ps2013-044-08-002-161.u1.p1.s1
161 . ps2013-044-08-002-161.u1.p1.s2
Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 166 / 1993 Sb . , o Nejvyšším kontrolním úřadu , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 610 / - třetí čtení ps2013-044-08-002-161.u1.p2.s1
Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 15 . dubna . ps2013-044-08-002-161.u1.p2.s2
Přerušili jsme rozpravu . ps2013-044-08-002-161.u1.p2.s3
Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr Jiří Dienstbier a zpravodaj garančního kontrolního výboru pan poslanec Štěpán Stupčuk . ps2013-044-08-002-161.u1.p3.s1
Nyní budeme pokračovat v přerušené rozpravě . ps2013-044-08-002-161.u1.p3.s2
O slovo se přihlásil pan poslanec Vladislav Vilímec . ps2013-044-08-002-161.u1.p3.s3
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-044-08-002-161.u2.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , zákon o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu , to už je takový politický evergreen stejně jako argumenty pro nebo proti jeho přijetí . ps2013-044-08-002-161.u2.p1.s2
Přestože většina padla na půdě Poslanecké sněmovny opakovaně , já jsem k tomu sám vystupoval jak v prvém , tak v druhém čtení a nechci se úplně k nim vracet , nemohu si odpustit několik aktuálních postřehů . ps2013-044-08-002-161.u2.p2.s1
Pan ministr Dienstbier si tu během druhého čtení , pokud si dobře pamatuji , pochválil věcnou debatu v příslušných výborech . ps2013-044-08-002-161.u2.p2.s2
No , já mám spíše dojem , že nějaká větší debata se nekonala . ps2013-044-08-002-161.u2.p2.s3
Pan ministr předloženou podobu zákona prezentoval jako jedině možnou a varoval před jakýmikoliv zásahy , a to proto , že zákon musí být takzvaně v souladu s návrhem ústavní změny , která již leží v Senátu a byla tady schválena někdy v březnu roku 2014 . ps2013-044-08-002-161.u2.p2.s4
To se přiznám , že jsem ještě ani nebyl v tomto volebním období poslancem této Sněmovny . ps2013-044-08-002-161.u2.p3.s1
A tak jednou z mála změn k původní předloze , kterou tu možná Sněmovna dnes odhlasuje , je navýšení počtu členů kolegia NKÚ nebo případně zvýšení limitního věku členů kolegia s argumentem , že to je třeba dát do souladu se služebním zákonem . ps2013-044-08-002-161.u2.p3.s2
To jsou všechno víceméně symbolické změny oproti předloze , a když se podíváme na předlohu samotnou , kterou nám vláda předložila , a pan ministr Dienstbier ji velmi výrazně obhajuje , tak bude znamenat zvýšení počtu kontrol a samozřejmě i logicky bude takzvaně bobtnat samotný Nejvyšší kontrolní úřad . ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s1
Já se přiznám , že nechci hlasovat pro zákon jen proto , že tu leží dlouho a že to podporuje Rekonstrukce státu , že Senát na něj čeká a že se dopředu počítá s jeho přijetím . ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s2
Obzvláště pokud si myslím , že zákon je velmi sporný , z mého pohledu v mnoha ohledech i zbytečný . ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s3
Navýšení počtu pracovníků Nejvyššího kontrolního úřadu , a tedy i zvýšení finančních nákladů na činnost úřadu bude nakonec jediným okamžitým důsledkem jeho přijetí . ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s4
Kontroly nebudou kvalitnější . ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s5
Úřady a radnice nezačnou pracovat jinak nebo lépe než doposud , žádné peníze se samosprávám neušetří , ani veřejným rozpočtům . ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s6
V dlouhodobém výhledu se změní jediné - naroste administrativa , naroste počet kontrol . ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s7
Často zaznívá také obava , že se zvětší prostor pro účelové kontroly . ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s8
Osobně bych kontrolorům Nejvyššího kontrolního úřadu snahu o nějakou cílenou účelovost nebo šikanu vybraných subjektů nepodsouval . ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s9
To se přiznám , že nemám v úmyslu . ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s10
Přehled kontrol Nejvyššího kontrolního úřadu za poslední roky ukazuje , že úřad směřuje svou pozornost skutečně na různé cíle a při kontrole centrálních úřadů odvádí dobrou práci . ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s11
Je otázka , jak na kontrolní zprávy pak reagují příslušná ministerstva . ps2013-044-08-002-161.u2.p5.s1
Přesto se nemůžeme divit především starostům , že se možnosti další kontroly ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu obávají . ps2013-044-08-002-161.u2.p5.s2
Dnes ráno jsem poslouchal vyjádření pana prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu , který uvedl , že Nejvyšší kontrolní úřad rozhodně nebude kontrolovat výstavbu nějaké místní komunikace chodníků v malé obci , že to dokonce vylučuje , protože to není pro Nejvyšší kontrolní úřad zajímavé . ps2013-044-08-002-161.u2.p5.s3
Přesně takováto slova volil . ps2013-044-08-002-161.u2.p5.s4
Nevím , co je pro Nejvyšší kontrolní úřad zajímavé , co nebude zajímavé , a nedivím se starostům , že pak samozřejmě nerozumí kritériím , podle kterých si Nejvyšší kontrolní úřad bude mezi nimi vybírat . ps2013-044-08-002-161.u2.p5.s5
Asi podle toho , co bude pro Nejvyšší kontrolní úřad zajímavé či nezajímavé . ps2013-044-08-002-161.u2.p6.s1
Není tedy jasné , na základě jakého systému bude kontrola územních samosprávných celků probíhat , jak se bude vytvářet plán kontrol a jak se budou vybírat subjekty , do kterých se NKÚ vypraví . ps2013-044-08-002-161.u2.p6.s2
Vzhledem k počtu potenciálně kontrolovaných subjektů - a těch obcí , a pan ministr to určitě dobře ví , je 6 248 - je jasné , že buďto budou kontroly spíše nahodilé , anebo jako na Slovensku , kde Nejvyšší kontrolní úřad obce kontroluje , bude muset výrazně narůst počet kontrolních pracovníků Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-044-08-002-161.u2.p6.s3
Určitě to neskončí s počtem deset , který je uveden v důvodové zprávě . ps2013-044-08-002-161.u2.p7.s1
Příznivci rozšiřování kontrol se tváří především u obcí a krajů , jako by tady žádné kontroly doposud neprobíhaly . ps2013-044-08-002-161.u2.p7.s2
Opak je pravdou . ps2013-044-08-002-161.u2.p7.s3
Česká republika je v jejich množství v porovnání s dalšími státy docela přeborník . ps2013-044-08-002-161.u2.p7.s4
Velké množství však nezajišťuje kvalitu , je tomu právě naopak . ps2013-044-08-002-161.u2.p8.s1
V této souvislosti , a to je poslední , o čem chci mluvit , a myslím , že by aspoň pan ministr mohl poslouchat , mi dovolte citovat z koaliční smlouvy stávající vládní sestavy , kde se doslova píše : " Předložíme návrh na rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu tak , aby mohl kontrolovat veškeré výdaje veřejných rozpočtů při současném odstranění duplicit kontrolních systémů . " ps2013-044-08-002-161.u2.p8.s2
Je zřejmé , že vládní strany si byly v době podpisu koaliční smlouvy vědomy toho , že v současném systému kontrol jsou duplicity , které vedou ke zbytečným a opakovaným úkonům a k plýtvání energií úředníků i penězi daňových poplatníků . ps2013-044-08-002-161.u2.p8.s3
Záměr navázat rozšíření pravomocí NKÚ na odstranění těchto duplicit kontrolních systémů je na první pohled možná chvályhodný , jenže je tu problém . ps2013-044-08-002-161.u2.p8.s4
Na stole máme pouze návrh zákona o rozšíření kontrolních pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu , nikde však neleží návrhy , jak odstranit duplicity . ps2013-044-08-002-161.u2.p8.s5
Já je aspoň neznám . ps2013-044-08-002-161.u2.p9.s1
Přestože nejsem členem sněmovních výborů , které se zákonem o NKÚ zabývaly , měl jsem možnost nahlédnout do materiálu Ministerstva financí , který zde mám k dispozici , který obsahuje nástin časového harmonogramu pro přípravu analýzy duplicitních kontrol ve veřejné správě . ps2013-044-08-002-161.u2.p9.s2
Výbor pro veřejnou správu i podle mých informací dodal v březnu tohoto roku a výbor pro veřejnou správu tuto informaci vzal na vědomí na své poslední schůzi 31 . března . ps2013-044-08-002-161.u2.p9.s3
Co z materiálu vyplývá ? ps2013-044-08-002-161.u2.p9.s4
Z materiálu vyplývá , že Ministerstvo financí v tuto chvíli nemá k dispozici přesnou analýzu duplicit kontrol ve veřejné správě . ps2013-044-08-002-161.u2.p9.s5
Podle nástinu časového harmonogramu by mu zhruba půl roku trvalo , než by ji připravilo a předložilo vládě . ps2013-044-08-002-161.u2.p9.s6
Tato analýza je podle mého názoru přitom nezbytným podkladem pro zpracování případných legislativních změn , které by duplicity odstranily . ps2013-044-08-002-161.u2.p10.s1
Je zřejmé , že v tomto ohledu tady vláda docela zaspala , protože tady máme pouze novelu zákona o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu . ps2013-044-08-002-161.u2.p10.s2
Zákon o řízení a kontrole veřejných financí také dosud nedorazil do Sněmovny , nedorazily ani jiné návrhy zákonů , které by odstraňovaly duplicity . ps2013-044-08-002-161.u2.p10.s3
A než je vláda připraví , pokud se k tomu bude chystat , tak budou parlamentní volby . ps2013-044-08-002-161.u2.p11.s1
Mělo by tu proto jasně zaznít , že vládní koalice se vlastně nechystá naplnit ani svou vlastní koaliční dohodu , vlastní koaliční smlouvu , a z dvou provázaných bodů , které jsem přečetl , jejichž spojení by možná dávalo smysl , si vláda vybrala jen jeden , a to zákon o rozšíření pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu , který zavede novou a ve stávající situaci zbytečnou kontrolu . ps2013-044-08-002-161.u2.p11.s2
S takovým postupem já nemohu souhlasit , upozorňoval jsem na to v prvním i ve druhém čtení , a proto určitě budu hlasovat pro zamítnutí tohoto zákona . ps2013-044-08-002-161.u2.p12.s1
Děkuji za pozornost . ps2013-044-08-002-161.u3.p1.s1
Děkuji panu poslanci Vilímcovi . ps2013-044-08-002-161.u3.p1.s2
Eviduji , prosím , správně návrh na vrácení do druhého čtení ? ps2013-044-08-002-161.u3.p1.s3
Ne , v pořádku . ps2013-044-08-002-161.u3.p1.s4
Děkuji . ps2013-044-08-002-161.u3.p1.s5
Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Marek Benda . ps2013-044-08-002-161.u3.p1.s6
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-044-08-002-161.u4.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážený pane předsedo vlády , vážení páni ministři , dámy a pánové , já už nebudu mluvit vlastně k meritu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu , ale jenom k tomu procesu . ps2013-044-08-002-161.u4.p2.s1
V pátek jsme se tady nějak trochu poškorpili s panem ministrem , který se na nás hněval , že si bereme přestávku . ps2013-044-08-002-161.u4.p2.s2
Já jsem si tu přestávku bral zcela záměrně , protože si myslím , že jsme v zoufalé pasti v tuto chvíli . ps2013-044-08-002-161.u4.p2.s3
Senát nám vzkázal , že k ústavnímu zákonu , kterým se novelizuje Ústava , chce prováděcí zákon . ps2013-044-08-002-161.u4.p2.s4
Současně ovšem v okamžiku , kdy my teď odešleme prováděcí zákon , který je v tuto chvíli zjevně protiústavní , to myslím , že všichni víme , že pokud by začal platit jenom tento návrh zákona bez novely Ústavy , tak je zjevně protiústavní , protože ustanovuje kontroly nad samosprávami bez toho , aniž by tam bylo zmocnění Ústavy . ps2013-044-08-002-161.u4.p2.s5
A v tu chvíli Senát má 30 dní na to , aby tento návrh zákona projednal , a pokud ho neprojedná , znamená to , že tento návrh zákona vstupuje v platnost bez ohledu na to , co se stane s ústavní změnou . ps2013-044-08-002-161.u4.p3.s1
Já rozumím senátorům , že chtěli vědět , co vzejde z Poslanecké sněmovny , ale myslím si , že jediné ústavně korektní řešení , které my můžeme zvolit v tuto chvíli , je ukončit hlasování ve třetím čtení o pozměňovacích návrzích , aby senátoři tedy věděli , v jaké podobě ten návrh zákona byl v Poslanecké sněmovně schválen , včetně všech pozměňovacích návrhů , a před závěrečným hlasováním o zákonu přerušit jeho projednávání do okamžiku , do projednání novely Ústavy , která rozšiřuje pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu , v Senátu . ps2013-044-08-002-161.u4.p3.s2
V tu chvíli senátoři vědí , co vzejde ze Sněmovny , protože vědí , jak skončilo naše hlasování , mohou si odhadnout , že ten návrh zákona posléze jako celek schválíme , ale vědí , jaká jsou tam ta jednotlivá znění , a nedostaneme se do té pasti , které se velmi obávám , že Senát , ať už najde , nebo nenajde většinu na schválení novely Ústavy , anebo to prostě jenom neprojedná , a my tady budeme za úplné blázny , že do právního řádu bude směřovat zákon , který bude zjevně v rozporu s Ústavou , protože Senát má 30 dní na projednání tisku , ale na Ústavu těch 30 nemá . ps2013-044-08-002-161.u4.p4.s1
Takže doporučuji , abychom , pana zpravodaje žádám , abychom před závěrečným hlasováním hlasovali procedurální návrh o přerušení projednávání tohoto bodu až do okamžiku , než bude novela Ústavy , která rozšiřuje pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu , doprojednána v Senátu Parlamentu České republiky . ps2013-044-08-002-161.u4.p4.s2
Děkuji za pozornost . ps2013-044-08-002-161.u5.p1.s1
Prosím , já si znovu ujasním : před závěrečným hlasováním procedurální návrh . ps2013-044-08-002-161.u5.p1.s2
Ano . ps2013-044-08-002-161.u5.p1.s3
Tak . ps2013-044-08-002-161.u5.p1.s4
Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Václav Klučka . ps2013-044-08-002-161.u5.p1.s5
Prosím , pane poslanče , máte slovo . ps2013-044-08-002-161.u6.p1.s1
Děkuji , pane předsedající . ps2013-044-08-002-161.u6.p1.s2
Kolegyně a kolegové , já tady stojím poprvé ve své práci poslance , kdy vás s úctou požádám o to , abyste hlasováním podpořili můj návrh stáhnout svůj pozměňovací návrh pod evidenčním číslem 3533 uvedený ve sněmovním tisku 610 / 5 pod signaturou C 2 . ps2013-044-08-002-161.u6.p1.s3
Děkuji vám . ps2013-044-08-002-161.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Klučkovi . ps2013-044-08-002-161.u7.p1.s2
Ptám se , kdo další se hlásí do rozpravy . ps2013-044-08-002-161.u7.p1.s3
Jestli nikdo takový není , rozpravu končím . ps2013-044-08-002-161.u7.p1.s4
Ptám se na závěrečná slova pana navrhovatele . ps2013-044-08-002-161.u7.p1.s5
Prosím , pane navrhovateli . ps2013-044-08-002-161.u8.p1.s1
Vážený pane místopředsedo , vážené paní poslankyně , páni poslanci , já se jenom velmi stručně vyjádřím k stručné rozpravě . ps2013-044-08-002-161.u8.p1.s2
Pan poslanec Vilímec tady v zásadě opakoval argumentaci , která tady zazněla v předchozích čteních . ps2013-044-08-002-161.u8.p1.s3
Vyjádřil bych se k jediné věci , resp . ke dvěma , a to je odstranění duplicit a na to vážící analýza , kterou vláda předložila na výzvu Poslanecké sněmovny . ps2013-044-08-002-161.u8.p1.s4
Ona to nebyla analýza duplicit , ale byl to přehled kontrolních mechanismů ve veřejné správě , tak jak znělo usnesení i název materiálu , čili byl to přehled toho , jaké kontrolní mechanismy se uplatňují . ps2013-044-08-002-161.u8.p2.s1
Co se týče duplicit ve vládním prohlášení , tak toho já jsem si velmi dobře vědom , neb jsem autorem této formulace v koaliční smlouvě , která je součástí vládního prohlášení . ps2013-044-08-002-161.u8.p2.s2
Nicméně tady bych chtěl zdůraznit , že samozřejmě řešení duplicit v kontrolních systémech není účelem tohoto návrhu zákona , že musí být ta debata k tomu vedena u návrhu zákona o řízení a kontrole veřejných financí , což je návrh , který připravuje Ministerstvo financí , a to potom doopravdy to bude to správné místo , kde takto vážnou a legitimní debatu je možno vést . ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s1
I v celé řadě debat , které jsem měl se zástupci obcí , s členy Svazu měst a obcí , některými senátory , kteří jsou zároveň komunálními politiky , tak oni v zásadě i přiznávají , že jim nevadí kontrola ze strany NKÚ , protože ona je opravdu v zásadě nejobjektivnější , nejméně zpolitizovatelná . ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s2
NKÚ , jak už jsem tady také opakovaně v debatě říkal , nevykonává nějaké nahodilé ad hoc kontroly , ale postupuje podle plánu kontrolní činnosti , který si dopředu na každý rok sestavuje , tzn . těžko bude někoho překvapovat , že by se mu najednou kontroloři objevili z ničeho nic na radnici . ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s3
Ale zároveň komunální politici říkají , že to je vlastně klacek , který v tuto chvíli na vládu mají . ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s4
Vlastně blokování projednávání rozšíření pravomoci NKÚ , což mi nepřijde jako úplně korektní postup , protože si myslím , že můžeme tady vyřešit rozšíření pravomocí NKÚ , ani se přitom není třeba obávat nějaké rozsáhlé kontrolní činnosti , že by doopravdy nesmyslně někam NKÚ lítal . ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s5
On se totiž ani příliš zásadně nezvýší počet celkově prováděných kontrol , tzn . každý rok to budou jednotky , maximálně jednotky desítek kontrol ve vztahu k územní samosprávě . ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s6
Podíváme - li se na počty kontrol , které každý rok vykonává NKÚ již dnes , tak se to pohybuje v zásadě v desítkách kontrol ročně . ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s7
To posílení počtu kontrol je možné možná v závislosti na tom , zda se schválí , či neschválí pozměňovací návrh , který rozšiřuje počet členů NKÚ z 15 na 17 . ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s8
Tam by možná ten prostor pro posílení kontrolní činnosti byl . ps2013-044-08-002-161.u8.p4.s1
Takže jenom abych to shrnul .