|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-20 ps2013-044-06-011-050 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

50. Vládní návrh zákona o bezpečnostní činnosti a o změně souvisejících zákonů /sněmovní tisk 495/ - prvé čtení

Date2016-04-20
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/050
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044224.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 324 • previousnext

ps2013-044-06-011-050.u1.p1.s1 50.
ps2013-044-06-011-050.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o bezpečnostní činnosti a o změně souvisejících zákonů /sněmovní tisk 495/ - prvé čtení
ps2013-044-06-011-050.u1.p2.s1 Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 23. března tohoto roku, kdy jsme přerušili obecnou rozpravu.
ps2013-044-06-011-050.u1.p2.s2 Pan ministr stojí u stolku řečníků.
ps2013-044-06-011-050.u1.p2.s3 poprosím, aby vydržel.
ps2013-044-06-011-050.u1.p2.s4 Poprosím pana zpravodaje, tím je Bronislav Schwarz, aby zaujal své místo.
ps2013-044-06-011-050.u1.p2.s5 Pane ministře, máte slovo.
ps2013-044-06-011-050.u1.p2.s6 Jenom informuji Sněmovnu, že pak budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě.
ps2013-044-06-011-050.u1.p2.s7 Prosím.
ps2013-044-06-011-050.u2.p1.s1 Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, bych rád ještě připomněl materii zákona, o kterém jednáme.
ps2013-044-06-011-050.u2.p1.s2 Jsme tedy již v přerušeném bodu, tzn. pouze bych shrnul a připomněl především základní cíle navrhované nové právní úpravy.
ps2013-044-06-011-050.u2.p2.s1 Hlavním cílem této normy je vynětí soukromých bezpečnostních služeb z režimu živnostenského zákona, což je jedno z bolavých míst, které touto normou napravíme, bude-li přijata.
ps2013-044-06-011-050.u2.p2.s2 Dále pak stanovení jasných vstupních podmínek pro výkon bezpečnostní činnosti podnikateli a jejich zaměstnanci.
ps2013-044-06-011-050.u2.p2.s3 Tím se rozumí věk, bezúhonnost, spolehlivost, zdravotní a odborná způsobilost.
ps2013-044-06-011-050.u2.p2.s4 Za další potom oprávnění podnikat v oblasti komerční bezpečnosti na základě licence vydané Ministerstvem vnitra vždy na dobu deseti let po předchozím vyjádření služeb a Policie České republiky, takže zvýšení určité formy dohledu nad subjekty, které poskytují takto citlivé služby.
ps2013-044-06-011-050.u2.p2.s5 Dalším zásadním bodem pro nás je kategorizace jednotlivých bezpečnostních činností podle jejich specifického obsahu.
ps2013-044-06-011-050.u2.p2.s6 Dalším bodem je pak zakotvení podmínek výkonu bezpečnostní činnosti fyzickými a právnickými osobami pro vlastní potřebu na tzv. nekomerční bázi.
ps2013-044-06-011-050.u2.p2.s7 Dalším důležitým bodem je upravení základních principů vztahu soukromých bezpečnostních služeb a dalších subjektů.
ps2013-044-06-011-050.u2.p2.s8 Dále pak vymezení přestupků a správních deliktů v oblasti bezpečnostní činnosti a sankcí za ukládaných včetně odnímání licence, o které jsem hovořil, že by měla být získávána těmito subjekty na deset let.
ps2013-044-06-011-050.u2.p2.s9 V neposlední řadě pak je to zakotvení kontroly výkonu bezpečnostní činnosti státem.
ps2013-044-06-011-050.u2.p3.s1 Za klady nové právní úpravy považuji stanovení právního rámce výkonu bezpečnostní činnosti a jasné vymezení okruhu působnosti soukromých bezpečnostních služeb.
ps2013-044-06-011-050.u2.p3.s2 Bezpečnostní prověrku subjektů působících v oblasti komerční bezpečnosti, čímž dojde ke snížení bezpečnostních rizik včetně možného zneužití bezpečnostních služeb v soukromém, ale i veřejném sektoru.
ps2013-044-06-011-050.u2.p3.s3 Dále pak kladem bezesporu je eliminace nespolehlivých podnikatelů působících např. v oblasti tzv. šedé ekonomiky.
ps2013-044-06-011-050.u2.p3.s4 Od této normy si také slibujeme zkvalitnění poskytovaných služeb pro zákazníky soukromých bezpečnostních agentur ve všech ohledech, a to mj. i díky značně vyšším požadavkům kladeným na kvalifikační předpoklady podnikatelů a jejich zaměstnanců, které budou nezbytně nutné pro získání potřebné licence.
ps2013-044-06-011-050.u2.p3.s5 A samozřejmě v neposlední řadě se také touto normou pokoušíme odstranit absenci právní úpravy, kdy Česká republika se dosud řadí mezi několik málo zbývajících států Evropské unie, které podobnou normu řešící toto prostředí a tento problém nemají.
ps2013-044-06-011-050.u2.p4.s1 Nová právní úprava s sebou nese zvýšené náklady na straně státu, zejména pak na rozpočet Ministerstva vnitra.
ps2013-044-06-011-050.u2.p4.s2 Bude se jednat o náklady spojené s personálním a materiálním zajištěním vydávání a případně odnímání, pozastavování platnosti licencí k výkonu soukromé bezpečnostní činnosti, k registraci osob, které budou vykonávat vybrané bezpečnostní činnosti pro vlastní potřebu, tedy na tzv. nekomerční bázi, a samozřejmě i kontrolu dodržování všech zákonem stanovených podmínek.
ps2013-044-06-011-050.u2.p5.s1 Závěrem mého vystoupení mi dovolte vyjádřit přesvědčení, že výsledkem dalšího legislativního procesu bude přijetí kvalitního zákona, který bude přínosem pro podnikatele v oboru soukromých bezpečnostních služeb, ale i především pro jejich zákazníky.
ps2013-044-06-011-050.u2.p5.s2 K tomu nepochybně přispěje komplexní poslanecký pozměňovací návrh, který připravil podvýbor pro Policii České republiky, obecní policii a soukromé bezpečnostní služby, jehož cílem je zejména zpřísnění podmínek výkonu bezpečnostní činnosti soukromých detektivů tak, aby v budoucnu nemohlo docházet ke zneužití této bezpečnostní činnosti, jakož i rozšíření možnosti státu v oblasti kontroly a výkonu dozoru bezpečnostní činnosti.
ps2013-044-06-011-050.u2.p6.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-06-011-050.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-044-06-011-050.u3.p1.s2 Táži se pana zpravodaje, zda zájem vystoupit.
ps2013-044-06-011-050.u3.p1.s3 Ano a poprosím paní poslankyni (Černochovou), aby ještě chvilku vydržela.
ps2013-044-06-011-050.u3.p1.s4 Prosím, máte slovo.
ps2013-044-06-011-050.u4.p1.s1 Dobrý podvečer, paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové.
ps2013-044-06-011-050.u4.p1.s2 nebudu pokračovat v povídání pana ministra, protože bylo vyčerpávající, na můj vkus dost odborné.
ps2013-044-06-011-050.u4.p1.s3 tady postrádám jednu věc pro ty, co prolétli jenom tak očima ten zákon nebo o něm slyšeli, protože vlastně 25 let v naší zemi se mluví o tom, že bezpečnostní agentury nemají žádný zákon.
ps2013-044-06-011-050.u4.p1.s4 Bezpečnostní agentury, tak jak vy je znáte, vlastně tady pracovaly nebo pracují nebo vykonávají svoji činnost na základě 27 určitých zákonů, předpisů, nařízení, kterých se musejí držet.
ps2013-044-06-011-050.u4.p1.s5 Od živnostenského zákona, obchodní korporace zákon, ochrana osobních údajů, tak podle 27 takových věcí.
ps2013-044-06-011-050.u4.p1.s6 A tento zákon, když nic jiného, tak chci tady říct jako zpravodaj, že konečně se povede snad uzákonit a jasně stanovit pravidla pro fungování bezpečnostních agentur, tak jak je znáte, tak aby fungovaly podle jasného předpisu.
ps2013-044-06-011-050.u4.p2.s1 Očekávám jako zpravodaj také pozměňovací návrhy některých z vás, protože není všechno dokonalé, ale na tomto zákonu je třeba, než začnu o něm povídat nebo mluvit, opravdu si ho přečíst a uvědomit si, k čemu to je, tak jak mluvil pan ministr, a co nám to přinese.
ps2013-044-06-011-050.u4.p2.s2 Je to velice důležité.
ps2013-044-06-011-050.u4.p2.s3 Děkuji.
ps2013-044-06-011-050.u5.p1.s1 Děkuji a nyní již prosím k mikrofonu paní poslankyni Černochovou, která byla ve svém projevu přerušena.
ps2013-044-06-011-050.u5.p1.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-044-06-011-050.u6.p1.s1 Děkuji, paní místopředsedkyně.
ps2013-044-06-011-050.u6.p1.s2 Vážený pane ministře, vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych tedy zmínila několik připomínek, které v souvislosti s projednávaným návrhem zákona o bezpečnostní činnosti napadly a kterým bychom dle mého názoru měli věnovat pozornost.
ps2013-044-06-011-050.u6.p2.s1 Cílem tohoto zákona dle důvodové zprávy být nová úprava právního rámce soukromých bezpečnostních služeb v České republice.
ps2013-044-06-011-050.u6.p2.s2 Tento zákon, který citelně absentuje, jak tady správně říkal pan zpravodaj, již několik let, postihnout zhruba 6 500 podnikatelských subjektů v oblasti soukromých bezpečnostních činností.
ps2013-044-06-011-050.u6.p2.s3 Tyto subjekty zaměstnávají více než 50 000 zaměstnanců a jejich roční obrat uváděný za rok 2014 je cca 18 mld. korun.
ps2013-044-06-011-050.u6.p3.s1 Důvodová zpráva tohoto návrhu zmiňuje velký počet rizik a nebezpečí, které je spojováno s privátními bezpečnostními službami, resp. právě nevhodnou stávající právní úpravou.
ps2013-044-06-011-050.u6.p3.s2 Je to zejména zneužití poskytovaných služeb v neprospěch klienta, použití bezpečnostních služeb namísto nebo vedle obecní policie nebo kolísání profesní kvality zaměstnanců poskytovatelů služeb.
ps2013-044-06-011-050.u6.p3.s3 Důvodová zpráva hovoří i o bezpečnostních službách jako o potenciálním "útočišti a nástroji kriminálních živlů a zpravodajských služeb cizích mocností".
ps2013-044-06-011-050.u6.p4.s1 S ohledem na citlivost této problematiky výkonu soukromé bezpečnosti a počet podnikatelů a zaměstnanců v tomto sektoru se jedná o zákon bezesporu potřebný a významný.
ps2013-044-06-011-050.u6.p4.s2 V tom se shoduji se svými předřečníky.
ps2013-044-06-011-050.u6.p4.s3 Je však nyní na nás, na poslancích, abychom zvážili míru zásahu státní moci do tržního prostředí a zejména do samotných osobnostních práv fyzických osob, a to i s ohledem na mezinárodní závazky státu ve vztahu k zahraničním poskytovatelům bezpečnostních služeb.
ps2013-044-06-011-050.u6.p5.s1 Z návrhu zákona je patrné, že stát reprezentovaný svými bezpečnostními složkami, jako jsou Policie České republiky, zpravodajské služby a další, a Ministerstvem vnitra velmi zásadně převzít dohled nad soukromými bezpečnostními službami, a to i v porovnání se zahraničím neobvykle tvrdým způsobem.
ps2013-044-06-011-050.u6.p5.s2 Proč si myslím, že ten způsob je důkladný a tvrdý?
ps2013-044-06-011-050.u6.p5.s3 Když ke každé žádosti o vydání licence každého poskytovatele být například obligatorně žádáno stanovisko zpravodajských služeb.
ps2013-044-06-011-050.u6.p5.s4 Toto jiná legislativa v Evropě ani snad v civilizovaném světě kolem nás neobsahuje.
ps2013-044-06-011-050.u6.p5.s5 Pro srovnání mohu uvést, že ve většině zemí je klíčovým subjektem pro rozhodnutí o vydání licence podnikateli Ministerstvo vnitra příslušné země a licence je vydávána na základě vyjádření nejvýše policejního orgánu ve vztahu k trestním řízením.
ps2013-044-06-011-050.u6.p5.s6 Úzká vazba na zpravodajské služby a povaha jejich vyjádření v řízení o vydání licence je tak klíčovým aspektem tohoto zákona.
ps2013-044-06-011-050.u6.p6.s1 V předkládaném návrhu spatřuji zejména úskalí spočívající právě v nepřiměřeném zásahu do soukromí fyzických osob a nedostatečně vymezený rozsah a předmět šetření zpravodajskými službami.
ps2013-044-06-011-050.u6.p6.s2 Ačkoliv stát v návrhu zákona totiž nepřenáší žádnou z částí své moci na soukromé subjekty, přesto mohou být všechny osoby uvedené v žádosti o vydání licence, a to bez vymezení, zda se jedná o právnické, nebo fyzické osoby, tak tyto mohou být široce prověřovány zpravodajskými službami ve vztahu k zákonem neurčitě vymezeným bezpečnostním rizikům.
ps2013-044-06-011-050.u6.p6.s3 Dle mého názoru to povede k absurdním a nepřiměřeným situacím, kdy i lokální poskytovatelé ostrahy budou nuceni podrobit své soukromí nijak nespecifikovanému šetření státních složek specializujících se na činnost proti nejzávažnějším ohrožením bezpečnostních zájmů.
ps2013-044-06-011-050.u6.p6.s4 Domnívám se, že navrhovaná úprava tak zbytečně zdvojuje úpravu obsaženou v zákoně o utajovaných informacích a bezpečnostní způsobilosti, když licenční řízení se tak díky povinnému zapojení zpravodajských služeb stává de facto bezpečnostní prověrkou, byť společenské riziko spojené s výkonem ostrahy skladových prostor je jistě na daleko nižší úrovni, než je tomu u přístupu k utajovaným informacím.
ps2013-044-06-011-050.u6.p6.s5 V tom se snad shodneme všichni.
ps2013-044-06-011-050.u6.p6.s6 Mám za to, že vhodnější by bylo takové pojetí, které je užívané i dnes, kdy v případě zvláštní povahy střežených zájmů je objednatelem vyžadován poskytovatel mající osvědčení Národního bezpečnostního úřadu pro příslušný stupeň utajení.
ps2013-044-06-011-050.u6.p7.s1 Právě uvedené je o to závažnější, že tato vyjádření zpravodajských služeb již mají sama o sobě obsahovat závěr, zda by licence měla být vydána, či nikoli.
ps2013-044-06-011-050.u6.p7.s2 Dochází tak dle mého názoru k netransparentnímu přenosu faktické rozhodovací pravomoci z Ministerstva vnitra právě na tyto orgány, ačkoli ministerstvo zůstává právně i politicky odpovědným subjektem.
ps2013-044-06-011-050.u6.p7.s3 Jen těžko si lze totiž představit, že ministerstvo rozhodne jinak, než bude znít závěr dotčeného orgánu, neboť samo nebude mít dostatek jiných podkladů.
ps2013-044-06-011-050.u6.p8.s1 Třetím, neméně však podstatným aspektem spojeným s těmito vyjádřeními zpravodajských služeb je skutečnost, že žadatel často nebude mít možnost se s jejich obsahem vůbec seznámit, natož na reagovat například v opravném prostředku.
ps2013-044-06-011-050.u6.p8.s2 Taky věc, která není obvyklá.
ps2013-044-06-011-050.u6.p8.s3 Zákon totiž počítá s tím, že budou-li označeny za utajované informace, což lze u zpráv tohoto charakteru jistě očekávat, může ministerstvo v odůvodnění zcela rezignovat na jejich obsah.
ps2013-044-06-011-050.u6.p8.s4 S ohledem na úpravu správního řádu pak budou rovněž vyloučeny i z případného nahlížení do spisu žadatelem.
ps2013-044-06-011-050.u6.p9.s1 Zvláštním se mi rovněž jeví zamýšlené zavedení negativního rejstříku neúspěšných žadatelů o vydání licence, takového black listu, který bude obsahovat seznam těchto subjektů po dobu deseti let, a to včetně důvodů zamítnutí.
ps2013-044-06-011-050.u6.p9.s2 Význam rejstříku sankční charakter, kdy takový podnikatel je de facto diskvalifikován z jakéhokoli trhu, byť by nadále provozoval svou aktivitu mimo oblast bezpečnostních služeb.
ps2013-044-06-011-050.u6.p9.s3 Takový subjekt bude zcela znevýhodněn oproti konkurenci, byť pro daný sektor podnikání informace zjištěné v licenčním řízení nebudou jakkoli relevantní.
ps2013-044-06-011-050.u6.p9.s4 Smysl této ojedinělé evidence mi, pane ministře, uniká.
ps2013-044-06-011-050.u6.p10.s1 Návrh zákona je jistě dobrým příslibem pro vytvoření potřebného legislativního rámce pro tento segment trhu, nicméně s ohledem na množství subjektů, fyzických, či právnických, a míru zásahu do jejich práv je podle mého názoru třeba při projednání návrhu zákona postupovat tak, aby přijatá úprava nového zákona o bezpečnostní činnosti byla skutečně kvalitním právním předpisem zvyšujícím úroveň bezpečnostních služeb a nevyžádala si v krátké době další překotné koncepční změny na úkor svých adresátů.
ps2013-044-06-011-050.u6.p10.s2 Z tohoto důvodu si, vážené kolegyně a kolegové, dovolím navrhnout prodloužení lhůty o 30 dnů.
ps2013-044-06-011-050.u6.p10.s3 Děkuji.
ps2013-044-06-011-050.u6.p11.s1 V případě, že by pan ministr jako předkladatel nesouhlasil s tímto prodloužením, navrhuji prodloužení lhůty podle jednacího řádu o 20 dnů.
ps2013-044-06-011-050.u7.p1.s1 Děkuji, paní poslankyně.
ps2013-044-06-011-050.u7.p1.s2 A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Lanka.
ps2013-044-06-011-050.u7.p1.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-044-06-011-050.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, paní předsedající.
ps2013-044-06-011-050.u8.p1.s2 Hezké odpoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové.
ps2013-044-06-011-050.u8.p2.s1 Tento zákon upravit podmínky podnikání a vstup subjektů na trh, který není nijak malý.
ps2013-044-06-011-050.u8.p2.s2 Jak tady paní kolegyně Černochová říkala, tak podle aktuálních údajů Unie soukromých bezpečnostních služeb v něm působí téměř 50 tisíc zaměstnanců a jde o trh, na kterém se pohybuje téměř 7 tisíc subjektů, které získaly koncesní povolení na základě živnostenského zákona.
ps2013-044-06-011-050.u8.p2.s3 Tyto subjekty mezi sebou dlouhodobě soupeří hlavně cenou a my se jim ostatně nemůžeme příliš divit.
ps2013-044-06-011-050.u8.p2.s4 Ono se stačí podívat na způsob, jakým vypisují veřejné zakázky naše ministerstva, kde často jediným hodnoticím kritériem je cena.
ps2013-044-06-011-050.u8.p2.s5 Jako příklad mohu uvést Ministerstvo kultury, které vypsalo výběrové řízení s názvem Poskytování služeb fyzické ostrahy a pultu centralizované ochrany v objektech Ministerstva kultury a jeho příspěvkových organizacích a státních fondů, takhle se to jmenuje, nebo Ministerstvo zemědělství s výběrovým řízením Zajištění bezpečnostních služeb.
ps2013-044-06-011-050.u8.p2.s6 V obou těchto případech byla cena zvolena jako klíčový hodnoticí parametr a vítězné nabídky představují přibližnou hodinovou sazbu na jednoho pracovníka v některých případech kolem 85 korun.
ps2013-044-06-011-050.u8.p3.s1 Firmám podnikajícím v soukromé bezpečnostní činnosti tedy nezbývá než nabízet co nejnižší ceny, které po odečtení ostatních provozních nákladů jsou často vůbec pod úrovní nákladů na minimální zaručenou mzdu pracovníka ostrahy.
ps2013-044-06-011-050.u8.p3.s2 Mimochodem, Ministerstvo práce a sociálních věcí na rozdíl od ostatních ministerstev uznalo minimální cenu fyzické ostrahy ve výši 130 korun a 10 haléřů bez DPH.
ps2013-044-06-011-050.u8.p3.s3 Cokoliv je tedy pod touto cenou, by mělo být považováno za mimořádně nízkou nabídkovou cenu ve smyslu zákona o veřejných zakázkách.
ps2013-044-06-011-050.u8.p4.s1 Jak se tedy firmy dostávají na tyto ceny?
ps2013-044-06-011-050.u8.p4.s2 A v tom spatřuji poměrně zásadní bezpečnostní problém.
ps2013-044-06-011-050.u8.p4.s3 Mnoho bezpečnostních agentur zaměstnává osoby se zdravotním postižením, a mají tedy nárok na příspěvek na podporu zaměstnávání těchto osob.

Text viewDownload CoNNL-U