|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-13 ps2013-044-02-011-048 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

48. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 750/ - prvé čtení

Date2016-04-13
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/048
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044057.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 112 • previousnext

ps2013-044-02-011-048.u1.p1.s1 48.
ps2013-044-02-011-048.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 750/ - prvé čtení
ps2013-044-02-011-048.u1.p2.s1 Prosím, aby svá místa u stolku zpravodajů zaujali pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a pan poslanec Ladislav Šincl, který je zpravodajem pro prvé čtení.
ps2013-044-02-011-048.u1.p2.s2 Tisk 750 z pověření vlády uvede místopředseda vlády a ministr financí.
ps2013-044-02-011-048.u1.p2.s3 Prosím, aby se, se sněmovna zklidní, ujal slova.
ps2013-044-02-011-048.u1.p2.s4 Ale všechny kolegy žádám o klid.
ps2013-044-02-011-048.u1.p2.s5 Pokud chcete diskutovat něco jiného než pojišťovnictví, prosím zásadně v předsálí.
ps2013-044-02-011-048.u1.p3.s1 Pane ministře, věřím, že budete mít dostatečný prostor, abyste mohl uvést tento tisk.
ps2013-044-02-011-048.u1.p3.s2 Prosím, máte slovo.
ps2013-044-02-011-048.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-044-02-011-048.u2.p1.s2 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, vláda vám předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon o pojišťovnictví a další související zákony.
ps2013-044-02-011-048.u2.p2.s1 Obsahově jde téměř výhradně o transpozici nové právní úpravy pojišťovnictví Evropské unie do našeho právního řádu, tzv. Solventnost II, jejímž cílem je další postup při sjednocení pravidel přístupu a provozování pojišťovací a zajišťovací činnosti v rámci jednotného evropského trhu a výkonu dohledu nad touto činností.
ps2013-044-02-011-048.u2.p2.s2 Cílem je posílení finanční stability pojišťoven a zajišťoven, transparentnost jejich činnosti a odpovědnosti dohledových orgánů za stabilitu pojistného trhu.
ps2013-044-02-011-048.u2.p3.s1 Významná značná část úpravy je současně obsažena v přímo použitelných předpisech Evropské unie.
ps2013-044-02-011-048.u2.p3.s2 S tím je spojena řada nových úprav a povinností jak regulovaných subjektů, tak i České národní banky jako dohledového orgánu.
ps2013-044-02-011-048.u2.p3.s3 Zvýšené nároky na činnost pojišťoven a zajišťoven by měly vést k výrazně vyšší ochraně pojistníků a dalších osob oprávněných k plnění pojištění a zajištění.
ps2013-044-02-011-048.u2.p4.s1 Evropská úprava měla být jako celek implementována k 1. lednu 2016.
ps2013-044-02-011-048.u2.p4.s2 Bohužel vzhledem k rozdílnosti názorů na otázku regulace provizí v životním pojištění, a to jak účastníků pojistného trhu, tak i politické reprezentace, došlo k významnému zpoždění dané implementace a zákon je tak předkládán -
ps2013-044-02-011-048.u3.p1.s1 Pane ministře, vás přeruším a znovu požádám sněmovnu o klid.
ps2013-044-02-011-048.u3.p1.s2 Prosím, aby pan ministr financí mohl v klidu přednést svoji úvodní zprávu.
ps2013-044-02-011-048.u3.p1.s3 Děkuji.
ps2013-044-02-011-048.u3.p1.s4 Prosím, pokračujte.
ps2013-044-02-011-048.u4.p1.s1 - a zákon je tak předkládán Poslanecké sněmovně opětovně v podobě, v jaké byl předložen již 25. února 2015, tehdy jako tisk 414.
ps2013-044-02-011-048.u4.p1.s2 Nad rámec předchozího sněmovního tisku byly provedeny pouze úpravy, které byly obsahem pozměňovacích návrhů a které nebyly předmětem rozdílných názorů.
ps2013-044-02-011-048.u4.p2.s1 Vážený pane předsedo, dámy a pánové, s ohledem na zpoždění implementace dané právní úpravy v Evropské unii avizuji, že v rozpravě bude navrženo zkrácení lhůty pro projednání návrhu zákona ve výborech na 30 dnů, a dovoluji si vás požádat o podporu tohoto návrhu.
ps2013-044-02-011-048.u4.p3.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-02-011-048.u5.p1.s1 Děkuji panu ministru financí a místopředsedovi vlády Andreji Babišovi.
ps2013-044-02-011-048.u5.p1.s2 Žádám zpravodaje pana poslance Ladislava Šincla, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.
ps2013-044-02-011-048.u5.p1.s3 Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
ps2013-044-02-011-048.u6.p1.s1 Vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych jen ve stručnosti doplnil slova pana předkladatele.
ps2013-044-02-011-048.u6.p2.s1 Předložená novela zákona č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví, implementuje obezřetnostní normy v sektoru pojišťovnictví v souladu s legislativou Evropské unie.
ps2013-044-02-011-048.u6.p2.s2 Jde o absorpci velkého množství směrnic Evropského parlamentu a Rady, zejména směrnic Solvency II a Omnibus II.
ps2013-044-02-011-048.u6.p2.s3 Novela také reaguje na zřízení evropského orgánu dohledu, evropského orgánu pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění, tzv. EIOPA.
ps2013-044-02-011-048.u6.p3.s1 Je to velmi obsáhlá norma.
ps2013-044-02-011-048.u6.p3.s2 Promítá se nejen do zákona o pojišťovnictví, ale i do dalších zákonů, jako jsou zákon o živnostenském podnikání, zákon o rezervách pro zajištění základu daně z příjmů, do zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, do zákona o finančních konglomerátech a do zákona o činnosti institucí penzijního pojištění.
ps2013-044-02-011-048.u6.p4.s1 Novela představuje výrazný posun v komplexnosti výpočtu pro určení potřebné výše kapitálu a technických rezerv, které více odpovídají rizikovému profilu které konkrétní pojišťovny.
ps2013-044-02-011-048.u6.p4.s2 Novela přináší pro pojistitele nutnost detailnějších řízení rizik, zvýšené povinnosti výkaznictví, zvýšené nároky na dokumentaci procesů a na plnění dalších požadavků.
ps2013-044-02-011-048.u6.p5.s1 Dále bych rád připomenul, že novela zákona o pojišťovnictví byla původně projednána jako sněmovní tisk, jak bylo již teď řečeno panem ministrem, jako sněmovní tisk 414, ale pravděpodobně z důvodu emočního vypětí v Poslanecké sněmovně souvisejícího s předloženými pozměňujícími návrhy novela zákona nakonec nebyla přijata jako celek.
ps2013-044-02-011-048.u6.p5.s2 Jen pro připomenutí.
ps2013-044-02-011-048.u6.p5.s3 Tyto předložené návrhy se snažily především zregulovat tzv. distribuční náklady u životního pojištění v oblasti odměn za zprostředkování pojistných smluv a přesměrovat v případě storna pojistné smlouvy část provize, které vyplácejí pojišťovny zprostředkovatelům, pojištěným, tj. směrem ke spotřebitelům, občanům České republiky.
ps2013-044-02-011-048.u6.p6.s1 Návrh na regulaci odměn za zprostředkování životního pojištění v tomto projednávaném tisku není, a tedy lze doufat, že u tohoto tisku tolik emocí nebude.
ps2013-044-02-011-048.u6.p6.s2 Regulaci odměn zprostředkovatelů budeme řešit samostatně v rámci sněmovního tisku 751, který by měl následovat po tomto tisku.
ps2013-044-02-011-048.u6.p7.s1 Z uvedených důvodů mi proto dovolte vyjádřit naději, že nyní tato novela bude tentokrát úspěšně projednána.
ps2013-044-02-011-048.u6.p7.s2 Jak již jsem zde řekl, tato novela je v podstatě transpozicí - a bylo to i panem ministrem řečeno - transpozicí právní úpravy Evropské unie, a tedy dík i jejímu neschválení v řádném termínu v minulém roce by mohlo České republice hrozit sankční řízení ze strany Evropské unie.
ps2013-044-02-011-048.u6.p7.s3 Nicméně dobrou zprávou je to, že její neschválení se běžných klientů, spotřebitelů, nijak vůbec nedotklo, a to je to hlavní.
ps2013-044-02-011-048.u6.p7.s4 Neschválení této novely v minulém roce sice přineslo pro pojišťovny, zejména pro ty nadnárodní, jisté komplikace, ale podle dostupných stanovisek nepředstavovaly zásadní význam.
ps2013-044-02-011-048.u6.p7.s5 Pojistitelé již do přípravy implementace nainvestovali nemalé zdroje v řádech stovek milionů korun a jsou na implementaci tzv. Solvency II již připraveni.
ps2013-044-02-011-048.u6.p8.s1 Předpokládám, že se většina z vás seznámila důsledně s těmito 157 stranami textu.
ps2013-044-02-011-048.u6.p8.s2 To považuji, zdůrazňuji, to považuji za nutnou podmínku k případné diskusi nad tímto zákonem.
ps2013-044-02-011-048.u6.p8.s3 V souvislosti s tímto zákonem mějme však na paměti i to, že tuto normu budou muset implementovat a řídit se instituce a konkrétní lidé na území České republiky, zejména na pojišťovacím trhu.
ps2013-044-02-011-048.u6.p8.s4 Národní regulátor, Česká národní banka, bude muset nejasnosti nejen vykládat, ale také podle tohoto zákona postupovat.
ps2013-044-02-011-048.u6.p8.s5 Obecně se proto domnívám, že bychom neměli být při implementaci evropských norem a také u této novely přísnější, ortodoxnější než jinde v Evropské unii.
ps2013-044-02-011-048.u6.p9.s1 Novela prošla řádným připomínkovým procesem, vyjádřily se k asociace působící na finančním trhu včetně asociací z pojišťovnictví.
ps2013-044-02-011-048.u6.p9.s2 Řada výhrad byla zapracována, řada byla osvětlena a v rámci připomínkování byla vysvětlení akceptována.
ps2013-044-02-011-048.u6.p9.s3 Proběhla také řada konzultací s Ministerstvem financí, osobně jsem tyto konzultace řešil.
ps2013-044-02-011-048.u6.p9.s4 Zde mi dovolte jmenovitě ocenit konstruktivní přístup paní náměstkyně ministra financí Lenky Juroškové.
ps2013-044-02-011-048.u6.p10.s1 Z celé této složité materie zůstala pouze jedna jediná oblast, na kterou bych chtěl jako zpravodaj upozornit.
ps2013-044-02-011-048.u6.p10.s2 Jedná se o tzv. související činnosti.
ps2013-044-02-011-048.u6.p10.s3 Podle navržené novely a důvodové zprávy sněmovního tisku 750 oproti sněmovnímu tisku 414 byly tyto tzv. související činnosti upřesněny, nicméně z textu zákona stále vyplývá, že by pojišťovny nadále jako doposud nemohly poskytovat širokou škálu finančních služeb, jako je např. poskytování penzijního připojištění a jiných podobných.
ps2013-044-02-011-048.u6.p10.s4 Za zmínku stojí to, že v důvodové zprávě se lze mimo jiné dočíst, že jedním z důvodů pro odstranění těchto souvisejících činností je obava, že realizace takovýchto činností by znamenala zvýšené riziko pro stabilitu pojišťoven.
ps2013-044-02-011-048.u6.p10.s5 Realita je ovšem taková, že na českém pojišťovacím trhu nejsou a nikdy nebyly indikovány v této oblasti žádné problémy.
ps2013-044-02-011-048.u6.p10.s6 Jelikož nevím všechno a nechtěl jsem se mýlit, tak jsem se v této věci obrátil na Ministerstvo financí s prosbou o uvedení příkladu, aby v tomto příkladu uvedli to tzv. zvýšené riziko stability nějaké pojišťovny z důvodu těch souvisejících činností.
ps2013-044-02-011-048.u6.p10.s7 Nebyl mi bohužel ze strany Ministerstva financí poskytnut žádný, ani jeden jediný příklad pojišťovny, která by vykazovala tyto problémy.
ps2013-044-02-011-048.u6.p10.s8 Osobně se tedy domnívám, že riziko pro stabilitu pojišťoven a ohrožení jejich schopnosti plnit své závazky prakticky neexistuje v českých podmínkách, protože pojišťovny jsou zde pouze v roli tzv. distributorů.
ps2013-044-02-011-048.u6.p11.s1 Uváděným důvodem, proč je v této novele neumožňována pojišťovnám realizace dalších souvisejících finančních činností, je mimo jiné to, že je pouze převáděna směrnice Solvency II.
ps2013-044-02-011-048.u6.p11.s2 Ta se ovšem oproti předchozí verzi nezměnila a dle mého názoru není důvod k takovému kroku.
ps2013-044-02-011-048.u6.p11.s3 A je to opět, zdůrazňuji, jenom můj názor.
ps2013-044-02-011-048.u6.p11.s4 Doposud Česká národní banka jako regulátor a dostatečný garant po důkladném zvážení udělovala pojišťovnám povolení k provozování i těchto souvisejících finančních služeb.
ps2013-044-02-011-048.u6.p11.s5 Osobně se domnívám, že bychom měli tuto věc v rámci dalšího projednávání zvážit a klientovi, spotřebiteli, tak jako doposud nechat možná možnost vybrat si finanční službu u jím zvoleného subjektu na finančním trhu, který odpovídající licenci od České národní banky.
ps2013-044-02-011-048.u6.p11.s6 Přiznám se, že mi není vůbec jasné, proč bychom těm pojišťovnám neměli nechat možnost v souladu s udělenými licencemi České národní banky, to je regulátora nad pojišťovnictvím, poskytovat např. penzijní pojištění a podobně.
ps2013-044-02-011-048.u6.p11.s7 Bylo by dobré, kdyby nám bylo v rámci dalšího projednávání vysvětleno, proč tomu tak je.
ps2013-044-02-011-048.u6.p11.s8 Daným krokem by dle mého osobního názoru mohla vzniknout také výrazná nerovnováha v podnikatelském prostředí na finančním trhu tím, že odebereme možnost poskytovat jiné finanční služby pojišťovnám a ponecháme tuto možnost naopak bankám, zprostředkovatelům a dalším subjektům, kde žádná změna v tomto přístupu z hlediska Evropské unie není ani požadována.
ps2013-044-02-011-048.u6.p11.s9 Vždyť stačí zajít v České republice do řady bank či se podívat na internet, kde jednoduše zjistíte, že lze v bance vedle bankovních produktů - účet, kreditní karta, úvěr, stavební spoření, investice - pořídit i životní a neživotní pojištění, nesouvisející s bankovními produkty, a penzijní připojištění.
ps2013-044-02-011-048.u6.p11.s10 Širokou škálu všech těchto finančních produktů mohou dnes bez problémů nabízet i tzv. nezávislí zprostředkovatelé, o kterých bude řeč v následujícím tisku.
ps2013-044-02-011-048.u6.p12.s1 Problém také je, že neexistují jednotná pravidla pro distribuci finančních produktů na finančním trhu.
ps2013-044-02-011-048.u6.p12.s2 V současnosti existuje regulace jen v některých sektorech a přitom není jednotná.
ps2013-044-02-011-048.u6.p12.s3 Myslím, že bychom se v této věci mohli také rozhlédnout, jak tyto tzv. související činnosti řeší v jiných státech Evropské unie, a využít zkušenosti z nejbližšího okolí, např. z Rakouska, Slovenska a Maďarska, kde pojišťovny v poskytování těchto finančních služeb nejsou omezeny a vše funguje bez jakýchkoli problémů, samozřejmě po transpozici směrnice Solvency II.
ps2013-044-02-011-048.u6.p13.s1 Přes tuto uvedenou jednu jedinou výhradu a námět k zamyšlení - zdůrazňuji, námět k zamyšlení - tento tisk doporučuji k postoupení do druhého čtení a především do garančního rozpočtového výboru, kde, předpokládám, bude dostatek času k odborné diskusi.
ps2013-044-02-011-048.u6.p13.s2 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-02-011-048.u7.p1.s1 Děkuji panu zpravodaji Ladislavu Šinclovi a otevírám obecnou rozpravu.
ps2013-044-02-011-048.u7.p1.s2 Nemám do žádnou písemnou přihlášku, ale vidím přihlášku pana poslance Volného z místa.
ps2013-044-02-011-048.u7.p1.s3 Prosím, pane poslanče, máte slovo.
ps2013-044-02-011-048.u8.p1.s1 Děkuji za slovo, pane předsedající.
ps2013-044-02-011-048.u8.p1.s2 Vážení kolegové, kolegyně, bych chtěl z tohoto místa požádat o zkrácení lhůty na projednání ve výboru o 30 dnů, tedy na 30 dnů.
ps2013-044-02-011-048.u8.p1.s3 Děkuji.
ps2013-044-02-011-048.u9.p1.s1 Děkuji.
ps2013-044-02-011-048.u9.p1.s2 Kdo dál v obecné rozpravě?
ps2013-044-02-011-048.u9.p1.s3 Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím.
ps2013-044-02-011-048.u9.p1.s4 Žádný návrh k hlasování na vrácení nebo zamítnutí nepadl.
ps2013-044-02-011-048.u9.p1.s5 Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání, a to nejprve návrh na garanční výbor.
ps2013-044-02-011-048.u9.p1.s6 Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu.
ps2013-044-02-011-048.u9.p1.s7 Navrhuje někdo jiný výbor jako garanční?
ps2013-044-02-011-048.u9.p1.s8 Není tomu tak.
ps2013-044-02-011-048.u9.p2.s1 vás odhlásím, požádám vás o novou registraci.
ps2013-044-02-011-048.u9.p2.s2 Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami.
ps2013-044-02-011-048.u9.p2.s3 Ještě zazvoním, aby věděli ti, kteří své diskuse přenesli do předsálí, že se blíží hlasování.
ps2013-044-02-011-048.u9.p3.s1 Jakmile se ustálí počet přihlášených, rozhodneme o přikázání garančnímu výboru, a to v hlasování číslo 104, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro rozpočtový výbor jako garanční.
ps2013-044-02-011-048.u9.p3.s2 Kdo je proti?
ps2013-044-02-011-048.u9.p3.s3 Děkuji vám.
ps2013-044-02-011-048.u9.p4.s1 V hlasování pořadové číslo 104 z přítomných 111 pro 106, proti jeden.

Text viewDownload CoNNL-U