|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-04-13 ps2013-044-02-001-157 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

157. Vládní návrh zákona o hazardních hrách /sněmovní tisk 578/ - třetí čtení

Date2016-04-13
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/157
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044033.htm

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 928 • previousnext

ps2013-044-02-001-157.u1.p1.s1 157.
ps2013-044-02-001-157.u1.p1.s2 Vládní návrh zákona o hazardních hrách /sněmovní tisk 578/ - třetí čtení
ps2013-044-02-001-157.u1.p2.s1 Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a stejně tak pan zpravodaj garančního výboru, což je tedy rozpočtový výbor, pan poslanec Jan Volný.
ps2013-044-02-001-157.u1.p2.s2 Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 587/4, který byl doručen 2. března 2016, a usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 587/5.
ps2013-044-02-001-157.u1.p3.s1 Chci se zeptat pana ministra, zda zájem vystoupit ještě před otevřením rozpravy.
ps2013-044-02-001-157.u1.p3.s2 Je tomu tak.
ps2013-044-02-001-157.u1.p3.s3 Prosím, máte slovo.
ps2013-044-02-001-157.u2.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-044-02-001-157.u2.p1.s2 Dobrý den všem.
ps2013-044-02-001-157.u2.p2.s1 Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych se zde vyjádřil k návrhu zákona o hazardních hrách, zákonu o dani z hazardních her a návrhu změnového zákona, které společně tvoří zcela nový regulační rámec trhu s hazardními hrami.
ps2013-044-02-001-157.u2.p2.s2 Navrhovaná úprava je promítnutí cílů vlády České republiky a s ohledem na probíhající řízení o porušení Smlouvy o fungování Evropské unie i výsledkem harmonizace s právem Evropské unie.
ps2013-044-02-001-157.u2.p2.s3 tedy vítám, že právě my můžeme přispět ke schválení moderní úpravy v tak důležité oblasti společenských vztahů, jako jsou právě hazardní hry, což lze považovat za mimořádný a přelomový okamžik.
ps2013-044-02-001-157.u2.p3.s1 Předložené návrhy zákonů nahrazují zcela nevyhovující a zastaralý zákon č. 202/1990 Sb., takže 26 let starý zákon o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, a přináší komplexní úpravu provozování hazardních her, a to zejména v podobě důsledné ochrany sázejících a jejich okolí, zajištění opatření k předcházení a potírání sociálněpatologických jevů spojených s provozováním hazardních her, otevření (otevřením?)českého trhu hazardních her pro provozovatele se sídlem v členském státě Evropské unie, úpravy provozování hazardních her prostřednictvím internetu, nového postupu povolovacího řízení a v neposlední řadě i zavedení efektivního kontrolního mechanismu.
ps2013-044-02-001-157.u2.p4.s1 Návrh zákona totiž v reakci na současný nepřípustný vysoký výskyt nelegálního hazardu významně posiluje postavení jednotlivých správních orgánů příslušných oblastí hazardních her.
ps2013-044-02-001-157.u2.p4.s2 Prostřednictvím vznikajícího monitorovacího systému, ale zejména i nyní výrazně diskutovaných blokačních opatření a dalších pravomocí jak Ministerstva financí, tak i Celní správy umožní nová úprava účinně předcházet nelegální činnosti.
ps2013-044-02-001-157.u2.p4.s3 Dále s důrazem na provedení ústavního práva na samosprávu budou o obecních záležitostech v oblastech hazardu ještě v širší míře rozhodovat obce, avšak za současného zachování práva na podnikání a legitimní očekávání legálních provozovatelů.
ps2013-044-02-001-157.u2.p5.s1 Návrh zákona o dani z hazardních her reaguje na otevření trhu s hazardními hrami subjektům se sídlem v zahraničí a na rostoucí využívání internetu v této oblasti.
ps2013-044-02-001-157.u2.p5.s2 Dojde tedy nově i ke zdanění zahraničních provozovatelů a internetových provozovatelů.
ps2013-044-02-001-157.u2.p5.s3 Sazby daně jsou navržené tak, aby odrážely škodlivost jednotlivých hazardních her, také jejich ziskovost.
ps2013-044-02-001-157.u2.p5.s4 Navrhují se tři sazby zdanění oproti dnešním dvěma sazbám.
ps2013-044-02-001-157.u2.p5.s5 Jejich výše se mírně zvyšuje oproti současným sazbám.
ps2013-044-02-001-157.u2.p5.s6 Tím se navrhované sazby přibližují sazbám v okolních zemích.
ps2013-044-02-001-157.u2.p5.s7 Upozorňuji, že jakékoliv snížení sazeb oproti vládnímu návrhu by znamenalo snížení předpokládaného výnosu daně.
ps2013-044-02-001-157.u2.p6.s1 Konečně se navrhuje zrušení přímých odvodů Českému olympijskému výboru.
ps2013-044-02-001-157.u2.p6.s2 Financování sportu by mělo napříště probíhat pouze z rozpočtové kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, která bude z tohoto důvodu, a to je návrh ministryně školství a ministra financí, na šest miliard.
ps2013-044-02-001-157.u2.p7.s1 Účinnost zákona se navrhuje od 1. ledna 2017.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s1 bych se chtěl ještě teď vyjádřit hlavně k diskutované blokaci.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s2 Ministerstvo financí se snažilo tuto problematiku vysvětlit.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s3 Absolvovali jsme řadu schůzek, hlavně s panem Bartošem, šéfem Pirátů.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s4 bych tady rád přečetl dopis, který jsem dostal od společnosti Tipsport, která říká: "My, zástupci českých legálních sázkových kanceláří, přijetí zákona, konkrétně jeho blokačních mechanismů vůči nelegálům, netrpělivě očekáváme.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s5 Největším problémem dnešního online hazardního trhu v České republice je totiž nelegální trh.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s6 Poměr legálního a nelegálního online trhu v České republice je jedna ku jedné.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s7 Každá druhá sázka v České republice je nelegální.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s8 - Ještě jednou: každá druhá sázka v České republice je nelegální.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s9 - Trh s hazardem se postupně přesouvá z retailu do online prostředí.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s10 Nový zákon k tomuto trendu ještě silně přispěje povolením online kasina a online číselných her.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s11 A pokud nebude stát umět blokovat nelegály, vybere na daních a odvodech méně než nyní a černý trh poroste výrazně rychleji než trh legální.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s12 Blokace nelegálů je proto alfa a omega celého zákona, bez které celá norma ztrácí smysl.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s13 České firmy nejsou schopny těm nelegálním konkurovat.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s14 Nelegálové totiž neplatí žádné odvody ani daně.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s15 Provozování loterijní činnosti na území České republiky je pro o stamiliony ročně levnější než pro české subjekty.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s16 Státnímu rozpočtu uniká miliarda korun ročně na daních.
ps2013-044-02-001-157.u2.p8.s17 Tato situace je neudržitelná a dosti absurdní.
ps2013-044-02-001-157.u2.p9.s1 Nový zákon dává státu dva základní nástroje, jak bojovat s nelegály.
ps2013-044-02-001-157.u2.p9.s2 Jde o blokaci nelegálních webových stránek a blokaci bankovních převodů.
ps2013-044-02-001-157.u2.p9.s3 Nelegálních webových stránek znamená stránek, které jsou v češtině, které míří na hráče v Čechách.
ps2013-044-02-001-157.u2.p9.s4 Jde o nástroje, které doporučuje Evropská komise a dnes standardně používá osmnáct, osmnáct zemí Evropské unie.
ps2013-044-02-001-157.u2.p9.s5 V žádném případě tedy nelze hovořit o cenzuře nebo porušování Ústavy, a vůbec nelze hovořit o těchto opatřeních jako o neúčinných, protože zkušenosti z jiných trhů Evropské unie jasně ukazují, že tato opatření spolu s jejich efektivním vymáháním pomohla v uvedených zemích zásadně zmenšit objem černého trhu s online sázením.
ps2013-044-02-001-157.u2.p9.s6 Pokud se státu nepodaří zablokovat nelegální firmy, přijetí zákona ztratí převážnou část původního záměru, kterým bylo lépe regulovat, vyhovět požadavkům Evropské unie, vybrat více na daních a zablokovat nelegály.
ps2013-044-02-001-157.u2.p9.s7 Stále totiž bude existovat polovina na trhu, která novou normu nebude muset a fakticky ani nebude dodržovat a podíl nelegálů na celém trhu poroste."
ps2013-044-02-001-157.u2.p10.s1 Taky mi posílají blokační mapu Evropy.
ps2013-044-02-001-157.u2.p10.s2 Toto je blokační mapa Evropy (ukazuje)a červené pole je blokace webových stránek.
ps2013-044-02-001-157.u2.p10.s3 Takže dneska v Evropské unii mají blokaci webových stránek Norsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Polsko, Německo, Dánsko, Belgie, Francie, Španělsko, Itálie, Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Řecko.
ps2013-044-02-001-157.u2.p10.s4 Černé pole je blokace bankovních plateb.
ps2013-044-02-001-157.u2.p10.s5 To mají Norsko, Estonsko, Lotyšsko, Polsko, Dánsko, Německo, Belgie, Francie, Španělsko, Rakousko, Slovinsko, Maďarsko, Rumunsko, Řecko.
ps2013-044-02-001-157.u2.p10.s6 Takže to není výmysl Ministerstva financí a nikdo tady nikoho nechce omezovat.
ps2013-044-02-001-157.u2.p10.s7 Ale pokud někdo u nás podniká bez povolení a neplatí daně, tak musí Ministerstvo financí tenhle návrh předložit.
ps2013-044-02-001-157.u2.p10.s8 A samozřejmě je důležité, abyste vy všichni pro ten zákon hlasovali, protože tito nelegálové, kteří si udělali z České republiky několikaletý daňový ráj, budou konečně nuceni buďto český trh opustit, nebo požádat o licenci a zúčastnit se férového konkurenčního boje s českými subjekty, a to v silně regulovaném prostředí.
ps2013-044-02-001-157.u2.p11.s1 Tolik z dopisu generálního ředitele holdingu Tipsport pana Knybela.
ps2013-044-02-001-157.u2.p12.s1 Ještě bych se rád vyjádřil k návrhu daní.
ps2013-044-02-001-157.u2.p12.s2 Ministerstvo financí...
ps2013-044-02-001-157.u2.p12.s3 Samozřejmě pokud se vrátíme do historie, tak určitě si vzpomenete, že u nás hazard měl takové zvláštní postavení a vlastně do roku 2012 neplatil žádné daně, začali platit daně v roce 2012.
ps2013-044-02-001-157.u2.p12.s4 A my jsme skutečně na Ministerstvu financí dělali benchmark, porovnávali jsme ty sazby a ten návrh, který dnes Ministerstvo financí předkládá, to znamená zdanění 25, 30, 35 %, vznikl ještě předtím, než se zjistilo, že tento zákon nestihneme od 1. ledna 2016 a že tady vznikne roční vakuum, a proto bylo dočasně schváleno zdanění 23, 28 plus 80 korun, které platí v roce 2016.
ps2013-044-02-001-157.u2.p12.s5 Dneska samozřejmě z hazardu dostávají obce, v roce 2016 by měly dostat asi 5,1 mld. a stát 4,1 mld.
ps2013-044-02-001-157.u2.p12.s6 Od roku 2014 na základě toho, že vláda nechtěla moc financovat sport, tak došlo k určité anomálii, a to daňové asignaci pro Český olympijský výbor, který vlastně za tento rok dostane 600 mil., a v těch návrzích říkáme, že by financování českého sportu mělo jít z jednoho místa, že by tahle anomálie měla skončit.
ps2013-044-02-001-157.u2.p13.s1 Takže bych k těm daním chtěl jenom říct, že návrhy rozpočtového výboru mají negativní dopad do výběru 450 mil. korun, návrh pana poslance Votavy negativní dopad 250 mil. korun a návrh pana poslance Stanjury 1,6 mld.
ps2013-044-02-001-157.u2.p13.s2 Takže bych strašně rád, kdybyste při hlasování o návrhu Ministerstva financí podpořili tento návrh, protože určitě všichni vaši voliči budou pozorně sledovat, jestli chcete podpořit naše mladé sportovce a sport, protože historicky je tam taková vazba, tu jsme si my nevymysleli, a taky tady nemáme státní loterii, jak je to ve většině nebo v některých okolních státech v Evropské unii.
ps2013-044-02-001-157.u2.p13.s3 Takže bych byl rád, kdybyste skutečně podpořili návrh koaliční vlády a návrh Ministerstva financí z hlediska těch záležitostí, o kterých jsem mluvil.
ps2013-044-02-001-157.u2.p14.s1 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-02-001-157.u3.p1.s1 Děkuji, pane ministře.
ps2013-044-02-001-157.u3.p1.s2 Otevírám rozpravu a mám do zatím tři přihlášky.
ps2013-044-02-001-157.u3.p1.s3 Prosím pana poslance Šincla a připraví se pan poslanec Farský.
ps2013-044-02-001-157.u4.p1.s1 Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená vládo, úvodem mi dovolte ocenit úsilí této vlády, která jako první vláda od roku 1990 připravila návrh skutečně komplexní regulace hazardních her na území České republiky, jenž je představován třemi návrhy zákonů, a to zákonem o hazardních hrách, zákonem o dani z hazardních her a zákonem, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím obou předchozích zákonů.
ps2013-044-02-001-157.u4.p1.s2 Domnívám se, že je zde skutečně namístě vyzdvihnout především úsilí vlády jako celku, neboť to skutečně byli všichni koaliční partneři, kterým se společným úsilím a společnou prací na vládní úrovni podařilo komplexně přepracovat původní do vlády předložený, ne zcela vyhovující návrh z dílny Ministerstva financí do podoby, ve které je dnes předkládán ke schválení Poslanecké sněmovně.
ps2013-044-02-001-157.u4.p2.s1 Pokud bychom porovnali původní návrh s aktuální verzí návrhu zákona, je myslím zcela neoddiskutovatelnou skutečností, že bez zapracování změn na vládní úrovni, tím myslím přijatá aspoň nějaká opatření zabraňující závislostem a jiné, byl by původní návrh zcela nefunkční a dnes stěží z strany podpořitelný.
ps2013-044-02-001-157.u4.p3.s1 Opakovaně v průběhu projednávání těchto tří tisků zde zazněla informace o tom, že dosavadní právní úprava reprezentovaná zejména zákonem č. 102/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, nejen že nijak nereflektuje technologický vývoj dosažený v předchozích více než 25 letech v této oblasti, ale zároveň představuje právní úpravu, jejíž slučitelnost s primárním evropským právem je stále předmětem přezkumného řízení ze strany Evropské komise.
ps2013-044-02-001-157.u4.p3.s2 Proto považuji za primární zdůraznit, že po zásazích na úrovni vlády dnes budeme hlasovat o návrhu zákona, který je nejen plně slučitelný s právem Evropské unie, ale především obsahuje komplexní právní úpravu provozování hazardních her v prostředí internetu, tedy tam, kde již dnes se odehrává jeho převážná část.
ps2013-044-02-001-157.u4.p3.s3 V této souvislosti považuji za nutné na tomto místě zdůraznit, že díky obtížné vymahatelnosti práva v prostředí internetu je zcela namístě, aby návrh zákona obsahoval účinné nástroje boje proti nelegální nabídce těch, kteří se odmítnou podrobit novému regulačnímu rámci.
ps2013-044-02-001-157.u4.p3.s4 Tímto způsobem budeme schopni zaručit ochranu českých hráčů, dosáhnout zvýšení daňového výnosu z této činnosti pro české veřejné rozpočty, a efektivně postihnout dnes běžně realizovaný nelegální hazard provozovaný na území České republiky.
ps2013-044-02-001-157.u4.p4.s1 Vzhledem ke zcela zásadnímu celospolečenskému významu regulace této oblasti jsem zde již při zahájení prvního čtení vyzýval k nutnosti podrobit všechny tři předmětné návrhy zákonů důkladné analýze a v jejím rámci posoudit její dopady na společnost jako celek.
ps2013-044-02-001-157.u4.p4.s2 Zájem na rychlosti přijetí navržené právní úpravy by zde neměl podle mého názoru převážit nad odbornou diskusí v rámci sněmovních výborů.
ps2013-044-02-001-157.u4.p4.s3 V tomto směru mi dovolte určitou výtku předkladateli, tedy k Ministerstvu financí.
ps2013-044-02-001-157.u4.p4.s4 Tomu se přes všechny politické deklarace nepodařilo předložit návrh nového zákona v termínu určeném vládou schváleným plánem legislativních prací.
ps2013-044-02-001-157.u4.p4.s5 Tento termín byl původně stanoven na konec roku 2014.
ps2013-044-02-001-157.u4.p4.s6 Díky prodlevám na straně předkladatele a ne úplně kvalitnímu způsobu zpracování tak byla vláda nucena původní návrh upravit.
ps2013-044-02-001-157.u4.p4.s7 O to více je zarážející skutečnost, že následně ministr financí dopisem vyzval všechny koaliční partnery, aby do návrhu zákona pokud možno již nezasahovali, neboť by to mohlo údajně oddálit jeho přijetí.
ps2013-044-02-001-157.u4.p5.s1 Tuto argumentaci nepovažuji za velmi šťastnou, a podle mého názoru možná i podrývá základy parlamentní demokracie.
ps2013-044-02-001-157.u4.p5.s2 Právě díky tomuto tlaku pana ministra nebylo možné do návrhu zákona dopracovat celou řadu dalších potřebných instrumentů, které byly ze strany předkladatele odmítány nikoliv pro svou věcnou nesprávnost, ale s odkazem na nutnost renotifikace a možného oddálení vstupu celé regulace v platnost a účinnost.
ps2013-044-02-001-157.u4.p5.s3 Tím myslím zejména různá další opatření bránící vzniku závislosti a jiné.
ps2013-044-02-001-157.u4.p5.s4 Stačí si třeba přečíst stanovisko Ministerstva financí k předloženým pozměňovacím návrhům, které jsem sám předkládal a které se snažily ve svém důsledku jen ještě více snížit závislost patologických hráčů.
ps2013-044-02-001-157.u4.p5.s5 To byla podle mého názoru ze strany pracovníků Ministerstva financí téměř vysoká škola protiargumentů snažících se vysvětlit důvody, proč nemohou podpořit tyto podané pozměňující návrhy.
ps2013-044-02-001-157.u4.p5.s6 Díky tomuto přístupu se domnívám, že dnes budeme hlasovat o návrhu zákona, který sice představuje neoddiskutovatelný kvalitativní posun vpřed, nicméně mohl být mnohem lepší, přísnější a také účinnější.
ps2013-044-02-001-157.u4.p5.s7 Tento zákon měl potenciál získat ve finále známku za jedna.
ps2013-044-02-001-157.u4.p5.s8 Nicméně díky zde již vysloveným námitkám ho musím hodnotit známkou za tři.
ps2013-044-02-001-157.u4.p6.s1 Nyní mi dovolte přistoupit ke konkrétním otázkám, na něž bude i po schválení tohoto zákona potřeba nadále dbát zvýšené pozornosti.
ps2013-044-02-001-157.u4.p7.s1 Předně bych rád zdůraznil, že Ministerstvo financí bude muset podle mého názoru výrazně přidat v otázce efektivního postihu nelegálního hazardu, který v současné době zažívá bohužel nebývalý rozmach, který zásadním způsobem narušuje řádnou hospodářskou soutěž v tomto odvětví a který zejména a hlavně významně ohrožuje samotné spotřebitele, občany České republiky.
ps2013-044-02-001-157.u4.p8.s1 V současné době nabývá totiž nelegální hazard na našem území několika podob, a to jak v oblasti internetových hazardních her provozovaných ze zahraničí, tak v oblasti technických herních zařízení, kde dochází k masovému nahrazování legálních herních zařízení nejrůznějšími přístroji typu kvízomatů zjevně obcházejících loterijní zákon.
ps2013-044-02-001-157.u4.p8.s2 Dosavadní postup Ministerstva financí proti těmto a jiným formám nelegálního hazardu se mi jeví jako ne úplně efektivní.
ps2013-044-02-001-157.u4.p8.s3 Počty nelegálních přístrojů provozovaných v České republice tak díky dosavadnímu přístupu Ministerstva financí rostou exponenciálním tempem.
ps2013-044-02-001-157.u4.p8.s4 Nový zákon v tomto ohledu nepřináší žádný posun a je tak zřejmé, že problém nelegálního hazardu v podobě kvízomatů a podobných zařízení provozovaných na území našich měst a obcí bude nadále velmi ožehavý.

Text viewDownload CoNNL-U