|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-22 ps2013-044-08-007-074 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

74. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - prvé čtení

Date2016-04-22
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/074
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044282.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 327 • previousnext

ps2013-044-08-007-074.u1.p1.s1 74.
ps2013-044-08-007-074.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - prvé čtení
ps2013-044-08-007-074.u1.p2.s1 Pan ministr kultury Daniel Herman je přítomen.
ps2013-044-08-007-074.u1.p2.s2 Požádal bych také pana poslance Romana Procházku, aby zaujal místa u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem pro prvé čtení.
ps2013-044-08-007-074.u1.p2.s3 A v tuhle chvíli žádám ministra kultury Daniela Hermana, aby se ujal slova a z pověření vlády tisk uvedl.
ps2013-044-08-007-074.u1.p3.s1 Ale ještě než začnete mluvit, pane ministře, požádám sněmovnu o klid!
ps2013-044-08-007-074.u1.p3.s2 Byl bych rád, abychom projednávali v důstojném prostředí návrh zákona, který jistě svoji váhu pro Českou republiku.
ps2013-044-08-007-074.u1.p3.s3 Kulturní památky jsou pokladem našeho státu, tolik turistů sem přijíždí kvůli nim.
ps2013-044-08-007-074.u1.p4.s1 Prosím, myslím, že můžete, pane ministře.
ps2013-044-08-007-074.u2.p1.s1 Děkuji, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové.
ps2013-044-08-007-074.u2.p1.s2 Dovolte mi, abych odůvodnil a ve stručnosti přiblížil nový zákon o ochraně památkového fondu.
ps2013-044-08-007-074.u2.p1.s3 Předložený návrh zákona je komplexní očekávanou zásadní právní normou, která si klade za cíl zdůraznění veřejného zájmu na ochraně památkového fondu a vytvoření podmínek pro péči o tento fond nezbytně provázaných na ostatní související zákony, zejména správní řád, stavební zákon, zákon o základních registrech, nový občanský zákoník, katastrální zákon a další.
ps2013-044-08-007-074.u2.p1.s4 Současně vnáší do celé úpravy zásadním způsobem prvek transparentnosti.
ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s1 Nejpodstatnější změny a nové mechanismy péče o kulturní dědictví lze shrnout následujícím způsobem.
ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s2 Možnost kompenzovat náklady vlastníkům nemovitostí v památkových územích.
ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s3 Zavedení nástrojů, které umožní reagovat na neplnění povinností vlastníka kulturní památky nebo vlastníka nemovitosti nacházející se v památkovém území.
ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s4 Změna povahy ústředního seznamu kulturních památek a jeho propojení na základní registry, především na registr územní identifikace.
ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s5 Provázání úpravy se závazky z mezinárodních smluv.
ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s6 Eliminace zbytečné administrativní zátěže v rámci obnovy památkového fondu.
ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s7 Úprava podmínek provádění stavebně historického průzkumu, komplexní ucelená úprava archeologie a provádění archeologických výzkumů.
ps2013-044-08-007-074.u2.p2.s8 Posílení pravomocí památkové inspekce, úprava sankcí za neplnění či porušení povinností v souladu s vládou schválenou úpravou správního trestání zákonem o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákonem o některých přestupcích.
ps2013-044-08-007-074.u2.p3.s1 Návrh zákona nepředpokládá zvýšené nároky na státní rozpočet.
ps2013-044-08-007-074.u2.p3.s2 Případné náklady ponese Ministerstvo kultury v rámci své kapitoly.
ps2013-044-08-007-074.u2.p3.s3 Účinnost se navrhuje k 1. lednu roku 2018 za účelem zajištění dostatečné doby pro přípravu na nové právní prostředí v této oblasti.
ps2013-044-08-007-074.u2.p4.s1 Rád bych zde také uvedl, že Ministerstvo kultury po celou dobu přípravy návrhu spolupracovalo se subjekty dotčenými péčí o památkový fond, tedy vlastníky významných segmentů kulturního dědictví, orgány státní a veřejné správy, občanskými sdruženími, vysokými školami, nezávislými odborníky, odbornými a výzkumnými institucemi.
ps2013-044-08-007-074.u2.p4.s2 Navrhuji proto, aby Poslanecká sněmovna tento návrh přinášející po více než čtvrtstoletí významné pozitivní změny v oblasti památkové péče propustila do druhého čtení.
ps2013-044-08-007-074.u2.p5.s1 Děkuji vám za pozornost i podporu.
ps2013-044-08-007-074.u3.p1.s1 Děkuji panu ministru kultury Danielu Hermanovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Romana Procházku, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.
ps2013-044-08-007-074.u3.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-044-08-007-074.u4.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-044-08-007-074.u4.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, navrhovaný zákon o ochraně památkového fondu zcela nahrazuje dosavadní právní úpravu vyjádřenou v zákoně č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, dále jen zákon o státní památkové péči.
ps2013-044-08-007-074.u4.p1.s3 S ohledem na dobu, ve které byl zákon o státní památkové péči napsán, je zřejmé, že zákon nepočítal s přechodem k tržní ekonomice a s institutem soukromého vlastnictví, což se nepodařilo zhojit ani četnými novelami tohoto zákona.
ps2013-044-08-007-074.u4.p2.s1 Příprava nového zákona o ochraně památkového fondu započala již v roce 2012, přičemž finální verze navrhovaného zákona je kompromisním výsledkem několikaletého jednání Ministerstva kultury se širokým spektrem zájmových skupin a dotčených subjektů.
ps2013-044-08-007-074.u4.p3.s1 Cílem navrhovaného zákona je ochrana, zachování, využívání, údržba, prezentace a předání kulturního dědictví dalším generacím.
ps2013-044-08-007-074.u4.p3.s2 Navrhovaný zákon tak přináší větší možnosti ochrany památkového fondu, nové prostředky orgánů památkové péče k ochraně památek a vyváženost mezi ochranou veřejného zájmu a soukromých zájmů vlastníků kulturních památek, včetně ekonomických náhrad za reálná omezení vlastnických práv.
ps2013-044-08-007-074.u4.p3.s3 Zároveň je navrhovaný zákon v souladu se současnými právními předpisy České republiky i mezinárodními úmluvami.
ps2013-044-08-007-074.u4.p3.s4 Mimo jiné pak navrhovaný zákon o ochraně památkového fondu přináší například možnost orgánů památkové péče zasáhnout v případě ohrožení nebo poškození kulturní památky hrozící nikoliv ze strany vlastníka, ale z důvodu nečinnosti ze strany třetí osoby, nově reguluje provádění stavebně historického průzkumu jako jedné z regulovaných činností v rámci tohoto zákona, a to vedle restaurátorů a archeologů.
ps2013-044-08-007-074.u4.p3.s5 Právě stavebně historické průzkumy dnes vedle archeologie přinášejí zásadní prameny k vývoji architektury a urbanismu.
ps2013-044-08-007-074.u4.p4.s1 Zákon dále přináší snížení administrativní zátěže Národního památkového ústavu, zakotvuje vyšší společenskou kontrolu ochrany architektonického dědictví tím, že přichází s možností aktivní účasti organizované veřejnosti prostřednictvím třeba spolků nebo obecně prospěšných společností zabývajících se obdobnou činností.
ps2013-044-08-007-074.u4.p4.s2 Nově se také zakotvuje katalog práv a povinností vlastníka kulturní památky.
ps2013-044-08-007-074.u4.p5.s1 Památkové rezervace a památkové zóny se budou nově konstituovat prostřednictvím opatření obecné povahy, a to oproti dosavadnímu způsobu vzniku památkové rezervace nebo památkové zóny vydáním obecně závazného právního předpisu, což opět přinese větší účast vlastníků nemovitostí dotčených prohlášením památkové rezervace nebo památkové zóny.
ps2013-044-08-007-074.u4.p6.s1 Vzhledem k výše uvedenému doporučuji vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, pustit do druhého čtení.
ps2013-044-08-007-074.u4.p6.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-08-007-074.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji, a jste první přihlášený do rozpravy, poté eviduji přihlášku paní poslankyně Černochové a pana poslance Korteho.
ps2013-044-08-007-074.u5.p1.s2 Máte slovo, pane poslanče, teď ve svém vystoupení.
ps2013-044-08-007-074.u6.p1.s1 Ještě jednou děkuji.
ps2013-044-08-007-074.u6.p1.s2 Navrhovaný zákon o ochraně památkového fondu jsem před chvílí představil z pozice sněmovního zpravodaje, rád bych však k navrženému zákonu promluvil také z pozice předsedy podvýboru pro kulturu.
ps2013-044-08-007-074.u6.p2.s1 Podvýbor pro kulturu se na svých zasedáních zabýval přípravou zákona o ochraně památkového fondu od počátku tohoto volebního období, konkrétně již na své 3. schůzi 28. května 2014, 18. září 2014 a 18. února letošního roku.
ps2013-044-08-007-074.u6.p2.s2 Na tato jednání byli přizváni zástupci Ministerstva kultury, kteří zákon podrobně představili a vysvětlili jeho pozitiva a úskalí.
ps2013-044-08-007-074.u6.p2.s3 Na zasedání, které se konalo 18. září 2014, byli dokonce přizváni zástupci Národního památkového ústavu, zástupci Uměleckohistorické společnosti v českých zemích, zástupci Asociace muzeí a galerií České republiky, zástupci Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska a zástupci Asociace krajů České republiky.
ps2013-044-08-007-074.u6.p2.s4 Ministerstvo kultury se po celou dobu vypořádávalo s připomínkami jednotlivých dotčených subjektů a mnohdy zcela odlišnými zájmy na samotném podvýboru pro kulturu, tak na svých setkáních s dotčenými subjekty, které ze své iniciativy Ministerstvo kultury v rámci přípravných prací pořádalo.
ps2013-044-08-007-074.u6.p3.s1 Veškeré zápisy z jednání, vypořádání připomínek a různá znění návrhů zákona Ministerstvo zveřejňovalo po celou dobu na svých internetových stránkách.
ps2013-044-08-007-074.u6.p3.s2 Nyní, když se dlouho očekávaný návrh zákona dostal na program Poslanecké sněmovny, se začíná znovu dostávat do popředí zájmu různých zájmových skupin, jichž se zákon dotýká, a začínají uplatňovat nově své připomínky.
ps2013-044-08-007-074.u6.p3.s3 S mnoha těmito připomínkami se však již Ministerstvo kultury v rámci příprav zákona vyrovnalo, nebo tyto připomínky nebyly vůbec vyřčeny v rámci přípravných jednání.
ps2013-044-08-007-074.u6.p3.s4 Některé připomínky vycházejí z nepochopení jednotlivých ustanovení zákona nebo z legislativní neznalosti.
ps2013-044-08-007-074.u6.p4.s1 Ačkoliv se může nezainteresovaným osobám na základě počtu vznesených připomínek zdát, že návrh zákona je zcela špatný a nepřijatelný, při hlubším zkoumání lze v zákoně nalézt především zakotvení nových principů a vyváženost jednotlivých dotčených zájmů, jsou to vlastníci památek, archeologové, pracovníci stavebně historického průzkumu, developeři, restaurátoři, architekti, obce, kraje a v neposlední řadě i stát.
ps2013-044-08-007-074.u6.p5.s1 Dámy a pánové, s ohledem na současný zcela neuspokojivý právní stav v oblasti památkové péče, s ohledem na dlouhé přípravné práce Ministerstva kultury a čas jednotlivých dotčených skupin, které projevily zájem účastnit se přípravných jednání se zástupci Ministerstva kultury, i s ohledem na práci poslanců v podvýboru pro kulturu dejte prosím tomuto návrhu šanci k projednání v dalších čteních.
ps2013-044-08-007-074.u6.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-08-007-074.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Romanu Procházkovi.
ps2013-044-08-007-074.u7.p1.s2 Nyní paní poslankyně Černochová.
ps2013-044-08-007-074.u7.p1.s3 Ještě než se ujme slova, budu konstatovat došlou omluvu paní ministryně školství Kateřiny Valachové z dnešního jednání od .
ps2013-044-08-007-074.u7.p1.s4 Paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-044-08-007-074.u8.p1.s1 Děkuji, pane místopředsedo.
ps2013-044-08-007-074.u8.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, optimismus předložený panem ministrem kultury Hermanem ani zpravodajem nesdílím a nesdílím ho z toho důvodu, že jsem se skutečně velmi podrobně tomu návrhu zákona věnovala, věnovala jsem se mu i se svými kolegy v rámci hlavního města Prahy, kde jak víte, tak část Prahy je v režimu památek, konkrétně je to městská část, na jejímž území pracuji jako starostka.
ps2013-044-08-007-074.u8.p1.s3 Polovina našeho území je památkovou zónou, polovina území je památkovou rezervací, takže si myslím, že k tomuto tématu rozhodně mám co říct.
ps2013-044-08-007-074.u8.p1.s4 A protože jsem chtěla postupovat seriózně, tak připomínky, které jsem shromáždila od svých kolegů odborníků v rámci příslušných radnic, jsem panu zpravodajovi předala, je to někdy dva měsíce zpátky.
ps2013-044-08-007-074.u8.p1.s5 Takže připomínky pan zpravodaj a zná.
ps2013-044-08-007-074.u8.p2.s1 Dovolte mi, abych k tomuto návrhu zákona promluvila nejprve v obecnější rovině.
ps2013-044-08-007-074.u8.p2.s2 Ano, zákon o ochraně památkového fondu především nahrazuje dosud platný zastaralý zákon z dob socialismu o státní památkové péči.
ps2013-044-08-007-074.u8.p2.s3 Byl to zákon z roku 1987.
ps2013-044-08-007-074.u8.p2.s4 Určitě v tomto návrhu zákona je i celá řada zlepšení.
ps2013-044-08-007-074.u8.p2.s5 Umožní se úřadům lépe reagovat na případy, kdy se vlastník o památku nestará, což velmi ocením, protože tady skutečně se nemůžeme dovolat například -
ps2013-044-08-007-074.u9.p1.s1 Paní poslankyně, na chvilku vás přeruším a požádám opět sněmovnu o klid.
ps2013-044-08-007-074.u9.p1.s2 Děkuju.
ps2013-044-08-007-074.u9.p1.s3 Pokračujte.
ps2013-044-08-007-074.u10.p1.s1 -například u kulturní památky nádraží Vyšehrad, která je na našem území, tak tam se nemůžeme dovolat vůbec žádného zásahu ze strany Ministerstva kultury ani Magistrátu hlavního města Prahy a jeho odboru památkové péče.
ps2013-044-08-007-074.u10.p2.s1 Dobrá věc v tomto návrhu zákona je i to, že z působnosti orgánů památkové péče se vyjímají práce v památkové zóně, v ochranném památkovém pásmu, pokud práce nevyžadují povolení či ohlášení stavebnímu úřadu a nezasahuje-li se do vnějšího vzhledu stavby či pozemku.
ps2013-044-08-007-074.u10.p2.s2 V Praze 2 na Vinohradech a v Nuslích, pokud nejde o památkově chráněný objekt, odpadne velkému množství stavebníků povinnost věc projednávat s památkáři.
ps2013-044-08-007-074.u10.p2.s3 Může se jednat například o vnitřní rekonstrukce, o zdravotní technickou instalaci a podobně.
ps2013-044-08-007-074.u10.p2.s4 Ale není z toho návrhu zřejmé, proč by totéž nemohlo platit pro rezervaci, což je v našem případě Vyšehrad nebo Nové Město
ps2013-044-08-007-074.u10.p3.s1 Navzdory některým dílčím přínosům návrh zákona oproti navrhovanému zákonu rozšiřuje kompetence státu a bohužel velmi zásadním způsobem prohlubuje byrokracii, zavádí nám nové instituty, například plán ochrany památkového území, a působnosti.
ps2013-044-08-007-074.u10.p3.s2 V obecné všeobjímající argumentaci o ochraně kulturního dědictví je navrhována rozsáhlá, věcně neohraničená působnost orgánů státní správy, a přitom se zapomnělo na takovou jednu malou drobnost, a prosím, aby zpozorněli všichni ti, kteří kandidujete do krajských voleb nebo jste někdy po krajských volbách na radnicích působili.
ps2013-044-08-007-074.u10.p3.s3 Zapomnělo se na zapojení samospráv obcí a krajů!
ps2013-044-08-007-074.u10.p3.s4 Může pak pan ministr nám vysvětlit, jak je toto možné, když tady zaznělo, že to bylo konzultováno se všemi?
ps2013-044-08-007-074.u10.p3.s5 bohužel mám informace, že některá stanoviska potom odborné instituce zase změnily, když se dozvěděly, jaký je finální návrh.
ps2013-044-08-007-074.u10.p3.s6 Ale tohle skutečně považuji za zásadní chybu, když se z tohoto úplně vypouští zapojení a diskuse v rámci samospráv, krajů a obcí.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s1 Návrh zákona neodstraňuje nejpalčivější problémy, se kterým se setkávají vlastníci nemovitostí a obce.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s2 Jedná se mimo jiné o podporu v tomto případě kvantity nad kvalitou, zahlcenost orgánů památkové péče méně významnými záležitostmi včetně účelového přerušování a nedodržování lhůt.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s3 Takže není pravda, že se nějaké řízení zrychlí.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s4 Nezrychlí, naopak se zpomalí.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s5 Zachování za socialismu vyhlášených památkových území bez konkretizace.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s6 To jsou skutečně věci, které tady platí téměř 40 let, a místo toho, aby si s tím dal někdo práci a nově je definoval, tak se petrifikují.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s7 Vkládání obrovského rozsahu působnosti orgánů památkové péče bez stanovení jasně definované věcné působnosti, tak jako je tomu u jiných orgánů státní správy.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s8 Ani v tomto případě nevím, jak je možné, že něco tak důležitého panu ministrovi uniklo.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s9 Jiné orgány státní správy mají v zákonech poměrně jasně stanoveny hranice, v čem a jak mohou působnost státu uplatnit, to jsou hasiči, dopraváci, stavební úřad, hygienici atd.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s10 Naproti tomu orgán památkové péče zcela bezbřehou působnost omezenou jenom rozsahem lokality a nikoliv možností státního zásahu.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s11 Není jakkoliv upřesněna možnost individuálního subjektivního posouzení, takže veřejností je působení orgánů vnímáno jako diktát s jen malou možností obrany.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s12 A to skutečně mohu potvrdit ze své vlastní praxe, zvláště v Praze, kde se s návrhem zákona zavádí dvojstupňové řízení - magistrát a ministerstvo - oproti zbytku republiky, kde je řízení třístupňové: obce s rozšířenou působností, krajský úřad, ministerstvo.
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s13 Proč bude mít Praha zase jiný způsob než zbytek republiky?
ps2013-044-08-007-074.u10.p4.s14 Jak je možné, že tady budou pouze dva stupně, pane ministře?

Text viewDownload CoNNL-U