|

Dependency Tree

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-04 ps2013-044-10-008-057 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 169/1999 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 293/1993 Sb., o výkonu vazby, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 588/ - prvé čtení

Date2016-05-04
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/057
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044347.htm

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 267 • previousnext

ps2013-044-10-008-057.u8.p4.s6 Tomu tedy vůbec nevěřím a odporuje to i všem kriminologickým poznatkům.
ps2013-044-10-008-057.u8.p4.s7 Recidiva se pohybuje u nás mezi 50 a 70 %, což opakovaně potvrzují výzkumy, s tím, že nejnižší recidiva, kolem 30 40, se týká alternativních sankcí, nejvyšší 50 70 % právě nepodmíněného trestu odnětí svobody.
ps2013-044-10-008-057.u8.p4.s8 Jsem si vědoma toho, že to je opravdu velmi obtížný úkol a že řešení není jednoduché a jednokolejné.
ps2013-044-10-008-057.u8.p4.s9 Ale obejít nález Ústavního soudu tím, že nechám soudy rozhodovat o 10 % těch, kteří ze zákona velmi často ani nemohou dostat jiný typ věznice než věznici se zvýšenou ostrahou, viz výjimečné tresty, to mi nepřipadá zrovna optimální řešení.
ps2013-044-10-008-057.u8.p4.s10 To je možná chytré a taktické řešení ad hoc, ale je nesystémové.
ps2013-044-10-008-057.u8.p5.s1 Takže bych doporučovala pokračovat v tom trendu, který tady byl a který podpořila dvakrát svou podrobnou zprávou i pracovní skupina Legislativní rady pro trestní právo, která upozorňovala na všechna tato úskalí, takže Ministerstvo spravedlnosti je k dispozici, a považuje za nepřijatelné právě ten moment, kdy by rozhodoval o vlastně druhu trestu, když to vezmu trošku v tom širším smyslu slova, jeden orgán, kterým by byl právě ředitel příslušné věznice, upozorňuje na všechna tato rizika a doporučuje, aby se zvážila buď zásadní reforma, zrušení všech diferenciačních skupin, svěření tohoto rozhodování do rukou rady, která by ale měla tu decizivní pravomoc, jako je to v řadě jiných západoevropských zemí a skandinávských zemí, ty studie Ministerstvo spravedlnosti také k dispozici, anebo nechala ten stav, jaký je.
ps2013-044-10-008-057.u8.p5.s2 samozřejmě jsem spíše pro tu reformu a předpokládala jsem, že k dojde.
ps2013-044-10-008-057.u8.p6.s1 Pokud je toto také vydáváno za první krok v rámci reformy, tak jsem hovořila s řadou ředitelů věznic a i generálního ředitelství i jako ministryně a udělala jsem si z toho jednoznačný úsudek, o který se s vámi podělím.
ps2013-044-10-008-057.u8.p6.s2 Je to v podstatě na několik let, spíše pět a deset, etapa, v rámci které se bude něco testovat.
ps2013-044-10-008-057.u8.p6.s3 Možná že to vyjde, možná že ne.
ps2013-044-10-008-057.u8.p6.s4 A to ještě v ústavně nikoli zcela konformním prostředí.
ps2013-044-10-008-057.u8.p7.s1 Takže jako odborník, který se touto problematikou dlouhodobě zabývá, doporučuji, aby tento návrh se vrátil k přepracování, s tím, že buď budou zrušeny všechny diferenciační skupiny, a to vyžaduje předchozí projednání s příslušnými odborníky na trestní právo Ústavního soudu, kteří by v tomto ohledu mohli říci názor předtím, než vůbec ten zákon bude zpracován, hlasováním, které bude volné, takže uvidíme, jak dopadne.
ps2013-044-10-008-057.u8.p7.s2 A nemyslím si, že by byla katastrofa, kdyby dopadlo, že se to pouští do dalšího čtení.
ps2013-044-10-008-057.u8.p7.s3 Pak udělám vše pro to, aby v rámci pozměňovacích návrhů se tam dostala ta velmi důležitá ustanovení, která kompetenci rozhodovat o přemístění odsouzených, resp. jednak tedy o výkonu trestu odnětí svobody v určitých druzích věznic, a potom i o jejich přemisťování, tak aby bylo svěřeno radě odborníků, kde samozřejmě bude hrát velkou roli právě ředitel příslušné věznice, ale nebude tam rozhodně sám.
ps2013-044-10-008-057.u8.p7.s4 A jako opravná instituce by zde mohlo být klidně i ministerstvo.
ps2013-044-10-008-057.u8.p7.s5 V některých zemích mají takové oddělení a naše oddělení pro trestní politiku na Ministerstvu spravedlnosti, myslím, že se rozšiřuje, bude mít svěřené velmi významné kompetence i v souvislosti s elektronickými náramky, které budou, jak všichni doufáme, co nejdříve vysoutěženy, čili si nemyslím, že by perspektivně se tohoto úkolu nezhostilo úspěšně.
ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s1 Jsem si vědoma toho, že někteří mohou považovat tento krok jako první krok ve vězeňské reformě v rámci uskutečňování změn ve vězeňství.
ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s2 tedy varuji ještě jednou, naposledy, že se obávám, že dojde pouze k tomu, že se tím bude řešit akutní nedostatek míst v přeplněných věznicích a že to nebude mít žádný dopad na snižování recidivy, žádný dopad na resocializaci odsouzených.
ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s3 A vůbec si nemyslím, že by to odstranilo nějakou pomalost soudů, které jsou v těch příslušných lokalitách relativně dostatečně i po praktické a personální stránce vybaveny na to, aby postupovaly tempem, které odpovídá.
ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s4 V poslední době se to zlepšilo.
ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s5 Takže ani tento argument nepovažuji za klíčový.
ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s6 Myslím si, že je trošku zástupný.
ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s7 Děkuji.
ps2013-044-10-008-057.u9.p1.s1 Děkuji, paní poslankyně.
ps2013-044-10-008-057.u9.p1.s2 Ještě než dám slovo panu poslanci Bendovi, tak je zde faktická poznámka pana poslance Blažka.
ps2013-044-10-008-057.u9.p1.s3 A dvě minuty, prosím.
ps2013-044-10-008-057.u10.p1.s1 Děkuji za slovo.
ps2013-044-10-008-057.u10.p1.s2 navážu na paní profesorku Válkovou.
ps2013-044-10-008-057.u10.p1.s3 Zas je to všechno pěkně řečeno, nicméně musím upozornit na to, že přece jenom vězňové jsou osoby, které byly odsouzeny za nějaký trestný čin, tzn. něco spáchaly.
ps2013-044-10-008-057.u10.p1.s4 A když tady mám pana ministra spravedlnosti a bývalou ministryni spravedlnosti a ještě jednu bývalou ministryni spravedlnosti, rád bych upozornil, že se zde tolerovala mnoho let praxe, kdy byli vazebně stíhaní, tzn. lidé de iure nevinní, dáváni schválně na druhý konec republiky, aby to měli všichni daleko.
ps2013-044-10-008-057.u10.p1.s5 Takže bavme se teď o těch odsouzených, ale nevynechávejme ty, kteří jsou drženi ve vazbách protiústavně a nezákonně, a stát k tomu mlčel.
ps2013-044-10-008-057.u10.p2.s1 Pokud jde o to, kdo to rozhoduje.
ps2013-044-10-008-057.u10.p2.s2 Tak jsem si teď vzpomněl, jak ta praxe je někdy zajímavá.
ps2013-044-10-008-057.u10.p2.s3 Když byl stíhán vazebně bývalý hejtman Rath, se kterým, zdůrazňuji, jsem nikdy nemluvil a vůbec se neznáme, tak tady ta situace byla taková, že on byl snad úmyslně, schválně v litoměřické věznici.
ps2013-044-10-008-057.u10.p2.s4 Tehdy jsem to musel být , kdo dal pokyn, aby byl převezen do věznice v Ruzyni, aby rodina to neměla 50 km daleko, ale aby to měli téměř za rohem.
ps2013-044-10-008-057.u10.p2.s5 Proč to říkám?
ps2013-044-10-008-057.u10.p2.s6 Říkám to proto - debatu rozšiřme a bavme se i o těch de iure nevinných, na které se bohužel v dosavadní praxi docela kašlalo, a je to tragédie a ostuda tohohle státu.
ps2013-044-10-008-057.u11.p1.s1 Další faktické poznámky nevidím, takže slovo s řádnou přihláškou pan poslanec Marek Benda.
ps2013-044-10-008-057.u11.p1.s2 Prosím.
ps2013-044-10-008-057.u12.p1.s1 Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, ono toho hodně zaznělo ve slovech některých mých předřečníků, takže se pokusím být poměrně stručný.
ps2013-044-10-008-057.u12.p2.s1 musím říct, že jsem byl poněkud překvapen, že po dvou letech práce na tomto materiálu hora porodila myš, zjednodušeně řečeno.
ps2013-044-10-008-057.u12.p2.s2 Místo toho, aby se přišlo s něčím zásadnějším, tak máme vlastně před sebou předklad, který sem dávala kdysi paní exministryně Benešová.
ps2013-044-10-008-057.u12.p2.s3 Je to téměř to samé.
ps2013-044-10-008-057.u12.p2.s4 Místo toho, aby se něco opravdu zkusilo vyřešit - a celkem souhlasím s tezí, že by bylo rozumné, abychom vnitřní diferenciaci věznic nechali na ředitelích a nemusely ji rozhodovat soudy.
ps2013-044-10-008-057.u12.p2.s5 Ale na to mi pak přijde ten materiál po dvou letech práce poněkud nekoncepční a poněkud příliš málo na něm odpracováno.
ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s1 Abych to ukázal na nějakých drobných příkladech kromě toho, co zaznělo.
ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s2 tady bylo poukazováno, jestli s ostrahou, nebo zvýšenou ostrahou a v jakých případech tam dochází k diferenciaci.
ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s3 Když se podíváte - se zvýšenou ostrahou zařadit pachatele, kterému byl uložen výjimečný trest nebo uložen trest odnětí svobody ve výměře nejméně osm let...
ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s4 Což jsou samozřejmě mnohé majetkové trestné činy.
ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s5 Jestli tady byl dnes vzpomenut pan exhejtman a exposlanec Rath, tak ten dostal také víc než osm let.
ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s6 A opravdu pokládáme za smysluplné, abychom se pokoušeli zrovna tyto typy majetkové trestné činnosti, bez ohledu na to, že bych se jich chtěl zastávat, cpát do věznic se zvýšenou ostrahou?
ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s7 To být opravdu pro osoby, které jsou nějakým způsobem nebezpečné sobě, svému okolí, společnosti, ale ne osoby, které prostě jenom proto, že toho ukradly moc, si zasloužily vysoký trest.
ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s8 Tam nevidím žádný zvláštní smysl dávat je do věznice se zvýšenou ostrahou.
ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s9 A takových věcí by se tam našla podle mého názoru celá řada dalších.
ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s1 Stejně tak pro vytváří obrovskou pochybnost ta poradní komise, § 4 zákona, výkon trestu odnětí svobody.
ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s2 Netvrdím, že by nemohly existovat poradní komise ředitele vězeňské služby.
ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s3 Netvrdím, že by to nemohlo mít nějaký smysl, kdybychom tam opravdu připustili v nějaké podobě odborníky zvenčí, představitele navržené místní samosprávou například, kteří mají nějaký vztah k věznici.
ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s4 Chápu, že to jsou věci, kde může být nějaký ten lidský prvek přednesen, může být ukázán, dává smysl.
ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s5 I třeba různé organizace, které se věnují práci s vězni resp. posléze s propuštěnými vězni.
ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s6 Dávalo by smysl, aby byly zastoupeny.
ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s7 Ale takhle, když je to na návrh ředitele věznice jmenuje ministr...
ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s8 Zřejmě ani nemůže jmenovat sám od sebe, ale bude to vždycky na návrh ředitele věznice.
ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s9 Upřímně řečeno, známe, jak tohle to chodí.
ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s10 To bude vypadat tak, že to budou zaměstnanci jiných věznic.
ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s11 Nebude to zaměstnanec bezprostředně které věznice nebo vězeňské služby, ale zaměstnanci nějakým způsobem spojení s jinými věznicemi, kteří si takhle navzájem budou dělat dozor.
ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s1 Připadá mi, že nedává vůbec žádný smysl takhle postavená poradní komise.
ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s2 A ještě k tomu poradní komise, která nemá žádné kompetence, není úplně jasné, k čemu všemu se vyjadřovat, jestli by se např. vyjadřovala k tomuto přeřazování, nebo nevyjadřovala k tomuto přeřazování.
ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s3 A současně dávat každý rok do 31. března Generálnímu ředitelství Vězeňské služby písemnou zprávu o činnosti komise za uplynulý rok.
ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s4 Dokážete si prosím někdo představit, co to bude za absolutně formální materiály?
ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s5 Naprosto nesmyslného charakteru, kde se bude generálnímu řediteli Vězeňské služby každoročně posílat z těch, nevím, kolik máme, z těch 30 věznic 30 zpráv o tom - komise se sešla sedmkrát, ti a ti chyběli, bavila se o tom, co přednesl ředitel dané věznice.
ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s6 Možná někde bude, jaké přijali závěry.
ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s7 Zdá se mi, že to je tak zbytečná byrokracie.
ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s8 A ještě tím, jak je to vymyšleno opravdu jenom uvnitř věznice na návrh ředitele věznice, která nepřinese žádný pohled zvenku, vytvoří jakoby představu, že tady existuje někdo, kdo toho ředitele - nevím, jestli kontroluje nebo tak trošku hlídá.
ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s9 Vytvoří představu, že tento někdo je ještě jakoby nějakým způsobem zodpovědný vůči Generálnímu ředitelství.
ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s10 Ale fakticky to budou jenom naprosto byrokratické a zbytečné orgány.
ps2013-044-10-008-057.u12.p6.s1 Takže pokud bychom měli touto cestou jít a pokud návrh bude přikázán do ústavněprávního výboru, tak budu chtít, abychom z takového orgánu buď vytvořili něco smysluplného, nebo ho zrušili.
ps2013-044-10-008-057.u12.p6.s2 Abychom vytvářeli jen orgány pro orgány, mi připadá úplně zbytečné.
ps2013-044-10-008-057.u12.p6.s3 Děkuji za pozornost.
ps2013-044-10-008-057.u13.p1.s1 Tak pan poslanec Benda byl posledním přihlášeným do rozpravy.
ps2013-044-10-008-057.u13.p1.s2 Pokud nejsou žádné další přihlášky, rozpravu končím.
ps2013-044-10-008-057.u13.p1.s3 Zeptám se pana ministra, popř. paní zpravodajky, zda si přejí závěrečná slova.
ps2013-044-10-008-057.u13.p1.s4 Pan ministr ano, tak máte prostor.
ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s1 Děkuji.
ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s2 Jenom stručná reakce, zejména pokud jde o otázku ústavnosti.
ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s3 se přiznám, že jsem trochu na rozpacích, jsem-li vybízen k tomu, že bych měl překonat nález Ústavního soudu z poloviny 90. let, popř. předjednávat něco s Ústavním soudem.
ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s4 jsem tu Ústavu četl, ne mockrát, ale zatím jsem tam nikde nic o předjednávání nenašel.
ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s5 Spíš naopak jsem tam našel něco o tom, že Ústavní soud rozhoduje ve vymezených věcech.
ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s6 A stejně jako ctím nezávislost běžného soudu a nechodím s ním předjednávat žádná rozhodnutí, tak tedy s dovolením ctím také nezávislost soudu Ústavního a také s ním nechodím věci předjednávat.
ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s7 A věřím, že ústavní soudci jsou dostatečně sebevědomí na to, že kdybych tam náhodou přišel, tak by se mnou vyběhli někam na kraj Brna, a udělali by přesně to, co by udělat měli.
ps2013-044-10-008-057.u14.p2.s1 To znamená, Ústavní soud se k věci vyjádří, pokud mu bude předložena.
ps2013-044-10-008-057.u14.p2.s2 A my máme dobré důvody se domnívat, že tu žádná protiústavnost není.
ps2013-044-10-008-057.u14.p2.s3 Koneckonců to, co citovala paní kolegyně profesorka Válková, skutečně bylo obsaženo v tom konceptu, který připravovala pracovní komise Legislativní rady vlády.
ps2013-044-10-008-057.u14.p2.s4 Samotná Legislativní rada vlády ovšem do svého stanoviska nepřevzala tyto argumenty, protože s nimi nesouhlasila.
ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s1 Ta věc je poměrně jednoduchá.
ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s2 Rozhodnutí z roku 1994, což jen tak mimochodem byl úplně jinak složený Ústavní soud, než je dnes, vycházelo ze zcela jiného právního stavu.
ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s3 Vycházelo ze stavu, kde jednak o primárním zařazení rozhodoval soud, a tedy tom, k čemu se vyjadřoval ten Ústavní soud.
ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s4 Ředitel věznice měl potom pravomoc měnit rozhodnutí soudu, což skutečně zní podivně.
ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s5 A jednak, a to je ještě důležitější, v době skutečně ty čtyři různé typy vykazovaly výrazné odlišnosti z hlediska práv těch odsouzených.
ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s6 Z hlediska toho, jak často lze přijímat návštěvy, jak často lze dostat balík, a dalších pro vězně velice důležitých práv.
ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s7 A to právě vedlo Ústavní soud k závěru, že tedy to zařazení do jednotlivého typu v sobě prvky také sankční, tzn. kvality trestu, a z tohoto důvodu že je třeba, aby o tom rozhodoval soud.

Text viewDownload CoNNL-U