|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-06-01 ps2013-047-06-014-016 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

16. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 569/ - druhé čtení

Date2016-06-01
Meetingps2013/047
Agenda Itemps2013/047/016
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/s047192.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 401 • previousnext

ps2013-047-06-014-016.u12.p3.s8 Kdyby tam aspoň bylo, že úřad tolik členů, kolik je sněmovních stran, a každá zvolí jednoho -
ps2013-047-06-014-016.u13.p1.s1 Pane předsedo...
ps2013-047-06-014-016.u14.p1.s1 Omlouvám se, pane místopředsedo, to vidím.
ps2013-047-06-014-016.u15.p1.s1 Děkuji.
ps2013-047-06-014-016.u15.p1.s2 Ještě faktická poznámka pana poslance Koníčka a poté pan poslanec Ludvík Hovorka, řádně přihlášený do rozpravy.
ps2013-047-06-014-016.u15.p1.s3 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-047-06-014-016.u16.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, musím reagovat na slova pana předsedy Tejce, protože řekl, že máte volbu mezi úřadem, anebo žádnou kontrolou.
ps2013-047-06-014-016.u16.p1.s2 Tak to bych se opravdu ohradil, protože v současné době, i když bude zákon přijat ještě za rok 2016, bude probíhat kontrola kontrolním výborem Poslanecké sněmovny, takže stávající stav je, že jsou výroční finanční zprávy politických stran kontrolovány.
ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s1 Chtěl bych se zeptat pana ministra vnitra, ono to tu zaznělo ve vystoupení pana poslance Plíška.
ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s2 Opravdu, v čem je úřad nebo bude úřad, pokud bude zřízen, nezávislejší, než je patnáct členů kontrolního výboru, kteří dostanou mandát ve volbách?
ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s3 A každé čtyři roky, nejpozději čtyři roky, se obmění.
ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s4 Dívali jste se na to, jak se obměnil kontrolní výbor.
ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s5 Prozatím tři volební období kontroluje výroční finanční zprávy.
ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s6 Z prvního volebního období tam zbyl jeden poslanec, z druhého volebního období jsou tam tři.
ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s7 Dvanáct je tam tedy nových.
ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s8 Každé čtyři roky se většina kontrolního výboru obnoví, a tento orgán kontroluje.
ps2013-047-06-014-016.u16.p3.s1 Vy voláte pořád jenom po sankcích.
ps2013-047-06-014-016.u16.p3.s2 Opravdu si myslíte, že výsledkem tohoto zákona bude, že ten úřad vám bude každých 14 dní jako politickým stranám udělovat tu tisícovou, tu desetitisícovou, nebo tu stotisícovou pokutu?
ps2013-047-06-014-016.u16.p3.s3 To být výsledkem zřízení toho úřadu?
ps2013-047-06-014-016.u16.p3.s4 Myslím si, že to je cesta do pekel.
ps2013-047-06-014-016.u17.p1.s1 Děkuji panu poslanci Koníčkovi.
ps2013-047-06-014-016.u17.p1.s2 Eviduji faktickou poznámku paní poslankyně Miroslavy Němcové a přihlášku s přednostním právem pana ministra Dienstbiera.
ps2013-047-06-014-016.u17.p1.s3 Nyní tedy faktická poznámka, paní poslankyně Němcová.
ps2013-047-06-014-016.u17.p1.s4 Máte slovo.
ps2013-047-06-014-016.u17.p1.s5 Prosím.
ps2013-047-06-014-016.u18.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-047-06-014-016.u18.p1.s2 Vážené paní poslankyně a ctění kolegové, mně ta debata o potřebnosti nového úřadu připomněla debatu, kterou jsme v Poslanecké sněmovně vedli, teď nevím, jestli to je 14 let, nebo jak dlouho, kdy jsme se bavili o tom, že bude zřízen nový úřad, tehdy úřad veřejného ochránce práv.
ps2013-047-06-014-016.u18.p1.s3 Všichni se tady zaklínali tím, jak to bude báječný úřad, který tu všenápravu věcí veřejných zajistí, politice pomůže, bude velmi silnou oporou našim občanům, a že bez takového úřadu se prostě nepohneme ani o krok.
ps2013-047-06-014-016.u18.p2.s1 My jsme tehdy jako Občanská demokratická strana nespatřovali ve zřízení tohoto nového úřadu takové dobro.
ps2013-047-06-014-016.u18.p2.s2 Bránili jsme se rozumnými argumenty proti jeho vzniku.
ps2013-047-06-014-016.u18.p2.s3 A teď mi pouze návrh pana poslance Tejce připomněl moji vlastní aktivitu, kdy v zoufalství nad tím, jak zabránit, aby tento zákon vůbec prošel, tak jsem se naivně chopila myšlenky, že tehdy zákon předpokládal, že sídlo ombudsmana bude v Praze, tak jsem si říkala, tak navrhnu Brno, chopí se toho všichni ostatní poslanci, kteří jsou každý odněkud, navrhnou Opavu, Ostravu, nevím co všechno, a na tom se prostě ten zákon zničí.
ps2013-047-06-014-016.u18.p2.s4 Nepovedlo se to tehdy, zůstalo u návrhu Praha - Brno a vyhrálo Brno.
ps2013-047-06-014-016.u18.p2.s5 A jaký je výsledek celého toho tehdejšího sporu o užitečnosti úřadu ombudsmana, vidíme dnes.
ps2013-047-06-014-016.u18.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-047-06-014-016.u19.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Němcové.
ps2013-047-06-014-016.u19.p1.s2 Nyní s přednostním právem pan ministr Dienstbier a stále přihlášený v rozpravě v obecné části pan kolega Ludvík Hovorka.
ps2013-047-06-014-016.u19.p1.s3 Pane ministře, prosím, máte slovo.
ps2013-047-06-014-016.u20.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, bych se přece jenom toho nově navrhovaného úřadu zastal oproti těm výhradám, které tady zazněly.
ps2013-047-06-014-016.u20.p1.s2 Upozornil bych na to, že navrhovaná právní úprava zavádí celou řadu povinností z hlediska financování politických stran.
ps2013-047-06-014-016.u20.p1.s3 Přece jenom rozsah kontroly a činnosti bude mnohem širší, než jakou dnes vykonává kontrolní výbor Poslanecké sněmovny, a to včetně správního rozhodování.
ps2013-047-06-014-016.u20.p1.s4 Nepochybně kontrolní výbor Poslanecké sněmovny není správní orgán.
ps2013-047-06-014-016.u20.p1.s5 Myslím si, že důvody pro zřízení úřadu tady jsou.
ps2013-047-06-014-016.u20.p2.s1 Při návrhu se také vycházelo z doporučení skupiny GRECO při Radě Evropy, která se zabývá doporučeními v oblasti boje s korupcí, která také doporučuje v rámci určitých standardů zřízení nezávislé instituce pro kontrolu financování politických stran.
ps2013-047-06-014-016.u20.p2.s2 A zmínil bych také, že ten úřad je navržen velmi úsporně.
ps2013-047-06-014-016.u20.p2.s3 Není to žádná obrovská instituce, která by spolykala také spoustu třeba finančních prostředků a byla by nastavena nějak nesmyslně.
ps2013-047-06-014-016.u20.p2.s4 Takže je to vlastně i šetrné nastavení takovéto instituce.
ps2013-047-06-014-016.u20.p3.s1 A když jsem tady zmiňoval správní řízení, tak to je přesně ten důvod, proč nelze tuto pravomoc nebo působnost svěřit Nejvyššímu kontrolnímu úřadu.
ps2013-047-06-014-016.u20.p3.s2 Samozřejmě změnou Ústavy by to teoreticky šlo, ale je potřeba tady upozornit na to, že by se zcela změnil charakter Nejvyššího kontrolního úřadu jako instituce, protože NKÚ vlastně o ničem nerozhoduje.
ps2013-047-06-014-016.u20.p3.s3 Dneska vydává kontrolní závěry, které jsou v zásadě spíše zjištěním a doporučením pro kontrolovaný subjekt.
ps2013-047-06-014-016.u20.p3.s4 Nerozhoduje o žádných sankcích, nevede žádné správní řízení, a proto, přestože i na vládní úrovni se varianta NKÚ diskutovala, byla vyloučena jako nemožná, protože ani ta změna Ústavy nebyla spatřována jako vhodné a možné řešení bez narušení povahy Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-047-06-014-016.u20.p3.s5 To si myslím, že jsou dobré důvody pro úsporný nezávislý úřad.
ps2013-047-06-014-016.u20.p4.s1 A ještě bych se vyjádřil k jedné věci a to jsou politické instituty.
ps2013-047-06-014-016.u20.p4.s2 Pan poslanec Plíšek tady zmiňoval možnost zneužití při financování volebních kampaní.
ps2013-047-06-014-016.u20.p4.s3 Pokud se pořádně podívá kdokoli na pravidla, která jsou tam uvedena, tak si myslím, že zneužití je vyloučeno, tak jak jsou ty politické instituty definovány, jaká mají pravidla činnosti, co všechno smějí vykonávat.
ps2013-047-06-014-016.u20.p4.s4 A samozřejmě je možné se bavit o tom, jestli ta pravidla lze zpřesnit tak, aby doopravdy se to zneužití vyloučilo.
ps2013-047-06-014-016.u20.p5.s1 Tady bych ještě upozornil na to, že inspirace vzešla z Německé spolkové republiky, kde fungují tzv. politické nadace, které tvoří jeden z pilířů občanského a politického vzdělávání, to je političtější část systému, a pak ještě občanské vzdělávání.
ps2013-047-06-014-016.u20.p5.s2 V Německu z rozpočtu jdou na politické nadace, nemluvě ani o občanském vzdělávání, násobně větší prostředky dokonce než například na samotnou činnosti politických stran.
ps2013-047-06-014-016.u20.p5.s3 Myslím si, že to také bylo dáno zkušeností s tím, jak slabá byla demokratická společnost v Německu mezi válkami, jak snadno se v Německu vývoj zvrtl směrem k nacismu, a poučení z tohoto vývoje z druhé světové války tedy vedlo k tomu, že Němci investovali obrovské prostředky do občanského a politického vzdělávání svého obyvatelstva.
ps2013-047-06-014-016.u20.p6.s1 I pravidla fungování politických institutů, jak jsou v navrhovaném zákoně nastavena, se snažila velmi důsledně vycházet právě z toho velmi dobře fungujícího německého modelu.
ps2013-047-06-014-016.u20.p6.s2 Myslím si, že kromě politických institutů je právě potřeba diskutovat i o občanském vzdělávání, že i to by mělo být posíleno právě jako jeden ze dvou pilířů v této oblasti.
ps2013-047-06-014-016.u20.p6.s3 Proto bych se chtěl zastat i tohoto institutu, stejně tak jako toho úsporného nezávislého kontrolního úřadu.
ps2013-047-06-014-016.u21.p1.s1 To byl pan ministr Jiří Dienstbier a nyní s faktickou poznámkou pan kolega Koníček.
ps2013-047-06-014-016.u21.p1.s2 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-047-06-014-016.u22.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, chtěl bych opravit tvrzení pana poslance Dienstbiera.
ps2013-047-06-014-016.u22.p1.s2 V předminulém volebním období kontrolní výbor vystupoval jako správní orgán.
ps2013-047-06-014-016.u22.p1.s3 si to dobře pamatuji, protože jsem podepisoval rozhodnutí, kdy jsme v únoru udělili pokutu panu prezidentovi Nejvyššího kontrolního úřadu za to, že neposkytl podklady pro provedení kontroly hospodaření, kde v zákoně o NKÚ tuto kompetenci Poslanecká sněmovna.
ps2013-047-06-014-016.u22.p1.s4 Takže ano, v předminulém volebním období se choval kontrolní výbor jako správní orgán.
ps2013-047-06-014-016.u22.p2.s1 Takže pane ministře, nemluvil jste pravdu.
ps2013-047-06-014-016.u23.p1.s1 Děkuji.
ps2013-047-06-014-016.u23.p1.s2 Nyní řádně přihlášený pan kolega Ludvík Hovorka.
ps2013-047-06-014-016.u23.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo.
ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s2 Vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, bych navázal na pana ministra Dienstbiera.
ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s3 On tady mluvil o inspiraci z německé právní úpravy.
ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s4 Právě proto zaráží, že nepřevzal tu právní úpravu kompletní.
ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s5 Protože pak by věděl, že například Bundestag vykonává kontrolu hospodaření politických stran a ten jejich zákon je daleko přehlednější a srozumitelnější než zákon, který máme my.
ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s6 Nicméně je možné to napravit.
ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s7 se k tomu postupně dostanu.
ps2013-047-06-014-016.u24.p2.s1 K výhradě, která je směrem k tomu, že nemůžeme využít NKÚ pro kontrolu hospodaření politických stran, protože se jedná o Nejvyšší kontrolní úřad, který není správním úřadem, chci říct, že přece v Rakousku tento systém funguje.
ps2013-047-06-014-016.u24.p2.s2 A pokud bychom chtěli uplatnit ten princip tady u nás, využít služby NKÚ, tak přece nic nebrání tomu, aby NKÚ udělal kontrolu a příslušnou sankci udělil určený finanční úřad v České republice.
ps2013-047-06-014-016.u24.p2.s3 Tady přece není žádný problém.
ps2013-047-06-014-016.u24.p3.s1 Pokud se týká nálezu GRECO, respektive doporučení stran GRECO, protikorupční skupiny Rady Evropy, která nás kritizovala opakovaně, tak tam se mluví třeba o samostatném transparentním účtu pro veškeré příjmy a výdaje spojené s předvolební kampaní a zveřejnění samostatného vyúčtování výdajů na kampaň, s tím není vůbec žádný problém.
ps2013-047-06-014-016.u24.p3.s2 Výroční a finanční zprávy v elektronické podobě k dispozici online, s tím také není problém.
ps2013-047-06-014-016.u24.p3.s3 Povinné označení veškeré předvolební inzerce logem, jménem zadavatele, s tím také není problém.
ps2013-047-06-014-016.u24.p3.s4 Nezávislý kontrolní orgán, který bude aktivně prověřovat hospodaření stran a kampaní, a to na základě informací z médií či podnětů občanů, respektive i na základě těchto informací, a veškeré finanční transakce nad 20 tisíc korun bezhotovostně.
ps2013-047-06-014-016.u24.p4.s1 Jediná výhrada je k tomu speciálnímu úřadu, který vzniknout, protože jak říkám, byla tady poměrně zdůrazňována německá právní úprava, to, jak je kvalitní, tak bych doporučoval, když tedy i důvodová zpráva k tomuto návrhu zákona se zmiňuje o rakouské právní úpravě a rakouské kontrole politických stran a hnutí nebo o německém systému kontroly hospodaření a financování politických stran, pak bych doporučoval možná ten zákon přeložit a transformovat celý.
ps2013-047-06-014-016.u24.p5.s1 jsem neměl tolik času, ale připravil jsem si pozměňovací návrhy, které směřují k tomu, aby buď zůstaly zachovány kompetence Poslanecké sněmovně, anebo podobně jako v této německé úpravě byly předány kompetence ke kontrole na předsedu Poslanecké sněmovny, podobně jako je to v Bundestagu.
ps2013-047-06-014-016.u24.p6.s1 Chtěl bych se nejdříve zmínit o pozměňovacích návrzích, které jsem připravil pro limity na dary.
ps2013-047-06-014-016.u24.p6.s2 Myslím si, že by mělo být omezení dárců pro stranu, od jednoho dárce v jednom kalendářním roce maximálně 3 mil. korun.
ps2013-047-06-014-016.u24.p6.s3 Obdobný limit by měl být zaveden i na dary politickým institutům a obchodním korporacím.
ps2013-047-06-014-016.u24.p7.s1 Zákonem je třeba omezit spektrum možných dárců politického institutu, podobně jako v případě dárců povolených politickým stranám.
ps2013-047-06-014-016.u24.p7.s2 Tímto opatřením je možno zabránit, aby zakázaní dárci namísto stranám neposílali své dary na účty institutů.
ps2013-047-06-014-016.u24.p7.s3 Status veřejné společnosti, jak je v současné době navržen, nevylučuje politickým institutům získávat příjmy od dárců, kteří nesmí darovat prostředky politickým stranám a hnutím, např. svěřenecké fondy, zahraniční dárci, subjekty s veřejnou účastí.
ps2013-047-06-014-016.u24.p7.s4 Tento stav nevylučuje, aby případně konkrétní firma mohla splatit či předem zajistit protislužbu politické straně zasláním daru politickému institutu místo politické straně.
ps2013-047-06-014-016.u24.p8.s1 Čili to jsou dva pozměňovací návrhy, které směřují k těm omezením dárců jak v případě politických stran, tak v případě politických hnutí.
ps2013-047-06-014-016.u24.p9.s1 A nyní tedy k pozměňovacímu návrhu, který jsem připravil po vzoru německé právní úpravy k převedení kompetencí na předsedu Poslanecké sněmovny.
ps2013-047-06-014-016.u24.p10.s1 Krátké odůvodnění.
ps2013-047-06-014-016.u24.p10.s2 Důvodová zpráva k vládnímu návrhu, který jsme dostali k dispozici, jako jednu z variant řešení dohledu zvažuje i variantu, v níž je ponechána funkce Poslanecké sněmovny jako dohledového orgánu.
ps2013-047-06-014-016.u24.p10.s3 Lze souhlasit i se závěry důvodové zprávy, že nelze opodstatněně požadovat, aby byla zároveň nadána veškerými oprávněními, která klasickému správnímu orgánu náleží.
ps2013-047-06-014-016.u24.p10.s4 Přesto však je možné, aby Poslanecká sněmovna vykonávala plnohodnotný dohled nad hospodařením politických stran a hnutí.

Text viewDownload CoNNL-U