ps2013-047-06-014-016.u12.p3.s8
Kdyby tam aspoň bylo , že úřad má tolik členů , kolik je sněmovních stran , a každá zvolí jednoho - ps2013-047-06-014-016.u13.p1.s1
Pane předsedo . . . ps2013-047-06-014-016.u14.p1.s1
Omlouvám se , pane místopředsedo , už to vidím . ps2013-047-06-014-016.u15.p1.s1
Děkuji . ps2013-047-06-014-016.u15.p1.s2
Ještě faktická poznámka pana poslance Koníčka a poté pan poslanec Ludvík Hovorka , řádně přihlášený do rozpravy . ps2013-047-06-014-016.u15.p1.s3
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-047-06-014-016.u16.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , musím reagovat na slova pana předsedy Tejce , protože řekl , že máte volbu mezi úřadem , anebo žádnou kontrolou . ps2013-047-06-014-016.u16.p1.s2
Tak to bych se opravdu ohradil , protože v současné době , i když bude zákon přijat ještě za rok 2016 , bude probíhat kontrola kontrolním výborem Poslanecké sněmovny , takže stávající stav je , že jsou výroční finanční zprávy politických stran kontrolovány . ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s1
Chtěl bych se zeptat pana ministra vnitra , ono to tu zaznělo už ve vystoupení pana poslance Plíška . ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s2
Opravdu , v čem je úřad nebo bude úřad , pokud bude zřízen , nezávislejší , než je patnáct členů kontrolního výboru , kteří dostanou mandát ve volbách ? ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s3
A každé čtyři roky , nejpozději čtyři roky , se obmění . ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s4
Dívali jste se na to , jak se obměnil kontrolní výbor . ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s5
Prozatím tři volební období kontroluje výroční finanční zprávy . ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s6
Z prvního volebního období tam zbyl jeden poslanec , z druhého volebního období jsou tam tři . ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s7
Dvanáct je tam tedy nových . ps2013-047-06-014-016.u16.p2.s8
Každé čtyři roky se většina kontrolního výboru obnoví , a tento orgán kontroluje . ps2013-047-06-014-016.u16.p3.s1
Vy voláte pořád jenom po sankcích . ps2013-047-06-014-016.u16.p3.s2
Opravdu si myslíte , že výsledkem tohoto zákona bude , že ten úřad vám bude každých 14 dní jako politickým stranám udělovat tu tisícovou , tu desetitisícovou , nebo tu stotisícovou pokutu ? ps2013-047-06-014-016.u16.p3.s3
To má být výsledkem zřízení toho úřadu ? ps2013-047-06-014-016.u16.p3.s4
Myslím si , že to je cesta do pekel . ps2013-047-06-014-016.u17.p1.s1
Děkuji panu poslanci Koníčkovi . ps2013-047-06-014-016.u17.p1.s2
Eviduji faktickou poznámku paní poslankyně Miroslavy Němcové a přihlášku s přednostním právem pana ministra Dienstbiera . ps2013-047-06-014-016.u17.p1.s3
Nyní tedy faktická poznámka , paní poslankyně Němcová . ps2013-047-06-014-016.u17.p1.s4
Máte slovo . ps2013-047-06-014-016.u17.p1.s5
Prosím . ps2013-047-06-014-016.u18.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-047-06-014-016.u18.p1.s2
Vážené paní poslankyně a ctění kolegové , mně ta debata o potřebnosti nového úřadu připomněla debatu , kterou jsme v Poslanecké sněmovně vedli , teď nevím , jestli už to je 14 let , nebo jak dlouho , kdy jsme se bavili o tom , že bude zřízen nový úřad , tehdy úřad veřejného ochránce práv . ps2013-047-06-014-016.u18.p1.s3
Všichni se tady zaklínali tím , jak to bude báječný úřad , který tu všenápravu věcí veřejných zajistí , politice pomůže , bude velmi silnou oporou našim občanům , a že bez takového úřadu se prostě nepohneme ani o krok . ps2013-047-06-014-016.u18.p2.s1
My jsme tehdy jako Občanská demokratická strana nespatřovali ve zřízení tohoto nového úřadu až takové dobro . ps2013-047-06-014-016.u18.p2.s2
Bránili jsme se rozumnými argumenty proti jeho vzniku . ps2013-047-06-014-016.u18.p2.s3
A teď mi pouze návrh pana poslance Tejce připomněl moji vlastní aktivitu , kdy už v zoufalství nad tím , jak zabránit , aby tento zákon vůbec prošel , tak jsem se naivně chopila myšlenky , že tehdy zákon předpokládal , že sídlo ombudsmana bude v Praze , tak jsem si říkala , tak navrhnu Brno , chopí se toho všichni ostatní poslanci , kteří jsou každý odněkud , navrhnou Opavu , Ostravu , nevím co všechno , a na tom se prostě ten zákon zničí . ps2013-047-06-014-016.u18.p2.s4
Nepovedlo se to tehdy , zůstalo u návrhu Praha - Brno a vyhrálo Brno . ps2013-047-06-014-016.u18.p2.s5
A jaký je výsledek celého toho tehdejšího sporu o užitečnosti úřadu ombudsmana , vidíme dnes . ps2013-047-06-014-016.u18.p3.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-047-06-014-016.u19.p1.s1
Děkuji paní poslankyni Němcové . ps2013-047-06-014-016.u19.p1.s2
Nyní s přednostním právem pan ministr Dienstbier a stále přihlášený v rozpravě v obecné části pan kolega Ludvík Hovorka . ps2013-047-06-014-016.u19.p1.s3
Pane ministře , prosím , máte slovo . ps2013-047-06-014-016.u20.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , páni poslanci , já bych se přece jenom toho nově navrhovaného úřadu zastal oproti těm výhradám , které tady zazněly . ps2013-047-06-014-016.u20.p1.s2
Upozornil bych na to , že navrhovaná právní úprava zavádí celou řadu povinností z hlediska financování politických stran . ps2013-047-06-014-016.u20.p1.s3
Přece jenom rozsah kontroly a činnosti bude mnohem širší , než jakou dnes vykonává kontrolní výbor Poslanecké sněmovny , a to včetně správního rozhodování . ps2013-047-06-014-016.u20.p1.s4
Nepochybně kontrolní výbor Poslanecké sněmovny není správní orgán . ps2013-047-06-014-016.u20.p1.s5
Myslím si , že důvody pro zřízení úřadu tady jsou . ps2013-047-06-014-016.u20.p2.s1
Při návrhu se také vycházelo z doporučení skupiny GRECO při Radě Evropy , která se zabývá doporučeními v oblasti boje s korupcí , která také doporučuje v rámci určitých standardů zřízení nezávislé instituce pro kontrolu financování politických stran . ps2013-047-06-014-016.u20.p2.s2
A zmínil bych také , že ten úřad je navržen velmi úsporně . ps2013-047-06-014-016.u20.p2.s3
Není to žádná obrovská instituce , která by spolykala také spoustu třeba finančních prostředků a byla by nastavena nějak nesmyslně . ps2013-047-06-014-016.u20.p2.s4
Takže je to vlastně i šetrné nastavení takovéto instituce . ps2013-047-06-014-016.u20.p3.s1
A když jsem tady zmiňoval správní řízení , tak to je přesně ten důvod , proč nelze tuto pravomoc nebo působnost svěřit Nejvyššímu kontrolnímu úřadu . ps2013-047-06-014-016.u20.p3.s2
Samozřejmě změnou Ústavy by to teoreticky šlo , ale je potřeba tady upozornit na to , že by se zcela změnil charakter Nejvyššího kontrolního úřadu jako instituce , protože NKÚ vlastně o ničem nerozhoduje . ps2013-047-06-014-016.u20.p3.s3
Dneska vydává kontrolní závěry , které jsou v zásadě spíše zjištěním a doporučením pro kontrolovaný subjekt . ps2013-047-06-014-016.u20.p3.s4
Nerozhoduje o žádných sankcích , nevede žádné správní řízení , a proto , přestože i na vládní úrovni se varianta NKÚ diskutovala , byla vyloučena jako nemožná , protože ani ta změna Ústavy nebyla spatřována jako vhodné a možné řešení bez narušení povahy Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-047-06-014-016.u20.p3.s5
To si myslím , že jsou dobré důvody pro úsporný nezávislý úřad . ps2013-047-06-014-016.u20.p4.s1
A ještě bych se vyjádřil k jedné věci a to jsou politické instituty . ps2013-047-06-014-016.u20.p4.s2
Pan poslanec Plíšek tady zmiňoval možnost zneužití při financování volebních kampaní . ps2013-047-06-014-016.u20.p4.s3
Pokud se pořádně podívá kdokoli na pravidla , která jsou tam uvedena , tak si myslím , že zneužití je vyloučeno , tak jak jsou ty politické instituty definovány , jaká mají pravidla činnosti , co všechno smějí vykonávat . ps2013-047-06-014-016.u20.p4.s4
A samozřejmě je možné se bavit o tom , jestli ta pravidla lze zpřesnit tak , aby doopravdy se to zneužití vyloučilo . ps2013-047-06-014-016.u20.p5.s1
Tady bych ještě upozornil na to , že inspirace vzešla z Německé spolkové republiky , kde fungují tzv . politické nadace , které tvoří jeden z pilířů občanského a politického vzdělávání , to je političtější část systému , a pak ještě občanské vzdělávání . ps2013-047-06-014-016.u20.p5.s2
V Německu z rozpočtu jdou na politické nadace , nemluvě ani o občanském vzdělávání , násobně větší prostředky dokonce než například na samotnou činnosti politických stran . ps2013-047-06-014-016.u20.p5.s3
Myslím si , že to také bylo dáno zkušeností s tím , jak slabá byla demokratická společnost v Německu mezi válkami , jak snadno se v Německu vývoj zvrtl směrem k nacismu , a poučení z tohoto vývoje z druhé světové války tedy vedlo k tomu , že Němci investovali obrovské prostředky do občanského a politického vzdělávání svého obyvatelstva . ps2013-047-06-014-016.u20.p6.s1
I pravidla fungování politických institutů , jak jsou v navrhovaném zákoně nastavena , se snažila velmi důsledně vycházet právě z toho velmi dobře fungujícího německého modelu . ps2013-047-06-014-016.u20.p6.s2
Myslím si , že kromě politických institutů je právě potřeba diskutovat i o občanském vzdělávání , že i to by mělo být posíleno právě jako jeden ze dvou pilířů v této oblasti . ps2013-047-06-014-016.u20.p6.s3
Proto bych se chtěl zastat i tohoto institutu , stejně tak jako toho úsporného nezávislého kontrolního úřadu . ps2013-047-06-014-016.u21.p1.s1
To byl pan ministr Jiří Dienstbier a nyní s faktickou poznámkou pan kolega Koníček . ps2013-047-06-014-016.u21.p1.s2
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-047-06-014-016.u22.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , chtěl bych opravit tvrzení pana poslance Dienstbiera . ps2013-047-06-014-016.u22.p1.s2
V předminulém volebním období kontrolní výbor vystupoval jako správní orgán . ps2013-047-06-014-016.u22.p1.s3
Já si to dobře pamatuji , protože jsem podepisoval rozhodnutí , kdy jsme v únoru udělili pokutu panu prezidentovi Nejvyššího kontrolního úřadu za to , že neposkytl podklady pro provedení kontroly hospodaření , kde má v zákoně o NKÚ tuto kompetenci Poslanecká sněmovna . ps2013-047-06-014-016.u22.p1.s4
Takže ano , v předminulém volebním období se choval kontrolní výbor jako správní orgán . ps2013-047-06-014-016.u22.p2.s1
Takže pane ministře , nemluvil jste pravdu . ps2013-047-06-014-016.u23.p1.s1
Děkuji . ps2013-047-06-014-016.u23.p1.s2
Nyní řádně přihlášený pan kolega Ludvík Hovorka . ps2013-047-06-014-016.u23.p1.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , děkuji za slovo . ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s2
Vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , já bych navázal na pana ministra Dienstbiera . ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s3
On tady mluvil o inspiraci z německé právní úpravy . ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s4
Právě proto mě zaráží , že nepřevzal tu právní úpravu kompletní . ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s5
Protože pak by věděl , že například Bundestag vykonává kontrolu hospodaření politických stran a ten jejich zákon je daleko přehlednější a srozumitelnější než zákon , který máme my . ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s6
Nicméně je možné to napravit . ps2013-047-06-014-016.u24.p1.s7
Já se k tomu postupně dostanu . ps2013-047-06-014-016.u24.p2.s1
K té výhradě , která je směrem k tomu , že nemůžeme využít NKÚ pro kontrolu hospodaření politických stran , protože se jedná o Nejvyšší kontrolní úřad , který není správním úřadem , chci říct , že přece v Rakousku tento systém funguje . ps2013-047-06-014-016.u24.p2.s2
A pokud bychom chtěli uplatnit ten princip tady u nás , využít služby NKÚ , tak přece nic nebrání tomu , aby NKÚ udělal kontrolu a příslušnou sankci udělil určený finanční úřad v České republice . ps2013-047-06-014-016.u24.p2.s3
Tady přece není žádný problém . ps2013-047-06-014-016.u24.p3.s1
Pokud se týká nálezu GRECO , respektive doporučení stran GRECO , protikorupční skupiny Rady Evropy , která nás kritizovala opakovaně , tak tam se mluví třeba o samostatném transparentním účtu pro veškeré příjmy a výdaje spojené s předvolební kampaní a zveřejnění samostatného vyúčtování výdajů na kampaň , s tím není vůbec žádný problém . ps2013-047-06-014-016.u24.p3.s2
Výroční a finanční zprávy v elektronické podobě k dispozici online , s tím také není problém . ps2013-047-06-014-016.u24.p3.s3
Povinné označení veškeré předvolební inzerce logem , jménem zadavatele , s tím také není problém . ps2013-047-06-014-016.u24.p3.s4
Nezávislý kontrolní orgán , který bude aktivně prověřovat hospodaření stran a kampaní , a to na základě informací z médií či podnětů občanů , respektive i na základě těchto informací , a veškeré finanční transakce nad 20 tisíc korun bezhotovostně . ps2013-047-06-014-016.u24.p4.s1
Jediná výhrada je k tomu speciálnímu úřadu , který má vzniknout , protože jak říkám , byla tady poměrně zdůrazňována německá právní úprava , to , jak je kvalitní , tak bych doporučoval , když už tedy i důvodová zpráva k tomuto návrhu zákona se zmiňuje o rakouské právní úpravě a rakouské kontrole politických stran a hnutí nebo o německém systému kontroly hospodaření a financování politických stran , pak bych doporučoval možná ten zákon přeložit a transformovat celý . ps2013-047-06-014-016.u24.p5.s1
Já jsem neměl tolik času , ale připravil jsem si pozměňovací návrhy , které směřují k tomu , aby buď zůstaly zachovány kompetence Poslanecké sněmovně , anebo podobně jako v této německé úpravě byly předány kompetence ke kontrole na předsedu Poslanecké sněmovny , podobně jako je to v Bundestagu . ps2013-047-06-014-016.u24.p6.s1
Chtěl bych se nejdříve zmínit o pozměňovacích návrzích , které jsem připravil pro limity na dary . ps2013-047-06-014-016.u24.p6.s2
Myslím si , že by mělo být omezení dárců pro stranu , od jednoho dárce v jednom kalendářním roce maximálně 3 mil . korun . ps2013-047-06-014-016.u24.p6.s3
Obdobný limit by měl být zaveden i na dary politickým institutům a obchodním korporacím . ps2013-047-06-014-016.u24.p7.s1
Zákonem je třeba omezit spektrum možných dárců politického institutu , podobně jako v případě dárců povolených politickým stranám . ps2013-047-06-014-016.u24.p7.s2
Tímto opatřením je možno zabránit , aby zakázaní dárci namísto stranám neposílali své dary na účty institutů . ps2013-047-06-014-016.u24.p7.s3
Status veřejné společnosti , jak je v současné době navržen , nevylučuje politickým institutům získávat příjmy od dárců , kteří nesmí darovat prostředky politickým stranám a hnutím , např . svěřenecké fondy , zahraniční dárci , subjekty s veřejnou účastí . ps2013-047-06-014-016.u24.p7.s4
Tento stav nevylučuje , aby případně konkrétní firma mohla splatit či předem zajistit protislužbu politické straně zasláním daru politickému institutu místo politické straně . ps2013-047-06-014-016.u24.p8.s1
Čili to jsou dva pozměňovací návrhy , které směřují k těm omezením dárců jak v případě politických stran , tak v případě politických hnutí . ps2013-047-06-014-016.u24.p9.s1
A nyní tedy k pozměňovacímu návrhu , který jsem připravil po vzoru německé právní úpravy k převedení kompetencí na předsedu Poslanecké sněmovny . ps2013-047-06-014-016.u24.p10.s1
Krátké odůvodnění . ps2013-047-06-014-016.u24.p10.s2
Důvodová zpráva k vládnímu návrhu , který jsme dostali k dispozici , jako jednu z variant řešení dohledu zvažuje i variantu , v níž je ponechána funkce Poslanecké sněmovny jako dohledového orgánu . ps2013-047-06-014-016.u24.p10.s3
Lze souhlasit i se závěry důvodové zprávy , že nelze opodstatněně požadovat , aby byla zároveň nadána veškerými oprávněními , která klasickému správnímu orgánu náleží . ps2013-047-06-014-016.u24.p10.s4
Přesto však je možné , aby Poslanecká sněmovna vykonávala plnohodnotný dohled nad hospodařením politických stran a hnutí .