|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-03 ps2013-044-09-002-068 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

68. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 706/ - prvé čtení

Date2016-05-03
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/068
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044306.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 295 • previousnext

ps2013-044-09-002-068.u1.p1.s1 68.
ps2013-044-09-002-068.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 706/ - prvé čtení
ps2013-044-09-002-068.u1.p2.s1 Z pověření vlády i tento návrh uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček.
ps2013-044-09-002-068.u1.p2.s2 Prosím, pane ministře.
ps2013-044-09-002-068.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, máte tu zas, tentokrát s jiným návrhem.
ps2013-044-09-002-068.u2.p1.s2 Dovolte mi proto, abych v krátkosti uvedl projednávaný návrh novely zákona o léčivech.
ps2013-044-09-002-068.u2.p2.s1 Předložený návrh sleduje dva hlavní cíle.
ps2013-044-09-002-068.u2.p2.s2 Prvním z nich je adaptace unijního nařízení o klinických hodnoceních humánních léčivých přípravků.
ps2013-044-09-002-068.u2.p2.s3 Druhým hlavním motivem navrhovaného zákona pak je zakotvení mechanismu pro omezování tzv. reexportů léčivých přípravků tak, aby byla zajištěna dostupnost léčivých přípravků pro pacienty v České republice.
ps2013-044-09-002-068.u2.p3.s1 Pokud jde o první okruh úpravy, tak návrh upravuje otázky, které jsou evropským nařízením členskému státu přikázány upravit, nebo je členský stát zmocněn je upravit.
ps2013-044-09-002-068.u2.p3.s2 Cílem je dosáhnout toho, aby právní úprava v České republice vhodně dotvářela režim provádění klinického hodnocení humánních léčivých přípravků založený pro celou Evropskou unii nařízením č. 536/2014.
ps2013-044-09-002-068.u2.p3.s3 V rámci návrhu je tak konstituována nová etická komise zřizovaná při Státním ústavu pro kontrolu léčiv, kdy jde zejména o snahu zajistit v souladu s požadavky nařízení nezávislost etické komise.
ps2013-044-09-002-068.u2.p3.s4 Za stávajícího právního stavu vznikají etické komise v rámci jednotlivých poskytovatelů zdravotních služeb.
ps2013-044-09-002-068.u2.p3.s5 Z uvedeného důvodu lze nezávislost těchto komisí ve vztahu k probíhajícím klinickým hodnocením v jejich působnosti zpochybnit.
ps2013-044-09-002-068.u2.p3.s6 Dále se návrhem zakotvují pravidla pro fungování této etické komise a její činnost a též další související podmínky pro povolování a realizaci klinických hodnocení na území České republiky.
ps2013-044-09-002-068.u2.p4.s1 Druhým stěžejním bodem novely zákona o léčivech je, jak jsem již uvedl, úprava možnosti omezení tzv. reexportů léčivých přípravků z České republiky do zahraničí.
ps2013-044-09-002-068.u2.p4.s2 Smyslem a účelem navrhovaného opatření je, aby z důvodu ekonomického zájmu na straně distributorů léčiv nedocházelo k nedostatku léčivých přípravků pro potřeby pacientů v České republice.
ps2013-044-09-002-068.u2.p4.s3 V gesci Státního ústavu pro kontrolu léčiv se zavádí systém sledování a vyhodnocování situace na trhu s léčivými přípravky.
ps2013-044-09-002-068.u2.p4.s4 Ty léčivé přípravky, u nichž bude shledáno, že by mohlo vzhledem k jejich objemu na českém trhu dojít v případě reexportu k jejich nedostatku, zařadí Ministerstvo zdravotnictví na seznam a u takto zařazených léčivých přípravků vznikne pro distributory povinnost oznámit jejich zamýšlenou distribuci do zahraničí Stánímu ústavu pro kontrolu léčiv.
ps2013-044-09-002-068.u2.p4.s5 Ten vzniklou situaci posoudí, a shledá-li to odůvodněným, předá Ministerstvu zdravotnictví podnět pro vydání opatření obecné povahy, kterým se omezí či zakáže distribuce předmětného léčivého přípravku mimo území České republiky.
ps2013-044-09-002-068.u2.p4.s6 V mezidobí od oznámení do rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví, nejdéle však po dobu 15 dní, platí pro distributora zákaz zamýšlenou distribuci do zahraničí provést.
ps2013-044-09-002-068.u2.p5.s1 Je třeba zdůraznit, že zakotvení systému omezení či zákazu tzv. reexportů léčivých přípravků z České republiky do zahraničí není v rozporu s evropským právem a zásadou volného pohybu zboží.
ps2013-044-09-002-068.u2.p5.s2 Ve smyslu výjimky obsažené v článku 36 Smlouvy o fungování EU se jedná o proporcionální, výjimečné, nikoli plošné opatření, které sloužit v případech ve vztahu ke konkrétním léčivým přípravkům k ochraně zdraví pacientů tak, aby nedocházelo na území České republiky k nedostatku léčivých přípravků pro poskytování zdravotních služeb.
ps2013-044-09-002-068.u2.p6.s1 Vzhledem k uvedeným skutečnostem bych vás rád požádal, abyste návrh zákona podpořili.
ps2013-044-09-002-068.u2.p6.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-09-002-068.u3.p1.s1 děkuji panu ministrovi.
ps2013-044-09-002-068.u3.p1.s2 Nyní prosím zpravodaje pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Rostislav Vyzula, aby se ujal slova.
ps2013-044-09-002-068.u3.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-044-09-002-068.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-044-09-002-068.u4.p1.s2 Dámy a pánové, dobré odpoledne.
ps2013-044-09-002-068.u4.p1.s3 Pan ministr řekl v podstatě to podstatné, co z této novely vyplývá.
ps2013-044-09-002-068.u4.p1.s4 bych řekl jenom pár takových důvodů, proč tato novela je rovněž důležitá.
ps2013-044-09-002-068.u4.p1.s5 Je možná neméně důležitá jak ta předcházející, i když samozřejmě je to něco jiného.
ps2013-044-09-002-068.u4.p2.s1 Hlavním cílem, jak bylo řečeno, je vlastně zajistit adaptaci nařízení Evropského parlamentu a Rady v otázce tzv. klinických hodnocení u humánních léčivých přípravků.
ps2013-044-09-002-068.u4.p2.s2 Co to znamená?
ps2013-044-09-002-068.u4.p2.s3 Je to jakési v podstatě sjednocení s Evropou, kde se provádějí tyto testy nebo tyto zkoušky, a bylo by nepříjemné, kdyby naši výzkumníci, naši lékaři, neměli možnost takového klinického hodnocení a účastnit se vlastně na tom celoevropském výzkumném poli, poněvadž je to jakási otázka prestiže i toho zdravotnického zařízení i vlastně naší země, že něco tak náročného, jako je klinické hodnocení, dokážeme.
ps2013-044-09-002-068.u4.p2.s4 A že to dokážeme, to víme velice dobře.
ps2013-044-09-002-068.u4.p2.s5 A ona to není jen ta otázka prestiže, ale je to i otázka nakonec i finanční, protože pokud se stále bavíme o tom, jestli je financí ve zdravotnictví dost, nebo není, tak to v tom případě, kdy máme možnost zkoumat nějaký klinický nebo nějaký humánní léčivý přípravek, tak vlastně jej dostáváme od zadávající firmy gratis a je k dispozici řadě pacientů.
ps2013-044-09-002-068.u4.p2.s6 Na tom jsou desítky, stovky.
ps2013-044-09-002-068.u4.p2.s7 Jenom v jednom v ústavu, našem Ústavu onkologickém, kde provádíme něco kolem 50 takovýchto klinických hodnocení, tak máme měsíčně něco kolem 700 pacientů v těchto klinických hodnoceních.
ps2013-044-09-002-068.u4.p2.s8 A to by nám padlo v podstatě a myslím si, že to je poměrně významná záležitost.
ps2013-044-09-002-068.u4.p3.s1 Další je otázka reexportu.
ps2013-044-09-002-068.u4.p3.s2 Tak reexporty, víme dobře, že je to takové populární téma, a jakýkoliv výpadek léku na trhu je okamžitě svalován na reexporty.
ps2013-044-09-002-068.u4.p3.s3 Není to asi pravděpodobně tak úplně závažná záležitost, protože vzhledem k tomu, že je volný pohyb zboží po Evropě, tak nemůžeme něco takového jako reexporty zakázat.
ps2013-044-09-002-068.u4.p3.s4 Ale co je podstatné, je to, a to by tato novela mohla částečně řešit, je to, že distributoři budou vlastně povinni navzdory tomu, že si budou dělat reexporty v jakémkoli rozsahu, budou povinni ale mít ten lék také pro naše pacienty.
ps2013-044-09-002-068.u4.p3.s5 Hlavně pro naše pacienty.
ps2013-044-09-002-068.u4.p4.s1 Je to věc, která by je eventuálně mohla k tomu zlákat, k těm reexportům, a to z toho důvodu, že u nás jsou jedny z nejlevnějších léků v Evropě, snad jenom Chorvatsko a Řecko mají léky levnější než my, a tím pádem se nabízí, že každý podnikavý duch se na léčiva okamžitě vrhne.
ps2013-044-09-002-068.u4.p5.s1 Je pochopitelně také v zájmu firem, které jsou zde v naší republice, aby k reexportům ve velké míře nedocházelo.
ps2013-044-09-002-068.u4.p5.s2 Takže jednak hlášení na SÚKL, jednak od distributorů, jednak od nositelů registrace, jednak od lékáren povede k tomu, že daný přípravek potom bude na seznamu, tak jak bylo uvedeno, Ministerstva zdravotnictví.
ps2013-044-09-002-068.u4.p6.s1 Akutní výpadek léků tato situace ovšem neřeší.
ps2013-044-09-002-068.u4.p6.s2 To se pochopitelně může stát z jakéhokoliv důvodu, například, že firma nemá dostatečnou výrobní kapacitu, nemá nějakou ingredienci, kterou získává ze střední Afriky nebo z Dalekého východu, prostě ten lék nemůže vyrobit.
ps2013-044-09-002-068.u4.p6.s3 To je potom pochopitelně záležitost závažnější.
ps2013-044-09-002-068.u4.p6.s4 A rovněž bych zde zdůraznil úlohu SÚKLu, který by dané informace získával, monitoroval by situaci a snažil by se event.
ps2013-044-09-002-068.u4.p6.s5 najít možnosti, jak zajistit daný lék podle toho, jak je důležitý.
ps2013-044-09-002-068.u4.p6.s6 Je samozřejmě něco jiného, když je to život zachraňující antibiotikum u rezistentní tuberkulózy, anebo běžné antibiotikum na běžnou angínu, kterých je několik možností a dají se nahradit.
ps2013-044-09-002-068.u4.p7.s1 Jedna z důležitých věcí, kterou tato novela ještě řeší, a myslím, že nebyla úplně zdůrazněna, je to, že se nějak efektivněji posílí spolupráce mezi SÚKLem a Generálním ředitelstvím cel, a to za účelem identifikace padělků.
ps2013-044-09-002-068.u4.p7.s2 To není vůbec jednoduchá záležitost.
ps2013-044-09-002-068.u4.p7.s3 Padělky se prosím vás dělají.
ps2013-044-09-002-068.u4.p7.s4 Rovněž jsou takoví chytráci, kteří ve světě na tom chtějí vydělat.
ps2013-044-09-002-068.u4.p7.s5 V nedávné době jsme měli - myslím, že to bylo v loňském roce - situaci určitého léku, který byl dodáván z Indie, a je to věc, kterou se zabývá i Evropská komise.
ps2013-044-09-002-068.u4.p7.s6 Je to záležitost, která může ohrozit přímo člověka na životě, a to pochopitelně nechceme.
ps2013-044-09-002-068.u4.p8.s1 Takže bych to snad shrnul.
ps2013-044-09-002-068.u4.p8.s2 Jak tak slyším, tak vás to ani moc nezajímá, ale je to teprve první čtení, takže chápu, že ještě to nemáte tak úplně pod kůží, a věřím tomu, že postoupíme dál.
ps2013-044-09-002-068.u4.p8.s3 bych rozhodně podporoval, abychom tuto novelu předali dál do zdravotního výboru k dalšímu řešení, protože jsou tam věci, které rovněž bychom rádi ještě doladili.
ps2013-044-09-002-068.u4.p8.s4 Není to úplně stoprocentní.
ps2013-044-09-002-068.u4.p8.s5 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-09-002-068.u5.p1.s1 děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Jiří Skalický.
ps2013-044-09-002-068.u5.p1.s2 Prosím, pane poslanče.
ps2013-044-09-002-068.u6.p1.s1 Dobré odpoledne.
ps2013-044-09-002-068.u6.p1.s2 Pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, bych se chtěl vyjádřit k předkládané novele zákona č. 378 o léčivech.
ps2013-044-09-002-068.u6.p1.s3 Jak zde již zaznělo, tato novela primárně měla řešit transpozici nařízení Rady EU o klinických hodnoceních humánních léčivých přípravků.
ps2013-044-09-002-068.u6.p1.s4 Vedle toho řeší spolupráci SÚKLu a Generálního ředitelství cel za účelem identifikace padělků léčivých přípravků.
ps2013-044-09-002-068.u6.p1.s5 Tady bych chtěl potvrdit slova pana zpravodaje, že se s touto problematikou zcela určitě setkáme v nedaleké budoucnosti, protože padělky jsou problém, a to v současné době zatím objednáváním přes internet, čili síť veřejných lékáren je v pořádku, přes ni se sem zatím padělky nedostávají.
ps2013-044-09-002-068.u6.p1.s6 Třetí, asi nejdiskutovanější téma je otázka řešení hrozby akutní nedostupnosti léčivých přípravků pro potřeby pacientů v ČR, jinými slovy omezení reexportu nebo paralelního exportu.
ps2013-044-09-002-068.u6.p2.s1 Krátce ke klinickému hodnocení.
ps2013-044-09-002-068.u6.p2.s2 Cílem klinického hodnocení je to, aby příslušná právní úprava vhodně dotvářela provádění klinického hodnocení humánních přípravků založených pro celou EU na základě konstantních společných pravidel.
ps2013-044-09-002-068.u6.p2.s3 Jako nejvhodnější varianta byla zvolena jedna etická komise s několika skupinami, které mají být zřízeny jako poradní orgán Státního úřadu pro kontrolu léčiv.
ps2013-044-09-002-068.u6.p2.s4 To je poměrně zásadní změna oproti systému, který doposavad je používán, a zcela určitě to může být předmětem další diskuse na výboru.
ps2013-044-09-002-068.u6.p3.s1 Další věci, které se týkají klinického hodnocení, jsou v podstatě vynuceny tím, že v rámci EU je obecně trend odlivu zadavatelů z EU na jednotlivá klinická hodnocení, a tím pádem klesá možnost pro pacienty v EU přinést modernější léčbu o něco dříve, o několik let dříve, než bude hodnocený přípravek registrován.
ps2013-044-09-002-068.u6.p3.s2 Čili snaha EU navrátit atraktivní prostředí pro klinická hodnocení je celkem jasná a logická.
ps2013-044-09-002-068.u6.p3.s3 Jedním z nástrojů, který k tomu sloužit, je samozřejmě i založení a následné fungování portálu EU a databáze EU, které by měly být Evropskou unií taktéž hrazeny.
ps2013-044-09-002-068.u6.p3.s4 To, co zaujalo v této části, je počet navýšení pracovních úvazků pracovníků SÚKLu, a to je o 32, pokud jsem to dobře odsledoval, a je otázkou, zda toto je navýšení absolutní, nebo zda se do toho navýšení nepočítají členové jednotlivých skupin, které jsou dneska rozptýleny po republice v rámci jednotlivých etických komisí.
ps2013-044-09-002-068.u6.p3.s5 To bych požádal pak třeba na zdravotním výboru, abychom si to přesně definovali, nejde o nic dramatického.
ps2013-044-09-002-068.u6.p4.s1 Pokud se týče padělků, jak jsem zde zmínil, je to opravdu problém do budoucnosti.
ps2013-044-09-002-068.u6.p4.s2 Tady je pouze zpřesnění a definování institutu zajištění a zabránění léčivých přípravků a identifikace padělků, aby se s nimi mohlo nakládat.
ps2013-044-09-002-068.u6.p4.s3 Opět bych zde upozornil, že je definováno navýšení pracovních úvazků pro výkon nových agend v rámci SÚKLu o 34, a je tedy otázkou, zda je to v rámci nějakých přesunů, nebo zda se jedná opět o absolutní navýšení.
ps2013-044-09-002-068.u6.p5.s1 Poslední téma, které je asi největší, je otázka reexportů nebo paralelních exportů.
ps2013-044-09-002-068.u6.p5.s2 bych zde velice krátce některým kolegům vysvětlil, jak vůbec k této situaci mohlo dojít a proč ji tedy takto řešíme.
ps2013-044-09-002-068.u6.p5.s3 Víme, že příčinou reexportu je odlišné nastavení cen jednotlivých léčivých přípravků v jednotlivých členských státech EU, a to tak, že ČR opravdu jedny z nejnižších cen a v okolních zemích, zejména v zemích typu Německo, ceny jsou řádově o desítky procent vyšší.
ps2013-044-09-002-068.u6.p5.s4 Čili disbalance toho prostředí jenom vybízí k tomu, aby se léky vyvážely a prodávaly v Německu.
ps2013-044-09-002-068.u6.p6.s1 Jak tato situace vznikla?
ps2013-044-09-002-068.u6.p6.s2 Vznikla někdy v letech 2006, 2007, 2008, kdy byl novelizován zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, kdy došlo k zásadní změně systému cen a úhrad v našem zdravotnictví, byla výrazně posílena role SÚKLu formou revizí a zkrácených revizí.
ps2013-044-09-002-068.u6.p6.s3 Bylo přistoupeno k principu, že ceny, které v ČR byly nastavovány tímto způsobem, byly srovnávány ze tří nejlevnějších zemí v rámci EU, tzv. koše tří zemí, a tím pádem logicky v ČR cena klesala.
ps2013-044-09-002-068.u6.p7.s1 Čili ten základní princip a ta myšlenka, abychom měli levné ceny a nízké úhrady, tzn. abychom ušetřili peníze ze zdravotního pojištění, tak byla vlastně správná.
ps2013-044-09-002-068.u6.p7.s2 V několika minulých letech se cenová hladina zcela jednoznačně udržela na poměrně přijatelné úrovni.
ps2013-044-09-002-068.u6.p7.s3 Nedocházelo tam k nárůstu, nicméně důsledkem toho bylo, že se pomalu zvedal reexport ven právě díky tomu, že u nás máme opravdu jedny z nejnižších cen léčivých přípravků v celé Evropské unii.
ps2013-044-09-002-068.u6.p8.s1 Vlastní reexport aktuálně v dnešní době činí přes šest miliard korun, takže to nejsou zas tak úplně malá čísla, přičemž tzv. rizikový reexport, čili reexport takových léčivých přípravků, které opravdu mohou dělat problémy, jejich nedostatek u nás ve zdravotnictví, činí přes tři miliardy, konkrétně 3,1 miliardy korun.
ps2013-044-09-002-068.u6.p8.s2 Tento problém dramaticky vlastně narostl a eskaloval v letech 2010 2013, kdy byla provedena jedna z novel zákona 388.
ps2013-044-09-002-068.u6.p8.s3 Zde došlo v tom řetězci k částečnému omezení lékáren s distribučním povolením.
ps2013-044-09-002-068.u6.p8.s4 Nicméně toto byla malá část, a jak se ukázalo, nebyla prakticky účinná, nebo velmi málo.

Text viewDownload CoNNL-U