|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-04 ps2013-044-10-012-061 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

61. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 753/ - prvé čtení

Date2016-05-04
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/061
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044361.htm

Select a sentence

ps2013-044-10-012-061.u1.p1.s1 61.
ps2013-044-10-012-061.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 753/ - prvé čtení
ps2013-044-10-012-061.u1.p2.s1 I tento návrh zákona z pověření vlády uvede pan ministr spravedlnosti Robert Pelikán.
ps2013-044-10-012-061.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře.
ps2013-044-10-012-061.u2.p1.s1 Děkuji.
ps2013-044-10-012-061.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, v tomto případě se jedná o transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/42/EU, přičemž implementační lhůta je stanovena do dne 4. 10. 2016.
ps2013-044-10-012-061.u2.p1.s3 Směrnice se týká zajištění a odčerpání majetku v trestním řízení.
ps2013-044-10-012-061.u2.p1.s4 My jsme z větší části byli již dopředu v souladu s tou směrnicí.
ps2013-044-10-012-061.u2.p1.s5 Přece ovšem určité zásahy jsou nezbytné.
ps2013-044-10-012-061.u2.p2.s1 Jde v prvé řadě o doplnění nového ochranného opatření zabrání části majetku, které lze uložit, pokud pachatel byl uznán vinným úmyslným trestným činem s horní sazbou nejméně čtyři roky nebo vyjmenovanými trestnými činy, snažil se získat nebo získal majetkový prospěch a byly zjištěny další skutečnosti, na jejichž základě soud za to, že určitý majetek pachatele původ v trestné činnosti.
ps2013-044-10-012-061.u2.p2.s2 Typický je hrubý nesoulad mezi zákonnými příjmy a majetkovými poměry pachatele.
ps2013-044-10-012-061.u2.p2.s3 Zároveň potom, to je ten druhý prvek návrhu, se posilují právní záruky zase naopak v případě zajištění movitých věcí, které jsou nástrojem nebo výnosem z trestného činu, tím, že se tam zavádí forma rozhodnutí o zajištění, nebo pro niž se zavádí forma usnesení, proti které je přípustná stížnost, a o rozhoduje soud.
ps2013-044-10-012-061.u2.p2.s4 Čili něco, co dosud nebylo pod takovouto kontrolou soudu, tak se pod dostává, což považujeme také za prospěšné.
ps2013-044-10-012-061.u2.p3.s1 Děkuji a prosím o podporu.
ps2013-044-10-012-061.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi.
ps2013-044-10-012-061.u3.p1.s2 Nyní prosím zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Helenu Válkovou, aby se ujala slova.
ps2013-044-10-012-061.u3.p1.s3 Prosím, paní zpravodajko.
ps2013-044-10-012-061.u4.p1.s1 Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, v podstatě tady bylo řečeno to podstatné, čeho se týká novela.
ps2013-044-10-012-061.u4.p1.s2 Pro vaši lepší informovanost myslím, že je třeba upozornit i na to, že některá připomínková místa navrhovala tuto problematiku upravit samostatným zákonem právě s ohledem na její zásadní povahu, protože jde o odčerpávání majetku způsobem, na který náš právní řád zatím není zvyklý, kdybych to vyjádřila takto srozumitelně.
ps2013-044-10-012-061.u4.p2.s1 V zásadě jde o dvě fáze.
ps2013-044-10-012-061.u4.p2.s2 Tou první je zajišťovací fáze, kdy je účelem takový podezřelý majetek identifikovat a zajistit.
ps2013-044-10-012-061.u4.p2.s3 Tím podezřením mám na mysli, že jde o výnos z trestné činnosti nebo nějaký nástroj, který sloužit ve finanční podobě trestné činnosti.
ps2013-044-10-012-061.u4.p2.s4 A druhá fáze, ta se týká definitivního odčerpání pachateli nebo i jiné osobě na základě pravomocného rozhodnutí.
ps2013-044-10-012-061.u4.p2.s5 Takže novela se týká jak příslušných zajišťovacích institucí v rámci trestního řádu, to znamená, že se nově nastavují podmínky, za kterých příslušné orgány činné v trestním řízení rozhodují o zajištění, tak i samozřejmě příslušná ustanovení trestního zákoníku, která musí být doplněna, kdy soud rozhoduje prostřednictvím nového opatření o definitivním odčerpání majetku pachatele.
ps2013-044-10-012-061.u4.p3.s1 sama bych byla pro samostatný zákon, nicméně právě s ohledem na implementační lhůty je možné to udělat, čili implementovat, v rámci stanovených časových harmonogramů pouze prostřednictvím novel trestního řádu a trestního zákoníku.
ps2013-044-10-012-061.u4.p3.s2 Zákon by měl nabýt účinnosti 1. října 2016 s výjimkou části osmé, která nabýt účinnosti 1. května 2017.
ps2013-044-10-012-061.u4.p3.s3 Čili praxe bude mít dostatek času se připravit na změnu.
ps2013-044-10-012-061.u4.p4.s1 Takže přijetí vládního návrhu podporuji i v této podobě novel trestního řádu a trestního zákona, čili nikoli samostatného zákona.
ps2013-044-10-012-061.u4.p4.s2 Nicméně doporučuji zpřesnit znění novely tak, aby lépe vyjadřovala sledovaný účel a postihovala skutečně výhradně jen takové případy, kdy se zjistí hrubý, nikoli, jak je navrhováno v podstatě, jak jsem tomu tedy porozuměla ze znění z důvodové zprávy, jakýkoli nepoměr mezi hodnotou majetku a zákonnými příjmy pachatele ve sledovaném období.
ps2013-044-10-012-061.u4.p4.s3 To lze například v rámci pozměňovacího poslaneckého návrhu nebo ještě v rámci projednání na ústavněprávním výboru s Ministerstvem spravedlnosti - ostatně to původně v tomto smyslu i předložilo návrh, ale ten byl nějak v Legislativní radě zase pozměněn.
ps2013-044-10-012-061.u4.p4.s4 Čili explicitně by zde byl vyjádřen hrubý nepoměr mezi hodnotou majetku a zákonnými příjmy pachatele, což by odpovídalo i znění jiného ustanovení odst. 4 téhož § 102a, o kterém teď hovořím, to hrubý nepoměr obsahuje, a judikatura by určitě potom vodítko pro výklad pojmu hrubý poměr brzy nabídla.
ps2013-044-10-012-061.u4.p5.s1 Podobně je tomu i ohledně doplnění výčtu osob, u nichž přichází v úvahu zabrání části majetku, to je § 102a odst. 2 a 3, o osobu blízkou.
ps2013-044-10-012-061.u4.p5.s2 Právě si myslím, že s ohledem na závažnost takového zásahu do vlastnického práva by i v tomto případě bylo namístě požadovat u blízké osoby předchozí vědomí o důvodech takového převedení věci.
ps2013-044-10-012-061.u4.p5.s3 Čili aby se prokázalo, že i blízká osoba s ohledem na své poměry a okolnosti celého případu mohla nebo měla vědět o tom, že na ni převádí pachatel část svého majetku právě proto, že ten majetek je získán způsobem nelegálním, například z trestné činnosti.
ps2013-044-10-012-061.u4.p6.s1 Takže kdybych to shrnula, rozhodně si myslím, že navrhovanou novelu bychom měli podpořit.
ps2013-044-10-012-061.u4.p6.s2 Měla by být postoupena do druhého čtení s tím, že ještě precizace její právě v zájmu lepšího vyjádření, o co nám tady jde, a současně i rozšíření určitého okruhu o osoby blízké, které tam budou výslovně specifikovány, prospěje, a proto doufám, že v průběhu druhého čtení ta novela ještě dozná určitých změn.
ps2013-044-10-012-061.u4.p6.s3 Ale co do podstaty a hlavního účelu samozřejmě zůstane, pokud ji takto dneska odsouhlasíme, nebo by mohla zůstat a měla zůstat zachována.
ps2013-044-10-012-061.u4.p6.s4 Děkuji.
ps2013-044-10-012-061.u5.p1.s1 Děkuji paní zpravodajce.
ps2013-044-10-012-061.u5.p1.s2 Otvírám obecnou rozpravu, do které neeviduji žádnou přihlášku.
ps2013-044-10-012-061.u5.p1.s3 A pan poslanec Vondráček.
ps2013-044-10-012-061.u5.p1.s4 Prosím, pane poslanče.
ps2013-044-10-012-061.u6.p1.s1 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
ps2013-044-10-012-061.u6.p1.s2 jenom v rámci debaty velice stručně.
ps2013-044-10-012-061.u6.p1.s3 Jedná se o implementaci evropské směrnice a máme tu danou nějakou lhůtu, která uplyne 4. 10. 2016.
ps2013-044-10-012-061.u6.p1.s4 Ten zákon tu, pravda, neleží dlouho, leží tu od 29. března, ale v každém případě bych se přimluvil a budu navrhovat zkrácení lhůty k projednání ve výborech na 30 dnů.
ps2013-044-10-012-061.u6.p1.s5 Děkuji.
ps2013-044-10-012-061.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci a eviduji jeho návrh.
ps2013-044-10-012-061.u7.p1.s2 Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy.
ps2013-044-10-012-061.u7.p1.s3 Jestliže nikdo takový není, končím obecnou rozpravu.
ps2013-044-10-012-061.u7.p1.s4 Ptám se na závěrečná slova pana ministra, případně paní zpravodajky.
ps2013-044-10-012-061.u7.p1.s5 Není tomu tak.
ps2013-044-10-012-061.u7.p1.s6 Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání.
ps2013-044-10-012-061.u7.p1.s7 Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
ps2013-044-10-012-061.u7.p1.s8 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru jako garančnímu.
ps2013-044-10-012-061.u7.p1.s9 Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu?
ps2013-044-10-012-061.u7.p1.s10 Není tomu tak.
ps2013-044-10-012-061.u7.p2.s1 Zahajuji hlasování o přikázání tohoto návrhu ústavněprávnímu výboru jako garančnímu.
ps2013-044-10-012-061.u7.p2.s2 Kdo je pro, zvedne ruku a zmáčkne tlačítko.
ps2013-044-10-012-061.u7.p2.s3 Kdo je proti?
ps2013-044-10-012-061.u7.p3.s1 Je to hlasování číslo 443, přihlášeno je 158 poslankyň a poslanců, pro 137, proti žádný.
ps2013-044-10-012-061.u7.p3.s2 Návrh byl přijat.
ps2013-044-10-012-061.u7.p3.s3 Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru jako garančnímu.
ps2013-044-10-012-061.u7.p4.s1 Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru.
ps2013-044-10-012-061.u7.p4.s2 někdo návrh na přikázání dalšímu výboru?
ps2013-044-10-012-061.u7.p4.s3 Není tomu tak.
ps2013-044-10-012-061.u7.p5.s1 V obecné rozpravě zazněl návrh na zkrácení lhůty k projednání podle § 91 odst. 2 a 3 na 30 dnů.
ps2013-044-10-012-061.u7.p5.s2 Zahajuji hlasování o zkrácení lhůty na 30 dnů.
ps2013-044-10-012-061.u7.p5.s3 Pardon.
ps2013-044-10-012-061.u7.p5.s4 Prohlašuji toto hlasování za zmatečné.
ps2013-044-10-012-061.u7.p5.s5 Je tu žádost o odhlášení.
ps2013-044-10-012-061.u7.p5.s6 Odhlašuji vás všechny.
ps2013-044-10-012-061.u7.p5.s7 Prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.
ps2013-044-10-012-061.u7.p6.s1 Zahajuji hlasování o zkrácení lhůty k projednání na 30 dnů.
ps2013-044-10-012-061.u7.p6.s2 Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko.
ps2013-044-10-012-061.u7.p6.s3 Kdo je proti?
ps2013-044-10-012-061.u7.p7.s1 Je to hlasování číslo 445, přihlášeno je 139 poslankyň a poslanců, pro 76, proti 17. Návrh byl přijat.
ps2013-044-10-012-061.u7.p8.s1 Konstatuji tedy, že návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru jako garančnímu a zkrátili jsme lhůtu k projednání na 30 dnů.
ps2013-044-10-012-061.u7.p8.s2 Děkuji panu ministrovi i paní zpravodajce a končím prvé čtení tohoto návrhu zákona.
ps2013-044-10-012-061.u7.p9.s1 Dalším bodem našeho jednání je

Text viewDownload CoNNL-U