|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-22 ps2013-044-08-002-161 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

161. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 610/ - třetí čtení

Date2016-04-22
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/161
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044269.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 279 • previousnext

ps2013-044-08-002-161.u1.p1.s1 161.
ps2013-044-08-002-161.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 610/ - třetí čtení
ps2013-044-08-002-161.u1.p2.s1 Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 15. dubna.
ps2013-044-08-002-161.u1.p2.s2 Přerušili jsme rozpravu.
ps2013-044-08-002-161.u1.p2.s3 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr Jiří Dienstbier a zpravodaj garančního kontrolního výboru pan poslanec Štěpán Stupčuk.
ps2013-044-08-002-161.u1.p3.s1 Nyní budeme pokračovat v přerušené rozpravě.
ps2013-044-08-002-161.u1.p3.s2 O slovo se přihlásil pan poslanec Vladislav Vilímec.
ps2013-044-08-002-161.u1.p3.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-044-08-002-161.u2.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, zákon o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, to je takový politický evergreen stejně jako argumenty pro nebo proti jeho přijetí.
ps2013-044-08-002-161.u2.p1.s2 Přestože většina padla na půdě Poslanecké sněmovny opakovaně, jsem k tomu sám vystupoval jak v prvém, tak v druhém čtení a nechci se úplně k nim vracet, nemohu si odpustit několik aktuálních postřehů.
ps2013-044-08-002-161.u2.p2.s1 Pan ministr Dienstbier si tu během druhého čtení, pokud si dobře pamatuji, pochválil věcnou debatu v příslušných výborech.
ps2013-044-08-002-161.u2.p2.s2 No, mám spíše dojem, že nějaká větší debata se nekonala.
ps2013-044-08-002-161.u2.p2.s3 Pan ministr předloženou podobu zákona prezentoval jako jedině možnou a varoval před jakýmikoliv zásahy, a to proto, že zákon musí být takzvaně v souladu s návrhem ústavní změny, která již leží v Senátu a byla tady schválena někdy v březnu roku 2014.
ps2013-044-08-002-161.u2.p2.s4 To se přiznám, že jsem ještě ani nebyl v tomto volebním období poslancem této Sněmovny.
ps2013-044-08-002-161.u2.p3.s1 A tak jednou z mála změn k původní předloze, kterou tu možná Sněmovna dnes odhlasuje, je navýšení počtu členů kolegia NKÚ nebo případně zvýšení limitního věku členů kolegia s argumentem, že to je třeba dát do souladu se služebním zákonem.
ps2013-044-08-002-161.u2.p3.s2 To jsou všechno víceméně symbolické změny oproti předloze, a když se podíváme na předlohu samotnou, kterou nám vláda předložila, a pan ministr Dienstbier ji velmi výrazně obhajuje, tak bude znamenat zvýšení počtu kontrol a samozřejmě i logicky bude takzvaně bobtnat samotný Nejvyšší kontrolní úřad.
ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s1 se přiznám, že nechci hlasovat pro zákon jen proto, že tu leží dlouho a že to podporuje Rekonstrukce státu, že Senát na něj čeká a že se dopředu počítá s jeho přijetím.
ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s2 Obzvláště pokud si myslím, že zákon je velmi sporný, z mého pohledu v mnoha ohledech i zbytečný.
ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s3 Navýšení počtu pracovníků Nejvyššího kontrolního úřadu, a tedy i zvýšení finančních nákladů na činnost úřadu bude nakonec jediným okamžitým důsledkem jeho přijetí.
ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s4 Kontroly nebudou kvalitnější.
ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s5 Úřady a radnice nezačnou pracovat jinak nebo lépe než doposud, žádné peníze se samosprávám neušetří, ani veřejným rozpočtům.
ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s6 V dlouhodobém výhledu se změní jediné - naroste administrativa, naroste počet kontrol.
ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s7 Často zaznívá také obava, že se zvětší prostor pro účelové kontroly.
ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s8 Osobně bych kontrolorům Nejvyššího kontrolního úřadu snahu o nějakou cílenou účelovost nebo šikanu vybraných subjektů nepodsouval.
ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s9 To se přiznám, že nemám v úmyslu.
ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s10 Přehled kontrol Nejvyššího kontrolního úřadu za poslední roky ukazuje, že úřad směřuje svou pozornost skutečně na různé cíle a při kontrole centrálních úřadů odvádí dobrou práci.
ps2013-044-08-002-161.u2.p4.s11 Je otázka, jak na kontrolní zprávy pak reagují příslušná ministerstva.
ps2013-044-08-002-161.u2.p5.s1 Přesto se nemůžeme divit především starostům, že se možnosti další kontroly ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu obávají.
ps2013-044-08-002-161.u2.p5.s2 Dnes ráno jsem poslouchal vyjádření pana prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, který uvedl, že Nejvyšší kontrolní úřad rozhodně nebude kontrolovat výstavbu nějaké místní komunikace chodníků v malé obci, že to dokonce vylučuje, protože to není pro Nejvyšší kontrolní úřad zajímavé.
ps2013-044-08-002-161.u2.p5.s3 Přesně takováto slova volil.
ps2013-044-08-002-161.u2.p5.s4 Nevím, co je pro Nejvyšší kontrolní úřad zajímavé, co nebude zajímavé, a nedivím se starostům, že pak samozřejmě nerozumí kritériím, podle kterých si Nejvyšší kontrolní úřad bude mezi nimi vybírat.
ps2013-044-08-002-161.u2.p5.s5 Asi podle toho, co bude pro Nejvyšší kontrolní úřad zajímavé či nezajímavé.
ps2013-044-08-002-161.u2.p6.s1 Není tedy jasné, na základě jakého systému bude kontrola územních samosprávných celků probíhat, jak se bude vytvářet plán kontrol a jak se budou vybírat subjekty, do kterých se NKÚ vypraví.
ps2013-044-08-002-161.u2.p6.s2 Vzhledem k počtu potenciálně kontrolovaných subjektů - a těch obcí, a pan ministr to určitě dobře , je 6 248 - je jasné, že buďto budou kontroly spíše nahodilé, anebo jako na Slovensku, kde Nejvyšší kontrolní úřad obce kontroluje, bude muset výrazně narůst počet kontrolních pracovníků Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-044-08-002-161.u2.p6.s3 Určitě to neskončí s počtem deset, který je uveden v důvodové zprávě.
ps2013-044-08-002-161.u2.p7.s1 Příznivci rozšiřování kontrol se tváří především u obcí a krajů, jako by tady žádné kontroly doposud neprobíhaly.
ps2013-044-08-002-161.u2.p7.s2 Opak je pravdou.
ps2013-044-08-002-161.u2.p7.s3 Česká republika je v jejich množství v porovnání s dalšími státy docela přeborník.
ps2013-044-08-002-161.u2.p7.s4 Velké množství však nezajišťuje kvalitu, je tomu právě naopak.
ps2013-044-08-002-161.u2.p8.s1 V této souvislosti, a to je poslední, o čem chci mluvit, a myslím, že by aspoň pan ministr mohl poslouchat, mi dovolte citovat z koaliční smlouvy stávající vládní sestavy, kde se doslova píše: "Předložíme návrh na rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu tak, aby mohl kontrolovat veškeré výdaje veřejných rozpočtů při současném odstranění duplicit kontrolních systémů."
ps2013-044-08-002-161.u2.p8.s2 Je zřejmé, že vládní strany si byly v době podpisu koaliční smlouvy vědomy toho, že v současném systému kontrol jsou duplicity, které vedou ke zbytečným a opakovaným úkonům a k plýtvání energií úředníků i penězi daňových poplatníků.
ps2013-044-08-002-161.u2.p8.s3 Záměr navázat rozšíření pravomocí NKÚ na odstranění těchto duplicit kontrolních systémů je na první pohled možná chvályhodný, jenže je tu problém.
ps2013-044-08-002-161.u2.p8.s4 Na stole máme pouze návrh zákona o rozšíření kontrolních pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu, nikde však neleží návrhy, jak odstranit duplicity.
ps2013-044-08-002-161.u2.p8.s5 je aspoň neznám.
ps2013-044-08-002-161.u2.p9.s1 Přestože nejsem členem sněmovních výborů, které se zákonem o NKÚ zabývaly, měl jsem možnost nahlédnout do materiálu Ministerstva financí, který zde mám k dispozici, který obsahuje nástin časového harmonogramu pro přípravu analýzy duplicitních kontrol ve veřejné správě.
ps2013-044-08-002-161.u2.p9.s2 Výbor pro veřejnou správu i podle mých informací dodal v březnu tohoto roku a výbor pro veřejnou správu tuto informaci vzal na vědomí na své poslední schůzi 31. března.
ps2013-044-08-002-161.u2.p9.s3 Co z materiálu vyplývá?
ps2013-044-08-002-161.u2.p9.s4 Z materiálu vyplývá, že Ministerstvo financí v tuto chvíli nemá k dispozici přesnou analýzu duplicit kontrol ve veřejné správě.
ps2013-044-08-002-161.u2.p9.s5 Podle nástinu časového harmonogramu by mu zhruba půl roku trvalo, než by ji připravilo a předložilo vládě.
ps2013-044-08-002-161.u2.p9.s6 Tato analýza je podle mého názoru přitom nezbytným podkladem pro zpracování případných legislativních změn, které by duplicity odstranily.
ps2013-044-08-002-161.u2.p10.s1 Je zřejmé, že v tomto ohledu tady vláda docela zaspala, protože tady máme pouze novelu zákona o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu.
ps2013-044-08-002-161.u2.p10.s2 Zákon o řízení a kontrole veřejných financí také dosud nedorazil do Sněmovny, nedorazily ani jiné návrhy zákonů, které by odstraňovaly duplicity.
ps2013-044-08-002-161.u2.p10.s3 A než je vláda připraví, pokud se k tomu bude chystat, tak budou parlamentní volby.
ps2013-044-08-002-161.u2.p11.s1 Mělo by tu proto jasně zaznít, že vládní koalice se vlastně nechystá naplnit ani svou vlastní koaliční dohodu, vlastní koaliční smlouvu, a z dvou provázaných bodů, které jsem přečetl, jejichž spojení by možná dávalo smysl, si vláda vybrala jen jeden, a to zákon o rozšíření pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu, který zavede novou a ve stávající situaci zbytečnou kontrolu.
ps2013-044-08-002-161.u2.p11.s2 S takovým postupem nemohu souhlasit, upozorňoval jsem na to v prvním i ve druhém čtení, a proto určitě budu hlasovat pro zamítnutí tohoto zákona.
ps2013-044-08-002-161.u2.p12.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-08-002-161.u3.p1.s1 Děkuji panu poslanci Vilímcovi.
ps2013-044-08-002-161.u3.p1.s2 Eviduji, prosím, správně návrh na vrácení do druhého čtení?
ps2013-044-08-002-161.u3.p1.s3 Ne, v pořádku.
ps2013-044-08-002-161.u3.p1.s4 Děkuji.
ps2013-044-08-002-161.u3.p1.s5 Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Marek Benda.
ps2013-044-08-002-161.u3.p1.s6 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-044-08-002-161.u4.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážený pane předsedo vlády, vážení páni ministři, dámy a pánové, nebudu mluvit vlastně k meritu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, ale jenom k tomu procesu.
ps2013-044-08-002-161.u4.p2.s1 V pátek jsme se tady nějak trochu poškorpili s panem ministrem, který se na nás hněval, že si bereme přestávku.
ps2013-044-08-002-161.u4.p2.s2 jsem si tu přestávku bral zcela záměrně, protože si myslím, že jsme v zoufalé pasti v tuto chvíli.
ps2013-044-08-002-161.u4.p2.s3 Senát nám vzkázal, že k ústavnímu zákonu, kterým se novelizuje Ústava, chce prováděcí zákon.
ps2013-044-08-002-161.u4.p2.s4 Současně ovšem v okamžiku, kdy my teď odešleme prováděcí zákon, který je v tuto chvíli zjevně protiústavní, to myslím, že všichni víme, že pokud by začal platit jenom tento návrh zákona bez novely Ústavy, tak je zjevně protiústavní, protože ustanovuje kontroly nad samosprávami bez toho, aniž by tam bylo zmocnění Ústavy.
ps2013-044-08-002-161.u4.p2.s5 A v tu chvíli Senát 30 dní na to, aby tento návrh zákona projednal, a pokud ho neprojedná, znamená to, že tento návrh zákona vstupuje v platnost bez ohledu na to, co se stane s ústavní změnou.
ps2013-044-08-002-161.u4.p3.s1 rozumím senátorům, že chtěli vědět, co vzejde z Poslanecké sněmovny, ale myslím si, že jediné ústavně korektní řešení, které my můžeme zvolit v tuto chvíli, je ukončit hlasování ve třetím čtení o pozměňovacích návrzích, aby senátoři tedy věděli, v jaké podobě ten návrh zákona byl v Poslanecké sněmovně schválen, včetně všech pozměňovacích návrhů, a před závěrečným hlasováním o zákonu přerušit jeho projednávání do okamžiku, do projednání novely Ústavy, která rozšiřuje pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu, v Senátu.
ps2013-044-08-002-161.u4.p3.s2 V tu chvíli senátoři vědí, co vzejde ze Sněmovny, protože vědí, jak skončilo naše hlasování, mohou si odhadnout, že ten návrh zákona posléze jako celek schválíme, ale vědí, jaká jsou tam ta jednotlivá znění, a nedostaneme se do pasti, které se velmi obávám, že Senát, najde, nebo nenajde většinu na schválení novely Ústavy, anebo to prostě jenom neprojedná, a my tady budeme za úplné blázny, že do právního řádu bude směřovat zákon, který bude zjevně v rozporu s Ústavou, protože Senát 30 dní na projednání tisku, ale na Ústavu těch 30 nemá.
ps2013-044-08-002-161.u4.p4.s1 Takže doporučuji, abychom , pana zpravodaje žádám, abychom před závěrečným hlasováním hlasovali procedurální návrh o přerušení projednávání tohoto bodu do okamžiku, než bude novela Ústavy, která rozšiřuje pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu, doprojednána v Senátu Parlamentu České republiky.
ps2013-044-08-002-161.u4.p4.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-08-002-161.u5.p1.s1 Prosím, si znovu ujasním: před závěrečným hlasováním procedurální návrh.
ps2013-044-08-002-161.u5.p1.s2 Ano.
ps2013-044-08-002-161.u5.p1.s3 Tak.
ps2013-044-08-002-161.u5.p1.s4 Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Václav Klučka.
ps2013-044-08-002-161.u5.p1.s5 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-044-08-002-161.u6.p1.s1 Děkuji, pane předsedající.
ps2013-044-08-002-161.u6.p1.s2 Kolegyně a kolegové, tady stojím poprvé ve své práci poslance, kdy vás s úctou požádám o to, abyste hlasováním podpořili můj návrh stáhnout svůj pozměňovací návrh pod evidenčním číslem 3533 uvedený ve sněmovním tisku 610/5 pod signaturou C2.
ps2013-044-08-002-161.u6.p1.s3 Děkuji vám.
ps2013-044-08-002-161.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Klučkovi.
ps2013-044-08-002-161.u7.p1.s2 Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy.
ps2013-044-08-002-161.u7.p1.s3 Jestli nikdo takový není, rozpravu končím.
ps2013-044-08-002-161.u7.p1.s4 Ptám se na závěrečná slova pana navrhovatele.
ps2013-044-08-002-161.u7.p1.s5 Prosím, pane navrhovateli.
ps2013-044-08-002-161.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, se jenom velmi stručně vyjádřím k stručné rozpravě.
ps2013-044-08-002-161.u8.p1.s2 Pan poslanec Vilímec tady v zásadě opakoval argumentaci, která tady zazněla v předchozích čteních.
ps2013-044-08-002-161.u8.p1.s3 Vyjádřil bych se k jediné věci, resp. ke dvěma, a to je odstranění duplicit a na to vážící analýza, kterou vláda předložila na výzvu Poslanecké sněmovny.
ps2013-044-08-002-161.u8.p1.s4 Ona to nebyla analýza duplicit, ale byl to přehled kontrolních mechanismů ve veřejné správě, tak jak znělo usnesení i název materiálu, čili byl to přehled toho, jaké kontrolní mechanismy se uplatňují.
ps2013-044-08-002-161.u8.p2.s1 Co se týče duplicit ve vládním prohlášení, tak toho jsem si velmi dobře vědom, neb jsem autorem této formulace v koaliční smlouvě, která je součástí vládního prohlášení.
ps2013-044-08-002-161.u8.p2.s2 Nicméně tady bych chtěl zdůraznit, že samozřejmě řešení duplicit v kontrolních systémech není účelem tohoto návrhu zákona, že musí být ta debata k tomu vedena u návrhu zákona o řízení a kontrole veřejných financí, což je návrh, který připravuje Ministerstvo financí, a to potom doopravdy to bude to správné místo, kde takto vážnou a legitimní debatu je možno vést.
ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s1 I v celé řadě debat, které jsem měl se zástupci obcí, s členy Svazu měst a obcí, některými senátory, kteří jsou zároveň komunálními politiky, tak oni v zásadě i přiznávají, že jim nevadí kontrola ze strany NKÚ, protože ona je opravdu v zásadě nejobjektivnější, nejméně zpolitizovatelná.
ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s2 NKÚ, jak jsem tady také opakovaně v debatě říkal, nevykonává nějaké nahodilé ad hoc kontroly, ale postupuje podle plánu kontrolní činnosti, který si dopředu na každý rok sestavuje, tzn. těžko bude někoho překvapovat, že by se mu najednou kontroloři objevili z ničeho nic na radnici.
ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s3 Ale zároveň komunální politici říkají, že to je vlastně klacek, který v tuto chvíli na vládu mají.
ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s4 Vlastně blokování projednávání rozšíření pravomoci NKÚ, což mi nepřijde jako úplně korektní postup, protože si myslím, že můžeme tady vyřešit rozšíření pravomocí NKÚ, ani se přitom není třeba obávat nějaké rozsáhlé kontrolní činnosti, že by doopravdy nesmyslně někam NKÚ lítal.
ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s5 On se totiž ani příliš zásadně nezvýší počet celkově prováděných kontrol, tzn. každý rok to budou jednotky, maximálně jednotky desítek kontrol ve vztahu k územní samosprávě.
ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s6 Podíváme-li se na počty kontrol, které každý rok vykonává NKÚ již dnes, tak se to pohybuje v zásadě v desítkách kontrol ročně.
ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s7 To posílení počtu kontrol je možné možná v závislosti na tom, zda se schválí, či neschválí pozměňovací návrh, který rozšiřuje počet členů NKÚ z 15 na 17.
ps2013-044-08-002-161.u8.p3.s8 Tam by možná ten prostor pro posílení kontrolní činnosti byl.
ps2013-044-08-002-161.u8.p4.s1 Takže jenom abych to shrnul.

Text viewDownload CoNNL-U