|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-31 ps2013-047-05-001-006 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

6. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s prokazováním původu majetku /sněmovní tisk 504/ - druhé čtení

Date2016-05-31
Meetingps2013/047
Agenda Itemps2013/047/006
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/s047135.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 292 • previousnext

ps2013-047-05-001-006.u10.p5.s2 Předkladatel a bohužel ani vláda na to nereagovali.
ps2013-047-05-001-006.u10.p5.s3 To je také ukázka toho, jak vláda přistupuje a nakládá se stanovisky své vlastní legislativní rady.
ps2013-047-05-001-006.u10.p6.s1 Takže jak jsem zmínil, Legislativní rada vlády považuje toto ustanovení za ústavně nekonformní.
ps2013-047-05-001-006.u10.p6.s2 Podle jejího názoru je protiústavní nutit poplatníka k součinnosti, aby mu byla uložena vyšší sankce.
ps2013-047-05-001-006.u10.p6.s3 I na to odkazuje uvedený nález Ústavního soudu.
ps2013-047-05-001-006.u10.p6.s4 Nelze tedy poplatníka nutit k součinnosti v tom smyslu, aby mu byla o jednou tolik vyměřena sankce ve výši 100 %.
ps2013-047-05-001-006.u11.p1.s1 vás, pane kolego, přeruším a požádám sněmovnu o klid.
ps2013-047-05-001-006.u11.p1.s2 Pokud diskutujete jiné téma, než je vládní návrh zákona o původu majetku a jeho prokázání, tak prosím v předsálí.
ps2013-047-05-001-006.u11.p1.s3 Ale kolegové, opravdu...
ps2013-047-05-001-006.u11.p1.s4 Tak, děkuji, pokračujte.
ps2013-047-05-001-006.u12.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-047-05-001-006.u12.p1.s2 Názor Legislativní rady vlády vychází z judikatury Evropského soudu pro lidská práva, který ve svých rozhodnutích označil institut penále za finanční sankci, kterou je možno považovat za obvinění ve smyslu článku 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně základních práv a svobod, a odkazuje se také na příslušné judikáty a nálezy Evropského soudu pro lidská práva, tedy jako trestní sankci.
ps2013-047-05-001-006.u12.p2.s1 Nerozumím tomu, a v historii exekutivy se to příliš často nestává, že vláda poté, co její Legislativní rada vlády konstatovala protiústavnost určitého ustanovení, tak v klidu tento návrh schválí a pošle jej sem k projednání do Poslanecké sněmovny.
ps2013-047-05-001-006.u12.p3.s1 Vezmu si další ustanovení tohoto zákona, a to je důkazní břemeno, které se přenáší ze sta procent na poplatníka.
ps2013-047-05-001-006.u12.p3.s2 To znamená, obrací se ta zásada, že stát musí někomu prokázat, že se dopustil něčeho nekalého, nějakého protiprávního jednání.
ps2013-047-05-001-006.u12.p3.s3 A obrací se to v tom směru, že někdo musí prokazovat, že se nějakého protiprávního jednání nedopustil.
ps2013-047-05-001-006.u12.p3.s4 ty lhůty, do kterých bude zpětně moci Finanční správa zasahovat, to znamená od tří do deseti let, když si to vezmeme z hlediska lhůt pro archivaci daňových či účetních dokladů, které si nemusí navíc schovávat a mít u sebe osoby, které nepodnikají, tak nemají v tomto směru právo tyto doklady takto uchovávat dlouho.
ps2013-047-05-001-006.u12.p3.s5 Tak by zajímalo, na základě čeho bude právě u těch nepodnikajících osob finanční úřad postupovat.
ps2013-047-05-001-006.u12.p4.s1 Ten zákon, který jsem i z formálního hlediska označil v minulosti za legislativní zmetek, pracuje v tomto směru s různými pojmy.
ps2013-047-05-001-006.u12.p4.s2 Jako že Finanční správa odhadne výši majetku nebo výši jmění, provede odhad a podobně.
ps2013-047-05-001-006.u12.p4.s3 Pojem jmění přitom zákon o daních z příjmů vůbec nezná, takže zřejmě se odkazovat, že se myslí na ten pojem, který je ustanoven v občanském zákoníku, ale v tomto zákoně to uvedeno není.
ps2013-047-05-001-006.u12.p4.s4 Mimochodem, říká se, že to je zákon o prokazování majetku.
ps2013-047-05-001-006.u12.p4.s5 Jak jsem zmínil na začátku, vláda pouze vzala několik zákonů v oblasti daní a poplatků a udělala v něm určité změny.
ps2013-047-05-001-006.u12.p4.s6 A toto nyní vykazuje, jako že jde o zákon o prokazování původu majetku.
ps2013-047-05-001-006.u12.p5.s1 O stoprocentním přenášení důkazního břemene jsem hovořil.
ps2013-047-05-001-006.u12.p6.s1 A pak tady je ještě jedno ustanovení, které naštěstí navrhl změnit ústavněprávní výbor.
ps2013-047-05-001-006.u12.p6.s2 Legislativní rada vlády totiž konstatovala, že je velmi nesystémové a nevhodné, že tento zákon zvyšuje trestní sazbu za trestný čin nepravdivé informace v prohlášení o majetku na tři roky, tedy z jednoho na tři roky, a vůbec nepočítá například s peněžitým trestem, který by byl v této věci daleko účinnější.
ps2013-047-05-001-006.u12.p7.s1 Ústavněprávní výbor proto navrhuje změnu v tomto zákoně, aby se nezvyšovala trestní sazba za prohlášení o majetku.
ps2013-047-05-001-006.u12.p7.s2 Často by to mohlo být za formální pochybení z jednoho na tři roky, což je úplně nesmyslná kriminalizace.
ps2013-047-05-001-006.u12.p7.s3 Ale navrhuje tam právě uplatnit ten peněžitý trest propadnutí majetku a ponechat tu sazbu na jeden rok.
ps2013-047-05-001-006.u12.p7.s4 Proto si myslím, že tato úprava stojí za to, aby potom při hlasování ve třetím čtení byla schválena.
ps2013-047-05-001-006.u12.p7.s5 Protože představa, že někdo učiní z formálních důvodů chybu v prohlášení o majetku a na základě toho být podroben trestní sazbě tří let vězení, tak to je skutečně neúměrné a nevhodné.
ps2013-047-05-001-006.u12.p8.s1 Zákon podle mého názoru skutečně nic nového nepřinese.
ps2013-047-05-001-006.u12.p8.s2 Mimochodem i dnes daňové orgány, Celní správa, orgány činné v trestním řízení mají celou řadu nástrojů, jak postihovat šedou ekonomiku.
ps2013-047-05-001-006.u12.p8.s3 Máme zde zákon proti praní špinavých peněz a podobně.
ps2013-047-05-001-006.u12.p9.s1 Mimochodem, ještě chci zmínit a vyjádřit se také k nastavení oné sedmimilionové hranice jako hodnoty neevidovaného majetku, tedy rozdílu mezi příjmy a příslušným majetkem.
ps2013-047-05-001-006.u12.p9.s2 Ta sedmimilionová hranice vznikla údajně jako jakási licitace ve vládní koalici.
ps2013-047-05-001-006.u12.p9.s3 A na to jenom dodávám, že vzhledem k tomu, jak dlouho tento zákon také projednáváme, tak ti podvodníci, nepoctivci se na tu sedmimilionovou hranici budou mít možnost připravit.
ps2013-047-05-001-006.u12.p9.s4 A vůbec nerozumím tomu, proč tam takováto hranice byla zavedena.
ps2013-047-05-001-006.u12.p9.s5 To znamená, budou mít velkou možnost tento zákon obejít.
ps2013-047-05-001-006.u12.p10.s1 Tento zákon navíc také například neřeší další spekulace s majetkem, jako například když někdo veškerý svůj majetek ukryje do předmětu svého podnikání, do své firmy.
ps2013-047-05-001-006.u12.p10.s2 Tento zákon nepostihuje ani to, když někdo podniká prostřednictvím zahraničních firem.
ps2013-047-05-001-006.u12.p11.s1 Takže řekl bych, že ty pravé spekulanty, ty velké podvodníky, tento zákon nepostihne a bude na základě udávání a podávání podnětů od bdělých spoluobčanů, například sousedů či sousedovi, podnikatelé vůči jiným podnikatelům v konkurenčním boji, tak bude tady snaha je kriminalizovat.
ps2013-047-05-001-006.u12.p11.s2 A finanční úřady místo toho, aby postihovaly skutečnou velkou finanční kriminalitu, tak budou řešit jednotlivá udání a prověřovat majetek často nevinných lidí a poctivých daňových poplatníků.
ps2013-047-05-001-006.u12.p12.s1 Takže jak jsem zmínil, tento zákon je zcela zbytečný.
ps2013-047-05-001-006.u12.p12.s2 trestat a činit podezřelými poctivé daňové poplatníky.
ps2013-047-05-001-006.u12.p12.s3 A ti, co obcházejí zákony, se usmívají a se na něj připravují.
ps2013-047-05-001-006.u12.p12.s4 bych nejenom z těchto důvodů, ale i z důvodů ústavněprávních, jak jsem zmínil s ohledem na ustanovení, která se týkají penále a dalších ustanovení, si dovolil v závěru vystoupení navrhnout, aby ve třetím čtení byl tento návrh zamítnut.
ps2013-047-05-001-006.u12.p12.s5 Děkuji za pozornost.
ps2013-047-05-001-006.u13.p1.s1 Dámy a pánové, pěkné odpoledne.
ps2013-047-05-001-006.u13.p1.s2 Děkuji vám, pane poslanče, poznamenám si váš návrh na zamítnutí.
ps2013-047-05-001-006.u13.p1.s3 Budeme pokračovat dál v rozpravě.
ps2013-047-05-001-006.u13.p1.s4 S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Jeroným Tejc.
ps2013-047-05-001-006.u13.p1.s5 Prosím.
ps2013-047-05-001-006.u14.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, myslím, že by si pravice měla ujasnit předtím, než budou následovat další vystoupení, svou argumentaci.
ps2013-047-05-001-006.u14.p1.s2 Buď ten zákon nic neřeší a ty částky, které jsou tam stanoveny, ničemu nepomohou, a pak není důvod, abyste proti němu kladli takový odpor, jak kladete mnoho let.
ps2013-047-05-001-006.u14.p1.s3 Anebo ten zákon je skutečně tak škodlivý podle toho, co říkáte, a pak tedy neplatí ta část první.
ps2013-047-05-001-006.u14.p2.s1 Patřím k těm, kteří ten zákon dlouhodobě podporují.
ps2013-047-05-001-006.u14.p2.s2 My jsme předložili jako sociální demokraté tehdy v opozici v září 2010 podobný zákon.
ps2013-047-05-001-006.u14.p2.s3 Byl nastaven, uznávám, na základě trošku jiných parametrů.
ps2013-047-05-001-006.u14.p2.s4 Nicméně myslím, že je legitimní.
ps2013-047-05-001-006.u14.p2.s5 A když se podíváte do různých zahraničních úprav, tak je legitimní volit buď daňovou, nebo správní cestu.
ps2013-047-05-001-006.u14.p2.s6 Nebo trestněprávní cestu.
ps2013-047-05-001-006.u14.p2.s7 A myslím si, že v tomto smyslu je správné, že dnes máme na stole návrh, který dokáže alespoň většině problémů neplacení daní předcházet preventivně.
ps2013-047-05-001-006.u14.p2.s8 Protože pokud budou ti, kteří mají platit daně, mají ze zákona platit daně, dnes vědět, že se jich může finanční úřad zeptat, jak vznikl rozdíl mezi jejich příjmy a výdaji, tak je to proces, který je standardní, správný, a není důvod mu bránit.
ps2013-047-05-001-006.u14.p3.s1 Myslím si, že je typické, že jsme kritizováni zleva, zprava.
ps2013-047-05-001-006.u14.p3.s2 Někdo by chtěl tvrdší zákon, někdo by chtěl mírnější, někdo by nechtěl žádný, tak to bývá.
ps2013-047-05-001-006.u14.p3.s3 budu rád, když projde ta verze, která tady je dnes na stole, protože to zásadní řeší a zároveň ta její tvrdost není taková, aby zabránila tomu, že by měla v této Sněmovně šanci a nepřijali bychom nic, a to by bylo opravdu v tomto volebním období škoda.
ps2013-047-05-001-006.u14.p3.s4 Děkuji.
ps2013-047-05-001-006.u15.p1.s1 vám taky děkuji.
ps2013-047-05-001-006.u15.p1.s2 Nyní vystoupí pan poslanec Tomio Okamura.
ps2013-047-05-001-006.u15.p1.s3 Prosím, pane poslanče.
ps2013-047-05-001-006.u16.p1.s1 Vážené dámy a pánové, zákon o prokazování původu majetku je jedním z nejzákladnějších kamenů finanční správy ve všech západních demokraciích a měl by být i u nás.
ps2013-047-05-001-006.u16.p1.s2 Protože je nástrojem boje nejen s korupcí, ale se vší majetkovou kriminalitou.
ps2013-047-05-001-006.u16.p1.s3 Nejde o bič na politiky, ale o standardní nástroj, jak potírat kriminalitu.
ps2013-047-05-001-006.u16.p1.s4 Tento zákon by měl na maximum ztížit všem zločincům užívat legálně majetek, který byl dosažen v rozporu se zákony.
ps2013-047-05-001-006.u16.p1.s5 To by měl být cíl.
ps2013-047-05-001-006.u16.p1.s6 Ale bohužel stávající vládní návrh se tomuto cíli blíží jen velmi zdaleka.
ps2013-047-05-001-006.u16.p1.s7 Troufám si říci, že se mu snaží na maximum vyhnout a cílem je zřejmě namluvit občanům, že rozkradené a rozkrádané miliardy vláda jakoby řeší, ale ve skutečnosti co kdo ukradl, si může ponechat, pokud využije mezer v zákoně nebo ukradený majetek zdaní.
ps2013-047-05-001-006.u16.p2.s1 Je zcela zřejmé, že tato vláda lepší zákon nestihne připravit, jelikož se blíží volby.
ps2013-047-05-001-006.u16.p2.s2 To je sice špatná zpráva pro okradené občany, ale o trochu lepší zpráva pro nás v opozici, jelikož občané dostanou ve volbách na výběr, zdali volit znovu tyto vládní strany, které toho hory naslibovaly, ale nic zásadního nesplnily, nebo volit změnu, přičemž říkám na rovinu, že naše hnutí Svoboda a přímá demokracie - SPD ohledně majetkových přiznání připraveno kompletní řešení.
ps2013-047-05-001-006.u16.p3.s1 Takže mi v tuto chvíli dovolte zmínit několik technikálií, které tento vládní návrh zákona činí v podstatě bezzubým.
ps2013-047-05-001-006.u16.p4.s1 Zákon správně vychází z naší premisy, tedy že nelegální peníze lze postihovat i na základě současných zákonů, tj. současné povinnosti každého občana i firmy přiznat veškeré příjmy.
ps2013-047-05-001-006.u16.p4.s2 To znamená, že správce daně měl povinnost po celou dobu existence plátce daně sledovat mimo jiné i znedokladované nárůsty majetku a ty zdaňovat, a naopak ti, kdo zázračně zbohatli a příjmy nenahlásili, se kontinuálně dopouštěli trestného činu krácení daně a úřady jim měly také doměřit daň a penále.
ps2013-047-05-001-006.u16.p4.s3 Bohužel tohle nebylo v zájmu žádné z politických stran, protože z krádeží, korupce a podvodů žili různí političtí exponenti.
ps2013-047-05-001-006.u16.p5.s1 Co je v současném návrhu zákona principiálně špatné, je to, že pokud sebevětší gangster prokáže, že svůj majetek řádně zdanil, není z hlediska daňových zákonů podstatné, zda původ takového majetku je legální, či nikoliv.
ps2013-047-05-001-006.u16.p5.s2 Touto otázkou se sice mohou zabývat orgány činné v trestním řízení, ale jak víme z mnoha kauz v minulosti, pokud někdo najde pod postelí igelitku s penězi po babičce, pak se nic neděje.
ps2013-047-05-001-006.u16.p5.s3 Ono se v naší republice kupodivu nic neděje, ani když je doloženo, že někdo nabyl majetek podvodem, a dokonce to přizná.
ps2013-047-05-001-006.u16.p6.s1 To, co potřebujeme, je nikoli zákon o dodanění, a tím pádem o legalizaci černých peněz, ale jejich postih a zabavení.
ps2013-047-05-001-006.u16.p6.s2 Pokud někdo zdůvodní nabytí majetku v řádu milionů korun nálezem babiččiny igelitky, měl by o nezdokladovaný majetek takového většího rozsahu automaticky přijít.
ps2013-047-05-001-006.u16.p6.s3 Naopak, a to je na delší debatu, bychom měli zlegalizovat drobné příjmy, které mají dnes chudí lidé.
ps2013-047-05-001-006.u16.p6.s4 Danit nádenickou práci, příjmy v řádu tisícovek, je nesmysl.
ps2013-047-05-001-006.u16.p6.s5 Zatěžuje to systém a nic nepřináší, protože lidé budou tzv. načerno pracovat vždy.
ps2013-047-05-001-006.u16.p6.s6 Cílem je postihovat nadstandardní nedoložené příjmy zločinců, nikoli nádeníků.
ps2013-047-05-001-006.u16.p7.s1 Jak na to jde vládní návrh?
ps2013-047-05-001-006.u16.p7.s2 Dovolím si okomentovat některé detaily, které ovšem ukazují na díry v zákoně.
ps2013-047-05-001-006.u16.p7.s3 Například v prohlášení o majetku není poplatník povinen uvést movitou věc, jejíž hodnota nepřesahuje 100 tisíc korun.
ps2013-047-05-001-006.u16.p7.s4 V praxi to znamená, že stačí investovat černé peníze do zlatých úlomků, starožitností, obrazů atd., jejichž cena prostě nepřekročí danou hranici, a jsme mimo kontrolu zákona.
ps2013-047-05-001-006.u16.p7.s5 Tady bychom měli doplnit, že se povinnost hlásit majetek vztahuje i na movité věci, jejichž souhrnná hodnota přesahuje nějaký limit, třeba v řádu jednotek milionů.
ps2013-047-05-001-006.u16.p8.s1 Další sporné ustanovení zákona je institut stanovení daně pomocí pomůcek zvláštním způsobem.

Text viewDownload CoNNL-U