ps2013-044-10-008-057.u8.p4.s6
Tomu tedy vůbec nevěřím a odporuje to i všem kriminologickým poznatkům . ps2013-044-10-008-057.u8.p4.s7
Recidiva se pohybuje u nás mezi 50 a 70 % , což opakovaně potvrzují výzkumy , s tím , že nejnižší recidiva , kolem 30 až 40 , se týká alternativních sankcí , nejvyšší 50 až 70 % právě nepodmíněného trestu odnětí svobody . ps2013-044-10-008-057.u8.p4.s8
Jsem si vědoma toho , že to je opravdu velmi obtížný úkol a že řešení není jednoduché a jednokolejné . ps2013-044-10-008-057.u8.p4.s9
Ale obejít nález Ústavního soudu tím , že nechám soudy rozhodovat o 10 % těch , kteří už ze zákona velmi často ani nemohou dostat jiný typ věznice než věznici se zvýšenou ostrahou , viz výjimečné tresty , to mi nepřipadá zrovna optimální řešení . ps2013-044-10-008-057.u8.p4.s10
To je možná chytré a taktické řešení ad hoc , ale je nesystémové . ps2013-044-10-008-057.u8.p5.s1
Takže já bych doporučovala pokračovat v tom trendu , který už tady byl a který podpořila dvakrát svou podrobnou zprávou i pracovní skupina Legislativní rady pro trestní právo , která upozorňovala na všechna tato úskalí , takže Ministerstvo spravedlnosti je má k dispozici , a považuje za nepřijatelné právě ten moment , kdy by rozhodoval o vlastně druhu trestu , když to vezmu trošku v tom širším smyslu slova , jeden orgán , kterým by byl právě ředitel té příslušné věznice , upozorňuje na všechna tato rizika a doporučuje , aby se zvážila buď zásadní reforma , zrušení všech diferenciačních skupin , svěření tohoto rozhodování do rukou rady , která by ale měla tu decizivní pravomoc , jako je to v řadě jiných západoevropských zemí a skandinávských zemí , ty studie má Ministerstvo spravedlnosti také k dispozici , anebo nechala ten stav , jaký je . ps2013-044-10-008-057.u8.p5.s2
Já samozřejmě jsem spíše pro tu reformu a předpokládala jsem , že k ní dojde . ps2013-044-10-008-057.u8.p6.s1
Pokud je toto také vydáváno za první krok v rámci reformy , tak jsem hovořila s řadou ředitelů věznic a i generálního ředitelství i jako ministryně a udělala jsem si z toho jednoznačný úsudek , o který se s vámi podělím . ps2013-044-10-008-057.u8.p6.s2
Je to v podstatě na několik let , spíše pět a deset , etapa , v rámci které se bude něco testovat . ps2013-044-10-008-057.u8.p6.s3
Možná že to vyjde , možná že ne . ps2013-044-10-008-057.u8.p6.s4
A to ještě v ústavně nikoli zcela konformním prostředí . ps2013-044-10-008-057.u8.p7.s1
Takže jako odborník , který se touto problematikou dlouhodobě zabývá , doporučuji , aby tento návrh se vrátil k přepracování , s tím , že buď budou zrušeny všechny diferenciační skupiny , a to vyžaduje předchozí projednání s příslušnými odborníky na trestní právo Ústavního soudu , kteří by v tomto ohledu mohli říci názor předtím , než vůbec ten zákon bude zpracován , hlasováním , které bude volné , takže uvidíme , jak dopadne . ps2013-044-10-008-057.u8.p7.s2
A nemyslím si , že by byla katastrofa , kdyby dopadlo , že se to pouští do dalšího čtení . ps2013-044-10-008-057.u8.p7.s3
Pak udělám vše pro to , aby v rámci pozměňovacích návrhů se tam dostala ta velmi důležitá ustanovení , která kompetenci rozhodovat o přemístění odsouzených , resp . jednak tedy o výkonu trestu odnětí svobody v určitých druzích věznic , a potom i o jejich přemisťování , tak aby bylo svěřeno radě odborníků , kde samozřejmě bude hrát velkou roli právě ředitel příslušné věznice , ale nebude tam rozhodně sám . ps2013-044-10-008-057.u8.p7.s4
A jako opravná instituce by zde mohlo být klidně i ministerstvo . ps2013-044-10-008-057.u8.p7.s5
V některých zemích mají takové oddělení a naše oddělení pro trestní politiku na Ministerstvu spravedlnosti , myslím , že se rozšiřuje , bude mít svěřené velmi významné kompetence i v souvislosti s elektronickými náramky , které budou , jak všichni doufáme , co nejdříve vysoutěženy , čili si nemyslím , že by perspektivně se tohoto úkolu nezhostilo úspěšně . ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s1
Jsem si vědoma toho , že někteří mohou považovat už tento krok jako první krok ve vězeňské reformě v rámci uskutečňování změn ve vězeňství . ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s2
Já tedy varuji ještě jednou , naposledy , že se obávám , že dojde pouze k tomu , že se tím bude řešit akutní nedostatek míst v přeplněných věznicích a že to nebude mít žádný dopad na snižování recidivy , žádný dopad na resocializaci odsouzených . ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s3
A už vůbec si nemyslím , že by to odstranilo nějakou pomalost soudů , které jsou v těch příslušných lokalitách už relativně dostatečně i po praktické a personální stránce vybaveny na to , aby postupovaly tempem , které odpovídá . ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s4
V poslední době se to zlepšilo . ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s5
Takže ani tento argument nepovažuji za klíčový . ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s6
Myslím si , že je trošku zástupný . ps2013-044-10-008-057.u8.p8.s7
Děkuji . ps2013-044-10-008-057.u9.p1.s1
Děkuji , paní poslankyně . ps2013-044-10-008-057.u9.p1.s2
Ještě než dám slovo panu poslanci Bendovi , tak je zde faktická poznámka pana poslance Blažka . ps2013-044-10-008-057.u9.p1.s3
A má dvě minuty , prosím . ps2013-044-10-008-057.u10.p1.s1
Děkuji za slovo . ps2013-044-10-008-057.u10.p1.s2
Já navážu na paní profesorku Válkovou . ps2013-044-10-008-057.u10.p1.s3
Zas je to všechno pěkně řečeno , nicméně já musím upozornit na to , že přece jenom vězňové už jsou osoby , které byly odsouzeny za nějaký trestný čin , tzn . něco spáchaly . ps2013-044-10-008-057.u10.p1.s4
A když tady mám pana ministra spravedlnosti a bývalou ministryni spravedlnosti a ještě jednu bývalou ministryni spravedlnosti , rád bych upozornil , že se zde tolerovala mnoho let praxe , kdy byli vazebně stíhaní , tzn . lidé de iure nevinní , dáváni schválně na druhý konec republiky , aby to měli všichni daleko . ps2013-044-10-008-057.u10.p1.s5
Takže bavme se teď o těch odsouzených , ale nevynechávejme ty , kteří jsou drženi ve vazbách protiústavně a nezákonně , a stát k tomu mlčel . ps2013-044-10-008-057.u10.p2.s1
Pokud jde o to , kdo to rozhoduje . ps2013-044-10-008-057.u10.p2.s2
Tak já jsem si teď vzpomněl , jak ta praxe je někdy zajímavá . ps2013-044-10-008-057.u10.p2.s3
Když byl stíhán vazebně bývalý hejtman Rath , se kterým , zdůrazňuji , jsem nikdy nemluvil a vůbec se neznáme , tak tady ta situace byla taková , že on byl snad úmyslně , schválně v litoměřické věznici . ps2013-044-10-008-057.u10.p2.s4
Tehdy jsem to musel být já , kdo dal pokyn , aby byl převezen do věznice v Ruzyni , aby rodina to neměla 50 km daleko , ale aby to měli téměř za rohem . ps2013-044-10-008-057.u10.p2.s5
Proč to říkám ? ps2013-044-10-008-057.u10.p2.s6
Říkám to proto - debatu rozšiřme a bavme se i o těch de iure nevinných , na které se bohužel v dosavadní praxi docela kašlalo , a je to tragédie a ostuda tohohle státu . ps2013-044-10-008-057.u11.p1.s1
Další faktické poznámky nevidím , takže slovo má s řádnou přihláškou pan poslanec Marek Benda . ps2013-044-10-008-057.u11.p1.s2
Prosím . ps2013-044-10-008-057.u12.p1.s1
Vážený pane předsedo , vážený pane ministře , vážené dámy , vážení pánové , ono už toho hodně zaznělo ve slovech některých mých předřečníků , takže se pokusím být už poměrně stručný . ps2013-044-10-008-057.u12.p2.s1
Já musím říct , že jsem byl poněkud překvapen , že po dvou letech práce na tomto materiálu hora porodila myš , zjednodušeně řečeno . ps2013-044-10-008-057.u12.p2.s2
Místo toho , aby se přišlo s něčím zásadnějším , tak máme vlastně před sebou předklad , který už sem dávala kdysi paní exministryně Benešová . ps2013-044-10-008-057.u12.p2.s3
Je to téměř to samé . ps2013-044-10-008-057.u12.p2.s4
Místo toho , aby se něco opravdu zkusilo vyřešit - a já celkem souhlasím s tezí , že by bylo rozumné , abychom vnitřní diferenciaci věznic nechali na ředitelích a nemusely ji rozhodovat soudy . ps2013-044-10-008-057.u12.p2.s5
Ale na to mi pak přijde ten materiál po dvou letech práce poněkud nekoncepční a poněkud příliš málo na něm odpracováno . ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s1
Abych to ukázal na nějakých drobných příkladech kromě toho , co už zaznělo . ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s2
Už tady bylo poukazováno , jestli s ostrahou , nebo zvýšenou ostrahou a v jakých případech tam dochází k té diferenciaci . ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s3
Když se podíváte - se zvýšenou ostrahou zařadit pachatele , kterému byl uložen výjimečný trest nebo uložen trest odnětí svobody ve výměře nejméně osm let . . . ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s4
Což jsou samozřejmě mnohé majetkové trestné činy . ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s5
Jestli už tady byl dnes vzpomenut pan exhejtman a exposlanec Rath , tak ten dostal také víc než osm let . ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s6
A opravdu pokládáme za smysluplné , abychom se pokoušeli zrovna tyto typy majetkové trestné činnosti , bez ohledu na to , že bych se jich chtěl zastávat , cpát do věznic se zvýšenou ostrahou ? ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s7
To má být opravdu pro osoby , které jsou nějakým způsobem nebezpečné sobě , svému okolí , společnosti , ale ne osoby , které prostě jenom proto , že toho ukradly moc , si zasloužily vysoký trest . ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s8
Tam nevidím žádný zvláštní smysl dávat je do věznice se zvýšenou ostrahou . ps2013-044-10-008-057.u12.p3.s9
A takových věcí by se tam našla podle mého názoru celá řada dalších . ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s1
Stejně tak pro mě vytváří obrovskou pochybnost ta poradní komise , § 4 zákona , výkon trestu odnětí svobody . ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s2
Netvrdím , že by nemohly existovat poradní komise ředitele vězeňské služby . ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s3
Netvrdím , že by to nemohlo mít nějaký smysl , kdybychom tam opravdu připustili v nějaké podobě odborníky zvenčí , představitele navržené místní samosprávou například , kteří mají nějaký vztah k té věznici . ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s4
Chápu , že to jsou věci , kde může být nějaký ten lidský prvek přednesen , může být ukázán , dává smysl . ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s5
I třeba různé organizace , které se věnují práci s vězni resp . posléze s propuštěnými vězni . ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s6
Dávalo by smysl , aby byly zastoupeny . ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s7
Ale takhle , když je to na návrh ředitele věznice jmenuje ministr . . . ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s8
Zřejmě ani nemůže jmenovat sám od sebe , ale bude to vždycky na návrh ředitele věznice . ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s9
Upřímně řečeno , známe , jak tohle to chodí . ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s10
To bude vypadat tak , že to budou zaměstnanci jiných věznic . ps2013-044-10-008-057.u12.p4.s11
Nebude to zaměstnanec bezprostředně té které věznice nebo vězeňské služby , ale zaměstnanci nějakým způsobem spojení s jinými věznicemi , kteří si takhle navzájem budou dělat dozor . ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s1
Připadá mi , že nedává vůbec žádný smysl takhle postavená poradní komise . ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s2
A ještě k tomu poradní komise , která nemá žádné kompetence , není úplně jasné , k čemu všemu se má vyjadřovat , jestli by se např . vyjadřovala k tomuto přeřazování , nebo nevyjadřovala k tomuto přeřazování . ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s3
A současně má dávat každý rok do 31 . března Generálnímu ředitelství Vězeňské služby písemnou zprávu o činnosti komise za uplynulý rok . ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s4
Dokážete si prosím někdo představit , co to bude za absolutně formální materiály ? ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s5
Naprosto nesmyslného charakteru , kde se bude generálnímu řediteli Vězeňské služby každoročně posílat z těch , já nevím , kolik máme , z těch 30 věznic 30 zpráv o tom - komise se sešla sedmkrát , ti a ti chyběli , bavila se o tom , co jí přednesl ředitel dané věznice . ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s6
Možná někde bude , jaké přijali závěry . ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s7
Zdá se mi , že to je tak zbytečná byrokracie . ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s8
A ještě tím , jak je to vymyšleno opravdu jenom uvnitř té věznice na návrh ředitele věznice , která nepřinese žádný pohled zvenku , vytvoří jakoby představu , že tady existuje někdo , kdo toho ředitele - nevím , jestli kontroluje nebo tak trošku hlídá . ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s9
Vytvoří představu , že tento někdo je ještě jakoby nějakým způsobem zodpovědný vůči Generálnímu ředitelství . ps2013-044-10-008-057.u12.p5.s10
Ale fakticky to budou jenom naprosto byrokratické a zbytečné orgány . ps2013-044-10-008-057.u12.p6.s1
Takže pokud bychom měli touto cestou jít a pokud návrh bude přikázán do ústavněprávního výboru , tak já budu chtít , abychom z takového orgánu buď vytvořili něco smysluplného , nebo ho zrušili . ps2013-044-10-008-057.u12.p6.s2
Abychom vytvářeli jen orgány pro orgány , mi připadá úplně zbytečné . ps2013-044-10-008-057.u12.p6.s3
Děkuji za pozornost . ps2013-044-10-008-057.u13.p1.s1
Tak pan poslanec Benda byl posledním přihlášeným do rozpravy . ps2013-044-10-008-057.u13.p1.s2
Pokud nejsou žádné další přihlášky , rozpravu končím . ps2013-044-10-008-057.u13.p1.s3
Zeptám se pana ministra , popř . paní zpravodajky , zda si přejí závěrečná slova . ps2013-044-10-008-057.u13.p1.s4
Pan ministr ano , tak máte prostor . ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s1
Děkuji . ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s2
Jenom stručná reakce , zejména pokud jde o otázku ústavnosti . ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s3
Já se přiznám , že jsem trochu na rozpacích , jsem - li vybízen k tomu , že bych měl překonat nález Ústavního soudu z poloviny 90 . let , popř . předjednávat něco s Ústavním soudem . ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s4
Já jsem tu Ústavu četl , ne mockrát , ale zatím jsem tam nikde nic o předjednávání nenašel . ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s5
Spíš naopak jsem tam našel něco o tom , že Ústavní soud rozhoduje ve vymezených věcech . ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s6
A stejně jako ctím nezávislost běžného soudu a nechodím s ním předjednávat žádná rozhodnutí , tak tedy s dovolením ctím také nezávislost soudu Ústavního a také s ním nechodím věci předjednávat . ps2013-044-10-008-057.u14.p1.s7
A věřím , že ústavní soudci jsou dostatečně sebevědomí na to , že kdybych tam náhodou přišel , tak by se mnou vyběhli až někam na kraj Brna , a udělali by přesně to , co by udělat měli . ps2013-044-10-008-057.u14.p2.s1
To znamená , Ústavní soud se k té věci vyjádří , pokud mu bude předložena . ps2013-044-10-008-057.u14.p2.s2
A my máme dobré důvody se domnívat , že tu žádná protiústavnost není . ps2013-044-10-008-057.u14.p2.s3
Koneckonců to , co citovala paní kolegyně profesorka Válková , skutečně bylo obsaženo v tom konceptu , který připravovala pracovní komise Legislativní rady vlády . ps2013-044-10-008-057.u14.p2.s4
Samotná Legislativní rada vlády ovšem do svého stanoviska nepřevzala tyto argumenty , protože s nimi nesouhlasila . ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s1
Ta věc je poměrně jednoduchá . ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s2
Rozhodnutí z roku 1994 , což jen tak mimochodem byl úplně jinak složený Ústavní soud , než je dnes , vycházelo ze zcela jiného právního stavu . ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s3
Vycházelo ze stavu , kde jednak o primárním zařazení rozhodoval soud , a tedy tom , k čemu se vyjadřoval ten Ústavní soud . ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s4
Ředitel věznice měl potom pravomoc měnit rozhodnutí soudu , což skutečně zní podivně . ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s5
A jednak , a to je ještě důležitější , v té době skutečně ty čtyři různé typy vykazovaly výrazné odlišnosti z hlediska práv těch odsouzených . ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s6
Z hlediska toho , jak často lze přijímat návštěvy , jak často lze dostat balík , a dalších pro vězně velice důležitých práv . ps2013-044-10-008-057.u14.p3.s7
A to právě vedlo Ústavní soud k závěru , že tedy to zařazení do jednotlivého typu má v sobě prvky také sankční , tzn . kvality trestu , a z tohoto důvodu že je třeba , aby o tom rozhodoval soud .