|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-20 ps2013-044-06-008-054 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

54. Vládní návrh zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce /sněmovní tisk 763/ - prvé čtení

Date2016-04-20
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/054
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044210.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 549 • previousnext

ps2013-044-06-008-054.u1.p1.s1 54.
ps2013-044-06-008-054.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce /sněmovní tisk 763/ - prvé čtení
ps2013-044-06-008-054.u1.p2.s1 Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Milan Chovanec.
ps2013-044-06-008-054.u1.p2.s2 A ještě než se ujme slova, požádám paní poslankyni Věru Kovářovou, aby zaujala místo u stolku zpravodajů.
ps2013-044-06-008-054.u1.p2.s3 Pane ministře, máte slovo.
ps2013-044-06-008-054.u2.p1.s1 Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce.
ps2013-044-06-008-054.u2.p2.s1 Cílem předkládaného návrhu zákona je adaptace právního řádu České republiky na přijetí nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a o službách, které vytvářejí důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu, konkrétně na tu část nařízení, která se týká služeb, které vytvářejí důvěru.
ps2013-044-06-008-054.u2.p2.s2 Navrhovaný zákon zaujímá ve vztahu k nařízení minimalistický přístup.
ps2013-044-06-008-054.u2.p2.s3 V zákoně je tak upraveno pouze to, co nařízení nechává na úpravu vnitrostátním právním řádem.
ps2013-044-06-008-054.u2.p2.s4 Úprava obsažená v navrhovaném zákoně proto zejména stanoví některé postupy poskytovatelů služeb vytvářející důvěru a požadavky na služby vytvářející důvěru.
ps2013-044-06-008-054.u2.p2.s5 Navrhovaný zákon rovněž stanovuje orgán dohledu nad poskytovateli služeb vytvářejících důvěru, kterým bude s ohledem na svou dosavadní působnost v oblasti elektronického podpisu Ministerstvo vnitra, a dále sankce za jednání v rozporu s tímto nařízením.
ps2013-044-06-008-054.u2.p3.s1 Děkuji vám za pozornost.
ps2013-044-06-008-054.u3.p1.s1 Děkuji panu ministrovi vnitra Milanu Chovancovi a žádám zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Věru Kovářovou, aby přednesla svou zpravodajskou zprávu.
ps2013-044-06-008-054.u4.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-044-06-008-054.u4.p1.s2 Vážené kolegyně, vážení kolegové, vládní návrh zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce byl dne 30. března 2016 schválen vládou a následně byl zaslán Poslanecké sněmovně.
ps2013-044-06-008-054.u4.p1.s3 Organizační výbor navrhl jako garanční výbor výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
ps2013-044-06-008-054.u4.p2.s1 Jak uvedl pan ministr, vládní návrh zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce navazuje na přímo použitelný právní předpis Evropské unie, na nařízení o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu.
ps2013-044-06-008-054.u4.p2.s2 Toto nařízení mimo jiné stanovuje pravidla pro poskytování služeb vytvářejících důvěru, zakotvuje právní rámec pro elektronické podpisy, elektronické pečetě, elektronická časová razítka, elektronické dokumenty, služby elektronického doporučeného doručování a dále certifikační služby pro autentizaci internetových stránek.
ps2013-044-06-008-054.u4.p3.s1 Cílem vládního návrhu zákona je adaptace národního právního řádu na dané nařízení.
ps2013-044-06-008-054.u4.p3.s2 Vládní návrh zákona tak obsahuje pouze právní úpravu, která je nařízením ponechána na úpravě jednotlivých členských států.
ps2013-044-06-008-054.u4.p3.s3 Zároveň se odstraňují duplicity tuzemské právní úpravy s nařízením, které by vznikly v případě nezrušení současné právní úpravy v oblasti elektronického podepisování.
ps2013-044-06-008-054.u4.p4.s1 V této souvislosti připomínám, že neprovedení adaptace národního právního řádu na uvedené nařízení by mohlo být Evropskou komisí považováno za nesplnění povinnosti vyplývající České republice z práva Evropské unie.
ps2013-044-06-008-054.u4.p5.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-06-008-054.u5.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové jako zpravodajce.
ps2013-044-06-008-054.u5.p1.s2 A nyní máme otevřenu rozpravu.
ps2013-044-06-008-054.u5.p1.s3 Nejdřív se hlásí s faktickou poznámkou pan ministr vnitra Milan Chovanec, jestli tomu dobře rozumím.
ps2013-044-06-008-054.u5.p1.s4 Není tomu tak.
ps2013-044-06-008-054.u5.p1.s5 Tak to se omlouvám, odmažu.
ps2013-044-06-008-054.u5.p1.s6 Ale v rozpravě je první přihlášený pan poslanec Jan Klán, připraví se pan kolega Bendl.
ps2013-044-06-008-054.u5.p1.s7 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-044-06-008-054.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-044-06-008-054.u6.p1.s2 Hezké odpoledne.
ps2013-044-06-008-054.u6.p1.s3 Vážený pane místopředsedo, vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych se vyjádřil k tomuto návrhu zákona.
ps2013-044-06-008-054.u6.p1.s4 budu mít na pana ministra několik otázek.
ps2013-044-06-008-054.u6.p2.s1 Předně to nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie je z 23. července 2014.
ps2013-044-06-008-054.u6.p2.s2 jenom trochu zaráží, že to tady máme opět za dva roky.
ps2013-044-06-008-054.u6.p2.s3 A Evropská unie chce, aby to bylo účinné od 1. 7. letošního roku.
ps2013-044-06-008-054.u6.p2.s4 Jak tady paní zpravodajka řekla, tak nám hrozí určité sankce.
ps2013-044-06-008-054.u6.p3.s1 se chci zeptat - sankce to budou peněžní, nebo nějaké jiné?
ps2013-044-06-008-054.u6.p3.s2 To znamená zastavení dotací, nebo co nám konkrétně hrozí?
ps2013-044-06-008-054.u6.p3.s3 A při této příležitosti zajímá, v jakém stavu implementace to mají okolní státy kolem nás, třeba Polsko, Slovensko, Rakousko, Německo, resp. jiné země Evropské unie, protože pokud si vzpomínám třeba na včerejší den, když jsme řešili zákon o zadávání veřejných zakázek, tak jsme zjistili, že je mnoho států, které nestihnou implementaci.
ps2013-044-06-008-054.u6.p3.s4 Tak v tom případě trochu zaráží, že to tady opět řešíme nějaké dva roky.
ps2013-044-06-008-054.u6.p3.s5 Takže zajímá, kde se stala chyba, protože to tady máme v poslední době úplně se vším, co se týká implementací směrnic, nebo části nařízení jako v tomto případě.
ps2013-044-06-008-054.u6.p4.s1 jsem si se zájmem prostudoval analýzu dopadu regulací, tzv. RIA, což je poměrně propracováno, za což ministerstvo chválím, že to je jeden z mála zákonů, který RIA dobře propracovanou, a v RIA se píše, že se určitým způsobem předpokládá, že budou na eIDAS navazovat elektronické občanské průkazy.
ps2013-044-06-008-054.u6.p4.s2 To tam je napsáno.
ps2013-044-06-008-054.u6.p4.s3 se chci zeptat, kdy ministerstvo plánuje elektronické občanské průkazy, tak aby se to spojilo s tímto eIDAS.
ps2013-044-06-008-054.u6.p4.s4 To je můj další dotaz.
ps2013-044-06-008-054.u6.p5.s1 budu pokračovat v dotazech dál, protože v RIA jsou tři možné varianty řešení: první je nulová varianta, pak je tam druhá varianta, kdy by se to předělávalo na základě národního právního řádu, a pak je třetí varianta, která je Ministerstvem vnitra doporučována, takže předpokládám, že ten návrh zákona bude v této podobě, v třetí variantě.
ps2013-044-06-008-054.u6.p5.s2 Tam se píše, že bude zřízen orgán dohledu a do tohoto orgánu dohledu bude nutné přijmout dva státní zaměstnance, kteří budou spadat pod služební zákon, jestli jsem to dobře pochopil, do 13. a 14. platové kategorie.
ps2013-044-06-008-054.u6.p5.s3 se chci jenom zeptat, jestli to budou ti dva pracovníci stíhat, protože to bude poměrně složitý proces.
ps2013-044-06-008-054.u6.p5.s4 Pak jsem se tam dozvěděl, že ještě bude nějaké systemizované třetí místo a bude ze stávající organizační struktury na výkon agendy dohledového orgánu a dalších činností.
ps2013-044-06-008-054.u6.p5.s5 se chci zeptat, jestli ministerstvo plánuje třeba navýšit pracovní místa, protože se třeba uvidí, že to ti dva pracovníci nestíhají, jak tady předpokládá ta třetí varianta.
ps2013-044-06-008-054.u6.p6.s1 Zároveň s tím souvisí, kdy budou vypsána výběrová řízení na tuto pozici, nebo nějakým způsobem tam přejdou lidé v rámci Ministerstva vnitra.
ps2013-044-06-008-054.u6.p6.s2 S tím souvisí i to, kde bude sídlit ten orgán dohledu, jestli bude přesně na Ministerstvu vnitra, nebo někde jinde.
ps2013-044-06-008-054.u6.p6.s3 Ale jak jsem se dočetl, tak to bude pod Ministerstvem vnitra, a se chci zeptat kde, jestli třeba v Praze, v Brně, v Ostravě nebo kdekoli jinde.
ps2013-044-06-008-054.u6.p7.s1 Zároveň se chci také zeptat - zavádění eIDAS bude samozřejmě něco stát.
ps2013-044-06-008-054.u6.p7.s2 Bude to mít dopad podle RIA i do oblasti rozpočtu krajů, obcí a dalších, a s tím souvisí otázka, zda Ministerstvo vnitra plánuje nějakým způsobem kompenzaci těmto dotčeným aktérům, protože se to bude muset nějakým způsobem zařídit, zařízení bude muset být nakoupeno.
ps2013-044-06-008-054.u6.p7.s3 Kdo to bude platit?
ps2013-044-06-008-054.u6.p7.s4 Provozovatel, to znamená třeba obec nebo někdo další, nebo zda to bude hradit například ministerstvo, nebo na to budou nějaké dotační tituly v rámci Evropské unie, když je to nařízení, nebo nějaká část nařízení Evropské unie.
ps2013-044-06-008-054.u6.p7.s5 Zároveň se chci ještě zeptat, jestli Ministerstvo vnitra k dispozici analýzu dotčených aktérů v tom případě, to znamená těch obcí, například České pošty, jestli se k tomu vyjadřovaly další dotčené subjekty.
ps2013-044-06-008-054.u6.p8.s1 Jinak samozřejmě s tím zákonem vůbec žádný problém nemám a v rámci rozpravy potom navrhnu ještě přikázat tento návrh zákona bezpečnostnímu výboru, protože se přece jenom jedná o elektronické transakce, kde kybernetická bezpečnost se určitě bude diskutovat v rámci ochrany osobních údajů.
ps2013-044-06-008-054.u6.p9.s1 Pravděpodobně tady asi bude návrh na zkrácení lhůty ve výborech o třicet dnů.
ps2013-044-06-008-054.u6.p9.s2 tomu nejsem moc nakloněn, nicméně to asi budeme muset udělat, abychom to od 1. 7. měli všechno účinné, protože se jedná o nekonfliktní tisk.
ps2013-044-06-008-054.u6.p9.s3 Ale příště bych poprosil Ministerstvo vnitra, pokud budeme implementovat jakékoliv další směrnice nebo nařízení, abychom to dělali včas a pak to tady takhle určitým způsobem rychle netlačili celým Parlamentem.
ps2013-044-06-008-054.u6.p10.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-06-008-054.u7.p1.s1 Děkuji panu poslanci Janu Klánovi.
ps2013-044-06-008-054.u7.p1.s2 Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Pilný, poté pan kolega Bendl.
ps2013-044-06-008-054.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-044-06-008-054.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-044-06-008-054.u8.p1.s2 bych rozšířil okruh otázek, které tady byly položeny, protože ten zákon s kuriózním názvem poskytování elektronických služeb vytvářejících důvěru se opírá o evropskou směrnici, která měla být implementována, a ta v podstatě charakter dvou věcí.
ps2013-044-06-008-054.u8.p1.s3 Za prvé zrovnoprávnit elektronické a písemné dokumenty a za druhé vytvořit jednotnou identitu.
ps2013-044-06-008-054.u8.p2.s1 A tady čtu: elektronické podpisy, elektronické pečetě, elektronická časová razítka, elektronické dokumenty, služby elektronického doručování atd.
ps2013-044-06-008-054.u8.p2.s2 Do toho máme zamontovanou elektronickou občanku s čipem, která zřejmě tedy bude povinná, a dokonce zadarmo, a která by takovou identitu měla nějakým způsobem vytvářet.
ps2013-044-06-008-054.u8.p2.s3 Proto se mi nelíbí minimalistický přístup, protože minimalistický přístup bych nahradil přístupem správným, protože to budou neuvěřitelné náklady, a budeme novelizovat novely novel, uvádět jak soukromé subjekty, tak i právní subjekty do stavu naprosté nejistoty, což bude nakonec výsledkem elektronické identity, která v některých státech, jako například v Estonsku, je zavedena.
ps2013-044-06-008-054.u8.p3.s1 Takže vím, že je tady spěch, protože adaptace směrnice je zpožděná, ale měli bychom to udělat nějak správně, aby to bylo řešení, které není minimalistické a které je správné, jinak bude spojeno s obrovskými náklady ve všech sektorech.
ps2013-044-06-008-054.u8.p4.s1 Mám spoustu otázek, které tady byly vzneseny, a k nim doplňuji ty své.
ps2013-044-06-008-054.u8.p4.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-06-008-054.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Pilnému.
ps2013-044-06-008-054.u9.p1.s2 Ještě faktická poznámka pana poslance Petrů.
ps2013-044-06-008-054.u9.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
ps2013-044-06-008-054.u10.p1.s1 Děkuji.
ps2013-044-06-008-054.u10.p1.s2 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, jsem chtěl pouze vyhovět kolegovi Klánovi, protože tady hovořil o tom, že někdo požádá o zkrácení na třicet dní ve výborech k projednání, takže to takto činím.
ps2013-044-06-008-054.u10.p1.s3 Děkuji.
ps2013-044-06-008-054.u11.p1.s1 Děkuji.
ps2013-044-06-008-054.u11.p1.s2 Nyní tedy s řádnou přihláškou pan poslanec Petr Bendl.
ps2013-044-06-008-054.u12.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-044-06-008-054.u12.p1.s2 Pane ministře, kolegyně, kolegové, jsem ve svém ranním vystoupení žádal Poslaneckou sněmovnu o hlasování, aby právě tento bod byl vyřazen z jednání Poslanecké sněmovny, tak teď možná znovu, ale obšírněji, vysvětlím, proč jsem tak činil.
ps2013-044-06-008-054.u12.p1.s3 Neboť opravdu považuji tento návrh zákona - a on to tak dílem v podstatě řekl i pan kolega Pilný.
ps2013-044-06-008-054.u12.p1.s4 My tady máme návrh zákona, který spíše připomíná fakt, že si někdo na Ministerstvu vnitra teprve teď uvědomil, nebo možná dostali z Bruselu nějaký dopis, který je upozorňuje na to, že směrnici z poloviny roku 2014, kterou Evropská unie - nebo Evropská komise, nebo Rada, nevím přesně - přijala a uložila členským státům, aby se zabývaly, projednáváme takto narychlo jako zákon, který, když ho přijmeme, tak se v České republice vlastně vůbec nic nestane.
ps2013-044-06-008-054.u12.p2.s1 My jsme na jednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj se několikrát zabývali problematikou eGovernmentu, tím, jak Česká republika je vlastně pozadu vůči nejenom vyspělejším zemím na západ od nás, ale bohužel dnes v řadě zemí na východ od nás, že jsme v této oblasti, co se týká elektronického podpisu, velmi pozadu, a vůbec celého eGovernmentu, celé struktury toho zjednodušování kontaktu s úřady cestou elektronické komunikace a podobně.
ps2013-044-06-008-054.u12.p2.s2 K tomu ten elektronický podpis jako takový potřebujeme.
ps2013-044-06-008-054.u12.p2.s3 Diskutovali jsme ve výboru pro veřejnou správu také skutečnost, že českým občanům například jsou za poplatek 500 korun nabízeny občanské průkazy s čipem, přičemž ten čip vypadá, že Česká republika nikdy nevyužije, protože v době bude absolutně zastaralý.
ps2013-044-06-008-054.u12.p2.s4 Se zástupci Ministerstva vnitra jsme poměrně podrobně diskutovali, aby nám řekli, co s tím tedy budeme dělat, a zjistili jsme, že se vlastně vždycky jenom čeká na to, co udělá Brusel, a my se pak tomu přizpůsobíme.
ps2013-044-06-008-054.u12.p3.s1 Výsledkem je to, že tady děláme jaksi krok číslo deset, ale nemáme hotovy kroky číslo dva, tři, čtyři, pět, šest, sedm, osm, devět.
ps2013-044-06-008-054.u12.p3.s2 Nemáme elektronickou občanku.
ps2013-044-06-008-054.u12.p3.s3 Mimochodem se o také píše v důvodové zprávě.
ps2013-044-06-008-054.u12.p3.s4 Máme řadu důležitých a klíčových věcí, které potřebujeme k tomu, abychom je tímto zákonem vlastně zastřešili.
ps2013-044-06-008-054.u12.p3.s5 A to hotovo není.
ps2013-044-06-008-054.u12.p3.s6 Je to podle evidentní zaspání Ministerstva vnitra v celé oblasti eGovernmentu a rychle řešíme a předkládáme Poslanecké sněmovně v duchu toho "zachraňte Českou republiku, neboť budeme sankcionováni".
ps2013-044-06-008-054.u12.p3.s7 Ale je potřeba dodat: protože jsme zaspali.

Text viewDownload CoNNL-U