06-015-030.u12.p8.s1 Nyní vás provedu minimálně dvěma myšlenkovými experimenty, kdy vám ukážu, že stát nemůže být ani dobrým ani špatným hospodářem.
ps2013-047-06-015-030.u12.p8.s2 Zároveň vám ukážu na příkladu Budvaru, co se stane, když nebude vyjmut ze zákona o registru smluv.
ps2013-047-06-015-030.u12.p8.s3 To samé jde aplikovat i na ostatní státní, polostátní či jiné podniky.
ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s1 Příklad první.
ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s2 Argument pro zavedení registru smluv je, že stát je špatný hospodář.
ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s3 Připusťme, že stát je v České republice skutečně špatným hospodářem.
ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s4 Stát sám o sobě ale nemůže být ani špatným ani dobrým hospodářem.
ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s5 Výsledek, který označujeme právě pojmem špatný hospodář, je především důsledkem nevhodně, neúčinně, nesprávně nebo špatně nastavených regulí, tedy primárně zákonů.
ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s6 Tato pravidla jsou nastavena tak, že umožňují subjektům státní správy a obecně i veřejné správy se chovat tak, že výsledkem je to, co je nazýváno stát je špatný hospodář.
ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s7 Ve skutečnosti je to výsledek chování jednotlivých subjektů státní správy, které se chovají tak proto, že jim to umožňují jednotlivé mantinely, chcete-li pravidla chování daná zákony.
ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s8 Důsledkem takového chování je neefektivnost, neúčelnost a nehospodárnost nakládání s veřejnými zdroji.
ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s9 Myšlenka, že registr smluv toto změní, je pouhá iluze.
ps2013-047-06-015-030.u12.p9.s10 Ostatně to ukáže další vývoj, zdali to tak bude, nebo ne.
ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s1 Problém je totiž v tom, že je nutno nastavit účinné obecné regule, a to především zákon o kontrole veřejných financí.
ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s2 Ten je ale stále v nedohlednu.
ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s3 Podle mých posledních informací, když jsem se ptal na Ministerstvu financí, tak ho měla mít vláda dávno na stole, ale nyní ho teprve Legislativní rada vlády, takže se ho možná vůbec nedočkáme.
ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s4 Možná to tak někomu vyhovuje, protože se jedná o další z klíčových protikorupčních zákonů.
ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s5 Tady si všimněte toho rozdílu, že registr smluv není žádným protikorupčním zákonem.
ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s6 A zákon o zadávání veřejných zakázek.
ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s7 A tyto zákony v praxi vyžadovat.
ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s8 Zákon o zadávání veřejných zakázek jsme tady v Poslanecké sněmovně již schválili.
ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s9 K tomu všemu můžeme přičíst i zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu, který tady byl i v minulých bodech několikrát zmiňován, který se projednal v Senátu a byl jím zamítnut, takže nám ho Senát vrátil, ale budu jenom hodně zvědav, jak o tom tady budeme hlasovat, protože byl zamítnutý ústavní zákon.
ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s10 Podle mého názoru o něm nejde hlasovat, protože jde hlasovat pouze o doprovodném změnovém zákoně o Nejvyšším kontrolním úřadu a ne o změně Ústavy.
ps2013-047-06-015-030.u12.p10.s11 Zajímalo by , kolika hlasy bychom to museli tady přehlasovávat.
ps2013-047-06-015-030.u12.p11.s1 Pokud se podívám např. do Rakouska, jak tady bylo mnohokrát také zmiňováno, tak Rakousko právě poměrně precizně propracován nejvyšší kontrolní úřad a nepotřebuje ani registr smluv.
ps2013-047-06-015-030.u12.p11.s2 To je možná chyba, že senátoři zamítli rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, protože by asi, lidově řečeno, Nejvyšší kontrolní úřad strkal nos někam, kam někdo opět nechce.
ps2013-047-06-015-030.u12.p11.s3 Pokud se podíváme, jak jsem říkal, na to Rakousko, tak tam je nejvyšší kontrolní úřad poměrně precizně propracován, nemají registr smluv, ale Slovensko registr smluv.
ps2013-047-06-015-030.u12.p11.s4 Řekněme si, že registr smluv právě jenom Slovensko ze všech zemí Evropské unie.
ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s1 Zákon o registru smluv řeší tedy jen dílčí problém.
ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s2 Řešit nebo léčit je třeba celý systém.
ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s3 Je to jako s nemocí.
ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s4 Dobrý lékař neléčí symptomy, např. jen bolest hlavy, sedativy, ale hledá, co je příčinou bolesti.
ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s5 odstraní příčiny, vyřeší problém.
ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s6 jsem tady minule ve svém vystoupení říkal, abychom byli dobrými lékaři i v našem případě.
ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s7 Samotný registr smluv to nevyřeší.
ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s8 Uzdravme systém tedy jako celek.
ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s9 Registr smluv může být jedním z dílčích nástrojů, ale vůbec by ho nebylo třeba, kdybychom měli plně funkční klíčové zákony, např. zákon o veřejných zakázkách, zákon o kontrole veřejných financí, zákon o majetku státu, rozpočtová pravidla atd.
ps2013-047-06-015-030.u12.p12.s10 Všude v těchto zákonech jsou mnohé díry a v nových se jednotlivé díry vyrábějí, viz např. zákon o státní službě.
ps2013-047-06-015-030.u12.p13.s1 Jak je tedy, dámy a pánové, z příkladů patrno, tak registr smluv nic neuzdravuje a je pouze dílčím nástrojem pro kontrolu nakládání s veřejnými penězi nebo statky, jak chcete.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s1 Dostáváme se k druhému příkladu.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s2 Budvar, který je součástí tohoto návrhu zákona a být z působnosti registru smluv vyjmut, tento jediný národní podnik je zavedením registru smluv ohrožen v rámci konkurenceschopnosti na trhu, a to zejména v oblasti sporu o značku Budweiser.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s3 Budvar zároveň přináší do státního rozpočtu nemalé finanční prostředky.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s4 Tento myšlenkový experiment, kterým vám představím, spočívá v následující věci.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s5 Budvar bude muset v registru smluv uveřejňovat všechny smlouvy, které budou mít nominální hodnotu 50 tisíc korun.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s6 Na to již čeká mlsná konkurence, která je připravena všemi možnými prostředky Budvar poškodit.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s7 Hned jak bude smlouva v registru smluv uveřejněna, tak do bude moci nahlížet kdokoliv, tedy i právě mnou zmíněná dravá a mlsná konkurence.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s8 Tvrzení, že Budvar může začernit údaje, které by ho ohrozily na trhu, nijak nepřesvědčilo, protože i cena bude mít v tomto případě určující a rozhodující faktor.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s9 Umím si reálně představit, že konkurence záměrně sníží některé ceny na trhu, aby tímto zlikvidovala Budvar.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s10 Jak bude tímto způsobem pomalu, ale jistě likvidován tento náš skvost, tak se již bude připravovat dělení takto oslabené kořisti.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s11 Budvar bude poté označen za neefektivní, nekonkurenceschopný, prodělečný atd.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s12 Dojde tedy k jeho postupné privatizaci.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s13 Nebo, rozumějme, účelné likvidaci.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s14 Na to mlsná konkurence přece čeká.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s15 Jak bude postupně Budvar privatizován, bude docházet k oslabení přítoku peněz do státního rozpočtu.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s16 Jsem poté zvědav, kde vlády budou peníze brát, když privatizace přináší zisk jen jednou, kdežto fungování státních podniků přináší zisky stále.
ps2013-047-06-015-030.u12.p14.s17 Takže je nutné z registru smluv vyjmout všechny státní a polostátní podniky.
ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s1 Příklad třetí.
ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s2 Problém státní monopolista versus soukromý monopolista.
ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s3 Registr smluv a jeho podporovatelé chtějí zavést privatizaci státu jako celku.
ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s4 V slabším provedení jim jde o státní a polostátní společnosti, resp. i o obecní společnosti.
ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s5 Vraťme se však k výše uvedenému problému.
ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s6 Státní monopolista oproti soukromému monopolistovi jednoznačnou výhodu.
ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s7 Lze ho regulovat státem ve veřejném zájmu.
ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s8 Soukromého přece regulovat nejde.
ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s9 Tomu jde jen o zisk.
ps2013-047-06-015-030.u12.p15.s10 Stát by měl mít podle mého názoru pod sebou strategické podmínky, společnosti, dopravu a další věci, které lze regulovat právě ve veřejném zájmu.
ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s1 Příklad čtvrtý.
ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s2 Registrem smluv se ukázat, že stát špatně hospodaří ve svých státních podnicích.
ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s3 Jenže tím, že podniky budou muset uveřejňovat uzavřené smlouvy v registru smluv, je narušována forma vlastnictví.
ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s4 Přece jen máme vlastnictví soukromé a státní.
ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s5 To je postavené Ústavou na stejnou rovinu, ale registrem smluv je však tímto hodně narušeno.
ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s6 Takže v registru smluv budou muset uveřejňovat uzavřené smlouvy firmy vlastněné státem a soukromé společnosti nikoli.
ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s7 Když si vzpomeneme, že za velkou finanční krizi z roku 2008 jsou zodpovědné právě soukromé společnosti, tak bych zvýšil transparentnost právě jejich.
ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s8 Z výše vyřčeného plyne, že v registru smluv buď budou uveřejňovat uzavřené smlouvy všichni, anebo nikdo.
ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s9 Někdo může namítnout, že některé státní podniky hospodaří neefektivně.
ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s10 To je možné, ale jedná se o problém primárně špatně nastavených zákonů, zákon o státním podniku, zákon o dozorčích radách a mnohé další.
ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s11 A ne registru smluv.
ps2013-047-06-015-030.u12.p16.s12 Ten pouze ukazuje na problém, že něco nefunguje na začátku.
ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s1 Odpovězme si na jasně položenou otázku: Zachrání něco občan, když se bude moci dívat do nevýhodně uzavřené smlouvy, která bude platná a bude uzavřena dvěma smluvními stranami?
ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s2 Nezachrání přece nic.
ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s3 Na to si tady jasně odpovězme.
ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s4 A bych poprosil i třeba minulého předkladatele, aby mi na toto odpověděl, zda občan něco zachrání.
ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s5 jsem diskutoval s mnoha lidmi a dali mi za pravdu, že nezachrání přece nic.
ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s6 Budou se jenom koukat do toho, jak ta smlouva je uzavřena.
ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s7 Nic víc, nic míň.
ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s8 Samozřejmě někdo mi tady může oponovat, že na Slovensku například se snížil počet přímo zadávaných veřejných zakázek.
ps2013-047-06-015-030.u12.p17.s9 To netvrdím.
ps2013-047-06-015-030.u12.p18.s1 Ale to své vystoupení pomalu poženu do finále, protože bude jistě ještě zajímavá rozprava, na kterou budu moci určitě zcela jistě reagovat.
ps2013-047-06-015-030.u12.p19.s1 Na závěr si, dámy a pánové, musíme uvědomit, o co tady jde.
ps2013-047-06-015-030.u12.p19.s2 V registru smluv nejde o uzdravení systému jako celku, ale jde jen o to, aby byly informace ze smluv využity často třetími stranami.

Text viewDownload CoNNL-U