ps2013-044-02-013-114.u1.p1.s1
114 . ps2013-044-02-013-114.u1.p1.s2
Návrh poslanců Jaroslava Zavadila , Romana Sklenáka , Bohuslava Sobotky a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 90 / 2012 Sb . , o obchodních společnostech a družstvech ( zákon o obchodních korporacích ) / sněmovní tisk 592 / - prvé čtení ps2013-044-02-013-114.u1.p2.s1
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 592 / 1 . ps2013-044-02-013-114.u1.p2.s2
Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Jaroslav Zavadil , a zároveň žádám pana poslance Jaroslava Borku , který je zpravodajem pro prvé čtení , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . ps2013-044-02-013-114.u1.p2.s3
Požádám sněmovnu o klid ! ps2013-044-02-013-114.u1.p3.s1
Pane zástupce navrhovatelů , máte slovo . ps2013-044-02-013-114.u2.p1.s1
Já vám děkuji , pane předsedající . ps2013-044-02-013-114.u2.p1.s2
Hezké dobré odpoledne , dámy a pánové . ps2013-044-02-013-114.u2.p1.s3
Dovolte mi , abych předložil tisk 592 , návrh zákona , jak už bylo řečeno panem předsedajícím , který upravuje možnosti , aby se zástupci zaměstnanců dostávali volbou do dozorčích rad . ps2013-044-02-013-114.u2.p1.s4
Ono by k tomuhle vůbec nemuselo dojít , kdyby v roce 2008 nebo 2009 , kdy jsme se ještě v rámci tripartity bavili o nové novele , tehdy ještě za ministra spravedlnosti Blažka , který tady bohužel není , ale určitě by moje slova potvrdil , byla dohoda taková , že se zákon nebude měnit a že se nechá stav , který tehdy byl , to znamená , že byla povinnost v těchto společnostech volit zastoupení zaměstnanců do dozorčích rad těchto obchodních společností . ps2013-044-02-013-114.u2.p1.s5
Bohužel pak došlo v rámci legislativního procesu k něčemu , co jsem nepovažoval za fér . ps2013-044-02-013-114.u2.p1.s6
Bylo to z novely vymazáno a bylo to tak , jak je to dnes , to znamená , že je tam možnost volit tyto zástupce do těchto orgánů obchodních společností , a teprve dnes tady máme nový materiál , jak už bylo řečeno , kde předkladatelé jsou z řad poslanců sociálních demokratů , kteří navrhují , aby se to vrátilo zase zpět . ps2013-044-02-013-114.u2.p2.s1
Já se zeptám jinak . ps2013-044-02-013-114.u2.p2.s2
Komu by mohlo vadit , aby zástupci zaměstnanců byli nominováni ze zákona do dozorčích rad ? ps2013-044-02-013-114.u2.p2.s3
Fungovalo to řadu let a nikomu to nevadilo . ps2013-044-02-013-114.u2.p2.s4
Chceme skutečně naplňovat to , co si tady říkáme , a teď nemyslím jenom tady na tomto orgánu , ale i na jiných institucích , kde máme plná slova o tom , že je potřeba určitá participace zaměstnanců formou touto , to znamená prostřednictvím dozorčích rad , prostřednictvím kontrolních orgánů ? ps2013-044-02-013-114.u2.p2.s5
Anebo to myslíme jen tak na oko a nechceme , aby nám do toho vstupovali lidé , kteří nejsou nijak svázáni s vedením firmy , mají svůj rozum , myslím svůj normální selský rozum , a snaží se v těchto firmách prosazovat to , co si myslí , že je prosazováno správně ? ps2013-044-02-013-114.u2.p2.s6
Tohle nám vadí ? ps2013-044-02-013-114.u2.p2.s7
Já si nemyslím , že by nám to mělo vadit . ps2013-044-02-013-114.u2.p2.s8
Je to v řadě států Evropské unie a je to tam naprosto běžné a ani tam to nikomu nevadí . ps2013-044-02-013-114.u2.p3.s1
Mně je trošku s podivem , jestli někomu snad vadí , že se v orgánech společností , ať už státních , nebo ryze soukromých , tito lidé dostávají do těchto orgánů . ps2013-044-02-013-114.u2.p3.s2
Nebo je za tím něco jiného ? ps2013-044-02-013-114.u2.p3.s3
Nebo se nám to nelíbí ? ps2013-044-02-013-114.u2.p3.s4
Anebo chceme , abychom si mohli firmy ovlivňovat úplně sami bez ohledu na to , co na to zástupci zaměstnanců říkají ? ps2013-044-02-013-114.u2.p3.s5
Otázka je , v jaké velikosti . ps2013-044-02-013-114.u2.p3.s6
My jsme navrhovali od 50 zaměstnanců . ps2013-044-02-013-114.u2.p3.s7
To není dogma . ps2013-044-02-013-114.u2.p3.s8
Já si myslím , že by právě , pokud se to propustí po prvním čtení , výbory měly zapracovat nad těmito čísly . ps2013-044-02-013-114.u2.p3.s9
Otázka je u správních orgánů , kde i já si myslím , že by se to tam mohlo upravit jinak , než to tam je . ps2013-044-02-013-114.u2.p3.s10
A je to otázka skutečně toho , abychom ve výborech o těchto věcech diskutovali , protože u těch padesáti bychom to tam navrhli , protože to kdysi tak bylo . ps2013-044-02-013-114.u2.p3.s11
Chápu , že je možná domněnka , možné názory na to , že je to velmi malá společnost a že se nehodí , aby tam byli voleni zástupci zaměstnanců . ps2013-044-02-013-114.u2.p4.s1
Tolik snad jenom v krátkosti z této normy , která je teď předkládaná ve velmi úzké formě a kde bych vás požádal , abyste to propustili po prvním čtení právě do výborů , abychom ve výborech diskutovali o těch věcech , které jsem tady naznačil . ps2013-044-02-013-114.u2.p4.s2
To je asi z mé strany vše . ps2013-044-02-013-114.u2.p4.s3
Pokud k tomu chce ještě pan zpravodaj cokoliv dodat , předávám slovo vám , pane předsedající . ps2013-044-02-013-114.u3.p1.s1
Děkuji . ps2013-044-02-013-114.u3.p1.s2
Nyní tedy žádám zpravodaje pro prvé čtení poslance Jaroslava Borku , aby nám sdělil svou zpravodajskou zprávu , abychom mohli pokračovat v jednání . ps2013-044-02-013-114.u3.p1.s3
Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . ps2013-044-02-013-114.u4.p1.s1
Děkuji za slovo , pane předsedající . ps2013-044-02-013-114.u4.p1.s2
Vážené kolegyně , kolegové , poslanecký návrh zákona , kterým se mění zákon č . 90 / 2012 Sb . , o obchodních společnostech a družstvech , čili zákon o obchodních korporacích . ps2013-044-02-013-114.u4.p1.s3
Návrh zákona vám byl doručen jako sněmovní tisk 592 7 . 9 . 2015 . ps2013-044-02-013-114.u4.p2.s1
Právní úprava účasti zástupců zaměstnanců v dozorčích radách akciových společností se mimochodem nikdy netýkala společností s ručením omezeným jako dalšího druhu kapitálových obchodních společností . ps2013-044-02-013-114.u4.p2.s2
Byla součástí právního řádu České republiky , dříve tedy České a Slovenské Federativní Republiky , jak zde bylo uvedeno . ps2013-044-02-013-114.u4.p3.s1
Ustanovení § 200 a 201 obchodního zákoníku svým zněním plně odpovídala navrhovanému znění novely č . 90 / 2012 Sb . , zákona o obchodních korporacích . ps2013-044-02-013-114.u4.p3.s2
S účinností od 1 . ledna 2014 na úpravu obligatorního zastoupení zaměstnanců v kontrolních orgánech akciových společností rezignoval , a tedy v současné právní úpravě provedené zákonem o obchodních korporacích právní úprava tohoto zastoupení zaměstnanců v akciových společnostech v kontrolních orgánech provedena není . ps2013-044-02-013-114.u4.p3.s3
Ale platný zákon o obchodních korporacích v tomto směru ani dnes nebrání takovéto možnosti formou stanov akciové společnosti . ps2013-044-02-013-114.u4.p4.s1
Návrhem zákona se znovu zavádí právo zaměstnanců volit jednu třetinu členů dozorčí rady , tak jak bylo zakotveno v zákoně č . 513 / 1991 Sb . , obchodní zákoník . ps2013-044-02-013-114.u4.p4.s2
S ohledem na existenci monistického systému struktury statutárních orgánů akciové společnosti , to znamená , že zde existuje jen správní rada , nikoli dozorčí rada , zavedenou zákonem o obchodních korporacích je nově navrhována obdobná právní úprava volených zástupců zaměstnanců i do správní rady akciové společnosti . ps2013-044-02-013-114.u4.p5.s1
Ke sněmovnímu tisku se vyjádřila vláda na svém jednání 5 . října 2015 , k tomuto návrhu zákona zaujala neutrální stanovisko , v němž ale uvádí některé legislativně technické problémy , jejich podrobné zdůvodnění je pak uvedeno ve sněmovním tisku 592 / 1 , jak zde bylo tedy také řečeno . ps2013-044-02-013-114.u4.p6.s1
Zatím děkuji za pozornost a zároveň se , pane předsedající , tímto hlásím do obecné rozpravy . ps2013-044-02-013-114.u5.p1.s1
Děkuji , pane zpravodaji . ps2013-044-02-013-114.u5.p1.s2
Chcete využít jako zpravodaj přednostní právo ? ps2013-044-02-013-114.u5.p1.s3
Prosím . ps2013-044-02-013-114.u5.p1.s4
Pan poslanec Jaroslav Borka v rozpravě nyní se svým stanoviskem . ps2013-044-02-013-114.u5.p1.s5
Nikoli zpravodaje , ale svým . ps2013-044-02-013-114.u5.p1.s6
A připraví se pan poslanec Ivan Pilný . ps2013-044-02-013-114.u5.p1.s7
Prosím , máte slovo . ps2013-044-02-013-114.u6.p1.s1
Dámy a pánové , právo zaměstnanců na informace a konzultace v rámci podniku lze vyvozovat primárně z Charty základních práv Evropské unie přijaté v Nice v prosinci 2000 . ps2013-044-02-013-114.u6.p1.s2
Ta se prostřednictvím Lisabonské smlouvy stala součástí primárního práva Evropské unie , a je proto přímo právně závazná i pro Českou republiku . ps2013-044-02-013-114.u6.p2.s1
V ustanovení článku 27 označeného marginální rubrikou Právo pracovníků na informace a konzultace v rámci podniku Charty Evropské unie je výslovně uvedeno , že pracovníkům či jejich zástupcům musí být ve vhodnou dobu poskytnuty informace či konzultace , a to v případech a za podmínek stanovených právem Evropského společenství a legislativou jednotlivých států a jejím uplatňováním . ps2013-044-02-013-114.u6.p2.s2
Z citovaného ustanovení Charty Evropské unie však nelze explicitně navrhovanou úpravu jakkoli dovozovat , když Charta Evropské unie hovoří o poskytování informací a konzultací , nikoli však o povinné účasti v orgánech obchodních společností . ps2013-044-02-013-114.u6.p3.s1
Konečně uvedená práva zaměstnanců rozšířená i o právo spolurozhodování lze nalézt i ve Smlouvě pozměňující smlouvu o Evropské unii a Smlouvu o založení Evropského společenství , to je takzvané Lisabonské smlouvě z 13 . prosince 2007 , a to v citovaném článku 153 odst . 1 písmeno f ) Lisabonské smlouvy se výslovně stanoví , že za účelem dosažení cílů ustanovení článku 151 Unie podporuje a doplňuje činnost členských států v těchto oblastech : písmeno f ) zastupování a kolektivní ochrana zájmů pracovníků a zaměstnavatelů včetně spolurozhodování s výhradou odst . 5 . ps2013-044-02-013-114.u6.p3.s2
Ani tedy v citovaném ustanovení Lisabonské smlouvy však nelze explicitně navrhovanou úpravu jakkoli dovozovat , když Lisabonská smlouva hovoří o poskytování informací a konzultací . ps2013-044-02-013-114.u6.p4.s1
Konečně tuto skutečnost podporuje i stav , kdy sekundární právo Evropské unie takové spolurozhodování spočívající v obligatorní účasti zaměstnanců v kontrolních orgánech vztahuje pouze k evropské společnosti , viz tedy směrnice 2000 / 86 / ES , kterou se doplňuje statut evropské společnosti s ohledem na zapojení zaměstnanců . ps2013-044-02-013-114.u6.p4.s2
Evropské družstevní společnosti , jí se doplňuje statut evropské družstevní společnosti s ohledem na zapojení zaměstnanců a příhraniční fúzi , o příhraničních fúzích kapitálových společností . ps2013-044-02-013-114.u6.p5.s1
Lze tedy shrnout , že ze všech shora uvedených dokumentů tvořících ať již právo Evropské unie , tak ani jiných mezinárodních smluv nelze právo zaměstnanců na účast v kontrolních či jiných orgánech obchodních společností jakkoliv explicitně dovozovat . ps2013-044-02-013-114.u6.p5.s2
Na tom nic nemůže změnit ani skutečnost , že v řadě směrnic přijatých orgány Evropské unie se tato úprava výslovně objevuje , avšak nedotýká se ať již přímo , či zprostředkovaně akciových společností . ps2013-044-02-013-114.u6.p5.s3
Navrhovaná právní úprava tedy nevyplývá z žádných norem evropského práva , které by byly pro Českou republiku závazné , a tedy navrhovanou úpravu nelze odůvodňovat povinností České republiky jako členského státu Evropské unie , takovou právní úpravu přijmout . ps2013-044-02-013-114.u6.p6.s1
Předložené znění novely zákona o obchodních korporacích je založeno v plném rozsahu na úpravě § 200 a 201 obchodního zákoníku v platném znění do 31 . prosince roku 2014 . ps2013-044-02-013-114.u6.p6.s2
Oproti citované předchozí právní úpravě však působnost citovaných ustanovení předkladatel prostřednictvím ustanovení § 456 odst . 2 zákona rozšiřuje vedle dozorčí rady v případě dualistické vnitřní struktury akciové společnosti také na správní radu v případě monistické vnitřní struktury akciové společnosti , jak jsem tedy již konstatoval . ps2013-044-02-013-114.u6.p7.s1
Vedle návrhu pozitivněprávní úpravy předložené v rámci návrhu novely zákona o obchodních korporacích předkládané prostřednictvím sněmovního tisku 592 nelze pominout úvahy o důvodech takovéhoto návrhu a jeho případných dopadech v rámci nejen obchodního práva . ps2013-044-02-013-114.u6.p7.s2
Primární otázkou , která je s předložením návrhu nutně spojena , je otázka důvodu navržené právní úpravy , když tato není tedy založena pro Českou republiku na závazných normách Evropské unie či mezinárodních smluv , kterými je Česká republika vázána . ps2013-044-02-013-114.u6.p8.s1
Jistě se jeví v rámci sociálního státu chvályhodnou myšlenka potřeby informovanosti zaměstnanců o obchodní společnosti , která je jejich zaměstnavatelem . ps2013-044-02-013-114.u6.p8.s2
Na straně druhé však tuto informovanost není možné zaměňovat s účastí na kontrole , či dokonce podílu na řízení takové obchodní společnosti , která jistě náleží jejím (nesrozumitelné) akcionářům , když pozice zaměstnanců vztažmo k akciové společnosti jakožto zaměstnavateli je primárně dána zákonem č . 262 / 2006 Sb . , tedy zákoníkem práce , ve znění pozdějších předpisů , resp . v oblasti kolektivního vyjednávání zákonem č . 2 / 1991 Sb . , o kolektivním vyjednávání , ve znění pozdějších předpisů . ps2013-044-02-013-114.u6.p9.s1
V neposlední řadě nelze pominout ani skutečnost , že cílem navržené právní úpravy by měla být nejen možnost kontroly akciové společnosti ze strany jejích zaměstnanců , ale i zpětná vazba mezi zaměstnanci a akciovou společností . ps2013-044-02-013-114.u6.p9.s2
Takováto vazba však nutně předpokládá poskytování informací od zástupce zaměstnanců v dozorčí radě či správní radě a zaměstnanci , která však ve směru k zaměstnancům není právně možná , když členové orgánů jsou vázáni mlčenlivostí o informacích , které se při výkonu své funkce dozvěděli . ps2013-044-02-013-114.u6.p9.s3
- Součást povinnosti loajality člena orgánu v obchodní korporaci . ps2013-044-02-013-114.u6.p10.s1
V důsledku této právní úpravy provedené platným zněním zákona o obchodních korporacích ztrácí primární předpoklad navržené úpravy tedy jakýkoliv smysl . ps2013-044-02-013-114.u6.p11.s1
Důvodová zpráva k poslaneckému návrhu se dovolává praxe v evropských státech . ps2013-044-02-013-114.u6.p11.s2
Je však třeba poznamenat , že například ve Velké Británii a jí právně blízkým státům je zastoupení zaměstnanců ve vrcholných orgánech zcela cizí . ps2013-044-02-013-114.u6.p11.s3
Ve zmiňované Francii je zastoupení zaměstnanců pouze dobrovolné , a rovněž ve zmiňovaném Polsku či Maďarsku již byla povinná zastoupení zrušena . ps2013-044-02-013-114.u6.p11.s4
Nakonec i v Německu , pro nějž je tato takzvaná kodeterminace charakteristická , je povinné zastoupení zaměstnanců zakotveno až ve společnostech s 500 zaměstnanci . ps2013-044-02-013-114.u6.p12.s1
Navržené kvantitativní podmínky co do vzniku práva na účast zástupce zaměstnanců v dozorčí radě či správní radě akciové společnosti se jeví jako příliš přísné vztažmo k zahraničním právním úpravám . ps2013-044-02-013-114.u6.p12.s2
Ať už tomu je tedy ve světě jakkoli , je nutné dát v tomto směru vládě za pravdu , že takováto právní změna by měla být v každém případě odůvodněna reálnou analýzou faktického stavu . ps2013-044-02-013-114.u6.p12.s3
Tím spíš by měla být tato změna součástí až případné ucelené novely zákona o obchodních korporacích , mj . i proto , že v jejím důsledku bude velká část akciových společností opět nucena měnit své zakladatelské dokumenty , což s sebou mj . nese i zvýšené náklady na právní a notářské služby . ps2013-044-02-013-114.u6.p12.s4
Z těchto důvodů navrhuji vrátit zákon zpět zpracovatelům . ps2013-044-02-013-114.u6.p12.s5
Děkuji ps2013-044-02-013-114.u7.p1.s1
Děkuji panu poslanci Jaroslavu Borkovi . ps2013-044-02-013-114.u7.p1.s2
Nyní s přednostním právem pan poslanec Faltýnek jako předseda klubu hnutí ANO , poté pan poslanec Pilný , pan poslanec Karamazov a z místa se hlásí . . . ps2013-044-02-013-114.u7.p1.s3
Pak faktická poznámka pan kolega Šincl , ale až po panu předsedovi . ps2013-044-02-013-114.u7.p1.s4
Dobře . ps2013-044-02-013-114.u7.p1.s5
Prosím , pane předsedo , máte slovo . ps2013-044-02-013-114.u8.p1.s1
Děkuji , pane předsedající , za slovo . ps2013-044-02-013-114.u8.p1.s2
Hezké odpoledne , kolegyně a kolegové . ps2013-044-02-013-114.u8.p1.s3
Abych se přiznal , já jsem pozorně poslouchal jak vystoupení pana předkladatele , nebo zástupce předkladatelů Jardy Zavadila , tak pana zpravodaje . ps2013-044-02-013-114.u8.p1.s4
U vystoupení pana předsedy Zavadila jsem to pochopil jasně , ten řekl , že prostě potom , co novela obchodního zákoníku zrušila povinné zastoupení zaměstnanců v dozorčích radách od 1 . ledna 2014 , je ambicí tohoto zákona vrátit tu povinnost i pro soukromé společnosti , aby musely mít v dozorčích radách jednu třetinu zaměstnanců , resp . zástupců odborů , buď těch , nebo těch . ps2013-044-02-013-114.u8.p1.s5
Tak to jsem pochopil správně . ps2013-044-02-013-114.u8.p2.s1
Ale ze zprávy pana zpravodaje jsem moc nepochopil , co vlastně navrhuje , až na ten závěr , který se mi velmi líbil , tzn . ten přesně vystihl názor našeho klubu - vrátit k dopracování předkladateli tento návrh . ps2013-044-02-013-114.u8.p2.s2
Těch důvodů , které tam zazněly , nebylo moc , nicméně já bych řekl ten hlavní , z našeho pohledu principiální . ps2013-044-02-013-114.u8.p3.s1
Je sice pravda , že dneska ve státních firmách je ze zákona zakotvena povinnost , aby jedna třetina v dozorčích radách byla zaměstnanců , ale nám připadá trošku podivné , abychom zákonem nařizovali soukromým společnostem , aby povinně ze zákona obsadily jednu třetinu dozorčí rady zaměstnanci . ps2013-044-02-013-114.u8.p4.s1
Pan zpravodaj tedy citoval ze stanoviska vlády .