|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-19 ps2013-044-05-006-020 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

20. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí /sněmovní tisk 639/ - druhé čtení

Date2016-04-19
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/020
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044171.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 293 • previousnext

ps2013-044-05-006-020.u1.p1.s1 20.
ps2013-044-05-006-020.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí /sněmovní tisk 639/ - druhé čtení
ps2013-044-05-006-020.u1.p2.s1 Pan kolega Holeček jako zpravodaj je na místě zpravodajů a z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš.
ps2013-044-05-006-020.u1.p2.s2 Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
ps2013-044-05-006-020.u2.p1.s1 Děkuji za slovo, vážený pane předsedající.
ps2013-044-05-006-020.u2.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, novelu daně z nabytí nemovitých věcí jsem zde již podrobně představil v rámci prvního čtení.
ps2013-044-05-006-020.u2.p1.s3 Proto mi dovolte, abych se zmínil pouze o třech zásadních tématech.
ps2013-044-05-006-020.u2.p2.s1 Prvním a nejdůležitějším tématem je změna spočívající ve sjednocení osoby poplatníka na nabyvatele a s tím související odstranění možnosti volby poplatníka a institutu ručení.
ps2013-044-05-006-020.u2.p2.s2 Jednoznačné vymezení nabyvatele jako poplatníka odstraňuje řadu obtíží.
ps2013-044-05-006-020.u2.p2.s3 Například je-li dnes poplatníkem převodce, nabyvatel hradí fakticky daň převodci v ceně za nemovitou věc.
ps2013-044-05-006-020.u2.p2.s4 Nabyvatel však nemá jistotu, zda mu v budoucnu nevznikne z titulu ručení povinnost zaplatit daň ještě jednou.
ps2013-044-05-006-020.u2.p2.s5 To chceme odstranit.
ps2013-044-05-006-020.u2.p2.s6 Dále v současné době jsou časté případy, kdy rozvádějící se manželé prodávají nemovitou věc a nejsou schopni se dohodnout, kdo bude daň platit.
ps2013-044-05-006-020.u2.p2.s7 Nově tyto případy odpadnou, neboť daň bude platit výlučně nabyvatel.
ps2013-044-05-006-020.u2.p2.s8 Navíc nabyvatel je poplatníkem daně v drtivé většině států Evropské unie.
ps2013-044-05-006-020.u2.p2.s9 Není třeba se obávat, že by změna způsobila problémy při financování nákupu nemovitých věcí, banky se této změně přizpůsobí a poskytnou úvěr i na financování této daně.
ps2013-044-05-006-020.u2.p3.s1 Druhým tématem, které zmíním, je úplné osvobození nabytí nemovitých věcí územními samosprávnými celky, a to v souvislosti se změnou osoby poplatníka.
ps2013-044-05-006-020.u2.p3.s2 Zdanění případů, kdy poplatníkem je územní samosprávný celek, není ani důvodné ani účelné, neboť by znamenalo pouze transfer peněžních prostředků mezi jednotlivými veřejnými rozpočty.
ps2013-044-05-006-020.u2.p3.s3 V této souvislosti podporuji pozměňovací návrh přijatý rozpočtovým výborem, aby územní samosprávné celky nemusely ani podávat daňové přiznání.
ps2013-044-05-006-020.u2.p4.s1 Za třetí zdůrazňuji, že návrh nikterak nemění sazbu daně, která by tak měla zůstat na čtyřech procentech.
ps2013-044-05-006-020.u2.p4.s2 Případné snížení sazby o jeden procentní bod by znamenalo propad výnosu daně o cca 2,8 miliardy korun.
ps2013-044-05-006-020.u2.p5.s1 Navrženou účinnost návrhu zákona je nutné posunout, proto souhlasím s pozměňovacím návrhem přijatým rozpočtovým výborem, který nově stanovuje účinnost na první den třetího měsíce následujícího po dni vyhlášení zákona.
ps2013-044-05-006-020.u2.p5.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-05-006-020.u3.p1.s1 Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Andreji Babišovi a konstatuji, že návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
ps2013-044-05-006-020.u3.p1.s2 Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 639/1 a 2.
ps2013-044-05-006-020.u3.p1.s3 Žádám tedy zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Jiřího Holečka, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil.
ps2013-044-05-006-020.u3.p1.s4 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-044-05-006-020.u4.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-044-05-006-020.u4.p1.s2 Vážené kolegyně a kolegové, rozpočtový výbor projednal tento sněmovní tisk dne 17. února, kdy se rozhodl svým usnesením toto projednávání přerušit, a následně projednal tento sněmovní tisk 30. března 2016 a přijal následující usnesení k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb. k dani z nabytí nemovitých věcí, sněmovní tisk 639.
ps2013-044-05-006-020.u4.p2.s1 Po úvodním slově náměstkyně ministra financí Schillerové, zpravodajské zprávě poslance Holečka a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, sněmovní tisk 639, schválila ve znění těchto pozměňovacích návrhů.
ps2013-044-05-006-020.u4.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v systému pod číslem 639/2.
ps2013-044-05-006-020.u4.p2.s3 Za druhé zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu České republiky.
ps2013-044-05-006-020.u4.p2.s4 Tak jsem učinil.
ps2013-044-05-006-020.u4.p2.s5 Děkuji za slovo.
ps2013-044-05-006-020.u5.p1.s1 Děkuji, pane zpravodaji.
ps2013-044-05-006-020.u5.p1.s2 Otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-044-05-006-020.u5.p1.s3 Mám přihlášenu paní poslankyni Věru Kovářovou a pana poslance Vilímce.
ps2013-044-05-006-020.u5.p1.s4 Nejdříve tedy paní poslankyně Věra Kovářová.
ps2013-044-05-006-020.u5.p1.s5 Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
ps2013-044-05-006-020.u6.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-044-05-006-020.u6.p1.s2 Vážené dámy, vážení pánové, v rozpočtovém výboru jsem předložila pozměňovací návrh, který se týká povinnosti podávat daňové přiznání obcí a dobrovolnými svazky obcí.
ps2013-044-05-006-020.u6.p1.s3 Je to tak, že podle této novely by měly být obce a dobrovolné svazky obcí zcela osvobozeny od daně z nabytí nemovitých věcí.
ps2013-044-05-006-020.u6.p1.s4 Přesto jim však zůstala povinnost podávat daňové přiznání k této dani, což znamená zachování administrativní zátěže, a to jak na straně územního samosprávného celku, tak i na straně státu, a to v situaci, kdy v konečném důsledku nebude žádná daň vybrána.
ps2013-044-05-006-020.u6.p1.s5 V případě zrušení této povinnosti by např. u obce s cca dvěma tisíci obyvateli mohlo dojít k časové úspoře v řádu několika málo desítek hodin.
ps2013-044-05-006-020.u6.p1.s6 Proto jsem také navrhla zrušení povinnosti podávat daňové přiznání, protože se domnívám, že naplňuje zásadu efektivity.
ps2013-044-05-006-020.u6.p1.s7 Jsem moc ráda, že rozpočtový výbor tento můj pozměňovací návrh přijal, a doufám, že tomu bude tak i ve třetím čtení.
ps2013-044-05-006-020.u6.p1.s8 Děkuji.
ps2013-044-05-006-020.u7.p1.s1 Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové.
ps2013-044-05-006-020.u7.p1.s2 Nyní pan poslanec Vilímec.
ps2013-044-05-006-020.u7.p1.s3 To je zatím poslední v obecné rozpravě.
ps2013-044-05-006-020.u7.p1.s4 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-044-05-006-020.u8.p1.s1 Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, nechci mluvit o obsahu novely, protože o tom mluvil pan ministr.
ps2013-044-05-006-020.u8.p1.s2 Ona přesunuje především povinnost platit daň ze strany prodávajícího na kupujícího.
ps2013-044-05-006-020.u8.p1.s3 Není to něco nového, protože s tím přišlo již Ministerstvo financí ke konci minulého volebního období.
ps2013-044-05-006-020.u8.p1.s4 Senát to pak trochu změnil.
ps2013-044-05-006-020.u8.p1.s5 Z mého pohledu komunálního politika, pokud tedy ta daň zůstane, tak je pozitivní to, že územně samosprávné celky nebudou muset platit onu daň, protože je to součást veřejných rozpočtů, a samozřejmě i to, co přijal rozpočtový výbor, že nebudou muset ani podávat daňové přiznání.
ps2013-044-05-006-020.u8.p2.s1 Ta samotná změna osoby poplatníka pro finanční správu určitou výhodu z hlediska výběru daně, protože při vzniku daňové povinnosti převodce již není vlastníkem předmětné nemovité věci.
ps2013-044-05-006-020.u8.p2.s2 Na druhé straně může také činit komplikaci v případě předkupních smluv, které jsou uzavřeny.
ps2013-044-05-006-020.u8.p2.s3 A kvůli změně plátce daně při zachování třeba současného znění předkupních smluv, pokud se tedy nezmění, se může cena pro kupujícího také prodražit o ta 4 %, pokud zůstane sazba na stávající úrovni.
ps2013-044-05-006-020.u8.p3.s1 Občanská demokratická strana navrhovala, a to určitě dobře víte, ve sněmovním tisku 426 úplné zrušení této daně.
ps2013-044-05-006-020.u8.p3.s2 Koneckonců když jsem se díval, jak je to v jiných zemích, tak na Slovensku se tato daň vůbec nevybírá.
ps2013-044-05-006-020.u8.p3.s3 Slovensko je mnohdy uváděno jako takový příklad v jiných věcech - např. při debatě o EET tady padalo také Slovensko, nebo u registru smluv.
ps2013-044-05-006-020.u8.p3.s4 Zde se o tom moc nemluví, že se tam ta daň vůbec nevybírá.
ps2013-044-05-006-020.u8.p4.s1 Vláda zrušení této daně odmítla především tedy z fiskálních důvodů, byť se jedná v zásadě o další zdanění pořizované nemovitosti z již jednou odvedených daní.
ps2013-044-05-006-020.u8.p4.s2 Takže tady se vlastně uplatňuje jakási zásada dvojího zdanění.
ps2013-044-05-006-020.u8.p5.s1 právě i s ohledem na komplikace, které mohou prodražit i cenu pozemků pod byty nebo některých bytů, které nejsou nové, navrhuji alternativně snížit od 1. ledna 2017, tedy od příštího roku, tuto daň na 3 %, resp. 2 %.
ps2013-044-05-006-020.u8.p5.s2 Podával jsem návrh v rozpočtovém výboru.
ps2013-044-05-006-020.u8.p5.s3 Ministerstvo financí ve stanovisku pro rozpočtový výbor uvedlo jména zemí, kde je výše zdanění srovnatelná s aktuální sazbou v České republice.
ps2013-044-05-006-020.u8.p5.s4 Uváděl jsem příklad Slovenska, kde se vůbec nevybírá, jsou i jiné země, kde se vybírají v nižší sazbě, třeba ve Slovinsku jsou to 2 %, mohl bych uvádět i jiné příklady.
ps2013-044-05-006-020.u8.p5.s5 Nemusíme vycházet pouze z Chorvatska, kde se platí 5 %.
ps2013-044-05-006-020.u8.p5.s6 Ano, někde je třeba zdanění závislé od ceny nemovitosti a samotná daň nebo jeho část je třeba také někdy příjmem i místních rozpočtů.
ps2013-044-05-006-020.u8.p5.s7 U nás v této věci máme tradičně jednotnou sazbu a rozpočtové určení daní se týká vlastně jenom toliko příjmů státního rozpočtu.
ps2013-044-05-006-020.u8.p6.s1 Když se podíváme do minulosti, tak do roku 2003 sazba daně z převodu nemovitosti tehdy činila 5 %.
ps2013-044-05-006-020.u8.p6.s2 Poté se snížila na 3 procentní body od toho roku 2003 a od roku 2013 byla zvýšena v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů v době ekonomické krize na 4 procentní body.
ps2013-044-05-006-020.u8.p6.s3 Krize již odezněla, ale původně zamýšlené dočasné opatření, jak se v případě daňových sazeb docela často stává, se stalo zase opatřením trvalým.
ps2013-044-05-006-020.u8.p6.s4 Proto je namístě využít této novely aspoň k pokusu o snížení sazby - myslím, že tady byly ještě odvážnější návrhy - v podmínkách, když vlivem ekonomicky příznivého období dochází k určité konsolidaci veřejných rozpočtů.
ps2013-044-05-006-020.u8.p6.s5 Snížení v první alternativě na 3 % je z tohoto pohledu naprosto logické a navíc ulehčí finanční situaci mnohým nabyvatelům bytových jednotek nebo nemovitostí.
ps2013-044-05-006-020.u8.p7.s1 Pokud se týká rozpočtových dopadů, studoval jsem stanovisko Ministerstva financí, které uvádí dopady z optiky skutečnosti roku 2015.
ps2013-044-05-006-020.u8.p7.s2 Tam ten výběr byl poněkud vyšší, 11 mld. - nevím, jestli to bylo z toho důvodu, že se připravuje tento návrh zákona, nebo z nějakého jiného důvodu - zatímco třeba v roce 2014 to bylo pouze 9,3 mld. korun, aniž to Ministerstvo financí, aspoň soudě podle schváleného rozpočtu, nějak očekávalo.
ps2013-044-05-006-020.u8.p7.s3 Naopak i v letošním roce, když jsem se díval, Ministerstvo financí snížilo v rozpočtu částku této daně na 10,3 mld. korun, možná i s ohledem na osvobození obcí nebo krajů, nedokážu posoudit.
ps2013-044-05-006-020.u8.p8.s1 Můj návrh v případě snížení sazby na 3 % bude mít dopady do rozpočtu zhruba v pásmu 2,5 mld. maximálně, kdybych to vzal ze skutečnosti minulého roku 2,8 mld., kdyby to snížení bylo o polovinu na 2 % po vzoru Slovinska, tak to bude znamenat dvojnásobek, zase tedy pásmo 5,5 mld. 5,6 mld. korun.
ps2013-044-05-006-020.u8.p8.s2 Jsem přesvědčen, že ani tato suma by neznamenala nějaké nepřekonatelné problémy na příjmové straně rozpočtu.
ps2013-044-05-006-020.u8.p9.s1 Vážené kolegyně a kolegové, věřím, že jedna z těch variant - a budou tady určitě ještě odvážnější varianty - snížení sazby může získat vaši podporu a především pomůže ulehčit pozici mnohým nabyvatelům nemovitostí.
ps2013-044-05-006-020.u8.p9.s2 V podrobné rozpravě pak se pouze odkážu na sněmovní dokument, kde je popsán pozměňovací návrh včetně odůvodnění.
ps2013-044-05-006-020.u8.p9.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-05-006-020.u9.p1.s1 Děkuji panu poslanci Vilímcovi a do rozpravy dále v obecné rozpravě je pan poslanec Miroslav Kalousek.
ps2013-044-05-006-020.u9.p1.s2 Prosím, pane předsedo, máte slovo.
ps2013-044-05-006-020.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-044-05-006-020.u10.p1.s2 Prosím, nevyděste se, protože budu hájit návrh, který předložil pan ministr financí.
ps2013-044-05-006-020.u10.p1.s3 On totiž zdaleka není předkládán proto, že je to komfortnější pro finanční správu.
ps2013-044-05-006-020.u10.p1.s4 Ale ten dopad je komfortní především pro daňového poplatníka, kterému se zvyšuje jeho jistota.
ps2013-044-05-006-020.u10.p1.s5 Současný právní stav, kdy se platí daň z převodu nemovitostí, v sobě zabudované vzájemné ručení mezi prodávajícím a kupujícím.
ps2013-044-05-006-020.u10.p1.s6 Jinými slovy, když prodávající nezaplatí tu daň, tak ji pak finanční správa podle současně platného zákona vymáhá po tom kupujícím, protože ručí.
ps2013-044-05-006-020.u10.p1.s7 Ono to samotné vzájemné ručení mezi poplatníky je něco poměrně velmi nepříjemného pro daňového poplatníka.
ps2013-044-05-006-020.u10.p1.s8 Máme to v tomto případě, pak to máme ještě u daně z přidané hodnoty.
ps2013-044-05-006-020.u10.p1.s9 A jsem ve své praxi zažil nemálo skutečně srdceryvných případů, kdy nabyvatel koupil nemovitost, v rámci nemovitosti prodávajícímu samozřejmě zaplatil i daň, která v ceně byla zakomponována, prodávající daň neodvedl, peníze zmizely, babička je rozdala vnoučatům nebo prodávající z nich zaplatil dluhy, a protože ji finanční správa od něj nemohla vymáhat, obrátila se na ručitele, kterým byl pořizovatel nemovitosti, a skutečně v několika případech došlo k tomu, že ta poctivě zaplacená nemovitost, ve které zaplatil i tu daň, která ale nebyla odvedena, kvůli neodvedené dani byla exekuována.
ps2013-044-05-006-020.u10.p1.s10 Těch případů byla řada.
ps2013-044-05-006-020.u10.p1.s11 z nich bolelo srdce a nebylo, jak těm lidem pomoct.
ps2013-044-05-006-020.u10.p1.s12 Zákon umožňoval dát jim platební kalendář, ale zákon neumožňoval jim to nějak zohlednit, zlevnit nebo jim tu daň odpustit.
ps2013-044-05-006-020.u10.p2.s1 Tenhle instrument, který přenese tu povinnost na nabyvatele nemovitostí, tenhle problém odstraní.

Text viewDownload CoNNL-U